صفحه 1:
‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 2:
سرفصل مطالب * Content / outline ]۱ مقدمه : رفتار سازمانی و ماهیت آن ( ۸ گروه ها و تیم ها | اصاسات: هوش عاطفی و جرخه زيستى | |4 مديريت تعارض و مذاكره م عفن دی ‎.٠١‏ مديريت نگرش ها و ارزش ها شمیت ۴ دراک ۱ مدیریت خلاقبت و نوآوری ‎IT‏ مدیریت فرهنگ سازمانی ۳ مدیریت رفتار سیاسی (نفوذ ۰ قدرت) 3 ۴ مدیریت یادگیری در سازمان ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 3:
a ۰ فرآیند شناختی شامل راه هایی می شود که انسان به پردازش اطلاعات در مورد جهان طبیعی یا اجتماعی می پردازد .

صفحه 4:
(Perception) 51,01 ‏تعریف‎ یک فرآیند شناختی پیچیده و بیانگر تصوبر منحصر به فرد (الزاماً منطبق با واقعیت نیست) هر کس از جهان پیرامونی است . ادراک . ماحصل پردازش اطلاعات است . امرانک رسای اش لاله (1 جر پراش ماکان جهان زب نیز[ متفاوت ادراک می کنند . ادراک وسیع تر و پیچیده تر از حس است .

صفحه 5:
سیستم ادراک محرک های محیطی(درون سازمانی . برون سازمانی) ‎)Environmental Stimuli(‏ «election ) 1 سازماندهی و تفسیررسعت )Organization and Interpretation( رفتار ها ء احساسات و پيامدها ) Aftermath,Emotions, and Behavior( ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 6:
یک نظرسنجی در سراسر جهان توسط سازمان ملل انجام شد: سوال : بررسی وضعیت کمبود غذا " لطفا نظر صادقانه خود را در مورد راه حل کمبود غذا در سایر نقاط جهان بیان کنید ؟* *بررسی شکست بزرگی بود ... چون : ۱. در آفریقا نمی دانستند "غذا" چه معنی می دهد. . در شرق اروپا نمی دانستند "صادقانه " چه معنی می دهد. . در غرب اروپا نمی دانستند "کمبود " چه معنی می دهد. . در چین نمی دانستند "نظر" چه معنی می دهد. . در خاور میانه نمی دانستند "راه حل " چه معنی می دهد. . در امریکا جنوبی نمی دانستند "لطفا" چه معنی می دهد. . در ایالات متحده آمریکا نمی دانستند " ساير نقاط جهان " چه معنی می دهد . ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 7:
مدل ادراک اجتماعی ویژگی های ادراک کننده (بیرونی) ‎oes‏ هاى را ‎(sare!‏ ‏ادراک کننده (درونی) را برونی) ‎Tess‏ ویژگی های وضعیت فرهنگ 1 محيط فسيزيكى. 2 عوامل درونی و بیرونی که موجب جلب توجه ما می شوند . انتخاب ادراکی را تحت تأير قرار مى دهند ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 8:
ویژگی های ادراک شونده (درونی) انگیزش

صفحه 9:
ویژگی های ادراک کننده (ببرونی) تباین با زمینه اندازه ۳ ‎AES‏

صفحه 10:
ویژگی های ادراک شونده (بیرونی) © هرچقدر محرک یا وضعیت از زیبایی ساختاریبالاتری برخوردار باشد پیشتر مورد توجه قرار می گیرد .(زیبایی در هنكام مصاحبه) * زیبایی ساختاری در جامعه مدرن » موثرترین نوع زیبایی تلقی می شود. 3 35 3 = x Structural beauty 3 9 علاوه بر ادراک دیگران در ادراک خود فرد نیز موثر است. ‎a‏ ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 11:
ویژگی های ادراک شونده (بیرونی) ورس ‎ye‏ = 2 سدت مورد توجه قرار مى كيرد . (عطر تند , صدای بلند . نور ز؛ * نور زياد بر سردر مجالس مذهبى * صدای بلند مدیر . © هرچقدر شدت محرک يا وضعیت خارجی بیشتر باشد . بیشتر ( ‎Intensity‏ | * اندازه های بزرگ , توجه را به خود جلب می کنند . اندازه ا ات بررگ در کارخانه ها بیشتر توجه را جلب میکند. * مدیر قد بلند بیشتر توجه را جلب می نماید .هار مه دردازه نب * نوشته های بزرگ (قیقو) بیشتر مورد توجه قرار مى كيرد . \ ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 12:
تباين با زمينه Contrast With Background سس تکرار Repeat ویژگی های ادراک شونده (بیرونی) * محرک هایی که با زمینه تضاد دارند با برخلاف انتظارند , توجه را جلب می کنند . * کارگری که داتما در کارخانه صدای سر صدا می شنود هرگز توجهش به ها ‎es‏ شود اما قطع صدا باعث جلب توجه.وی:می گردد. * محرک هایی که تکرار می شوند نسبت به محرک هایی که یک بار رخ مسی ) دهند توجه را بیشتر جلب می * تکرار آیات در قرآن کریم . مثال : «ویل یومنذ للمگذبین» (وای آن روز به حال آنان که تکذیب یات خدا کردند) اين آیه در سوره ی المرسلات (۵۰ آیه) ۱۰ بار تکرار شده است. 0 طرر ستاو تکرار می شوند تا توجه مشتری را جلب کنند * سرپرستان در کارخانه یک وظیفه ساده را برایکارگران توضیح میدهند. \ cS ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr. Varzeshkar Ahmad.2

صفحه 13:
حرکت و تغییر Motion and Change جديد بودن و آشنايى New and familiar ویژگی های ادراک شونده (بیرونی) | » وضعیت های متحرک و متغیر نسبت به وضعیت های ثابت . توجه / بیشتری را جلب می کند. * ساختن آگهی های متحرک و متغیر . * انجام تغییرات در کارکنان به منظور جلب توجه دیگر کارکنان به کار توسط مدير * اشياء . رويداد ها و موقعيت هاى جديد توجه را جلب مى كنند . * چیزهای جدید در محیط آشنا و چیز محیط جدید توجه آدم را جلب می کند. * جلب توجه فیلم ها با موضوعات جدید نسبت به فیلم ها با موضوعات تکراری. * علاقه نشان دادن بیشتر اهل خانه نسبت به وسایل و لوازم جدید أشنا و مشهور نسیت به دیگر افراد ‎‘Advanced Organizational Behavior‏ Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
Mi Drvarzeshkar Ahmad 20

صفحه 18:
انتخاب ادراکی و سازمان ادراکی ** انتخاب ادراکی * عوامل درونی و بیرونی که توجه فرد را جلب © سازمان ادراکی * فرآیند شناختی شامل راه هایی می شود که انسان به پردازش اطلاعات در مورد جهان طبیعی یا اجتماعی می پردازد .

صفحه 19:
*مجاورت : محرک هایی که از نظر زمانی یا مکانی در نزدیکی هم قرار درد (تیم ها . شکایت مشتری از کلا و همان زمان) *مشابهت: محرک های مشایه در قالب یک گروه دسته بندق می شوند.رگرتی که باس مدب بهبود كالا در می پوشد در یک *تکمیل: فرآیند ادراکی افراد خود به خود اجزای ناقص ی را وه جای می کیرد البته اثر معكوس شود افراد به خاطر اجزاء کل را نبینند هرختان که ماع دیدن جنگ می شود *استمرار: شخص تمایل دارد که امتداد و الموار يك مامرك أسوجوسرا ببيع. Asche اصول سازمان ادراکی * اصلی ترین قالب سازمان ادراکی می ‎racy‏ فرد بر مبنای آن ادراکاتش را تنظیم زمینه ادراک می شوند. يديل معنی ات ستازیان ادری تمایل ‎ta a‏ بندی محرک های معتسف در قالب الكوهاى قابل تشخيص دارد. * كروه يندى بر مینایاصولی انجام می شود که باعث می شود کروهبندی ها در اقا متفاوت ‎cy ne‏ * اصول : مجاورت , مشایهت ,تکمل. استعرار * موجب می شود سرد در دای متحبول و متفر یک نع بای را باس کند ‎pease le a Fo BE lal a>‏ ‎Sit AS Uy png ae‏ موادت 4 بك أقراد در أحساين ثبات كمى ند ‎١‏ ‎Advanced Organizational Behavior‏ ‎Management‏ ‎Drvarzestkar Ahmad 203g‏

صفحه 20:
خطاها و تعصبات ادراكى متداول در تصميم كيرى (ss (asst Kol tate a ~ 7, 5 Se | ‏ی(‎ ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 21:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری اطلیشه بیانگر فرآیند ارزیابی خصوصیلت دیگران پراساسی عضویت در یک طبقه با دسته اجتمامی, ‎ees 7‏ او اب اعهی‌شوند که لطلاهات اسژگز ‎acd, Fas sa lg‏ شين وي ا لسري 2 ع ‎eel‏ لكر بالنها كر 56 2 or | Se أدرلكاز خود را در لفراد فح أثير قرار موجهف. ين> مشاغلمهندسی:3 با ی | تلوع آموزی : حساسیت منفى نسيت به اقليت هاى نؤادى . مذهبى . جنسى و قومى را برطرف SS ‏و به اصالث انسائى همه انسان ها تأكيد مى‎ ٠ | SRN IE ىن م | نظويه تعاس : ابن نظريه مطرح مى كند كه هر جقدر تعامل ماب يك فرد بيششر شود ار . كليشه ها در شتاخت و درك وى كمثر مى شود |أزمانى رخ مى دهد كه يى خصيصه برجسته شخص بر ادراك کلی ما از ساير خصوصيات وى | تأثیر می گذارد . | * (تعمیم) یک ویژگی ادراک را شکل میدهد ‎٩۱‏ به تصمیم گیری ضعیف و غیر واقعی منجر می شود. ‏* در صورت نبود اطلاعات عینی و ملموس بیشتر رخ میدهد. ‏* در ارزیبی عملکرد بسیار رخ میدهد ل : كرمنفى که أخر ار در ضورت داشتن عملگرد کم و ی زیر با امد درب نسیت سیف ر یی می شود ‎‘Advanced Organizational Behavior‏ ‎Management ‎Dr.varzeshkar Atmad.204g ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری زمانی است که فرد یور می کند هعهافرد تیزرفتارها و ‎ao gg fn atin‏ لسري ی رت ی و | کرمندی که فک افزایش حقوق است تصورمی کند که همکرتش یز چنین قصدی دارند فرفکی ناد باق مان اشتباء شود | اث مشماتى: قرا تعال دارئد كساتى را كه شباهت زيادى با آنا دارند نسيت به يقيه هت و ماع تر رای | کنند. کسانی را که شباهت (نژاد . مذهب . جنسیت ؛ من . تحصیلات . باورها و ارزشها . ظاهر و ..) زیادی با آنها دارند . نسبت به بقیه بهتر و مساعدتر ارزیابی کنند . * مدیران در ازییی ها به هم حزبی های خودارزش بیشتری می دهند * زبردستان به مدیراتی که شباهت بیشتری با آنها دارند اعتماد بیشتری دارند ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 23:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری تمايل به ارزيابى افراد . اشيا يا وقايع در قياس با ويذكى افراد . اشيا يا وقايعى كه به خاطر ويزكى بسيار نيت هر ذهن مائده الك بياذكر اث مقايسه لي اسست - وقتى دانشجويان در ارزيابى آخر ترم . يك استاد را با استاد نمونه دانشكاه مقايسه مى كنند دجار اين خطا می شوند برای نشان دادن این که تصمیم اولیه غلط نبوده است علل: | توجيه تصميمات اشتباه به منظور حفظ تصوير مثبت خود اشتباه در برآورد در حين شروع يروره | تخمين بیش از حد موفقیت . دفاع ادراكى ‎٠‏ و ناديده كرفتن اطلاعات منفى. خود نمایی و غرور بیش از حد . ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 24:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری فرد اطلاعات را به طور انتخابی جمع آوری می کند تا تأیید تصمیمات گذشته باشد . اطلاعات مثبت امتياز بالابى زا به خود می گیرند اطلاعت متقى امثياز بسیار کمی دارند ازور ۳۶۸ درجه می تواند تا بحدودی بدبهیود این وضبیت کمکت ند مصداق آيه ى : يؤمنون ببعضا و يردون بعضكم. |اثمايل فرد به تشبيت اطلاعات أوليه به عنوان تقطه شروع دلالت ميكند كه تعديل بعدى نيز | بر مبناى آن انجام مى شود | یت يعد از تصميمات وي یر مین و وت ون | * ذهن براى اطلاعات اوليه اهميت زيادى قائل ست | * تعيين حقوق با توجه به حقوق قبلی شما در شفل دیکر ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 25:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری ۱ تمایل فرد به تصمیم گیری و قضاوت پراساس اطلاعات آماده و در دسترس است. ناکید بر نیمه پر لیاناثر متفاوتی از تأکید پر نیمه خالی درد اسه اثر قالب بندى : الر قالب بننق گزیته زیسک دار افراد خر مواخهه یا موقمیتی که مزیای قطنی تاکید درد از ریک اجتناب می کنند قتى يه بارت أعتالي کید می شود رسک می ‎BE‏ از قلب بندی ویژگی دار میت دوجت آربلی بت و ره من زب هقی را به تال رد اثر قالب یندی هدف: بر هدف کذا ام عمل دلات دارد تمايل به ارزيابى علابق . كرش هاء و توانابى هاى خود با افراد و گروه های مشابه خود . 188 : هدفسياء يوستها * در آمریکا | 7 | 8۸:هدفسفید پوستها ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 26:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم انسان برای یک امر شانسی و تصادفی معانی خرافی متفاوتی می سازد و تفسیر می كند در قرهنگ های مختلف متفاوت در هشرق زمین پیشتر است با کانون کنترل (در بحث شخصیت توضیح داده شده) مرتبط است. رت تصمیم گیری عقلایی را در امور روزمره از قرد سلب ميكند زمانی که آن واقعه اتفاق افتاده است . ابعد از واقعه ييامد مى كويد همانطور که من قبلا گفتم بدیهی بود * برعکس پیش بینی است * حافظه فرد انتخایی عمل می کند و پیش بینی خود را متناسب با آن چیزی که واقعا رخ داده است. بازسازی می کند * قدرت یادگیری را از تاريخ كذشته کم می کند . خطای اطمینان بیش از حد را نیز نقویت می کند. ‎‘Advanced Organizational Behavior‏ Management Dr.varzeshkar Atmad.204g Serre 0-177

صفحه 27:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم آولین تأثیرات . احساسات و برخورد ها تا آخر در ذهن باقی می ماند هاولین برخورد و اثر » آخرین برخورد است» انسان تمایل دارد که سریما بر مبنای اطلاعات اولیه در مورد یک شخص یا یک واقمه قضاوت کند ذهن ترجیح میدهد که افراد و وقايع را بر مبناى اطلاعات كلى طبقه بندى كند . نه بازيايى جزئیات کامل. اكر اولين برخورد منفى باشد به سادكى تغيير تخواهد برخورد مثبث به واقعيت و برخورد متفی به برخورد. |إثر تأخر ‎٠‏ زمانى رخ ميدهد كه آخرين اطلاعات ‎٠‏ ادراك مارا نحت تأثير قرار مى دهند (ارزيابى آخر سال) اتمايل به ارزيابى مثبت در اثر ملايمت و تعايل به ارزيابى متوسط در تمايل به مركزيت ملايمت : ويزكى شخصى كه فرد ديكران و وقايع را همواره به روش مثبتى ارزيابى مى كند. تمرکز به مرکزیت : فرد از قضاوت افراطی پرهیز و همه اقراد و وقايع را متوسط ارزيابى مى كند. * موجب انكيزه سوزى در كاركنان داراى عملكرد بالا مى شود * موجب بى تفاوتى در كاركنان دارلى عملكرد بابين مى شود ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g Serre 0-177

صفحه 28:
خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم (یشگویی کامبخش یا کامیابی فراخود است . باورها وانتظارات آفراد تعیین کننده رفتار و عملکرد آنهاست. در افسانهبنان مجسمه سازی به نام بیگمالیونبود که از زان تنفر زیدی داشت , وی عاشسق مجسمه ونی كه ساخته دست خود بود مى شود . و از الهه افروديت يا دعاو تترع مى خواهد ها ان را زنده تملين . و آن مه رن مي شود ييكماليون : اكر انتظارات بالاى يك فرد باعث افزايش عملكرد اقراد ديكر شود گالاتیا: اک انتظارات بالای فرد باعث افزايش عملكرد خودش شود > لبه منفى اثر بيكماليون می باشد . یعنی انتظارات کم باعث کاهش عملکرد افراد می شود. انتظارات پایین مدیر کاهش عملکرد افراد را به ار می آورد * در مایکرو سافت پروژه های قبلی در مهلت زمائی مشخص تمام شده اند و این انتظاربالا عنصری از فرهنگ ساومانی تبدیل گردیده است : لین وضعیت علاوه بر بهره جابجایی کارکنان را نیز کاهش داد. (کاری که شهرداری تهران با زدن تبلوهای اتمام پروژه تصمیم به انجام آن گرفت ولی با تاخیر در اتمام کار پروزه ها به نتیجه مطلوب دست نیافت) ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 29:
۳ ۴ ۵ 5 ۷ ۸ ۹ ده راه برای نهادی کردن اثر پیگمالیون در سازمان در كاركنان اعتماد به نفس ايجاد كنيد باور كنيد که هر فرد بالقوه توان انجام کارها را دارد اهداف چالشی تنظیم کنید انتظارات عملکرد بالایی ایجاد کنید. در مواقع ضروری بازخور مثبت و سازنده ارائه دهید از نااميد كردن كاركنان جه به صورت كلامى و جه غير کلامی بپرهیزید در راستاى انجام موفق وظايف . كاركنان را تشويق و تقويت مثبث كنيد به كاركنان كمك كنيد تا مهارتهاى جديد را بياموزند سعى كنيد كاركنان در انجام مهارت ها به مرحله تسلط برسند ۰ مراقب چرخه غیر اثر بخش (لبه منفی)اثر پیگمالیون باشید . ده فرمان برای مدیران ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 30:
وابستگی ادراک به زمینه و جایگاه « هشقدم به عقرسرويد و هوبليه به تصوير بنكريد » فيليب جى .شينز و اوليوا از دانشكاه كلاسكو در صددند به ما نشان دهند كه آنجه فرد ادراک می کند به جایگاه وی بستگی دارد . Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 31:
* نظریه اسناد به فرد کمک می کند که عمل رفتار خود و دیگران را دریابد . ‎Se‏ ايها اتلد کل ‎BOO ROSES O Gia Gia‏ رفتار یعنی اجماع . تمایز . ثبات به دست آوردن اسناد علّی را BID ‏لمتكم‎ Gis pile Ga), @ ‏ام‎

صفحه 32:
ste ‏سبع‎ ‎onl 2a‏ در ید ‎ ‏عملكرد ‎[ove ‎[6 ‎aad ‎sty‏ روا ‏الزايش لتر موفقيت فر ‏یش مرو ‎a‏ ‎sept at‏ كاهش الفؤليش ؤت يقس کامتش اویش تفر ‎eat‏ فزي غوور كلش ازايش ‎shes‏ ‎eter) ‏هریش سدع‎ ‏كمن ریش مسر كتفش ریش شرمساری ‎(emits at‏ ‎‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g ‎

صفحه 33:
عوامل درونی ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 34:
خطاهای اسناد * نادیده گرفتن عوامل محیطی موّثر بر رفتار اشاره دارد و اینکه فرد تمایل دارد هنگام مشاهده و علت یابی رفتار دیگران تأثیر ویژگی ها و صفات شخصی را بیش از اندازه و تأثیر عوامل بیرونی و محیطی را کمتر از حد واقعی جلوه دهد . «تأخبر سر كار تنبلى تلقى مى شود * بیان می دارد فرد و سازمان موفقیت ها را به عوامل درونی - مثل توان و تلاش - و شکست را به عوامل بیرونی - مثشل شرایط و بدشانسی- نسبت می دهند. ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 35:
مدیریت تصویر سازی (قأثیر گذاری) & * تصویر سازی فرآبندی است که فرد آگاهانه می کوشد ادراکات دیگران را از خودش شکل داده . کنترل يا مدبریت کند . از دو نوع استراتژی استفاده می کند : ۲ _ استراتژی کاهش : طی آن نقش و مسئولیت خود را در قایع و نتایج منفی کمتر از حدا واقعی) نشان میدهند . استراتوی افزایش در آن مسغولیت خود را در انتایج.مقبت بیش از حد واقعی:جلوه ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 36:
استراتزی های کاهش توجیه | | تعذیر \ = /

صفحه 37:
استراتژی های افزایش ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 38:
استراتژی های کاهش و افزایش

صفحه 39:
روش هایی برای بهبود ادراک : شناخت خود » پنجره جو - هری ناشناخته برای خود <

صفحه 40:
روش هایی برای بهبود ادراک : همدلی با دیگران همدلی به درک و حساسیت فرد به احساسات. ادراکات و شرایط دیگران دلالت دارد و دارای مولفه شناختی و احساسی است . مولفه شناختی : به درک وضعیت افراد دیگر دلالت دارد . موّلفه احساسی : به تجربه احساسات مشابه با دیگری تأکید می کند . ‘Advanced Organizational Behavior Management Dr.varzeshkar Atmad.204g

صفحه 41:
و صلى الله على محمد و آل محمد GES Ai ‏سل علي‎ ae

Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 1 .1مقدمه :رفتار سازمانی و ماهیت آن .8گروه ها و تیم ها .2احساسات :هوش عاطفی و چرخه زیستی .9مدیریت تعارض و مذاکره .3انگیزش :نظریه های انگیزشی .10مدیریت نگرش ها و ارزش ها . 1 _4ادراک .11مدیریت خالقیت و نوآوری .4شخصیت .5ارتباطات :توسعه مهارت برقراری ارتباط .12مدیریت فرهنگ سازمانی .6رهبری :توسعه مهارت رهبری .13مدیریت رفتار سیاسی (نفوذ ،قدرت) .7استرس :مدیریت فشار عصبی و تحلیل رفتگی .14مدیریت یادگیری در سازمان 2 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 فرآیندهای شناختی فرآیند شناختی شامل راه هایی می شود که انسان به پردازش اطالعات در مورد جهان طبیعی یا اجتماعی می پردازد . در رفتار سازمانی ادراک اهمیت دارد . 3 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 تعریف ادراک ()Perception یک فرآیند شناختی پیچیده و بیانگر تصویر منحصر به فرد (الزامًا منطبق با واقعیت نیست) هر کس از جهان پیرامونی است . ادراک ،ماحصل پردازش اطالعات است . ادراک اکتسابی است و افراد با تجربیات متفاوت ،جهان پیرامونی را متفاوت ادراک می کنند . ادراک وسیع تر و پیچیده تر از حس است . 4 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 سیستم ادراک ) برون سازمانی، محرک های محیطی(درون سازمانی )Environmental Stimuli( المسه شنوایی بینایی بویایی چشایی )Feelin )Hearin )Seein )Smelli )Tastin g( g( g( ng( g( عده ای برای حس ششم (شهود) هم .اعتبارقائل اند Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 انتخاب )selection ( سازماندهی و تفسیر )(اطالعات )Organization and Interpretation( احساسات و پیامدها، رفتار ها ) Aftermath,Emotions, and Behavior( 5 یک نظرسنجی در سراسر جهان توسط سازمان ملل انجام شد: سوال :بررسی وضعیت کمبود غذا " لطفا نظر صادقانه خود را در مورد راه حل کمبود غذا در سایر نقاط جهان بیان کنید ؟” •بررسی شکست بزرگی بود ...چون : .1در آفریقا نمی دانستند "غذا" چه معنی می دهد. .2در شرق اروپا نمی دانستند "صادقانه" چه معنی می دهد. .3در غرب اروپا نمی دانستند "کمبود" چه معنی می دهد. .4در چین نمی دانستند "نظر" چه معنی می دهد. .5در خاور میانه نمی دانستند "راه حل" چه معنی می دهد. .6در امریکا جنوبی نمی دانستند "لطفا" چه معنی می دهد. .7در ایاالت متحده آمریکا نمی دانستند " سایر نقاط جهان ” چه معنی می دهد . 6 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 مدل ادراک اجتماعی ویژگی های ادراک کننده (بیرونی) ویژگی های ادراک کننده (درونی) ارزشها و نگرش ها 1. شخصیت 2. انگیزش 3. تجربه 4. ادراک ویژگی های وضعیت زیبایی ساختاری 1. شدت 2. اندازه 3. تباین با زمینه 4. تکرار 5. حرکت و تغییر 6. جدید بودن و آشنایی 7. فرهنگ 1. محیط فیزیکی 2. عوامل درونی و بیرونی که موجب جلب توجه ما می شوند ،انتخاب ادراکی را تحت تأیر قرار می دهند . 7 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 )ویژگی های ادراک شونده (درونی Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 8 )ویژگی های ادراک کننده (بیرونی Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 9 ای شه تال ری شت بی در جه رای تآ شو هر ظا جا ی ان ساز مم د. هن ید مل (ع 10 ی) بین ،ا نس ان ها یی که غنا ید رون ی کم تر وب ه تب ع آن خ ود باو ری پای ین ت ری دار ند ویژگی های ادراک شونده (بیرونی) ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 )ویژگی های ادراک شونده (بیرونی Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 11 )ویژگی های ادراک شونده (بیرونی Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 12 )ویژگی های ادراک شونده (بیرونی Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 13 آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 14 ایتالیایی ها Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 15 فرانسوی ها Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 16 ژاپنی ها Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 17 انتخاب ادراکی و سازمان ادراکی انتخاب ادراکی :عوامل درونی و بیرونی که توجه فرد را جلب میکنند تبیین می کند . سازمان ادراکی :فرآیند شناختی شامل راه هایی می شود که انسان به پردازش اطالعات در مورد جهان طبیعی یا اجتماعی می پردازد . 18 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 اصول سازمان ادراکی •مجاورت : محرک هایی که از نظر زمانی یا مکانی در نزدیکی هم قرار دارند. (تیم ها ،شکایت مشتری از کاال و بهبود کاال در همان زمان) •مشابهت: محرک های مشابه در قالب یک گروه دسته بندی می شوند(.کارگرانی که لباس مشابه می پوشند در یک گروه جای می گیرند) . •تکمیل: فرآیند ادراکی افراد خود به خود اجزای ناقص را تکمیل می کند . البته اثر معکوس این پدیده باعث می شود افراد به خاطر اجزاء کل را نبینند . اصول سازمان ادراکی (درختان که مانع دیدن جنگل می شوند) •استمرار: شخص تمایل دارد که امتداد و استمرار یک محرک موجود را ببیند. 19 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 20 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری مشکالت کلیشه ها .کلیشه ها ممکن است مبنایی برای تعصب و تبعیض قرار گیرند 1. .باعث می شوند که اطالعات ناسازگار با آنها ،یا نادیده گرفته شوند و یا تفسیر به مقصود شوند 2. ادراک از خود را در افراد تحت تأثیر قرار می دهند .زن = مشاغل مهندسی 3. ساز و کارهای کاهش آثار تفکر کلیشه ای تنوع آموزی :حساسیت منفی نسبت به اقلیت های نژادی ،مذهبی ،جنسی و قومی را برطرف .و به اصالت انسانی همه انسان ها تأکید می کند نظریه تماس :این نظریه مطرح می کند که هر چقدر تعامل ما با یک فرد بیشتر شود ،اثر .کلیشه ها در شناخت و درک وی کمتر می شود ا د ر ا ک ک ل ی ش ها ی اث ر ه ا ل ( oه ا al tی ‏H ec ‏ff )E 21 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری ف ( ر ا n ف کtio ن یc e j o ) r P اث-( ر مto ن س ا نr- یila e im m S ) Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 22 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری اث ر م قt( ا ی سهa s ایo n t r e c t ff C )e ت ش ( د یدof t تعlatioitnmen ه دca m Es om )C Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 23 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری ت(ما ی ل بهto n y ت أ nc atio ی e یدnd rm Te nfi o )C تکی ه گ ل اهing(َ ias – تhor nt B ع د یnc me A st u dj A ) Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 24 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری خط ا اث ی د س ( ر قال ت ر ngب س ی am iب ن د و rی )F : NBAهدف سیاه پوست ها : MBAهدف سفید پوست ها خط ا َ( eن ی ن م vم ون ntatiاینده ه ای ‏se s ‏r e ) Bi a 25 ‏p ‏Re ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری خط ا ی ( خر شانtition ا سs - فاتuperr S o e- Err c ) an h C تو ه پ می ا س گ خطas or(َ ا و ی یt Bi یi g h s io n n Hi d s ) I ll u Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 26 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری ر P ( اث ر قتtency دمLa وnd t ت أ خa ec r im y ac )Eff ا ثر م الی م به م تcy(َ و ت رک ز ی م رn D e n ک ت زTe )C t en ra l Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 27 خطاها و تعصبات ادراکی متداول در تصمیم گیری اث ر گا ال ت پیگ یect( t ا و م c الیو اثرion Effa Eff نal ate l gm G a y P nd )A م اث ر گِل ol )G em ec Eff t(َ Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 28 ده راه برای نهادی کردن اثر پیگمالیون در سازمان Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 29 وابستگی ادراک به زمینه و جایگاه » هشت قدم به عقب بروید و دوباره به تصویر بنگرید « فیلیپ جی .شینز و اولیوا از دانشگاه گالسکو در صددند به ما نشان دهند که آنچه فرد ادراک می کند به جایگاه وی بستگی دارد . 30 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 نظریه اسناد نظریه اسناد به فرد کمک می کند که عمل رفتار خود و دیگران را دریابد . به عقیده کلی انسان ها پس از این که اطالعاتی در مورد سه بعد رفتار یعنی اجماع ،تمایز ،ثبات به دست آوردن اسناد عّلی را انجام می دهند و علل رفتاری را مشخص می کنند . 31 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 )Weiner(مدل اسناد وینر Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 32 مدل اسناد کلی اجماع کم تمایز کم ثبات زیاد 33 اجماع زیاد عوامل درونی عوامل بیرونی تمایز زیاد ثبات کم ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 خطاهای اسناد Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 34 مدیریت تصویر سازی (تأثیر گذاری) تصویر سازی فرآیندی است که فرد آگاهانه می کوشد ادراکات دیگران را از خودش شکل داده ،کنترل یا مدیریت کند . از دو نوع استراتژی استفاده می کند : ‏ استراتژی کاهش :طی آن نقش و مسئولیت خود را در وقایع و نتایج منفی کمتر از حد واقعی نشان میدهند . ‏ استراتژی افزایش :در آن مسئولیت خود را در نتایج مثبت بیش از حد واقعی جلوه میدهد . 35 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 استراتژی های کاهش Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 36 استراتژی های افزایش Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 37 استراتژی های کاهش و افزایش Advanced Organizational Behavior Management Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 38 روش هایی برای بهبود ادراک :شناخت خود » پنجره جو -هری بازخور ناشناخته برای خود ناحیه 2 ناحیه 1 کور باز ناحیه 4 ناحیه 3 ناشناخته پنهان شناخته شده برای دیگران افشا (خودگشودگی) 39 شناخته شده برای خود ‏SR ‏Ps ناشناخته برای دیگران ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 روش هایی برای بهبود ادراک :همدلی با دیگران همدلی به درک و حساسیت فرد به احساسات ،ادراکات و شرایط دیگران داللت دارد و دارای مؤلفه شناختی و احساسی است . مؤلفه شناختی :به درک وضعیت افراد دیگر داللت دارد . مؤلفه احساسی :به تجربه احساسات مشابه با دیگری تأکید می کند . 40 ‏Advanced Organizational Behavior ‏Management ‏Dr.Varzeshkar Ahmad.2010 41

62,000 تومان