اخلاق در مدیریت
اسلاید 1: به نام خداعنوان سمینار: اخلاق در مديريتمحل برگزاری:دفتر آموزش و پژوهش استانداريwww.nikooee.com
اسلاید 2: اخلاق تعريف اخلاق : اخـلاق در اصـطـلاح عـبارت از هياءت خاصّى است كه براى نفس پيدا مى شود و در آن رسوخ مىكـنـد و بـه كـمك آن كارها به آسانى و بدون نياز به فكر و انديشه از انسان صادر مى شودمدیریتتعریف مديريّت: مـديـريـت يـعـنـى مـجـموعه اى از آگاهى هاى شكل يافته جهت ايجاد هماهنگى در يك سازمان براىبرورى بهتر برنامه ها و نيل به هدف هاى مطلوب كليّات اخلاق مديريّت www.nikooee.com
اسلاید 3: به دو دسته تقسیم می کنیم:اخـلاق عـمـومـى : شـنـاخـت فـضـايـل و رذايـل ، و آراسـتـگـى بـه فضايل و پيراستگى از رذايل است كه عموم مردم مسلمان بايد بدان آراسته شوند. اخلاق صنفی: همين اخلاق عـمـومـى ، در اقـشـار مـختلف ، برجستگى ها، حساسيت ها و ملاحظه هاى ويژه اى مى طلبد. كه به مجموعه اين برجستگى ها و ويژگى ها (اخلاق صنفى ) مى گويند. اخلاق مديريتwww.nikooee.com
اسلاید 4: مـديـران بـه جـهـت حـسـّاسـيت وظيفه خطير مديريت و نيز حفظ دين و ايمان خود بيش از افراد عادّى نـيـازمـنـد آشـنـايـى بـا فـضـايـل و رذايـل اخـلاقـى هـستند و حُسن اداره سازمان براى آنان بدون بـرخـوردارى از اخـلاق پـسـنديده ميسّر نخواهد بود .ضرورت اخلاق براى مديران www.nikooee.com
اسلاید 5: مـديـران بـراى كـسـب صـلاحـيـت هـاى اخـلاقـى در حـُسـن اداره امـور لازم است دو مرحله را پشت سربگذارند .اوّل : مـرحـله تـخـليـه و آفـت .دوم : مـرحـله تـحـليـه و آراسـتـه شـدن بـه فـضـايـل اخلاقى. صلاحيت هاى اخلاقى مديران www.nikooee.com
اسلاید 6: 1 ـ هموار كننده راه 2 ـ كسب محبوبيت اجتماعى3 ـ ترويج نيكى ها 4 ـ خرسندى مردم از دين و نظام اسلامى بركات اخلاق در مديريت www.nikooee.com
اسلاید 7: مبانی تعریف و تعیین ارزشwww.nikooee.com
اسلاید 8: تمایل به اعتقاد داشتن به یک سری ارزش های مورد تاییدکوشش مداوم برای بکار گرفتن آن ارزش هامبانی تغییر و تحول ارزش های فردیwww.nikooee.com
اسلاید 9: مديريت گروه محدودمديريت گسترده مراحل مديريت www.nikooee.com
اسلاید 10: قدرت روحىساده زيستى صبر كم حرفى و پر كارى گذشت و عفو تفكر حسن خلق دورى از غرور و خود باختگى دورى از خودستايى و خودخواهى دور انديشى و مراقبت ترجيح رضايت الهى عدم خود فريبى ، بازگشت از خطاها، كم توقعى اصول اخلاقى و عوامل ترقى در مديريت محدود www.nikooee.com
اسلاید 11: راههاى دستيابى به قدرت روحى : علم و آگاهىاعتماد به نفسياد خداانس با قرآنممارست و تمرين1 ـ قدرت روحىwww.nikooee.com
اسلاید 12: 1 ـ بردبارى و خويشتندارى2 ـ پايدارى3 ـ وقار و متانت4 ـ رازدارى5 ـ پذيرش حقّنشانه هاى دريادلى www.nikooee.com
اسلاید 13: نگرششخصیتادراک یادگیری معیارهای علمی اخلاق فردیwww.nikooee.com
