erteghae_sathe_behdashte_zanan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارتقای سطح بهداشت زنان”

ارتقای سطح بهداشت زنان

اسلاید 1: بسمه تعالي درس :بررسي مسائل دولتي در ايرانموضوع تحقيق : ارتقاء سطح بهداشت زنان استاد : خانم دكتربرومنددانشجو:فريده تشكينيپاييز 13891

اسلاید 2: 2مقدمه سلامت: همه جوانب آن از حقوق اولیه انسان است . سیستم های بهداشتی و رفاهی دردنیا بطور روز افزون اهداف خود را از ارائه مراقبتهای بهداشتی به سمت ایجاد جامعه سالم ارتقا می دهند و شاخصهای کلی سلامت مانند بهزیستی جایگزین شاخص های محدود و نارسایی مانند مرگ و میر می شود . سلامت در عرصه اندیشه و عمل جنبه های متفاوتی دارد . سلامت انسان محصول تعامل پیشینه ژنتیکی ، محیط اجتماعی ، روانی و اکولوژیکی است که او را در بر می گیرد و هر کدام از این عوامل به طور جداگانه ای برسلامت وی تاثیر می گذارند . جدا از زمینه بیولوژیک و ژنتیک متفاوت هر انسان محیط زندگی وی شامل محیط فیزیکی و اکولوژیکی است که وی را در بر گرفته همچنین محیط های اقتصادی، اجتماعی و روانی نیز اثرات خود را برانسان آشکارا اعمال می کنند .

اسلاید 3: محیط زندگی بشر در حال تغییر است و این تغییرات در روش زندگی و کار انسان تاثیرات فراوانی بر سلامت او بر جای گذاشته است، این امر منجر به تغییر الگوی بیماری و مرگ گردید ه که گذرسلامتی نامیده می شود . در بسیاری از کشورهای جهان و به درجه ای که از این گذر تاریخی متاثرند، تغییرات اپیدمیولوژیکی حادث شده است که شامل تغییر هرم سنی جمعیت به سمت سالخوردگی، تغییر الگوی بیماریها به سمت بیماریهای مزمن و حوادث و .... می شود که به همر اه پیدایش فناوریهای نوین وگرانقیمت باعث تقاضاهایی جدید شده و در نتیجه پیشرفت روزافزون تجهیزات پزشکی و تأثیر مستقیم آن بر امر سلامت، افزایش هزینه بی سابقه ای در بخش سلامت را باعث شده است .

اسلاید 4: علاوه بر این کشور ما از نظر مخاطرات سلامت بار مضاعفی را به دوش می کشد که در واقع به علت گذرسلامتی است که بخشی از آن ناشی از توسعه نیافتگی و بخشی دیگر مربوط به جوامع توسعه یافته می باشد .بخشیْ از این عوامل به شرح زیر می باشد:مردم ما با فقر، روشهای غیر بهداشتی دفع فاضلاب و مواد زائد، دود ناشی از سوخت های جامد در محیطهای بسته، مصرف دخانیات ، روابط جنسی غیرایمن و مشکلات تغذیه ای ناشی از کمبود دریافت انرژی، ویتامین و املاح (ویتامین آ ودی ، آهن و روی ) ، بدخوری و بیش خواری که آنان را به اضافه وزن ، چاقی ، پرفشاری خون مبتلا کرده زمینه را برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مهیا می کند روبرو هستند . خطرات ناشی از پرفشار ی خون وکلسترول بالا که ارتباط مستقیمی با افزایش حملات قلبی و سکته های مغزی دارند و با مصرف غذاهای پرچرب ،پرنمک و شیرین نیز مرتبط هستند هر روز تهدید کننده تر بنظر می رسند . وقتی این خطرات با نیروهای مرگباردخانیات و الکل عجین گردند، بازهم خطرناک تر می شوند. افزایش وزن و چاقی که نتیجه ازدیاد مصرف مواد غذایی وکمبود فعالیت فیزیکی است نیز به خودی خود خطر جد ید و عمده ا ی برای سلامت محسوب می گردد که بر گستردگی مخاطرات میافزایند .

اسلاید 5: البته بیماریهای نوپدید (ایدز و سارس و ...) و بیماریهای بازپدید (سل و مالاریا ) نیز به نوبه خود باعث افزایش مخاطرات و بالطبع هزینه ها می گردد. ازطرف دیگر ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست و از 42 نوع بلایای طبیعی شناخته شده در جهان ، 30نوع آن در کشور ما به وقوع می پیوندد. ازجمله بلایای عمدۀ کشور ما سیل ، زلزله و خشکسالی می باشد. براساس آمارموجود در 10 سال گذشته درایران بیش 160000 نفر بر اثر بلایا کشته شده اند که از این میزان 76% بر اثر زلزله و 6% بر اثر سیل و 18% بر اثر سایر بلایا بوده است . حوادث ترافیکی و جاده ای با میزان مرگ 35 در صدهزارنفر ، عامل مرگ 22512 نفر بوده است که این حوادث به تنهایی 16% از سالهای زندگی ازدست رفته را سبب می شوند . فشار ناشی از این عوامل بار سنگینی بر نظام سلامت تحمیل می کند.

اسلاید 6: پژوهشها نشان مي دهد كه سلامت جامعه زنان به دلايل مختلف آسيب پذيرتر از مردان است و علاوه بر ويژگيهاي بيولوژيكي، تحت تأثير عوامل تعيین نگر فرهنگي،اجتماعي، اقتصادي و سياسي نيز قرار دارد.موضوع مديريت توسعه سلامت زنان در زمره اولويتهاي سازمان جهاني بهداشت قرار دارد و بعنوان زمينه هاي اصلي توسعه استراتژيك بهداشت در دهه آينده ميلادي مورد توجه مراكز علمي ذيربط قرار گرفته است كه بر سيستمهاي ادغا م يافته ارائه خدمات بهداشتي و گسترش و بهبود روشهاي سنتي تأكيد دارند.

اسلاید 7: 7اكثر اين مطالعات الگوهاي جديد ارائه خدمات را در شكلهاي سازماني جديد مراكز ويژه با برنامه ريزي خدمات ادغام يافته و جامع و بنابر نياز دوره هاي مختلف زندگي زنان پيشنهاد كرده اندكه در كشورهايي نظير ايالات متحده امريكا و كانادا و اخيرًا در ژاپن به مرحله اجرا.(Strobino, درآمده و در ارزيابي نيز نتايج خوبي را نشان داده اند.

اسلاید 8: 8تعاریف سلامت:ازدیدگاه سازمان بهداشت جهانی WHO :سلامت عبارتست از:“احساس رضایت کامل جسمانی ، روانی و اجتماعی نه تنها فقدان بیماری و ناخوشی“ازدیدگاه تئوری سرمایه انسانی (Human capital theory) :سلامتی افراد یک ”ذخیره سرمایه ” است که به مرور زمان با گذر طبیعی عمر“Natural Aging“ مستهلک می شود ، بیماری باعث استهلاک غیرطبیعی آن می گردد و سرمایه گذاری در سلامت (بهداشت و درمان ) این استهلاک را جبران می کند.سلامت در عرصه اندیشه :سلامت انسان محصول تعامل پیشینه ژنتیکی ، محیط اجتماعی ، روانی واکولوژیکی است که او را در بر می گیرد و هر کدام از این عوامل به طور جداگانه ای برسلامت وی تاثیر می گذارند.

اسلاید 9: 9ارتقاء سلامت :واژه ارتقای سلامت متضمن مفاهیم گسترده ای است . این واژه هر اقدامی که برای بهبود سلامت رخ می دهد را در برمی گیرد از این دید آموزش سلامت جزئی از ارتقای سلامت محسوب می شود .Who نیزاین دید را پذیرفته است و ارتقای سلامت را چنین تعریف می کند :”ارتقای سلامت مفهومی است که افرادی که نیاز به تغییر در روش ها و شرایط زندگی برای ارتقای سلامت را پذیرفته اند ، حول خود متحد می نماید ”درهرحال برنامه جدید ارتقای سلامت به موارد مهم زیر نیز اشاره می کند :می پذیرد که ارتقای سلامت فعالیتی بین بخشی است . برطبق اصول مراقبت های اولیه بهداشتی ، ارتقای سلامت محافظ خدمات پزشکی نیست . مسئولیت اصلی تضمین الزامات بهداشتی ، درخارج از بخش سلامت و در بخش صنعتی ، واحدهای بازرگانی و حرفه ها قرار می گیرد .

اسلاید 10: 102- خدمات پزشکی و بهداشتی باید برای برآوردن نیازهای مشتریان به طور تعادلی و جامع سازمان دهی شوند .3- اهمیت محیط فیزیکی و اجتماعی – اقتصادی در تعیین سلامت و بیماری زیاد است .محور اصلی ارتقای سلامت ، ایجاد سیستمی است که سلامت را از طریق بسط سیاستهای حامی سلامت در سطوح ملی و بین المللی ارتقا دهد . بازنگری در بخش های مختلف در جهت تامین سلامت اعضاء و مشتریان نشانی از اهداف این سیاست ها است .

اسلاید 11: 11هدف از ایجاد شبکه های بهداشتی درمانی برای ارتقاء سطح سلامت:اصولی که در نتیجه استقرار شبکه های بهداشتی درمانی مد نظر قرارگرفتند عبارتند از :1- عدالت اجتماعی 2- مشارکت مردمی 3- هماهنگی بین بخشی 4- تکنولوژی مناسببا چنین نظام همه جانبه ای طی مدت کوتاهی ، تغییرات عمده ای در شاخص های سلامت ایجاد شد . برخی از این دستاوردها عبارتند از :(این ارقام مربوط به سال دوره 1357 تا 1385 بوده )بهبود امید به زندگی از 46.7 به 69.9 سال کاهش نرخ رشد جمعیت از 3.9 درصد به 1.2 درصد کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال ناشی ازبیماریهای روده ای و تنفسی به ترتیب از 5و 7.8 در 10000 کودک روستایی در سال 72 به 0.8 و 2.9 در سال 81 بهبود نسبت پزشک به جمعیت از حدود 4.7 پزشک برای 10000نفر به حدود 11.1

اسلاید 12: 12ارتقا نسبت تخت ، تجهیزات تصویربرداری و آزمایشگاه تشخیص طبی به ترتیب از 153 ، 175 ، 3.3 به 169 ،278 ، 5.7 کاهش میزان مرگ مادران از 140 در صدهزار تولد زنده به 37.4 و بسیاری تغییرات دیگر علیرغم این پیشرفت ها ولی توفیق در مهار بیماری های واگیر کشنده ، افزایش عمر ، تغییر الگوی بیماری ها ، شهر نشینی و گاه بلایای طبیعت یا حوادث ساخته جماعت بشری ، درکنار مقوله های تاثیرگذار مانند اقتصاد بازار ، خصوصی سازی و نو شدن مداوم فناوری تشخیص و درمان ، تقریبا در همه دنیا نظام های سلامت را با چالش های نو روبه رو ساخته است .با وجود تنوع نظام های سلامت ، تنگناهایی که این نظام ها با آن روبه رویند مشترک است :سهم بخش سلامت از تولید کشور آن اندازه نیست که انتظارات موجود از بخش را برآورد آنچه سهم بخش قرار می گیرد با کارایی کامل مصرف نمی شود

اسلاید 13: 13اعتبارات صرف کارهایی می شود که هزینه – اثربخشی آنها محدود است دسترسی مردم به خدمات کامل نیست منابعی که در اختیار بخش قرار می گیرد عادلانه توزیع نمی شود به سبب کیفیت نامطلوب خدمات پاسخگویی نیاز یا تامین کننده رضایت مردم نیست کارکنان در بخش دولتی انگیزه ندارند و در مواردی آموخته های خود را از یاد برده اند و در بخش خصوصی نیزممکن است وسیله ای برای محافظت مردم از درمان ها یا هزینه های مخاطره آمیز وجود نداشته باشد .

اسلاید 14: 14عدم عدالت در بحث سلامت:بسیاری از افراد گمان می کنند که آنچه سلامت آن ها را تامین می کند صرفا رعایت نکات بهداشتی و بهره مندی از تغذیه غنی و سرشار از مواد مورد نیاز بدن است . علاوه بر آن می دانند که عوامل وراثتی نیز می تواند در این میان موثر باشد . لیکن با یک نگاه دقیق به وضعیت جامعه و واقعیت های موجود در آن در می یابیم که این عوامل تنها بخش اندکی از نیازهای سلامت انسان و جامعه را هدف قرار می دهد . آمار نشان می دهد که نقش سیستم بهداشت و درمان در ارتقای سلامت حداکثر 25% است . حال آنکه گزینه های موثر اقتصادی اجتماعی تاثیرات به مراتب بالاتری در این میان دارند .

اسلاید 15: حتی ملاحظات اجتماعی و اقتصادی تا حد زیادی بر سلامت فردی نیز تاثیرگذارند . استفاده از رژیم های کمتر مغذی ممکن است ناشی از وضعیت درآمد نامناسب یا شبکه های ناکافی توزیع و در نتیجه عدم دسترسی مناسب باشد . دسترسی نامناسب به امکانات فراغتی و یا فرهنگ نادرست حاکم بر اوقات فراغت ممکن است موجب فقدان یا کمبود فعالیت های فیزیکی و به تبع آن اختلال در سیستم سلامت فرد شود . شرایط نامناسب شغلی و عدم امنیت شغلی و یا ثبات شغلی می تواند موجبات اختلال در سلامت افراد را فراهم آورد . به هر حال عدالت در سلامت ، به ایجاد فرصت های برابر برای برخورداری عمومی از سلامت نظردارد.

اسلاید 16: 16شرایط ضعیف اجتماعی اقتصادی در طول زندگی بر سلامتی تاثیرگذار است . افرادی که در طبقات پایین اجتماعی قرار گرفته اند حداقل دو برابر افرادی که در طبقات بالاتر هستند دچار بیماری جدی و مرگ زودرس می شوند . حتی در میان طیف کارکنان اداری ، آن دسته که از طبقه پایین تری برخوردارند بیشتر از کارکنان طبقه بالاتر از بیماری و مرگ زودرس در رنج می باشند . علل مادی و روانی اجتماعی از قبیل سرمایه کم خانواده ، تحصیلات پایین ، شغل نامطمئن ، زندگی در خانه های نامناسب در ایجاد این تفاوت ها سهم دارند که در نهایت اثرات آن ها منجر به بروز بیماری ها و یا مرگ زودرس می گردند . از سویی دیگر یک شروع خوب در زندگی یعنی حمایت درست و متناسب مادر از کودک برای یک عمر باقی خواهد ماند . تحقیقات نشان می دهد که پایه سلامت دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی و حتی قبل از تولد دارد . رشد نامطلوب جنین خطری برای سلامتی آتی فرد است . استرس در هنگام کار خطر بیماری را افزایش می دهد .

اسلاید 17: افرادی که کنترل بیشتری بر کارهایشان دارند از سلامت بهتری برخوردارند . روش های مدیریت و روابط اجتماعی حاکم در محیط کار بسیار موثر است . آمار نشان می دهد وقتی فرصت استفاده از مهارت برای کارگر و یا کارمند وجود نداشته باشد و از اختیارات کمتری در تصمیم گیری برخوردار باشد سلامتی اش مخدوش مي شود.امنیت شغلی باعث افزایش سلامتی ، رفاه و رضایت شغلی می شود. حمایت اجتماعی و روابط سالم نیز سهم چشمگیری در سلامت دارد . شکست اجتماعی ، اثراتی چون اعتیاد و وابستگی به موادمخدر و الکل و تبعات آن هم چون تصادفات ، خشونت ، مسمومیت ، خودکشی و ... دارد .

اسلاید 18: 18 رژیم غذای نامناسب بیماری های ناشی از سوء تغذیه را به همراه دارد و این بیماری های در بروز بیماری های قلبی – عروقی ، دیابت ، سرطان ، بیماری های چشمی ، چاقی و مراقبت های دندان نقش دارد . از سویی دیگر تغییر در سبک زندگی ، تحول در سیستم تغذیه ای را نیز به همراه داشته است که چاقی به عنوان بیماری شایع در اثر تحولات تغذیه ای مورد مشاهده در سطح جهانی است . از عوامل دیگر در ارتقای سلامت ، حمل و نقل و ترافیک است ماشینی شدن زندگی باعث کم تحرکی در امور شغلی گردیده و چاقی را افزایش اپیدمیک داده است . سیاست های حمل و نقل می توانند نقش کلیدی در مبارزه با سبک زندگی بی تحرک داشته باشد . گسترش فرهنگ پیاده روی و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سالم ، ورزشی است که علاوه بر آن که احساس سلامتی به فرد می دهد ، موجب پیشگیری از افسردگی در سالمندان نیز می گردد . از سویی دیگر کاهش آلودگی های هوا را نیز در پی خواهد داشت و به لحاظ آینده اکولوژیک شهری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است .

اسلاید 19: 19آن چه گفته شد مختصری است از نابرابری های اقتصادی – اجتماعی که از ریشه ای ترین عوامل تاثیر گذار بر سلامت محسوب می شوند . لذا همکاری های میان بخشی و سیاست گذاری دقیق در این امر باید مورد توجه قرار گیرد . به طور مثال امید به زندگی در مردم ایران بعد از انقلاب اسلامی و رشد و پیشرفت های چشمگیر در ارتقای شاخص های بهداشتی 13 سال افزایش یافته است . آن چه موجب ارتقای این شاخص شده است افزایش کیفی مراقبت های بهداشتی است اما باید بدانیم هنوز همین شاخص در مناطق مختلف تفاوت های بسیاری دارد . و برای دستیابی به عدالت در سلامت و افزایش بیشتر شاخص های سلامت باید رویکرد بیماری محور در سلامت ، به رویکرد سلامت نگر تغییر یابد تا سایر عوامل نیز مورد توجه واقع شوند . عوامل تعیین کننده غیر بهداشتي در سلامت همچون وراثت ، شیوه و سبک زندگی ، محیط زیست ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و ..... میزان درآمد ، تحصیلات ، شغل ، تغذیه و طبقه اجتماعی از عواملی است که در سلامت انسان و جمعیت نقش بسزایی دارد . شواهد نشان می دهد که هر چه فرد در وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین تری باشد وضعیت سلامت نامطلوب تری نیز خواهد داشت .

اسلاید 20: 20ساختارتوسعه سلامت زنان درایران:در ايران نيز توجه به زنان در دو دهه اخير موجب بهبود وضعيت كلي آنان در همهشاخصهاي توسعه و به ويژه سلامت بوده كه با هيچ دور ه ا ي قيا س پذير نيست:1- كاهش مرگ و مير مادران و كودكان2- افزايش سطح آگاهي و تحصيل زنان3-اجراي موفقيت آميزبرنامه هاي بهداشتي همگي تغييرات شگفت آوري را در امر توسعه و بهداشت زنان به وجود آورده است (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ۱۳۷۹ ). البته هنوزموانع زيادي باقي است از جمله نبود مديريت كارآ، استراتژيها و برنامه هاي هماهنگ وهمه جانبه اي كه بتواند مطابق با شرايط كنوني و با تكيه بر تجارب علمي و موفق كشورهاي پيشرو در امر سلامت، موجب پيش بيني هاي مناسب آينده و تدارك برنامه ها وخدمات مبتني بر نيازهاي بهداشتي زنان و تسهيل در اجراي آنها شود.

اسلاید 21: 21 سیاستگذاری وبرنامه ريزي توسعه سلامت زنان در ايران مي بايست مبتني بر شناخت دقيق از وضعيت و برنامه هاي موجود در سيستم بهداشت و درمان ايران و با توجه به استانداردها وروشهاي موجود در سطح بين المللی, تجارب سيستمهاي موفق جهان انجام گيرد.مشکلاتی که بر سر راه توسعه سلامت زنان وجود دارد: كمبود اطلاعات در مورد نيازهاي سلامتي زنان در ايران، پراكندگي پژوهشها و ضعف ارتباط بين پژوهش، مديريت و برنامه ريزي و ارائه خدمات، محدوديت منابع و نيروي انساني متخصص از مشكلات اصلي توسعه سلامت در ايران است.

اسلاید 22: 22حقوق زنان در مسائل توسعه :حق زنان در برخورداري از بالاترين سطح دستيابي به سلامت جسمي، رواني واجتماعي نيازمند دسترسي آنها به اطلاعات، مراقبتها و خدمات بهداشتي درماني كيفي و متناسب با دوره هاي مختلف زندگي و نقشهاي متعدد خانوادگي و اجتماعي آنان است.در بسياري از موارد، وضعيت سلامت زنان نتيجه عملكرد توأم فرآيندهاي متعدد مديريتي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي است كه به ناتواني زنان و محروميت از حق سلامت آنها كمك مي كند. بررسي سلامت زنان علاوه بر آنكه بايد با رويكردي كل نگر، چندتخصصي و چندبخشي به خدمات مورد نياز آنان همراه باشد درضمن بايد دوره زندگي آنها را نيز مدنظر قرار داد. شرايط هر مرحله از زندگي زنان نه تنها بر مراحل بعدي زندگي تأثير دارد، بلكه بر نسل بعدي نيز تأثيرگذار است و این ارتباط بین نسلی از ویژگیهای خاص و مهم زنان است . (Goldman, Hatch)

اسلاید 23: 23ساختار مديريت سلامت در کشورهاي آمريکا و کانادا:اين كشورها با تدوين استراتژيهاي خاص، منابع قابل ملاحظه اي را به اين موضوعاختصاص داده اند. نظام بهداشتي و درماني اين دو كشور يكسان نبوده ولي هر دو داراي مديريت هماهنگ و پيشرفت هاي در امر توسعة سلامت زنان مي باشند و مي توان نوع مديريت توسعه را در بين سيستمهاي متفاوت آنها بهتر مقايسه كرد. كشور كانادا داراي بيمه بهداشت ملي است كه نظام بيمه بهداشت را در سطح ملي ارائه مي نمايد. كشورايالات متحده امريكا داراي نظام مختلط است .اين كشورها در زمره كشورهاي پيشرفته صنعتي و از بهترين شاخصهاي بهداشتي درماني به ويژه در مورد سلامت زنان برخوردارند( ( 1997Lassey .

اسلاید 24: 24توجه جدي اين كشورها به اهميت مديريت توسعه سلامت زنان متأثر از فعاليت ديرينه گروههاي طرفدار حقوق زنان در اين كشورها و همكارهاي متعدد بين دو كشوردر سطح علمي و پژوهشي است. سلامت زنان در ديدگاه اين دو كشور علاوه بر ابعاد فيزيولوژيك، جنسيت ١ را نيز به عنوان يك شاخص اصلي در سنجش و ايجاد آسيب پذيري نسبت به بيماريها و مشكلات دروني سيستم مراقبتهاي بهداشتي وچگونگي دسترسي و استفاده از خدمات مورد توجه قرار داده است. بدين لحاظ توجه به ابعاد جنسيتي در برنامه هاي سلامت يكي از راهبردهاي اصلي توسعه بهداشت در هردو كشور مي باشد(health canada 2004 ) .

اسلاید 25: 25وزارت بهداشت امريكا در آژانسهاي زيرمجموعه خود بر سلامت زنان تمركز و تأكيدداشته با تشكيل دفاتر نمايندگي در مجموعه وزارت به عنوان يك پايه اصلي عملي درآژانس مربوط عمل مي كنند. تأسيس دفتر پژوهشهاي سلامت زنان در بدنه سازماني پژوهشهاي سلامت دو كشور امريكا و كانادا در اوايل دهه ١٩٩٠ از جمله اقدامات اساسي و نقطه شروع مؤثر برنامه هاي توسعه سلامت زنان در اين كشورها بود. وظايف عمده اين دفاتر شامل تقويت و گسترش پژوهشهاي سلامت زنان و افزايش زنان پژوهشگر بود. اقدام اساسي ديگر بررسي وضعيت پژوهشهاي مرتبط و برنامه ريزي پژوهشي در سطح ملي بود كه تحت عناويني همچون برنامه جامع پژوهشهاي سلامت زنان در قرن ٢١ اعلام شده است

اسلاید 26: پژوهشهاي متعددي را نيز به منظورتدوين الگوهاي خاص مراقبتهاي مورد نياز سلامت زنان متناسب با سطوح مختلف نظامهاي بهداشتي درماني انجام داده اند كه بر سيستمهاي ادغام يافته ارائه خدمات، مراقبت چندتخصصي و متناسب با ابعاد مختلف سلامت جسمي، رواني و اجتماعي زنان و نيازهاي دوره هاي متفاوت زندگي آنان تأكيد مي كنند( (Mazur2001تأسيس اداره سلامت زنان در سطح معاونت وزير نيز در هر دو كشور در نتيجه تأسيس اداره سلامت زنان در سطح معاونت وزير در هر دو كشور در نتيجه اقدامات اين بخش قوت يافت.

اسلاید 27: 27در امريكا پس ازگذشت زمان كوتاهي در بين آژانسهاي فدرال وزارت بهداشت امريكا علاوه بر دفتر سلامت زنان تحت مجموعه دفتر وزير، سه دفتر سلامت زنان به طور جداگانه و تحت حمايت در انستيتو ملي بهداشت، مركز نظارت و پيشگيري از بيماري، و اداره غذا و دارو به وجود آمد. چهارآژانس فدرال ديگر هم هر يك داراي مشاور ارشد يامدير هماهنگ كننده رسمي براي سلامت زنان شدند. سه آژانس ديگر نيز رابطاني به منظور تأمين سلامت زنان دارند. اين واحدها در كنار سايرواحدهاي وزارت بهداشت نظير اداره سلامت مادر و كودك واداره جمعيت در تهيه سياستها و برنامه هاي سلامت زنان نقش مؤثرداشته با واحدهاي مشابه در وزارتخانه هاي ديگر مثل وزارت كار، و دادگستري به منظور تأمين سلامت ورفاه زنان همكاري و ارتباط دارند. ساختار سازماني اين دفاتر در جدول ١ نشان داده شده است. فعاليت و عملكرد آنها به واسطه پشتيباني پرسنلي و تكافوي مالي مستمر واختصاص يافته به آنها مي باشد كه در تعيين ميزان تأييد و پذيرش سيستم بهداشتي وبرنامه هايي درخصوص اهميت سلامت زنان در سلامت دو كشور نقش كليدي ايفا میکند.

اسلاید 28: 28در كانادا اداره سلامت زنان در سال ١٩٩٣ تأسيس شد. جايگاه آن در بخش سياستهاي سلامت و ارتباطات واقع شده و هسته اصلي سلامت زنان در دولت مركزي است. براي اين اداره به عنوان يك آژانس برنامه و بودجه اي منظور نشده است و مسئوليت اصلي آن بر محور راهبردهاي سلامت زنان و پيشبرد اهداف آن دور مي زند.health canada2004) (

اسلاید 29: 29جدول ۱: ساختار سازماني سلامت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انساني امريكا ١دفتر وزير، معاونت سلامت و پزشکي و ارشد ، دفتر سلامت زنان اداره منابع و خدماتي بهداشتي: مشاور ارشد سلامت زنان اداره خدمات سلامت سرخپوستان: مدير سلامت زنان اداره كودكان و خانواده: رابط سلامت زنان اداره سالمندي: رابط سلامت زنان اداره امور مالي مراقبتهاي بهداشتي: رابط سلامت زنان انستيتو ملي بهداشت: دفتر پژوهشهاي سلامت زنان مركز نظارت و پيشگيري بيماريها: دفتر سلامت زنان اداره غذا و دارو: دفتر سلامت زنان اداره سوءمصرف مواد و خدمات سلامت روان: مدير مسئول خدمات زنانآژانس پژوهشها و كيفيت مراقبتهاي بهداشتي: مشاور ارشد سلامت زنان

اسلاید 30: 30ساختار مديريت سلامت زنان در ايراندر ايران از لحاظ سياستگذاري و برنامه ريزي، توجه به سلامت زنان در چارچوب تعريف سلامت باروري با تكيه اصلي بر نقش باروري زنان و توجه به ديگر ابعاد متأثراز آن مي باشد (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ١٩٩٧ ). در سال ١٣٧٢ باتعيين مشاور وزير در امور زنان، گامي مهم و مثبت در جهت مديريت توسعه سلامت زنان برداشته شد و اگرچه اين جايگاه رسمي نبود، موجب تقويت توجه به امر سلامت زنان در كل مجموعه وزارت بهداشت گرديد.

اسلاید 31: 31 دفتر امور زنان در سطح وزارت بهداشت تحت نظر مشاور وزير بهداشت مي باشد كه جايگاه مصوب سازماني ندارد. برخي ازمعاونتها و سازمانهاي تابعه وزارت بهداشت داراي رابط سلامت زنان هستند و درسطح رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي استانها نيز مشاوراني در امور زنان منصوب هستند كه برخي از آنها داراي دفتر و امكانات محدود مي باشند (دفتر امور زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ١٣٨٢ ). همگي اين موارد فاقد جايگاه سازماني رسمي هستند كه وضعيت آنها تحت تأثير تغيير مسئولان قرار مي گيرد.

اسلاید 32: 32. مجموعه دفترسلامت خانواده و جمعيت شامل اداره سلامت مادر و كودك و اداره زنان و سالمندان در اجراي سياستهاي مربوط نقش محوري داشته اند و با توجه به نظام شبكه بهداشتي درماني كشور تا حد زيادي موفق عمل كرده اند (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ۱۹۹۷ ). ليكن نيازمند جهت دهي، هماهنگي و تمركز از لحاظ برنامه و منابع لازم مي باشند تا بدين وسيله هم مانع از پراكندگي و اتلاف منابع محدود موجود شده وهمياري رسان تحقق طرحها و برنامه ها شود.

اسلاید 33: 33شوراي عالي سلامت از مراجع اصلي تصميم گيري و مسئول سياستگذاري، برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر اجرا در امر سلامت است كه متشكل از وزرا ورؤساي سازمانهاي مرتبط به رياست رئيس جمهور و دبيري وزارت بهداشت مي باشد. اين شورا پس از تأسيس در سال ۱۳۸۲ براساس برنامه چهارم توسعه با شوراي عالي تغذيه ادغام گرديد و شوراي عالي سلامت و تغذيه ناميده شد (شوراي عالي سلامت، 1385 ). كميته هاي تخصصي شورا مسئول بررسي موضوعها و برنامه هاي پيشنهادي وارائه نتايج به شورا مي باشد.

اسلاید 34: 34رويكرد وزارت بهداشت در ايران در سياستگذاري وبرنامه ريزي سلامت زنان هرچند در قالب سياستگذاريهاي عمده ملي بوده است درامتداد راهبردها و سياستهاي مشخص، مدون و مصوب نبوده است و در ضمن با پراكنده كاري و دشواريهاي خاص اداري و تأمين منابع لازم روبه رو بوده است. تهيه برنامه عمل ملي پس از برگزاري كنفرانس جهاني زنان در پكن (از جمله اقداماتاصولي تشكيلات ملي امور زنان كشور در سال ۱۳۷۵ بود كه بخش بهداشت آن با كمك مجموعه وزارت بهداشت و مسئوليت مشاور وزير در امور زنان تحقق پذيرفت .كه به دليل عدم پيگيري و موانع ديگرCenter for Womens Participation, 2005)) در عمل بلااستفاده باقي ماند. سياستها و برنامه هاي پژوهشي نيز از جمله زمينه ها و ابزارهاي راهبردي مديريت سلامت زنان در كشور محسوب ميگردد. نهادينه كردن پژوهش در آموزش پزشكي وارائه خدمات سلامت، توسعه تحقيقات علوم پزشكي و ايجاد نظام اطلاعات مديريتي مناسب و تقويت و توسعه نظام اطلاع رساني از جمله راهبردها اصلي نظام سلامت درايران است كه به رغم پايين بودن سهم اعتبارات تحقيقاتي گروه پزشكي از مجموع اعتبارات فصل تحقيقات و برنامه تحقيقات دانشگاهي در بودجه عمومي دولت از رشد قابل ملاحظه اي در طي يك دهه اخير برخوردار بوده است.

اسلاید 35: 35تعداد طرحهاي تحقيقاتي، مراكز تحقيقاتي، مجلات و مقالات علمي پژوهشي، و پايگاههاي عرضه اطلاعات دركشور رشد بسيار چشمگيري داشته اند (سياري، مفتون، ۱۳۸۱ ). اين بهبود وضعيت عملا بستر مناسبي براي رشد تحقيقات سلامت زنان فراهم آورده است و پژوهشهاي سلامت زنان در سطح دانشگاهها و مؤسسات تحقيقاتي وابسته، توسعه قابل توجهييافته اند. در اين ميان بهداشت باروري از اهميت ويژ ه اي برخوردار بوده است و به دليل اولويت سياستهاي جمعيتي از جمله مباحث مطرح در برنامه هاي پژوهشي مي باشد كه اطلاعات مناسبي را براي انجام دادن مداخلات در اختيار سياستگذاران قرار داده است . (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ۱۹۹۷ ).

اسلاید 36: 36مراكز متعددي در اين باره فعاليتهاي تحقيقاتي دارند از آن جمله مركز تحقيقات بهداشت باروري دانشگاه علوم پزشكي تهران، گروه پژوهشي بهداشت باروري در معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، و انجمن تنظيم خانواده جمهوري اسلامي ايران (سازمان غيردولتي وغيرانتفاعي عضو فدراسيون بين المللي با حمايت مالي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد) را مي توان نام برد كه پژوهشهاي متعددي درباره مسائل رواني اجتماعي و نيازهاي بهداشت باروري زنان انجام داده اند.به طور كلي شواهد حاكي از آن است كه تحقيقات سلامت زنان با وجود كمبود منابع مالي و انساني هماهنگي لازم را ندارد وفاقد راهبرد و برنامه ريزي دقيق است. لذا مشكلاتي از قبيل عدم بازگشت نتايج تحقيقات به مديران بخش سلامت، كمبود منابع و تحقيقات كاربردي، تحقيقات موازي و دوباره كاري، كمبود محقق متخصص و نيز نبود مراكز تحقيقاتي خاص، موجب كاهش اثربخشي تحقيقات در امر توسعه سلامت زنان در ايران مي گردد.

اسلاید 37: منابع:www.ium.ac.irسایتwww. Sbums.ac.irسایتدكترمحمدي ، ناصر، آموزش سلامت ، جلد دوم ، انتشارات مهر رواش ،1385مترجم دكتر پور اسلامي ، محمد ، مجموعه گزارشات فني پنجمين اجلاس جهاني ارتقا سلامت مكزيك 2000 ، انتشارات گروه مدیریت برنامه آموزش سلامت،1381دكتر رفيعي ، شهرام ، دستورالعمل فني برنامه هاي آموزش سلامت ، انتشارات تندیس ، 1383جمشيدي بيگي ، عصمت ، گزارش عملكرد اجرايي برنامه پزشك خانواده وبيمه روستايي ، انتشارات آرویج ، 138637

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید