صفحه 1:
صفحه 2:
ارتباط عقل و دين در
oy
صفحه 3:
ظ ا ااا ك5
ی عع انح حا ا ل ميتي
Al per mo) A ۳۳۹ 0[
پابیم که دین اسلام به عنوان eal: یب مصداق دین, نه
تنها کوچکترین تعارض و تضادي با عقل و تعقل ندارد بلکه تأکید ویژه
ا 0 eerie و خر فایل cul
735
صفحه 4:
چکیده
واه ۲دین و عقل" و به عبارت دیگر "تدین و تعقل" و بیان دیدگاه دین مبین اسلام
lh aw وت ای این معاله است تبیین عفلاني دین و ارائه ساختازي
مستدل و منطقي از مباني دين يكي از بهترين شيوهها براي دعوت نسل جوان به
ال لت در جهرهاي غير منطقي و غير مستدل از دين
Tira ا ل ا ا 0
خر ی ل ل ا ا
ل را و روايات به اين نتيجه دست يافته اسث كه دين اسلام
)0 ا ا ا
تدارد بلكه تأكيد ويزه و اهميت فوق العاده براي عقل و خرد قايل
است
صفحه 5:
يكي أز مهمترين مسايل اعتقادي عصر ما مسأله نسبت "تدين" با "تعقل" و ارتباط ميان
أن دو اسث. بيشينه اين له به قدمت بيدايش اديان الهي برميكردد. ولي امروزه به
جهت بسط و ا ا ا يت
| ا ال ا ال 0 ل 0 |
۱ ۶ بارهای از تسل جوان به دين این است که کساني
دين را امري غير معقول و غير منطقي و غير علمي قلمداد كردهاند. اين كروه را اعتقاد
۱ ا ل ا Caer Io)
0 ا ا ا ا Cieu i
0 ا ES
ee ea وم و قارف بشري. يعني آنچه که از غیر طریق
eels SO urge oo علوم و معارف الهي - که فراورده وحي
otc نالل حق الست
صفحه 6:
م ع سو ۱۳
شده است
ive Sens ا ا 0 جح
اعم از علوم تجربى و اخلاق و مابعد الطبيعه - شود؟
respecte. زا
[0 ا 1e pen ronn ivr smue near be ured ۳ Ere)
نیست و همت هر کس باید مصروف نیل به رستگاری شود و آن چه دانستنش در نیل به
تكارى ضرورت و اهميت دارد. در كتاب مقدس مندرج است؟ از اين روء بايد شريعت را
ال es eri ل ا لت 00000
اك
اين Sai برخى به اصالت عقل معتقد بودند
بین عقل و وحی و عقل و ایمان پاور داشتند. آنان می گفتند: ایمان و
ين و ع فيد ای ۰ ۱۳
علم به معناى يذيرفتن جيزى است كه ما أن را به صورت طبيعى در
FAY) DC OUT DD ED EI EC IT MOTTE Spt)
صفحه 7:
Jac و اهمیّت vl از دیدگاه ام
در تمام 0 الهي به ويزه دين مبين اسلام oo: ار از
جايكاهي بس رفيع و منيع برخوردار است.
| ا ١
000 ا ا ل fer) Bes ey
و کوران اسلام و ایمان بیاورند. و بیش از 300 مورد در قرآن به مسأله sell y
cased! 450 Lolei aS cul oa oj bil... sadai yori 535 Sasi
0 RN Ce Ce FE Tur Pty
ل err) ravmerente morn) e ROTO is) Nivel Compre Tangere wt)
معصومين - عليهم السلام اختصاص به مقوله "عقل" و اهميت "تعقل و تفكر"
دارد تا جايي كه در جوامع روايي ماء بابي مستقل تحت عنوان "كتاب العقل"
صفحه 8:
صفحه 9:
دیدگاه قرآن را نمایان سازد
sie Secs bye reer ve ا ل Pov uy vec u/be ee
1 در حيطه مجرداتو
در قرآناساسيترينمسأًه قرآنييعنومسأًك توحجيد. به وسيله براهينعقلي2
ه أاست
RP rep عو لما
صفحه 10:
occ ری جوا
صفحه 11:
- حجینو حقانینخود قرآننیز به وسیله عقللثباتشده و عقلدلیلبر 8
ال ل ال ی ی را
9 ۱ عقلرا عمومیترینراه شناخندلنسته ری کاب
ما را را ۳۳۳۱۱
ا 7
"قراآنهم رله عقلو انديشه را محترم شمرده وهم رله دلراء يليجون
ally ار ل ا PGs PMN I CE
eens Ce PORE دلکه برایاوحدیاز بشر و خاصاناز اولیایا y
بیانکرده و به سختیانهشدار داده استد«
0-قرآنمعتقد اسنکه بشر نمیتواند متفکر نباشد, و زندگیاو بدین
تعقلو تفکر سامانن میپ ذیرد
0 ۱ fur esi
و لهو و غشدر ۱۱۱ ۱ ۱ bolic cll poy 5s
معامله و نيز دروغ و افترا و بهتانو ترور و... حرام كرده است
صفحه 12:
- قرآنکريم مهمترینروشب رایدعونبه سوعجق را حکمنو ب رهانمیداند آنجا 12
ماه و ار Se اه PnP
حسر<
۱۳ ا ان ۱ زا ye
دا
wipro yay leo, Sus indy ay ۳۷۳ ۰
: "و [ذا نادیتم لیا صلاخ ۷ وه هروا و اعبا دلك: آنهم قفوم
lS) تیا EO oe
Ryan MP epee Preyer ee repo yon canes lea
0 pre einen 0 ۰
صفحه 13:
pod Fl Py عقل از نگاه
در كتاب "العقل و الجهل" اصول كافي سي و جهار حديث در باب اهميت عقل وارد شده كه
فهرست وار به مطالب زير اشارت دارد:
م ا ا 1۱
:)2 تا هیا ودین است(حدیث sexs
۲۳ ای را ری تا از زا Jo
(4 curr)cuwl Giluil p> cugs yrrig: Jas
(6 eurr)euul sylais Sole Je
هركس ميزان سنجش او در روز قيامت است, نه عبادت و فضل او(احاديث 7 8 9).
مانع بيروي از شيطان اس ت(حديث 10)
صفحه 14:
یا 5 وسیله آن میتوان امام زمان
ev yuilil c, انسان است و هوش و فهم حافظه
a (23 eyrz)>pSio aaciz pw Sac jl
سود caer, oe
/صدقه و حح زیاد, بدون عقل و تعقل, | به درجات
مع ادنس a
صفحه 15:
عقل بهترين هديه خدا به بندكان اس ت(حديث 11).
ل ا ا ا ا ا 6
مردم را به دست أورد(حديث 11).
لس ۱۱
عقل حجت خدا بر مردم است كه به وسيله آن ميتوان امام زمان خويش
Re pores اشاح
ord colle Swe) gulledl alin des و هوش و فهم و حافظه و داننش از عقل
سرچشمه میگیرد(حدیث 23).
عقل سودبخشترین سرمایه است(حدیث 25).
ae) تعقل, أدمي را به درجات عالي
ا ان
صفحه 16:
00 با
GEE ae
که خدا را میپرستد و در
3
صفحه 17:
در ادامه همين روايت از امام عليه السلام سؤال شد: "فالدّي كان في معاويه؟"؛
i aug duiurilo ul alwys a: aS culo o929 (91 Sliol g)argleo yard »> azul yu
مشكلات و مسايل نايل ميكشت جه بود؟ حضرت در ياسخ فرمودند: "تلك النكراء. تلك
agus » wipes ا ل لان
7 بای All DRM semen Ropers ly relly
] به شمار نميرود و در حقيقت جنين فردي از فطرت خويش
Pere) ا ا ا ال ا ا ا ا ۳
Cleoe Dy ا 0
صفحه 18:
ارز از سوي دیگر تبیین عقلاني دین
0 oe Ld 2
wk اد زين مت
Pe rc mere eee eee ee)
صالح" بوده و در نهایت منجر به عبودیّت و خضوع مطلق
همان گردد
در برابر
صفحه 19:
با تشكر از حسن توجه شما
cay 0 0 1
گرد آورنده : رضا بهشتی