صفحه 1:
اخلاق در آموزش دکترمحمود عباسی مدیر گروه اخلاق پزشکی رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی

صفحه 2:
پيشینه اخلاق در ایران :با نكاهى زرف به تاريخ ايران و اسلام درمى يابيم كه .خواجه نظام الملك درصدد اخلاقى كردن سلطان سلجوقى است .سعدى به سراغ مردم مى رود تا اخلاق اجتماعى را آموزش دهد ابن نديم متون خاصى را در زمينه اخلاق ارائه مى دهد خواجه نصيرالدين طوسى مى آموزد كه با عقل و ديدكاه فلسفى به مسائل و عده اى از فلاسفه اعتقاد داشتند كه اخلاق را بايد وارد تجربيات بشرى .كرد

صفحه 3:

صفحه 4:
اخلاق نظری اخلاق عملی

صفحه 5:

صفحه 6:
همنشینی علم الابدان با علم الادیان طبایت دیروز به لحاظ آمیختگی و امتزاج با حکمت در پرتو قداستی که جامعه برای آن قائل بود و در سایه همنشینی با علم ادیان هرگز شأن و کرامت آن در حد یک حرفه و شغل معین تنزل نمی یافت اما امروز ... ؟

صفحه 7:
رویکرد اخلاقی اخلاق ارسطویی اخلاق آکادمیک

صفحه 8:
ویژگی های اخلاق سکولار منطقی بودن با وجدان بودن بی طرف بودن

صفحه 9:
اخلاق اسلامی موضوع اخلاق اسلامی نف اسان ات و هدف از آن اعتلای نفس

صفحه 10:

صفحه 11:
نظام جامع اخلاقی be با نگاه جزیره ای و محدود نمی توان به اثربخشی اخلاق امیدوار بود. باید اخلاق را همانند نظام جامع سلامت در یک نظام جامع تعریف کرد.

صفحه 12:
محورهای اساسی اخلاق پزشکی اخلاق در آموزش | | اخلاق در پژوهش اخلاق در درمان

صفحه 13:
موازین بین المللی اخلاق پزشکی اصل اتونومی اصل سودمندی اصل زیان نرساندن اصل عدالت

صفحه 14:
تئوربهای اخلاقی در رابطه بين پزشک و بیمار تئوری پترنالیسم تئوری بیمار محور تثوری مشارکت و همبستگی

صفحه 15:
آموزش اخلاق پزشکی در آیینه تاریخ آموزش اخلاق پزشکی به چهارصدسال قبل از میلاد مسیح و به رهنمودهای اخلاقی بقراط در مدرسه پزشکی باز می گردد و در طول تاريخ با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است. آموزش اخلاق پزشکی ما را با کسانی آشنا می سازد که در گذشته به اين مسائل می اندیشیدند و از این رهگذر ما را با ‎anal‏ ورزان و نویسندگان گوناگون و بزرگ آشنا می کند و با میراث فرهنگی پیشین پیوند مى زند.

صفحه 16:
علم اخلاق؛ پیش نیاز طب بالینی در پیشینه تمدن ایران و اسلام. علم اخلاق یکی از پیش نیازهای طب بالینی محسوب می گردید و دانشجویان پزشکی برای یافتن به دوره هاى طب بالينى موظف به انين دروسى در علوم ‎al‏ ‏بودند که علوم دینی, اخلاق, منطق و حکمت از جمله انها بوده است.

صفحه 17:
اخلاق و حکمت پیش نیاز طب بالینی - علم فقه و حدیث و دیگر علوم دینی» تا اساس و بنیان خود بدان استوار دارد و از شاهراه استقامت نلغزد. - علم اخلاق» تا به منظور کسب دانش و مهارت استدلال در دست یابی به حقایق پیروز باشد. - علم حکمت. تا در تأیید و تحقیق معانی و نکات و لطایف کلام و خسن بیانات صاحب شریعت» راست گفتار و درست کردار باشد. - علم طبیعی, که علم طب شاخه ای از آن محسوب می شود. - علم نجوم» که به شناخت اوقات فصد و حجامت به کار اید. - علم هندسه که به منظور کسب معرفت در ساختمان و شکل اعضاء و فهم چگونگی آنها مفید باشد. - علم حساب. که در محاسبه میزان و ترکیب داروها و تجویز مقدار آنها به كار آید. - علم کهانت و فراست که از دیدن بعضی احوالات و معلومات هیأت مرضء پی به نوع آن برده عاقبت بیماری را پیش بینی نماید.

صفحه 18:
تحولات اخلاق پزشکی از نیمه دوم قرن بیستم تحولی اساسی در آموزش اخلاق پزشکی ایجاد شد و به دانشجویان پزشکی آموزش داده شد که حگونه معضلات اخلاقی را در کار خود مدیریت کنند.

صفحه 19:
اخلاق پزشکی شاخه ای از علوم انسانی در ابتدا روحانیون, فلاسفه و دیگر متخصصان رشته های علوم انسانی بودند که راهکارهای اخلاق عملی را ارائه می کردند. اما تفاوت در روش های فلسفی آموزش اخلاق پزشکی و روش های مبتنی بر نیازهای جامعه پزشکی باعث شد که برنامه های آموزشی اخلاق بیشتر بر محور مهارت های جدید تاوری در پزشکی و ‎HA‏ ‏تصمیم گیری های اخلاقی پزشکان استوار باشد. ومشکلات ناشی از پیشر

صفحه 20:
مولفه های اساسی آموزش اخلاق پزشکی ارتقاء مهارت های رفتاری پزشک. تجزیه و تحلیل موضوعات اخلاقی. بهبودبخشیدن شخصیت ورفتار دانشجویان پزشکی, مهارت علمی اخلاقی پزشک. توزیع عادلانه خدمات درمانی, اخذ رضایت آگاهانه بیمار» آکاهی بحشی در مور موازين اخلاقي» توزیع عادلانه خدمات درمانی و منابع بهداشتی, نحوه رفتار بیمار. آگاهی از تعهدات اجتماعی وحرفه ای»

صفحه 21:
هدف از آموزش اخلاق پزشکی هدف از آمورس اعلای پرشکی کرش قد رت درک احلاقی قوه تخیل و احساس ارتباط اخلاقی است. از طرفی با رهیافت علمی جایگزین می توان به ارتقاء عناصر مرتبط اخلاقی دانشجویان پرداخت. مثال" پافشاری دانشجویان بر رعایت حقوق بیماری که دوره نقاهت پس از عمل جراحی را طی می کند.

صفحه 22:
روش های آموزش اخلاق پزشکی ۱- ارائه سخنرانی توسط استاد درس ۲- ارائه سمینار توسط دانشجو, ۳- روش استفاده از رایانه و ‎MOD‏ ‏۴ روش اموزش از راه دور با اشترنت و تله مدیسین. ۵- استفاده از بحث گروهی و موارد واقعی بالینی در مراکز درمانی . ۶- روش کارگاهی. ۷- استفاده از ناظر و استاد کمکی در فعالیت های اخلاق پزشکی دانشجویان. ۸- روش اما سبح که اخیرا مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

صفحه 23:
با نگاهی گذرا به سابقه تمدن ایرانی اسلامی و آموزه های اخلاقی مشاهیر بزرگ ايرانى از جمله بوعلى سيناء رهاوی, زهراوی؛ جرجانی و رازی درمی يابیم كه انان اموزش توامان اخلاق پزشکی و علوم پزشکی را مورد ترجه قرار می دادند.

صفحه 24:
نه تمدن اسلام و ايران در بردو جهان بینی پزشکی با بهره كيرى از آموزه هاى تاريخى حكمت به ارائه راهكارهايى يرداخت كه حلقه ييوندى بين طبابت امروز و حكمت ديروز باشد.

صفحه 25:
ز مختصات آموزش اخلاق يزشكى در دوره اسلامى ‎١‏ : اون آموزش اخارق پرشکی در صمن ‎(eal say AU‏ ثانياً عدم ارائه و اختصاص کتاب مستقلی تحت عنوان اخلاق پزشکی: ثالث . عدم اختصاص بخش یا گفتار مستقلی از قانون این سیناء ذخیره خوارزمشاهی آثارجرجانی, الحاوی رازی به مقوله اخلاق پزشکی و بالاخره شرط ورود به دوره های یالینی که گذرانیدن دوره اخلاق. منطق» کت و .وی خی دين ود اس

صفحه 26:
نتيجه با توجه به آميختكى و امتزاج فقه و حقوق و اخلاق كه مؤلفه هاى اصلى حكمت ديروزند به نظر مى رسد كه ايجاد زمينه اى مناسب که فقیه و فیلسوف و حقوقدان و پزشک بتوانند در کنار یکدیگر بهترین گزینه پیش رو برای آمدن بر مشکلات و چالش 5 امه رشکی اس

صفحه 27:
نتيجه ايجاد زمينه مناسب و مساعد آموزش اخلاق زيستى از سطوح ابتدايى مدارس تا مراحل و مقاطع مختلف دانشكاهى موجب دستيابى به حداقل هاى حكمت ديروز است. همجنان كه كرايش اخلاق زيستى براى دانشجويان يزشكى بهترين كزينه بيش رو براى آينده اى رارك اسك

صفحه 28:

اخالق در آموزش دکترمحمود عباسی مدیر گروه اخالق پزشکی رییس مرکز تحقیقات اخالق و حقوق پزشکی پیشینه اخالق در ایران :با نگاهی ژرف به تاریخ ایران و اسالم درمی یابیم که .خواجه نظام الملک درصدد اخالقی کردن سلطان سلجوقی است .سعدی به سراغ مردم می رود تا اخالق اجتماعی را آموزش دهد ابن ندیم متون خاصی را در زمینه اخالق ارائه می دهد خواجه نصیرالدین طوسی می آموزد که با عقل و دیدگاه فلسفی به مسائل بیندیشند و عده ای از فالسفه اعتقاد داشتند که اخالق را باید وارد تجربیات بشری .کرد مبانی اخالق پزشکی عقل وحی تقسیم بندی اخالق اخالق نظری اخالق عملی حکمت صوفیا فروزنیسم همنشینی علم االبدان با علم االدیان طبابت دیروز به لحاظ آمیختگی و امتزاج با حکمت در پرتو قداستی که جامعه برای آن قائل بود و در سایه همنشینی با علم ادیان هرگز شأن و کرامت آن در حد یک حرفه و شغل معین تنزل نمی یافت اما امروز ...؟ رویکرد اخالقی اخالق ارسطویی اخالق آکادمیک ویژگی های اخالق سکوالر منطقی بودن با وجدان بودن بی طرف بودن اخالق اسالمی موضوع اخالق اسالمی نفس انسان است و هدف از آن اعتالی نفس پیشینه اخالق پزشکی اخالق پزشکی کالسیک اخالق پزشکی نوین نظام جامع اخالقی با نگاه جزیر?ه ای و محدود نمی توان به اثربخشی اخالق امیدوار بود .باید اخالق ر?ا همانند نظام جامع سالمت در یک نظام جامع تعریف کرد. محورهای اساسی اخالق پزشکی اخالق در آموزش اخالق در پژوهش اخالق در درمان موازین بین المللی اخالق پزشکی اصل اتونومی اصل سودمندی اصل زیان نرساندن اصل عدالت تئوریهای اخالقی در رابطه بین پزشک و بیمار تئوری پترنالیسم تئوری بیمار محور تئوری مشارکت و همبستگی &زش اخالق پزشکی در آیینه تاریخ آمو پیشینه آموزش اخالق پزشکی به چهارصدسال قبل از میالد مسیح و به رهنمودهای اخالقی بقراط در مدرسه پزشکی باز می گردد و در طول تاریخ با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است. آموزش اخالق پزشکی ما را با کسانی آشنا می سازد که در گذشته به این مسائل می اندیشیدند و از این رهگذر ما را با اندیشه ورزان و نویسندگان گوناگون و بزرگ آشنا می کند و با میراث فرهنگی پیشین پیوند می زند. علم اخالق؛ پیش نیاز طب بالینی در پیشینه تمدن ایران و اسالم ،علم اخالق یکی از پیش نیازهای طب بالینی محسوب می گردید و دانشجویان پزشکی برای یافتن به دوره های طب بالینی موظف به گذرانیدن دروسی در علوم پایه بودند که علوم دینی ،اخالق ،منطق و حکمت از جمله آنها بوده است. اخالق و حکمت پیش نیاز طب بالینی - علم فقه و حدیث و دیگر علوم دینی ،تا اساس و بنیان خود بدان استوار دارد و از شاهراه استقامت نلغزد. علم اخالق ،تا به منظور کسب دانش و مهارت استدالل در دست یابی به حقایق پیروز باشد. علم حکمت ،تا در تأیید و تحقیق معانی و نکات و لطایف کالم و حُسن بیانات صاحب شریعت ،راست گفتار و درست کردار باشد. علم طبیعی ،که علم طب شاخه ای از آن محسوب می شود. علم نجوم ،که به شناخت اوقات فصد و حجامت به کار اید. علم هندسه که به منظور کسب معرفت در ساختمان و شکل اعضاء و فهم چگونگی آنها مفید باشد. علم حساب ،که در محاسبه میزان و ترکیب داروها و تجویز مقدار آنها به کار آید. علم کهانت و فراست ،که از دیدن بعضی احواالت و معلومات هیأت مرض، پی به نوع آن برده عاقبت بیماری را پیش بینی نماید. تحوالت اخالق پزشکی از نیمه دوم قرن بیستم تحولی اساسی در آموزش اخالق پزشکی ایجاد شد و به دانشجویان پزشکی آموزش داده شد که چگونه معضالت اخالقی را در کار خود مدیریت کنند. اخالق پزشکی شاخه ای از علوم انسانی در ابتدا روحانیون ،فالسفه و دیگر متخصصان رشته های علوم انسانی بودند که راهکارهای اخالق عملی را ارائه می کردند، اما تفاوت در روش های فلسفی آموزش اخالق پزشکی و روش های مبتنی بر نیازهای جامعه پزشکی باعث شد که برنامه های آموزشی اخالق بیشتر بر محور مهارت های جدید ومشکالت ناشی از پیشرفت فنآوری در پزشکی و آثار آن بر تصمیم گیری های اخالقی پزشکان استوار باشد. مؤلفه های اساسی آموزش اخالق پزشکی ارتقاء مهارت های رفتاری پزشک، تجزیه و تحلیل موضوعات اخالقی، بهبودبخشیدن شخصیت ورفتار دانشجویان پزشکی، مهارت علمی اخالقی پزشک، توزیع عادالنه خدمات درمانی، اخذ رضایت آگاهانه بیمار، آگاهی بخشی در مورد موازین اخالقی، توزیع عادالنه خدمات درمانی و منابع بهداشتی، نحوه رفتار بیمار، آگاهی از تعهدات اجتماعی وحرفه ای، هدف از آموزش اخالق پزشکی هدف از آموزش اخالق پزشکی ،گسترش قدرت درک اخالقی، قوه تخیل و احساس ارتباط اخالقی است .از طرفی با رهیافت علمی جایگزین می توان به ارتقاء عناصر مرتبط اخالقی دانشجویان پرداخت. مثال“ پافشاری دانشجویان بر رعایت حقوق بیماری که دوره نقاهت پس از عمل جراحی را طی می کند. روش های آموزش اخالق پزشکی -1ارائه سخنرانی توسط استاد درس، -2ارائه سمینار توسط دانشجو، -3روش استفاده از رایانه و ،DVD -4روش آموزش از راه دور با اینترنت و تله مدیسین. - 5استفاده از بحث گروهی و موارد واقعی بالینی در مراکز درمانی . -6روش کارگاهی. -7استفاده از ناظر و استاد کمکی در فعالیت های اخالق پزشکی دانشجویان. -8روش case basedکه اخیرا ً مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. نتیجه با نگاهی گذرا به سابقه تمدن ایرانی اسالمی و آموزه های اخالقی مشاهیر بزرگ ایرانی از جمله بوعلی سینا ،رهاوی ،زهراوی، جرجانی و رازی درمی یابیم که آنان آموزش توأمان اخالق پزشکی و علوم پزشکی را مورد توجه قرار می دادند. نتیجه امروزه باید با نگاهی ژرف به پیشینه تمدن اسالم و ایران در پرتو جهان بینی پزشکی با بهره گیری از آموزه های تاریخی حکمت به ارائه راهکارهایی پرداخت که حلقه پیوندی بین طبابت امروز و حکمت دیروز باشد. نتیجه ا از مختصات آموزش اخالق پزشکی در دوره اسالمی اینست که: اوالً ،آموزش اخالق پزشکی در ضمن برنامه درسی علوم پایه بوده است، ثانیاً ،عدم ارائه و اختصاص کتاب مستقلی تحت عنوان اخالق پزشکی، ثالث ًا ،عدم اختصاص بخش یا گفتار مستقلی از قانون ابن سینا ،ذخیره خوارزمشاهی آثارجرجانی ،الحاوی رازی به مقوله اخالق پزشکی و باالخره شرط ورود به دوره های بالینی که گذرانیدن دوره اخالق ،منطق، حکمت و ...و تخلق به اخالق پسندیده بوده است. نتیجه با توجه به آمیختگی و امتزاج فقه و حقوق و اخالق که مؤلفه های اصلی حکمت دیروزند به نظر می رسد که ایجاد زمینه ای مناسب که فقیه و فیلسوف و حقوقدان و پزشک بتوانند در کنار یکدیگر بنشینند بهترین گزینه پیش رو برای فائق آمدن بر مشکالت و چالش های جامعه پزشکی است. نتیجه ایجاد زمینه مناسب و مساعد آموزش اخالق زیستی از سطوح ابتدایی مدارس تا مراحل و مقاطع مختلف دانشگاهی موجب دستیابی به حداقل های حکمت دیروز است .همچنان که گرایش اخالق زیستی برای دانشجویان پزشکی بهترین گزینه پیش رو برای آینده ای امیدوارکننده است. از توجه شما سپاسگزارم

51,000 تومان