صفحه 1:
lad ali 4
صفحه 2:
ارتباط چیست؟
صفحه 3:
ارتباط عبارت است از هر گونه تعاملي که
شامل انتقال پیام باشد.
صفحه 4:
عناصر اصلي ارتباط
۷عناصر کلامي ارتباط
لاعناصر غير كلامي ارتباط
صفحه 5:
اجزاي ارتباط
0 محتواي کلام
Pee eye eer reregs
: فرهنكي
9 20-5 eT SE ee
نحوه جمله بندي
زمان بندي ارتباط كلامي
ملاحظات موقعيتي
چگونگي جمع بندي و ختم
ارتباط
تن صدا
آهنگ صدا
تماس چشمي
حالات چهره اي
ژست ها
iE ۳
صفحه 6:
گوش دادن
شنیدن در مقابل گوش دادن فعال
صفحه 7:
۱9۱ ۲ ery)
#راهنمايي گرفتن
”درك ديكران
4ات
9 DON PD
حمایت عاطفي دیگران
لاكسب اطلاعات
صفحه 8:
۱3 ۳ veyron
اختصاص زمان بیشتر به گوش دادن بجاي صحبت کردن
عدم تکمیل جملات دیگران
۷ عدم پاسخ به سوال با يك سوال دیگر
۱۳ eT TRA
GF SRyO OORT RIO Exh Per RENO FECE CSUR TTD
عدم سلطه جويي در مکالمه ۷
۷ پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پایان یافتن صحبتهاي وی
دادن بازخورد
” يرسيدن سوالات باز
صفحه 9:
205
زدن و يا حتي بيشتر از آن
صفحه 10:
توصیه هايي براي کارآمدتر کردن
ارتباط كلامي
صفحه 11:
”امطمئن شويد كه شنونده فرصت سوال يا اظهار نظر كردن را
دارد.
۷سعي کنید خود را جاي شنونده قرار دهید و احساسات او را در
نظر بكيريد.
”آنجه را ميخواهيد بكوييد» واضح بيان كنيد.
لابه شنونده نككاه كنيد.
“امطمئن شويد كه آنجه كه ميكوييد با تن صدا و زبان بدني شما
هماهنكي دارد.
تن و آهنك صداي خود را تغيير دهيد.
2 ا لل e rar)
نكنيد
42
2
زياد مو ضوع را بيجيده
”از ديدن علائم آشفتكي در شنونده غفلت نكنيد.
صفحه 12:
توجه کردن به فرد مقابل
به فردي که صحبت مي کند» نگاه کنید. در عین
ل ا ۱[
arse eyes ee ل ا
چشمي را با فردي كه سخن ميگوید برقرار کنید.
صفحه 13:
توجه كردن به فرد مقابل
۳ ل ا ا ا eter
ا ات لم ere ESE)
فيزيكي خود را به حداقل برسانيد.
صفحه 14:
توجه كردن به فرد مقابل
از كوينده حرف بيرون بكشيد! مثلاً به او بكوييد: من
IDES E ل ل 0
بكو
مترصد شنيدن جيزهايي كه كفته نشدهاند. _باشيد. از
خود بيرسيد جه جيزهايي بايد كفته ميشد و يا شما
انتظار داشتید بشنوید ولي گفته نشدند؟
صفحه 15:
توجه کردن به فرد مقابل
ِ بت کی رما
0 كك ۳
ی ا له ۱
كوش كند.
صفحه 16:
توجه كردن به فرد مقابل
۱ Se CON ل Str ey
eyo er CN Weve E EG
9 rarer
صحبتهاي اوبا استفاده از عباراتي متفاوت» و
خلاصه كردن حرف هايش انجام دهيد. البته به
خاطر داشته باشيد كه در اوايل صحبت فرد مقابل»
كلام او را قطع نكنيد.
صفحه 17:
er a) my
صفحه 18:
باز خورد بدهید.
با عباراتي دیگر بازگو کنید.
صفحه 19:
ال ۳
بازخورد دادن راهي براي بررسي اين است که آیا
S prea ener Rear ce Ween RigY ی
ميكند» فرصت مناسبي براي شما فراهم ميكند تا در يابيد
أيا أنجه را كه شنيده يا ديدهايد به درستي فهميدهايد يا خير.
اين كار با استفاده از بازخورد انجام ميشود. بازخورد
دادن از يك سو وسيلهاي است براي محك زدن شنیدهها
وديدههاي شما و از سوي ديكر وسيلهاي است براي كمك
CORTERD CRE HOREO IRC EE ل ONO Ca POC
ميكند به درستي منتقل كرده است يا خير.
صفحه 20:
See]
براي بازخورد دادن, آنجه را كه كوينده كفته است تكرار
نموده يا با عباراتي دیگر بازگو نمایید. مي توان عین همین
كار را در مورد احساسات نهفته در يشت كلام راوي نيز
انجام داد. بعد از بازخورد دادن مکث کنید و به گوینده
فرصت دهید تا واكنشي نسبت به بازخورد شما نشان دهد
نشانه اينكه شما به درستي بازخورد داده ايد اين است كه
فرد مقابل سرش ررا به علامت تاييد تكان مي دهد ويا مي
CORT ا ا ا ل pratt rene
صفحه 21:
با عباراتي دیگر بازگو کنید
كاهي تكررار جند كلمه آخر كوينده او را به ادامه كفتار
تشويق مي كند. بهترين راه اين است كه نسبت به وازه
هاي كليدي و مهم طرف مقابل حساس باشيد و همانها
را با عبارتي دیگرتکرار کنید.
صفحه 22:
با عباراتي دیگر بازگو کنید.
يك صورت بندي تازه از محتواي صحبت ارائه دهيد.
صورت بندي مجدد سبك خاصي از بازخورد دادن و
يكي از بهترين ابزارٍ كوش دادن فعال است.
ever ال ل tee 2 CE eC Nee TS
شود که اصل موضوع معلوم گردد.بار منفي صحبت
بريداشته شودء و ارتباط تداوم يابد. بازكو كردن و
صورت بندي مجدد همجنين وسيله اي است جهت
ترجمه جملات موقعيتي به جملات مربوط به علايق و
نيازها.
صفحه 23:
خلاصه كرريدن» بخشي از بيشتر انواع بازخوردها است»
اما زمان هايي هست كه خلاصه كردن اهميت خاص و
ويزه خود را دارد. مثلا وقتي يك قسمت از صحبت تمام
Ire 1g -e wrah) ا ل ا 0
برويم. براي خلاصه كردن» هسته اصلي صحبت تكرار
شده و نكات مهم مورد تاكيد قرار مي كيرند تا شنونده
بفهمد كه آيا همه جيز را درست برداشت
000
صفحه 24:
موانع موجود بر سر راه ارتباط موثر
۷ قضاوت کردن
م۹
ل 3
۷ قطع کردن صحبت فرد مقابل
م۳۹
مسخره كردن
تهدید کردن
” برجسب زدن