ادبیات پژوهشی (پیشینه تحقیق)
اسلاید 1: فصل دوم:ادبیات پژوهشی(پیشینه تحقیق)
اسلاید 2: 2 مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق یکی از جنبه های عمده و ضروری پژوهش است. مطالعه منابع ممکن است به تعدادی از سوالات پژوهش پاسخ دهد و امکان دارد قبل از انتخاب یک سوال تحقیقی مناسب متوجه شوید که لزومی برای انجام تحقیق وجود ندارد.
اسلاید 3: 3 مطالعه منابع ، مطالعه کلیه منابعی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع پژوهش در رابطه اند، دسترسی به عقاید و مفاهیم اصیل و جدید را برای پژوهشگر فراهم می سازند. مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق
اسلاید 4: 4 مطالعه منابع قسمت عمده ای از وقت پژوهشگر را به خود اختصاص می دهد. پژوهشگر قبل از اقدام به این فعالیت نکات زیر را مورد توجه قرار دهد.1- مسئله پژوهشی را دقیقا تعریف کند.2- روابط بن مفاهیم یا متغیرهای موجود در مسئله را تعیین کند.3- حوزه یا حیطهای را که مسئله پزوهشی به آن تعلق دارد تعریف و تعیین کند. مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق
اسلاید 5: 5 برای دسترسی به منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق ابتدا بایستی منابع مقدماتی (منابعی که از طریق آنها امکان دسترسی به منابع اصلی را فراهم می سازند) مورد مطالعه قرار داد. از جمله منابع مهم و برجسته می توان منابع مقدماتی را نام برد. مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق
اسلاید 6: 6بازنگری منابع و اطلاعات موجود پیشینه یا ادبیات تحقیق ضرورتها:افزایش اطلاعات پژوهشگر در زمینه تحقیقآشنایی محقق با تجربه ها ی دیگرانجلوگیری از تکرار کارهای دیگرانآشنایی با روش کار و یافته های دیگرانآشنایی با نقطه نظرهای ضد و نقیض
اسلاید 7: 7
اسلاید 8: 8
اسلاید 9: 9انواع منابع و مراجعمراجع غیر ادواری کتابشناسی ها دانشنامه ها فرهنگ ها دستنامه ها درسنامه ها دستور نامه ها سالنامه ها اطلس ها نشان نامه ها سرگذشت نامه ها مراجع ادواری کتابشناسی های دوره اي فهرست های مندرجات کتاب نشریات ادواری مثل ژورنالها - منابع منتشر نشده پایان نامه ها گزارش های فنی و گزارش تحقیق آمارها پروانه های ثبت اختراعات صورت جلسه ها مشاهدات فردی - بانکهای اطلاعاتی همچون در اینترنت
اسلاید 10: 10الف: منابع مقدماتی فارسی1- پایان نامه های فارغ التحصیلان خارج از کشور2- فهرست پژوهشهای انجام شده 3- چکیده 4- نمایه نامه مدارک غیر کتابی موجود در مرکز مدارک علمی 5- مقاله نامه آموزش و پژوهش 6- فهرست مقالات فرهنگی در مطبوعات ایران 7- مقاله نامه علوم
اسلاید 11: 11ب- منابع مقدماتی خارجی 1- مرکز منابع اطلاعات آموزش و پرورش (اریک)Educational Resources Information Center(ERIC)2- نمایه نامه نشریه های ادواری آموزش و پرورش Current Index in Education3- پژوهش در آموزش و پرورش ( Research in Education4- نمایه نامه آموزش و پرورش
اسلاید 12: 125- نشریه ادواری چکیده روانشناسی 6- بررسی تحقیقات آموزش و پرورش (Review of Educational Research)7- دانشنامه تحقیقات آموزش و پرورشResearch) ( Encycolopedia of Educational8- دانشنامه روانشناسی 9- دانشنامه علوم اجتماعی10- چکیده رساله ) (Dissertation Abstractsب- منابع مقدماتی خارجی
اسلاید 13: 13انتخاب روش منظم برای طبقه بندی منابعبا جدید ترین منابع شروع کنید و سپس به تدریج به منابعی که از نظر زمانی عقبترند ، بروید.برای جمع آوری اطلاعات و منابع در باره موضوع مورد تحقیق باید حوزه معین و مشخصی را تعیین کنید. (جستجوی تخصصی)ابتدا خلاصه یا چکیده گزارش پژوهش را از طریق منابع مقدماتی ، دقیقا مورد مطالعه قرار دهید تا مطمئن شوید که منبع مورد مطالعه از جمله منابعی است که با موضوع مورد تحقیق یا مسئله پژوهشی در رابطه است.یادداشتهای خود را روی فیش تحقیق بنویسید ، زیرا طبقه بندی و منظم کردن آنها در مقایسه با نوشتن اطلاعات بر روی کاغذمعمولی آسانتر است.برای هر یک از منابع ، مشخصات کامل کتابشناسی را بنویسیدبه خاطر سهولت در تنظیم و طبقه بندی فیشها ، بر روی هر فیش ، بیش از یک موضوع را یادداشت نکنید.تعیین کنید که کدام قسمت از یادداشتی که برداشته اید نقل قول مستقیم از مولف است
اسلاید 14: 14هدف:روش تحقيق:( روش، جامعه، نمونه،ابزار)يافته ها:نقد يا نتيجه گيري:عنوان اصلي: ......................................... عنوان فرعي:نوع نت برداري: مستقيم غير مستقيممنبع كامل:
اسلاید 15: 15مطالب مورد استفاده از هر مقالهاشاره به جمعیت ، نمونه و روش نمونه برداریاشاره به نوع مطالعه و روش کار و متداشاره به فرضیات و یافته هاتهیه نقد مختصر از هر مقاله نتایج و یافته ها
اسلاید 16: منظور از بررسي پيشينه تحقيق، بررسي و کنکاش در کارهاي تحقيقي گذشته اي است که توسط محققان داخلي و خارجي صورت گرفته است. بررسی پیشینة تحقیق معمولاً نقدی از دانش موجود دربارة موضوع پژوهش(تحقیقات گذشته) است. بررسی پیشینة تحقیق اگر به درستی صورت گیرد به بیان مسئله کمک می کند و یافته های تحقیق را به پژوهش های قبلی متصل می سازد. مستند سازی بررسی های انجام شده در مورد موضوع پژوهش با ذکر نام نویسنده و سال انجام بررسی، پیشینه پژوهش نامیده می شود. پیشینه پژوهش بازنمایی روشن و منطقی از آثار پژوهشی صورت گرفته در مورد موضوع بررسی است(دانایی فرد، الوانی، عادل آذر، 1386، 86). بررسی پیشینة تحقیق مقاصد زیر را برآورده می کند:
اسلاید 17: الف- تعریف و تحدید مسئلهبا بررسی پیشینة تحقیق، ابتدا با تحقیقات عمده و گسترة موضوع مورد مطالعه آشنا می شود. سپس با شناخت نسبت به مفاهیم موضوع، موضوع های فرعی آن را مشخص کرده و مسئله تحقیق را تحدید می کند. ب- قرار دادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلیبرای افزودن به دانش موجود در هر زمینه ای باید رابطة تحقیق خود را با دانش موجود در آن زمینه بیان کند. بر این اساس محقق بیان می کند که تحقیقات قبلی چه سهمی در روشن شدن مسئله مورد بررسی داشته و تحقیق کنونی چه نقشی در گسترش دانش دربارة مسئله مورد بررسی خواهد داشت. ج- اجتناب از دوباره کاریبررسی کامل پیشینة محقق را قادر می سازد که از تکرارهای ناخواسته خوداری کند. اگر تحقیق مشابهی صورت گرفته باشد ممکن است محقق عمداَ بخواهد تحقیق را برای اطمینان از نتایج آن تکرار کند. یک تحقیق را که با روش مشابهی صورت گرفته ولی به نتایج معنی داری نرسیده است می توان با تجدیدنظر در بیان مسئله یا روش اجرا، تکرار کرد.
اسلاید 18: د- انتخاب روش ها و ابزار اندازه گیری دقیق تربا بررسی پیشینة تحقیق می توان از روش های مورد استفاده در تحقیقات قبلی از جمله ابزار اندازه گیری، روش نمونه گیری و امثال آن، آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آن ها پی برد. بر این اساس پژوهشگر می تواند طرح تحقیق مناسب را برای موضوع مورد نظر انتخاب کند و نارسایی های احتمالی روش شناختی مشهود در تحقیقات قبلی را منظور داشته در تدوین و اجرای طرح تحقیق خود آن را برطرف کند(بازرگان، 1383، 56).
اسلاید 19: منابع تحقیقدر یک تقسیم بندی منابع اطلاعاتی به دو دسته تقسیم می شود: منابع دست اول(primary source) و منابع دست دوم(secondary source). منابع دست اول، مطالعات، نوشته های اولیه یک نظریه پرداز، محقق یا شاهد زنده در یک واقعه است. منابع دست اول حاوی تمام گزارش های تحقیق، یک نظریه یا بیانات یک ناظر است و به دلیل مفصل بودن و در بعضی موارد خیای فنی است. مانند مطالعات تجربی منتشر شده در مجله ها یا در نظام های بازیابی اطلاعات، گزارش های تحقیق و برخی پایان نامه ها است.منابع دست دوم ادبیات نظری و تجربی قبلی است. ازجمله این گونه منابع کتاب ها، مقاله های منتشر شده در دایره المعارف ها و مقاله هایی است که وضع دانش موجود را دربارة یک موضوع از طریق خلاصه کردن تحقیقات اصلی ارزیابی می کند. یک کتاب درسی که در زمینه ای علمی به بسیاری از منابع دست اول در یک چارچوب واحد وحدت می بخشد نیز یک منبع دست دوم است.(بازرگان، 1383، 56).
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.