صفحه 1:
ادیان کثرت با حصر؟ :سه نظريه الف) بلوراليسم ب)حصر كرايى ج)شمول كرايى

صفحه 2:
eins ظهور ادیان مختلف در طول تاريخ در كروه الهى و بعدی عقايد مشابه در بين اديان تاثير اديان در يك ديكر : به خصوص در اديان الهى اعمال مشابه در اديان : مسيحيت و هند : مائده آسمانى تاكيد بر معنا و كوهر در اديان به جاى صدف و ظاهر مد مد مد منز ند

صفحه 3:
eins ادعای حصر از جانب تمامی انبیاء : تبليغ نمودن همه ادیان قابلیت تحول و کار کرد مثبت در پیروان خود داشته اند ©. مسلمان واقعى نه ظاهری 0 مد هد سوال در روش رفتار پیروان سایر نیست . . نکته : تکثر ادیان غیر از کثرت گرایی است -تکثر ادبان واقعیت خارجی -کثرت گرایی نظریه فلسفی در تبیین این واقعیت خارجی است

صفحه 4:
سوال اساسی بحث آیا همه ادیان راه رستگاری هستند با تنها یک دین دراه رستگاری است؟ آیا تنها یکت دین نجات بخش است با همه ادیان چنین هستند ؟

صفحه 5:
Jak 1- ‏معرفین ظریه‎ تاربخچه-2 علظهور-3 ادله -4 نقدامله -5

صفحه 6:
پلور معرف مبدع نظریه: جان هیک : متولد ۱۹۲۳۲ انگلستان ۰ وارد کلیسای پروتستان شد شرکت در جنگ جهانی دوم ورود به سلکک روحانیت و ۳ سال در سلک کشیشان استاد فلسفه در دانشكاه بيرمنكام /كاليفرنيا و برينستون يرش و ایمان عمیق او به مسیحیت كه بعدا با اتديقه أى فلسفى أو تعديل شد نقض بعضى از اعتقادات مهم مسيحيت هم جوم تثليث/تجسد و الوهيت مسيح كتب مختلف أو در باب اديان در ايران: فلسفه دین؛ بعد ينجم اول بار در ۱۹۶۳ نظریه را در مقاله ای با عنوان : دعاوی متعارض ادیان در باب نيل به حقيقت مطرح نمود.

صفحه 7:
:اقسام کثرت گرایی wee فرهنگی : نفی هر گونه رجحان و پذیرش همه فرهنگها سیاسی ( تساهل ءتسامح ) تکثر احزاب اخلاقی: نفی ارزشهای ابت ‎٠‏ معرفتى ‏وجه مشترك : نفى هر كونه رجحان و مرجع داورى ,نسبى اتكارى معرفت شناس ‏سد هد مد من هن ‎

صفحه 8:
Sly gh بررسی کثرت گرایی: ۱. بررسی علل 2 بررسی دلایل : * درون دینی برون دینی

صفحه 9:
‎OST gfe‏ گرایی: (بروس کوئین) ‏خستگی از جنگنهاعمذ هی -1 کسترش‌مطاانه ادبانور غرب 2 لسزوم همزیستیسیرونادیاندر غرب 3 ‎

صفحه 10:
دليل برون دینی ( کار کرد تحول گرایی در اديان:جان هيكك) اکوستکاری جات رسد تعسو ریا محوری است ۲ همه ادیان توان این تحول را دارا هستند نتبجه :همه ادیان راه رستگاری هستند

صفحه 11:
نقد دلیل جان هیکت این استدلال پذیرفتنی نیست : ‎.١‏ خدا در ادیان مشترک لفظی است :یک لفظ با معانی گاه كاملا متضاد ‏۲ _ اگر اینگونه باشد حتی ادیان غیر توهیدی و بت پرستی نیز رستگار ی هستند. ‎ ‎

صفحه 12:
جواب جان هیک | نقطه نظر های متفادت :توصیف های متفاوت. ۲ نومن (واقع)و فنومن(واقع نما):افتلاف ادیان .اختلاف در توصیف است نه اصل واهع. ۳. تمئیل فیل در خانه تاریک از مجلوی درک ناقص ابدی انسان از خدا تتيجه: همه اديان از يك واقعيت سخن مى كويند اما خود

صفحه 13:
نقد جواب جان هيك 1. غرور انسان مدرن:اثبات جهل براى انبيا در توهه يقين ساختكى براى خود نا. خلاف باور دينداران للا. نقدى بر تمثيلات مولوى

صفحه 14:
دلایل درون دینی الف)آ ياتى از قرآن إن دی آمنوا وَ دی هادوا و الصاری و الشابنین من آمل باه و الوم - الآخر و عمل صالحا قله ْأنيزهم عند ربعم ولا وف ی لا م يحَرْنُونَ (اع/بقره) بدرست ی کسانی که مومتند ‏ و کسان ی که بهودی و نصرانی و صابتی هستند ه رکدام بخدا و دنیای دیگر معتقد باشند و کارهای شایسته کنند پادا شآنها پیش پرور دگارشان است نه بیمی دارند و نه ب)صفات الهی:هادی

صفحه 15:
نقد ادله درون دینی معنای» هدابت : نشان دادن راه و هدف؟ ‎2h‏ ‏رساندن به هدف؟ قر آذ :هدایت راهنمایی به سوی هدف است نه رساندن اجباری به هدف انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا تتیجه:هدایت به این معنا با گمراهی اکثر آدمیان منافات ندارد

صفحه 16:
نظریه حصر گرایی الف)مدعا ب)دلایل: ‎Os, =‏ دینی ۲ درون دینی

صفحه 17:
دلایل نظریه حصر گرایی الف)برون دینی: ۱-معرفت و ایمان شرط رستگاری معرفت به وضوح پرستش است شرایط رستگاری معرفت دین حق و حقیقت نمایی رکن مهم ایمان معرفت است نقد : تکلیف قاصران چه می شود ؟ تضاد استدلال با روح عدالت طلب انسانی ۲-فیض در رستگاری رشد از طریق تلاش انسانی حاصل نمی شود تلاش .انسان ها محکوم به شکست است که فیض حق رشد در گرو لطف الهی حق رشد شناخت تجلی المی کارل بارت : عسل انسانی محکوم به شکست ۲-رستگاری در گرو لطف الهی تنها یک تجلی و آن هم عیسی نه سیحیت ادیان دیگر واحد حسنات اخلاق هستند اما این کافی نیست ب)درون دینی یمه نیو 5 ‎SiS EN REY‏ کم عَنْ سبیله(انعام ۱۱۵۳۶

صفحه 18:
دلایل نظریه حصر گرایی نقد : تکلیف قاصران چه می شود ؟ تضاد استدلال با روح عدالت طلب انسانی ب)درون دینی: !5 ‎AIG LEM bho We Bl‏ و لا وا ‎Se 35S neal‏ عَنْ سَبيله(انعام ‎ory‏

صفحه 19:
نقد دلیل حصر گرابی جرا بكمحافيض! -1 جرا ‎sili SOLS‏ محكوم به شكسقة -2 تكليفقاصرلن-3

صفحه 20:
نظریه شمول گرایی : دو سوال آيا دینیسه نام حومطلوداریم! بسله -1 بر فرض ص حن نجانخاورج از آنهمداييم؟ بله -2

صفحه 21:
صورتهای شمول گرایی شمول عفو رهروان صدیق سایر ادیان شمول عضو می شوند نهایت حقیقت به لطف الهی حتی نزدیک مرگ بر آنان ظاهر می شود شمولبه دلایلحقایق-2 ادیان دیگر به اندازه بهره مندی از آدیان حق را رستگاری هستند شمولکفاید : کای[پینر 3 مسیحیان بدون عنوان نسبیتر بسهره مندعاز حقیقت 4 همه ادیان بهره مند از حقبقت اند طیف وسیع ۰ نسبت بین ادیان حق و باطل نیست نسبت حق بیشتر و کمتر است . هر دین که بیشتر بتواند انسان را از خود پرستی برهاند دین بهتری است دعوت در این فرض جهت بهره برداری از رستگاری بیشتر نه اصل رستگاری

صفحه 22:
دلیل قرآنی نظریه شمول گرایی [سورم ا له (۲): آیه = ترجمه آیه بدرستی کسانی که مزمنند و کسانی که بهودی و نصرانی و صاینی هستند هر کدام بخدا و دنیای دیگر معتقد باشند و کارهای شایسته کنند پاداش آنها پیش پروردگارشان است نه بیمی دارند و نه غمگین شوند (۶۲)

صفحه 23:

ادیان کثرت یا حصر؟ :سه نظریه الف) پلورالیسم ب)حصر گرایی ج)شمول گرایی مقدمات بحث .1 .2 .3 .4 .5 ظهور اديان مختلف در طول تاريخ در گروه الهي و بعدي عقايد مشابه در بين اديان تاثير اديان در يك ديگر :به خصوص در اديان الهي اعمال مشابه در اديان :مسيحيت و هند :مائده آسماني تاكيد بر معنا و گوهر در اديان به جاي صدف و ظاهر مقدمات بحث .1ادعاي حصر از جانب تمامي انبياء :تبليغ نمودن .2همه اديان قابليت تحول و كار كرد مثبت در پيروان خود داشته اند ‌ .3مسلمان واقعي نه ظاهری .4سوال در روش رفتار پيروان ساير نیست .5نكته :تكثر اديان غير از كثرت گرایي است تكثر اديان واقعيت خارجي-كثرت گرایي نظريه فلسفي در تبيین اين واقعيت خارجي است سوال اساسی بحث آیا همه ادیان راه رستگاری هستند یا تنها یک دین راه رستگاری است؟ آیا تنها یک دین نجات بYخش است یا همه ادیان چنین هستند ؟ پلورالیسم عرفی ظریه 1- ن م ت اریخچه2- عللظ هور3- اد له 4- ن قد اد له 5- پلورالیسم معرف مبدع نظریه :جان هیک :متولد 1922انگلستان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 1940وارد کلیسای پروتستان شد شرکت در جنگ جهانی دوم ورود به سلک روحانیت و 3سال در سلک کشیشان استاد فلسفه در دانشگاه بیرمنگام/کالیفرنیا و پرینستون پذیرش و ایمان عمیق او به مسیحیت که بعدا با اندیشه ای فلسفی او تعدیل شد نقض بعضی از اعتقادات مهم مسیحیت هم چوم تثلیث/تجسد و الوهیت مسیح کتب مختلف او در باب ادیان در ایران :فلسفه دین ،بعد پنجم اول بار در 1963نظریه را در مقاله ای با عنوان :دعاوی متعارض ادیان در باب نیل به حقیقت مطرح نمود. :اقسام کثرت گرایی .1ديني .2فرهنگي :نفي هر گونه رجحان و پذيرش همه فرهنگها .3سياسي ( تساهل ‌،تسامح ) تكثر احزاب .4اخالقي :نفي ارزشهاي ثابت .5معرفتي وجه مشترك :نفي هر گونه رجحان و مرجع داوري ‌،نسبي انگاري معرفت شناس پلورالیسم بررسی کثرت گرایی: .1بررسی علل .2بررسی دالیل : درون دینی برون دینی علل Yکثرث گرایی( :بروس کوئین) خYستگياز جYنگهايمYذهبي 1- گYYسترشمYطاYلعه YادYياندر غYرب2- لYYزوYم همزيستيپYYيرواYنادYياندر غYرب3- دلیل برون دینی (کارکرد تحول گرایی در ادیان:جان هیک) .1رستگاری(نجات):رسیدن از خود محوری به خدا محوری است .2همه ادیان توان این تحول را دارا هستند نتیجه :همه ادیان راه رستگاری هستند نقد دلیل جان هیک این استدالل پذیرفتنی نیست : .1خدا در ادیان مشترک لفظی است :یک لفظ با معانی گاه کامال متضاد .2اگر اینگونه باشد حتی ادیان غیر توحیدی و بت پرستی نیز رستگار ی هستند. جواب جان هیک .1نقطه نظر های متفاوت :توصیف های متفاوت. .2نومن (واقع)و فنومن(واقع نما):اختالف ادیان ،اختالف در توصیف است نه اصل واقع. .3تمثیل فیل در خانه تاریک از مولوی .4درک ناقص ابدی انسان از خدا نتیجه: همه ادیان از یک واقعیت سخن می گویند اما خود متوجه نیستند. نقد جواب جان هیک .1غرور انسان مدرن:اثبات جهل برای انبیا در توهم یقین ساختگی برای خود .2خالف باور دینداران .3نقدی بر تمثیالت مولوی دالیل درون دینی الف)آیاتی از قرآن ِين َم ْن آ َم َن بِاهَّلل ِ َو الْيَ ْو ِم الصابِئ َ ِين آ َمنُوا َو الَّذ َ إِ َّن الَّذ َ ِين ها ُدوا َو النَّصارى َو َّ اآْل خِ ِر َو َعم َِل صال ِحاً فَلَ ُه ْم أَ ْج ُر ُه ْم ِعن ْ َد َربِّه ِْم َو ال َخ ْو ٌ ف َعلَيْه ِْم َو ال ون (/62بقره) ُه ْم يَ ْح َزن ُ َ بدرس تى كس انى كه مؤمنن د و كس انى كه يهودى و نص رانى و ص ابئى هستند هر كدام بخدا و دنياى ديگر معتقد باشند و كارهاى شايسته كنن د پاداش آنه ا پيش پروردگارشان اس ت ن ه بيم ى دارن د و ن ه غمگين شوند ب)صفات الهی:هادی نقد ادله درون دینی معنای هدایت : نشان دادن راه و هدف؟ یا: رساندن به هدف؟ قرآن :هدایت راهنمایی به سوی هدف است نه رساندن اجباری به هدف انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا نتیجه :هدایت به این معنا با گمراهی اکثر آدمیان منافات ندارد نظریه حصر گرایی الف)مدعا ب)دالیل: .1برون دینی .2درون دینی دالیل نظریه حصر گرایی الف)برون دینی: -1معرفت و ايمان شرط رستگاري معرفت به وضوح پرستش است شرايط Yرستگاري معرفت دين حق و حقيقت نمايي ركن مهم ايمان معرفت است نقد :تكليف قاصران چه مي شود ‌؟ تضاد استدالل با روح عدالت طلب انساني -2فيض در رستگاري رشد از طريق تالش انساني حاصل نمي شود تالش ‌،انسان ها محكوم به شكست است كه فيض حق رشد در گرو لطف الهي حق رشد شناخت تجلي الهي كارل Yبارت :عسل انساني محكوم به شكست -2رستگاري در گرو لطف الهي تنها يك تجلي و آن هم عيسي نه مسيحيت اديان ديگر واحد حسنات اخالق هستند اما اين كافي نيست ب)درون دینی: السبُلَ فَتَف ََّرقَ ب ُِك ْم َع ْن َسب ِيل ِه(انعام 153/ َو أَ َّن هذا صِ راطِي مُ ْستَقِيماً ،فَاتَّب ِ ُعوهَُ ،و ال تَتَّب ِ ُعوا ُّ ( دالیل نظریه حصر گرایی نقد :تكليف قاصران چه مي شود ؟‌ تضاد استدالل با روح عدالت طلب انساني ب)درون دینی: َو أَ َّن هذا صِ راطِي مُ ْستَقِيماً ،فَاتَّب ِ ُعو ُهَ ،و ال تَتَّب ِ ُعوا سب ِيل ِه(انعام (153/ السب ُ َل فَتَف ََّرقَ ب ُِك ْم َع ْن َ ُّ نقد دلیل حصر گرایی :نقد چYرا يكمYحلفYYيض؟ 1- شYYكست 2- ؟ تYYالشنYسYانYيمYحكYوم بYYYهY اY چYرا تYYكليفYYاصراYن3- ق نظریه شمول گرایی :دو سوال آيا دYينيبYYYه YنYYام حYقمYطلقدارYيم؟ بYYYله1- Y ‏YحتنYYجاتخYارYج از آنهمدارYيم؟ بYYYله2- Y بYYر فYYرضص، Y صورتهای شمول گرایی شمول عفو رهروان صديق ساير اديان شمول عضو مي شوند .نهايت حقيقت به لطف الهي حتي نزديك مرگ بر آنان ظاهر مي شود شYYمولبYYYه YدYاليلحYقايق2- .اديان ديگر به اندازه بهره مندي از اديان حق را رستگاري هستند شYYمولكYYفارYه : YكYYارYلرYينر 3- مسيحيان بدون عنوان نYYسبيتدر بYYYهYره YمYندياز حYقيقت4- همه اديان بهره مند از حقيقت اند طيف وسيع .نسبت بين اديان حق و باطل نيست نسبت حق بيشتر و كمتر است .هر دين كه بيشتر بتواند انسان را از خود پرستي برهاند دين بهتري است دعوت در اين فرض جهت بهره برداري از رستگاري بيشتر نه اصل رستگاري دلیل قرآنی نظریه شمول گرایی ]س وره ا لبقرة ( :)2آيه [62 ِين َم ْن آ َم َن بِاهَّلل ِ َو الْيَ ْو ِم اآْل خِ ِر َو الصابِئ َ ِين آ َمنُوا َو الَّذ َ إ ِ َّن الَّذ َ ِين ها ُدوا َو النَّصارى َو َّ َعم َِل صال ِحاً فَلَ ُه ْم أَ ْج ُر ُه ْم ِعن ْ َد َرب ِّ ِه ْم َو ال َخ ْو ٌ ون ()62 ف َعلَيْه ِْم َو ال ُه ْم يَ ْح َزن ُ َ ترجمه آيه بدرستى كسانى كه مؤمنند و كسانى كه يهودى و نصرانى و صابئى هستند هر كدام بخدا و دنياى ديگر معتقد باشند و كارهاى شايسته كنند پاداش آنها پيش پروردگارشان است نه بيمى دارند و نه غمگين شوند ()62

51,000 تومان