پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اختلال کنترل تکانه

ekhtelale_kontorole_tekane

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اختلال کنترل تکانه”

اختلال کنترل تکانه

اسلاید 1: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهداندانشکده پزشکی گروه پرستاری موضوع: اختلال کنترل تکانهاستاد راهنما:سرکار خانم مشتاقیتهیه کنندگان:سمانه جهانیگلثوم بهادری تیر ماه 1388

اسلاید 2: اختلال کنترل تکانه:تعریف – ناتوانی برای مقاومت در مقابل یک تکانه یا انگیزه که برای دیگران یا خود خطر ناک بوده و با احساس لذت پس از تحقق آن همراه است

اسلاید 3: شش طبقه در DSM IVذکر شده است : اختلال انفجاری متناوب (پرخاشگری) وسواس (جنون) دزدی قمار بازی بیمار گونه جنون آتش افروزی وسواس کندن مو اختلال کنترل تکانه که به گونه ای دیگر طبقه بندی نشده NOS

اسلاید 4: اپیدمیولوژی: اختلال انفجاری متناوب ، قمار بازی بیمار گونه ، جنون آتش افروزی –تعداد مردهای مبتلا بیشتر از زن ها مبتلا است وسواس دزدی و وسواس کندن مو – زن ها بیشتر از مردها مبتلا می گردند.قمار بازی بیمار گونه –03/0-01/0جمعیت آمریکا را مبتلا می سازد .

اسلاید 5: اتیو لوژی معمولا نامعلوم . برخی از اختلالات ممکن است با EEGغیر طبیعی ، تسلط نیمکره ای مختلط ، یا نشانه های ملایم نورولوژیک مثل اختلال انفجاری متناوب همراه باشند الکل توانایی کنترل تکانه را کم می کند و عدم کنترل تکانه با نیاز به ابراز انگیزۀ جنسی یا پرخاشگرانه رابطه دارد .

اسلاید 6: تشخیص افتراقی 1- صرع لوب تمپورال – نابهنجاری های الکترو آنسفالوگرافیک . مشخص در کانون های لوب تمپورال مشاهده می شود که مسئول حملات پرخاشگری ، وسواس دزدی و جنون ؛آتش افروزی است .2- ضربۀ مغزی – علایم باقیماندۀ ضربه توسط روش های تصویر سازی مغز آشکار می گردد. 3- اختلال دو قطبی – ممکن است با قمار بازی و خصوصیات وابسته به آن همراه باشد .4- سوءمصرف مواد روانگردان – سابقۀ مصرف دارو و الکل را نشان می دهد 5- طب عمومی ، اختلال عضوی – تومور مغزی ، بیماری دژنراتیوواختلال غدد درون ریز را بر اساس یافته های اختصاصی هر کدام رد کنید .6- اسکیزوفرنی – توهمات و هذیان هایی را که مسول کنش نمایی بر روی انگیزه ها است نشان می دهد .

اسلاید 7: I:اختلال انفجاری متناوب: عبارتست از دوره های پرخاشگری که منجر به آسیب زدن به دیگران می شود شیوع 02/0دارد و معمولا در دهه های دوم و سوم دیده می شود .

اسلاید 8: ملاک های تشخیصی DSM-IVبرای اختلال انفجاری متناوب :چندین دورۀ مشخص ناتوانی برای مقاومت در مقابل تکانه های پرخاشگری که منجر به اعمال تخریبی گردیده است .میزان پرخاشگری ارائه شده ضمن دورۀ آشکارا بیشتر از ابعادی است که به وسیلۀعوامل استرس زای روانشناختی تسریع شود.اختلال روانی دیگری (مثل اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلال پسیکوتیک ، یک دورۀ مانی ، اختلال بیش فعالی ) توضیح بهتری برای آن ارائه نمی کند و اختلال ناشی از تاثیر فیزیولوژیک مستقیم یک ماده (مثل دارو های مورد سوء مصرف یا نسخه شده ) و یا یک اختلال طبی عمومی (مثل ضربه مغزی ، بیماری آلزایمر ) نمی باشد .

اسلاید 9: درمان اختلال انفجاری متناوبترکیب روان درمانی و درمان دارویی – قبل از حصول نتیجه ممکن است داروهای مختلف نیاز باشد.فنوتیازین ، ایمی پرامین ، لیتیوم – در صورت وجود ناهنجاری الکتروآنسفالوگرافیک ، کاربامازپین ممکن است مصرف شود .بنزودیازپین ها ممکن است به دلیل افزودن مهار گسستگی موجب وخامت اختلال گردند در موارد انتخابی پروپرانولول ممکن است مفید واقع گردد . روان درمانی حمایتی ، تعیین حدود و خانواده درمانی اگر بیمار کودک یا نوجوان است مورد استفاده قرار می گیرد . اگر بیمار مستعد حمله به افراد همگروه باشد ، از گروه درمانی باید با احتیاط استفاده شود .

