صفحه 1:
0 ۵
به نام خدا NOY
شا ان
اخلاق کاربردی
درسیهفتم: فضائل بندکی PY
درس هشتم : رذایل اخلاق بندگی
: اعضای گروه
جلال الدین غلامی. -.ایمان,بخشایش - سیروس خلیلی نژ
صفحه 2:
درس هفتم : فضائل اخلاق بندگی(۲)
| تويه:
توبه در لغت به معنای بازگشت است
1 كش] كلل 2-1-2 داده شود به معناى ياز ككشت به رحمت اسث .
ا 2 بل نسبت داده شود به معبائق
سه ركن اساسى توبه عبارتند از :
ترک گناه در حال و
جبران گذشته
تصمیم به ترک گناه در
آینده
صفحه 3:
ارزش و فضیلت توبه
بی شک توبه بهترین کاری است که انسان می تواند انجام دهد . چرا که توبه چیزی جز رفع نقص , هجرت از بدی
.و حرکت به سوی خیر و نیکی نیست . توبه حرکت انسان از آلودگی به پاکی است
: قرآن کریم می فرماید
2506 ی ۰۰ ووندا. و گردید. باشد که پروردگیتان» : (سوید نیم,
كلهان: مارا oi
«. و لیم ومنانهمگیبه سویخدا باز گردید تا رستگار شوید » :(سویه نور ۳۱۰)
: امام باقر فرمود
زور و خوشحا.لىخداوند ب به
ee يك کچ
لل ار خوشجاى ه زاد و رلجله كمشده خود رادر »
صفحه 4:
: پیامبر فرمودند
صفحه 5:
آثار و برکات توبه
( سوره بقره , ۲۲۲): «خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد »
امام صادق :«خداوند به توبه مومن خود شاد می گردد . چنان که یکی از شما هنگام یافتن گمشده خود شاد می گردد .»
1 تبدیل گناه به حسنه:
as ae ee) ۱ ر یمان ورد و عمل ضالح انجام دهد. پس آنان اند که خداوند بدی هایگران ay),
حسنات مبدل میکند .»
لا نابودی گناه:
سوره تحریم ۰ 6۸: « ای کسانی که ایمان آورده اید ! توبه کنید » توبه خالص . امید است پروردگارتان ۰ گناهانتان را بپوشاندا
نزول برکات آسمان و زمین بر توبه کاران
Re tt fl مش .8 ff .:8 ۸ .. a4 مه . to
صفحه 6:
آثار و برکات توبه
نزول برکات آسمان و زمین بر توبه کاران :
(سوره توح ۱۰۰ ۱۱): «به آنها گفتم از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است ۰ تا باران های پربرکت آسمان
را پی در پی بر شما بفرستد .»
لا نت ادن عرش البی برای توبه کار و خانواده او:
توبه کار حقیقی چنان مورد عنایت و محبت پروردگار قرار میگیرد که حاملان عرش الهی نیز برای او طلب مغفرگر میکنند و
خواستار ورود او و خانواده اش به بهشت میشوند .
صفحه 7:
گونه های توبه
: توبه به واسطه ی نوع عملی که انسان از آن توبه میکند به اقسام زیر قابل تقسیم است
... ت رکطاعاتو عبادلتولچب مانند نماز. روزه . خمسرو (1
۰ ارتکاباعما (جرلمیکه بینسندم و پروردگار لست شربخمر» دروغ و (2
: گناهانیکه بندگانخدا مربوط میشود ( Guth [ge )3
الف) حق مالی
ب) حق جانی
ج) حق آبرو
۵ حق حریم
صفحه 8:
| حق مالی:
00001 01 00 ان elses eile جبران گردد و در صورت عدم امکان از آنها طلب بخشش شود .
sce eee cen 111 ) شاجب حن فرد کناهکار را نبخشد لازم است به درگاه خدا تضرع کند و
برای صاحب حق . کار نیک به جا آورد و استغفار کند. باشد که در روز قيامت عوض حق او محسوب شود .
1 حق جانی :
لازم است. دیه آن را پرداخت کند واگر عمدا مرتکب جنایتی شده . باید به صاحب حق این فرصت را بدهد که در
صورت تمایل ,قصاص کند , وگرنه او را ببخشد.
| حق آبرو:
کسی که به آبروی دیگری زیان زده باید در همان شرایطی که علیه او زبان گشوده . گفته های خود را تکذیب نمايد/
ار bis, cll lias ey كنن
ime a F
تجاوز به حریم دیگران جبران پذیر نیست و طلب بخشش از آن .جز فتنه پیامدی ندارد , چرا که هیچ انسان معتدلی
تجاوز به حریم خویش را بر نمی تابد. بنابراین ۰ تنها راه توبه از این گناه زشت و بزرگ ۰ آن است که در حد توان به
الاش د كد نك ا را |واسسختار نمايد و كارهاى نیک به جا آورد :
صفحه 9:
حب خداوند
یکی از فضایل مهمی که در رابطه انسان با خداوند شکل میگیرد و رکن و اساس ۰
رابطه انسن با خداست . انسان بدون چنین گوهری نمی تواند انگیزه و میلی در
انكام عبادات داشته باشد .
آما در کنار حب » مسئله عشق نیز مطرح است که جهت ن مسئله و تمایز
عشق الهی با عشق دنیایی و مجازی به تحلیل بیشتری از آن خواهیم پرداخت .
صفحه 10:
معنای محبت و عشو
0 ۳ نی و علاقه است و در اصطلاح عبارت است از علاقه و
ميل به كسى يا جيزى كه همراه لذت باشد . به طور کلی میتوان آن را به محبت به
خود و دیگران تقسیم کرد .
لآ عالى ترین محبت انسان . محبت به خداست .
لا کلمه عشق برگرفته از ماده «مشق» است . عشقه که در فارسی به آ
میگویند . گیاهی است که به هر چیز برسد . دور آن میپیچد .
ای ی را Mee elle گذفته مجبت میداند .
علامه طباطبایی عشق را نوعی تعلق وجودی میداند .
صفحه 11:
سه نظريه در باره ی ماهیت عشق
۱ - عشق همان هیجان غریزه یجنسی است . بنابراین مبدا و منتهای آن غریزه ی
جنسی است .
۲- عشق ها از غریزه ی جنسی آغاز می شوند و سپس تلطیف میگردند و جنبه
جنسی خود را از دست می دهند و حالت روحانی به خود می گیرند .
۳- از اساس دو نوع عشق وجود دارد :
الف) عشق های جسمانی که مبدا و غایت جسمانی دارند .
ب) عشق های روحانی که از ابتدا مبدا روحانی دارند و غاپتشان نیز روحان
صفحه 12:
Gas اقسام :
لا عشق حقیقی یا اصلی : از دیدگاه عارفان «عالم چیزی جز ظاهر و مظهر و چیزی جز
تجلی و تجلیات نیست و خداوند موجود حقیقی و بقیه نیز نمود و از شئون وجودی
ie ples eee ee رن دارد. از این رو در جهان بیش از یک
عاشق و معشوق حقیقی وجود ندارد و آن حضرت حق است .
۲ و ار 2 رت عشی اسان . صفات و اسمای الهی و یا تجلیات آنها باشد چنین
عشقی درسلک عارفان . عشق مجازی نامیده میشود . به شرط اینکه چنین عشقی آینه و
پلی برای رسیدن به عشق حقیقی باشد .
عشق سرابی : هر چیزی که مستقل از خدا مورد عشق ورزی قرار گیرد به آن عشق سرابی
یا عشق باطل و کاذب گویند . اعم از اینکه موجود طبیعی یا برزخی یا عقلانی باشد .
0
صفحه 13:
آثار و نشانه های محبت و عشق به خدا
لا الا ار حدا و میت از رسول خدا:
(سوره آل عمران. ۳۱):« بگو: اگر خدا را دوست می دارید » از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را
ببخشد و خدا آمرزنده و مهربان است .»
0 حرارت و تشنگی :
امام علی :« محبت و عشق خدا .آتشی است که چون بر چیزی گذرد آن را شعله ور مى سازد و نور خدا جو,
تابد آن را روشن کند »
لآ ميل به وصال و سختى فراقت :
امام على :«جون خداى تبارك و تعالى خواست روح ابراهيم را بكيرد . ملک الموت را فرو فرستاد و گفت : اى ابراهيم/!
درود بر توا ابراهیم گفت : اى عزرائيل براى ديدار آمدى يا براى مرك ؟ كفت :براى مرك و بايد مرك را اجابت كنى .
ابراهیم گفت : دیدی دوستی . دوست خود را بمیراند ؟ گفت : معبودا ! شنیدی خلیل تو ابراهیم چه گفت؟ خطاب jy
ای عزرائبا به او بگو دوستی را دیده ای که ملاقات دوست را بد دارد؟ به راستی هر دوستی خواهان ملاقات دوست ا
ابراهيم كفت : يس تعجیل کن و روحم را بگیر .»
صفحه 14:
آثار و نشانه های محبت و عشق به خدا
لا ميل به بذل جان و مال و آبرو:
از آثار محبت اين است كه محب » همه چیز خود را در راه محبوبش ایثار نماید » همانند عشق بازی امام
حسین و اصحاب با وفایش در روز عاشورا .
لا ذکر و یاد خدا:
پیامبر می فرماید:«نشانه محبت به خدا . عشق به یاد او و نشانه دشمنی با خدا . دشمنی با یاد
512 هي رادر دارد ۰ همواره تام آن را بر زبان می آورد.»
| خارج کردن محبت دنیا از دل:
امام علی:« همچنان که خورشید و شب در یکجا با هم جمع نمی شوند . محبت دنیا و محبت آخرت با
جمع نمی شوند . کسی که محبت دنیا در دلش خانه کرده . چگونه مدعی محبت خداست.»
صفحه 15:
رضا
رضا از نظرعالمان اخلاق عبارت است از : خشم نگرفتن و اعتراض نکردن به آنچه
خدا مقرر کرده است . برای صاحب رضا فقر و غنا » راحت و زحمت عزت و ذلت و
بیماری و صحت یکسان است » زیرا همه خواست محبوب است . صاحب رضا
هميشه شادمان و مسرور و در آسایش و آرامش است .
حدا در وسف کسای که از قضا و قدر الهی راضی اند می فرماید:
(سوره بینه ۸۰): «خدا از آنها خشنود است و آنها هم از خدا راضی اند .»
صفحه 16:
مراتب رضا
0 1 نی دارای دو مرتبه است :
۱- انسان از حوادث ناگوار رنج میبرد ولى به اميد ثواب . به آنها رضایت میدهد.
0 0002| هن اسلا درد و رنج را اخساس نمیکند:
صفحه 17:
hie
صفحه 18:
مقامی است بالاتر از مقام رضا که در حقیقت نتیجه و ثمره رضایت است .در مقام رضا انسان
سالک میگوید : مى يسندم هر جه را او يسندد . ميل من همان ميل اوست . ولی در مقام
ee در رانته أى ندارد . به سخن ديكر ء بيزوى
بى جون و جرا از دستور هاى خداى تعالى را تسليم كويند كه در متون دينى از أن به تعبد
سوره حج:۳۴-۳۵: « خدای شما خدای یگانه است . پس به فرمان او گردن نهید و فروتنان را
بشارت ده . همانان که چون نام خدا یاد شود . دل هایشان خشیت یابد.»
(سوره زمر؟۵:« و پیش از آنکه شما را عذاب در رسد و دیگر یاری نشوید . به سوى
پروردگارتان برگردید و تسلیم او شوید.»
صفحه 19:
منشا تسلیم و راه رسیدن به آن
آنچه موجب می شود مومن خود را تسلیم کند و بی چون و چرا دستور های او را
بيذيرد » شناخت عمیق و دقیق خداوند و محبت به اوست . مومن می داند هر
حرکتی در این جهان رخ دهد و هر انديشه ای که به ذهن او خطور کند و هر
0200 ان از آن آگاه است . او بهتر از هر کسی خیر و
صلاح انسان . سعادت او و راه رسیدنش به سعادت را می داند . از این رو بدیهی
اس از او اطاءت کند و کاملا تسلیمش باشد . بنابراین هر اندازه شناخت انسان از
خدا ژرف تر . دقیق تر و فراگیرتر باشد . به همان اندازه نیز تسلیم در برابر خدا
بيشتر خواهد بود .
صفحه 20:
درس هشتم : رذایل اخلاقی بندگی
گناه
گناه یعنی سرپیچی از فرمان خدا . فرمان های خدا گاه انجام فعل است و گاهی ترک یک فعل .
gas - ۱ دستورها سوپیچی کند. یغنی افعالی را که به آنها آمر
۶ . فلا را که از آنها تهی شده. انجام دهد . از نظر اخلاق کسی که خواهان
زندگی lel | کمال و سعادت است :بای به فرمان های الهی عمل کند.
صفحه 21:
انواع گناهان
0000007 0ك شاك درد کناهان ملاک.هایی دارد و در صورت
ne ener leg ترام بود. برخی از این ملاک ها عبارتند از:
oles pele 1 2 2 Es با روایات اسلامی وعده آتش داده شده باشد.
امام صادق در تفسیر آیه « ان تجتنبوا کبلثر ما تنهون عنه» می فرماید : «گناهان
کبیره آنهایی هستند که خداوند بر مرتکب آنها آتش جهنم را واجب کرده است .»
۲- از طرف خداوند به شدت از آن نهی شده است.
۳-عقل حکم کند که فلان گناه کبیره است.
صفحه 22:
پیامدهای گناه
۱- دچار شدن به گرفتاری و مصیبت : گاه انسان در زندگی دچار گرفتاری هایی می
شود که زندگی را بر او تلخ و تحمل ناپذیر می کند که نتیجه گناهانی است که خود
را به آنها آلوده است .
۲- فاسد شدن قلب : در روایات متعددی بیان شده است که گناه نورانیت قلب را از
بین می برد . حضرت علی فرمود:« دردی دردناک تر از گناه برای دل نیست»
۳ کفر به خداوند : ارتکاب گناهان به تدریج انسان را به جایی می رساند که منکر
خدا . پیامبر و معاد می شود .
۴-عذاب اخروی
صفحه 23:
ريا عبارت است از نمایاندن اعمال خیر به منظور یافتن مقامم منزلت در قلوب
مردم .
(سوره نساء. ۱۲-۱۴): پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل انگاری میکنند »
همان كسان كة ريا ميكنئد.
ونيز در وصف منفقين ميفرمايد:
(سوره نساء.؟؟1): و در برابر مردم ريا مى كنند و خدا را جز اندكى ياد نمى كنند .
رسول خدا فرمودند :
«عملی را که ذره ای ریا در آن باشد » خدا نمی پذیرد.»
صفحه 24:
اقسام ریا
۱)ریا در عبادات :
این نوع ریا مطلقا حرام است و انجام دهنده ی آن مغبوض درگاه خداست .
")ريا در غير عبادات :
ريا در این قسم گاهی مذموم است و گاهی ممدوح و مباح و جایز» و اين در جایی
است که انسان در انظار عمومی برای دوری از عیب جویی و طعنه زدن دیگران
خودش را با لباس زیبا بیاراید .
صفحه 25:
غفلت توجه نداشتن به خداست که بازماندن از حرکت و کمال را به همراه دارد .
(سوره ی اعراف » آیه ی ۱۷۹):
« به يقين كروه بسيارى از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم . آنها دلهایی دارند که
با آن نمیفهمند » و چشمانی که با آن نمیبینند و گوشهایی که با آن نمیشنوند .
آنها همچون چهارپایان اند . بلکه گمراه تر ! اینان همان غافلان اند.»
صفحه 26:
پیامدهای غفلت
۱)کور دلی:
(سوره طه . آیه ۱۲۴: « و هرکس از یاد من روی گردان شود زندگی سخت و تنگی
خواهد داشت و روز قيامت او را نابینا محشور میکنیم . »
۲)گمراهی :
سوره زمر , آیه۲: وای بر آنان که قلبهایی سخت در برابر ذکر خدا دارند! آنها در
گمراهی آشکاری هستند.»
امام علی : « برای گمراهی همین بس که در غفلت باشد »
صفحه 27:
پیامدهای غفلت
ل رو
امام علی :«هرکسی از نفسش حیاب کشید ۰ سود میبرد و کسی از آن غافل باشد .
ضرر میکند. »
۴)خود فراموشی :
۱ ۱۰ وس کند» خدااو را به خود فراموشی دچار میکند
و قلبش را نابینا میکند .»
صفحه 28:
یاس و نا امیدی از رحمت خدا
در قرآن و روایات از اين پدیده روحی و روانی به شدت نهی شده است. تا جایی که یاس از رحمت خدا
کر تاه ۰ ۰3 «قرآن نامیدی را ویژه ی کافران و گمراهان میداند :
(سوره یوسف , آیه ۸۷): « از رحمت خدا مایوس نشوید که تنها گروه کافران از رحمت خدا مایوس میشوند. »
(سوره اسرا . آيه8): «هنگامی که به انسان نعمت میبخشیم روی برمیگرداند و متکبرانه دور میشود و
که بدی به او می رسد » مایوس می شود.»
(سوره زمرء آیه ۵۲: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم كرده ايد ! از رحمت خدا نوميد نشوید که خ
همه ی گناهان را می آمرزد. زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است .»
آمام علی خطاب به کسی که به سیب زیادی گناهان نا امید شده بود : « یاس تو از رحمت خداوند بزركت
از گناهان توست .»