احیای نقش راهنمایی مشاورهای معلم
اسلاید 1: احیای نقش راهنمایی مشاوره ای معلمچاپ نهم 1389انتشارات مدرسهکارشناسی آموزش راهنمایی ناحیه 2 سنندجتقدیم می کند مجیدی-حسین پناهی
اسلاید 2: مولفان:دکتر اختر جمالی ،محمد جوادروشنفکر،منوچهر فضلی خانی ،دکترمحرمآقازاده،ابوالقاسم جامه بزرگ ومهدی مرادحاصلدفتر آموزش وپرورش راهنمایی تحصیلی
اسلاید 3: زمانی که معلم آموزش دهنده ی صرف دروس می شود ،دانش آموز فقط به اطلاعات ودانش دست می یابدامازمانی که معلم راهنماومشاورمی شوددانش آموزوعلاوه برکسب دانش واطلاعات به نگرش ومهارت نیز دست می یابد وزمینه ی تربیت دینی ،اجتماعی و...او فراهم می گردد
اسلاید 4: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )اضطراب ترس فوبیای ساده تشویش ونگرانی وگوش به زنگ بودن ، اشکال در تمرکز حواس، احساس خستگی ، تپش قلب وتنگی نفس ، بیخوابی ، عصبانیت ، بیقراری ، تغییر رنگ چهره واندام پیشگیری از اقدامات اضطراب زا در کلاس،آموزش مواجهه ی تدریجی با موقعیت اضطراب زا ، استفاده از تصویر سازی ذهنی وکوچک کردن موقعیت اضطراب زا ، آموزش تنفس عمیق وتجسم موقعیت خوشایندترغیب به ورزش ، مدیریت استرس ، مثبت اندیشی،ارجاع
اسلاید 5: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )افسردگیگوشه گیری وکناره گیری ازجمع ،عدم مشارکت فعال در گروه های دانش آموزی ، فقدان انگزه برای فعالیت ، اختلالات خواب وتغذیه،اختلالات روان تنیمثل سردردو....رفتارهای بی ثبات ،خلق متغیر،مشکل توجه ودقت ،حواس پرتی،کاهش اعتمادبه نفس،افکار خودکشی گرایانه ،بدبینی،عدم تحمل دیگران ،افت تحصیلینشاط وشادابی در وجود خود معلم ،ایجادزمینه مشارکت دانش آموز متناسب با زمینه ی توانمندی وعلاقه اش ،ایجاد شرایطی که دانش آموزموفقیت را تجربه کند ،شناخت عوامل خانوادگی وتاثیر گذاروسعی در رفع آنها پرهیز ازتحقیر دانش آموزان،نقش حمایتی معلم برای دانش آموزان،نقش حمایتی معلم برای دانش آموز افسرده ، ایجاد زمینه های شادی ونشاط درکلاس درس ،ارجاع به موقع
اسلاید 6: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )وسواسگزارش والدین در زمینه ی وسواس های عملی وفکری ،تکرارفکر یا عملی خاصی از دانش آموزدرکلاس درس ، مشاهده دوستان دانش آموزدرکلاس درس،مشاهده ی دوستان دانش آموزنظر همکارن به طور کلی این است که با توجه به تخصصی بودن درصورت تشخیص وسواس به مراکز مشاوره ارجاع داده شود
اسلاید 7: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )کمرویی وپایین بودن اعتمادبه نفس عدم شرکت در فعالیت های گروههی ، عدم تماس چشمی،سرخ شدن ،مشکل دربیان خواسته های خود،اشکال درتکلم هنگام ارتباط برقرارکردن،گوشه گیری وفراراز دیدمعلم ،عدم داوطلب شدن برای انجام کارها،مشکل در دفاع ازخودتصحیح نگرش فرد دربارهی کمرویی وی، شرکت دادن دانش آموز درکارهای گروهی ،مسئولیت دادن به وی ،تشویق های کلامی وغیر کلامی به موقع ،شناسایی توانمندی هاونکات مثبت فردوتقویت آنها،تشویق به حضوردرموقعیت های نمایشی،شرکت در بازی های گروهی ،شرکت در فوق برنامه های مدرسه ایفای نقش در موقعیت های تخیلی ،مواجهه های تدریجی فرد در موقعیت های استرس زا،عدم سرزنش در جمع خانواده ومدرسه ،آموزش جرات ورزی،تقویت نکردان کم رویی،تقویت رفتارهای مغایر
اسلاید 8: مسائل ومششکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )اختلال توجه وتمرکزعدم توجه دانش آموز به کلاس وفعالیت های کلاس ،بیقراری،خروج مداوم از کلاس ،دایمابا دوستانش در کلاس صحبت می کند،ابرازخستگی ،تکالیف را ناقص انجام می دهدمحمل کردن یک سری وظایف ومسئولیت ها به دانش آموز باحفظ مراقبت ،تغییرجای دانش آموزتغییردر روش های تدریس وجذاب کردن محیط کلاس برای دانش آموز،بررسی علل عدم توجه (در خانواده ، گرسنگی ،صحبت با دوستان.....)ارتباط با خانواده در جهت رفع مشکل ،ارجاع به مراکز مشاوره وفرد متخصص ، تقویت رفتارهای مثبت درهنگامی که دانش آموز تمرکز می نماید،آموزش های لازم در جلب توجه دانش آموزان
اسلاید 9: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )افت تحصیلی وپایین بودن انگیزه تحصیلی غیبت های مکرر وتاخیر ،انجام ندادن تکالیف ،بی توجهی به تدریس معلم ،کاهش تدریجی نمرات درسی،بیان بیعلاقه گی به درس ،فراموشی،علاقه به فعالیت ،در تکالیف غیر درسیتجدید نظر در روش های تدریس، آموزش روش صحیح مطالعه ،آموزش روش برنامه ریزی درسی آموزش روش تمرکز حواس وتقویت حافظه ،بیان الگو وشخصیت های علمی جهت ایجاد نگیزه ،استفاده از فوق برنامه ها وکلاس های رفع اشکال ، دادن تکالیف با توجه به علاقه دانش آموز ، پرهیز از برچسب زدن ونام گذاری دانش آموزان به گروههای قوی وضعیف ،آموزش توسط گروه همسالان
اسلاید 10: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )خشونتقلدری وتهدید دیگران،آغازگردرگیری فیزیکی ،استفاده از ازوسایل آسیب رسان در درگیری ،وادارنمودن فرددیگری به فعالیت جنسی،دروغگویی برای رسیدن به اهداف،دزدیدن وسایل دیگران،تخریب اموال عمومی ،فرار از منزل ومدرسه استفاده از قراردادرفتاری،دادن مسئولیت درکلاس ومدرسه،تقویت رفتارهای مغایر(تقویت رفتارمطلوب)استفاده از روش های اصلاح رفتار،تغییرنگرش منفیدانش آموزنسبت به خود،استفاده از روش های صحیح تخلیه انرژی ،شناسایی استعدادها وتوانمندی ها وهدایت آنها، ارجاع
اسلاید 11: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )پرخاشگریپرخاشگی فیزیکی،صدمه رساندن به خود ودیگران،صدمه رساندن به اموال دیگران با هدف آزاررساندن،اعمالی مثل درب را به هم کوبیدن،پرتاب اشیا،فحش وناسزاگفتن به دیگران،مسخره کردن با هدف آزاررسانیدن،نیاز به جلب توجه وپذیرش معلمین هیجانات وخشم خودرا کنترل نمایند،توجه کافی به تفاوت های فردی دانش آموزانبا مطالعه ی دقیق سوابق دانش آموز ، پرهیز از تنبیه توسط معلم ،مدیر،معاون،پرهیز از برچسپ زدن،پرهیز ازپیش داوری وقضاوت بی مورد،پرهز از تبعییز قایل شدن بین دانش آموزان، شناختکافی نسبت به ویژگی های دوران نوجوانی وبلوغ ،پذیرش بدون قید وشرط وتوجه کافی از ناحیه معلم ،پرهیز ازمقایسه های توسط عوامل مدرسه ،هماهنگی عوامل مدرسه در اعمال شیوه های انضباطی،اطلاع رسانی کافی به دانش آموز در رابطه با مقررات مدرسه ومواردی که لازم است رعایت کنند،شناخت جو عاطفی خانواده
اسلاید 12: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )دروغگوییاضطراب وترس ، معلمین دیگر نیز گله دارند،مشاهده دروغگویی از دانش آموزان دیگر،مشاهده ی معلمیندرکلاس درس که تقلب می کند یا کسب اطلاعات از والدین در زمینه ی دروغگوییرازداری وپرهیز از برچسب زدن به دانش آموز ،عدم توجه به نمره ،بررسی علل دروغگویی وتقلب (بررسی ترس ها واضطراب هاِ پنهان در دانش آموز )تکریم شخصیت دانش آموز تقویت جنبه های مثبت شخصیت دانش آموز،بحث گروهی با دانش آموز ان در باره ی علل دروغگویی وتقلب وبررسی نتایج آن و استفاده از نظرات دانش آموزان درتغییر رفتار ،توصیه های تربیتی برای خانواده ،استفاده از همیار مشاور ودانش آموز ان رهبر درکلاس
اسلاید 13: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )سو ءمصرف مواد واعتیادبی نظمی در رفتار،خواب الودگی درکلاس ،عدم رعایت بهداشت ،ظاهر نامناسب ،گوشه گیری ،درخواست های مکرر پول،افت تحصیلی،تغییر دوستان،(ارتباط با دوستان نا باب )رنگ پریدگی ورنجوری،بی قراری،غیبت وتاخیردر کلاس ومدرسه اشکال در تمرکز وحواس پرتی،انجام ندادن تکالیف درسی،آب ریزش بینی ولرزش اندام ها (نمی توان این علایم را خاص این مشکل دانست)وسایر علایمتغیر باورهای فرد نسبت به فواید مصرف مواد،تقویت ابراز وجود،آموزش مهارت نه گفتن،پذیرش خود فرد ورد نکردن وی ، جایگزین کردن دوستان مناسب ،تاکید برویژگیهای مثبت فرد ،اطلاع رسانی در باره ی پیامد ها، اطلاع رسانی،آموزش راه های پیشگیری اولیه وثانویه ، دخالت دادن فرددر گروههای مثبت ، تشویق به فعالیت های ورزشی،بهبود روابط با اعضای خانواده ،پرکردن اوقات فراغت فردبا توجه به علاقه اش
اسلاید 14: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )مشکلات جنسی همجنس گرایی، شوخی های زننده جنسی ، ایجاد مزاحمت ، ارتباط پسر ودختر ،خستگی های بیش از حد و غیر متعارف ، استمنا دادن آگاهی های جنسی به شکل قابل فهم ،در گیر کردن دانش آموزان در فعالیت های تیم های ورزشی وهنری ،نظارت معقول بر روابط نزدیک دانش آموزان ورفت وآمدهایی که دارند ،ارائه ی ک سری توصیه های لازم به اولیا در زمینه های تغذیه پوشش ، چگونگی استحمام ، اگاهی دادن به اولیا در رابطه با مسائل جنسی دوران بلوغ وبرخورد با آنها
اسلاید 15: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )مشکلات سازگاری اختلال در روابط بین فردی و درون فردی مثال :اختلال ارتباطی با والدین ،همسالانومعلمان ،پرخاشگری،فراراز مدرسه ، فراراز منزل،ترس از مدرسه ، شکایت والدین از عدم سازگاری ،عدم رعایت مقررات اجتماعی ،عدم رعایت مقررات مدرسهدادن شناخت از ابعاد مختلف رشد دانش آموزبه معلم واولیا ،خود داری از اعمال قوانین مقررات نامناسب در مدرسه ،توجه به حقوق دانش آموزان،پذیرش مشکلات مخصوص دوران بلوغ از طرف اولیای مدرسه ، شفاف نمودن انتظارات از دانش آموزان
اسلاید 16: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )فرار از مدرسه ومنزل غیبت غر منطقی دانش آموزدر خانه ومدرسه بدون دلیل برای بیش از چند ساعت ،مضطرب بودن ودستپاچگی دانش آموزدر جواب به سوالات ، تکرارغیبت در مدرسه ، نداشتن انگیزش تحصیلی،افت تحصیلی،پرسش از آدرس ومحل مکانهای مشکوک،اضطراب افسردگی ، بیماری ، اعتیادتوجه به تفاوت های فردی دنش آموزان،ارجاع دانش آموز نزد معاون ومدیرجهت بررسی دلایل،غیبت ،کمک گرفتن از والدین جهت بررسی دلایل ، توجه به مشکلات دوره ی بلوغ ونیاز های دانش آموز ،فعال بودن معلم درکلاس های آموزش خانواده
اسلاید 17: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )اختلالات روان تنیدل درد ، سر درد،تنگ نفسودردهای پراکنده ی عمومی معلم بتواند عوامل ایجاد کنندهی اضطراب ونگرانی را درمحیط خانه ومدرسه و....شناسایی کند،مشاهده ی دقیق نمایدتا مشخص شوددر چه مواقعی این رفتارهابیشتر می شود(مثلاهنگام پاسخ دادن به سوالات وبیان مطالب برای دانش آموز ان دیگر ویا صبح هنگام مراجعه به مدرسه )ایجاد محیطامن برای دانش آموزان وجذاب کردن محیط با همدلی خانواده همکاری والدین ومعلمین در شناخت عوامل ، ارجاع به مراکز مشاوره
اسلاید 18: مسائل ومشکلاتعلائم ونشانه هانحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه )مشکلات خانوادگی رفتارهای ناشی از جلب توجه ، خودنمایی ،مهر طلبی(از جانب معلم ودستان)گوشه گیری وانزوا،سرووضع غیرمتعارف دانش آموز،دوستی های افراطی،بیان مشکلات با دوستان،افت تحصیلی، خسته وخواب آلود بودن دانش آموزارتباط با دانش آموز وبالابردن اطلاعات خود درباره ی دانش آموزو خانواده او ، مطالعه ی پرونده ی تحصیلی دانش آموزان، تماس با والدین و بررسی مسائل وی درخانه پس از جلب موافقت دانش آموز،در محیط مدرسه وخانه ،تقویت رفتارهای مثبت دانش آموزان،همدلی وهم احساسی با دانش آموز،ارجاع به مراکزمشاوره جهت مشاوره ی خانوادگی ،در صورت ارجاع پیگیری در رفع مشکل وهمکاری با مرکز مشاوره
اسلاید 19: برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع زیر مراجعه شود:1- اتکیکسون وهیلگارد،زمینه ی روان شناسی ،ترجمه ی براهنی،رشد13672-اصغری پور ،حمید،کلیات راهنمایی ومشاوره ،نشر تمرین ،سال 13813-حسن نژاد،محمد،مشاوره با کودکان ،نشرتمرین ،سال 13814-روزنهان وسلیگمن ،روانشناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی ،جلد اول ترجمه سید محمدی ،نشرساولاان،1379
اسلاید 20: 46منبع فارسی وانگلیسیکارشناس آموزش راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه 2 سنندج
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.