اسلاید 10: H:وسواس (جنون) دزدی عبارتست از دزدی مکرر ازفروشگاهها که در آن عمل دزدیدن مهم است نه شئی دزدیده شده و کمتر از 05/0 دزدان فروشگاهها را شامل می شود .

اسلاید 11: ملاک های تشخیصی DSM IVبرای وسواس (جنون ) دزدی : ناتوانی مکرر برای مقاومت در مقابل تکانۀ دزدیدن اشیایی که برای مصرف شخصی یا ارزش مادی مورد نیاز شخصی نیستند. احساس تنش فزاینده بلافاصله قبل از ارتکاب دزدی احساس لذت ، رضایت یا رهایی به هنگام ارتکاب دزدی به منظور ابراز خشم و کینه صورت نگرفته و واکنش در مقابل هذیان یا توهم نمی باشد. اختلال سلوک ، دورۀ مانی ، یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی و توضیح بهتری برای اختلال نیستند.

اسلاید 12: درمان وسواس (جنون)دزدی روان درمانی بینش گرا به منظور فهم انگیزه ها مثل احساس گناه ، نیاز برای تنبیه و کنترل تکانۀ رفتار درمانی برای آموختن الگوهای تازۀ رفتار، افسردگی نا مکشوف به دارو های ضد افسردگی پاسخ می دهد مهار کننده های جذب مجدد سروتونین نظیر فلئوگزتین ممکن است در بعضی از بیماران مبتلا به جنون دزدی موثر واقع شود .

اسلاید 13: I I I:جنون آتش افروزی (ایجاد حریق عمدی )ملاک های تشخیص DSM IVبرای جنون آتش افروزی :ایجاد حریق عمدی و هدفدار در بیش از یک مورد تنش یا تحریک عاطفی قبل از عمل مسحور شدن ، علاقه ، کنجکاوی و توجه به آتش و زمینه های موقعیتی آن احساس لذت ، رضایت یا رهایی به هنگام آتش افروزی یا موقع مشاهده یا شرکت در پی آمدهای آن .ایجاد حریق برای نتایج مادی، ابراز ایدئولوژی اجتماعی ، اقتصادی ، پنهان ساختن فعالیت جنایی،ابراز خشم و نفرت بهبود بخشی وضع زندگی ، واکنش در مقابل توهمات و هذیان ها نبوده و ناشی از اختلال و قضاوت نیست .اختلال سلوک ، دورۀ مانی یا شخصیت ضد اجتماعی توضیح بهتری برای اختلال نیستند.تشخیص های افتراقی : اختلال شخصیت ضد اجتماعی – اسکیزوفرنی ها – اختلالات روانی عضوی بزهکاری .

اسلاید 14: درمان جنون آتش افروزی روا ن درمانی بینش گرا و رفتار درمانی ، به دلیل خطر تکرار آتش افروزی و نتیجتا خطر برای دیگران نیاز به مراقبت دقیق وجود دارد ممکن است موسسات شبانه روزی ، بیمارستانهای شبانه و یا سایر موسسات منظم ضرورت داشته باشد.

اسلاید 15: IV:قمار بازی بیمار گونه عبارتست از دوه های قمار بازی تکراری که منجر به در هم گسیختگی اجتماعی – اقتصادی ، مقروض شدن و فعالیتهای غیر قانونی می گردد.

اسلاید 16: ملاک های تشخیص DSM IVبرای قمار بازی بیمار گونه رفتار قمار بازی غیر انطباقی مستمر یا تکرار شونده که به صورت پنج تا (یا بیشتر) از علایم زیر تظاهر می کند :اشتغال ذهنی با قمارنیاز برای افزودن میزان فزایندۀ پول برای کسب هیجان مطلوب تلاش های ناموفق مکرر برای کنترل ، کاهش یا ترک قمار بیقراری و تحریک پذیری به هنگام تلاش برای کاهش یا ترک قمار قمار بازی به عنوان وسیله ای برای فرار از مسایل یا رهایی از خلق ملات بار (احساس درماندگی ، گناه ، اضطراب ، افسردگی )می باشد.پس از باخت ، روز بعد برای برد بر می گردد

اسلاید 17: 7. برای پنهان نمودن میزان درگیری با قمار ، به اعضا خانواده ، درمانگر و دیگرا دروغ می گوید 8. برای تهیۀ پول قمار دست به اقدامات غیر قانونی مثل جعل ، فریبکاری ، دزدی و اختلاس می زند.9. به دلیل قمار بازی ،رابطه یا شغلی قابل ملاحظه یا یک فرصت آموزشی یا شغلی را از دست داده است .10. به منظور تهیۀ پول برای رهایی از مخمصه های ناشی از قمار به دیگران متوسل می گردد

اسلاید 18: B. یک دورۀ مانیک توضیح بهتری برای رفتار قمار بازی نیست - درمان قمار بازی بیمار گونه - روان درمانی بینش گرا توام باحمایت گروهی همتاها . هدف پرهیز کامل است . درمان توام افسردگی ، مانیا ، سوء مصرف مواد

اسلاید 19: V:وسواس کندن مو عبارتست از کندن مو که منجر به طاسی لکه ای (آلوپسی) می گردد ، کندن مو سر شایع است ، ابروها ، پلک ها و ریش کمتر و موی تنه ، زیر بغل و ناحیه پوبیک ندرتا هدف کندن قرار می گیرد .

