علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

اختلال یادگیری خاص مبتنی بر DSM5

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اختلال بادگیری خا ‎pecific Learning disorder‏ ال ار ی ار ی را مبنايى است براى ناهنجارى هايى در سطح شناختى كه با علائم ‎Us) Soke We peer lege OL Needles‏ عوامل رنتيكى ‎٠‏ تكوينى ( ايى زنتيك ) و محيطى كه بر توانايى مغز در ‎ie eee ore‏ ‎Bees‏

صفحه 4:
1 ‎Sea eT RTO TO De erent Ts‏ ‎ya‏ ‏۱ ‏مسائل ریاضی ) . بر خلاف حرف زدن یا راه رفتن که نقاط عطف رشدی فراگیر شده هستند که با رسش مغز پدیدار می شوند مهارت های تحصیلی ( مثل خواندن » هجی كردن » نوشتن » ریاضیات ) باید به روشنی آموخته شوند. BC APP 7 Peay PY POC EO 7c SPY POC Ds a

صفحه 5:
باوجود حلقل كواإز نشانه هاوزير مشخ صمىش وند كه به يغم لمجرلئهرحله هليىكه ليزم شكلاتوا هدفق رار مئدهند حنلقل ه مدسع مام ادلمه دلشته باشند 0 ‏ا ا ا‎ nantT oad Faved purer cad] aren thy Fare cae Povey Frayer Wan FW می زند » مشکل فهمیدن کلمات را دارد.

صفحه 6:
1 ‎Re error Ey‏ ۷ تر آنجه خوانده شده است را درك نكند. ) ‎UNNI Corn as‏ ا 0 00 ال ‎00 cine researc]

صفحه 7:
ese rene Son DOP Cen OD Cerra a ‏نقطه كذارى در جملات مى كند از سازمان ذهى باراكراف نامناست استفادة‎ (Gomer eats ‏ل‎ Peer PRS Pa rove ‏ا‎ A eS oP Nad eS SSS oD PPL ce STE er al ‏ل‎ ee ene eat Tee Sere eae) شدید دارد.

صفحه 8:
7 3 مهارتهای حصیلیک ه حتف اثیر قرار گرفته لند بسه میزلن - ح ‎acre an Oe See Ee‏ 0 ‎ce a ACP es eee alc‏ زا زندگی‌روزمره لیجاد می‌ک ند طوریک ه آزمون‌هایپ پشرفلستاندارد ‎Ore aun‏ ا 1۳ تایید میک نند در مورد لفراد ۱۷ سااء و بزرگتر» سابقه مستند مشکالتی ادگیریم ختلک ند میت-ولندجلیگریزارزیابیاستانارد شسده

صفحه 9:
77 pene Se reon meres Bey aro SOO ML Sar Cy] PA eae PUP ry ‏كام ل أشكر نشوند‎ ‏(المينمشكلتيادكيرئن اتولنىعقللى تيزىبيليويا شنلي لصاخ‎ * 010 ‏ار‎ e ‏مبهارتدر زبانآموزشتحصيلىب ا آموزشتحصيائ: امناسبقر» بتر‎ توجيه نموشوند

صفحه 10:
توجه : چهار ملاک تشخیصی باید بر اساس ترکیب بالینی سابقه فرد ‎ress Tee)‏ ۱ روانی - تحصیلی برآورده شوند. DCE OS CaP eae oa ge ea sh ACN ‏که مختل شده اند مشخص کنید در صورتی که بیش از یک زمینه معیوب‎ [0 oe eee ene Res ee ۳

صفحه 11:
۴ مشخص کنید اگر * دقت در کلمه خوانی *” آهنى يا فصاحت خواندن درک خی

صفحه 12:
۱ مشكلات يادكيرى به كار برده مى شود. كه با مشكلاتى در تشخيص ‎ee‏ ا ل ا ‎ee‏ ضعيف مشخص مى شود.

صفحه 13:
و0 ۶ ات ۱7۳۳۳ بیان نوشتاری ل پم و ‎ES‏ ل 200

صفحه 14:
ری ۱ 9 ۱۷ درک عدد * حننا كردن واقعيات علم حساب محاسبة ذرست يا قصيح اف

صفحه 15:
*7 توجه : محاسبه پریشی واژه جایگزینی است که برای اشاره به الگوی مشكلاتى به كار برده مى شود كه با مشكلات يردازش كردن اطلاعات ‎Cn NEN‏ ا ا ا ا ا ل 0 00

صفحه 16:
1 eee TCE ae sw ee eee CS Re neers ‏است که در صورت فراهم بودن خدمات حمایتی » مخصوصا در طول سال‎ ta eee STO Sn Son YCL ON IC OCED ‏ا‎

صفحه 17:
متوسط : مشکلات محسوس مهارت های یادگیری در یک یا چند زمینه تحصيلى » طورى كه فرد بعيد است بدون فواصل تدريس فشرده و ای در رل رال اسان بر كل كت مك اك ‎mes ca!‏ ا الا ل ل 0 محل كار يا در خانه براى انجام دادن درست و كارآمد فعاليت ها ضرورى me

صفحه 18:
[0 ee SRC COE SCENE Top O RTE OD Coreen Us 9 ede eet eS eed ESE ‏ا لت‎ enone LEE UeSRU pera Copp rene er RCL An sas Were Serco nN 1 Valu SarCon |B Peat ocd SC TOOPe COON CNY Aus)

صفحه 19:
*” ويزكى هاى مرتبط كه تشخيص را تاييد مى كنند. > غاليا اما نة هميقية در سال طاى ‎aver‏ تاخير كا در نوكا ‎eo) waa) 5)‏ ا ا ا ل 2ك درو را ار را

صفحه 20:
eA ie al al See ree Ee Ea) SP OnE as ‏پیش از تولا در معرض نیکوتین خطر اختلال یادگیری خاص را افزایش‎ می دهد.

صفحه 21:
SITS Se end) خطر نسبی اختلال یادگیری خاص در خواندن یا ریاضیات به طور قابل ملاحظه اى در خويشاوندان درجه اول افراد مبتلا به اين مشكلات يادكيرى در مقايسه با كسانى كه به اين مشكلات مبتلا نيستند بالاتر است ‎Le aes Eo)‏ م

صفحه 22:
SITS Se end) توارث پذیر بالایی برای توانایی خواندن و ناتوانی خواندن در زبان الفبایی و غیر الفبایی از جمله توارث پذیری بالا برای اغلب جلوه های توانایی ها و ا اكت ee oS ected Ges 8 cc ‏بالاست . بدين معنى كه رن هاى مرتبط با يك جلوه با رن هاى مرتبط با‎ ‎CERT CS‏ الت

صفحه 23:
* بسيارى از مطالعات مؤيد اين فرضيه هستند كه عوامل فت خواندن نقش مهمی دارند. مطالعات نشان می‌دهند که ۳۵ تا ۶۰ درصد بستگان درجه اول کودکان مبتلا به اختلال خواندن دچار نوعی ناتوانی خواندن هستند. چندین مطالعه اخير حاكى است كه أكاهى أواشناختى (يعنى توانايى رمزكشابى اصوات و درك کلمات) با کروموزوم ‎٩‏ ار تباط دارد. به علاوه توانایی شناسایی کلمات واحد با كروموزوم ‎١5‏ ارتباط دارد. (كايلان و سادوكه ‎.)1٠*1/‏

صفحه 24:
د ۱ * تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهند که ژن‌های مشخص‌کننده ‎da a‏ ۹ ‎are TO aCE‏ ا ا ‎IRV ect evra nts‏ ارتباط عوامل زنتيك با نارساخوانى منجر به شناسايى زودهنكام (Yoo Ep) Soe) ‏کودکان نارساخوان‎

صفحه 25:
اه مد مت ‎Cs PCy, See Sor‏ ا ‎Fes‏ عصب‌شناختی دارد و اينکه مشکل آنها در کسب مهارت های خواندن از کارکرد مغزی نابهنجار ريشه می‌گیرد. با رشد دانش پیرامون مغز و ارتباط آن باخواندن» مدارکی وجود دارد که تایید می‌کند مغز افراد نارساخوان از نظر ساختاری و کارکردی از مغز Fp Ee ed) Pee eS Sirs eee ‏ا ا‎ CFE SY a MO SMO Ae ‏ا‎ ath ea Sd ۱ aie ey role ce nent ‏ا الث ال ةل‎ EAR ACE ST

صفحه 26:
نتايج يارداى از تحقيقات با استفاده از 1/1121 نشان دادهانددر مقطع كيجكاهى ‎eas OLE‏ ا لل ال ل ل ‎Fee)‏ 1 1 1111011011 2100 ‏اي ا ا ل‎ ۱ en TPT Te"] reee Toe a oe ERE We) cee oi oie) es ie Seliger ‏ا‎ ene LY ‏دجار اختلال خواندن؛ در دستكاه مولكولى بينايى (كه درحالت طبيعى حاوى سلولهاى‎ بزرگ است) تنه‌های سلولی کوچکتر و نامنظم‌تر از حد انتظار هستند. هیچ‌یک از مطالعات فوق نتیجه گیری قاطعی در مورد تفاوت مغز افراد مبتلا به اختلال های

صفحه 27:
تحقیقات اخیر در رشته نوروسایکولوژی و علوم عصبی شناختی حاکی از آن اس که ‎Pee eee Mn a NS eae ner REET Eee]‏ ‎Pug Pee] Bene SCONCE EC aeer nerd MP Seer Neel ee)‏ ‎Ed eR alte ab ees ee teal‏ OMe ea re Cr Ces eA ee Te) * اقراد نارساخوان ممکن است در سطح عصب شناختی» تابهنجاریهای ميكروسكويى كورتيكال به شكل جابجابى قشرمغز[؟١]‏ واختلال درلايه ل ل 0

صفحه 28:
ج- تقارن نيمكرههاى مغزى 00 ‏ا‎ ‎۱ ‎۱ Re alt Rl eh cee Eel eee Tod ۱ cea eS aS cre ice) CA cd Rome IP peer ere URS

صفحه 29:
تقارن نيمكرههاى مغزى

صفحه 30:
از نظر ساختاری یکسان هستند از نظرکارکدمتفاوت هستند و این تفاوتها اكرجه دو نيمكره مغز خیلی زود در زندگی بروز می‌کنند.نیمکره چپ فعالیتها و اعمال مربوط به زبان را کنترل می‌کند در حالی که ا ‎Sa Yeo‏ ۱ زمانى و أكاهى از بدن مربوط به نيمكره راست مغز است. بنابراين» هر جند محركهاى شنوايى و بينايى به طور همزمان به هر دو نيمكره انتقال مى يابند, اما اين نيمكره جب است كه به محركهاى زبانى مثل كلمات» ‎Re eed Fey re)‏ اا ا ال ااا ا 1 مشكلات زبانى هستند(لرنر, *1991).

صفحه 31:
*” براساس نظريه كالابوردا و كشويند مشكلات بردازش اطلاعات در افراد نارساخوان ‎ted‏ ا ا ال كت 2 i * خواندن یک م 0 ‎BC omelets or‏ ۱ يادكيرى خواندن دستاوردهايى را به ارمغان آورده است. يكى از دستاوردهاى مهم اين تحقيقات براى آموزش و يادكيرى خواندن» محوراصلى مدلى كرديد كه توسط بيكر

صفحه 32:
* Pe ‏ل‎ te ea ele) tee ed بیکر انواع مختلفی از خوانندگا ‎Ray peel MSS Ea ne Se ee Sere‏ ‎eens eaten Sa tote Sore MeL) Be me edd‏ ‎Sere eee RCE kom)‏ ا اا ‎CP ee Rom‏ کودکان نارساخوان نوع ] (زبان شناختی) از راهبردهای نیمکره چپ برای پردازش زودتر از موعد استفاده 7 1 و دچار خطاهای اساسی از جمله حذف اضافه و جانشینی و.... می‌شوند(رید ۲۰۰۳).

صفحه 33:
د- غلبه طرفی مغز ‎ay‏ ل د نارسایی در تکلم. نوشتن, خواندن و غیره را در اثر عدم غلبه طرفی مغز می‌دانست(نادری و سیف نراقی» ۱۳۷) . به اعتقاد ارتون وارونه سازی حروف و لغات نشانه‌ای از عدم غلبه طرفی درنیمکره چپ که مرکز زبان استه می‌باشد. ‎DPC Res Fee Resta 5 ete en SC oeC Pree TO SC eR Een pe Pe‏ ‎Seed‏ ا ‎eal ST eee Sent‏ ۱ معمول, نیمکره چپ در کارکردهای زبانی و نیمکره راست در کارکردهای غیرکلامی ‎a One SCORE EN |e COUN RO ET‏ 1 بلکه بین برخی از عناصر و کارکردهای آنها پیوستگی وجود دارد. پردازش و فرآیند یادگیری برعملکرد هر دو نیمکره وکا رکردهای به هم پیوسته آنهاوابسته است(کوتمن ‎RCE Ne ELE eT eee me Te LOTT)‏

صفحه 34:
د- غلبه طرفی 7 دومان و دلاکاتو نیز نظریه خود را براساس غلبه طرفی مغز مطرح و ‎ce Oa aS ICP) ol ase rea‏ 0 تکامل سنن ee) ‏بو‎ | Li) at Set ne Sy ei ‏مى دهد. مختلط بودن برترى -طرفى نيز علائمى از آشفتكى و درهم‎ SN ‏ا ا ا ل‎ cord cece aa) ‏ل ل ات‎ ad ot Ra eS eS Si ks een oe tne toc ‏عرق حك 1 العاف نم أ عر لع جنم عد‎

صفحه 35:
9 een ae ROLE oes Rell ee ESPs em MAE nS Gcea yr esa ara ‏ا ا لك‎ Sore oo el le ‏م‎ ‎۱ ESS ‏ا‎ tee ee Te. enc «صندلى مديريت» خواندن» از نيمكره راست به نيمكره جب منتقل شود.

صفحه 36:
بنابراین. کودکان در مراحل مقدماتی برای اکتساب خواندن از راهبردهای دیداری - فضایی استفاده می‌کنند که مربوط به کارکرد نیمکره راست است. در مراحل پیشرفته. کودکان به منظور خودکارشدن خواندن از راهبردهای زبانی بهره می‌جویند که مربوط به کارکرد نیمکره‌چپ است. لذا وجود نارسایی در هر کدام از نیمکره‌های مغزی چپ و راست منجر به eed ea a ara oe ene ee eed

صفحه 37:
۱۳ eS IO, oton le L cl a0 Weve Secret SF Penne ott ESS ee Pee oe Soe oe de oI a ee eee Pal aa ee ed ed RE TONES STC TON Teer peech aee ۱ en a a ey ett ee Lee) Eee eke i Re SNe Reese ew ol oe AES See) Se NS ae Se ee ME Wee Rees Bee Lec) .)078+ ‏تقوى.‎

صفحه 38:
1 ‏يق‎ eared rete A At a oe ete aacos) SS ele RE Boeke Sos ne tS L Rts neler! ‏اننا‎ tes ae eC Sed *” درزمينه مهارتهاى حركتى كودكان نارساخوان: تحقيقات زيادى صورت كرفته است. | ‎DE Ee a0 Dea RoC CoB read)‏ لك ‎cisions eee‏ 07

صفحه 39:
* آموزشهای بسیاری می‌تواند برای بهبود مهارتهای پودازشی دانش‌آموزان نارساخوان» به خصوص مهارتهاى آواشناسى آنان صورت كيرد(ريد. 7+ ‎)7٠‏ ء ريزون (17+٠؟)‏ ييشنهاد كردكه مهم است مهارتهاى شناختى از رفتارهاى قابل مشاهده تفكيك شد ‎nem Faeroe Ce ees ery Oe eree eT‏ 1 ‎TRY eh Seer sen ney oer Cele‏ 1۱ ‎DOE od cee cece a DBL al eee NS) eee‏ 00 ‎SO eT ala Mtal BRC) LD eB Dod Teel Ee EEE‏ ارتباط با نارساخوانی موثرواقع شوند. به شرح زیر است:

صفحه 40:
لل 6 7 هاگت وت (1۹۹۷) و لنبرگ (۲۰۰۲) در ا نارسایی ‎Reed AP ed oo ee niece iam Hs om teaser or]‏ ‎Ee Mee le dete Roe Bea ecole‏ مشكلات نارساخوانى است و اين امر در تحول آزمون تواناييهاى آواشناختى منعكس ‎Ree ker]‏ ل ‎mre en reer)‏ ا ا Lee SCENE SC ea CHET Ee e SCR Oe Meee PE) ae Cee fore ee ‏ااا م‎ moe eee cel Pe ‏نامكذارى مشكلاتى » داشته باشند.‎

صفحه 41:
۳ اصطلاح فراشناخت, به شناخت ما دربار‌ی فرآیندهای شناختی خودمان و چگون استفاده بهینه از آن برای رسیدن به هدف‌های یادگیری گفته می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از راهبردهای فراشناختی ضعیفی برخوردا بسیاری از آنها فاقد راهبردهای طرح ریزی » نظارت» و ارزیابی رفتارهای خودشان می‌باشند. همچنین راهبردهای درک خواندن دانش‌آموزان مبتلا به اختلالهای يادكيرى به اندازه دانش أموزان نرمال تحول نمىيابد.

صفحه 42:
*” مشاهدات انجام شده بر روی فالیت‌های خواندن و هجی کردن می‌تواند در سطح ‎ONES TB Ree cane etme ICs Renee wes)‏ ‎ed‏ ا ل ل ‎ae‏ | ‎RIE‏ 9 ‎nt chs i rea‏ لت كيرد. عمدتا عوامل رفتارى با عوامل آموزشی ارتبط درد (ری. ۲۰۰۳)

صفحه 43:
>7 محيط در تمام مراحل مدل فريث و مورتن(1930) تاثير مىكذارد. اين مدل تعاملى استء ‎OTe oy eg‏ ا ا ا ۱ ‎een‏ ا ا 23110 ‎Ne PCa ne See ps eee)‏ ۱ معنایی فراتر از آن درد محیط شامل محتوای یادگیری در کلاس درس: مدرسه و قلمروآموزشی می ۱ فرد و ولیت‌های آنان در مود آموزشی, سیاست مدرسه.اختیرات و آموزش کارکنان در نظر گرفته ۱ ‏اا‎ han) Bee Peep Jee crea Pea ar eecncr e تجربه يادكيرى براى دان شآموزان نارساخوان خواهد ‎Bah were rome‏ ‎ies‏ ا ا 1

صفحه 44:
* شواهدی وجود دارد مبتنی براین که مشکلات اکثر دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از طریق آموزش منظم و مستقیم اصلاح می‌شود(بیجو, ۰۱۹۷۳ اپستین۱۹۷۹) . برنامه‌های آموزشی ضعیف فقدان فعالیت‌های انگیزشی و مواد و روشهای نامناسب به عنوان علت اختلالهای یادگییی دوران کودکی شناخته شده ۱ 0 SS Tey Mine aPC cee eee eee) ‏محفوظات عدم استفاده از مواد آموزشی مرتبطء بی‌توجهی نسبت به نیازها و‎ ویژگیهای فردی دانش‌آموزان و ناتوانی در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی ۱

صفحه 45:
ف رآیند تشخیص اختلال خواندن a ESV ‏ا ا‎ ‏ا‎ Wey SIE Peel ed eee ee ere) ۱

صفحه 46:
ف رآيند تشخيص اختلال خواندن ب 7۳ یکی از اصول مهم. برقرار کردن فضایی دوستانه در جلسه مصاحبه و جلب اعتماد اب-۳ نظير حيوانات» و بازى هاى روز تولد و نظاير آنها شروع شود. يس از برقرارى رابطه ‎ee eer‏ ل ا 9 برای آینده سوّال کرد. معمولا پرسش از کودک در مورد سه آرزوی بزرگش اطلاعات خوبى به دست مى دهد. همجنين مى توان به كودكان كوجكتر فرصت داد كه با بازى و نقاشى بد ابراز علاتق و احساسات خود ببردازند

صفحه 47:
‎carted‏ ا ل ‏| ‏افراد بزرگسال هستند؛ لا به کر نبردن سؤالات رهنمودی در مصاحبه و عدم پیشنهاد اقدام یا تفسیر برای کودک ضمن نقاشی یا بازی کردن اهمیت دارد. مشاهده رفتار و وضعيت روانى كودى بايد ثبت شود. در ارزيابى حالت روانى بايد به خاطر داشت ‎ ‏كودكانى كه بياى نخستين بار با روانيزشك مواجه مى شوند ممكن است خاموش و م ل مد 3 00 هر ۱ ‎SUS a sed Ee ite aie te tole ere‏

صفحه 48:
ف رآیند تشخی ص اختلال خواندن * مصاحبه با والدین: قبل از طرح سوالات سیستماتیک باید به ‎pee Caen) Reo Se eer UL)‏ ا ا لت >7 علت مراجعه: از مادر مى خواهيم علت مراجعه و مشكل اصلى ‎Ss‏ ا ا ‎UW oe‏ تاریخچه خانوادگی:

صفحه 49:
ف رآیند تشخیص اختلال خواندن دوران بارداری و وضعیت کودک بعد از تولد: و ار ‎ial‏ ۱ طن دن شار ره ات * آیا دشواری هایی در زمان زایمان داشتید؟ |

صفحه 50:
یه ۱ *” آيا در مدرسه مشكلات خواندن و ديكته داشته است؟ ا 0 00 ل ا 0 * آیا دوره پیش دبستانی را گذرانده است؟

صفحه 51:
TD ‏ا‎ * آزمون های روانشناختی: برای تشخیص و ارزیابی می توان از آزمون ‎Mts) Met ant!‏ ۱ ‎gee en Maye S ||‏ ا 0

صفحه 52:
آزمون هاى هوشى 5 ‏آزمون هوشی‎ ad ‏سال ۱۹۶۹ توسط دیوید وکسلر بهمنظور سنجش هوش کودکان تهیه شده است؛ این مقیاس بر خلاف‎ ۱ er SI se nl a eRe ede per Re Tea ‏که ماده های هر آزمون به ترتیب دشواری مرتب شده است. مقیاس (۷۷۱562) فرم نزولی مقیاس‎ ۳۹

صفحه 53:
ea aX dak aid ‏آزمون هوشى ريون كودكان:‎ » * 7 آزمون هاى اختلال خواندن 5

صفحه 54:
١)آزمون‏ اختلال خواندن نصفت: ا ل ‎Farad menos Ree Eee trod‏ يعنى اشتباهات خواندن (از قبيل حذفء افزودن؛ جابه جايى؛ جايكزينى و وارونه خوانى)» سرعت ۱ ساخته و هنجاريابى شده | خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان مورد سنجش قرار گرفت. بر مبنای این آزمون» ‎eee tae ont ait Sete ate Sere‏ خطای کلی آزمودنی در نظر گرفته می شد. به ازای هر پاسخ به سوّال های درک مطلب نیز یک ‎to Stas mea wet Sood‏ ۱ خواندن (بر حسب انیه) صرف می کردء شاخص سرعت خواندن محسوب گردید

صفحه 55:
S305 (6 jlw odo ge has cla Kal, ‏یز‎ eee nt ey StS eke eae nl 7 ۱.کلمه ها و سپس جمله هایی به وی گفته شود تا او بلا فاصله و عینا تکرار کند . 00 00 ا صدای حیوانات - باد و غیره را ضبط نمائید و از وی بخوا 000 sae Coa CVS لاا 7 **” 4. تعداد كلمه ها را به او بكوئيد تا صداى مورد نظر را اكر در همان كلمه ها شنيد 0 ا ا ا ا ا ا ا 00

صفحه 56:
PR) Oe PE STP دا 5 7 7/7 1 بالاء پایین و غیره ۱ Merch eT TTS. ace ent E Cn ae Berean PO ere ا تا نهاا از روی نمونه ۳ 7 ۱۰. تعدادی شکل را که رویدادی را نشان بدهد بطور نامنظم در اختيارش قرار دهید و ‎Se TO Se ee OTIS Oem‏ 1 مرتب كند .)

صفحه 57:
7 1 براى خواندن ا 12111 براى يك روز ) (Crocs We om no enn SNe yes. ones Wr ence ne eres ea he 200 tet Ebro ot SRT eon ee Brea vee PN Coy EWP Fe era ee on er ‏ا‎ eat Can . ‏کودک بخواهید تا شما ره مورد نظر شمارا پیدا کند‎ SS aN oD alt laa a lt ‏ا‎ ‎Red ot Seen Le RCS ere tore ey eed

صفحه 58:
7 1 براى خواندن 17. جنانجه يك جشم وى تنبل است »جشسم سالم و برتراو را تا مددتى يي ۱ 00 ‏ا ا ا ل‎ a ۱ ‏تم‎ ۱ حرکت فلش ها یک بار از سمت راست به چپ و بار دیگر از چپ به ا 0

صفحه 59:
Ey Pe TOC Ae el “7 * ضعف عملكرد حافظه در هر فردى به شكل متفاوتى بروز بيدا مى كند. اما در كودكان مبتلا به اختلالات یادگیری, نقص عملکرد حافظه ی فعال به شدت منجر به تشدید مشکلات یادگیری می شود. در هر حال برای کمک به کودکانی که عملکرد حافظه ی ضعیفی دارند؛بدون توج وجود يا عدم وجود اختلالات يادكيرى ديكر, مى توان با استفاده از يك روش آموزش كام به گام و مرحله ای استفاده کرد. اما پیش از آن لازم است که به درستی بدانیم که حافظه ی فعال حقیقنا چیست و چه اهمیتی دارد؟

صفحه 60:
حافظه ی فعال چیست و چه اهمیتی دارد؟ *” دکتر تریسیء محقق دانشکده ی روانشناسی دانشگاه فلوریدا معتقد است و 00 آن ها در زمان حال است. به عقیده ی او حافظه ی فعال دقیقا همان ‎om ses‏ 1 کند.

صفحه 61:
حافظه ی فعال چیست و چه اهمیتی دارد؟ ۳ ‏مم بح‎ ee eas | Sa Soe Snel OL ESTE Ren RC TC ocd Oo eS ee eel ol ee Se TO ar eae ۱ POLES Pee Pere eee On ers Peg ron Ue ene PC Peg RUN PCY a or een |e Wg PREC ‏ااا‎ gore Me eR ee PPE eee (ee) 1 oe Ten ere carer Se CON occa ARCS ‏را یادآوری کنیم. حافظه ی فعال بخش اساسی و زیربنای تمام عملکردهای اجرایی‎ ۱ مسئله و سازمان دهى مسائل را مى دهد.2- بيمارانى كه در روشهاى اجتماع محور و يا

صفحه 62:
حافظه ی فعال چیست و چه اهمیتی دارد؟ | caro eed Ce oc PC aad ‏مقدار زيادى از اطلاعات را در ذهن اماده داشته باشيم. حافظه ى فعال در طول انجام‎ | ‏ا‎ Foe RO Re Rea i sce ene DLS a) )

صفحه 63:
حافظه ی فعال چجیست و چه اهمینی دارد؟ *” به طور كلى كودكان و بزركسالان در طول روز از دو نوع كلى حافظه ى ‎FETS PE Cee ITON Ve PE tear een)‏ اولیه ی کودکی شروع به رشد می کنند و در اوایل نوجوانی و بزرگسالی به 1 AE TRUS)

صفحه 64:
حافظه ی فعال کلامی - شنیداری * زمانی که کودکان با توجه به دستورالعمل های کلامی گام به كام تكاليف خود را انجام مى دهند در واقع از مهارت حافظه ى فعال كلامى - شنيدارى خود استفاده مى كنند. اكر اين توانايى ا ‎Ree‏ های شفاهی با مشکل رو به رو خواهد بود.

صفحه 65:
000 te TE ded Peer eee eee eave AS rene ror ۱ reer ee ۱9 ee ene Ae Ce ce ‎Le‏ لك

صفحه 66:
کندنویسی_دانش _آموزان “ در نوشتار دانش آموزان مقطع ابتدايى» مشكلات فراوانى مانند كند نويسى» ‎any eee Rese Tenet i Steet Da Beene Td‏ دیگری وجود داشته که در مجموع به اين مشکلات بد نویسی می‌گویند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بد نویسی» کند نویسی است. کند نویسی سبب بروز مشکلات فراوانی مخصوصاً در درس املا می‌شود. این مشکل 0

صفحه 67:
PE ey eee a Ree Py Too 7 * عدم هماهنگی چشم و دست * * فشار زیاد قلم روی کاغذ * * عدم صحیح در دست گرفتن قلم محر اساسا رت ۱ Aiaas

صفحه 68:
PE ey eee a Ree Py Too Rie IS tec Tere Tor tera Ome S eS PESO Sieh or Een OS SCE Sac te ness Teenie ‏ا‎ ثانویه می‌گردد.

صفحه 69:
روش‌های درمان کند نوب 0 eee Se ae Stee Deere Ee eee tte eres ee 1 |e al 1 ras Sl ‏تكردد.‎ ‎tal‏ از میز تحریر مناسب استفاده شود.

صفحه 70:
ony Ree SLO eT) * از کاغذ و برگ‌های سفید و مرغوب استفاده شود. (کاغذ نباید کاهیء روغنى يا موجدار با 1 | amr Ree St orc) Pea Pgs Pe Peer er as را روی زمین ‎ces‏ و از او بخواهيم آن‌ها را با سر انگشت‌های شصت و اشاره و میانه. جمع کند. روش در تند نویسی, کمک قابل توجّهی به * هوا نويسى (نوشتن با قلم روى هوا و فضای اطراف) نانش آموزان مىكنذ؛ جرا كه اين عمل ذر تسريع حركات عضلات دستّه بازو و ساعد و هماهتكى مغز با جشم و دست تأثير بسيارى دارد. Aa ‏ا‎ COTS Po) ‎ee one noe Ne‏ باز و بسته كند.

صفحه 71:
ony Ree SLO eT) Bree nOm FE Se opens Sel SCOPE rs hep Cgom Een oem iad نویسی دانش‌آموزان بسیار مور است. *7 © براى تكاليفه منزل سعى شود از حروفى كه دانش آموز در نوشتن أن مشكل داردء استفاده شود. بدين شكل مثلاً كلماتى را از درس بيدا كرده كه حروف همصدا مانند (ذ ز ض ظا) داشته و يا كلماتى كه به‌صورتی که خوانده می‌شوند. ولی نوشته نمی‌شوند مانند خوا

صفحه 72:
ony Ree SLO eT) Rts ea EN Cece ee eT CPPS ee CCR ON ee Te eel was ‏وبرای کلمات مهم هم‌خانواده پیدا کند؛ مثلاً برای کلمه‌ی «حمید». کلمات‎ ‏«محمد»احمدء حامد» را مى توان بنويسد؛ زيرا اين كلمات» سه حرف مشترك دارند.‎ * * معمولا دانش‌آموزانی که این مشکل را دارند. قلم را با فشار زیاد در دست می‌گیوند» تا حذی که دست آن‌ها عرق می‌کند؛ دانش‌آموزانی که قلم را با فشار زياد در دست ‎BL aes ted‏ ا ا ‎FeO en ETO‏ ا ‎oe eee ee:‏ ترس و استیس را از او دور کنند

صفحه 73:
روش‌های درمان کند نویسی در پایان باز هم عنوان می‌شود که پرخاش و تنبیه در درمان مشکلات, نه تنها نقش مثبتی ایفا نکرده» بلکه به تشدید شدن آن مشکل منجر می‌شه. ‎Re Seen ntl aD tener‏ لان عنوان استعداد عمومى؛ تمام فعاليتهاى ذهنى را شامل مى شود. اين نیروی ذهنی موجب می‌شود انسان بتواند مسائل موجود در زندگی را حل كند و در تطابق يابى با محيط اطراف تون باشد.

صفحه 74:
| Coles) Fe te od Fer SB ae cents CEL oa ME LES Sere 0 ‏ل ا ا‎ ey Cee ‏است برخی کودکان که از نظر هوشی در گروه افراد مرزی قرار می‌گیرند.‎ ‏اختلال یادگیری هم داشته باشند که در این صورت. تشخیص آن دشوارتر‎ و پیچیده‌تر خواهد بود.

صفحه 75:
Er CO I Ser Breed Sever nel a 0 ENP a eS sare ene oer com ero ‏هستند که چون وسوسه و مصرف مواد کنترل شده و کلیه آزمایشهای ادرار‎ 1 vod caret Cc eal PSC emery ورود به مرحله (؟) شده است.

صفحه 76:
۱ te Dai si ae 0 eden eS Et eo etre ad ۱ ere EEE ee TON Cera SIN ‏هزاران محرک (دیداری» شنیداری بویایی و لمسی) وجود دارد که ما تنها به طور‎ ‏ی‎

صفحه 77:
7 FO seed Te Te eset Se te Rance Sa fee TO BEE Eien aE SRE END ace Derdeaied SE TO dae ede eMC ER ee ‏ا‎ aD ‏خود را روى يك فعاليت يا تكليفى متمركز كند نمى تواند آن تكليف را ياد كيرد. مانند كودكى كه‎ ۱ ‏اغلب این کودکان با اين که توانایی انجام تکالیف را دارند, نمی‌توانند آن را به پایان برسانند.‎

صفحه 78:
۱ 0 ‎K b LS gato K 41,‏ ا ل ل ‎fol) ecu KUL y | ORCC ERY IPDY Rte AT ors)‏ جدید. یادآوری حل مشکلات و تفکر منطقی نقش مهمی را بازی می‌کند. کودکان با اختلال یادگیری» معمولا در سا: مانده ‎Lisl IF‏ مشکل دا ند. «

صفحه 79:
*7 . به طور مثال ممکن است آنها فراموش کنند که تکالیف منزلشان را ات ۱ 7 ‎ies ee eel ied‏ ۱ اهميت به هر كارى وقتى را اختصاص دهند و هريك را به يايان برسانند : آزمون رشد حركتى لينكلن- اوزرتسكى ى : آزمون برترى 000

صفحه 80:
۳ 1 LCOS ST SU) ET ie) oe il ‏به نسبت تعداد غلط هايى كه مرتكب مى شوند » نمرات كمترى دريافت‎ ‏می کنند . معمولاً معلمان و والدین برای تقویت دیکته ی آنان به راه های‎ ‏ا‎

صفحه 81:
7۴ - به کودک پند و اندرز می دهند و از آنان کوشش بیشتری را طلب می ‎ay os‏ ود تشر رش وم که ‏۴ ۳- به سرزنش و انتقاد از معلم می پردازند. ‏۳ هر دام از والدیس ولد با عضو دیگری از خانواده را مقضر می شمارند

صفحه 82:
1۱ IST eer aN Caen ents SOL bea اشتباه شده است » بارها بنویسد . هر رای ار در آن ال ‎PRY SOs Cir Croom vores sar CORIO CWE CACM ot‏ 7 - از وی می خواهند تا واژه ی درست مورد نظر راء یا فقط حرفی از آن را كه قبلاً غلط نوشته ‎tt‏ قرمزء يا مشخص ديكرى جند

صفحه 83:
واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک ل ا ل لت 0 ‎Senor Rasen eee]‏ Pa ea ove es aes ‏ا‎ Soe Pe Cel Nee Rely Mer re gen Steer ey St ‏نماييم . اكر كودك در ساير درس ها و فعاليت هايش مثل ساير كودكان‎ ال ۷ دم ‎PET‏ اه

صفحه 84:
2 Fe * انواع اشتاهات را می نوان در جدول مقابل مشاهده کرد ( شماره ۱) | 7 سبح‌صبح‌حافظه دیداری Fes ee ee eres ene ۱

صفحه 85:
*” علل نارسا نویسی 10 آن . 1 که برای نوشتن ضروری هستند . ۳- عدم هماهنگی چشم و دست . ۴- عدم حرکت مناسب انگشتان

صفحه 86:
1 ۷- وضعیت قرار گرفتن نامناسب کاغذ و بدن به هنگام نوشتن . ا ل ل وکا سار پر رای رسد ای 0 ae CRU PRC SCOOT SIE x 7 ۱- عدم توانایی در طراحی فرم صحیح ترسیم هر یک از حروف و کلمات

صفحه 87:
و ار را 7 ۴- نداشتن انگیزه ی کافی برای خوب نوشتن . * ۵- تاخیر درتکلم . *” عا- فقر يا نارسايى آموزش . 00 ‏ا‎ een oN 0 ‎as‏ عدم هماهنكى كلى ‎

صفحه 88:
** راه هاى برطرف كردن نارسا نويسى ‎tae‏ 0 ا ا ا ماق وفع اسن ردك

صفحه 89:
* ۴- راست قرار دادن کاغذ و دفتر * ۵- اصلاح قلم به دست گرفتن و انتخاب نوع مداد (که بهترین و درست ترین روش به دست گرفتن قلم اين است که قلم بین دو انگشت شست و نشانه قرار كيرد و انكشت سبابه تكيه كاه قلم كردد.)

صفحه 90:
re) ‏ل‎ CLIO ‏ا‎ ine es ere Booed COIS SC ‏ا‎ ‏نقطه چین - کامل کردن شکل کلمه - نوشتن بین دو خط‎ ۱ ya Rome cari TS one Bi PC ey Tec tore ‏ا‎ one نخ دور قرقره - حمل استكان با ليوان آب - عمود نكه داشتن چوب - 7 ne Pe ae enn AS ecm’ Fe Die

صفحه 91:
“7 راه هاى برطرف كردن وارونه نويسى ** تعداد كمى از دانش آموزان برخى وازه ها را در ديكته نويسى به شكل ا ا ‎eee De ewe‏ ‎ne eee Te‏ ۱ است .اما اگر با گذشت چند ماه باز تکرا ر شود » می توان برای رفع این ‎ae Se Le eae‏ ات لك Poa? aks tel ‏اه‎

صفحه 92:
(Cer rear ‏ل‎ 7 - تقلید کودک از حرکات آدم ربنی .( می توان با ستفاده از قوا و ۱ راک ۳ می توان آزمون ۵ فراستیگ را انجام داد ب( کشیدن تصاویر بالای نقله دی اک ترا رت را تک رات

صفحه 93:
7 حافظه ی دیداری * بسیاری از دانش آموزان در نوشتن برخی واژه ها که در آن حرفی به کار رفته که اشکال مختلفی دارد دچار مشکل می شوند . ( مثلاً منظور را ‎ean eA aa Ree ena cert Ee. on‏ ‎ee Mee tents one)‏ ا ل را در كلمه به خاطر بياورد

صفحه 94:
رونویسی کردن این واژه ها می تواند به دانش آموز کمک کند . اما اين ‎ee eee ee eared‏ ‎ccna id En cet BRO Ly MES) Co)‏ ا الل پآ توانایی به خاطر سپاری آن را داشته باشد . برای تقویت حافظه دیداری باید ‏«خوب دیدن» را تمرین کرد.

صفحه 95:
00 tora a ‏نشان دادن تصاویر و خواستن شرح هریک.‎ - 7 ‏ا ا ا كه‎ * ۳- نشان دادن وسایل و پنهان کردن یکی از آنها.

صفحه 96:
SVS Yee Te eee ee al * ۵- تهیه کارت واژگان کلمات دشوار هم خانواده و مترلدف. ‎PSP car PIC ea RBC Snr Pc PUR Cre CPE et aad‏ ‎ace)‏

صفحه 97:
م۳ سروم ere ce ea webyo gles 9} <S0) 0 ‏رت ارت تام مس‎ ۱۰- یافتن حروف درهم. evry ee ees) ee hl Brot eee Tees Pero Tere Ray AY ea ae بيان كند. را مخفی می کنیم و دانش آموز بایدکلمات کارت را به ترت

صفحه 98:
تقویت تمیز دیداری اه ار ار ی ار ار را می نویسند که این مشکل مربوط به تمیز دیداری آن ها است . برای رفع ۷ ی ادراک های متعدد دیداری قرار گیرد .

صفحه 99:
الف ) تونایی در تمیز دیداری توانایی تشخیص تفاوت بین چند چیز . مثل «ش » از «س » 2 و 0 خواهيم دور يكى از اشكال كه از او مى خواهيم دايره بكشد .) ؟- آزمون زير را انجام مى دهيم .

صفحه 100:
“ نمونه حروف سمت راست را در بين حروف ديكر بياييد . | [۱ ea al Se reer Ss Te Ne eS ieee

صفحه 101:
** ب ) ادرا ك نقش از زمينه اين يك مهارت ادراكى است كه به تشخيص يك جيز از زمينه محيطى أن مربوط مى شود . وقتى دانش أموز اين مهارت را داشته باشد » مى تواند حروف كوجك را در ميان اين وازُه ها به ‎ne reo rer‏ ا ل | قایل شود .

صفحه 102:
؟* راه های تقویت ادرا ک نقش از زمینه هار ی زار ا م - روی کارت حروف الفبا را در جهات مختلف می نویسیم و از آن ها می خواهیم که بدون چرخاندن کارت یکی از حروف را که ما تعیین کرده ایم دورش دایره بکشد .)

صفحه 103:
0 eee ie et Eames Pee es Per rer ee Snes at ia ae . ‏خواهیم که حروف مورد نظر را پیدا کند‎ ال ۱

صفحه 104:
کل آن نشان داده شود اطلاق می شود . ۱ ron al ۱ ert Tere eee Net Sa ead) eT Se bf . ‏آموزان می خواهیم آن ها را بازشناسی کنند‎ 0 پم رای راو تا اور

صفحه 105:
ا ۱ ‎LoS‏ ا ا 0 راه های تقویت هماهنگی دیداری حرکتی : ۱- اجرای آزمون ۵ فراستیگ 00 0 COC had

صفحه 106:
*” ث ) حافظه ى توالى ديدارى اين مهارت به توانايى ياد 1 ايم » به همان ترتيبى كه بوده » مربوط مى شود . دانش آموزانى كه از اين ل ا ا لك حروف دجار مشكل مى شوند . به عنوان مثال . « دارد » را « دادر » مى

صفحه 107:
ك2 ‎-١ 7*‏ سه يا جهار نفر را به دانش آموزا معرفى مى كنيم و از او مى خواهيم به ‎Sat OAH alee es ce) CATs ne) eae Te Saal ‏روی کارت حروفی را می نویسیم و از دانش آموز می خواهیم بعد از‎ -۳ ‎۱ ee a eS eS aa eS Ee

صفحه 108:
* ۴- تمرین قبلی را با کلمات تکرار می کنیم پم را رن رت ار 1 ‎Serre e‏ ل

صفحه 109:
‎SPM ee ee‏ لل كل كك كلمات مجاور أن را نيز مى بيند. ا ال 1 ‎Da)‏ ا ‎See‏ ‎RS ere eee ee rene ce ee ee etl ‏هماهنگی دو چشم به این جهت که کانون عدسیهای چشم ها با هم‎ ‎۷ te od ‎pI oe me ales‏ ترس تب تیار تال نی درو

صفحه 110:
* حساسیت شنیداری برخی از غلط های دیکته مثل ( مسواک - مسباک ) و Stree SoBe ner aes we kore ed OC eS ia 8) 0 Man eer RE DT Mey

صفحه 111:
۱ aT اه ار ی eer mney es weal CS nec CaP OSD Cs ea a 1۳ TS PU eth OWN eel ‏ل‎ CaernC) pele p Dy eae eke oe ea we) teste a بكنيم)

صفحه 112:
*” ۴- پرهیز از شنیدن صداهای بلند | متن را براى بجه ها مى خوانيم تا كوش أنها آن صداها و كلمات را بشنوند. *7 ۶- چشم دانش آموز را می بندیم و از فردی دیگر می خواهیم تا نام او را بكويد واو تشخيص بدهد كه جه كسى او را صدا كرده است. ۳ ae ~~ 56 >

صفحه 113:
* پرورش دقت بسیار برای ما اتفاق افتاده است که دانش آموزانی در نوشتن برخی واژه ها دقت کافی را ندارند و شاید سرکشی را کم گذاشته انده ویا برعکس جایی که نیاز به سرکش نیست ۰ سرکش كذاشته اند . البته اين ‎tee eee Eye Bee eee‏ 0 ‎oie Ser eon koe SES ne‏ 0 است بنابراین باید اکثر اوقات به او تذکر داد.

صفحه 114:
راه های تقویت دقت ۳ و تصویر که ‎sessed)‏ دارند راید داش آموزان نشان می دهیم تا تفاوت های دو تصویر را بگویند . ۷ آن را کامل کند .

صفحه 115:
** 1- تمرين قبلى را اين بار با نوشتن حروف اضافه برلى يك وازه با دانش 0 ل ا ل ‎Soc‏ See ‏ا ا م‎ ee rere el FES red CaP CAR Carpe sic YS POP OS) ا 1

صفحه 116:
*” مشكلا ت مربوط به آموزش برخى از وازه هايى هستند كه دانش آموز به ‎oor eae Sno‏ ا لون )3 ل ل ل ‎Osten‏ 5 eer aT a ۱- استفاده از روش آموزگار اگر مربیان دیگری با کودک کارمی کنند. تم ار ار ی ی

صفحه 117:
*” مشكلات مربوط به «-» یا «ه » بسیاری از دانش آموزان درنوشتن ‎re eS ee Tee ey CMs ek See ae‏ نام ) را ( دیدنه - نامه ) می نویسند و برعکس واژه های ( نامه - ‎ied eit korea ec)‏ ل ا لك ‎pea Ung Cove ru C3)‏ ا ‎par‏ ا 0 براى بجه ها توضيح دهيم كه بعضى وقت ها وازه اى را مى كوييم كه ای ما ای ی سارت راز لس غادا جد فيا

صفحه 118:
7 - استثنا یکی دیگر از مشکلات آموزشی که موجب نوشتن غلط می شود ‎genre‏ ای را رات مثل رت ‎Srl coh ors‏ دانش آموز به صورت خُراک و خش بنویسد «چون تعداد این واژه ها کم ‎oes ceo Te) Tenor)‏ ۱ داد .یعنی از حافظه ی بصری آنان استفاده کرد . ۱ {oe eke aL OA Te Wes Oi i ORT od 7

صفحه 119:

45,000 تومان