صفحه 1:
مه ; 3 : ‏روط‎ st

صفحه 2:
اختلالات پادگیری تعریف: از نظرهوشی عادی يا بالاتر از عادی هستند اما در یک یا چند درس دچار مشکل هستند. به میزان تلاشی که می کند بادگیری ندارد.حدود 0 تا 2 درصد از دانش آموزان اختلال یادگیری دارند. ( قابل درمان هستند) انيشتین » ادیسون » اگوست ردین » پروفسور هشترودی » وناپلئون بناپارت از نوابغی هستند که اختلال یادگیری داشته اند. اترات اختلالات :)- ضرر اقتصادی ج.-پایین آمتن عزت نفس بچه ها

صفحه 3:
ab ‏تواع‎ اختلال در خواندن 0 اختلال در نوشتن 9- اختلال ریاضی وحساب کردن انواع اختلال در نوشتن:م 0 اختلال در املا ( دیکته) 2 نارسانویسی 9- وارونه نویسی - قرینه نویسی OS

صفحه 4:
انواع اختلال یادگیری به اعتبار فرایندهای روانیرم تا اختلال در پردازش های کلامی [] اختلال در حافظه ل] اختلال مربوط به فرایند های ذهنی

صفحه 5:
گام های درمانر انگیزه ی درمانگر ( معلم) ارتباط خوب خوب خوب با درمانجو ( دانش آموز) پرسش نامه انتخاب راهبردها طراحی برنامه ی درمان ارزیابی مجدد بعد از سه هفته توصیه : - به روانیات خانواده کمک کنیم ©2- آموزش خانواده ها 0) 0/0) 0) 2 a) e)\ea\o

صفحه 6:
اختلالات نوشتن( دیکته نویسی) لا قرینه نویسی لا وارونه نویسی لا نارسا نويسى لا تذكر : با نوشتن و مشق وزيرنويس هاى ... معلم درمان نمى 3 شود

صفحه 7:
علل نارسا نویسیر 0 تا oo غلبه ی طرفی (برتری جانبی )ندارند تمرینات: دیدن تلویزیون با یک چشم شبی یک ساعت - استفاده از عینک پلاستیکی با درپوش یک چشم- ‎HIS‏ در گوش غیر برتر- بازی با پای غیر برتر (لی لى - فوتبال) بد گرفتن مداد.فشار مداد وایجاد خستگی عضلات کوچک وبزرگ قوی نشده اند: خمیر بازى - مجاله كردن كاغذ با يك دست - بازى با كل رس وخمير عدم هماهنگی چشم ودست : بازی بولینگ - دارت- راکت جح پیچاندن نخ دور قرقره- پرتاب توپ در حلقه هدف گیری با توپ ( جوراب) - دس توپ چسبانک - ماهیگیری - تیله بازی - یک قل دوقل- دوختن - پینگ پنگ - پرتاب حلقه دور میله

صفحه 8:
نوشتن لا رسم دو خط موازی توسط معلم ورسم خطی بین آن توسط شاگرد سس ل] رسم خطوط منحنی وشکسته توسط معلم ورسم خطی در وسط آن توسط شاگرد لا رسم شکلی به صورت نقطه چین وپر کردن توسط دانش آموز

صفحه 9:
حافظه ی دیداری ضعیف ( بیشتر غلط ها) غلط هایی که به حافظه ی دیداری ربط دارند: (س-صث)(ع-الف) (غق) (ت- ط) (زظض)(ح-۰) درمان: تقویت حافظه ی دیداری کارت های اشکال نشان دادن تصویر وطرح سوال از آن کارت کلمات در صورت موفقیت در مرحله ی قبلی هوائویسی نوشتن کلمات مشکل دیدن دانش آموز ونوشتن استفاده از مکعب کلمات پشت پرده نویسی وبازی بازی ببین وبگو بازی جابه جایی يك شى در كلاس CC VE a a a

