ارتباطات متقابل نظام پیشنهادها با ۹ نظام مدیریتی
اسلاید 1: عنوان مقاله: ارتباطات متقابل نظام پيشنهادها با 9 نظام مديريتيهفتمين همايش ملي نظام پيشنهادهااسفند 1388سعید فتح الهی راد دانشجوي دكتري مديريت دانشگاه پيام نورو دبير نظام پيشنهادهاي شركت ساپكو
اسلاید 2: www.themegallery.com3- شرح ارتباط نظام پيشنهادها با نظام هاي مديريتي2-معرفي ارتباطات نظام پيشنهادها با ساير نظامها1-مقدمه ساختار مقاله
اسلاید 3: 1- مقدمه
اسلاید 4: 4براي موفقيت در هر امري بايد هوشمندانه عوامل كليدي موفقيت آن مقوله را شناسايي نمود و در جهت كسب آن كوشيد.آيا عوامل كليدي موفقيت نظام پيشنهادها را مي دانيد؟يكي از عوامل كليدي موفقيت نظام پيشنهادها پيوند دادن آن به ساير نظامهاي مديريتي است.نظام پيشنهادها بايد يكي از چرخ دنده هاي دستگاه مديريتي سازمان باشد.نظام پيشنهادها بايد جزيره اي طراحي نشود و با تمام نظامهاي مديريتي ممكن داده و ستانده داشته باشد.نظامهاي مديريتي مي توانند در صورت همگرايي و ارتباطات منطقي سينرژي داشته باشند.برقراري ارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي بويژه نظامهاي ارزيابي عملكرد جزو حمايتهاي واقعي و اثربخش مديريت از اين نظام بحساب مي آيد.برقراري ارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي گواهي بر صحت اين ديدگاه است كه در طراحي نظام پيشنهادها بايد از كپي برداري و استفاده از آيين نامه هاي تيپ اجتناب نموده و آيين نامه ويژه سازمان را طراحي نمود.مقدمه
اسلاید 5: 5در اين مقاله نظامهاي مديريتي معمول كه امروزه مورد استفاده سازمانهاست و قابليت ارتباط با نظام پيشنهادها را داراست معرفي مي گردد.پيوند متقابل نظامهاي مذكور با نظام پيشنهادها مورد بحث قرار مي گيرد.مقدمه
اسلاید 6: 2- ارتباطات نظام پيشنهادها با نظامهاي مديريتي
اسلاید 7: 7سطوح ایجاد تغییر در انسانها
اسلاید 8: ارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتيارزيابي عملكردمديريت استراتژيكText5sمديريت پروژهتعالي سازمانينظام پيشنهادهانظام جلسات بهبود مستمرنظام تيمهاي حل مسئلهمديريت دانشمديريت نوآورينظام بازبيني سبك رهبرياستانداردسازي ايزو
اسلاید 9: ارتباط نظام پيشنهادها با نظام 5s
اسلاید 10: S1 ساماندهيS2 نظم و ترتيبS3پاكيزه سازيS4 استانداردسازيS5 انضباط5S در يك نگاه5Sنظام 5s جزو نظامهاي پايه اي كايزن است كه در قالب آن كليه كاركنان بصورت تيمي با اجراي 5 اصل اين نظام ٬ پاكيزه گي ٬ نظم و ترتيب٬رهايي از انباشتگي و انضباط را براي سازمان به ارمغان مي آورند.اين نظام پايه نظامهاي جامع بهره وري نظير TPM و JIT مي باشد و پلت فرم نظام مديريتي سازمانهاي ژاپني به شمار مي رود.
اسلاید 11: www.themegallery.comDiagramنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظام 5sنظام 5sنظام 5s زمينه ساز دريافت پيشنهادهاي 5s اي است.نظام پيشنهادها مي تواند به عنوان ستون انگيزشي نظام 5s عمل كند
اسلاید 12: ارتباط نظام پيشنهادها با نظام استانداردسازي و ايزو
اسلاید 13: 13 سيستم مديريت كيفيت براي برآوردن خواسته هاي مشتري و الزامات قانوني مرتبط با محصول/خدمات تعهد شده در سازمانها استقرار مي يابد.خانواده ايزو:ايزو 9000: اصول, اصطلاحاتايزو 9001: سيستم مديريت كيفيت-الزاماتايزو 9004: راهنماي بهبود عملكردايزو 19011: راهنماي مميزی نگاهي به نظام ايزو
اسلاید 14: Diagramنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظامهاي استانداردسازي و ايزونظام استاندارد سازي ايزونظام استانداردسازي زمينه تداوم اجراي پيشنهادها را فراهم مي آورد.نبايد با اين استدلال كه براي موضوع پيشنهاد فرم اعلام عدم انطباق داريم از پذيرش پيشنهاد اجتناب كرد نظام پيشنهادها با بسترهاي قوي تر انگيزشي مي تواند توجهات بيشتر كاركنان را به موارد عدم انطباقها و يا بهبود استاندردها جلب نمايد.
اسلاید 15: ارتباط نظام پيشنهادها با نظام استانداردسازي (ايزو)روش كارBAايزوبهبودايزو
اسلاید 16: ارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت استراتژيك
اسلاید 17: مراحل مديريت استراتژيك1-تحليل وضعيتمراحل مديريت استراتژيك3-اجراي استراتژي2-تدوين استراتژي4-ارزيابي استراتژيچارچوبي به وجود مي آورد كه با تجزيه و تحليل كامل سازمان، محيط داخلي و خارجي و پتانسيل هاي سازمان در آن چارچوب مي توان به مزيت رقابتي دست يافت .تئوريهاي سنتي مديريت(تيلور ، وبر ، فايول و ...) تنها به درون سازمانها مي پرداختند اما مديريت استراتژيك همزمان به عوامل سازماني و عوامل محيطي نظر دارد.در دنياي پر از تغيير و تلاطم كنوني نگرش مديريت استراتژيك براي راهبري سازمانها مورد نياز است.مديريت استراتژيك فرايندي است كه اكثر شركتهاي موفق دنيا از آن براي پيشبرد برنامه ها و فعاليتهاي خود با افق ديد بلندمدت و درجهت دستيابي به اهداف و تحقق ماموريت سازماني بهره مي گيرند.
اسلاید 18: مديريت استراتژيكنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با مديريت استراتژيك نه تنها نظام پيشنهادها بلكه تمام ابزارهاي مديريت بايد جهت گيري خود را بر مبناي استراتژيها انجام دهند.نظام پيشنهادها در دو مرحله تحليل وضعيت و اجراي استراتژي مي تواند موثر باشد.با استفاده از روش فراخوان پيشنهادها مي توان از ايده هاي كاركنان در جهت تحقق استراتژيها و اهداف بهره برد.مديريت استراتژيك مي تواند با ترسيم چشم انداز ٬ استراتژيها و اهداف موجبات جهت گيري نظام پيشنهادها در راستاي استراتژي و لذا اثربخش تر شدن آن را فراهم مي آورد.
اسلاید 19: ارتباط نظام پيشنهادها با مديريت دانش
اسلاید 20: 20دانش نخستين منبع راهبردي سازمانها در قرن ۲۱ است و منشا اصلي ارزش آفريني در كسب و كارهاي امروزه به شمار مي رود.مديريت دانش فرايند كشف، كسب، توسعه و ايجاد، تسهيم، نگهداري، ارزيابي و بكارگيري دانش مناسب، در زمان مناسب، توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند ميان منابع انساني ، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازمان صورت مي پذيرد(adamson 2005)مديريت دانش، تلاشي براي آشکار کردن دارايي پنهان در ذهن اعضاء و تبديل کردن اين دارايي به دارايي سازماني است تا همه کارکنان سازمان به آن دسترسي داشته باشند (پروساک، 1998). پياده سازي مديريت دانش از دهه ۹۰ ميلادي در سازمانهاي پيشرو دنيا رواج يافته است.در کشور ما نيز چندسالي است .شماري از سازمانهاي پيشرو به اجراي مديريت دانش روي آورده اند.معرفي نظام مديريت دانش
اسلاید 21: Diagramنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت دانشمديريت دانشمديريت دانش با ايجاد مخزن دانشي منبع ارزشمند دانشي و تحقيقاتي در محورهاي دانشي شركت ايجاد مي نمايد كه به غني سازي پيشنهادها كمك مي نمايد.مديريت دانش زمينه مشاركت نيروهاي نخبه شركت كه بعضا در نظام پيشنهادها مشاركت ندارند را فراهم مي آورد.نسل جديد نظام پيشنهادها كه نظام پيشنهادهاي مبتني بر سيستمهاي اطلاعاتي است كاملا رويكرد مديريت دانشي دارد و پيشنهاد به عنوان يكي از مواد دانشي در مخزن دانش سازمان ثبت و قابل بازيابي و مشاهده عموم مي شود.
اسلاید 22: www.themegallery.comتصويري از سيستم اطلاعاتي: فرم ارائه پيشنهاد
اسلاید 23: ارتباط نظام پيشنهادها با ارزيابي عملكرد
اسلاید 24: www.themegallery.comارزيابي عملکرد۳-انجام ارزیابی در انتهای دوره و ارائه بازخورد ۱-تعیین اهداف کمی و انتطارات کارکنان توسط سرپرستان در ابتدای دوره ارزیابی۲-راهنمایی و کمک به انجام وظایف کارکنان و ارائه مستمر بازخورد با کارکنان و ثبت وقایع حساس در خلال دوره ارزیابیمعرفي نظام مديريت و ارزيابي عملكرد
اسلاید 25: www.themegallery.comکارکردهاي نظامارزيابي عملکرد شفاف سازی اهداف و انتظارات روسا از مرئوسین و بالعکس و پیوند دهی آن به اهداف و استراتژیهای شرکت ارائه بازخورد به کارکنان از عملکرد آنانشناسایی موارد ترفیعها ، نقل و انتقالات، تشویقها و تنبیه هااستخراج نیازهای آموزشی و اقدامات بهسازی عملکرد توسط واحد منابع انسانی و آموزشتاثیردادن عملکرد در تعیین میزان پاداشهای بهره وری ( آکورد)تاثیردادن عملکرد در تمدید و یا عدم تمدید قراردادها و تعیین پارامترهای حقوق و مزایاكاركردهاي نظام مديريت و ارزيابي عملكرد
اسلاید 26: ارزيابي عملكردنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظام ارزيابي عملكرد از آنجايي كه نظام ارزيابي عملكرد نظامي فراگير است پيشنهادهاي زيادي در نظام پيشنهادها را به خود اختصاص مي دهد و اين امر به تكوين آن كمك مي كند.از آنجايي كه محاسبه عملكرد مشاركت كاركنان در نظام پيشنهادها كاملا عددي و بصورت سيستمي و تحت فرمول قابل محاسبه است به بعد عادلانه و غير سليقه اي بودن نظام ارزيابي عملكرد مي افزايد.ارزيابي عملكرد به عنوان يك موتور پرقدرت انگيزشي براي نظام پيشنهادها عمل مي كند.دستيابي به اهداف كمي مشاركت به عنوان يك شاخص در ارزيابي عملكرد كاركنان و مديران تعيين مي شود.ارتباط دهي نظام پيشنهادها با نظام ارزيابي عملكرد مديران يكي از موثرترين ابزارهاي جلب توجه و همراهي مديران با نظام پيشنهادها است.
اسلاید 27: ارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت پروژه و نظام تيمهاي حل مسئله
اسلاید 28: تقسيم بندي اندازه بهبود از نظر اندازهبهبودهاي سازمانيبهبودهاي كوچكتحليل ساده(علت يابي و راه حل يابي)-فردياجرا ساده و بدون نياز به بودجه و مصوبه هاي مديريتيابزار: نظام پيشنهادهابهبودهاي بزرگتحليل پيچيده(علت يابي و راه حل يابي)گروهياجرا دشوار و نياز به منابع خاص(بودجه/ساختار و ...)ابزار: مديريت پروژهبهبودهاي متوسطتحليل متوسط(علت يابي و راه حل يابي)گروهيقابل اجرا با امكانات سازمانابزار: تيمهاي حل مسئله
اسلاید 29: تعريف QCC هاگروه كوچكي (بين 3 تا 12 نفر –تركيب بهينه 5 تا 9 نفر) از كاركنان سازمان (كارگران،كارمندان، تكنسينها و كارشناسان) كه بصورت داوطلبانه در يك محيط كاري مشابه(كارگاه،دفتر،قسمت،واحد و ..) در قالب جلساتي مرتب (معمولا هفتگي) با بهره گيري از روش علمي حل مسئله فعاليتهاي حل مسئله و بهبود را در محل كارشان انجام مي دهند.توضيح: تيمهاي غير داوطلبانه و فراواحدي نيز وجود دارند.(رويكرد غربي)
اسلاید 30: اهداف أيجاد QCCها1-افزايش آموزش و انتقال مهارتها2-ارتقا عملكرد سازماني(شاخصهاي Q-C-D-T-M-S)3-بهبود روحيه و فرهنگ سازماني4-ارتقا ارتباطات و روابط مطلوب بين كاركنان5-آسان تر سازي كارها از طريق حل مسائل6-كسب لازمه هاي رهبري توسط افراد
اسلاید 31: 31 مديريت پروژه، دانشي است كه استفاده از زمان و هزينه (منابع) را با كيفيتي كه مطلوب مشتري (يا كارفرما) است، بهينه ميكند. اين ابزار به مديران كمك ميكند تا پروژهها را با موفقيت به اتمام برسانند. اتمام موفقيتآميز پروژهها، معادل است با موفقيت شركتها و تداوم بقاي آنها در عرصه فعاليتهاي اقتصادي. . مديريت پروژه اين توانايي را دارد كه بهعنوان مجموعهاي از روشها، رويهها و سيستمها، وظيفه تحقق رشد و توسعه سازمانها و همچنين اقتصاد كشورهاي عصر فراصنعتي را درجهان مرتباً درحال تغيير برعهده گيرد. مديريت پروژه آميختهاي از مسائل تكنولوژيكي، مديريتي، فرهنگي و دانش فني است. معرفي نظام مديريت پروژه
اسلاید 32: Diagramنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظام حل مسئله و مديريت پروژهتيمهاي حل مسئله و مديريت پروژهاعضاي تيم حل مسئله و يا پروژه مي توانند در خلال جلسات به پيشنهادهاي كايزني كه قابل ثبت در نظام پيشنهادهاست دست يابند.پيشنهادهاي كلان و مهمي كه در نظام پيشنهادها دريافت شده و قابل به سرانجام رسيدن در قالب نظام پيشنهادها نيستند در نظام تيمهاي حل مسئله مديريت پروژه دنبال مي شوند.نظام پيشنهادها با بسترهاي قوي انگيزشي مي تواند توجهات بيشتر كاركنان را به پروژه ها جلب نمايد.پيشنهادهاي ثبت شده در مورد پروژه ها به عنوان يك دانش مفيد در پروژه هاي آتي كاربرد دارد.
اسلاید 33: ارتباط نظام پيشنهادها با نظام جلسات بهبود مستمر (آباد)
اسلاید 34: 34 این جلسات جلساتی هستند: -هر مدیر میانی موظف است در مقطع زمان تعیین شده حداقل یکبار در واحد خود تشکیل دهد. - کلیه کارکنان واحد در آن شرکت نمایند - موضوع جلسات: آموزش (آ) ، ،بهبود(ب) ، اطلاع رسانی و ارتباطات (ا) و دوستی و همدلی( د) می باشد و انتخاب عنوان آباد برای جلسات بر اساس تجمیع اولین حرف واژگان موضوع جلسات می باشد. -صورتجلسات در محيط نرم افزاري share مي شوند. -دبيرخانه نظام بصورت ششماهانه كميت و كيفيت برگزاري جلسات را ارزيابي و نتيجه را در سازمان انتشار داده و در ارزيابي عملكرد مدير تاثير مي دهد.معرفي نظام جلسات بهبود(آباد)
اسلاید 35: 35وجود چالشهاي مربی گری و آموزشوجود چالشهاي اطلاع رسانيوجود چالشهاي ارتباطی ( همدلی،صمیمیت و...)نظم بخشي،جهت دهي و استانداردسازي به برگزاري جلسات آباد، مي تواند در هر سه حوزه راهگشا و مفيد باشدكاركرد نظام جلسات بهبود(آباد)
اسلاید 36: نظام جلسات بهبودنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظام جلسات بهبود(آباد)نظام پيشنهاد يك ركن مهم از جلسات بهبود در هر واحد سازمان است.برخي پيشنهادها در زمينه بهبود برگزاري جلسات دريافت خواهند شد.بررسي پيشنهادها مي تواند در اين جلسات انجام شود.وضعيت واحد در نظام پيشنهاد طي جلسه مرور شده و اقدامات اصلاحي تعيين مي شود.برترين پيشنهاددهنده واحد در جلسه معرفي و تشويق شود.مي توان از اين جلسه براي رونق نظام پيشنهادها استفاده اموزشي نمود
اسلاید 37: 2- ارتباط نظام پيشنهادها با تعالي سازماني
اسلاید 38: 38مدل تعالي سازماني efqm تصويري جامع از سازمان متعالي را با جزييات ترسيم مي كند و بر مبناي معيارها و امتياز بندي و منطق پيشرفته ارزيابي اين امكان را براي سازمانها فراهم مي كند كه از خودارزيابي خود بر مبناي مدل و يا حضور در فرآيند جايزه ملي كه بر مبناي مدل توسط ارزيابان بيروني انجام مي شود جايگاه خود را در مسير تعالي بهبود دهند.تاريخچه جوايز ملي: 1951 – جايزه دمينگ در ژاپن 1987 – جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج در امريكا( MBNQA ) 1991 – جايزه كيفيت اروپا توسط بنياد كيفيت اروپا ( EFQM ) 2003 – جايزه ملي كيفيت ايران توسط مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران 2004 – جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني توسط مؤسسه مطالعات و بهره وري و منابع انسانيمعرفي نظام تعالي سازماني
اسلاید 39: 39ارزش ها و مفاهيم بنيادين تعالي1- نتيجه گرايي Result Orientationتعالي دستيابي به نتايجي منجر شده به شعف كليه ذينفعان سازمان2- مشتري مداري Customer Focusتعالي خلق ارزشهاي مطلوب و پايدار براي مشتري3-رهبري وثبات در مقاصد Leadership & Constancy of purposeتعالي رهبري چشم انداز پرداز و الهام بخش6- يادگيري، بهبود و نوآوري مستمر Continuous Learning, Improvement and Innovationتعالي ايجاد تغيير براي نوآوري و خلق فرصتهاي بهبود4- مديريت مبتني بر فرآيندهاو واقعيت ها Management by Processes & Factsتعالي مديريت سازمان از طريق فرآيندهاي بهم پيوسته7- توسعه شراكت هاPartnership Developmentتعالي مشاركتهاي داراي ارزش افزوده براي سازمان5- توسعه و مشاركت كاركنانPeople Development & Involvementتعالي حداكثر نمودن مشاركت كاركنان از طريق توسعه ومشاركت آنها درامورنحوه تعاملبين مفاهيم بنيادينتعالي در مدلEFQM8- مسئوليت اجتماعي شركتCorporate Social Responsibilityتعالي درك و پاسخگويي به انتظارات ذينفعان سازمان در جامعه
اسلاید 40: 40COPYRIGHT: EFQM (2003), www.efqm.orgEFQM مدل تعالي سازماني PEOPLE (9%)PARTNERSHIPS AND RESOURCES (9%)PEOPLE RESULTS(9%)POLICY & STRATEGY(8%)CUSTOMER RESULTS(20%)كاركنانشراكتهاو منابع نتايج كاركنان نتايج جامعهرهبــريخط مشي و استراتژيفرآيندها نتايج مشترياننتايج كليدي عملكردتوانمندسازهانتايج يادگيري و نوآوري%10%9%9%8%14%9%6%20%15%50%50
اسلاید 41: Diagramنظام پيشنهادهاارتباط نظام پيشنهادها با نظام تعالي سازمانيتعالي سازمانينظام تعالي سازماني با تصريح الزامات مشاركت فضاي حمايتي مديران را به نظام پيشنهادها فراهم مي اورد
اسلاید 42: 42PEOPLE (9%)PARTNERSHIPS AND RESOURCES (9%)PEOPLE RESULTS(9%)POLICY & STRATEGY(8%)CUSTOMER RESULTS(20%)كاركنانشراكتهاو منابع نتايج كاركنان نتايج جامعهرهبــريخط مشي و استراتژيفرآيندها نتايج مشترياننتايج كليدي عملكرد%10%9%9%8%14%9%6%20%151b1a1d1c2a2b3a3d3c3b4a4e5b6b7bارتباط نظام پيشنهادها با معيارها و زيرمعيارهاي تعالي سازماني
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.