علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

اختلالات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر

صفحه 1:
۱ ‏ام‎ Re ee oe Le Reon) eed ee) a Bale vores) - الگوی ناسا زگارانه مصرف مواد با ایجاد ناراحتی قابل ملاحظداى از نظر بالينى است كه ظرف ‎١١‏ ماه با ؟ مورد يا بيشتر از موارد زير نمايان مى شود: ‎al‏ 0 كه با مصرف مواد در يكى از حالات زير مشخص مى كردد: ‏الف) نیاز به افزایش قابل ملاحظه مقدار مصرف ماده براى رسیدن به آ ثار دلخواه ‏ب) کاهش قابل ملاحظه تأثبر ماده با استفاده مداوم از میزان ثابت ماده مورد نظر

صفحه 2:
‎Repeat a ere be tg‏ م۱۳ ا ل ا الكت ‏الف) ایجاد علائم محرومیت و ناراحتی‌های مشخص برای ‎mee a‏ ل ال ل لك ‏ب) نباز به استفاده از همان ماده (با ماده‌ای مشابه) برای د با پرهیز از بروز ناراحتی‌های ناشی از محرومیت از ات ‏۲ ماده غالباً بمقدار بیشتر با دوره‌ای طولانی‌تر از آنچه مورد نظو است مصرف شود ‎۱ ‎00 ee |

صفحه 3:
Sey TEE Pie cme Per ae erry) ‏مصرف كننده وابسته در شرايط‎ yey | ‏بهترى قرار دارد.به عبارتى ديكر او معتاد نيست .هر جند مصرف مواد در او‎ ‏مشكلاتى را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولى اين مشكلات و‎ ‏عوارض ناشى از مصرف مواد به اندازه وابستكى به مواد نيست‎ سوء مصرف ماذه ‎(Abuse)‏ الكوى ناساز كارانه مصرف ‎Brel)‏ و ا ل ا ‎DNS)‏ ‏عود كننده مى كردد. در ابن حالت ديكر دو وضعيت تحمل و محروميت وجود ندارد

صفحه 4:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير در طول ۱۳ ماه ضروری است. 7 - مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدن فعاليتهاى ‎nee a‏ ل ل ا ‎ee‏ رن ‏الا ا ل ا ل 0 ل 1 ۱00 ‎۱ ae Se eM) oo Se Yee te Soi Pe ed er en ‏اد‎ ‏- تخلفات قانونی مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستکیری به علت مصرف مواد) ‏- مصرف مداوم مواد على رغم مشكلات اجتماعى يا بي نفردى كه ناشى از مصرف مواث مى باشد (مانند مشاجره و در كيرى با همسر)

صفحه 5:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير در طول ۱۳ ماه ضروری است. 7 - مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدن فعاليتهاى ‎nee a‏ ل ل ا ‎ee‏ رن ‏الا ا ل ا ل 0 ل 1 ۱00 ‎۱ ae Se eM) oo Se Yee te Soi Pe ed er en ‏اد‎ ‏- تخلفات قانونی مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستکیری به علت مصرف مواد) ‏- مصرف مداوم مواد على رغم مشكلات اجتماعى يا بي نفردى كه ناشى از مصرف مواث مى باشد (مانند مشاجره و در كيرى با م

صفحه 6:
آشنابي با شايع ترين مواد

صفحه 7:

صفحه 8:
آیا نیکونین يك ماده اعتیا دآور است؟ سیگار هم تحمل (0۳۳0۳۲۲) ایجاد میکند. هم وابستگي ‎can aco)‏ ۱۳ دلايلى كه موجب ايجاد وابستكى نيكوتين است: در دسترس بودن سیگار جذب ريوي و در نتیجه ایجاد سریع اثر فاصله طولانی تا عواقب مضر جسمی

صفحه 9:
سيم * سندرم ترك * اختلال افسردگی ؟ اختلالات ‎Sux‏ مواد * اختلالات ديكر

صفحه 10:
رت 00 2.2 قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4 علامت ذيل را در عرض 24 ساعت ايجاد ميكند: ‎nyene ees‏ بيخوابي» ا ل ا ل ان كاهش ضربان قلب, افزايش اشتها يا وزن ‎۱ ‏ا ل ل‎ en) ‏اجتماعي. شغلي يا حوزههاي ديكر ميكردد.‎ ‎een nD‏ ل ا ل