صفحه 10:
حساسیت شنیداری و حافظه ی شنیداری 21 Qo انان براى تفكيك حساسيت شنيدارى استفاده از كاغذ جلوى دهان وكفتن كلمات وتشخيص توسط دانش آموز ( مزه - مجه ) (عكس - اسب) ( ديوار - ديفار) املاى سكوت ( صامت) با تن صداى ملايم اول يك كلمه وبعد عدم تکرار املا توسط معلم - آهسته حرف زدن معلم - مسابقه یواش گویی ویواش شنوی- گوش کردن به صدای تلویزیون ورادیو با صدای کم جا انداختن : بلد است ولی جا می اندازد. تمرین : استفاده از اعداد وکلمات از یکی شروع وتا 9 تا ادامه می دهیم.( ابتدا حافظه ی شنیداری بعد توالی شنیداری)

صفحه 11:
تمام درمان ها <10) گام باید رعایت شود انگیزه ی معلم ارتباط خوب خوب خوب كوش كردن فعال پرسشنامه از والدین آندازه گیری هوشبهر کار گروهی مشترک مصاحبه با انش آموز تعیین مورد یا میزان اختلال پیه ی امکانات درمان طراحی برنامه ی درمان عمل درمان بازگشت به ارزیابی درمان پس از (6 هفته برنامه ریزی مجدد از تمرین هایی شروع کنیم که بیشترین تعداد غلط را درآن هادارند ooo000000000000

صفحه 12:
اختلالات ر یاضیرم ] ریاضی زبانی کمی است ودقیق ترازآن وجود ندارد.درآن زبان کیفی به زبان کمی تبدیل می شود. لا براى تبديل كيفيت به كميت بايد زبان را لايه لايه كرد: )- مشاهده © - احساس © - باور 48 نياز alsles = Jac O لا در ریاضی کودک را به منطق ریاضی سوق دهیم نه به عملیات ریاضی - اصول انسانی را کشف می کنیم.معادله را کشف میکنیم ودر جای خودش قرار می دهیم.

صفحه 13:
علت اختلال ریاضی 21 طبق تئوری کپارت :یادگیری همان حرکت است علت اختلال فقدان حرکت بوده است.(مقایسه ی دو نوزاد 9 ماهه دارای طرح واره ی محدود و قویتر) حرکت هایی که مغز در آن ها د خالت ندارد نخاع دخالت دارد اگر این حرکت ها درست انجام نگیرد کودک دچار اختلال یادگیری می شود. کنترل بدن توسط نیمکره ی مخالف حرکت هایی که فقدان آن ها موجب اختلال می شود: چنگ زدن - مکیدن - رفلکس مورو- سینه خیز - چهاردست وپا راه رفتن- قلقلک دادن وجمع کردن دست وپاو... هرکدام نباشد حلقه هایی تشکیل نميشود.

صفحه 14:
درمان [] با مطالعه ی وضعیت کودک ومصاحبه با مادرش متوجه حلقه های مفقوده می شویم وسعی در به وجود آوردن آن ها می نمائیم. ل] سینه خیز - لی لی - چهاردست وپا - راه رفتن صحیح- روی یک پا ایستادن ‎ee‏ ‏الاکلنگ-دنبال هم کردن - قایم باشک بازی و.. صورت جمعی وتا حرکات پیچیده لا اختلال يادكيرى > فقدان حرکت درمان < حرکت

صفحه 15:
انواع فقدان دقترم بیشتر اشکالات دانش آموزان مربوط به دقت می باشد.: عدم توجه به علامت ها عدم دقت به ستون ها عدم توجه به نوشتن کامل اعداد جا انداختن یکی از اعداد محاسبه نکردن یک عدد کاربرد نادرست عضو خنثی در جمع وضرب اشتباه دراثر مجاورت نویسی توجه : 0‌گونه است :توجه فعال (انتخابی) 0- انفعالی a a) a ‏اانا‎

صفحه 16:
2 (0) اينترنت (©)اختلالات يادكيرى »دكتر عليرضا كاكاوند())و(62) (©)تشخيص اختلالات روانى »موريسون(©) و (©)و (©) ())روانشتاسی رشد »لورابرک (9)

