ارتباط بین فردی
اسلاید 1: ارتباط بين فردي شهلا قنبري کارشناس مسئول آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي
اسلاید 2: تعریف ارتباط Communicationارتباط ، فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه ،خواسته یا ناخواسته که از طریق آن احساسات و نظرات به شکل پیام هایی کلامی و غیر کلامی بیان گردیده ، سپس ارسال، دریافت و ادراک می شوند.ارتباط فرآیندی پویا ، پیوسته و برگشت ناپذیر، تعاملی و زمینه ای (محتوایی)است.
اسلاید 3: تعريفجريان انتقال چهره به چهره اطلاعات و درك متقابل بين دو يا چند نفر را ارتباط بين فردي گويند .ارتباط روندي است كه فرد آگاهانه يا ناخود آگاه ، و يا به طور عمدي يا غير عمدي ، احساسات ، افكار ، عقايد، اطلاعات ، معلومات و تجربيات خود را به ديگران منتقل مي كند .
اسلاید 4: ارتباط خوب و مؤثر به معني : گفت و شنود دو طرفه ، مشاركت در افكار و اطلاعات و درك موقعيت و در نتيجه ايجاد اطمينان و اعتماد دو طرفه است .
اسلاید 5: ارتباط براي سلامتارتباط براي سلامت به معناي مطالعه و استفاده از راهبردهاي ارتباطی براي شكل دهي و تاثير گذاري بر تصميمات تقويت كننده سلامت افراد و جامعه مي باشد .
اسلاید 6: براي برقراري يك ارتباط موفقيت آميز بايد: فرستنده پیام گیرندهبه حواس برسدتوجه را جلب کندپیام درک و فهمیده شودمورد قبول قرار گیردتغییر رفتارتغییر در وضعیت بهداشت (ارتقای سلامت)
اسلاید 7: ويژگي هاي ارتباط موثر براي سلامت صحت فراهم بودن توازن پايداري قابليت فرهنگي متكي بر شواهد رسيدن به گروه هدف اعتبار تكرار به موقع بودن قابل فهم بودن
اسلاید 8: ارتباط دو طرفه سهيم بودن فعالانه دو طرف در تبادل اطلاعات و عقايدمشاركت در روشن كردن اطلاعات از طريق پرسيدن سؤالاتتعامل بيشتر مراجعه كننده و ارايه دهنده خدمت كه سبب درك متقابل می شودميتوان فهميد كه آيا برقراري ارتباط منجر به برآورده شدن نياز شده است يا نه؟مؤثرتر براي حصول اطمينان از درك صحيح متقابلارتباط يك طرفه يك نفر به صورت فعال صحبت ميكندمراجعه كننده اطلاعات ارايه شده را به درستي دريافت كرده است يا نه؟غير مؤثر براي درك درست
اسلاید 9: ارتباط کلامی و غیر کلامی در ارتباط کلامی ، برقراری ارتباط با کلمات صورت می گیرد. این نوع ارتباط آگاهانه و قابل کنترل می باشد . ارتباط غیر کلامی وابسته به احساسات ، حرکات و رفتار ما است و غالبا پیچیده و ناخودآگاه می باشد به طوری که احساسات و پیام واقعی را برای فرد مشاهده کننده ، آشکار می سازد.
اسلاید 10: نکات قابل توجه در ارتباط کلامیاحترام به متقاضی ( استفاده از الفاظ مناسب )استفاده از سوالات بازاستفاده از مهارت های شنیدن فعالاجازه دادن به متقاضی برای طرح سوالات ( ارتباط دو طرفه ) همدلی با مراجعه کنندهاجتناب از بیان کلمات قضاوت کننده تکرار برخی از گفته های مراجعه کنندهاستفاده از بیان ساده و قابل فهم و واضحتشویق و تحسین مراجعه کننده
اسلاید 11: CLEARشفاف کردن صحبت های فراگیر C = clarify شنیدن فعال L = Listening تشویق متقاضی به ادامه صحبت E =Encourage تحسین کردن A = Acknowledge تکرار برخی گفته های فراگیر و پاسخ گویی به وی R = Reflect and Response
اسلاید 12: ارتباط غیر کلامی چگونگی بیان کلمات( لحن صدا ، زیر و بمی آن )چگونگی حالت بدن ( متمایل بودن به سوی متقاضی)اشارات ( تکان دادن سر،...)حالت صورت ( لبخند زدن ،...) چگونگی نگاه کردن چگونگی ظاهرچگونگی استفاده از محیطچگونگی حرکات و رفتار
اسلاید 13: نکات قابل توجه در ارتباط غیر کلامی توجه کامل اختصاص وقت کافی از میان برداشتن موانع ارتباطیاستفاده از تماس مناسبROLESRelaxation Sit beside Open up Eye to eye contact Lean toward
اسلاید 14: ارتباط کلامی و غیر کلامی با هم پیام را می رسانند و اگر بین آنها اختلافی وجود داشته باشد پیام غیر کلامی بیشتر تاثیر می گذارد. بنابراین برقراری یک ارتباط موثر تنها به کلماتی که مراجعه کننده می شنود وابسته نیـست، بلکــه به حرکات و رفتار شما نیز بستگی دارد.
اسلاید 15: Effective listening شنیدن فعال (موثر)داشتن انگیزه برای شنیدن سخنان فراگیرایجاد ارتباط چشمی نشان دادن علاقه به فراگیر و سخنان ویاظهار همدلیدرک احساسات فراگیر
اسلاید 16: شنیدن فعال (ادامه)پرسیدن سوالات مرتبطقطع نکردن صحبت های فراگیر استفاده از گفته های مراجعه کننده در صحبت های خودداشتن رفتار طبیعی و راحتتوانایی در ایجاد یک رابطه دو طرفه با فراگیر
اسلاید 17: در پناه حق
اسلاید 18: شفاف کردن صحبت های متقاضیعبارت است از بیان صریح مطالب گنگ و مبهم متقاضی در قالب حدس و گمان ، که ممکن است از طرف متقاضی تایید و یا رد شود.چند راهنمایی:قبول کنید که ممکن است درک روشنی از گفته های متقاضی نداشته باشیدگفته های متقاضی را آنگونه که درک کرده اید بازگو کنید و از متقاضی صحت آن را سوال کنیدفقط در صورت نیاز از این مهارت استفاده کنید
اسلاید 19: تفسیر گفته های متقاضیتفسیر یعنی بازگو کردن صحبت های متقاضی به شکلی دیگرچند راهنمایی :به صحبتهای متقاضی خوب گوش کنیدخلاصه ای از آنچه که از گفته های وی درک کرده اید بیان کنید ، مطلب جدیدی اضافه نکنیدبه اشارات راهنمایی کننده متقاضی ( ارتباط غیر کلامی ) توجه کنیدتصورات منفی متقاضی از خودش رابه نحوی بیان نکنید که تاییدی بر آنها باشد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.