صفحه 1:
| | be rl.
صفحه 2:
نام دانشجو: عباس چگینی
شماره دانشجویی: 970173767
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
رشته تحصیلی: مدیریت امور شهری
نام درس: حقوق اساسی و اداره سازمانهای محلی
نام استاد: دکتر سلیمانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت
نیم سال اول 97-98
صفحه 3:
این مان
روا ری |
,
صفحه 4:
نمت اول - امور معالات
ماده ١ معاملات شهرداريها از نظر ميزان مبلغ به سه نوع تقسيم مى شود. نوع اول -معاملات جزتی
كه ميزان آن از ينجاه هزار ريال تجاوز نخواهد كرد .
نوع دوم معاملات متوسط كه ميزان آن بيشتر از ينجاه هزار ريال و كمتر از پانصد هزار ریال باشد .
نوع سوم معاملات عمده كه ميزان آن يانصد هزار ريال و بيشتر خواهد بود .
ماده ۲ در مورد معاملات جزئى متصدى خريد يا كسى كه وظيفه مذكور كتبا از طرف شهردار به او
ارجاع كرديده مكلف است بهاى جنس با اجرت كار مورد معامله را به نحو ممكنه و به مسئوليت خود
بدست آورده با جلب موافقت كتبى مقامات زير اقدام نمايد .
ill در شهرداری هائی که در آمد سالانه تا ۱۰ میلیون ربال است موافقت شهردار.
ب - در شهرداربهائیکه در آمد سالانهآنها از ۱۰ میلیون ریال تا ۵۰ ميليون ريال است موافقت متصدی
امور مالی .
ج - در شهرداری هاثی که درآمد سالانهآنها از ۱۰ میلیون ریال بیشتر است موافقت رئیس کارپردازی.
صفحه 5:
0
تبصره ١ ذكر نام و نام خانوادكى و امضاء و سمت متصدى خريد و همجنين آدرس
و مشخصات کامل فروشنده جنس با انجام دهنده کار در ذیل سند ضرووی است .
تبصره ۱- ذکر نام و نام خانوادگی و امضاء و سمت متصدی خرید و همچنین آدرس
و مشخصات کامل فروشنده جنس با انجام دهنده کار در بل سند ضروری آست .
تبصره ۲ - شهردار می تولند.به موجب ابلاغ کتبی انجام بعضی از انواع معاملات
جزثی را که در لین ماده اختیار تصویب آنها به متصدى امور مللى يا رئيس
کارپردازی داده شده است موکولبه موافقت کتبی خود نملید وبا اختیار رئیس
کارپردازی داده شده است موکول به موافقت کتبی خود نملید وبا اختیار رئیس
کارپردازی را به متصدی امور مالی یا رئیس حسابداری شهرداری واگذار کند.
صفحه 6:
لأ ماده ۳ - در مورد معاملات متوسط متصدی خرید باید حداقل از سه نفر
فروشندگان کالایا انجام دهندگان کار از هر یک جداگلنه استعلام کتبی که مشعر
به تعیین و تصریح نوع و مشخصات کامل جنس با موضوع کار مورد معامله و مقدار
و شرلیط معامله و مدت تحمیل باشد اخذ و فروشنده کالایا انجام دهنده كار بايد
بهاء ممکنه را ضمن تعيي مدت و نشلنی دقیق خود در برگ استعلام بها ذکر و با
قيد تاریخ امضاء نموده متصدی خرید صحت مندرجات ن را گواهی نماید . انجام
معامله پس از موافقت کمیسیون معاملات مرکب از شهردار یا معاون شهرداری
متصدی امور مالی و یک نفر از روسا واحدها با اعضاء ارشد شهرداری بنا به تناسب
کار وبه انتخاب شهردار مجاز خواهد بود و تصمیمات کمیسیون به اتفاق آراء و یا
با اکثرینت دو رای موافق در صورتی مناط اعتبار خواهد بود که شهردار با معاون او
یکی از آن دو نفر باشد .
صفحه 7:
| تبصره - در شهرداریهائیکه در آمد سالانه آنها از ۵۰ میلیون ریال بیشتر است در
صورتیکه شهرداری فلقد معاون باشد شهردارمی تولند رئیس کارپردازی یا یکی
از اعضاء دبگر شهرداری رلبه عضویت کمیسیون معاملات انتخاب ولی تصمیمات
کمیسیون را موکول به تایید خود نماید .
ole | ۴ - معاملات عمده بلیدبه طو رکلی-با تشریفات مناقصهیا مزایده عمومی و
با مناقصه محدود انجام شود اگر ترک مناقصه ضروری تشخیص گرددبه طربق
زیر انجام خواهد شد .
صفحه 8:
!| للف - در صورتیکه میزان معامله کمتر از دو میلیون ربال باشد بنا به پیشنهاد
مستدل و موجه شهردار و تصویب انجمن شهر .
ب در صورتیکه میزان معامله از دوتا ۵۰ میلیون ربال باشد بنا به پیشنهاد
مستدل و موجه شهردار و تصویب انجمن شهر و تایید وزارت کشور.
ج در صورتكيه ميزان معامله از ينجاه ميليون ريال بيشتر باشد بنا به
پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب انجمن شهر و تایید وزارت کشور و
تصویب هیئت دولت .
صفحه 9:
ل تبصره ۱ - در مورد مناقصه محدود شهرداری از بین فهرست مقاطعه کاران
واجد شرلیط منتخبه توسط سازمان برنلمه یا وزارت راه حدلقل شش شرکت يا
موسسه واجد شرایط را دعوت خواهد نمود .
| تبصره ۲ - موارد استفاده از مناقصه محدودبا تصویب انجمن شهر تعیین می
شود و طرز عمل بر طبق صوابدید انجمن شهر به ترتیبی خواهد بود که در آئین
نامه مناقصه امور ساختمانی وزارت راه مصوب ماه ۱۳۳۸ وبا آئین نامه مربوط
در سازمان برنامه مقرر است .
صفحه 10:
۲ در مواردی که در آئین نامه فوق وزیر و مدیر عامل نوشته شده شهردار و در
مواردی که هیئت عامل نوشته شده انجمن شهر جایگزین آن خواهد بود .
| تبصره ۳- در مورد کالاهای انحصاری دهلت و کالاهایا خدمات منحصر به فرد
انجام معامله با نمایندگیهای رسمی و انحصاری فروش کالا پس از گواهی
کمیسیون معاملات مبنی بر انحصاری بودن کالا یا خدمات با ترک مناقصه
بلاملنع خواهد بود و در مورد کالاهای انحصاری غیر دولتی بهاء کالابا گواهی
اداره کل نظارت بر قیمتها با اطاق بازرگانی استان تعیین و پرداخت خواهد بود .
صفحه 11:
be gf)
ماده ۵- در معاملات عمده آگهی مناقصه یا مزایده در دو نوبتبه فاصله حد لقل یک هفته به
تشخیص شهردار در روزنلمه رسمی کشور و حدلقل یکی از جرلند کثیرالانتشار تهران و در صورت
وجود روزنامه محلی در یکی از روزنامه های محلی به شرح و شرایط زیر منتشر می گردد :
۱- نوع و میزان کالاییا کار مدت انجام کار محل تحویل مهلت قبول پیشنهادات معل اخذ اسناد
مناقصه يا مزایده و تسلیم پيشنهادها .
۲- دادن سپرده ای که از پنج درصد مبلغ کل بر آورد کمتر نباشدبه صورت نقدیا اسناد خزلنه یا
ضمانت نامه بانکی .
۳- ذکر اينکه برندگان اول و دوم مناقصه یا مزایده هر گاه حاضربه انعقاد قرارداد نشهند سپرده
آنان به ترتيب ضبط خواهد شد .
صفحه 12:
۴ - ذکر اينکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط به معامله در اسناد مناقصه یا
مزایده مندرج است .
۵ -ذکر ابنکه شهرداری در رد با قبول هر یک از پيشنهادها مختار است .
تبصره - مدت قبول پیشنهاد ها از تاریخ نشر آخرین آگهی در داخله از ۱۰ روز و
در خارجه از ۶۰ روز نباید کمتر باشد .
ب - تشکیل کمیسیون مناقصه یا مزایده و رسیدگیبه پیشنهادات و تشخیص
برنده .
صفحه 13:
wile lol
| ماده ۶- رسیدگیبه پیشنهادهای مربوط به مناقصه یا مزایدهبه عهده هیئت عالی
معاملات شهرداری مرکب از شهردار. رئیس امور مللیبا حسابداری شهرداری . یکنفر
از افراد بصیر و مطلع در معامله مورد نظر پیشنهاد شهردار و تایید انجمن شهر
خواهد بود .
تبصره تصميمات هيات باتفاق آراء ویابا کثرت دو رای مشروط بر اینکه شهردار
یکی از آن دو نفر باشد مناط اعتبار خواهد بود .
صفحه 14:
ماده ۷- کمیسیون بلید در وقت مقرر که در آگهی مناقصه پا مزایده یا دعوتنامه
مناقصه محدود قید گردیده تشکیل شود و پیشنهاد های رسیده را در صورتیکه
تعداد آنها سه یا بیشتر باشد مفتوح و مورد رسیدگی قرار دهد و اگر تعداد پیشنهاد
های رسیده از سه فقره کمتر بوده مناقصه با مزایده مجدد ولو آنکه تعداد پیشتهاد ها
کمتر از سه نفر فقره باشد کمیسیون پيشنهادها را باز و مورد رسیدگی و ترتیب اثر
قرار خواهد داد .
کمیسیون مکلف است از روز قرلئت پيشنهاد ها حداکثر ظرف یک هفته نظر خود را
اعلام کند و در مورد استثنایی لین مهلتبا تصویب شهردار تا بیست روز دیگر قابل
تمدید خواهد بود .
صفحه 15:
1 ماده ۸- هرگاه برنده مناقصه یا مزایده از انجام معامله خود داری کندیا پس
از ابلاغ قانمنی حداکثر تا هفت روز حاضربه انعقاد قرارداد نشود سير ده او به
نفع شهرداری ضبط و قراردادبا نفر بعدی منعقد خواهدگردید و در صورتیکه
برندگان دوم و سوم نیز ظرف مهلت هفت روز چس از ابلاغ قانینی حاضر به "
عقد قرداد نشود سپرده آنان به نفع شهرداری ضبط خواهد شد .
صفحه 16:
ماده -٩ شهرداری مکلف است هنگام تنظیم و عقد پیمان معامل ده در صد کل مبلغ
مورد پیمان را به منظور تضمین حسن انجام کار از پیمانکار تضمین نامه بانکی یا اسناد
خزانه به عنوان سپرده دربافت دارد .
ماده ۱۰- حق ارجاع داوری در هیچیک از پیمانها نبلید قید گردد مگر اینکه در موارد
استثنایی و بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار قبلابه تصویب انجمن رسیده باشد
صفحه 17:
ماده ۱۱- جنس یا کار انجام شده هرگاه مربوطبه معاملات جیئی باشد تحویل آنبه وسیله
انباریا اداره در خواست کننده انجام خواهد شد و در مورد معاملات متوسط بلید تحویل با
نظارت کمیسیونی مرکب از سه نفر بانتخاب شهردار انجام پذیرد و در معاملات عمده
کمیسیون تحویل مرکب خواهد بود از دو نفر نماینده منتخب شهردار و یکنفر نماینده
ذیصلاحیت به انتخاب انجمن شهر .
صفحه 18:
ماده ۱۲- در معاملات متوسط و عمده برای تحهیل هر فقره جنس یا کار بلید کمیسیون تحویل
صورت مجلس تنظیم و در آن.به طور صربح قید گردد که جنس مورد معامله یا کار انجام شده
طبق نمونه وبا مشخصات مندرج در پیمان با استعلام بها می باشد و ذیل آنرا تمام اعضاء
کمیسیون تحهیل و فروشندهیا پیمانکار امضا نماینده و در مورد اجناسی که تحهیل انبار می
باشد انباردار نیز صورت مجلس را امضا ء نمایند و در مورد اجناسی که تحول انبار می شود
انباردار نیز صورت مجلس را امضاء وقبض انبار صادر خواهد نمود .
تبصره - هرگاه بین اعضای کمیسیون د رنوع و مشخصات کالابا کار مورد تحویل اتفاق آراء
نباشد نظر شهردار قاطع خواهد بود .
صفحه 19:
ماده ۱۳- فروش اموال منقول و اجاره اموال غیر منقول شهرداری از طریبق مزایده کنبی صورت
خواهد گرفت لکن د رمورد فروش اموال منقول و اجاره دادن فرآورده های واحد های و موسسات
تابعه شهرداری با جلب موافقت انجمن شهر می توان از طریق مزایده حضوری اقدام نمود .
تبصره ۱ - در مورد مزایده حضوری باید روز و محل حراج قبلا آگهی شود و در آگهی اطلاعات لازم
راجعبه نوع اشیا قید گردد و تصریح شود که در مقلبل فروش ایا وجه نقد دریلفت می گردد و
پرداخت هر نوع مالیات و عوارض به عهده خریدار است .
ل ماده ۱۴ - مقررلنی که در لین ائین نامه برای انتشار آگهی و سایر تشریفات مناقصه پیش بینی
شده است و در مورد مزایده نیز باید رعاین گردد.
صفحه 20:
ماده ۱۵ - شهرداری تهران راسا و سایر شهرداربها با موافقت انجمن شهر حی توانند درصورت
ضرورت وبا در نظر گرفتن صرفه و صلاح هر نوع کاری رابه طور املنی بر اساس و ترتیب مندرج
در ماده ۴ این آئین نامه انجام دهند مشروط بر اینکه از لحاظ کادر فنی و وسائل برای انجام آن کار
مجهز باشند .
ماده ۱۶ سهر گاه شهرداری باجاره نمودن ساختمانیا زمینجا وسیله نقلیه پا ماشین آلات فنی یا
هر نوع اشیاء و اموال دیگری که عرفا در معرض اجاره و استجاره قرار می گیرد احتیاج پیدا کند به
شرح زیر اقدام خواهد شد :
صفحه 21:
0
للف در صورتيكه مورد اجاره نظلئر متعدد وبى تفاوت داشته باشد .يس از تحقق و تجسس
کلفی به وسیله متصدی خرید حداقل سه فقره از با صرفه ترین آنهابه وسیله استعلام بهاء
تعیین و معرفی خواهد گردید .
ب ساگر مورد اجاره نظلثر متعدد نداشته باشد يا اجاره ملک یا زمین معینی مورد لزوم شهرداری
باشد مذاکره و توافق مقدماتی با ملک به عمل خواهد آمد .
انجام معامله و عقد قرارداد اجاره در هر مورد در صورتیکه Slo الاجاره سالانه بیش از ۵۰ هزار
ریال باشد با تصویب انجمن شهر صورت خواهد گرفت .
صفحه 22:
۲
ماده ۱۷ - هر گاه ضمن اجرای قرارداد های ساختمانی یا عمرلنی تغییرات جدیدی در مشخصات و
نقشه و یا نوع کار پیش بینی نشده باشد بهای عادله واحد کار مورد نظر از طرف قسمت فنی
شهرداری های عادله واحد کار مورد نظر از طرف قسمت فنی شهرداری یا دفتر فنی شهرداریهای
استانبا فرمانداری کل وبا موافقت پیمانکار و تصویب هیئثت عالی معاملات شهرداری و تایید شهردار
تعیین خواهد شد ولی میزان کارهای جدید نباید از صدی ده مبلغ پیمان تجاوز کند.
ماده ۱۸- در قرادادهای بلید قید شود شهرداری عی تولند.تا حداکثر بیست و پنج درصد مبلغ پیمان
از میزان کار پا جنس موضوع پیمان را کسر یا اضلفه نملید و در هر حال بلید قبل از انقضاء مدت
ان به پیمانکار ابلاغ کند .
صفحه 23:
ماده ۱٩ - در مورد معاملهبا وزا ها و موسسات و شرکت های دولتی یا وابسته به دولت و
شهرداری و معامله بین شهرداری فقط توافق طرفین که به تایید انجمن شهر برسد کافی است .
ماده ۲۰- در موارد استثنایی که به اصلاح و صرفه شهرداری باشد انجمن شهر می تولند بنا به
پیشنهاد شهردار اختلافلتی را که با پیمانکاران شهرداری پیدا هی شود و مبلغ مورد اختلاف از
پانصد هزار ریال بیشتر نباشد از طریق سازش وا ارجاع حل و فصل نمایند لکن در مواردی که
مبلغ مورد اختلاف بیش از پانصد هزار باشد رفع اختلاف از طریق سازش یا ارجاع بداوری با
پیشنهاد شهردار و تایید انجمن شهر و تصویب وزارت کشور امکان پنییر خواهد بود . در اینگونه
موارد داور اختصاصی و داور مشترک باید به تایید وزارت کشور پرسند .
صفحه 24:
ماده ۲۱سمعاملات شهرداری تهران تلبع مقررات آئین نامه مربوط مصوب آذر ماه ۱۳۴۴
کمیسیون کشور مجلسین و مقررات فصل ششم لین آئین نلمه عی باشد و اختیارات و وظایف
هیئت عللی معاملات در شهرداری تهرانبه عهده کمیسیون مناقصه مقرر در ماده ۶ آئین نامه
مذکور خواهد بود .
تبصره - در مورد معاملات جزنی شهرداری تهران می تولند اختیارات مربوط برئیس کار
پردازی رابه روسای نواحی وبا روسا و مسئولین هریک از واحدهای تابعه شهرداری واگذار
نماید .
ماده ۲۲- دستورالعمل مربوط به طرز اجراء لین آئین نامه از طرف وزارت کشور تهیه و به
شهرداربها ابلاغ خواهد شد و در هر مورد که ابهامی در طرز اجراء هریک از موارد لین آتين
نامه حاصل شود رفع ابهام به عهده وزارت کشور خواهد بود
صفحه 25:
مت a -امور بای
صفحه 26:
اول - 2
ماده ۲۳- بودجه سالانه شهرداری عبارت است ازیک برنلمه جلمع مللی که در ن کلیه خدمات و
فعالیت ها و اقدملتی که بلید در طی سال مللی انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان و
درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آنها پیش بینی می شود و پس از تصویب انجمن شهر قابل
اجراست :
1 ماده ۲۴- دوره عمل بودچه هر سالتا ۱۵ اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و تعهداتیکه تا آخر
اسفند ماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبار مربوط قابل
پرداخت است .
صفحه 27:
i]
0
ماده ۲۵ - بودجه شهرداريها بايد بر اساس برنامه ها و وظايف و فعاليت هاى مختلف و هزينه هر يك از
آنها تنظيم برنلمه و بودجه و تفريغ بودجه و نحوه تفكيك وظليف و فعاليتها و انطباق بودجهبا برنامه و
همچنین طرز در آمد و هزبنه به موجب دستورالعمل خواهد بود که بوسیله وزارت کشور تصويب و
ابلاغ خواهد شد .
ماده ۲۶ - مسئولیت تنظیم بودجه شهرداری و مراقبت در حسن اجرای ook 9 همچنین تنظیم تفریغ
بودجهبه عهده شهردار و مسئول امور مللی است ( مدیر امور مللی-با رئیس حسابداری بستهبه وضع
تشکیلات شهرداری ) و واكذارى لين وظیفه از طرف شهرداربه هریک از مامویین دیگر شهرداری
رفع مسئولیت نخواهد کرد . شهردار موظف استبه محض پیشنهاد بودجه میا تفریغ بودجه بانجمن
شهربا استفاده از اختیاریکه برطبق ماده ۳۸ قانون شهرداری باو تفویض شده حد لقل هفته سه روز
تقاضای تشکیل جلسه انجمن را بنملید و خود نیز در جلسات حضور یافته توضیحات لازم را درباره
اقلام مندرج در آن بدهد .
صفحه 28:
| ماده ۲۷ - موعد تصویب نهائی بودجه سالیانه به وسیله انجمن شهر و ابلاغ آن به شهرداری طبق ماده
۷ قانون حداکثر تا اول اسفند ماه سال قبل می باشد ودر صورتیکه انجمن در راس موعد مذکور
بوظیفه قانونی خود در این مورد عمل نکند شهردار موظف است مراتب را به استاندار با فرماندار کل و
در شهرداری تهرانبه وزارت کشور اطلاع دهدتا بر طبق ماده ۴۱ اصلاحی قانون شهرداری اقدامات
لازم معمول گردد .
cole | ۲۸ - شهردار می تولند اعتبارات مصوب در بودجه برای هر یک از مواد هزینه یا فعالیت های
داخل دربیک وظیفه راتا ده در صد تقلیل یا افزلیش دهدبه نحوی که از اعتبار کلی مصوب برای آن
وظیفه تجاوز نشود .
صفحه 29:
تت كت ۳0
اص م ات
0 i= 72
ماده ۲۹ - درآمد شهرداری ها به شش طبقه به شرح زیر تقسیم می شود :
۱ - درآمدهای ناشی از عوارض عمومی ( در آمدهای مستمر )
۲ - درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی
۳-بهاء خدمات و درامدهای موسسات انتفاعی شهردار ی
۴ - درامدهای حاصله از وجوه و اموال شهرداری
۵ - کمکهای اعطایی دولت و سازمانهای دولتی
۶ eee een ano a) el
. طور اتفاقی یا به موجب قانون به شهرداری تعلق می گردد
صفحه 30:
تبصره - از انواع درآمدهای مذکور در ماده فوق فقط درامدهای ناشی از عوارض عمومی
(درآمدهای مستمر ) مشمول پرداخت سهمیه ها و حد نصاب های مقرر در ماده ۶۸ قانون
شهرداری می باشد .
ماده ۳۰ - هر شهرداری دارای تعرفه ای خواهد بود که دران کلیه انواع عوارض و بهاء خدمات و
سایر در آمدهائیکه به وسیله شهرداری و موسسات تابعه و وابستهبه ّن وصول با تحصیل می
شود درج و هر نوع عوارض یا بهاء خدمات جدیدی که وضع و تصویب حی گرددیا هر تغییری که
در نوع و میزان نرخ آنها صورت می گیرد در تعرفه مذکور منعکس می شود .
صفحه 31:
" وزارت کشور برای طرز تنظیم تعرفه و درج تغییرات بعدی و همچنین چگونگی وضع و تشخیص و
وصول انواع عوارض و در آمدها دستورالعملی جامع تهیه وبرای راهنملثی به شهرداری های ابلاغ خواهد
کرد .
ماده ۳۱- تطبیق وضع هر مودییا هر موردبا تعرفه عوارض درآمدها و تعیین و تشخیص بدهی مودی
به عهده مامویین تشخیصبا کسانی است که از طرف شهرداری یا سازمانهای تابعه و وابستهبه آنها
داده شده است مامورین مزبور مکلفند کمال دقتبی نظری را در تشخیص های خودبه کار برند ودر
صورت تخلفبه وضع آنها در داگاه اداری شهرداری رسیدگی و تنبیهات مقرر درباره آنها اتخاذ و به
موقع اجرا گذارده خواهد شد .
صفحه 32:
1 ماده ۳۲ - شهرداری مجازبه تقسیط مطالبات خود ناشی از عوارض نیست مگر در مواردی به
تشخیص کمیسیون منظور در ماده ۷۷ قانون اصلاح پاره ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون
شهرداری مصوب سال ۱۳۳۴ مودی قادر به پرداخت تمام بدهی خود به طور یکجا نباشد که در این
صورت ممکن است بدهی مودی برای مستی که از سه سال تجاوز نکندبا بهره متداول بلنک ملی
ایران تقسیط شود ولی در هر حال صدور مفاصا حساب موکول به وصول کلیه بدهی است .
صفحه 33:
<<
a
سوم - در |
ماده ۲۳- پرداخت هزینه ها در شهرداری مستلزم طی مراحل سه گانه زیر است :
للف - ایجاد تعهد در حدود اعتبارات مصوب و مقررات جاری و تحقق یافتن تعهدبا لین طریق
که کار و خدملتی انجامیا اموللیبه تصرف شهرداری درآمده بدینوسیله دینی برای شهرداری
ایجاد شده باشد .
ب - تشخیص مستند مبلغی که باید به هر یک از دائنین پرداخت شود.
ج - صدور حواله در وجه داین با دائنین در قبال اسناد مثبته
تبصره - ایجاد تعهد و تشخیص و صدور حوالهبه شرح زیر فوق در صلاحیت شهردار با کسانی
که از طرف شهردار و بطور مجزا اختیارات لازم به آنهاتفویض می شود .
صفحه 34:
ماده ۲۴ - کلیه پرداختهای شهرداری بلید.با توجه به ماده ۷٩ قانون شهرداری با اسناد مثبت انجام
گردد و در مورد هزینه هائیکه تنظیم اسناد مثبته آّن قبل از پرداخت میسر نباشد ممکن است بطور
علی الحساب پرداخت و اسناد هزینه ن در اسرع وقت تکمیل و بحساب قطعی منظور گردد نوع هزینه
ها یکه بطور علی الحساب قلبل پرداخت است و طرز استفاده از تنخواه گردان.به موجب دستور العملی
که وزارت کشور ابلاغ خواهد نمود تعیین خواهد شد .
ماده ۳۵ - انجمن شهر با توجه به تبصره بند ۳ اصلاحی ماده ۴۵ قانون شهرداری می تواند اختیار
تصویب و نظارت در معاملات را تا میزان معینیبه شهرداری واگذار کند و در مورد تصویب و نظارت کلی
نسبت به سایر معاملات هر ترتیبی را که مقتضی بدلندبه نحوی که موجب کندی پیشرفت کارهای
شهرداری نگردد برقرار و بر طبق آن عمل خواهد شد .
صفحه 35:
| ماده ۳۶ - طرز تهیه اسناد هزینه و مدارک ضمیمه ن و طرز طبقه بندی هزینه های
شهرداری و همچنین اصول و قواعد مربوط به انبارداری و رابطه نبا کار پردازیبه موجب
دستورالعملی که به وسیله وزارت کشور تصوبب و ابلاغ خواهد شد مقرر خواهد گردید.
صفحه 36:
۱ CIA FPN صندوق و - ple
ماده ۳۷ - استفاده از وجوه حاصله از در آمدها قبل از منظور داشتن آنها به حساب قطعی در آمد به
هر عنوان حتی بطور علی الحساب و یا برای پرداخت هزینه های ضروری و فوری معنوع است .
ماده ۳۸ - صندوقدار پا کسیکه پرداخت هزینه ها به عهده او محول می شود مکلف است در موقع
پرداخت نسبت به هویت و اهلیت دریافت کننده وجه و صحت و اصالت امضاء حواله دقت های لازم
را بعمل آورد و اسناد و امضائی که ذمه شهرداری را از دین بری سازد از گیرنده وجه دریافت کند.
صفحه 37:
| ماده ۳۹ - در مواردی که شهرداری برای فعالیت های مختلف عمومی و اختصاصی حسابهای
مجزا داشته باشد استقراض از یک حساب برای استفاده در حساب دیگر منوط به موافقت
انجمن شهر است و در موافقت نامه مذکور مدت استقراض بلید معلوم گردد وبه محض
پیدلیش موجودی در حساب بدهکاربه میزلنی که پرداخت مبلغ استقراضی را تکلفو کند
فرضا که مدت مقرر نیز منقضی نگردیده باشد باید به حساب بستانکار بر گشت داده شود.
صفحه 38:
| ماده ۴۰ - استقراض شهرداریبا توجهبه بند ۱۹ از ماده ۴۵ قانون شهرداری بلیدبا اجازه و تصویب
انجمن شهر صورت گیرد و در موقع استقراض مورد مصرف وجوه استقراضی تعیین و کیفیت استرداد
آن که از محل درآمدهای عمومی پا اختصاصی خواهد بود و بهره و مدت وام و طرز استهلاک مشخص
و بر طبق آن عمل شود.
|| ماده ۴۱ - وظلیف شهرداری از لحاظ وصول و نگهداری درآمدها و پرداخت هزینه ها و نگاهداری
حساب موجودی و تنظیم گزارش های مستمر وضع مللی شهرداری و همچنین ت مربوط به
عملیات استقراضی شهرداری هابه موجب دستورالعملی که وسیله وزارت کشور تصویب و ابلاغ
خواهد شد تعیین خواهد گردید.
صفحه 39:
ماده ۴۲ - از 7 ب این آئین نلمه ظرف مدت سه سال کلیه شهرداری های کشور مکلفند وفاتر
و اوراق و فرم های حسابداری خود رابه طریق دو طرفه (دوبل) و از لحاظ نقدی با تعهدی بودن روش
حسابداری بترتیبی که دستورالعمل صادره از طرف وزارت کشور مقرر خواهد شد تغییر داده منطبق
نمایند . |
ماده ۴۳ - وزارت کشور مکلف استبه منظور ایجاد روش مناسب و متحدالشکل حسابداری در کلیه ۱
شهرداری های کشور تامین وسائل اجراء ّن نسبتبه ایجاد دوره های آموزشی امور مللی و حسابداری
و تربیت تعداد کلفی حسابدار از بين کارکنان شاغل شهرداری هایا افراد جدید اقدام و دستورالعمل
جامعی در مورد روش متحدالشکل حسابداری وطبقه بندی حسابها و نمونه اوراق و دفلتر حساب و
گزارش های مالی و ممیزی قبل از پرداخت هزینه ها در شهر داری های کشور تنظیم و برای اجراء ابلاغ
ae
۱ 0
صفحه 40:
تلم - میزی وحابری
* ماده ۴۴ -رسیدگی و ممیزی حساب شهرداری ها در سه مرحله به شرح زیر انجام خواهد گردید :
للف - حسابرسی به وسیله شهرداری قبل و بعد از خرجبه وسیله کارکنان ثلبت شهرداری که
اطلاعات کافی در امور مالی و حسابداری داشته باشد .
ب - حسابرسی به وسیله حسابداران قسم خورده یا متخصص که از طرف انجمن شهر انتخاب
خواهد شد و در موقع تفریغ بودجه شهرداری مکلف است نتیجه گزارش حسابرسان مذکور را
همراه تفریغ بودجه در اجرای مفاد ماده ۶۷ و تبصره آن به انجمن شهر و وزارت کشور ارسال دارد.
صفحه 41:
۲ ج - رسیدگی نهلئی به وسیله انجمن شهر از طریق بررسی گزارش های مالی و
گزارش حسابرسان مذکور در بند ب ماده فوق .
تبصره طرز انجام حسابرسی شهرداری طبق دستورالعملی است که وزارت کشور
تنظیم و به شهرداربها ابلاغ خواهد کرد .
صفحه 42:
۰
944۵
ae ۱
|
ماده ۴۵ - اموال شهرداری ها اعم از منقول و غیر منقول بر دو نوع تقسیم می شود :
اموال اختصاصی و اموال عممی . اموال اختصاصی شهرداری اموالی است که شهرداری حق تصرف
مالکانه نسبت به آنها را دارد از قبیل اراضی و ابنیه و اثاثه و نظاثر آن .
اموال عمومی شهرداری اموللی است که متعلقبه شهر بوده و برای استفاده عموم اختصاص یافته
است مانند معابر عمومی خیابان ها ميادین پلها گورستانها سبل برگردان مجاری آب و فاضل آب و
متعلقات آنها انهار عمومی اشجار اعم از اشجاری که شهرداریجا اشخاص در معابر و میادین غرس
نموده باشند چمن کاری گل کاری و امثال آن .
صفحه 43:
ماده ۴۶ - حفاظت از اموال عمومی شهرداری و آماده و مهیا ساختن آن برای استفاده عموم و
جلوگیری از تجاوز و تصرف اضخاص نسبتبه آنهابه عهده شهرداری است و در صورتی که بعضی
از اموال عمومی شهربه نحوی تغییر حللت و موقعیت دهد که قابلیت استفاده عمهمی از تن سلب
گردد به تشخیص انجمن شهر جزء اموال اختصاصی شهرداری منظور و محسوب می شود.
| ماده ۴۷ - شهرداری مکلف است کلیه اموال غیر منقول اختصاص شهرداری را طبق مقررات ثبت
املاک به ثبت برساند .
صفحه 44:
J ماده ۴۸ - طرز نگاهداری و حفظ و حراست اموال شهرداری اعم از اختصاصی و عمومی و ثبت آنها
در دفلتر و کارت های اموال و بازدید مستمر و استفاده صحیح از آنها و نحوه محاسبه استهلاک و
نگاهداری حساب موجودی اموالبه موجب دستور العملی که بوسیله وزارت کشوربه تصویب و
ابلاغ خواهد شد مقرر خواهد گردید .
| آئین نلمه فوق مشتمل بر چهل و ت ماده و چهارده تبصره کهبه استناد ماده ۱۰۴ قانون اصلاح
پاره ای از مواد و الحاق مواد جدیدبه قانون شهرداری ها در جلسه روز دو شنبه دوازدهم تیر ماه
یک هزار و سیصد و چهل و شش شمسیبه تصویب کمیسیون مشترک کشور مجلسین مشترک
کشور مجلسین رسیده است صحیح و قابل اجرا می باشد .
صفحه 45:
صفحه 46:
