صفحه 1:

صفحه 2:
رو شترا رن ‎ee ee es ey Gas‏ راد () ات دستمعوت‌القول فب یعون آحسکفه #دعت ع امع ابل ‎ae‏ کر هد مرک م أي سوره زمر آیه ۱۷ و ۱۸

صفحه 3:
وم سول نع لاوحا وال ‎SIAM S55 OSL A‏ دف ده لهي 0 حَسَنُكد لِك 1 7 Te ‏م‎ bere aly Tite 3 ae ah es 8 سوره فصلت آیه ۳۳ تا ۳۵

صفحه 4:
: دنق سیر لکد مهو م - و ع Dagon shh ass sola ee I, سم مق مس سیم اس ‎Oe Peat grin,‏ هوا آعلرّبمُن‌ضل‌عن سیلهوهواعلم ‎ong dh‏ سوره نحل آیه ۱۲۵

صفحه 5:
‎sr otek oh a,‏ 7 ور @ ولا مج یلو هل لحکتب(لابالیهی سوه ‎Zak a eee‏ ممروفولمتبزی لا ول ‏زین ‎SET sgl pbb‏ ری ۵ ‎a)‏ نهک ونیدوتخنله نون( ‏سوره عنکبوت آیه ۴۶

صفحه 6:
اخلاق گفتگو جلسه شانزدهم اهداف دانشی : ۱- با وظایف اخلاقی خود در مقام بحث و گفتگو آشنا شویم. ۲- آفات وچالش های ‎SUSI‏ در گفتگو را بشناسیم.

صفحه 7:
اهداف مهارتی : ۱- بتوانیم گفتگو های صحیح و اخلاقی را از گفتگو های غیر آارزشی تفکیک کنیم. ۲- توانایی نقد مناظره های نادرست را داشته باشیم. اهداف کاربردی : ۱- در گفتگو های خود به وظایف اخلاقی و ارزشی عمل کنیم. ۲- در مناظره های علمی .سیاسی .اجتماعی دچار آفات و چالش های معمول نشویم. ۳- از مناظره وبحث جز کشف حقیقت و روشنگری منظور دیگری نداشته یاشیم.

صفحه 8:
سوالات اين فصل : ١-آيا‏ در قرآن كريم راجع به آداب كفتكو راهنمايى هايى آمده است؟ بلى در قرآن وهمجنين بيانات معصومين آداب ارزشمندى بيان شده به عنوان نمونه به اياتى كه تلاوت شد خوب دقت كنيد:

صفحه 9:
گفتگو را بیان کنید؟ گفتگوی خدا با فرشتگان درباره ۲- انواع گفتگو را بیان 7 ‎SS‏ ‏خلقت انسان از کدام نوع است؟ الف) تبلیغی ب)تعلیمی ج)ارشادی د)اقناعی «)احساسی رشادی و تعلیمی است. گفتگوی خدا با فرشتگان از نوع ارشاد

صفحه 10:
۳- صناعات خمس در منطق را بیان کنید؟ برهان . جدل . خطابه . شعر و مغالطه که در علم منطق به تفصیل پیرامون هریک از آن ها بحث شده. ۴- انگیزه افراد در گفتگو چه چیزهایی ممکن است باشد؟ الف)مثبت وارزشمند مثل: ١)حق‏ خواهى وكشف حقيقت ۲)روشنگری وهدایت ۳)تعلیم وتعلم ب)منفی وخلاف اخلاق مثل: ۱)غلبه ناحق بر دیگران ۲)به کرسی نشاندن حرف خود که نوعی خودخواهی نیز هست. ۳)تحقیر وتوهین به دیگران

صفحه 11:
۵- درآداب واخلاق مناظره و گفتگو چه نکاتی باید رعایت شود؟ الف)تاکید بر نکات مشترک واصولی . قرآن در این رابطه به بت اکرم(ص) می فرماید: مر 0 مس ‎Reece ye cee‏ یهلا لککب تا ‎is‏ َك ‎ee‏ ویس = ۳1 لا الله ‎SYK ey‏ كم بآ دنو رم ینوکت رء اور سل الح يموت 69 4 سوره آل عمران ۶۴ ست ‎“ion i Bs al aie LS‏ سمي مه ‎۱

صفحه 12:
ب)فهم موضوع بحث و دقت در سخن طرف مقابل.قرآن کریم نیزمی فرماید: ع ‎a7 od‏ اس مره سس مر 74 he CaN, ‏موس‎ ی و لامكو © 5 سوره آل عمران ۶۶

صفحه 13:
« دراین مورد قضیه یک درهم و خرید انگور قابل تامل است.» ج)صراحت در بیان. آمیرالمومنین در بحث با خوارج به ابن عباس فرمودند: «لا تخاصمهم بالقران فان القرآن حمال ذو وجوه .تقول ويقولون .ولكن حاججهم بالسنه فانهم لن تجدوا عنها محیصاء د)توجه به گفته نه به گوینده. امیرالمومنین در این باره می فرمایند: «انظر الی ما قال,ولا تنظر الى من قال» حضرت عیسی نیز به پیروان خود می فرماید: «خذوا الحق من اهل الباطل و لا تاخذوا الباطل من اهل الحق و کونوا نقاد الکلام» «)استدلال طلبی وحق محوری. قرآن کریم در این باره مى فرماید:

صفحه 14:
ليه ‎Mew oobi‏ لاا ‎ie‏ * لاتعلم م1 ‎She atte‏ ‎MLN ASB ASS‏ ‎ah or ‏و‎ ‏اام ‏رمک ها وکین ۳ ‏كم 3 0 >< ‏فهم معرضون ل ‏سوره انبیا آیه ۲۴

صفحه 15:
و)انرمی وملایمت در بحث ومناظره. قران می فرماید: Bey 5 bee ce ‏لت ليد ولوقت فطلا‎ it ‏ولك‎ ILE ee ‎x‏ 4 حور ‎2s tc‏ 2 5 كير سر ‎bse‏ زک رکفت ‎ag Lor 2 ‎ORAS ea AQ MESS ‎9 ‏يه ‏سوره آل عمران آیه ۱۵۹

صفحه 16:
امير المومنين نيز مى فرمايند: «شده الغضب تغير المنطق و تقطع ماده الحجه و تفرق ‎«eel‏ شدت غضب .سخن گفتن را دگر گون کرده و قدرت استدلال را بریده و فهم و درک را پراکنده می سازد. ۶- آفات و چالش های گفتگو کدامند؟ الف)لجاجت و ایستادگی بر حرف خود با اينکه دلیل محکمی نداشته باشیم.

صفحه 17:
ب)توجه به شخصیت گوینده یا قدیمی بودن مطلب در صورتی که دلیلی بر آن مطلب نباشد. قرآن در اين مورد می فرماید: دمل ‎SIAN AS ITE IGS‏ ‎A AA Cer tk oe‏ رس ‎Che‏ ‏حسبتا ما وجدهاعلِه ءاباءا آولوکانءاباژهم لایعلمون ‎SSE‏ © 4 ج)جدال و مراء در بحث و كفتك سوره مائده آیه ۱۰۴ ييامبر اكرم (ص)در اين مورد مى فرمايند: «لا يستكمل عبد حقيقه الايمان حتى يدع المراء وان کان محقا»

صفحه 18:
۷- منشاء پیدایش جدال ومراءچیست؟ الف)خودخواهی ب)غرور ج)تکبر د)خود پسندی )لجاجت و تعصب بیجا و... با تشکر از دقتی که به خرج دادید امیدوارم در به کار گیری این دروس موفقیت های خوبی در آینده داشته باشد. حبيب الله يوسفى

صفحه 19:

سوره زمر آيه 17و 18 سوره فصلت آيه 33تا 35 سوره نحل آيه 125 سوره عنكبوت آيه 46 فصل نهم : اخالق گفتگو جلسه شانزدهم اهداف دانشي : -1با وظايف اخالقي خود در مقام بحث و گفتگو آشنا شويم. -2آفات وچالش هاي اخالقي در گفتگو را بشناسيم. اهداف مهارتي : -1بتوانيم گفتگو هاي صحيح و اخالقي را از گفتگو هاي غير ارزشي تفكيك كنيم. -2توانايي نقد مناظره هاي نادرست را داشته باشيم. اهداف كاربردي : -1در گفتگو هاي خود به وظايف اخالقي و ارزشي عمل كنيم. -2در مناظره هاي علمي، Mسياسي ،اجتماعي دچار آفات و چالش هاي معمول نشويم. -3از مناظره وبحث جز كشف حقيقت و روشنگري منظور ديگري نداشته ياشيم. سواالت اين فصل : -1آيا در قرآن كريم راجع به آداب گفتگو راهنمايي هايي آمده است؟ بلي در قرآن وهمچنين بيانات معصومين آداب ارزشمندي بيان شده به عنوان نمونه به آياتي كه تالوت شد خوب دقت كنيد: -2انواع گفتگو را بيان كنيد؟ گفتگوي خدا با فرشتگان درباره خلقت انسان از كدام نوع است؟ الف)تبليغي ب)تعليمي ج)ارشادي د)اقناعي ه)احساسي گفتگوي خدا با فرشتگان از نوع ارشادي و تعليمي است. -3صناعات خمس در منطق را بيان كنيد؟ برهان ،جدل ،خطابه ،شعر و مغالطه كه در علم منطق به تفصيل پيرامون هريك از آن ها بحث شده. -4انگيزه افراد در گفتگو چه چيزهايي ممكن است باشد؟ الف)مثبت وارزشمند مثل: )1حق خواهي وكشف حقيقت )2روشنگري وهدايت )3تعليم وتعلم ب)منفي وخالف اخالق مثل: )1غلبه ناحق بر ديگران )2به كرسي نشاندن حرف خود كه نوعي خودخواهي نيز هست. )3تحقير وتوهين به ديگران -5درآداب واخالق مناظره وگفتگو چه نكاتي بايد رعايت شود؟ الف)تاكيد بر نكات مشترك واصولي .قرآن در اين رابطه به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: سوره آل عمران 64 ب)فهم موضوع بحث و دقت در سخن طرف مقابل.قرآن كريم نيزمي فرمايد: سوره آل عمران 66 « دراين مورد قضيه يك درهم و خريد انگور قابل تامل است». ج)صراحت در بيان. اميرالمومنين در بحث با خوارج به ابن عباس فرمودند: «التخاصمهم بالقران فان القرآن حمال ذو وجوه ،تقول ويقولون ،ولكن حاججهم بالسنه فانهم لن تجدوا عنها محيصا» د)توجه به گفته نه به گوينده. اميرالمومنين در اين باره مي فرمايند: «انظر الي ما قال،وال تنظر الي من قال» حضرت عيسي نيز به پيروان خود مي فرمايد: «خذوا الحق من اهل الباطل و ال تاخذوا الباطل من اهل الحق و كونوا نقاد الكالم» ه)استدالل طلبي وحق محوري. قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: سوره انبيا آيه 24 و)نرمي وماليمت در بحث ومناظره. قرآن مي فرمايد: سوره آل عمران آيه 159 امير المومنين نيز مي فرمايند: «شده الغضب تغير المنطق و تقطع ماده الحجه و تفرق الفهم» شدت غضب ،سخن گفتن را دگرگون كرده و قدرت استدالل را بريده و فهم و درك را پراكنده مي سازد. -6آفات و چالش هاي گفتگو كدامند؟ الف)لجاجت و ايستادگي بر حرف خود با اينكه دليل محكمي نداشته باشيم. ب)توجه به شخصيت گوينده يا قديمي بودن مطلب در صورتي كه دليلي بر آن مطلب نباشد. قرآن در اين مورد مي فرمايد: سوره مائده آيه 104 ج)جدال و مراء در بحث و گفتگو پيامبر اكرم (ص)در اين مورد مي فرمايند: «ال يستكمل عبد حقيقه االيمان حتي يدع المراء وان كان محقا» -7منشاءپيدايش جدال ومراءچيست؟ الف)خودخواهي ب)غرور ج)تكبر د)خود پسندي ه)لجاجت و تعصب بيجا و.... با تشكر از دقتي كه به خرج داديد اميدوارم در به كار گيري اين دروس موفقيت هاي خوبي در آينده داشته باشد. حبيب اهلل يوسفي

62,000 تومان