علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاقالهیات، دین و معنویت

اخلاق حرفه اي كتابداران و اطلاع رسانان

صفحه 1:

صفحه 2:
۱.اخلاق ۷ اخلاق حرفه ای ۳.اخلاق کتابداری و اطلاع رسانی

صفحه 3:
we حرفه در فرهنگ وبستر (۰)۱۹7۱ چنین تعریف شده است: " پیشه ای که مستلزم وجود دانشی تخصصی است. و پشتیبانی بلند مدت و رف شامل آموزش مهارتها و روشها و همچنین» اصول علمی, تاریخی و محققلنه ای که بر آن مهارتها و روشها تاکید دارد. که با استناد به سازمان و تشکیلات یا اتفاق آراء و استانداردهای والای دستاوردهاء رفتار و سلوک» همراه می شود و حرفه مندان خود رابه مطالعلتی مستمر و نوعی کار متعهد می کند که نخستین مقصود آن ارائه خدمات عمومی است ".

صفحه 4:
۲۲۲۲۲۲۲۲۲۷۷۷۷۷۷۷ ‎I ee +‏ یتفر زج کم نحت هر نو ایب خوبی ار خود را الجا سم ‎٠»‏ هت هار لت ۱ ما و حون مدحم. + هته ی وان ابر در ری ی اب ود ان کت و ‎Nt ee at lO IH‏ ‎oe‏ ‏* حتى در خياب مسثول خوك مهد به العام ار عت ‏+ يش ل نجه > متكل غلثى كم دراه حل ارال ميدي * يون براك ود كاد خود لاش میم ‎erie ‏م‎ * ‏* هد ويج ولتاعه حسن حطكارى بس كوشم وب ديكوان روجية نت ميدع ‎ee‏ تشم سای ها هی روش میک ‏هراس يار شد هر مسئوس هلم ‏+ شتوقية خوس هلي كويد هنون ريو يسو ‏* قر ولي نه عاق ‎tpn fae ys LAE ae a‏ ام ستيم به همان و هدكار و توجه + طوز يان. حلت سذا و حوكات دلي سح ب كيك ‎SN I ISD Fa‏ ‎Fly + natn‏ رتم رال با موه ‏جولى و وايش در ‎saa‏ ‏* براي جود عدف دارم و شكست دشت را فرصت مروزى ايند ميدع ‏ب درا در مر شتا ینم * بت فروشه خوب بای هل هن در همه جنال فر زياس حدال خبود زا ریک مان ‎ ‎ ‏عمقي

صفحه 5:
* بااهطكران. بدون كيه وبفض فقط در الستاى النزايش مناقع حدل هبارق و هندنی وهی دام * باعلاقه کار م ى كن و اين مشق ب كارأ هي كران تومه مي دهي زدیا همچون ریات :دی ها قرب مین :هراک میم علايق را لعزب ‎cae ar‏ خویی ها را تم ی کم ‎AEA ON IH gS 1 eee ig 4!)‏ »دجم درست لها درست موم ‎eal © 3‏ + مدیری دارم که واتسدبهايم استقادة كدد و موجب الكيزش کم ‎ar ‏ید رید وه دم‎ ۰ hinge ering Cfo © 2 ‏ام درم دون مدا هم ی مان مت ار ار طلست‎ + ‏ات رايت دارا فواهم م ند‎ Sage es yg ale ‏+ وی کی موی چه هیور میک موی قاس اس رهش نک زان کار ین * من حتى در خا از محيطا ار خود يزه تومه هل فكر ع ىكل من خودرا دوست دازم و يي ميهمان را هيم دوست دارم و خندعت به ورا ‎ee‏ ‏+ شعصیت پیات دا باون سعی یم روش ‎SAR AO‏ رضايت سهان را وام كنم جه در جلوى صحه باش و جه بمشت صحته. مع ‎Saves‏ ‎٠‏ در ‏يدن مهم امت ولى دين ز أن ‎re‏ ‏يدن مهم لست ولى راز آن مر ‎Hee a dai ‏ات ولی مت از آن مر‎ ee ‏مایت مهم است ولیکسب ايت اذ أن مر‎ ‏هر‎ nee A) Si Sa

صفحه 6:
ء مورد اشارة در حرفه کتابداری و اطلاع رساتی ۱. شناخت کتاب به عنوان موضوع کار ۲ شناخت کاربران (رابطه انسان با انسان ) کودک نوجوان» جوان» بزرگسال. کهنسال و افرادی با نیازهای ویژه ۳ شسناخت حرفه (جایگاه ملی و بین المللی) رابطه انسان با اطلاعات 6. شناخت اصول حرفه ای (فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی) ه. شناخت فضا و مکان کاری و حرفه ای

صفحه 7:
كتابدار و اطلاع رسان بايد داراى خصوصيات اخلاقى زير باشد و آنها را در خود تقویت کند: دوستدار كتاب و مطالعه دوستدار دانايى به معناى عام دوستدار توانايى جامعه متفكرى حرفه اى مردم شناس صبور و با حوصله منتقد / مثبت اندیش

صفحه 8:
خوش بیان خوش برخورد (اگر لبخند بلد نیستید کتابدار نشوید) یاد گیرنده (تحولات شتابان رشته ما.) پذیرا و گشاده رو(در برابر پرسش ها) ياد دهنده (آموزگاران بدون مرز در یاد دادن و یادگیری) یادداشت بردار (کتبی نه شفاهی) اهل نوشتن (درست نویسی و درست خوانی) گردآورنده و نگهدارنده (روحیه جمع آوری را در خود تقویت کنیم؛ آرشیویست)

صفحه 9:
جمعی نگری (دارای روحیه مدنی ..) پی گیری و اهتمام در درخواستهای کتابخانه ای ‎SDI)‏ و ) تحمیل عقیده ممنوع (در محل کار) عقل را برتر از احساس بداند (اندیشه به عنوان پشتوانه در پندار گفتار کردار) امانتدار (رعایت حق مولف)

صفحه 10:
رازدار کاوشگر برنامه ریزی مدير و مديريت بذير بودن بهره كيرى از فرصت ها * شرکت فعال در همایشها/ نمایشگاهها... و نه تنها کتاب * گردآوری آنچه ارانه می شود * شناخت افراد اندیشمند سخنران ..

صفحه 11:
— الگو (داشته باشد درعرحله اول) و ( الكو شود مرحله دوم ) لذات مطالعه را با دیگران تقسیم کند به سلامتی خود اهمیت دهد مخالف سانسور غیرضووری است پوشش مناسب رعایت اصول شهروندی بهره گیری درست از امکانات (تکنولوژی, لوازم التحریر. ویدئو پروژکتور و ..)

صفحه 12:
کتابدار به عنوان: کتابدار ‎pine‏ ‏پژوهشگر فرزند / پدر/ مادر (رو

صفحه 13:
اخلاق اخلاق کاربردی سم اخلا حرفه ای | قوانين اخلاقى فرا اخلاق ثق حرفه اى كتابداران و اطلاع رسانان ۰ تهران نشر کتایدار: ۱۳۸۲

صفحه 14:
سرفصل های پیش نوبس اصول اخلاقی کتابدارا هد )| 4 || ||| م ن و اطلاع رسانان ايران . مسوولیت در قبال خود . مسوولیت در قبال همکاران مسوولیت در قبال استفاده کنندگان . مسوولیت در قبال سازمان مربوطه مسوولیت در قبال حرفه . مسوولیت در قبال متخصصان سایر رشته ها ۷ مسوولیت در قبال جامعه

صفحه 15:
با سپاس از توجه شما (خوش اخلاق باشیم)

كارگاه آموزشي انجمن كتابداري و اطالع رساني (شاخه خراسان) سيد كاظم حافظيان رضوي با همكاري مصطفي احمدي تعاريف : .1اخالق .2اخالق حرفه اي .3اخالق كتابداري و اطالع رساني حرفه در فرهنگ وبستر ( ، )1961چنين تعريف شده است: " پيشه اي كه مستلزم وجود دانشي تخصصي است .و پشتيباني بلند مدت و ژرف ،شام ل آموزش مهارته ا و روشها و همچنين ،اصول علمي ،تاريخي و محققانه اي كه بر آن مهارتها و روشها تاكيد دارد .كه با استناد به سازمان و تشكيالت يا اتفاق آراء و استانداردهاي واالي دستاوردها ،رفتار و سلوك ،همراه مي‌ شود و حرفه مندان خود را به مطالعاتي مستمر و نوعي كار متعهد مي كند كه نخستين مقصود آن ارائه خدمات عمومي است". شناخت عمومي اجزاء مورد اشاره در حرفه كتابداري و اطالع رساني .1شناخت كتاب به عنوان موضوع كار .2شناخت كاربران (رابطه انسان با انسان ) كودك ،نوجوان ،جوان ،بزرگسال، كهنسال و افرادي با نيازهاي ويژه .3شناخت حرفه (جايگاه ملي و بين المللي) رابطه انسان با اطالعات .4شناخت اصول حرفه اي (فلسفه كتابداري و اطالع رساني) .5شناخت فضا و مكان كاري و حرفه اي كتابدار و اطالع رسان بايد داراي خصوصيات اخالقي زير باشد و آنها را در خود تقويت كند: دوستدار كتاب و مطالعه دوستدار دانايي به معناي عام دوستدار توانايي جامعه متفكري حرفه اي مردم شناس صبور و با حوصله منتقد /مثبت انديش خوش بيان خوش برخورد (اگر لبخند بلد نيستيد كتابدار نشويد) ياد گيرنده (تحوالت شتابان رشته ما)... پذيرا و گشاده رو(در برابر پرسش ها) ياد دهنده (آموزگاران بدون مرز در ياد دادن و يادگيري) يادداشت بردار (كتبي نه شفاهي) اهل نوشتن (درست نويسي و درست خواني) گردآورنده و نگهدارنده (روحيه جمع آوري را در خود تقويت كنيم؛ آرشيويست) شجاع راستگو متواضع جمعي نگري (داراي روحيه مدني )... پي گيري و اهتمام در درخواستهاي كتابخانه اي ( SDIو )... تحميل عقيده ممنوع (در محل كار) عقل را برتر از احساس بداند (انديشه به عنوان پشتوانه در پندار ،گفتار ،كردار) امانتدار (رعايت حق مولف) رازدار كاوشگر برنامه ريزي مدير و مديريت پذير بودن بهره گيري از فرصت ها • شركت فعال در همايشها /نمايشگاهها .../و نه تنها كتاب • گردآوري آنچه ارائه مي شود • شناخت افراد انديشمند ،سخنران ... الگو (داشته باشد در مرحله اول) و ( الگو شود در مرحله دوم ) لذات مطالعه را با ديگران تقسيم كند به سالمتي خود اهميت دهد مخالف سانسور غيرضروري است پوشش مناسب رعايت اصول شهروندي بهره گيري درست از امكانات (تكنولوژي ،لوازم التحرير ،ويدئو پروژكتور و )... كتابدار به عنوان: كتابدار معلم پژوهشگر فرزند /پدر /مادر (روابط فرهنگي با خويشاوندان) منبع :اخالق حرفه اي كتابداران و اطالع رسانان ،تهران ،نشر كتابدار1386 : سرفصل هاي پيش نويس اصول اخالقي كتابداران و اطالع رسانان ايران .1مسووليت در قبال خود .2مسووليت در قبال همكاران .3مسووليت در قبال استفاده كنندگان .4مسووليت در قبال سازمان مربوطه .5مسووليت در قبال حرفه .6مسووليت در قبال متخصصان ساير رشته ها .7مسووليت در قبال جامعه با سپاس از توجه شما (خوش اخالق باشيم)

51,000 تومان