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
۳ rere i ‎Pe‏ آثار جسمي ‏۰ نشئه (سرخوشی؛برطرف 2 50 ‏شدن خستكي» گاهش فمو ‎ ..‏ سل ستفراع ‏اندوه .احساس شادابي) کاهش احساس درد " بي تفاوتي * احساس كرماءكر كرفتن - کج خاقي ۳۳9 پرخاشگري ‎Pee‏ ‏عالت * کاهش فشار خین * کندي ‏۰ اختلال قضاوت

صفحه 17:
وابستگي (اعتیاد) اختلالات روانیزشه 7 ا ‎de Pere toy‏ ‎fe ed Te Fl)‏ ‎od‏ ۱ مرك و مير نی ت‌ ‎as‏ ۷ و ‎ee nl ee‏ ‎Pai ۱۱۵‏ / ‎

صفحه 18:
* اسهال و دل پیچه الت مت * آبريزش بيني خميازه اضطراب بي قراري ۳

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
* آثار جسمي: ora ore ae ‏مي‌شود)‎ reer fy ‏كاوي‎ ‏قرمزي جشمها‎ * تاكيكاردي خشکی دهان افت فشار خون التي عدم تعادل حركتي

صفحه 23:
سرخوشي ‎ia 51‏ 220 بى تفاوقى ‏ا ان احساس کنسد شدن گذر ‎ob;‏ ‏آثار رواني ‎٠‏ اختلال در توجه وتمركز ‎۱۳ eens) | Eaves ‏سس‎ Koo) ‎۱۳ ‏* حملات اضطرابي ا ‎De ele) do‏ ‏هذیان ‏لا ۱۳

صفحه 24:
wt sha (0,5

صفحه 25:
اثرات قرص های اکس ارت ‎Pe‏ ‏احساس آرامش وشادی ‎ere‏ * احساس صميميت با ديكران اضطراب افسردكي بي خوابي و ‎ot st‏ جسمي: ‎a‏ ‏خشكي دهان افزايش فشار خون تاكي کاردي گشادی مردمك افزايش انرزي ‎rere resol‏

صفحه 26:

صفحه 27:
۷۳ Soe) ‏سيور درتوجه و حافظه‎ ‏بوخاش كوي ۱0 ۰ اختلال در عملكرد شخلي و‎ ‎no 307000000‏ رفتار نامناسب جنسي اتواني در انجام حرکات ‏ظريف و دقيق

صفحه 28:
عوارض مصرف طولاني مدت الكل * بيماريهاي گوارشي و كبدي 8 و ۰ سرطان دستگاه گوارش * فراموشي و(

صفحه 29:
(۳۹ Dee LC rp ‏زا)‎ ۱

صفحه 30:
واه رواني : سرخوشي ‎٠‏ بيش فعالي نم ‎Ce‏ ‏۲ و ‎“emanters:‏ ‏© بدبيني »سا و 9 اضطراب ‎a‏ از بر

صفحه 31:
اثرات جسمی: " درزنان: بزرگسسسي ۰ افزابسسش فشار خون» ‎ee‏ مرن ‎eter epeel ae Pa Fae‏ اعدمگي» ریزش‌حو کلفتي ‎an renege oC he‏ ‎۱ ates) ‏هباتبت » کانسر ‎٠‏ در مردان: آكنهء سي ‏زودرس» زرد شدن ‏پوست و ‏"سس رل

صفحه 32:
( 50 مواد توهم زا

صفحه 33:

صفحه 34:
۱ Fewer nee MC Tee Burr Bod A oP) mie غني‌تر به نظر مي‌رسنده طرح‌ها واضح مي‌شوند؛ موسيقي عميقتر و برتاثيرتر مي شود» :" محاناك ۱۱۱ ات ی ‎Wr Ran‏ مي‌کنند. ‎glow 0 > ulb als °*‏ ممكن است رنكها را بشنود يا صداها را ببيند. ‎woul wale Gulia ergi ee ‏توهم‎ ‎0000 slosbacl jl s alo .2lSI - ‎Peo ‏ا‎ Br gre YE ‎Porat Ate ane wee marett Cd! Sete Car unr ven Bey ‏ممکن است روي دهد.