اسلاید 20: ملاک های تشخیص DSM IVبرای وسواس کندن مو کندن مکرر مو که موجب از دست دادن قابل ملاحظۀ مو می گردداحساس تنش فزاینده ، بلافاصله قبل از اقدام به کندن مو یا هنگام مقاومت در برابر این رفتار ، احساس لذت ، رضایت یا یا رهایی به هنگام کندن مو.اختلال روانی دیگری توضیح بهتری برای اختلال ارائه نمی کند و این اختلال ناشی از یک اختلال طبی عمومی (مثل بیماری پوستی ) نمی باشد .اختلال موجب ناراحتی قابل ملاحظۀ بالینی یا تخریب عملکرد اجتماعی ، شغلی یا سایر زمینه ها مهم می گردد .

اسلاید 21: سبب شناسی : در بیش از موارد با یک موقعیت استرس آمیز رابطه دارد ، مانند اختلال در روابط مادر و کودک ترس از تنها شدن و .....

اسلاید 22: درمان وسواس کندن مو : روان درمانی حمایتی و بینش گرا مفید است اما دارو نیز ممکن است توما لازم باشد . بنزودیازپین ها برای افراد دارای اضطراب سطح بالا ، ضد افسردگی به خصوص مواد سروتونرژیک مثل کلوپیرامین برای بیماران با یا بدون خلق افسرده در بعضی از موارد هیپنوتیزم و بیوفیدبک را می توان در نظر گرفت.

اسلاید 23: درمان دارویی: انواع فرعی اختلالات انطباق مثل اضطراب و افسردگی قابل درمان با داروهاست و در اثر موارد روان درمانی توام با دارو درمان انجام می شود.

اسلاید 24: مداخلات پرستاری در اختلالات انطباقی رفتار بیمار را به طور مستمر مورد مشاهده قرار دهید مشاهده را از طریق تعاملات و فعالیت های روزانه انجام دهید از اینکه مراقب و مظنون به نظر برسید ، اجتناب کنید رفتارهای خود کشی از جمله بیان های کلامی مانند :«می خواهم خودم را بکشم» مادر نگران من نخواهد بود و «نباید خودش را بیشتر از این در مورد من نگران کند » و رفتارهای غیر کلامی مانند بخشیدن مال و اموال و خلق متغیر را مورد مشاهده قرار دهید همچنین قصد خود کشی بیمار و چگونگی آن را از بیمار سوال کنید .کلیۀ وسایل خطرناک را از محیط بیمار خارج کنید حفظ سلامت و امنیت بیمار از اولوتیهای پرستاری است .وقتی بیمار عصبانی است سعی کنید رفتار مبتنی بر تعدی و تجاوز وی را از طریق فعالیت جسمی تغییر جهت دهید مثال :ضربه زدن به کیسۀ بوکس ، ورزش جسمی روش امن و موثر در تخلیه و رهایی از تنش انباشه شده است .وقتی تنش و اضطراب بیمار شروع به افزایش می کند ، نزد او بمانید حضور فرد قابل اعتماد احساس امنیت به بیمار می دهد و ممکن است از بالا رفتن سریع اضطراب جلوگیری کند.

اسلاید 25: 6. کارکنان بخش باید رفتاری آرام با بیمار داشته باشند اضطراب مسری است و می تواند از کارکنان به بیمار سرایت کند .7. مراقب باشید که رفتار وابستگی بیمار را تقویت نکنید تا حد امکان به بیمار اجازه دهید که بطور مستقل عمل کرده و بازخورد مثبت برای اعمال مستقل او قایل شوید . انجام کارها به طور مستقل و به تقویت مثبت برای اعمال ، باعث ارتقاء عزت نفس شده و مشوقی جهت تکرار رفتارهای مطلوب است.8. رابطۀ مبتنی بر اعتماد با بیمار ایجاد کنید به بیمار نشان دهید که برای او اهمیت قایل هستید با او همدلی کنید با بیمار صادق بوده و پایبند قول و قرارها ی خود باشید اعتماد اساس رابطۀ درمانی است .9. انتقاد سازنده و تقویت مثبت به بیمار داده ، تقویت موجب ارتقاء عزت نفس شده و مشوقی جهت تکرار رفتار مطلوب است .10. برای بیمار فعالیتهای گروهی تربیت دهید . از طریق این تعامل های گروهی و بازخورد های مثبت و منفی از گروه همسالان بیمار رفتارهایی که از نظر اجتماعی مورد قبول است را یاد می گیرد.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید