صفحه 1:
صفحه 2:
د ۱ ۲ 4 ۰ ۱
6 2 ل ا
0 -
ال 1۲۱ 1 الا 0 1 سك 1
۱
اس
i 0 13 اهل گذشته Tit
۱۱۱۱|۲۲
صفحه 3:
تا 5-3
۲ میان آن ها مي شود
1 کنفوسیوس
صفحه 4:
مروری برمطالب دوره:
oO وا 0 0: Oo © © © © ©
مقدمه
معانی ومفاهیم اخلاق
انواع اخلاق
علم اخلاق و فلسفه اخلاق
رابطه اخلاق باسایرعلوم
فضایل و رذایل اخلاقی
رابطه اخلاق فردی .خانوادگی»اداری واجتماعی
اخلاق کارگزاران
منشور اخلاقی سازمان
اخلاق حرفه ای
مسئولیت های اخلاقی سازمان ها و موسسه ها
صفحه 5:
RRR RRR عه جه جه
معنى لغوى اخلاق:
در فرهنك معين اخلاق به معنى خلق و
درونى معنى شده است.
& جه جه جه جه جه RR
صفحه 6:
ey
۷
اخلاق جمع خُلّق و خُلّق مي باشداين دو وازه در
اصل به يك ريشه باز مي كردد .
GEE | به معناي هيات و شكل و صورتي است كه
انسان با جشم مي بيند .
gh’, به معناي قوا و سجایا و صفات دروني
است که با چشم دل دیده مي شود.
تعریف اخلاق
صفحه 7:
تعریف اخلاق
ملکهای است پایدار در نفس آدمی که
سپپ مشود
کارها به آسانی انجام پذیرد بدون
نیاز به انديشه و نگرش .
صفحه 8:
تعریف اخلاق
«خلق» کار خارجی نیست. چه بسا کسی در نهاده
بخشنده باشد. اما بخشش نداشته باشد؛ جرا که"
مال ندارد و یا برای بخشندگی اوه باز دارندهای
وجود دارد و چه بسا کسی بخیل باشد» ولی بر
خلاف میل و خلق خود. از روی ریا مالی را ببخشد.
* بنابراین» «خلق» آن حالات و صفات پایدار نفسانی
را در بر میگیرد که خاستگاه رفتار آدمی است.
صفحه 9:
اخلانی: حالات درونی انسار
صفحه 10:
علم اخلاق
مرج همه
امروز در تعريف علم اخلاق تمام توجه به رفتار بايسته آدمىاست.
ژکس میگوید:
علم اخلاق » عبارت است از تحقیق در رفتار آدمی بدان گونه که بایدباشد.
تاد موم قزمانهه
GUE! ple عبارت است از علم زیستن, يا علم چگونه باید زیست.
ملاصدرا نیز در تعریف ple اخلاق به دو جهت:
آگاهی به خویها وتوجه به رفتار پسندیده. اشاره کرده است.
صفحه 11:
تعاریفی که از اخلاق شده است» دو مقوله درونی
بودن و سروکار داشتن با ارزش ها در اخلاق نهفته
است.
اخلاق بیشتر امری اجتماعی است تا فردی و در واقع بستر
مناسب اجتماعی است که وابستگی و پای بندی به
ارزشی خاص را فراهم می کند.
صفحه 12:
ae هد وی تیالو یگ
اخلاق اداري نقطه تلاقي
علم اخلاق و سازمان
است
صفحه 13:
انواع اخلاق : a
: اخلاق فطرى و طبيعى -١
صفات فطری » غرايز و احساسات و استعدادهايى است كه در طبيعت انسان
آفریده شده و آختیار و عمل در تحصیل آن هیچ گونه دخاتی ندارد. sie ©
حس خداجویی, کنجکاوی عدالتخواهی و حب کمال و .
۲- اخلاق اکتسابی و اختیاری :
lino اکتسابی آن گونه صفاتی را گویند که در مقام عمل و اختیار به تدریج
برای انسان حاصل ميشود. چنانچه از استعدادها و صفات خدا داده خوب
بهرهبرداری د. صلات اکشسا خواهد شد. در اين مرحله » صفات و
ملکات Had ca و مکارم ee و صفات وملکات بد را رذایل اخلاق
مینامند.
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
٠» gv
اخلاق اکتسابی و اختیاری است که
های معنوی. di! را اصلاح کرده و
بهبود بخشد.
#4 ۱
صفحه 17:
we
*اخلاق از علوم اجتماعی و انسانی
است و از چکونه بودن و چگونه
زیستن انسان سخن میگوید و بر
. تعدیل غرائز و تصحیح رفتار آدمی» پا
. میفشرد
صفحه 18:
* موضوع اصلی علم اخلاق, نفس انسانی است که
خوی های نیک و بد را میپذیرد. و سبب انجام
کارهای پسندیده و نایسند میکردد. «تبهذیب
اخلاق». «تهذیب نفس» و «تزکیه نفس» بیان
دیکری است از علم اخلاق.