صفحه 35:
عوامل خطر و محافطت كنندهة در برابر مصرقف مواد

صفحه 36:

صفحه 37:
رويكرد عوامل خط

صفحه 38:
5 Cowl bole ‏عامل خطرء‎ CO) FES OS) CC ey Oe) بروز يك بیماری؛ آسیب نا اختلال در فرد افزايش ممق يابد.

صفحه 39:
الى است كه در صورت وحودء احتمال بروز يك بيمارى و يا آسيب كاهش مىيابد.

صفحه 40:
که دران والدین مصرف کننده مواد هستند یا به بيمارى روانى مبتلايند. - مهارتهای فرزند پروری ناکارآمد خصوصا ‎wil S095 ssl lo aS ws rg 50‏ و ۱۳۱ وخوی منفی دارند و یا مبتلا به اختلالات سلوکی(رفتاری) هستند . - فقدان دلبستگی متقابل میان فرزندان و ۳9۳

صفحه 41:
ناکامی و9 شكست : تحصيلى ‎a‏ ™ مهارتهای اجتماعی وسا زگارانه ‎unio‏ = ‎prio YVLuoe L alol, s5l5» -‏ 9 یا همسالانی که به رفتارهای انحرافى كرايش دارند. ‏مواد درمحیط دانشگاه» بین همسالان ‎im eee De eee eS Go eee

صفحه 42:
Pere Moe lee ey LETS -ارتباط مناسب و ييوند قوى با ‎sodlgil>‏ oiled s,b9,) pbb yooally oS asy25 yolk ‏مشخصی برایرفتاره] 29979 دارد و والدين‎ ‏درزندكى فرزندان سهيم مى باشند.‎ pan ‏ا‎ re ee خانواده 3 دانشگاه 3 موسسات 3 سازمانهاى

صفحه 43:
* فردی = خانوادگی * بين فردى و همسالان ۱ محل زندگی

صفحه 44:
علم 2 ا آن و مطابق با اين رویکرد عبارت د ا

صفحه 45:
| ‏ات‎ ea ۱ : ‏مواد در دانشجوبان عبارتند از‎ - پذیرفته شدن در جمع دوستان (همرنگی با آنها). - كنجكاوى و هيجان طلبى . ۳ Fe fe ‏ا‎ cde ۱ ‏خوابكاه به‎ Pe TO Sek hb Nand ias ۱ ay - جلت توجه کردن و نشانه بز رک شدن. را

صفحه 46:
‎ea LS) de‏ وا ی ی ‎TS Dy YO Soe 2 ae Te eee Se‏ ‎ETS) Sem ST Pager Ul ae A a Mee‏ )0 پ یآمدها ی آنها . ‏- فشار درسی و امتحانات . ‏- محل استقرار خوایگاه به لحاظ آلوده بودن محیط. ‎۰ ‏ال‎ i dae ek el ‎Pe Nes Sy) ee ead ‎1۱۳ ee age 1 ei ‏- اختلالات روانى همراه شامل افسردئى اساسى واختلالات ‎ee

صفحه 47:
اصول پیشگیری ‎or»‏ علم پیشگیری جلوگیری يا متعادل ساختن اختلالات عمده در انسانها است.پیامد بايد , بيشار آن که بیماری بارز , شود انجام شوند بنابراین پژوهشهای ييشكيرانه به طور عمده بر مطالعه و بررسی پیش ایندهای خلال ا سلاف يعى ‎a‏ ‏حداصلیت تن طاد رسب مت دیگره عوامل خطر و افزايش يا تقويت عوامل حفاظت کننده است

صفحه 48:
درعلم ييشكيرى سه دوره را مى توان متمايز كرد ‎-١‏ بيشكيرى برخاسته از شهود "- ييبشكيرى برخاسته از نظريه '"'- بيشكيرى برخاسته از داده ها

صفحه 49:
9 1- تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه ت صحیح و واقعي در مورد میزان مصرف و ‎[et SOOT) eae er hee ere)‏ 2 ‎awyrd0 1orlgil> a srink 9 ragei oboul - 2‏ 9 51-6 7 3 - ايجاد نكرش منفى نسبت به مواد و عوارض آن ۱ همسال و پیشنهاد مصرف مواد 5-آموزش مهارتهاي هدف كزيني كوتاه مدت و بلند مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تلاش برای دستيابى به انها

