صفحه 1:
ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها 4
akbar.nasrollahi@yahoo.com دکتر نصراللهی
akbar.nasrollahi@gmail.com
دانشگاه پیام نو - عمرداد ۸۸
صفحه 2:
سرفصل ها :
۱) تعاریف روابط عمومی
۲) ضرورت ارتباط دوسویه روابط عمومی ها و رسانه ها بویژه رادیو و تلویزیون
۳) نگرش ها در مورد تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها
۴) آسیب شناسی تعامل روابط عمومی با رسانه
۵) مروری بر سازمان (تشکیلات) تحریریه ها در رسانه ها فرایند تهیه و انتشار خبر
در روابط عمومی ها
۶) مدیریت خبر رادیو و تلویزیون وفرایند تهیه و انتشار خبر
۷) بررسی مقایسه ای تولید و انتشار اخبار در روابط عمومی ها و رسانه های دیگر
(A مراحل خبر (شناخت خبر» جمع آوری و انتشار اخبار)
٩ مفاهیم ارتباط و عناصر آن
صفحه 3:
)١ تعريف روابط
در سال ۰۱۹۷۶ ركس هارلو لالا13110] با جمع آورى Gad FTV از رولبط عمومی به
أين نتيجه رسيد كه:
رولبط عمومی کارکردی مدیریتی است کهبه ابجاد و حفظ راههای
ارتباط. درک پذیرش و همکاری متقلبل بین سازمان و مخاطبان
می پردازد.
رولبط عمومی, مدبریت مشکلات و بحران هاست و به مديريت
سازمان کمک می کند ابا داشتن اطلاعات لازم به مخاطبان پاسخ
دهد.
رولبط عمومی همچون سیستمی هشدار دهندهبه پیش بینی چالش
های آنی پرداخته وبا تحقیق و بکارگیری ابزارهای ارتباطی مناسب.
مدیریت را در انجام تغییرات لازم. به شکلی کاراتر یاری می دهد.
صفحه 4:
a تعاریف )
تعریف انجمن روابط عمومی انگلستان از روابط عمومی:
روابط عمومی. تلاش پیگیر و برنامه ریزی شده برای ایجاد و
نگهداری تفاهم بین سازمان و مخاطبان آن است.
تعریف کلی و ساده «روابط عمومی» :
روابط عمومی» بخشی از هر سازمان است که تلاش
مي کند به روش های مختلف با جامعه مخاطبان سازمان
خود ارتباط و تعامل مشبت ایجاد کند.
صفحه 5:
۲) ضرورت ارتباط دوسویه روابط ها و رسانه ها 0
بدون ترديد!
اساسی ترین نهادی که روابط عمومی ها برای ایجاد»
حفظ و تداوم ارتباط خود با مخاطبان سازمان
مطبوعشان به آن نیاز دارند» رسانه ها هستند.
پس:
پکی از وظایف اصلی روابط عمومی هاء ار تباط با رسانه ها است.
صفحه 6:
چرا رسانه ها برای روابط عمومی ها اهمیت دارند؟
معروف است که روابط عمومی هاء چشم سازمان هستند برای بهتر دیدن.
گوش سازمان هستند برای بهتر شنیدن و زبان سازمان هستند برای بهتر
از طرف دیگر رسانه ها را نیز می توان ب
انتقال پیام(که از نظر روابط عمومی ها همان توف
جامعه دانست که می توانند سازمان را از طریق درج خبر. گزارش:
یادداشت. مقاله و انتشار عکس, فیلم. طرح و کاریکاتور معرفی می کنند.
ات سازمان است). به
صفحه 7:
رسانه ها برای انتشار جدیدترین اخبار خود نیازمند در
مورد سازمان ها به روابط عمومی ها احتیاج دارند و
روابط عمومی ها نیز برای تبلیغ سازمان خود به رسانه
نیاز دارند
در حقيقات
نياز اين دو ؛دو طرفه است اما این نیاز برای
روابط عمومی ها بیشتر است چون رسانه
ندارند
صفحه 8:
ا ده
اين هنر روابط عمومی است که
به اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان
خود بهره ببرد.
صفحه 9:
۳) دو نگرش در مورد تعامل روابط عمومى ها و رسانه ها 2
نگرش اول:
معتقد است هدف رولبط عمومی ها علی الاصول حفظ منافع سازمان
ذیربط و موفق و کارآمدنشان دادن لن. سرپوش گذاشتن بر ضعف ها و
سوء مدیریتها. فسادها وبه طور کلی «اخبار منفی» سازمان است؛ بنابراین
رولبط عمومی از توسلبه شیوه های مختلف برای پنهان کاری اخبار ناگوار و
جلوگیری از دستیابی رسانه هاابه اطلاعات واقعی و شکل گیری انتقاد علیه
سازمان متبوع. ابلیی ندارد. بر اساس لین نگرش رولبط عمومی ها هنگام
انعکاس اخبار منفی, در نقطه مقابل رسانه ها قرار می گيرند.
صفحه 10:
و3
اين نكرش رولبط عمومى و رسانه ها را دو
شاخه از درخت تنومند ارتباطات عی دلند که به
جای رقلبت و ستیز, در خدمت همدیگر و مکمل
يكد يكرند.
بر اساس اين نكرش ابين دو نهاد. نیازها و
منافعی دارند که ارتباط آنها با هم میتواند
برطرف کننده این نیازها و منافع باشد.
نگرش دوم:
صفحه 11:
اابط ها و وسانه ها در ذ
الف) روابط عمومی ها به زمان و فضای (مکان) رایگان در رسانه ها دست می یابند:
- انتشار اخبار روابط عمومی ها به صورت رایگان صورت می پذیرد.
ار اطلاعات به صورت خبر. مصاحبه. گزارش و ... برای رولبط عمومی ها در
مقایسه با انتشار اطلاعات به صورت آگهی اثرات بسیار بیشتری بر مخاطبان خواهد
گذاشت
اشت.
ب) رسانه های جمعی ویژگی هلیی دایند که استفاده از آنهابه وسیله رولبط عمومیها
برای اطلاع رسانی و برقراری ارتباطبا افکار عمومی و دریلفت بازخوردها در قبال عملکرد
سازمان. یکی از مفیدترین :
ارتباط متقابل ميان سا
» سریعترین و مستمرترین شیوههای برقراری
زمان با مردم شناخته شود.
اين ويزكى ها عبار تند از:
لو سو
تم از
کستردگی حوزهانتشار
وم ار
فراگیری و پوشش مخاطبان متنوع
محف به فشاوت و داوی أله
آساتی دسترسی و هزینه اچیز
صفحه 12:
صفحه 13:
کم اطلاعی از
ذات كار رسانه هل
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
۴)بررسی مقانسه ای تولبد و انتشار اخبار در روابط عمومی ها و رسانه های د:
۱- روابط عمومی ها معمولاً محدودیت فضا ندارند و اخبار خود را در حجم های بالا از طريق رسانه هاى
«اختصاصی»(بولتن ها و.. داخلی ) در اختیار خود منتشر می کنند و در زمان ارسال این اخبار برای رسانه ها
معمولاً به اشتباه به همان صورت بلند ارسال می کنند. در صورتی که هر یک از رسانه ها (رادیو و....) فضا و
زمان محدودی دارند و با توجه به سیاستها و عوامل درون سازمانی و برون سازمانی اخبار را انتخاب کرده و
استفاده می کنند.
۲- روابط عمومی ها بیشتر به دنبال انتشار اخبار مثبت از سازمان خود هستند؛ در صورتی که رسانه ها و
خبرنگاران آنها ضمن اینکه به دنبال همه اخبار هستند. در اغلب موارد در پی اخباری هستند که ممکن است
خیلی خوشایند روابط عمومی ها نباشد
مى توان گفت مقوله «دروازهبانی اخبار» هم در روابط عمومی ها انجام میشود و هم در رسانه ها.روابط
عمومی ها اجازه انتشار به اخبار منفی سازمان نمی دهند و رسانه ها به خبرهای کم ارزش تر و تشریفاتی
اجازه انتشار نمی دهند.
۳- از حیث مخاطب: روابط عمومی ها مخاطبان اختصاصی تر و محدودتری دارند در صورتی که در رسانه های
جمعی(و نه اختصاصی) مخاطبان عام هستند و سعی دارند طوری عمل کنند که همه اقشار مخاطبشان را
جذب کنند معمولاًروابط عمومی ها متناسب با مخاطبان خود پیام ها(اخبار) را تهیه و تولید مى كنند و حتی
متناست ا آنا» ند منت م کنند
صفحه 17:
ار اخبار در روابط عمومی ها و رسانه های دیگر:
۴- محدوده عمل در روابط عمومی ها محدود است و شامل اخبار و اطلاعات آن سازمان می شود در صورتی
که در رسانه های جمعی تمامی موضوعات فرهنگی, سیاسی, اجتماعی, اقتصادی و ... قابل استفاده هستند.
۵- ارزش های خبری ممکن است در رسانه های مختلف با هم فرق کند (بسته به سیاستها و عوامل درون و
برون سازمانی). برای مثال در روابط عمومی ها معمولا ارزش خبری شهرت (رئیس سازمان) اهمیت می یابد در
صورتی که در رسانه ها معمولا از تمامی ارزش های خبری استفاده می شود.
صفحه 18:
(A روش های معمول برقراری ارتباط بين روابط عمومی ها و مطبوعات
۱- تهیه و تنظیم اخبار و بیانیه های مطبوعاتی و ارسال آنها به مطبوعات و با سایر رسانه های جمعی
مصاحبه ها:
اد
۳- پاسخگویی به سئوالات و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطلاعات مورد نباز به آنها و ترتیب
دادن مصاحبه های اختصاصی
۴- تهیه جواییه برای رسانه ها در قالب « توضیح». < تکذیب» و با « تصحیح »
۵- تولید اخبار ابتکاری
صفحه 19:
۶)فرایند تهیه و انتشار خبر در روابط ها
کار خبرپراکنی و معرفی
فعالیت ها از طربق روابط
عمومی هاء معمولا با هدف
معرفی مجموعه و در نهایت
کسب اعتبار علنی, ننیاسی.
اجتماعی و... در جامعه صورت
گرفته و می گیرد. wicsidiaas gas amet
۲ آمادهسازی
*) تأبيد اطلاعات
۴) دهرهبرداری از اطلاعات به صورت خبر
۵) مستند سازی اطلاعات و اخبار منتشر شده
صفحه 20:
جند مصداق که در یک سازمان تحقیقاتی امکان خبر شدن دارند:
انعقاد قراردادها و تفاهم نامه ها
انجام فعالیت بر اساس تفاهم نامه ها
شروع پروژه ها
اتمام پروژه ها
تهیه دانش فنی و دست یابی به فناوریی خاص
بازدیدها
برگزاری سمینارها (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاری)
شرکت اعضا در سمینارها و همایشهای ملی و بین المللی (ارائه خبر قبل از شرکت در سمینار)
برگزاری سخنرانی های علمی (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاری)
انتصابها
برگزاری دوره های آموزشی مختلف (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاری)
شرکت اعضا در دوره های آموزشی
خرید و راه اندازی تجهیزات
دریافت تقدیرنامه ها و نامه های تقدير و تشکر
شرکت در نمایشگاههای ملی و بین المللی
ارائه مقاله توسط اعضا در سمینارها و همایشها. نشریات تخصصی و پذیرش آن به منظور ارائه و چاپ
صفحه 21:
روايط عمومى ها از طريق رسانه هاى زير et
Lis ش ها »/ 8
- سایت خبری سازمان
- نشریه داخلی سازمان
- خبرگزاری ها و سایت های خبری ابنترنتی
- روزنامه ها و رسانه های مکتوب(عمومی و تخصصی)
- رادیو و تلویزیون
35
صفحه 22:
به ها در رسانه ها به
۱ سردبیر با شورای سردبیری
؟. معاون سردبير
۳ دبیر سرويس
۴ سرویسهای مختلف:
سیاسی, اقتصادی. خارجی. اجتماعی. حوادث. شهرستانها و.
۵ دبیر فنی
۶ ویراستاری یا هیات ویراستاران
صفحه 23:
دا اخبار صدا و سیما
واحد مرکزی خبر
الف) تولید خبرنگاران تهران اخبار داخلی )
خبرنگاران شهرستان ها
خبرنگاران دفاتر خارج از کشور
خبرنگاران اعزامی به خارج
مونیتورینگ
Saal
مترجمان
ضبط تلفنی
تولیدات پخش
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
شبکه چیه
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایستا)
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری فارس
خبرگزاری مهر
خبرگزاری ایلنا
و
صفحه 24:
ابع پخش اخبار صدا و سیما:
الف) پخش
۱- اداره کل پخش اخبار رادیو
رادیو پیام
رادیو جوان
ادیو استا
رادیو استان
۲- اداره ش اخبار سیما
ela Flt alice
wal 13 بکه اول سي
رادیو قران 3
رادیو فرهنگ ی
شبکه سوم سب
شبکه چهارم سیما ۳- پخش اخبار شبکه خبر
شبکه پنجم سیما بخش بامدادی
بخش نیمروزی
بخش AE pas
بخش شامگاهی
ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها
دکتر نصراللهی
mail.com
akbar.nasrollahi@yahoo.com akbar.nasrollahi@g
دانشگاه پيام نور6 -مرداد 88
سرفصل ها :
)1تعاریف روابط عمومی
) 2ضرورت ارتباط دوسویه روابط عمومی ها و رسانه ها بویژه رادیو و تلویزیون
)3نگرش ها در مورد تعامل روابط عمومي ها و رسانه ها
)4آسیب شناسی تعامل روابط عمومی با رسانه
)5مروری بر سازمان (تشکیالت) تحریریه ها در رسانه ها فرایند تهیه و انتشار خبر
در روابط عمومی ها
)6مدیریت خبر رادیو و تلویزیون وفرایند تهیه و انتشار خبر
)7بررسي مقايسه اي توليد و انتشار اخبار در روابط عمومي ها و رسانه های دیگر
) 8مراحل خبر (شناخت خبر ،جمع آوری و انتشار اخبار)
)9مفاهیم ارتباط و عناصر آن
)1تعریف روابط عمومی
در سال ،1976ركس هارلو Harlowبا جمع آوري 427تعريف از رواب ط عم ومي ب ه
اين نتيجه رسيد كه:
روابط عمومي كاركردي مديريتي است كه به ايجاد و حف ظ راههاي
ارتباط ،درك ،پذيرش و همكاري متقابل بين سازمان و مخاطبان
مي پردازد.
روابط عمومي ،مديريت مش كالت و بحران هاس ت و ب ه م ديريت
ه مخاطبان پاسخ
سازمان كمك مي كند تا با داشتن اطالعات الزم ب
دهد.
روابط عمومي همچون سيستمي هشدار دهنده به پيش بيني چالش
هاي آتي پرداخته و با تحقيق و بكارگيري ابزارهاي ارتباطي مناسب،
مديريت را در انجام تغييرات الزم ،به شكلي كاراتر ياري مي دهد.
)1تعاریف
تعريف انجمن روابط عمومي انگلستان از روابط عمومي:
روابط عمومي ،تالش پيگير و برنامه ريزي شده براي ايجاد و
نگهداري تفاهم بين سازمان و مخاطبان آن است.
تعريف کلی و ساده «روابط عمومي» :
روابط عمومي ،بخشی از هر سازمان است که تالش
می کند به روش های مختلف با جامعه مخاطبان سازمان
خود ارتباط و تعامل مثبت ایجاد کند.
)2ضرورت ارتباط دوسویه روابط عمومی ها و رسانه ها
بدون تردید!
اساسي ترين نهادي كه روابط عمومي ها براي ايجاد،
حفظ و تداوم ارتباط خود با مخاطبان سازمان
مطبوعشان به آن نیاز دارند ،رسانه ها هستند.
پس:
یکی از وظایف اصلی روابط عمومی ها ،ارتباط با رسانه ها است.
چرا رسانه ها برای روابط عمومی ها اهمیت دارند؟
معروف است كه روابط عمومي ها ،چشم سازمان هستند براي بهتر ديدن،
گوش سازمان هستند براي بهتر شنيدن و زبان سازمان هستند براي بهتر
سخن گفتن.
از طرف ديگر رسانه ها را نيز می توان بهترين و گوياترين وسيله برای
انتقال پیام(که از نظر روابط عمومی ها همان توفيقات سازمان است) ،به
جامعه دانست که می توانند سازمان را از طريق درج خبر ،گزارش،
يادداشت ،مقاله و انتشار عكس ،فیلم ،طرح و كاريكاتور معرفي مي كنند.
رسانه ها براي انتشار جديدترين اخبار خود نيازمند در
مورد سازمان ها به روابط عمومي ها احتیاج دارند و
روابط عمومی ها نیز برای تبلیغ سازمان خود به رسانه
نیاز دارند
در حقیقت
نیاز این دو ؛دو طرفه است اما این نیاز برای
روابط عمومی ها بیشتر است چون رسانه
ندارند
این هنر روابط عمومی است که
به اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان
خود بهره ببرد.
)3دو نگرش در مورد تعامل روابط عمومي ها و رسانه ها
نگرش اول:
معتقد است هدف روابط عمومي ها علي االص ول حف ظ من افع سازمان
ذيربط و موفق و كارآمدنشان دادن آن ،سرپوش گذاشتن ب ر ض عف ها و
سوء مديريتها ،فسادها و به طور كلي «اخبار منفي» سازمان است؛ بن ابراين
روابط عمومي از توسل به شيوه هاي مختلف براي پنهان كاري اخبار ن اگوار و
جلوگيري از دستيابي رسانه ها به اطالعات واقعي و شكل گيري انتقاد علي ه
سازمان متبوع ،ابايي ندارد .بر اساس اين نگرش رواب ط عم ومي ها هنگ ام
انعکاس اخبار منفي ،در نقطه مقابل رسانه ها قرار مي گيرند.
نگرش دوم:
ومي و رسانه ها را دو
اين نگرش روابط عم
شاخه از درخت تنومند ارتباطات مي داند كه به
جاي رقابت و ستيز ،در خدمت همدیگر و مكمل
يكديگرند.
بر اساس اين نگرش اين دو نهاد ،نيازها و
د
منافعي دارند كه ارتباط آنها با هم ميتوان
برطرف كننده اين نيازها و منافع باشد.
اهداف و منافع متقابل روابط عمومی ها و رسانه ها در نگرش دوم:
الف) روابط عمومی ها به زمان و فضاي (مكان) رايگان در رسانه ها دست می یابند:
انتشار اخبار روابط عمومي ها به صورت رايگان صورت مي پذيرد. انتشار اطالعات به صورت خبر ،مصاحبه ،گزارش و ...ب راي رواب ط عم ومي ها درمقايسه با انتشار اطالعات به صورت آگهي اثرات بس يار بيش تري ب ر مخاطبان خواه د
گذاشت.
عموميها
ب) رسانه هاي جمعي ويژگي هايي دارند كه استفاده از آنها به وسيله روابط
براي اطالع رساني و برقراري ارتباط با افكار عمومي و دريافت بازخوردها در قبال عملكرد
سازمان ،يكي از مفيدترين ،با صرفه ترين ،سريعترين و مس تمرترين ش يوههاي برقراري
ارتباط متقابل ميان سازمان با مردم شناخته شود.
اين ويژگي ها عبارتند از:
سرعت انتشار
نظم انتشار
گستردگي حوزه انتشار
تداوم انتشار
فراگيري و پوشش مخاطبان متنوع
دستيابي به قضاوت و داوري مخاطبان انبوه
آساني دسترسي و هزينه ناچيز
آسیب شناسی عملکرد
روابط عمومی ها
غلبه نگاه اداری
و کندی در کار
ارتباط با رسانه ها
ضعف تخصصی
ارتباط نا صحیح با رسانه ها
کم اطالعی از
ذات کار رسانه ها
عدم تفکیک و
تشخیص تفاوت ها
اطالعات
ناکافی از سازمان رسانه ها
آسیب شناسی عملکرد
روابط عمومی ها
غلبه نگاه اداری
و کندی در کار
ارتباط با رسانه ها
ضعف تخصصی
آسیب شناسی
عملکرد روابط عمومی
رسانه
ضعف تخصصی
و....
سوژه یابی ضعیف
ضعف اطالعاتی
از مخاطبان
شناخت ناکافی از
مرحله اول خبر
شناخت ناکافی از
مرحله دوم
شناخت ناکافی از
مرحله سوم
)4بررسي مقايسه اي توليد و انتشار اخبار در روابط عمومي ها و رسانه های دیگر:
-1روابط عمومي ها معموًال محدوديت فضا ندارند و اخبار خود را در حجم هاي باال از طريق رسانه هاي
«اختصاصي»(بولتن ها و ..داخلی ) در اختيار خود منتشر مي كنند و در زمان ارسال اين اخبار براي رسانه ها
معموًال به اشتباه به همان صورت بلند ارسال مي كنند .در صورتي كه هر يك از رسانه ها (رادیو و ).....فضا و
زمان محدودي دارند و با توجه به سياستها و عوامل درون سازماني و برون سازماني اخبار را انتخاب كرده و
استفاده مي كنند.
- 2روابط عمومي ها بيشتر به دنبال انتشار اخبار مثبت از سازمان خود هستند؛ در صورتي كه رسانه ها و
خبرنگاران آنها ضمن اينكه به دنبال همه اخبار هستند ،در اغلب موارد در پي اخباري هستند كه ممكن است
خيلي خوشايند روابط عمومي ها نباشد
مي توان گفت مقوله «دروازه باني اخبار» هم در روابط عمومي ها انجام ميشود و هم در رسانه ها .روابط
عمومي ها اجازه انتشار به اخبار منفي سازمان نمي دهند و رسانه ها به خبرهاي كم ارزش تر و تشريفاتي
اجازه انتشار نمي دهند.
- 3از حيث مخاطب :روابط عمومي ها مخاطبان اختصاصي تر و محدودتري دارند در صورتي كه در رسانه هاي
جمعي(و نه اختصاصي) مخاطبان عام هستند و سعي دارند طوري عمل كنند كه همه اقشار مخاطبشان را
جذب كنند معموًآل روابط عمومي ها متناسب با مخاطبان خود پيام ها(اخبار) را تهيه و توليد مي كنند و حتي
متناسب با آنان نيز منتشر مي كنند
ادامه ؛
بررسي مقايسه اي توليد و انتشار اخبار در روابط عمومي ها و رسانه های دیگر:
- 4محدوده عمل در روابط عمومي ها محدود است و شامل اخبار و اطالعات آن سازمان مي شود در صورتي
كه در رسانه هاي جمعي تمامي موضوعات فرهنگي ،سياسي ،اجتماعي ،اقتصادي و ...قابل استفاده هستند.
- 5ارزش هاي خبري ممكن است در رسانه هاي مختلف با هم فرق كند (بسته به سياستها و عوامل درون و
برون سازماني) .براي مثال در روابط عمومي ها معموًال ارزش خبري شهرت (رئيس سازمان) اهميت مي يابد در
صورتي كه در رسانه ها معموًال از تمامي ارزش هاي خبري استفاده مي شود.
)5روش های معمول برقراری ارتباط بین روابط عمومی ها و مطبوعات
-1تهیه و تنظیم اخبار و بیانیه های مطبوعاتی و ارسال آنها به مطبوعات و یا سایر رسانه های جمعی
-2ترتیب دادن نشستها و مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی
-3پاسخگویی به سئواالت و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطالعات مورد نیاز به آنها و ترتیب
دادن مصاحبه های اختصاصی
-4تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب « توضیح» « ،تکذیب» و یا « تصحیح »
-5تولید اخبار ابتکاری
)6فرایند تهیه و انتشار خبر در روابط عمومی ها
كار خبرپراکنی و معرفی
فعالیت ها از طریق روابط
عمومی ها ،معموال با هدف
معرفي مجموعه و در نهايت
كسب اعتبار علمي ،سیاسی،
اجتماعي و ...در جامعه صورت
گرفته و مي گيرد.
)1جمع آوري و تهيه اطالعات
آمادهسازي
)2
)3تأييد اطالعات
)4بهرهبرداري از اطالعات به صورت خبر
)5مستند سازي اطالعات و اخبار منتشر شده
چند مصداق که در یک سازمان تحقیقاتی امکان خبر شدن دارند:
انعقاد قراردادها و تفاهم نامه ها
انجام فعاليت بر اساس تفاهم نامه ها
شروع پروژه ها
اتمام پروژه ها
تهيه دانش فني و دست يابي به فناوريي خاص
بازديدها
برگزاري سمينارها (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاري)
شركت اعضا در سمينارها و همايشهاي ملي و بين المللي (ارائه خبر قبل از شركت در سمينار)
برگزاري سخنراني هاي علمي (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاري)
انتصابها
برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاري)
شركت اعضا در دوره هاي آموزشي
خريد و راه اندازي تجهيزات
دريافت تقديرنامه ها و نامه هاي تقدير و تشكر
شركت در نمايشگاههاي ملي و بين المللي
ارائه مقاله توسط اعضا در سمينارها و همايشها ،نشريات تخصصي و پذيرش آن به منظور ارائه و چاپ
روابط عمومی ها از طریق رسانه های زیر اخبار سازمان خود را منتشر می کنند
بنابر این شناخت بخش ها ،افراد موثر و ارتباط با آنها ضروری است:
سایت خبری سازمان نشریه داخلی سازمان خبرگزاری ها و سایت های خبری اینترنتی روزنامه ها و رسانه های مکتوب(عمومی و تخصصی) رادیو و تلویزیونو...
سازمان تحریریه ها در رسانه ها به طور کلی
.۱سردبیر یا شورای سردبیری
.۲معاون سردبیر
.۳دبیر سرویس
.۴سرویسهای مختلف:
سیاسی ،اقتصادی ،خارجی ،اجتماعی ،حوادث ،شهرستانها و...
.5دبیر فنی
.۶ویراستاری یا هیات ویراستاران
.۷ارشیو عکس وخبر
.۸اتاق خبر
.۹کتابخانه
منابع داخلی تامین کنند اخبار صدا و سیما:
الف) تولید
واحد مرکزی خبر
خبرنگاران تهران ( اخبار داخلی )
خبرنگاران شهرستان ها
خبرنگاران دفاتر خارج از کشور
خبرنگاران اعزامی به خارج
مونیتورینگ
اینترنت
مترجمان
ضبط تلفنی
تولیدات پخش
خبرگزاری جمهوری اسالمی (ایرنا)
شبکه خبر
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری فارس
خبرگزاری مهر
خبرگزاری ایلنا
و....
منابع پخش اخبار صدا و سیما:
الف) پخش
-1اداره کل پخش اخبار رادیو
رادیو پیام
رادیو جوان
رادیو استان
رادیو سراسری
رادیو قران
رادیو فرهنگ
-2اداره کل پخش اخبار سیما
شبکه اول سیما
شبکه دوم سیما
شبکه سوم سیما
شبکه چهارم سیما
شبکه پنجم سیما
-3پخش اخبار شبکه خبر
بخش بامدادی
بخش نیمروزی
بخش عصرگاهی
بخش شامگاهی
و.......................