صفحه 1:

صفحه 2:
ارتباط عقل و دين در ‎oy‏

صفحه 3:
ظ ا ااا ك5 ی عع انح حا ا ل ميتي ‎Al per mo) A ۳۳۹‏ 0[ پابیم که دین اسلام به عنوان ‎eal:‏ یب مصداق دین, نه تنها کوچکترین تعارض و تضادي با عقل و تعقل ندارد بلکه تأکید ویژه ا 0 ‎eerie‏ و خر فایل ‎cul‏ 735

صفحه 4:
چکیده واه ۲دین و عقل" و به عبارت دیگر "تدین و تعقل" و بیان دیدگاه دین مبین اسلام ‎lh aw‏ وت ای این معاله است تبیین عفلاني دین و ارائه ساختازي مستدل و منطقي از مباني دين يكي از بهترين شيوهها براي دعوت نسل جوان به ال لت در جهرهاي غير منطقي و غير مستدل از دين ‎Tira‏ ا ل ا ا 0 خر ی ل ل ا ا ل را و روايات به اين نتيجه دست يافته اسث كه دين اسلام )0 ا ا ا تدارد بلكه تأكيد ويزه و اهميت فوق العاده براي عقل و خرد قايل است

صفحه 5:
يكي أز مهمترين مسايل اعتقادي عصر ما مسأله نسبت "تدين" با "تعقل" و ارتباط ميان أن دو اسث. بيشينه اين له به قدمت بيدايش اديان الهي برميكردد. ولي امروزه به جهت بسط و ا ا ا يت | ا ال ا ال 0 ل 0 | ۱ ۶ بارهای از تسل جوان به دين این است که کساني دين را امري غير معقول و غير منطقي و غير علمي قلمداد كردهاند. اين كروه را اعتقاد ۱ ‏ا ل ا‎ Caer Io) 0 ‏ا ا ا ا‎ Cieu i 0 ‏ا‎ ES ‎ee ea‏ وم و قارف بشري. يعني آنچه که از غیر طریق ‎eels SO urge oo‏ علوم و معارف الهي - که فراورده وحي ‎otc‏ نالل حق الست ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
م ع سو ۱۳ شده است ‎ive Sens‏ ا ا 0 جح ‏اعم از علوم تجربى و اخلاق و مابعد الطبيعه - شود؟ ‎respecte. ‏زا‎ ‎[0 ‏ا‎ 1e pen ronn ivr smue near be ured ۳ Ere) ‏نیست و همت هر کس باید مصروف نیل به رستگاری شود و آن چه دانستنش در نیل به ‏تكارى ضرورت و اهميت دارد. در كتاب مقدس مندرج است؟ از اين روء بايد شريعت را ‏ال ‎es eri‏ ل ا لت 00000 اك ‏اين ‎Sai‏ برخى به اصالت عقل معتقد بودند ‏بین عقل و وحی و عقل و ایمان پاور داشتند. آنان می گفتند: ایمان و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ين و ع فيد ای ۰ ۱۳ علم به معناى يذيرفتن جيزى است كه ما أن را به صورت طبيعى در ‎FAY) DC OUT DD ED EI EC IT MOTTE Spt)‏

صفحه 7:
‎Jac‏ و اهمیّت ‎vl‏ از دیدگاه ام ‏در تمام 0 الهي به ويزه دين مبين اسلام ‎oo:‏ ار از ‏جايكاهي بس رفيع و منيع برخوردار است. ‎| ‏ا‎ ١ ‎000 ‏ا ا ل‎ fer) Bes ey ‏و کوران اسلام و ایمان بیاورند. و بیش از 300 مورد در قرآن به مسأله‎ sell y ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎cased! 450 Lolei aS cul oa oj bil... sadai yori 535 Sasi 0 RN Ce Ce FE Tur Pty ‏ل‎ err) ravmerente morn) e ROTO is) Nivel Compre Tangere wt) ‏معصومين - عليهم السلام اختصاص به مقوله "عقل" و اهميت "تعقل و تفكر"‎ ‏دارد تا جايي كه در جوامع روايي ماء بابي مستقل تحت عنوان "كتاب العقل"‎

صفحه 8:

صفحه 9:
دیدگاه قرآن را نمایان سازد sie Secs bye reer ve ‏ا ل‎ Pov uy vec u/be ee 1 ‏در حيطه مجرداتو‎ در قرآناساسيترينمسأًه قرآنييعنومسأًك توحجيد. به وسيله براهينعقلي2 ه أاست RP rep ‏عو لما‎

صفحه 10:
‎occ‏ ری جوا

صفحه 11:
- حجینو حقانینخود قرآننیز به وسیله عقل‌لثباتشده و عقل‌دلیل‌بر 8 ال ل ال ی ی را 9 ۱ عقلرا عمومیترین‌راه شناخندلنسته ری کاب ما را را ۳۳۳۱۱ ا 7 "قراآنهم رله عقلو انديشه را محترم شمرده وهم رله دلراء يليجون ‎ally‏ ار ل ا ‎PGs PMN I CE‏ eens Ce PORE ‏دل‌که برایاوحدیاز بشر و خاصاناز اولیایا‎ y ‏بیان‌کرده و به سختیان‌هشدار داده استد«‎ ‏0-قرآن‌معتقد اسنکه بشر نمیتواند متفکر نباشد, و زندگیاو بدین‎ ‏تعقلو تفکر سامانن میپ ذیرد‎ 0 ۱ fur esi ‏و لهو و غشدر‎ ۱۱۱ ۱ ۱ bolic cll poy 5s ‏معامله و نيز دروغ و افترا و بهتانو ترور و... حرام كرده است‎

صفحه 12:
- قرآن‌کريم مهمترین‌روش‌ب رایدعونبه سوعجق را حکمنو ب رهان‌میداند آنجا 12 ماه و ار ‎Se‏ اه ‎PnP‏ ‏حسر< ۱۳ ‏ا ان ۱ زا‎ ye ‏دا‎ ‎wipro yay leo, Sus indy ay ۳۷۳ ۰‏ : "و [ذا نادیتم لیا صلاخ ۷ وه هروا و اعبا دلك: آنهم قفوم ‎lS)‏ تیا ‎EO oe‏ ‎Ryan MP epee Preyer ee repo yon canes lea ‎0 pre einen 0 ۰ ‎

صفحه 13:
pod Fl Py ‏عقل از نگاه‎ در كتاب "العقل و الجهل" اصول كافي سي و جهار حديث در باب اهميت عقل وارد شده كه فهرست وار به مطالب زير اشارت دارد: م ا ا 1۱ :)2 ‏تا هیا ودین است(حدیث‎ sexs ۲۳ ‏ای را ری تا از زا‎ Jo (4 curr)cuwl Giluil p> cugs yrrig: Jas (6 eurr)euul sylais Sole Je هركس ميزان سنجش او در روز قيامت است, نه عبادت و فضل او(احاديث 7 8 9). مانع بيروي از شيطان اس ت(حديث 10)

صفحه 14:
یا 5 وسیله آن میتوان امام زمان ‎ev yuilil c,‏ انسان است و هوش و فهم حافظه ‎a (23 eyrz)>pSio aaciz pw Sac jl‏ سود ‎caer, oe‏ /صدقه و حح زیاد, بدون عقل و تعقل, | به درجات مع ادنس ‎a‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
عقل بهترين هديه خدا به بندكان اس ت(حديث 11). ل ا ا ا ا ا 6 مردم را به دست أورد(حديث 11). لس ۱۱ عقل حجت خدا بر مردم است كه به وسيله آن ميتوان امام زمان خويش Re pores ‏اشاح‎ ‎ord colle Swe) gulledl alin des‏ و هوش و فهم و حافظه و داننش از عقل سرچشمه میگیرد(حدیث 23). ‏عقل سودبخشترین سرمایه است(حدیث 25). ‎ae)‏ تعقل, أدمي را به درجات عالي ‏ا ان ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
00 با ‎GEE ae‏ که خدا را میپرستد و در 3

صفحه 17:
در ادامه همين روايت از امام عليه السلام ‏ سؤال شد: "فالدّي كان في معاويه؟"؛ ‎i aug duiurilo ul alwys a: aS culo o929 (91 Sliol g)argleo yard »> azul yu‏ مشكلات و مسايل نايل ميكشت جه بود؟ حضرت در ياسخ فرمودند: "تلك النكراء. تلك ‎agus » wipes‏ ا ل لان 7 بای ‎All DRM semen Ropers ly relly‏ ] به شمار نميرود و در حقيقت جنين فردي از فطرت خويش ‎Pere)‏ ا ا ا ال ا ا ا ا ۳ ‎Cleoe Dy‏ ا 0

صفحه 18:
ارز از سوي دیگر تبیین عقلاني دین 0 oe Ld 2 ‎wk‏ اد زين مت ‎Pe rc mere eee eee ee)‏ صالح" بوده و در نهایت منجر به عبودیّت و خضوع مطلق ‏همان گردد ‏در برابر

صفحه 19:
با تشكر از حسن توجه شما ‎cay 0 0 1‏ گرد آورنده : رضا بهشتی

39,000 تومان