صفحه 50:
ا ‎ne‏ رز ‎By eS‏ تعارض ها و فشار روانى ROM yee re eel ID PEN ‏جايكزين براى مثال ترغيب نوجوانان به توجه بيشتر‎ ‏پر‎ ‏اجتماعی‎ 4- تقويت اعتماد به نفس - مهارتهاى مقابله با فشار روانى ۰- آموزش مهارتهای اجتماعی به منظور برقراری ۱

صفحه 51:
* آيا مداخله هاى بيشكيرانه آن كونه تنظيم شده اند كه ‎need‏ ا رم ۱ ‎eee A eee SSE)‏ كن Rtg os ‏ا ا‎ ee en eT ‏پیروی می کند. طرحی که ارزیابی نیازهاء طراحی.‎ ۱ ‏اجراء اصلاح واطلاع نتايج ال‎ ROD ‏ا ل‎ e ee eCR TT Cre ‏ا در‎ ‏وبکپارچه هستند بعنی آن گونه هستند که در طول‎ ‏اجراى برنامه. در جهت يكديكر عمل كنند و بتوان از آنها‎ ۱ ‏ال ا ا‎ e)

صفحه 52:
- عدم ارتباط مناسب مشولان دانشگاه و اساتید با دانشجویان - تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی م ل ات - ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحران توجه به دلايل فوق بيائكر وجود عوامل خطر ويزه دانشجو بان در دوره دانشجویی و دانشگاههاست که ممکن است ‎Pe‏ هیچگاه به صورت عامل خطر برای دیگران ‎Od tee‏ نشوند

صفحه 53:
Pe ee ey (apy rT) ‏افت عملکرد تحصيلي‎ -1 ‏حضور نامنظم و غيبت كردنهاي مداوم‎ -2 Te Ee oe ‏دود‎ ‏خلق غمكين و افسرده‎ -4 ‏بیش فعالي با صحبت کردن مداوم و سریع‎ -5 ‏تغييرات قابل توجه در ظاهر و بهداشت شخصي‎ -6 ‏خواب آلودگي مکرر در کلاس‎ -7

صفحه 54:
علایم دانشجویان تحت استرس و ۳۹1 ‎TC a bad‏ ار 9 ریواصت در تصمیم ‎ero‏ ‏10- اراب ۱۳۳۳ 1- بي علاقگي به فعاليتهاي روزمره ی 3- ترسهاي غير منطقي 4- مشكلات در توجه و تمركز و ...

صفحه 55:
نحوه کمک به دانشجوی تحت استرس 1- با دانشجو صحبت كنيد. در محلي خصوص و آرام ۱ 3- صادق باشید و از قضاوت کردن ببرهیزید. ‎Pree rece MeL Re wene repre re eT‏ محاسن و معایب هر روش را بررسي کند. 5- مستقیما از او پبرسید که چگونه مي توانید به بهترین نحو ۳ 6- حدود اختيارات و مسئوليتهااي خود را بدانيد.(ارجاع)

صفحه 56:
نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره ات ‎be ae epee‏ ی دانشجو صحبت 2- و ال ‎ele SS ee eee wee ee poet)‏ ‎FAR, Te ae 3‏ ا ل بكيرد با به آنجا مرآجعه كند. ‏4- مي توانيد همراه دانشجو به مركز مشاوره مراجعه كنيد. ( موفق قرين نوع ارجاع) ‏5- بيكيرى كنيد: ‎aaa) ate aa‏ يا اس اقا

وابستگي به مواد ( : )Substance Dependenceاین کلمه برای اعتیاد پیشنهاد و جایگزین شده است و به این شکل تعریف می شود: الگوي ناسازگارانه مصرف مواد با ايجاد ناراحتي قابلمالحظهاي از نظر باليني است كه ظرف 12ماه با 3مورد يا ‌ بيشتر از موارد زير نمایان می شود: ) 1تحمل ( :)toleranceكه با مصرف مواد در يكي از حاالت زير مشخص مي‌گردد: الف) نياز به افزايش قابل مالحظه‌ مقدار مصرف ماده براي رسيدن به آثار دلخواه مالحظه تأثير ماده با استفاده مداوم از ميزان ‌ ب) كاهش قابل ثابت ماده مورد نظر )2عالئم محروميت يا قطع مصرف ( :)withdrawalكه با يكي ميگردد: از موارد زير مشخص ‌ ناراحتيهاي مشخص براي ‌ الف) ايجاد عالئم محروميت و هر ماده بخصوص در هنگام قطع يا كاهش مصرف آن مادهاي مشابه) براي ب) نياز به استفاده از همان ماده (يا ‌ ناراحتيهاي ناشي از محروميت از ‌ رفع يا پرهيز از بروز مواد طوالنيتر از آنچه ‌ دورهاي ‌ )3ماده غالبًا بمقدار بيشتر يا مورد نظر است مصرف شود )4ميل دائم براي مصرف ماده وجود داشته و يا تالشهاي ناموفقي براي قطع يا كنترل مصرف ماده انجام شده باشد. وضعیت دیگری که در مصرف کنندگان مواد مشاهده می شود سوءمصرف است .سوء مصرف کننده در مقایسه با مصرف کننده وابسته در شرایط بهتری قرار دارد.به عبارتی دیگر او معتاد نیست .هر جند مصرف مواد در او مشکالتی را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولی این مشکالت و عوارض ناشی از مصرف مواد به اندازه وابستگی به مواد نیست سوء مصرف ماده ( :)Abuseالگوي ناسازگارانه مصرف ماده است كه باعث ايجاد پيامدهاي مضر ،منفي و عود كننده مي‌گردد .در این حالت دیگر دو وضعیت تحمل و محروميت وجود ندارد برای تشخیص سوء مصرف بروز يك يا چند مورد از عالئم زير . در طول 12ماه ضروری است. فعاليتهاي ‌ مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدنغيبتهاي مكرر، ‌ اجتماعي ،شغلي و تفريحي شود (مانند عملكرد ضعيف شغلي مربوط به مصرف ماده ،مسامحه نسبت به فرزندان و افراد خانواده) موقعيتهايي كه مصرف ماده خطرناك ‌ مصرف مكرر مواد درخوابآلودگي) ‌ است (مثًال رانندگي در حالت مستي يا تخلفات قانوني مربوط به مصرف مواد (مثًال دستگيري به علتمصرف مواد) بينفردي كه عليرغم مشكالت اجتماعي يا ‌ مصرف مداوم مواد ‌ميباشد (مانند مشاجره و درگيري با ناشي از مصرف مواد ‌ همسر) برای تشخيص سوء مصرف بروز يك يا چند مورد از عالئم زير . در طول 12ماه ضروری است. فعاليتهاي ‌ مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدنغيبتهاي مكرر، ‌ اجتماعي ،شغلي و تفريحي شود (مانند عملكرد ضعيف شغلي مربوط به مصرف ماده ،مسامحه نسبت به فرزندان و افراد خانواده) موقعيتهايي كه مصرف ماده خطرناك ‌ مصرف مكرر مواد درخوابآلودگي) ‌ است (مثًال رانندگي در حالت مستي يا تخلفات قانوني مربوط به مصرف مواد (مثًال دستگيري به علتمصرف مواد) بينفردي كه عليرغم مشكالت اجتماعي يا ‌ مصرف مداوم مواد ‌ميباشد (مانند مشاجره و درگيري با ناشي از مصرف مواد ‌ همسر) آشنايي با شایع ترین مواد آيا نيكوتين يك ماده اعتيادآور است؟ سيگار هم تحمل ( )toleranceايجاد ميكند ،هم وابستگي (.)dependence داليلي كه موجب ايجاد وابستگي نيكوتين است: در دسترس بودن سيگار جذب ريوي و در نتيجه ايجاد سريع اثر فاصله طوالني تا عواقب مضر جسمي اختالالت رواني ناشي از مصرف سيگار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وابستگي سندرم ترك اختالل افسردگي اختالالت مصرف مواد اختالالت ديگر سندرم ترك .1مصرف روزانه نيكوتين حداقل براي چند هفته .2قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4عالمت ذيل را در عرض 24 ساعت ايجاد ميكند: خلق افسرده ،بيخوابي ،بي قراري يا خشم ،اضطراب ،اشكال در تمركز، كاهش ضربان قلب ،افزايش اشتها يا وزن . 3عاليم معيار دوم باعث ناراحتي قابل مالحظه در عملكردهاي اجتماعي، شغلي يا حوزههاي ديگر ميگردد. . 4عاليم به دليل بيماري ديگر طبي يا رواني نميباشد. مواد افيوني .  آثار مصرف مواد افيوني تغييرات رواني و رفتاري نشئه (سرخوشي،برطرف شدن خستگي،كاهش غم و اندوه ،احساس شادابي) بي تفاوتي كج خلقي پرخاشگري بي قراري كندي اختالل قضاوت آثار جسمي تهوع و استفراغ كاهش احساس درد احساس گرما ،گر گرفتن وخارش بيني خشكي دهان كاهش فشار خون عوارض ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وابستگي (اعتياد) اختالالت روانپزشكي اختالالت جنسي بيماريهاي عفوني جرم و جنايت مرگ و مير عالئم ترك ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اسهال و دل پيچه درد عضالني بي خوابي آبريزش بيني خميازه اضطراب بي قراري استفراغ .  حشيش حشيش آثار جسمي: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ افزايش اشتها (كه اشتهاي گاوي ناميده مي‌شود) قرمزي چشم‌ها تاكيكاردي خشكي دهان افت فشار خون سرگيجه عدم تعادل حركتي .  آثار رواني ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سرخوشي افزايش اعتماد به نفس بی تفاوتی افزايش درك رنگ و صدا احساس كند شWWدن گWWذر زمان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اختالل در توجWWه و تمركWWز اختالل در حافظه و قضاوت احساس مسWWخ شخصWWيت ، مسخ واقعيت اضطراب ،افسردگي حمالت اضطرابي ،عالئم جنون مثWWل تWWوهم و هذيان سندرم بي انگيزگي قرص های اکس . اثرات قرص های اکس ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اثرات رواني: احساس آرامش وشادي افزايش انرژي احساس صميميت با ديگران اضطراب افسردگي بي خوابي جنون ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اثرات جسمي: تعريق خشكي دهان افزايش فشار خون تاكي كاردي گشادي مردمك افزايش انرژي افزايش دماي بدن مشروبات الکلی آثار مصرف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پرحرفي يا كم حرفي تغييرات خلقي پرخاشگري برداشته شدن مهار ها رفتار نامناسب جنسي ناتواني در انجام حركات ظريف و دقيق اختالل در توجه و حافظه اختالل در عملكرد شغلي و اجتماعي عوارض مصرف طوالني مدت الكل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بيماريهاي گوارشي و كبدي سوءتغذيه سرطان دستگاه گوارش فراموشي سكته قلبي ومغزي استروئيدهاي آنابوليك( مواد نیرو زا) اثرات مصرف اثرات رواني : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سرخوشي بيش فعالي خشم تحريك پذيري رفتار خصمانه بدبيني اضطراب افسردگي ‏ . اثرات جسمی: افWWزايش فشWWار خWWون، ‏Wدمات بيماريهاي قلبي ،صW ريوي ،كبWWدي و كليWWوي، هپاتبت ،كانسر • در مردان :آكنه، طاسي زودرس ،زرد شدن پوست و چشم ،ژينكوماستي، در زنWWWWان :بWWWWزرگي كليتWWWوريس ،مشWWWكالت قاعدگي ،ريزش مو ،كلفتي صدا ،كوچك شدن پستان. ( )LSDمواد توهم زا رواني اثرات ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ادراكات روشن و عميق مي‌شوند مثًال رن99گ و جنس غني‌تر ب99ه نظ99ر مي‌رس99ند ،طرح‌ه99ا واض999ح