اختلالات رفتاری کودکان
اسلاید 1: به نام چهره نگار چهره ي هستي
اسلاید 2: اختلالات رفتاري كودكان شامل:مكيدن شست، ناخن جويدن، كندن مو و تكان دادن مرتب خود است كه بصورت عادتي در مي آيد.
اسلاید 3: ناخن جويدن يك رفتار كليشه اي و اختلال عادتي است و شامل مكيدن شست يا انگشتان ديگر، جويدن ناخن و دستكاري بيني وپوست مي باشد و شدت آن بقدري است كه موجب آسيب جدي يا تداخل در فعاليتهاي معمولي مي گردد. البته اين رفتارهاي كليشه اي در افراد عقب مانده، كرها،كورها و مردها بيشتر است.
اسلاید 4: اتيولوژي ناخن جويدنتنشناكامي و خستگيمحروميت عاطفي و بي توجهي مادرعدم تحريك رواني-اجتماعي و نداشتن همبازي اسباب بازيتقليد از ديگران
اسلاید 5: خصوصيات رفتارهاي كليشه اي عبارت است از:1- رفتارهاي عمدي، تكراري و غير كاركردي(ناخن جويدن ،كوبيدن سر،جويدن چيزي ،دستكاري بيني و ...)2-باعث صدمه جسمي و اختلال در فعاليتهاي معمولي فرد مي شود3-مربوط به مراحل رشد نمي باشدمثلا حركات ريتميك تا سن 4سالگي باعث آرامش فرد مي شود وطبيعي است. حركات كليشه اي با ميزان دوپامين ارتباط دارد و آنتاگونيستهاي دوپامين ميزان آنرا كاهش مي دهند (لوودوپا)
اسلاید 6: كوبيدن سر(head banging) از 6تا12 ماهگي ظاهر مي شود و سر بطور موزون به گهواره كوبيده مي شود و تا خواب رفتن ادامه مي يابد.گاهي اين حالت تا اواسط دوران كودكي طول مي كشد. جويدن ناخن حتي از يكسالگي ممكن است شروع شود تا 12 سالگي ميزان بروز افزايش مي يابد.
اسلاید 7: درمان: رفع علتپوشيدن سطوح سخت با روكش نرم جهت كاهش آسيب در كوبيدن سرتقويت و شكل دادن رفتار مناسبروان درمانيدارودرماني (فنوتيازينها)دستكش پوشاندنقبل از شروع به عمل جويدن كودك را وادار كرد مكث كند و از 1تا 10 را بشماردرنگي كردن دستها
اسلاید 8: نگاه كردن به دستها و سپس جويدنبطور كلي توجه به كودك وكاهش تنش هاي اوتنها نگذاشتن كودكتهيه ي اسباب بازي وسرگرميبغل كردن كودك و ايجاد جو آرام در خانهعدم استفاده از روشهاي تنبيه و توجه زياد به موضوعتشويق رفتارهاي مثبتايجاد عادات صحيح و بي ضرر بجاي عادات غلط (آدامس جويدن، مهره گرداندن)انحراف فكر
اسلاید 9: اتيولوژي ناخن جويدنتنشناكامي و خستگيمحروميت عاطفي و بي توجهي مادرعدم تحريك رواني-اجتماعي و نداشتن همبازي اسباب بازيتقليد از ديگران
اسلاید 10: بطور كلي اختلالات روانپزشكي ايجاد شده در كودكان و نوجوانان معمولا ريشه هايي در بيولوژي ،محيط اجتماعي ،رواني و خانواده دارد و انواع متعدد دارد از جمله:عقب ماندگي ذهني ،اختلالات غذا خوردن ،اختلال سلوك و لجبازي ،تيك ،اختلالات دفعي ،اضطراب و...
اسلاید 11: بي اختياري كنشي ادرار( functional enuresis ) طبق تعريف به حالتي گفته مي شود كه دفع ارادي يا غير ارادي بصورت تكرار شونده 2بار در هفته حداقل بمدت 3ماه در كودك بالاي 5سال تقويمي رخ دهد و ناشي از علل جسمي نباشد.بي اختياري ادرار:اوليه (80%موارد)ثانويه (يعني پس از حداقل يكسال كنترل ادرار ،بي اختياري شروع شده باشدكه معمولا در سن 8-5 سالگي رخ مي دهد)
اسلاید 12: بي اختياري ادرار در پسرها شايعتر است و در 5سالگي حدود 7% كودكان شب ادراري دارند و سابقه خانوادگي مثبت وجود دارد. معمولا بي اختياري روزانه كمتر شايع است.
اسلاید 13: علل: جسمي - رواني - اجتماعيدراين بيماران تاخير رشد در زمينه ي عضلاني عصبي در مثانه مهم است هم چنين روش آموزش توالت رفتن .علل رواني اجتماعي در بي اختياري كنشي ثانويه دخيل است.ازجمله عوامل موثر در بدنيا آمدن فرزند و نوزاد درخانواده، تغيير مكان زندگي، تعويض اتومبيل، بستري شدن در بيمارستان در سنين4-2 سالگي، شروع مدرسه وطلاق مي باشد.ازجمله عوامل جسمي اسپينابيفيدا ،عفونت ادراري و ديابت مي باشد.
اسلاید 14: تشخيصشرح حالبررسي نحوه ي آموزش توالت رفتنبررسي وضعيت رواني كودك و هوش ويبررسي جسمي كودكبررسي آزمايشات ادراريEEG
اسلاید 15: درمانبهترين روش رفتار درماني است و روان درماني و كاهش هيجاناتآموزش نحوه ي تخليه با تقويت والدين و استفاده از حدول ستارهشرطي سازي ( تشكچه ي زنگ دار)استفاده از دستشويي قبل از خواب و در اواسط خواب
اسلاید 16: آموزش افزايش ظرفيت مثانه در طول بيداريعدم تحقير و كتك زدنمحدوديت مايعات در بعدازظهر براي همه ي اعضاي خانوادهتجويز ديفن هيدرامين و فلوكستين و ايمي پيرامين (6هفته)دسموپرسين استنشاقيحفظ آرامش خانواده
اسلاید 17: لكنت زبان ( stuttering )يك اختلال رشد كه در آن طولاني كردن اصوات و تكرارهاي مكرر بطور قابل توجه سلامت كلام را مختل مي كند. يا در ابتداي جمله يا در اواسط جمله است و معمولا در محيط هاي اجتماعي و نا آشنا و در موقع هيجانات بيشتر ظاهر مي شود.بطور متوسط حدود 3% كودكان لكنت داشته و در پسرها شايعتر وسير آن در پسرها طولاني تر است.
اسلاید 18: لكنت زبان بين 18 ماهگي و 9 سالگي ظاهر مي شود و بطور ناگهاني ايجاد نمي شود بلكه بتدريج طي هفته ها و ماهها صورت مي گيرد در گفتگوي با اشيائ بي جان ،آوازخواني و روخواني به تنهايي وجود ندارد
اسلاید 19: اتيولوژي- بيولوژيك (اختلال نيمكره ها)- مسخره كردن كودك- ايراد گرفتن- عدم اجازه براي صحبت- صحبت با كودك با تكلم غلط
اسلاید 20: لكنت زبان باعث افت تحصيلي ، كاهش اعتماد بنفس، كاهش روابط اجتماعي و افت شغلي مي شود.- در پيش از دبستان در موارد هيجان و عصبانيت و فشار صحبت بروز مي كند- پس از 8سالگي هنگام صحبت در كلاس ،مكالمه با غريبه ها، خريد از مغازه و صحبت تلفني بروز مي كندلذا باعث احساس ناكامي ، اضطراب و افسردگي در فرد مي شود.
اسلاید 21: درمان در سنين قبل از مدرسه بايد هيجان و عصبانيت در كودك را كاهش دادبا كودك آرام و شمرده صحبت كرداطمينان دادن به والدينولي در سن مدرسه به علت اثرات نامطلوب لكنت در روابط كودك با همسالان حتما مداخلات گفتار درماني لازم استو ساير درمانها عبارتند از: هيپنوتيزم،آرام سازي، روان درماني، آواز خواني، خود درماني با هدفون، مصرف ايندرال و هالوپريدول طبق دستور پزشك، كاهش هيجانات فرد و استفاده از انحراف فكر.
اسلاید 22: اختلال اضطراب جدايي سندرم باليني است كه اضطراب شديد به هنگام جداشدن از بستگان نزديك يا خانه و محيط آشنا تا سرحد هراس ايجاد مي شود.در اوايل كودكي و در هر در جنس يكسان است ولي نوع مرضي آن در 12-11سالگي شروع مي شود
اسلاید 23: اتيولوژيرواني -اجتماعييادگيري از والدين: ترس والدين از مسائل عصبانيت والدين در برابرترسژنتيك (فرزندان والدين مضطرب ،مضطرب هستند)اين بچه ها وابسته به مادرهستند و با ترسهاي دوران كودكي كنار نمي آيند.
اسلاید 24: اختلال اضطراب جدايي با نگرانيهاي غير منطقي و مداوم درباره ي صدمه ديدن مراقبين اصلي ، بي ميلي از رفتن به مدرسه، يا دور خوابيدن از والدين ، پرهيز مداوم از تنها ماندن، كابوسهاي شبانه با محتواي جدايي و نشانه ها و شكايات جسمي متعدد با منشا ذهني مشخص مي شود.اين كودكان به طبقات پائين تا متوسط اجتماعي اقتصادي تعلق دارند. اغلب اوقات اولين نشانه ي باليني اين اختلال تا كلاس سوم و چهارم آشكار نمي شود و بطور معمول پس از تعطيلات يا پس از يك دوره غيبت از مدرسه بدليل بيماري آغاز مي شود.و والدين اغلب بطور آگاه يا ناخودآگاه به اين ناتواني دامن مي زنند.
اسلاید 25: درمانروان درماني و داروهاي ضد افسردگي و يا ضد اضطراب توصيه مي شود. ادامه غيبت و نرفتن به مدرسه باعث تشديد اضطراب مي شود و گاهي حضور والدين در مدرسه و سر كلاس نيز لازم است.در نهايت و در صورت نياز از داروهايي چون ايمي پيرامين ، ديازپام ، آلپرازولام ، فلوگزاتين و كلونازپام استفاده مي شود.
اسلاید 26: عوامل موثر شامل: مرگ يكي از بستگان بيماري كودكتغيير در محيط كودكانتقال مدرسه و محله
اسلاید 27: برايتان دلي عاشقذهني جستجوگرروحي عصيانگرنگاهي پرهيزگرو زباني پرسشگر مي طلبمپايان
Zahra –
خیلی عالی. ممنون