صفحه 1:
صفحه 2:
فصل هشتم:اخلاق مناظره وگفتگوی
علمی
أخلاق مناظره وكفتكوى علمى|
اهميتك فتكو و مناظره علمى (1
یر حق خواهی
هده من سگرن
هدفک فتکو و منافرم علمیا2 آنگیزه منفی
تأكيو ير نكات مشمر
فهم موضوع
۱ صراحت
آداباظاقرمتاظره(3
و به گفته ونه گوینده
استدلال طلبی و حق محوری
ملایمت
آقاتاخلاقىماظرم (4 |شخصیت زدگی
اء با جدالگری
صفحه 3:
:اهمیت مناظره و گفتگو
در اهمیت مناظره همین بس که خداوند نیز خود استفاده
کرده است مانند :خداوند برای آفرینش انسان با
فرشتگان به گفتگو پرداخت و يا يس از سربيجى ابليس
با او گفتگو کرد
| گفتگو انواع متعدد و مت
ند با فرشتگان و آدمیان را می توان از نوع گفتگو های ارشادی , تعلیمی و هدایت ؟
صفحه 4:
بهدف گفتگو و مناطررزهعلحیگفتگو منوط به انگیزه فرد از انجام آن است
انگیزه های مثبت
الف )حق خواهی
حقیقت و واقعیت مسئله ای روشن نشده است و گفتگو ومناظره با دیگران به دنبا
م ترین و اخلاقی ترین اهداف مناظرات علمی باید کشف حقیقت باشد
یکی) دوگنینلگرعهم ترین و ارزشمند ترین اهداف گفتگو روشنگری و هدایت است
دیق امر به معروف ونهی از منکر در حوزه معرفتی مناظره با کسانی است که نا آگا
۳ عرصه انديشه به انحراف کشیده :
صفحه 5:
انگیزه های منفی
اظْره صرفا غلبه بر طرف مقابل و به کرسی نشاندن سخن باطل و نادرسا
به حدال و مراء میکشانند
امراء یکی از بزرگترین و خطرناکترین رذایل اخلاقی است
بیان سالم گفتگو عدول میکنند از وجود رذایل اخلاقی فراوانی که در درور
این افراد میتوان شهرت طلبی مباهات فضل فروشی و امثال آن دارند
صفحه 6:
: آداب اخلاقی مناظره
لأكيد ب-رنکا تم شت رک1-3
بشترک نباشد هرگز امکان برقراری گفتگو ميان افراد نخواهد بود
ر است گفتگو براساس زمینه مشترک آغاز شود
فهم موضوع 2-3
رین شرایط تحقق یک مناظره این است که طرفین مناظره نسبت به موضوع بحث و
آن آگاهی >
:در مثنوی معنوی داستان مشاجره و گفتگو چهار نفر را آورده است
صفحه 7:
:صراحت-3
اخلاقی مناظره صراحت بیان و پرهیز از تکلف و تعارف و چند پهلویی سخر
پیش از جنگ نهروان زمانی که ابن عباس را برای گفتگو با خوارج اعزام کرد به
به قران بر آنان حجت میابد که فران تاب مع
به كفته و نه گویندم4 3
ره اين است كه هرگز نباید اجازه دهند که مسائل حاشیه ای چون انگیزه خوانی.
سو طرف مفابل و امسال آن در روند گف
به تعبیر دیگر ,ادب گفتگو اقتضا میکند که گفته و انگیخته مورد بررسی وا
قضاوت قرار گیرد و نه گوینده و انگیزه
ثال::سخن حضرت علی که میفرمایند به گفته بنگر و نه گوینده
صفحه 8:
استدلا [طلبیو حقمحور 5-3
یچ یک از طرفین نباید به هر قیمتی درصدد اثبات سخن خود باشد,بلکه هر دو طرق باید |
پزیرش حق و سخنان مستدل بگذارند و هرگاه متوجه اشتباه خود شدند اعتراف
کریم همچین مجادله از روی جهل و گمان را گناهی بس بزرگ به حساب آورده وآن را ۶
نشانه ای از وجود رذایل Lily GSMS!
ماليمة-6
6
دیگر از نکات مهم ملایمت و نرمی در گفتار و کردار است
٠ دارای سخن و مدعایی منطقی و مستدل است چه حاجتی به جارو جنجال و خشونت ig
حضرت علی در اين باره میفرمایند : شدت خشم سخن گفتن را دگرگون.
.قدرت استدلال را بریده و فهم درک را پراکنده ما
ls Jar LOL. و دل ها به سوی حق هیچ وسیله ای کاراتر از مایمت و نرمی نیست
صفحه 9:
نت
:آفاتاخلاقىمناظره-4
کم توجهی به آداب اخلاقی مناظره و يا عذم مراعات هر یک از آنها میتواند به روند سا
Lai.
Ob بزرگ اخلاق .آفات اخلاقی بسیاری برای مناظره و گفتگوهای علمی بر شمرده اند ما
نخصینودگنی که از آفانآسیبهایاخلاقیمناظره اسنکه به جاعذکر دلیلو بیاناستدلا
نظر خود شخصیت پیشینیان را محور قر
شدن در برابر حق شخصيت كذ
“ال كريم آيات متعددى درنهى از شخصيت زدگی وتقلید کورکورانه آمده است
و دشمنان يبامبران زمانى كه با منطق قوى آنان مواجه مى شدئد بو جاى يذيرش تتيجم
ان خود را به رخ م
صفحه 10:
:مراء یا جدا گری4-2
دارای روحیه جدال و مراء است همواره در پی به کرسی نشاندن سخن خود است
بودن آن براى او ]
علی در نکوهش مراء و ستیزه جویی علمی میفرمایند :از مراء و دشمنی در گفتار بپر
که این دو ,دل هارا نسبت به برادران بیمار میکند و دورویی و نفاق و بر روی آنها می.