مي‌ش999وند ،موس999يقي عميق‌ت999ر و پرتأثيرتر مي‌شود، هيجان99ات ش99دت يافت99ه و تغي99يرات ناگه99اني پيدا مي‌كنند. جا ب99ه ج99ايي حس99ي synesthesiaش99ايع اس99ت مثًال بيمار ممكن است رنگ‌ه99ا را بش99نود ي99ا صداها را ببيند. توهم خصوصًا توهم بينايي شايع است. آگاهي ظاهري از اعض99اءداخل ب99دن ،زن99ده شدن خاطرات فرام99وش ش99ده قبلي ،ب99روز احساس99ات م99ذهبي و نگرش‌ه99اي فلس99في ومسخ شخصيت ممكن است روي دهد. شبکه عوامل مؤثر در آسیبهای اجتماعی خودکشی در دوره جرم خشونت آمیز نوجوانی مصرف مواد مخدر ترک تحصیل روابط جنسی زود هنگام عوامل خطر و حفاظت کننده فردی عوامل خطر عوامل خطر عوامل خطر عوامل خطر عوامل خطر و حفاظت کننده و حفاظت کننده و حفاظت کننده و حفاظت کننده و حفاظت کننده اجتماعی و محیطی خانوادگی مدرسه و محیط کار محل زندگی مرتبط با همساالن عواملخطر: صخان9هایك9هدرآنوال9دينمصرفكنن9ده فتهخصو ا محيطخانوادگیآشتنديابهبيماریروانیمبتاليند. موادهس صدروالدينیکهدارایكودك9انی مهارتهایفرزندپروریناكارآمدخصو ا(رفت9اری) 9لوكی تندكهخلقوخویمنفیدارندويامبتال ب9هاختالالتس هس تند. هس ن تگیمتقابلميانفرزندانووالدي . فقداندلبسگرانه. بورفتارهایپرخاش هگيرینامناس اسخجالتوگوش -احس ناكامی وشكست تحصيلی- . مهارتهای اجتماعی وسازگارانه ضعيف - برقراری رابطه با همساالن منحرفيا همساالنی كه به رفتارهای انحرافی گرايش دارند. شكل گيری اين برداشت كه مصرفمواد درمحيط دانشگاه ،بين همساالن عواملحفاظتكننده: بوپيوندقویباخانواده. ارتباطمناسخصیبرایرفتارهاوج9وددارد اينتجربهكهوالدينناظر رفتارند،قوانينمشند. هيممیباش ووالديندرزندگیفرزندانس ی رفتتحصيل . موفقيتوپيشاتو س ارتباطق9ویبانهادهایاجتماعینظ9ير خ99انواده،دانش9گاهوموسبی ازمانهایمذه . س بتبهموادمخدر. بهنجارهایاجتماعیضدمواد،نس -کس سطوح عوامل خطر: ‏ ‏ ‏ ‏ فردی خانوادگی بين فردی و همساالن محل زندگی ‌ خطر ‌ عوامل تضعيف ‌ عوامل ‌ و تقويت ‌ ‌ كننده حفاظت به‌ طور كلي‌ بنا بر نظرسنجي‌ ها و بحث‌هاي‌ به‌ عمل‌ آمده‌ با دانشجويان‌ ،آنها معتقدند مهم‌ترين‌ داليل‌ مصرف‌ مواد در دانشجويان‌ عبارتند از : پذيرفته‌ شدن‌ در جمع‌ دوستان‌ (همرنگي‌ با آنها). كنجكاوي‌ و هيجان‌طلبي‌ . يكنواختي‌ زندگي‌ خوابگاهي‌ و بي‌برنامگي‌ آنها درخوابگاه‌ به‌ خصوص‌ در روزهاي‌ آخر هفته‌. رفع‌ نگرانيها و فشارهاي‌ دروني‌. كمبود امكانات‌ تفريحي‌ و سرگرمي‌. جلب‌ توجه‌ كردن‌ و نشانه‌ بزرگ‌ شدن‌. -دسترسي‌ راحت‌ و سريع‌ به‌ مواد. اصول پیشگیری هدف علم پيشگيری جلوگيری يا متعادل ساختن اختالالت عمده در انسانها است.پيامد منطقی اين هدف ،از بين بردن يا کم اثر کردن علل اختالل است.اقدامات پيشگيرانه بايد پيش از آن که بيماری بارز شود انجام شوند ،بنابراين پژوهشهای پيشگيرانه به طور عمده بر مطالعه و بررسی پيش آيندهای اختالل يا سالمتی يعنی عوامل خطر و حفاظت کننده تاکيد دارند.به تعبيری ديگر، علم پيشگيري ،به معنای کاهش یا تضعیف عوامل خطر و افزایش یا تقویت عوامل حفاظت کننده است درعلم پيشگيري سه دوره را مي توان متمايز كرد -1پيشگيري برخاسته از شهود -2پيشگيري برخاسته از نظريه -3پيشگيري برخاسته از داده ها ده هدف اصلی برنامه های پيشگيری عبارتند از: –1تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه اطالعات صحیح و واقعی در مورد میزان مصرف و در نتیجه اصالح بیش برآورد ذهنی آنها. – 2ایجاد تعهد و پايبندي به خانواده ،مدرسه و اجتماع. – 3ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد و عوارض آن – 4ایجاد مهارتهاي مقاومت در برابر فشار گروه همسال و پیشنهاد مصرف مواد -5آموزش مهارتهاي هدف گزيني کوتاه مدت و بلند مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تالش برای دستیابی به آنها -6آموزش مهارتهاي تصميم گيري به منظور مقابله با تعارض ها و فشار روانی -7برقراری امکانات مناسب به منظور فعاليت هاي جايگزين برای مثال ترغیب نوجوانان به توجه بیشتر به ورزش ،عضویت در انجمن ها و موسسات علمی و اجتماعی -8تقویت اعتماد به نفس -9مهارتهاي مقابله با فشار رواني -10آموزش مهارتهاي اجتماعي به منظور برقراری ارتباط موثر با دیگران و دوست یابی  ‏ ‏ آيا مداخله هاي پيشگيرانه آن گونه تنظيم شده اند كه جمعيتهاي متفاوت درمعرض خطر را تحت پوشش قراردهند و آيا از استمرار كافي برخوردارند؟ آيا برنامه پيشگيري از يك طرح سازماني ساختار مند پيروي مي كند .طرحي كه ارزيابي نيازها ،طراحي‌،اجرا ،اصالح واطالع نتايج را دربرگيرد. آيا اهداف و فعاليتهاي پيشگيرانه اختصاصي ،داراي محدوده زماني ‌،معقوالنه (درنظرگرفتن منابع موجود) ويكپارچه هستند، يعني آن گونه هستند كه در طول اجراي برنامه‌،در جهت يكديگر عمل كنند و بتوان از آنها براي ارزيابي پيشرفت و نتايج برنامه استفاده نمود؟ عدم ارتباط مناسب مًسوالن دانشگاه و اساتيد با دانشجويان تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی عدم وجود تشكلهاي هميار و حمايتي در ميان دانشجويان ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحرانتوجه‌ به‌ داليل‌ فِو ق بيانگر وجود عوامل‌ خطر ويژه‌ دانشجو یان در دوره‌ دانشجويي و دانشگاههاست‌ كه‌ ممكن‌ است‌ ن برخي‌ از آنها هيچگاه‌ به‌ صورت‌ عامل‌ خطر براي‌ ديگرا ‌ محسوب‌ نشوند عاليم دانشجويان تحت استرس و آشفته()1 -1افت عملکرد تحصيلي -2حضور نامنظم و غيبت کردنهاي مداوم -3تغييرات قابل توجه روابط با همکالسي ها اساتيد و.. -4خلق غمگين و افسرده -5بيش فعالي يا صحبت کردن مداوم و سريع -6تغييرات قابل توجه در ظاهر و بهداشت شخصي -7خواب آلودگي مکرر در کالس عاليم دانشجويان تحت استرس و آشفته()2 -8تقاضاهاي مداوم براي ارفاق و فرصت گرفتن -9افزايش وابستگي به ديگران و ناتواني در تصميم گيري به تنهايي -10اضطراب و برانگيختگي -11بي عالقگي به فعاليتهاي روزمره -12خستگي مزمن -13ترسهاي غير منطقي -14مشکالت در توجه و تمرکز و ... نحوه کمک به دانشجوي تحت استرس -1با دانشجو صحبت کنيد .در محلي خصوص و آرام -2به او فرصت صحبت کردن بدهيد.گوش دادن موثر -3صادق باشيد و از قضاوت کردن بپرهيزيد. -4به دانشجو کمک کنيد تا راههاي مختلف حل مساله و محاسن و معايب هر روش را بررسي کند. -5مستقيما از او بپرسيد که چگونه مي توانيد به بهترين نحو به او کمک نماييد. -6حدود اختيارات و مسئوليتهاي خود را بدانيد(.ارجاع) نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره -1درباره مرکز مشاوره و خدماتي که ارائه مي دهند با دانشجو صحبت کنيد. -2ابتدا توجه و نگراني خود را نسبت به دانشجو نشان دهيد و سپس او را به مرکز مشاوره ارجاع دهيد. -3از او بخواهيد براي تعيين مالقات با مرکز مشاوره تماس بگيرد يا به آنجا مراجعه کند. -4مي توانيد همراه دانشجو به مرکز مشاوره مراجعه کنيد. ( موفق ترين نوع ارجاع) -5پيگيري کنيد :پس از مدتي وضعيت او و اقداماتي که انجام داده است را پيگيري کنيد.

51,000 تومان