و م
صفحه 19:
نظریه جدایی اخلاق از سیاست
مدار اخلاق حق و حقیقت است. حال آن که
غرض سیاست. منفعت و مصلحت
میباشد.
ساده اندیشانه است که بتوان سیاست را از
اخلاق جدا دانست و هم چنان از مردم
توقع داشت که در روابط خود با یکدیگر و
با حکومت. اخلاقی رفتار کنند.
صفحه 20:
1 نسبی هستند یا مطلق ؟ زیبایی چطور؟
فلسفه اخلاق بمعنی اخص کلمه درباره شناخت این AS Cool >
فضائل اخلاقی یعنی عدالت و نیکوکاری خوب و رذائل اخلاقی
بمعنی ظلم و فساد بد است
صفحه 21:
اخلاق و روان شناسی
از ol که موی اخاکین از ویسه کنازنسه او رفتای زایدته
سیم ری شید مور شوه که اعلاق: با ورانشتاستي پکنی
هستند؛ چرا که هر دو علم» به کاوش در رفتار ادمی
مىيردازند. ولى بايد توجه داشت كه اين دو علم» دو حوزه
كارى جداى از يكديكر دارند. روانشناسى در رفتار موجود
اشخاص تحقيق مىكندو اخلاق از رفتار بايسته سخن
مىكويد.
* اخلاق» از بایدها سخن میگوید و روانشناسی هست ها را
پیگیری میکند.
صفحه 22:
صفحه 23:
wv
iy
اخلاق کارگزاران :
یکی از زوایای مهم اخلاقی که درسطح جامعه به منظور
ایجلد ارتباط منطقی و صحیح میان مردم و مسئولین و
در جهت نیل به اهداف نظام مردمسالاری دینی مورد
توجه بوده و هر کدام از اقشار جامعه بنا به فرموده رسول
اکرم (ص) کلم راع وَلکم مَسئولٌ عَن رَعيّتهه موظف
به رعايت آن هستند ؛ بحث اخلاق کارگزاران میباشد.
صفحه 24:
*رفتارهایی را که نفس در جهتٌ کمال خود
بداند و آنها را زیبا و مورد پسند تشخیص
بدهد. انحام آنها را لازم میبیند (بایدها) و
رفتارهایی که برخلاف کمال نفس 9 مورد
Le وا
صفحه 25:
فضایل و رذایل اخلاقفی
bles * اعلای سرمایه تجات و زستگاری انسان وبرماننده او چد
سعادت جاوید است. و رذایل اخلاق مایه بدبختی و شقاوت همیشگی
وی است.
پس پاک ساختن نفس از رزایل و آراستن آن به فضایل از مهمترین
واجبات است, و بدون آن دست یافتن به زندگانی حقیقی محال است.
* آدمی تا از صفات. و اخلاق رذیله پاک نشود به صفات و اخلاق فاضلد
آراسته نخواهد شد و نفس, آماده درک فیوضات و بهره های قدسی
نخواهد گشت.
صفحه 26:
صفحه 27:
.ار خوشخویی
* از رموز موفقیتحضرت رسول(ص) در دعوت و رسالتخویش, اخلاق
نیکو و برخورد شایسته و جذاب با مردم بود.
۰ «حسنخلق» آن حضرت. امتیاز بارز آن مظهر رافت و رحمتبود. با
همین «اکسیر اعظم» دلها را جذب مدكردء دشمنان را دوست مساخت»
کینههارا به مهربانی مبدل مىکرده الفت مدآفرید و پیرند مندادء نم را
با دلهاءدستها را با دستها! و به همین سبب مدال Gk aly
عظیم» از خدانعظیم دریافت کرد.
* کلام نرم» رفتار شایسته» گفتار مودبانه و جاذبهدار» تحمل فراوان وحلم
و بردباری و چهره گشاده و بشاش» از مظاهر و جلوههای
«حسنخلق» است.
صفحه 28:
هه
ارب خوشخویی
؟ پیامبر اکرم(ص) رابطه موّمن با موّمن و برخوردشان را با هم.همچون رسیدن
یک تشنه به آب سرد و گوارا میداند که با آن سیرابیمیشود:
* «ان الموّمن لیسکن الی الموّمن کما یسکن قلب الظمان الی الماء البارد».
* اسلامى بودن اخلاق هر مسلمان را بايد در نحوه معاشرتش بادیگران جستجو
كرد. خوش خلقى » دين و مرام مسلمانى است. بهفرموده حضرت رسول(ص):
#ايمان كسى كاملترناست كه اخلاققن يهترباش كسى به بتامير شبيوتر وليه
او نزدیکتر است که خوش خاقتر باشد» و بهتعبير امام صادق(ع):
* «پس از عمل به واجبات الهی» محبوبترین کارها نزد خداونه آن است
کهانسان اخلاقی سازگار با مردم داشته و اهل «مدارا» باشد.».