اسلاید 14: نگرش بازتابی از شیوه احساس فرد نسبت به یک چیز یا موضوع است و بر رفتار فرد اثر می گذارد .نگرش www.nikooee.com
اسلاید 15: رضایت شغلی: نگرش کلی فرد در مورد کارشکار را معرف خود دانستن: درجه یا میزانی که شخص کار یا شغل خود را می شناسدو به صورتی فعال درآن مشارکت می کند.تعهد سازمانی: شاخصی از وفاداری فرد نسبت به سازمان و این که فرد سازمان رامعرف خود بداند و به آن ببالد. عوامل موثر درنگرش فرد در سازمان:www.nikooee.com
اسلاید 16: شخصیت فرد مجموعه یا آمیزه ای از ویژگیهای روانی است که بدان طریق ما افراد را طبقه بندی میکنیم مانند خوددار،جدی، قابل اعتماد و...2. شخصیتwww.nikooee.com
اسلاید 17: برونگرا: افرادی هستند که پیوسته اظهارنظرمی کنند.سازشکار: این افراد دارای روح همکاری، قابل اعتماد، مطمئن و از نظر فطرت خوب هستند.با وجدان: این افراد مسئولیت پذیر، وابسته، و هدف گرا میباشند.از نظراحساسات با ثبات: افرادی آرام و علاقه مند، در برابر تنش احساس امنیت می کنند.با آغوش باز تجربه می آموزند: این افراد خیال پرداز بوده و از نظر احساسات هنرگرا و اهل تعقل و تفکر می باشند. ویژگی های شخصیتی:www.nikooee.com
اسلاید 18: 6. کانون کنترل: درونگرا – برونگرا7. خودکامگی8. ماکیاولی گری9. سازش با عوامل محیطی10. خطرپذیری ادامه ویژگی های شخصیتی:www.nikooee.com
اسلاید 19: ادراک فرآیندی است که بدان وسیله فرد احساس خود را تفسیر می نماید تا بتواند به محیط خود معنی بدهد.حقیقت این است که هیچ یک از ما واقعیت رابدان گونه که هست نمی بینیم ، چیزی را که می بینیم تفسیر می کنیم و آنگاه آن را واقعیت می نامیم.3. ادراکwww.nikooee.com
اسلاید 20: ویژگی های شخصی بر نوع ادراک شخص اثر میگذارند.این ویژگیها عبارتند از:نگرششخصیتانگیزشعلاقهتجربیات گذشتهانتظاراتwww.nikooee.com
اسلاید 21: هر نوع تغییر نسبتا دائمی که در نتیجه نوعی تجربه در رفتار رخ دهد، مانند چیزهایی که از مدرسه می خواهیم.4. یادگیریwww.nikooee.com
اسلاید 22: فرایند یادگیریمحیطالگو سازیشکل دادنرفتاررابطه علت و معلولیwww.nikooee.com
اسلاید 23: نمودار متغیرهای اصلی که بر رفتار افراد تاثیر می گذارند.نگرششخصیتتوانایییادگیریادراکانگیزشرفتار فردیwww.nikooee.com
اسلاید 24: اصول اخلاقى و عوامل ترقى در مديريت گسترده 1.آگاهى ترجيح اهم بر مهم ، واگذارى امور جزئى به ديگران 2. طرح و برنامه ، تقسيم امور، تنظيم اوقات 3.آگاهى از عيوب ، مفارقت همراه نيكى ، كنترل اطرافيان 4. جلوگيرى از انحطاط و تنزل ، تشويق زير دستان ، دورى از اعتراض بيهوده 5. رسيدگى دائم ، سد رخنه هاى كوچك ، اهميت دادن به امور جزئى 6. مشورت ، دورى از خشونت در اعمال نظر 7. توجه به قدرت اطلاع رسانی 8. اعتدال در خوش بينى و بدبينى - رعايت پاكيزگى www.nikooee.com
اسلاید 25: آگاهي : شناسائى راه ورود و خروج در كارها و شناسائى امكانات بالقوه و باالفعل موجود، شناسائى مشكلات و راه حل آنها. ترجيح دادن اهم بر مهم : شناخت مناسب و تفكيك دو مسئله متعارضواگذار نمودن امور جزئى: واگذاري مسووليت هاي كوچكتر به زيردستان1- آگاهى ترجيح اهم بر مهم ، واگذارى امور جزئى به ديگرانwww.nikooee.com
اسلاید 26: طرح : همان برنامه ريزى است . تقسيم امور: واگذاري امور به ديگران و مشخص نمودن حيطه اختيارات .تنظيم اوقات: تقسيم زمان جهت رسيدگي به كليه وظائف .2. طرح و برنامه ، تقسيم امور، تنظيم اوقات www.nikooee.com
اسلاید 27: آگاهى از عيوب : مدير بايد از نقائص و عيوبى كه در محل كار و بين همكارانش وجود دارد آگاه باشد. مفارقت همراه نيكى :به مفهوم جدائى با خوشى و نيكى است . كنترل شديد اطرافيان :بيشترين عامل شكست و ناكامى مديران اقدامات ناصواب اطرافيان آنها است .3. آگاهى از عيوب ، مفارقت همراه نيكى ، كنترل اطرافيانwww.nikooee.com
اسلاید 28: جلوگيرى از انحطاط و تنزل : حفاظت از آنچه سپرده شده و جلوگيري از وارد شدن لطمه و ضربه به كيفيت و كميت آن .تشويق و ترغيب زير دستان: الف تشويق حقيقى: واقعا به خاطر انجام كار خوب و يا فوق العاده اى در مورد كسى كه فاعل آن كار است انجام مى شود. ب تشويق مجازى: تشويقى است كه براى دلخوش كردن فرد يا افرادى صورت مى گيرد، تا اينكه از آن به بعد سعى كند موارد اشتباه و خطا را كم كند. دورى از اعتراض بيهوده :مدير از اعتراضات و انتقادات بيهوده نسبت به افراد جدا خوددارى كند .4. جلوگيرى از انحطاط و تنزل ، تشويق زير دستان ، دورى از اعتراض بيهودهwww.nikooee.com
اسلاید 29: رسيدگى دائم : آگاهي هميشگي از احوال پيرامون خود. سد رخنه هاى كوچك : جلوگيرى از رخنه فساد توسط تعقل و چاره انديشى با فكر. اهميت دادن به امور جزئى : توجه همزمان به مسائل بزرگ و جزئي .5. رسيدگى دائم ، سد رخنه هاى كوچك ، اهميت دادن به امور جزئى www.nikooee.com
اسلاید 30: شورى : مشورت كردن و عمل كردن به نتيجه اى كه از مذاكرات مشورتى به دست مى آيد در مقابل استبداد به راى قرار داد و استبداد به راى هم هلاك كننده مدير است . دورى از خشونت در اعمال نظر : در صورتى كه مدير نظرى دارد كه مى خواهد عملى شود بايد با دليل و استدلال محاسن و فوائد خود راى را بيان كند . 6. مشورت ، دورى از خشونت در اعمال نظرwww.nikooee.com
اسلاید 31: توجه به قدرت اطلاع رسانی : يك مدير موظف است نسبت به آنچه پيشرفت داشته و موفقيتهاى حاصله اطلاع رسانی كند. 7. توجه به قدرت اطلاع رسانیwww.nikooee.com
اسلاید 32: اعتدال در خوش بينى و بدبينى : هر چيزى كه از جاى خود و زمان خود و حد خود خارج شد يعنى از حدود عدل عبور نموده است .رعايت آراستگى ظاهر : ارتباط تنگاتنگ و موثر بين تبليغات و آراستگي ظاهري مدير .هرچه آراستگي بيشتر تبلغ موثرتر واقع مي شود . 8. اعتدال در خوش بينى و بدبينى - رعايت پاكيزگى www.nikooee.com
اسلاید 33: با تشکر از توجه شما موفق و پیروز باشیدwww.nikooee.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.