ارتباط مؤثر
اسلاید 1: مركزمشاوره دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي کارگاه ارتباط مؤثر (اساتيد مشاور تحصيلي و دانشجويان(
اسلاید 2: اساتيد(دانشگاه)خانوادهدانشجو؟معمای ارتباط
اسلاید 3: سؤال اساسی: وقتی دانشجویی دربارۀ مشکلات خود با ما سخن میگوید چه میکنیم؟
اسلاید 4: پیش نیازهاداشتن برنامه کاری متخصصان در مرکز مشاوره و حیطه تخصصی آن ها وشماره تلفن و آدرس مرکز مشاورهشناخت سبک ارتباطی خودمانآشنايي با تكنيك هاي اوليه در حل مشكلات تحصيلي و فردي آشنايي با تيپ هاي شخصيتي
اسلاید 5: ارتباط چیست؟بهطور خلاصه:ارتباط فرآیندی است بین دو نفر که یک نفر بهعنوان فرستندۀ پیام و دیگری بهعنوان گیرندۀ پیام قرار دارد.توانایی برقراری رابطه با دیگران به شکل مؤثر.
اسلاید 6: مراحل ارتباطشروع ارتباطادامه ارتباطختم ارتباط
اسلاید 7: فرآیند ارتباطفرستندۀ پیامپیام(پنهان و آشکار)گیرندۀ پیام
اسلاید 8: مراحل ارتباط بینفردی مؤثر:مرحلۀ اوّل: شروعمرحلۀ دوّم: ادامهمرحلۀ سوّم: پایانسلام با لبخندپرسشهای سادهتوجه به علاقمندیهاتمجید در حدّ متعارفاطلاعات دادن (خودفاشسازی)هنر گوش دادنعلاقمندیبیان علایق خودتغییر بهموقع صحبتپایان خوبتوجه به رفتارهای غیرکلامیفعال بودنپایان پیش از موضوع جدیدمحیط مناسبتوجهصبرخلاصهپاسخدهی و یادآوری
اسلاید 9: اصول ارتباطاعتماداحترام و توجه مفيد و موثر بودناخلاق و منش و رفتار اجتماعي اساتيد توانايي همدلي و درك متقابل و كمك به حل مشكلاتايجاد انگيزه براي يادگيري و تجربه اساتيد قابل دسترسيتحوه برخورد اساتيدهمدلي و مثبت گرايي و حمايتگرايي
اسلاید 10: عناصر اصلی ارتباطاحترامپذیرشاحساس امنیتاعتمادصداقتدرک و فهمحساسیت داشتن نسبت به علایق و نیازهای طرف مقابل
اسلاید 11: چهار اشتباه ارتباطياشتباه برخورداشتباه بياناشتباه قضاوتاشتباه قدرت
اسلاید 12: جهار مهارت اساسی گوش کرددنتمرکزتحملبازگوییحساسیت نسبت به احساسات نهفته در پس کلمات
اسلاید 13: مهارت های گوش کردنتوجه کردن به فرد مقابلاستفاده از کلمات کوتاهسوال کردندعوت کردنبازخورد دادن خلاصه نمودنسکوت توجه آمیز
اسلاید 14: موانع ارتباطارجاع به خودبی توجهی به احساسات فرد مقابلارائه راه حل ذهن خوانیپرسیدن سوالات زیاد و نامناسبآماده کردن سوال خود قطع کردن صحبت فرد
اسلاید 15: اصول کلی برای مصاحبه با دانشجویان زمان و مکان را در نظر بگیرید.مشاهدات خود را بیان کنید.نگرانی خود را راجع به سلامتی دانشجو بیان کنید.پرسش درباره استفاده از مشاوره در گذشته و حالخلق یک ذهنیت مثبت درباره مشاورهپیگیر ی
اسلاید 16: رفتارهای غیر موثر و اشتباهات رایجنیاز به دوست داشته شدن توسط دانشجوپرهیز از رفتارهای غیر حرفه ایباقی ماندن در سطح ظاهری مشکلاتسرزنش کردن، قضاوت کردن پرهیز از افشای اسرار دانشجویان اجتناب از ایفای نقش مجازات کنندهاجتناب از تحقیر و تمسخر
اسلاید 17: مراقب شرایط زیر باشیماختصاص دادن وقت اضافی برای بعضی افرادداشتن احساسات قوی مثبت و منفی برای بعضی افرادتمایل داشتن به ایجاد تماس فیزیکیدر رابطه مشاوره ی مراقب روابط دوگانه باشید.
اسلاید 18: شناسایی و فرایند ارجاع
اسلاید 19: شناسایی و فرایند ارجاعاهداف آموزشی:آشنایی با اختلالات روانشناختی شناسایی به موقع دانشجویان آسیب پذیرو ارجاع به مراکز مشاوره
اسلاید 20: علایم کلیافت بارز عملکرد تحصیلی و یا مشروطینشانه های خودکشی:کلامی - رفتاریاضطراب گوشه گیری و اجتناب از تماس با اساتید و دانشجویانتغییرات بارز در لباس پوشیدن و ظاهرانجام ندادن و یا تاخیر در انجام تکالیف درسیمشکلات جسمی همچون سردرد و سرگیجهمشکلات تحصیلی و افت تحصیلی
اسلاید 21: علایم کلیسطوح بالای تحریک پذیریتغییرات در خلق (غمگینی) و نوسانات خلقیبی نظمی در خواببه خواب رفتن سر کلاسحضور نامنظم در کلاسبی نظمی در اشتهاکاهش انرژی
اسلاید 22: علایم کلیاعتیاداسیب زدن به خویشتنمصرف بی رویه دارومسائل جنسیاهمالکاری
اسلاید 23: اضطراب
اسلاید 24: حوزه های نگرانیخانوادهسلامتیامور مالیروابط شغلازدواجنگرانی های روزمره
اسلاید 25: شناسایی علایم خاص: اضطرابعلایم شایع اضطرابضربان سریع قلبلرزشتعریقمشکل در تمرکزتحریک پذیریمشکل در تصمیم گیری
اسلاید 26: شناسایی علایم شایع اضطرابمشکلات خوابدرد یا احساس ناراحتی در قفسه سینهنفس نفس زدنزود خسته شدنسردرد و سرگیجهتغییرات دمای بدن
اسلاید 27: مثال های از شکایات دانشجویان:می ترسم که مسخره ام کنند.می ترسم توی جمع دیده شوم.کمرو خجالتی هستم.اعتماد به نفس ندارم.آدم اجتماعی نیستم.در جمع دچار ضربان قلب و تپش قلب می شوم.صحبت کردن برام سخت است.وارد شدن تو جمع برام سخت است.برام سخت است با استادم صحبت کنم.
اسلاید 28: مثال های از شکایات دانشجویان:با آدم های جدید نمی توانم روبرو شوم.من آدم استرسی هستم افراد جدید را می بینم اینجوری می شوم.فکر می کنم دیگران از من خوششان نمی آید.ترس از مسخره شدن دارم.توی جمع هیچ کاری رو نمی توانم انجام بدم.می ترسم که اشتباه کنم.جواب سوالات را می دونم اما سر کلاس می ترسم حرف بزنممی ترسم که دیگران به من بخندند.
اسلاید 29: افسردگی
اسلاید 30: شناسایی علایم شایع خاص: افسردگیاز دست دادن علاقه یا فقدان لذتاحساس ناامیدیکاهش انرژیبی خوابی یا پرخوابیپرخوری یا کم خوریاحساس غمگینی و پوچیکندی حرکتی
اسلاید 31: شناسایی علایم شایع خاص: افسردگیاحساس بی ارزشیاحساس گناه ارزوی و فکر مرگ و خودکشی
اسلاید 32: پسیکوتیک
اسلاید 33: شناسایی علایم خاص: سایکوز قطع ارتباط با واقعیتتوهم :درک کردن چیزی بدون وجود محرک خارجیهذیان: عقاید ثابت و پندار باطلی است که بااوضاع،احوال،شرایط و سطح فرهنگی و هوش فرد منطبق نیست.رفتار عجیب و غریب
اسلاید 34: فیدبکچه احساسی از این کارگاه دارید؟چه پیشنهادهایی برای بهتر شدن آن دارید؟چه میزان در شما انگیزه، آگاهی و مهارت ایجاد شد؟
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.