* باری ... گفتار و رفتار ما «آیینه شخصیت» ماست» بکوشیم هر چهروشنتر و
صفحه 29:
هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه وأله وسلم)
*؟پیامبر اسلام هدف بعئت خود را كامل كردن
ارزش های اخلاقی اعلام کردند :
*إنّما بُعنْتُ لام مکارم «GUE
*من فقط برای کامل کردن مکرمت ها و ارزش های
اخلاقی به پیامبری برانگیخته شده ام .
صفحه 30:
صفحه 31:
of حسن خلق
* ازعلل سيار مهم وبراززشى اكه در زیایی باطن نقش بسزایی دار و در سالم سازی
حالات و حرکات سهم قابل توجهی را داراست » حسن خلق است » که پیامبر بزرگ
اسلام از آن تعبیر به برگ درخت دین کرده است .
* اخلاق نیکو از حقایق عظیم است.
؟ از هیچ حکمی از احکام فقهی در قرآن مجید با وصف عظیم یاد نشده است . در
قرآن صوم عظیم » صلاة عظیم » جهاد عظیم و حج عظیم نیامده است » ولی صفت
عظیم همراه اخلاق ذکر شده است :
* و راستي كه تورا خوبي والاست . , , ۲
. ) ول وكنت فط غليظ القلب لانفشوا من خؤلق ( ٠
و اگر بداخلاق و سنگدل و خالی از رآفت و رحمت و رفق و مدارا بودی » هر آينه از
پیرامونت پراکنده می شدند
صفحه 32:
* پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) که خود دارای
حسن خلق بود و به شدت از بداخلاقی و مفاسد نفسی
و زشتی حالات نفرت داشت , در روایاتی در رابطه با
اخلاق نیک و اخلاق زشت می فرماید :
*اوّل ما یوضغ فی میزانالعبد یوم القيامة سل
خلقه(١) .
اول جيزى كه روز قيامت در ترازوى عبد مى نهند حسن خلق
اوست.
صفحه 33:
ءاب حسن gs
٠ سْوءٌ الحُلق دنب لا يعفر .
* بداخلاقى كناهى غير قابل آمرزش است .
*الخلق وعاء الذین .
* اخلاق ظرف دین است .
* دین آنجا قرار می گیرد که حسنات اخلاقی وجود داشته
باسد . به oie حسنات اخلاقی و دین » لازم
و ملزوم يكديكرند .
٠ مكارت الأخلاتقي من أعمال الجنة.
* ارزش هاى اخلاقى از روش هاى بهشتى است .
صفحه 34:
* حسن خلق نیمی از دین است .
AE ied Ml li ate all
* محبوب ترین بندگان خدا نزد خدا خوش اخلاق ترین
آنهاست .
. يُذيبُ الخطينة كما تُديبُ الشمس الجليد BLEW Gam GI
MR silent pital A يه رانس جين غلق *
خورشید یخ را آب می
. السيّىء يُفسدُ العمل كما يُفسدٌ ال العسل GLO”
٠ بداخلاقی عمل | فاسد می کند » همان كونه كه سركه
مل رفاس فى هادي
صفحه 35:
.ایب حسن خلق
* ييامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :
* ما من شیء فی المیزان آنقل من خسن الحْلن .
* چیزی در ترازوی سنجش سنگین تر از حسن خلق
y يخشن الشلق ۶ فان خسن الحلق فی اجه لا gba
إن سوء الخلق فى الثار لا : BEd وایّاکم وَسُوءَ . alee
peer زیرا حسن خلق ناگزیر در
بهشت است . و از سوء خلق حذر کنید زیرا سوء خلق
بناچار در دوزخ است .
صفحه 36:
.أي حسن خلق
* بر شما باد به حسن خلق زیرا خسن خلق اگزیردر بهشت
a .و از سوء خلق حذر کنید زیرا سوء خلق بناچار در دوزخ
* حضرت صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی
* ( رَبَنَا آتنًا فى الدُنْيَا حَسَنَةُ وفی .. می فرماید : مراد از حسنه ی
آخرت رضاً و خشنودى خدا و بهشت است . و مراداز حسنه ى
دنيا فراخى رزق و معاش و حسن خلق است .
* حضرت علی (علیه السلام) به يكى از يارانش به نام نوف فرمود :
«اخبل و alls Se ی
+ ملد رس اف سر اه وشات رف
گردان تا خدا حسابت را بر تو آسان كيرد .
صفحه 37:
.ایب حسن BE
* پیامبر اسلام (صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود :
*من شعادة العرء خسن الخلق ومن شفاوته شوء
الخلق .
"از عوشخ مردسسن كلق و أرريديكتى اشن يدحلقى
الس
«أفضل عمل يُؤتى به يوم id GE dale
* برترين عملى كه روز قيامت آورده مى شود اخلاق نيكوست .
صفحه 38:
.ایب حسن BS
*افضل ما أعطی المسلم BE حسن .
*۴برترین چیزی که به مسلمان عطا شده اخلاق نیکوست .
* إن هذه الأخلاق منائح من النه » فإذا أحبٌ الله عبداً
منحه خلفاً حسنا وإذا أبغض Mae ail مَنَحه ils
سین
*؟اخلاق عطایای خداست هنگامی که خدا بنده ای را دوست
بدارد خلق حسن به او عطا می کند و هنگامی که بنده ای را
دشمن بدارد خلق زشت به او می دهد
صفحه 39:
مصادیق حسن خلق
* آيات قرآن و روایات این حقایق را از مکارم اخلاق و ارزش های
رفتاری و از مصادیق حسن خلق دانسته اند : راستی در گفتار » بذل
و بخشش به تهی دست . تلافی کردن خوبی دیگران » حفظ امانت »
صله ی رحم » حفظ عهد و امان و ضمان و حرمت و ح همسایه
و رفیق,دحیان شجاعث » صبر:»:مماندارین »وفای به حهنن نوی *
متار cele pn «diy Waser EMS تاق كتنيه اطق
ستم روا داشته اند » انس و الفت با مردم » آسان گرفتن به دیگران »
انصاف » عدالت » قناعت » احترام به بزرگ تر» ترخم به کوچک ترء
رعایت ایتام , خیرخواهی » دور بودن از حسد و تجاوز و حرص و تکبر
و ریا و خشم و سخت دلی و ...
صفحه 40:
خوش رويى
صفحه 41:
۱
.ایب خوش رویی
* از خصلت های بسیار زیبا که غم و اندوه را از دل دیگران
می زداید نشان دادن خوش روبی است » کاری که برای انسان
هیچ هزینه ای ندارد .
* چقدر شایسته است انسان هنگامی که می خواهد با زن
و فرزند » پدر و مادر » اقوام و خویشان و همه ی مردم برخورد
کند همه ی غم و اندوهش را در پس پرده ی باطن پنهان
نماید و همه ی نشاط و سرسبزی و خرمی اش را در چهره
ظاهر کند و با خوش رویی کامل با همکان دیدار کند .
صفحه 42:
+ 4۸
ST خوس روبی
* امیرالممنین (علیه السلام) وقتی خصلت های مزمن را می شمارد
می فرماید :
* الوم wtb igs
* مومن شادی و خرمی اش در چهره اش نمایان و غم و اندوهش در
دلش پنهان است .
* الیشاشه احسانن .
* خوش رویی احسان و نیکی نسبت به مردم است .
* شش جبالة المودة ,
* خوش رویی ریسمان محبت و عشق است .
صفحه 43:
+ هم
. خوس رویی
* البشر یطفِی ناز المعاندة .
* خوش رویی آتش دشمنی و کینه ورزی را خاموش می کند .
* البشز شيمة الخرّ .
* خوش رویی خصلت آزاده است .
* بشرّك یل علی گرم فيك وتواضعك پنبق عن شریف خلقك .
٠ خوش.ربوبيث ذليل برييزيكوارزنى نفست وفروتنی خبردهنده باخلاق
بلند مريتبه هی باه ,
٠ طلاقَةُ الوجه بالبشر وَالعَطيَّهُ وَفِعلُ Kins ob) lo Lint) Shas Gull
(pasa
* گشاده روییت با خوش رویی و دست دهنده ات و کار نیکت و سلام
کردنت کشاننده ی تو به سوی محبوبیت نزد همه ی مردم است .
صفحه 44:
ا-خلاق سرمایه و بهترین و عالیترین دارایی ما است.
۲- اخلاق خوب ء اختصاص به طبقه ای ندارده در هر طبقه و صنفی پیدا شود
مورد احترام واقع می گردد.
۳- اخلاتی خوب مانند آب جاری است که موجب حاصل خیزی کشتزارها می
شود.
۴- اخلاق بالاتر از قونین است. زیر قوائین همیشه همراه انسان نیست ولی
اخلاق هميشه با او است.
۵- اشخاص عاقل و با اخلاق هرگز کلامی بر زبان نمی آورند که احساسات
دیگران را جریحه دار سازند.
- انحطاط اخلاقی هميشه پیشاهنگ انقراض تمدنها است.
#6 ١
صفحه 45:
~~ اخلاق go
۷- بد اخلاق در دست دشمنی گرفتار است که هر جائی برود از چنگ عقوبت او
رهایی نیابد.
۸- بهترین میرائی که پدران برای فرزندان خود می گذارند تربیت خوب است .
-٩ به هر کس که می خواهد موفق شود بگویید: اخلاق نیک را درخود پرورش
د۵.
۰ع- خط مستقیم نه تنها در هندسه بلکه در اخلاقیات هم کوتاه ترین راه است.
۱- صاحبان اخلاق » روح جامعه خود هستند.
۲- مردان قانون وضع می کنند و زنان اخلاق به وجود می آورند.
a ۱
صفحه 46:
7 اخلاق ~~
۳- وظیفه زن تهذیب اخلاق مرد است.
۴ پیش از مسافرت » از خصوصیات اخلاقی و سوابق رفیق راهت پرس و جو
کن و پیش از خرید خانه ء همسایه ات را بشناس .
۵- ارزش های معنوی و اخلاقی حمایتگرند » نه محدودیت آفرین .
