ادیان کثرت یا حصر
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمادیان کثرت یا حصر؟
اسلاید 2: ادیان کثرت یا حصر؟سه نظریه:الف) پلورالیسمب)حصر گراییج)شمول گرایی
اسلاید 3: مقدمات بحثظهور اديان مختلف در طول تاريخ در گروه الهي و بعدي عقايد مشابه در بين اديان تاثير اديان در يك ديگر : به خصوص در اديان الهياعمال مشابه در اديان : مسيحيت و هندو : مائده آسماني تاكيد بر معنا و گوهر در اديان به جاي صدف و ظاهر
اسلاید 4: مقدمات بحثادعاي حصر از جانب تمامي انبياء : تبليغ نمودنهمه اديان قابليت تحول و كار كرد مثبت در پيروان خود داشته اند مسلمان واقعي نه ظاهریسوال در روش رفتار پيروان ساير نیستنكته : تكثر اديان غير از كثرت گرایي است -تكثر اديان واقعيت خارجي -كثرت گرایي نظريه فلسفي در تبيین اين واقعيت خارجي است
اسلاید 5: سوال اساسی بحثآیا همه ادیان راه رستگاری هستند یا تنها یک دین راه رستگاری است؟آیا تنها یک دین نجات بخش است یا همه ادیان چنین هستند ؟
اسلاید 6: پلورالیسم1- معرفی نظریه2-تاریخچه3-علل ظهور4- ادله5- نقد ادله
اسلاید 7: پلورالیسممعرف مبدع نظریه: جان هیک : متولد 1922 انگلستان 1940 وارد کلیسای پروتستان شد شرکت در جنگ جهانی دوم ورود به سلک روحانیت و 3 سال در سلک کشیشان استاد فلسفه در دانشگاه بیرمنگام/کالیفرنیا و پرینستون پذیرش و ایمان عمیق او به مسیحیت که بعدا با اندیشه ای فلسفی او تعدیل شد نقض بعضی از اعتقادات مهم مسیحیت هم چوم تثلیث/تجسد و الوهیت مسیح کتب مختلف او در باب ادیان در ایران: فلسفه دین، بعد پنجم اول بار در 1963 نظریه را در مقاله ای با عنوان : دعاوی متعارض ادیان در باب نیل به حقیقت مطرح نمود.
اسلاید 8: اقسام کثرت گرایی: ديني فرهنگي : نفي هر گونه رجحان و پذيرش همه فرهنگها سياسي ( تساهل ،تسامح ) تكثر احزاب اخلاقي: نفي ارزشهاي ثابت معرفتي وجه مشترك : نفي هر گونه رجحان و مرجع داوري ،نسبي انگاري معرفت شناس
اسلاید 9: پلورالیسمبررسی کثرت گرایی:بررسی عللبررسی دلایل :درون دینیبرون دینی
اسلاید 10: علل کثرث گرایی: (بروس کوئین)1- خستگي از جنگ هاي مذهبي 2- گسترش مطالعه اديان در غرب 3- لزوم همزيستي پيروان اديان در غرب
اسلاید 11: دلیل برون دینی (کارکرد تحول گرایی در ادیان:جان هیک)رستگاری(نجات):رسیدن از خود محوری به خدا محوری استهمه ادیان توان این تحول را دارا هستندنتیجه :همه ادیان راه رستگاری هستند
اسلاید 12: نقد دلیل جان هیکاین استدلال پذیرفتنی نیست :خدا در ادیان مشترک لفظی است :یک لفظ با معانی گاه کاملا متضاداگر اینگونه باشد حتی ادیان غیر توحیدی و بت پرستی نیز رستگار ی هستند.
اسلاید 13: جواب جان هیکنقطه نظر های متفاوت :توصیف های متفاوت.نومن (واقع)و فنومن(واقع نما):اختلاف ادیان ،اختلاف در توصیف است نه اصل واقع.تمثیل فیل در خانه تاریک از مولویدرک ناقص ابدی انسان از خدانتیجه:همه ادیان از یک واقعیت سخن می گویند اما خود متوجه نیستند.
اسلاید 14: نقد جواب جان هیکغرور انسان مدرن:اثبات جهل برای انبیا در توهم یقین ساختگی برای خودخلاف باور دینداراننقدی بر تمثیلات مولوی
اسلاید 15: دلایل درون دینیالف)آیاتی از قرآنإِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (62/بقره)بدرستى كسانى كه مؤمنند و كسانى كه يهودى و نصرانى و صابئى هستند هر كدام بخدا و دنياى ديگر معتقد باشند و كارهاى شايسته كنند پاداش آنها پيش پروردگارشان است نه بيمى دارند و نه غمگين شوند ب)صفات الهی:هادی
اسلاید 16: نقد ادله درون دینیمعنای هدایت :نشان دادن راه و هدف؟یا:رساندن به هدف؟قرآن :هدایت راهنمایی به سوی هدف است نه رساندن اجباری به هدفانا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورانتیجه:هدایت به این معنا با گمراهی اکثر آدمیان منافات ندارد
اسلاید 17: نظریه حصر گراییالف)مدعاب)دلایل:برون دینیدرون دینی
اسلاید 18: دلایل نظریه حصر گرایی الف)برون دینی:1-معرفت و ايمان شرط رستگاري معرفت به وضوح پرستش است شرايط رستگاري معرفت دين حق و حقيقت نمايي ركن مهم ايمان معرفت است نقد : تكليف قاصران چه مي شود ؟ تضاد استدلال با روح عدالت طلب انساني 2-فيض در رستگاري رشد از طريق تلاش انساني حاصل نمي شود تلاش ،انسان ها محكوم به شكست است كه فيض حق رشد در گرو لطف الهي حق رشد شناخت تجلي الهي كارل بارت : عسل انساني محكوم به شكست 2-رستگاري در گرو لطف الهي تنها يك تجلي و آن هم عيسي نه مسيحيت اديان ديگر واحد حسنات اخلاق هستند اما اين كافي نيست ب)درون دینی:وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً، فَاتَّبِعُوهُ، وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِه(انعام /153(
اسلاید 19: دلایل نظریه حصر گرایی نقد : تكليف قاصران چه مي شود ؟ تضاد استدلال با روح عدالت طلب انساني ب)درون دینی:وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً، فَاتَّبِعُوهُ، وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِه(انعام /153(
اسلاید 20: نقد دلیل حصر گرایینقد :1- چرا يك محل فيض ؟ 2- چرا تلاش انساني محكوم به شكست ؟ 3- تكليف قاصران
اسلاید 21: نظریه شمول گراییدو سوال :1- آيا ديني به نام حق مطلق داريم ؟ بله 2- بر فرض صحت ، نجات خارج از آن هم داريم ؟ بله
اسلاید 22: صورتهای شمول گراییشمول عفو رهروان صديق ساير اديان شمول عضو مي شوند نهايت حقيقت به لطف الهي حتي نزديك مرگ بر آنان ظاهر مي شود . 2- شمول به دلايل حقايق اديان ديگر به اندازه بهره مندي از اديان حق را رستگاري هستند . 3- شمول كفاره : كارل رينر مسيحيان بدون عنوان4- نسبيت در بهره مندي از حقيقت همه اديان بهره مند از حقيقت اند طيف وسيع نسبت بين اديان حق و باطل نيست نسبت حق بيشتر و كمتر است . هر دين كه بيشتر بتواند انسان را از خود پرستي برهاند دين بهتري است . دعوت در اين فرض جهت بهره برداري از رستگاري بيشتر نه اصل رستگاري
اسلاید 23: دلیل قرآنی نظریه شمول گرایی [سوره البقرة (2): آيه 62]إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (62)ترجمه آيهبدرستى كسانى كه مؤمنند و كسانى كه يهودى و نصرانى و صابئى هستند هر كدام بخدا و دنياى ديگر معتقد باشند و كارهاى شايسته كنند پاداش آنها پيش پروردگارشان است نه بيمى دارند و نه غمگين شوند (62)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.