ه گ ش ژپو ر: استاد رمبوهط : اختالالت یادگیری - 1تعریف :از نظرهوشی عادی یا باالتر از عادی هستند اما در یک یا چند درس دچار مشکل هستند. به میزان تالشی که می کند یادگیری ندارد.حدود 2تا 3درصد از دانش آموزان اختالل یادگیری دارند ( .قابل درمان هستند) انیشتین ،ادیسون ،اگوست ردین ،پروفسور هشترودی ،وناپلئون بناپارت از نوابغی هستند که اختالل یادگیری داشته اند. اثرات اختالالت -1:ضرر اقتصادی -2پایین آمدن عزت نفس بچه ها انواع اختالالت یادگیری به اعتباردرس های دبستانی -1اختالل در خواندن -2اختالل در نوشتن -3اختالل ریاضی وحساب کردن انواع اختالل در نوشتن: -1اختالل در امال ( دیکته) -2نارسانویسی -3وارونه نویسی -4قرینه نویسی ()1 انواع اختالل یادگیری به اعتبار فرایندهای روانی()2 اختالل در پردازش های کالمی اختالل در حافظه اختالل مربوط به فرایند های ذهنی گام های درمان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ()3 انگیزه ی درمانگر ( معلم) ارتباط خوب خوب خوب با درمانجو ( دانش آموز) پرسش نامه انتخاب راهبردها سنجش تشخیص طراحی برنامه ی درمان ارزیابی مجدد بعد از سه هفته توصیه -1 :به روانیات خانواده کمک کنیم -2آموزش خانواده ها اختالالت نوشتن( دیکته نویسی) ‏ ‏ ‏ ‏ قرینه نویسی وارونه نویسی نارسا نویسی تذکر :با نوشتن و مشق وزیرنویس های ...معلم درمان نمی شود علل نارسا نویسی ()4 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ غلبه ی طرفی (برتری جانبی )ندارند تمرینات :دیدن تلویزیون با یک چشم شبی یک ساعت – استفاده از عینک پالستیکی با درپوش یک چشم -گذاشتن پنبه در گوش غیر برتر -بازی با پای غیر برتر (لی لی – فوتبال) بد گرفتن مداد:فشار مداد وایجاد خستگی عضالت کوچک وبزرگ قوی نشده اند :خمیر بازی – مچاله کردن کاغذ با یک دست – بازی با گل رس وخمیر عدم هماهنگی چشم ودست :بازی بولینگ – دارت -راکت زنی – حمل زنگوله – پیچاندن نخ دور قرقره -پرتاب توپ در حلقه -هدف گیری با توپ ( جوراب) – حمل لیوان آب – پرتاب توپ به صورت یک دستی ودریافت -پرتاب ودریافت هم زمان- توپ چسبانک – ماهیگیری – تیله بازی – یک قل دوقل -دوختن -پینگ پنگ – پرتاب حلقه دور میله ی ثابت نوشتن رسم دو خط موازی توسط معلم ورسم خطی بین آن توسط شاگرد رسم خطوط منحنی وشکسته توسط معلم ورسم خطی در وسط آن توسط شاگرد رسم شکلی به صورت نقطه چین وپر کردن توسط دانش آموز حافظه ی دیداری ضعیف ( بیشتر غلط ها) غلط هایی که به حافظه ی دیداری ربط دارند( :س-ص-ث)(ع-الف) (غ-ق) (ت -ط) (ز-ذ-ظ-ض)(ح -ه ) درمان :تقویت حافظه ی دیداری کارت های اشکال نشان دادن تصویر وطرح سوال از آن کارت کلمات در صورت موفقیت در مرحله ی قبلی هوانویسی نوشتن کلمات مشکل دیدن دانش آموز ونوشتن استفاده از مکعب کلمات پشت پرده نویسی وبازی بازی ببین وبگو بازی جابه جایی یک شی در کالس حساسیت شنیداری و حافظه ی شنیداری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ برای تفکیک حساسیت شنیداری استفاده از کاغذ جلوی دهان وگفتن کلمات وتشخیص توسط دانش آموز ( مژه – مچه ) (عکس – اسب) ( دیوار – دیفار) امالی سکوت ( صامت) با تن صدای مالیم اول یک کلمه وبعد–... عدم تکرار امال توسط معلم – آهسته حرف زدن معلم – مسابقه یواش گویی ویواش شنوی- گوش کردن به صدای تلویزیون ورادیو با صدای کم جا انداختن :بلد است ولی جا می اندازد. تمرین :استفاده از اعداد وکلمات از یکی شروع وتا 5تا ادامه می دهیم (.ابتدا حافظه ی شنیداری بعد توالی شنیداری) در تمام درمان ها 14گام باید رعایت شود ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انگیزه ی معلم ارتباط خوب خوب خوب گوش کردن فعال پرسشنامه از والدین اندازه گیری هوشبهر کار گروهی مشترک مصاحبه با دانش آموز تعیین مورد یا میزان اختالل تشخیص گذاری تهیه ی امکانات درمان طراحی برنامه ی درمان عمل درمان بازگشت به ارزیابی درمان پس از 3هفته برنامه ریزی مجدد از تمرین هایی شروع کنیم که بیشترین تعداد غلط را درآن هادارند اختالالت ریاضی ()5 ‏ ‏ ‏ ‏ ریاضی زبانی کمی است ودقیق ترازآن وجود ندارد.درآن زبان کیفی به زبان کمی تبدیل می شود. برای تبدیل کیفیت به کمیت باید زبان را الیه الیه کرد: -1مشاهده - 2احساس - 3باور -4نیاز عدل = معادله در ریاضی کودک را به منطق ریاضی سوق دهیم نه به عملیات ریاضی – اصول انسانی را کشف می کنیم.معادله را کشف میکنیم ودر جای خودش قرار می دهیم. علت اختالل ریاضی ‏ ‏ ‏ ‏ طبق تئوری کپارت :یادگیری همان حرکت است علت اختالل فقدان حرکت بوده است(.مقایسه ی دو نوزاد 6ماهه دارای طرح واره ی محدود و قویتر) حرکت هایی که مغز در آن ها د خالت ندارد نخاع دخالت دارد اگر این حرکت ها درست انجام نگیرد کودک دچار اختالل یادگیری می شود. کنترل بدن توسط نیمکره ی مخالف حرکت هایی که فقدان آن ها موجب اختالل می شود :چنگ زدن – مکیدن – رفلکس مورو -سینه خیز – چهاردست وپا راه رفتن -قلقلک دادن وجمع کردن دست وپاو ...هرکدام نباشد حلقه هایی تشکیل نمیشود. درمان با مطالعه ی وضعیت کودک ومصاحبه با مادرش متوجه حلقه های مفقوده می شویم وسعی در به وجود آوردن آن ها می نمائیم. سینه خیز – لی لی – چهاردست وپا – راه رفتن صحیح -روی یک پا ایستادن – حرکات تعادلی –سرسره بازی -االکلنگ-دنبال هم کردن – قایم باشک بازی و... به صورت جمعی وتا حرکات پیچیده اختالل یادگیری = فقدان حرکت درمان = حرکت انواع فقدان دقت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ()6 بیشتر اشکاالت دانش آموزان مربوط به دقت می باشد:. عدم توجه به عالمت ها عدم دقت به ستون ها عدم توجه به نوشتن کامل اعداد جا انداختن یکی از اعداد محاسبه نکردن یک عدد کاربرد نادرست عضو خنثی در جمع وضرب اشتباه دراثر مجاورت نویسی توجه 2 :گونه است :توجه فعال (انتخابی) -2انفعالی منابع ( )1اینترنت ()2اختالالت یادگیری ،دکتر علیرضا کاکاوند()1و()4 ()3تشخیص اختالالت روانی ،موریسون( )2و ()3و ()6 ()4روانشناسی رشد ،لورابرک ()5

62,000 تومان