۶- اخلاق باید بر هنر حکومت کند .
۷- اخلاتی و عظمت مردان بزرگ » در طرز رفتارشان با افرد کوچک معلوم می
شود
۸- آداب و عادات به آسانی و سرعت به صورت اخلاق در می آید.
-٩ اخلاق اگر با اندگی هوش توأم باشد هزار مرتبه بر تحصيل زياد بدون هوش
٠ اخلاق ترجيح دارد.
#6
صفحه 47:
gv اخلاق اكه
۰- اخلاق یکی از بزرگ ترین قوای محرکه جهان است و در کمال تظاهرات
خود طبیعت انسانی را در عالیترین شکل آن مجسم می سازد.
۱- اخلاق ساخته شده و حاضر و آماده نیست . بلکه ذره ذره » روز به روز خلق و
ایجاد می گردد.
اناك اخلای میتواندبجانسین علیه مال ».هقاخ + زیبایی ورسایر هوایا باکر ۱۰ما
هيج نعمتی جای آن را نمی گیرد.
۳ در طبیعت و اخلاق انسانی » هیچ ضعف و انحرافی نیست که با تعلیم
مناسب اصلاح نشود.
۴- ملت بدون اخلاق » اخلاق بدون عقیده » و عقیده ی بدون فهم ممکن
a t
صفحه 48:
انواع اخلاق
دوه فردی
۱
«لوه خانوادگی
۱
۳ ادار ele
8
۵ اجتماعی
صفحه 49:
رابطه اخلاق فردی.خانوادگی»اداری واجتماعی
صفحه 50:
اخلاق فردی:
نگه داشتن خود از آلودگی هاء نيت در عمل های فردی و جمعی, اخلاص دبة”
عمل» خشسوع قلب ذکر آداب خوردن و آشامیدن و خوابیدن» قناعت»
دنیاطلبی, جاه طلبی» عجب حالت های قلب» حریص بودن» شکر. صبر
خوف و رجاء زهد» توکل راضی بون به قضاء از جمله مسائلی است که در
اخلاق فردی مطرح هستند.
مقصد از اخلاة, فردی ایننیست که اين ویژگیها هیچ گونه ارتباطی با م.دم ندا ند؛ ASL
كه اين فضايل؛ خوی و منش افرادمی باشد -
صفحه 51:
نگرش هاي منفي به کار
جه بده امروز هم بايد كار كنيم.
كي كار كردن تمام مي شود تا راحت شويم؟
كار فقط براي درآمد است.
ما مجبور هستيم كه كار كنيم.
بايد شب و روز كار كنيم.
از كار خسته شديم.
كاش در زندكي همه جيز فراهم مي شد و نياز
به كار نبود.
زود كار را تمام كنيم واز شرّ آن خلاص
شویم.
دیگران از دسترنج و محصول توليدي ما
بیشتر استفاده مي کنندکار مال ماست.
این همه کار کردیم چي شد؟
نگرش هاي مثبت به کار
روز ديگري براي تجربه آغاز شده.
خدایا عمر مرا براي کار کردن طولاني
گردان.
بخش كوچكي از کار براي درآمد است.
ما براي کار خلق شده ایم و نیاز طبيعي
ماست.
کار خود زندگي است و باید زندگي کرد.
از کار تجربه هاي فراواني اندوختیم.
يكي از نعمت هاي خداوند توانايي كار كردن
است.
اگر این کار تمام شد براي خود کار ایجاد کنیم
من از دسترنج دیگران بیشتر استفاده مي كنم
و خدا را شکر که از دسترنج من استفاده شود.
در کارها رشد کردیم و تجربه اندوختیم.
صفحه 52:
حعحس اخلان خانوادگی
* زن و شوهر
* والدین و فرزندان
* خویشاوندان
* صله رحم
صفحه 53:
* اخلاق اجتماعی را میتوان حسن معاشرت با دیگران دانست .
بخش اعظم زندگی انسان را ارتباطات انسانی تشکیل میدهد.
* زیستن در میان مردم به گفته امیرمومنان (ع) باید به گونه ای
باشد که اگر انسان مرد برایش گریه کنند و اگر زنده ماند به او
مهربانانه روی آورند.
صفحه 54:
st اخلاق منبت كاركزاران
5 - گذشت
۲ - تهذیب نفس
۳ - مردم داری
> - جلوگیری از تملق و پرهیز از منش جباران
۵ - رازداری
١ - يرهيز از خشم
۷ - پرهیز از تکبر
- سعه صدر
٩ - مدارا
۰ - حلم و خویشتن داری
۱- عدالت
صفحه 55:
صفحه 56:
منشور اخلاقی سازمان
منشور اخلاقی بر دو وجه استوار است :
۱. کسانی که بعنوان مشتری و با ارباب رجوع با سازمان ارتباط دارند .
۲ کسانی که ارائه خدمت به مراجعان را بر عهده دارند .
* محورهای منشور اخلاقی بر پایه :
۱ - نظم و انضباط در محل کار
۲ - آراستگی ظاهری
۳- وقت شناسی
۶ - برخورد خوب با ارباب رجوع و رعایت ادب و احترام و نزاکت
۵ - انجام امور بر اساس عدل و انصاف
- انجام امور ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن
خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان با رعلیت منشور اخلاقی در انجام هر چه بهتر امور بر
اساس ضوابط و مقررات در پوبایی و رشد چشمگیر سازمان نقش دارند .
صفحه 57:
اهمیت اخلاق مدیران
SHE GRO coh alt اثاری قر طز مجنوعةه اعو بیان از
كس بايد بر اخلاق مدیران ارشد تاکید شود » و مدیران ارشد
پیش از آنکه از دیگران انتظار رفتار و سلوک مبتنی بر اخلاق
اداری داشته باشند ء خود باید جلوه گر چنین امری باشند ؛ و
نيز پیش از آنکه با زبان و فرمان خواهان اخلاق اداری باشند .
به کردار و رفتار خود چنین امری را سامان دهنده باشند
33
صفحه 58:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات رئیس با مرئوس
ویژگیهای ثبوتی:
وفق و مدارا و رفتار ملایم
مشورت
انتقادپذیری
قاطعیت
عفو و اغماض
ویژگیهای سلبی:
تکبر و ریاستطلبی
استبداد
دروغگویی
خشم و غضب
بیتفاوتی
صفحه 59:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
*ویژگیهای رفتاری در ارتباطات مرئوس با رئیس
* ویژگیهای ثبوتی:
* رعایت سلسله مراتب
le e
* انتقاد و پیشنهاد
* ویژگیهای سلبی:
* نافرمانى
٠ تملق
صفحه 60:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگیهای رفتاری ارتباطات کارکنان وکارمندان هم سطح با یکدیکر
وی کیهای iH
محبت و الفت
اعتماد متقابل و حسن ظن به یکدیگر
حرمت نگه داشتن
اگر به معروف و نهی از منکر
تعاون
تواصی
سبقت در خیات
ویژگیهای سلبید
عیبجویی
احسد
صفحه 61:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگیهای رفتاری دزارتباطات کارکنان با ازیابزجوع
ویژگیهای ثبوتی:
خدمت به مراجعان را نعمت تلقی کردن
رعايت حسن خلق
رعايت انصاف
وفای به عهد
خویشتنداری در برابر درشتی
رسیدگی و اولویت به امور ضعفا و محرومان
ویژگیهای سلبی:
احتجاب
تغافل از خطا
منت گذاشتن
تبلیغات دروغین
جمود و خشکی بر مقررات
صفحه 62:
*پندار تبدیل به گفتار می شسود
* گفتار تبدیل به کردار می شود
*کردار تبدیل به عادت می شود
*؟عادت شخصیت ما را می سازد
ون سخصیت آینده را می سازد.
صفحه 63:
اخلاق حر فه اي
صفحه 64:
د هن ل عن ym &
اهم مباحث
نقش استراتزيك اخلاق حرفه اي در مو فقيت سازمان
سطوح جهار كانه اخلاق و مفهوم سازي نوين از اخلاق حرفه اي
مسئوليتهاي اخلاقي سازمان ها و موسسه ها
وظایف اخلاقي هیات مدیره » هيات امنا و هيات رئيسه
مهارتهاي تشخيص و حل مسايل اخلاقي
تعارضات اخلاقي
ترويج اخلاق در سازمان (مباني »فنون » عوامل و موانع )
طلسم تغيير رفتار اخلاقي
صفحه 65:
اخلاق حرفه اي جیست ؟
صفحه 66:
مسئولیت يذيري
جه نوع مسئولیت پذيري؟
صفحه 67:
CAS
مسئولیت حقوقی فردی- شخصی
اخلاقی فردی- شفلی
سازمان
صفحه 68:
اخلاق حرفهاي
مسئولیت هاي اخلاقي سازمان در قبال حقوق
محيط
صفحه 69:
درس اول
جایگاه استراتژیک اخلاق حرفه اي در سازمان
در سازمان اصول اخلاقي خوب از پیش شرط هاي مدیریت استراتژیک خوب است و
اصول اخلاقي خوب يعني شرکت خوب .
( فرد دیوید » ص 53(
روز به روز اعتقاد سازمان ها در این مورد را سخ تر مي شود که ترویج اصول اخلاقي
و تقویت فرهنگ معنوي موجب ایجاد مزيتهاي استرا تیک خواهد شد
صفحه 70:
موفقیت آرمان همگاني
ee a Oo,
تخي فردي - شغلي در حيات سازمان 2 يِ
۰ 1 رس 0
رمز و راز موفقیت چیست ؟
صفحه 71:
تموفتمت معطوف بد
اینده افزایش
(wil
ضایعات
افرزى منفى
تنش هاى سازمانی
تهديدهاى محيط
بهره وری
مزیت رقابتی
جذب منابع مالی
توان فن آوری
جذب منابع انسانى حرفه ای
مشارکت
انگیزش
رضایت مشتری
ساز مان
صفحه 72:
چگونه مي توان عوامل مژثر در موفقیت سازمان را افزایش
و موانع بازدارنده را کاهش داد ٩
abut, آسان و درست محیط با سازمان
صفحه 73:
چگونهمیتوان به اعتمداصیل , راسخ» فراگیس و پایدار دست یافت ؟
أ fotki
Il كيفيت توليدوخدمات؟
IU اعتماد به مديران 8
av
صفحه 74:
نرخ اعتماد به سازمان با پیش بيني پذيري آن همبستگي دارد
اعتماد محیط به = پیش بيني بذيري
سازمان gle; ©
صفحه 75:
تعريف بيش بيني پذيري
خصلتسي در سازمان كه محيط را قادر بر بيش بيني عملكرد
سازمان درخصوص استيفاي كليه حقوق خود (محيط) مي كند
صفحه 76:
4
4
11 ا
المي رسيا
ريعي اشع او رجي وح ير
مس
سس
صفحه 77:
مثال 1: زمان تعویل کل
نگه ۸۵ :مشتري ففط ول را پرداخت مي کند (a
بنكاه 8 : تحويل قبل از ظهر روز
مثال 2: حمل و نقل ( مانند خدمات مرسوله )
صفحه 78:
صفحه 79:
سلا رن
:تکنيك تجزیه مساله
شركت در قبال جه كساني ونهادهابي مسئوليت دارد ؟
اين افراد ونهادها چه اولويتي دارند؟
صفحه 80:
منشور اخلاق حرفه اي بنگاه
: تعریف
مجموعه فراگیر وسازگار از تعهدات اخلافي سازمان
در قبال حقوق محیط
صفحه 81:
wt ۸۰ ۸ ْ و
وازگهای مشور اخرن هر آي فرک
1. فراگیر نست به همه عناصر محیط وابعاد بنگاه
2 قابل تحقق واجرا
3 عاري از ابهام در سه سطح زبان»مفاهيم »ساختار
4. اولويت بندي در مسؤليتها
5. متلائم و سازكار
صفحه 82:
نقش پاي بندي تخلف ناپذیر به منشور اخلاقي در موفقیت سازمان
صفحه 83:
be
- روابط سالم انسانی
7 اخلاق حرفه ای ۴
اخلاق کاردرچهاربعدمادی ومعنوی اندازه گیری می شود.
ابعاد مادی اخلاق کار:
. دلبستکی وعلاقه به کار
. پشتکاروجدیت درکار
ابعاد معنوی اخلاق کار:
روح جمعی ومشارکت درکار
صفحه 84:
صفحه 85:
“
5
=
8
3
۴
صفحه 86:
thout Word
کار گروهی یا کار تیمی et
صفحه 87:
صفحه 88:
گروه کاری و تیم کاری گید
* گروه کاری : مجموعه ای از افراد که برای رسیدن به
هدفى مشت ركتد گرد هم آمده اند.
* تیم کاری : مجموعه ای از افرادی با دانش و مهارت
های مکمل یکدیگر که برای رسیدن به هدفى مشتركك
کرد هم آمده اند و برای رسیدن به هدف و ماموریت
اصلی تیم به یکدیگر تکیه می کنند.
صفحه 89:
عوامل و وضعيت هاى تعارض آميز
صفحه 90:
عوامل فردی
تعارض در حوزه تعاملات رفتاری قراردازد و از شیوه ها رفتار افراذ متاثر اس
بايد دانست که افراد همواره در دنیای خاص خود زندگی می کنند که این
دنیای خاص تابعی از محیط و شخصیت و عوامل تشکیل دهنده آن است.
افراد در دنیای خاص خود. رفتارهای خاص بروز می دهند که اغلب موجب
اصطکاک و بروز تعارض بین آن ها می شود.
هر فردی؛ رفتار خود را عادی و معیار اندازه گیری منطقی می داند و رفتار
دیگری را غیرعادی می بیند.
بنابراین وجود تعارض به صورت بالقوه و بالفعل بین افراد امری اجتناب ناپذیر
است که فقط و فقط با درک آن و مدیریت صحیح در مسیر سازندگی هدایت
ape ae
صفحه 91:
۱- عوامل فیدی شامل
*اخلاق شخصی : پایبندی فرد به ارزشهای اخلاقی است و به
طور کلی در بعد اخلاق شخصی مواردی از قبیل حرص و طمع
. خودخواهی » حسد , خشم » غیبت » بدگویی » کبر و نخوت »
دنیا گرایی و . ... منجر به تشدید تعارض در سازمان ميشود.
* ویژگیهای شخصی : با نهاد اولیه فرد ء در آغازگری » شدت
بخشیدن و یا پافشاری در تعارض She میباشد . برخی از مردم
از اساظ رین آرامو تال وت «نگر و سر gd
پرخاشگر هستند . در برخی تقسیم بندی های شخصیت افراد
در دسته واقع گرا » رفتاری پرخاشگرانه را موجب میشود که در
شکل دهی به تعارض فردی بی تأثیر نیست .
صفحه 92:
۱- عوامل فیدی شامل
* ارزشها : بیانگر ایمان و اعتقادات اولیه میباشند و
تایانج یک يوه قاض ركتاز و ها حالت كفا و خوة از
ee, ع
۶ ادراک : روندی است که به وسیله آن افراد تأثیرات
حسی خودرا براق الكة محيط خود را نإب مبل خو تند
a و تعبير ميكنند.اكر برداشت و درك نادرستى از
بازها و منش و شخصیت خود در فرد ظاهرشود و یا در
هق دك و کت از کریه بسا را 2
وجود آید زمینه ساز ایجاد تعارض خواهد شد .
صفحه 93:
نقش های متفاوت فرهنگ سازمانی ایفا میکند
(- فرهنگ سازمانی به کارکنان سازمان هویت سازمانی
۲- فرهنگ سازمانی تعهد گروهی را آسان میسازد.
۳- فرهنگ سازمانی ثبات نظام اجتماعی را ترغیب میکند.
5 فرهنگ سازمانی به شکل دادن رفتار کارکنان کمک می کن
۵- فرهنگ سازمانی بر وظایف و نحوهْ عملکرد مدیریت تأثیر میگذا
رک م4 ید
صفحه 94:
وت فرهنگ با میزان تأثیر و نفوذ آن بر رفتار سازمانی تعيين are
* ۲ . +
.4( تعداد اعضای متعهد به ارزشهای غالب
رب میزان تعهد اعضاء به ارزشهای غالب سازمانی
*
4 4
نر عوامل متعدد دیگر عبار تند از: اندازه و تردن سازمان» *
بر تعداق ترکیب نیروی انسانی: رشف و پوبایی بدازمان در طولاج
5 زمان» میزان جابهجایی پرسنل و تغییر مدیریت سازمان.
& &
صفحه 95:
سازمانها از لحاظ قدرت فرهنگی از یکدیگر
متمایزند
. سازمانهایی که دارای فرهنگ قوی هستند. اعضای
سازمان ها به ارزش ها و مفروضات بنیادی سازمان
وفادارند.
. سازمان هایی که دارای فرهنگ ضعیف هستند.
توافق کلی و احساس تعهد نسبت به سازمادر د, سن,
اعضاء پایین است. َ
صفحه 96:
صفحه 97:
* اگرچه سازمان ها همگی دارای فرهنگ هستند ولی همه آنها
بر کارکنان تأثیر برابر ندارند. وجود فرهنگ قوی و مثبت
است که منجر به افزایش رضایت شغلی کارکنان می شود.
* درحالی که اگر فرهنگ سازمانی پراکنده و متفرق شده و
پیوستگی نداشته باشد این فرهنگ, یک فرهنگ ضعیف
قلمداد میشود و منجر به هرج و مرج در سازمان شده و
عملكرة و ويرقورق نسازماق دچار آسیب خواهد شنه.
صفحه 98:
عوامل موثر بر فرهنگ سازمان
* اوضاع اقلیمی.
* موقعیت جغرافیایی»
۴ مذهبء
* نظام حاکم بر جامعه (در سطح خرد و كلان) »
* تاریخ»
* رهبران ومدیران؛
* فرهنگ جامعه.
صفحه 99:
الگوی اقتضایی
هد
tye فرهنگ مکانیکی در سازمانهایی با فرهنگ مکانیکی,
باورهای مشترک بیشتر متوجه ساختار رسمی. قوانین و
4 مقررات» روشها و رویههای استاندارد است.
BH فرهنك ارگانیکی در سازمانهایی با فرهنگ ارگانیک,
ae باورهای مشترک عموماً بر ساختار غیر رسمی و بیشتر
تأکیدها بر نتیجه و عملکرد است نه وسیله و ابزار کار.
# خ# خ# اخ و
صفحه 100:
صفحه 101:
عاطفی- شهودی
شخصیت های ششگانه رفتار حرفه ای
ویژگی های شخصیت
پایدر, مادی» پیگیره عملگرا
تحليل كرء منتقده کنجکاو, روشنفکر,
منطقی
احساسی, JI ot) كراء خلق الساعه.
دارای قوه تخیل قوی
همکاری کننده. دوستانه اهل معاشرت»
اهل تفاهم. مخاطره طلب. پلند همت.
جدی
خوش بین» دارای اعتمد به نفس, خوش
بیان
خودآگاه. مطیع. منظم. خود کنترل
حرفه های نمونه
معمارى: دادو ستد (كارهاى 3
كشىء برق كارء مكانيك. جنكلبان
مانند لوله
فیزیکدان,مردم شناس, بیولوژیست
geld داستان نویس» موسیقیدان» مجسمه
ساز, نمایشنامه نویسء آهنگساز, کارگردان
استاد دانشكاه: روانشناس: مشاورء معلم» مبلخ»
مدیره نماينده فروش؛ سیاستمدار, وکیل»
خبره؛ آمارگیر: مدیر اداری» پستچی
صفحه 102:
