علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

ارتقای مهارت های ارتباطی در بالین

صفحه 1:

صفحه 2:
دانشگاه:علوم پزشکی و خدمات بهداشتي 1 1و درماني ‎uv.‏ ‏بیمارستان سیدالشهدا(ع) لاهیجان ارتقای مهارتهای ارتباطی در بالين سوير وايزر اموزشى

صفحه 3:
تعریف ارنباط 9ارتباط عبارت از فن انتقال اطلاعات . ‎ta)» As‏ انسانی از یک شخص 9ارتباط جریانی است که طی آن دو نفر یا بیشتر از طریق کاربرد پیامهایی که معنای آن برایشان یکسان است به تبادل افکار , نظرات , احساسات و عقاید خود

صفحه 4:
يك محیط در مان 7 یک محیط عجیب و غریب * ممکن است باعث تردید و ترس و وحشت شود : *“روشهاي جدید © اصطلاحات مخصوص یک صنف پزشکی * ممکن است رفتارهای محافظت(گارد گيري) ایجاد کنید : -- خجالت در هنگام افشای مطالب شخصی واسرار زندگي -- اطمینان نمیکنند -- ترس از اخراج از محیط کار "در اولین برخورد با بیمار بسیار مهم است. برای بیما 0

صفحه 5:
:ارتباط بین بیمار و گروه مراقبت های بهداشتی باعث برقراریارتباط صحیح با بیماران‌و مختلنشدنآن - احساس حامي و پشتیبان -- اطلاعات صحیح در اختیار ما میگذارد -- بیمار براحتي مشکلش را بیان میکند -- امید در بیمار ایجاد میکند -- بازخورد .لذا بیمار را بهتر میفهمیم

صفحه 6:
دو اصل مهم مشخصه یک ارتباط موثر ۴ 1- تفاهم :1۵0001 که عبارت است از احساس خود آگاه و خود بخودی پاسخ دهی هماهنگ به طرف مقابل رابطه و وجود درک و اعتماد متقابل بین طرفین رابطه *- همدلی ‎Empathy‏ شیوه ای برای تقویت تفاهم امت ! توعن :روش ايجاد ارتباط بزای-ززهیری و هدایت در سيستم هاى مديريتى است و با توجه به اهميت هدايت بيماران بخصوص در موردى كه بينش انها نسبت به مشكلاتشان كامل نيست كاربرد دارد

صفحه 7:
اي بايه مهارتهاي 3 دادن 50 پرداز یز سخ دادن ‎Le‏

صفحه 8:
—re= تعریف گوش دادن فعال ۳ #گوش دادن فعال یکی از مهارت هاي اصلى ارتباط با بیماراست. *#گوش دادن شامل شنیدن آنچه بیمار مي كويد و برقراري ارتباط براي نشان دادن درك آن است. *ابراز علاقه کلامی پاداشهاي کوچکی هستند براي تشویق بیماربه ادامه صحبت

صفحه 9:
مثال توجه كردن ۴ 3°

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
*تاکید بر حقایق:چه زماني مرخص مي شوم؟)) #ما جواب مي دهیم:((وقتي بهتر شدي.)) *((اگر من در خانه باشم بهتر از خود مراقبت مي کنم.)) #ومادر پاسخ :((در صورت بهبودي شما از بیمارستان ترخیص خواهید شد)) #اطمینان بخشی::((آیا حال من خوب خواهد شد؟)) #ما نباید بگوییم:((بله حتما))بلکه بهتر است که ((ما هرچه در توان داریم براي حصول سلامتي شما انجام میدهیم))

صفحه 14:

صفحه 15:
‎٩‏ قانون طلايي زیر به شا کمك خواهد ‏کرد که به بيمار خود آرامش دهید : ‏1- دائما چشمتان و تمامو توجهنان به ‏2- به بیمار حقیقت را بگویید ‏3- از كلماتي استفاده کنید که ‎plas‏ ‏4 مراقب مطالبي که درباره بیمار به دیگران مي گویید ‏5- مراقب حرکات بدن خود باشید (برداشت بد از حرکات ‏زعت هات ‎ais‏ شما سب ‎owe” ” ne‏ ‏6- هميشه به آرامي » به وضوح و مشخص صحبت كنيد ‏3 اكر بيمار مشكل شنوايي دارد به وضوح صحبت كنيد ري روبروي شخص ‏رن بگیرید که بتواند حرکت لبهاي شما را بخواند . ‏8- زمان كافي به بیمار بدهید تا پاسخ گوید , پا جواب ‏پرسشتان را بدهد ر ‎1 ۱2 ‎ ‎

صفحه 16:
مهارت حرفه ای خود را نشان دهید ‎aw ©‏ تکنیک استفاده کنید ؟ #بيمار را آگاه کنید تنها فردی نیست که به اين ناراحتی میتلا است و ناراحتی اورا در یک دورنمای اجتماعی قرار دهید . ‏الف ) افراد زیادی مشکل شما را داشته اند و بهبود پیدا کرده اند . ‏ب) دادن اطلاعانی در زمینه اختلال فرد. علایم آن و . ‏ج) بیان کردن تجهیزات و امکانات بیمارستان ‎ ‎۰ ۰ ۰ ۰ ‏© به بيمار منتقل كنيد كه به مشكل او آشنا هستید و در اين زمینه آطلاعات و فطلومات خود زا نشان دهیده تعداد بیمازات که با این مشکلات روزانه مراجعه می کنند . نتیجه درمان آنها و بهبود یافتن آنها . ‏#بیمار را نسیت به آینده امیدوار کنید . با بیان بخشی از ۴12 درمانی كه در مورد بيمار انجام عن كيرد و شرح مختصری از آن بیمار آسوده تر خواهد شد . ‏دز لین‌مورد ز اند متوجه: ريطا قير ولقعودر تمان لتجاد عي © ‎> ‎

صفحه 17:

صفحه 18:
مقوله ارتباط با بیمار به چند بخش نقسیم مي شود: *"ارتباط با بیمار قبل از بستري در بیمارستان (ارتباط نيروهاي خدمات فوريتهاي پزشكي با مددجو , و یا مددجوياني که دریافت کننده خدمات بهداشتي در سطوح اولیه پيشگيري مي باشد. ) ارتباط با بیمار در زمان بستري در بیمارستان که خود شامل بدو پذیرش , زمان بستري , موقعیت هاي ویژه , زمان ترخیص , ارتباط با همراهان بیماران بدحال و فوت شده و .... * ارتباط با بیمار بعد از ترخیص که بیشتر مربوط به زمان پيگيري بيماري و پرستاران بهداشت جامعه

صفحه 19:
ارتباط با بیمار در زمان بستري : *#*نيروهاي انتظامات بیمارستان ‎Og‏ پرسنل فوریت,تحت نظراورژانس ‏” پزشك اسکرین ‏* بخشهاي پاراكلينيك ( آزمایشگاه . داروخانه , اکو , راديولوزي)

صفحه 20:
ستان ا و حراست بیمارستات: برخورد محترمانه همراه با راهنمايي کامل جهت انجام ساده تر و سریعتر مراحل پذیرش در مواقع اورژانس پرهیز از هر گونه درگيري لفظي و فيزيكي با ارباب رجوع و مدد جویان برقراري ارتباط صحیح بر ۱ اشامن اس رل رساي يا مددجو و همراه به منظور رامسازي

صفحه 21:
"برقراري نظم و انضباط و كنترل ورود و خروج افراد ,همراه با توضیحات كافي . روشن و قابل فهم جهت جلوگيري از سوء تفاهم ایجاد حس اعتماد و همدلي و برخورد دوستانه , در عین حال جدي با همراهان خودداري از هر گونه رفتار و گفتار تهدید آمیز و خشن که ee) ee) ee eS OO ee |

صفحه 22:
پذیرش پیمارستان: #پرسنل پذیرش موظفند نه به 1 بیمار پاسخ ‎rede‏ ضایت به بستري را طور دقیق کتترل نموده و در گرا فتن اطلا عات شخصي بيما ل نکنند ‎dal linn» ele sae ai Leow‏ ‎een‏ ات بیمازستان که شامل منشور حقوق بیماً مار زین مي را تحويل دهند. ل مندرج در دستبند با دقت و خواتا ثبت شود. * بايستي در ‎Bl ta‏ تنها با نيروي جایگزین , خدمت خود را ترك نمایند . *# در هنگام ازدحام دي خود ‎aaa‏ ودر صورت بروز مشکل مشکل حاص ام از ما حتما سوير و ور شیفت را در حریان در راه ‎pd‏ > اقدامات ارت ود سا برخم یی 1 باد

صفحه 23:
خش فوريتها يا اورانس ببمارستان: ”برسنل يذيرش بيمار و همراهان بيمار با روي باز وبااحترام كامل؛ و راهنمايي أنها به بخش فوريتها ” معرفي خود به عنوان يرستار مسئول ترياز ” كرفتن تاريخجه بيماري و وريدن مشكل اصلي يمار بدون سوكيري

صفحه 24:
۳ ۱ ۱ فن: تما ‎١‏ ‎Gye‏ با ایجا د حس همدلي با بیمار یا همراهان وي ¥ احترام متقابل بین بیمار و پرسنل ۲ صدا کردن بیمار با نام خود ۲ حفظ شأٌن و منزلت بیمار در ‎ele sells absl as‏ ۲" حفظ حریم شخصي بیمار در هر شرايطي از انجام اقدامات درماني

صفحه 25:
زماني که از بیمار مي خواهید وظیفه اي را انجام دهد "خواهش فیکنم ‎1g‏ ‏متشکرم " را فرامون نکنید. ۲ ازاند توضیحات کافن ابة بیمار در ارتباط با اقدامات درماني و تشخيصي مورد نیاز " اجازه گرفتن از بیمار , قبل از انجام پروسيجرهاي درماني و مراقبتي ورعایت ۲ طرح انطباق بیماران ‎«b> FAS NEWS AGENCY‏

صفحه 26:
داشتن صداقت در هر مرحله از انجام کار , امري ضروري براي ادامه دار گفتن فكاهي و شوخي مي تواند يك راهکار مناسب جهت از بين بردن استرس و اضطراب اولیه باشد و توجه داشته باشید که گفتن آن در زمان مناسب و با حفظ حریم ‎ae xenon see eS‏ ریگ

صفحه 27:
ان را تا راحساسات تشویق نمایید تا او بتواند به راحتي اضطراب پنهان خود را افشا نماید سئوالات باز مي تواند نتایج فوة العاده اي را در استخراج اطلاعات در بر داشته باشد ( توالت با : بسوللاتی تفت بیمار را مجیور به دادن پاسخ هاي مفصل تر از بلي يا خير مي كند. ‎Mio)‏ با جه مشكلاتي به عنوان مشکل اصلی روبرو هستید؟)

صفحه 28:
۲ رازداري باعث تقویت ارتباه و برقراري اعتماد خواهد شد ۲ ارائه توضیحات کافي . شفاف منطبق با شرایط سني , فرهنگي و سطح تخاب مناسب‌ترین کاحاد ‎sly‏ بیمار و خودداري از بکا ‎ieee‏

صفحه 29:

صفحه 30:
تست مت بت سر برقراري ارتباط با بیماران سالخورده یا اعضاي خانواده آنها 1- هنگامي که براي مراقبت از چنین بيماري فراخوانده مي شوید بايد صبور و بردبار باشید 2- آرام و آهسته به بیمار سالخورده نزديك شوید... 3- زمان , " شما ياس سؤالات

صفحه 31:
4دريه علائم ‎gap pega‏ نگراني یا اختلالات شنوايي و بينائي توجه كنيد 5- بيمار بايد نسبت به شما اعتماد پیدا کند و احساس کند که نهایت سعیتان را براي بهبودي اش مي كنيد 6- براي همسر فرد سالخورده و خانواده اش توضيح دهيد كه جه كاري انجام مي دهيد و جرا لازم است جنين عملي انجام شود

صفحه 32:

صفحه 33:
یت برقراري ارتباط با کودکان در بیمارستان 1- کودک را با بیمارستان 2- مادر در كنار 9

صفحه 34:
برقراري ارتباط با کودکان در بیمارستان 3- هنگام جدا شدن از کودک بااأوخواعافطى كنيد 4- از کودکان برای کمک به

صفحه 35:
برقراري ارتباط با کودکان در بیمارستان 5- قبل از آزمايش ها يا اعمال جراحی به کودک آگاهی بدهید 6- به کودکان فرصت و فضای مناسب برای شرح اتفاقاتی که برای شان رخ داده است را بدهید(استفاده

صفحه 36:

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيالن بیمارستان سیدالشهدا(ع) الهیجان تهیه کننده :زهرا حقیقت شناس سوپر وایزر اموزشی تعريفارتباط ‏ارتباط عبارت از فن انتقال اطالعات ،افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است ‏ارتباط جریانی است که طی آن دو نفر یا بیشتر از طریق کاربرد پیامهایی که معنای آن برایشان یکسان است به تبادل افکار ،نظرات ،احساسات و عقاید خود می‌پردازند يك محيط درماني برای بیمار یک محیط عجیب و غریب ممکن است باعث تردید و ترس و وحشت شود : ‏روشهاي جديد اصطالحات مخصوص یک صنف پزشکی • ممکن است رفتارهای محافظت(گارد گيري) ایجاد کنید : -خجالت در هنگام افشای مطالب شخصی واسرار زندگي -اطمینان نميكنند -ترس از اخراج از محيط كاردر اولين برخورد با بيمار بسيار مهم است. :ارتباط بین بیمار و گروه مراقبت های بهداشتی باعث برقراري ارتباط صحیح با بيماران و مختل نشدن آن - احساس حامي و پشتيبان -اطالعات صحيح در اختيار ما ميگذارد -بيمار براحتي مشكلش را بيان ميكند -امید در بيمار ايجاد ميكند -بازخورد.لذا بيمار را بهتر ميفهميم دو اصل مهم مشخصه یک ارتباط موثر -1 تفاهم Rapportکه عبارت است از احساس خود آگاه و خود بخودی پاسخ دهی هماهنگ به طرف مقابل رابطه و وجود درک و اعتماد متقابل بین طرفین رابطه -2همدلی Empathyشیوه ای برای تقویت تفاهم است :نوعی روش ایجاد ارتباط برای رهبری و هدایت در سیستم های مدیریتی است و با توجه به اهمیت هدایت بیماران بخصوص در موردی که بینش آنها نسبت به مشکالتشان کامل نیست کاربرد دارد مهارتهايپايه ‏گوش دادن ‏پردازش ‏پاسخ دادن تعریف گوش دادن فعال گوش دادن فعال یکی از مهارت هاي اصلی ارتباط با بيماراست. گوش دادن شامل شنیدن آنچه بیمار می گوید و برقراري ارتباط براي نشان دادن درك آن است. ابراز عالقه کالمی پاداشهاي کوچکی هستند براي تشویق بیماربه ادامه صحبت مثالتوجه کردن اخيرا شب ها براحتي نميخوابم خب بيشتر برام بگين مثالجمله بنديمجدد وقتي اين قرص را ميخورم هميشه دچار سردرد ميشم من شب ها تا دير وقت بيدارم و ودرس ميخونم پس ..پس اين قرص شما را اذيت ميكن پس ..مشكل خواب ندارين به خاطر درس خوندن بيدارين من به آدم هايمثالبازتاباحساسات نادرستي اطمينان كردم آدم هاي نادرس ت؟ خب شما در حين راه خالصه کردن مثال رفتن دچار درد قفسه سينه ميشيد ،گاهي بعد غذا هم ،زمينه بيماري قلبي هم توي خانواده دارين،آيا ....؟ تاكيد بر حقايق:چه زماني مرخص مي شوم؟)) ‏ما جواب مي دهيم((:وقتي بهتر شدي)). (( اگر من در خانه باشم بهتر از خود مراقبت مي كنم)). ومادر پاسخ ((:در صورت بهبودي شما از بيمارستان ترخيص خواهيد شد)) ‏اطمينان بخشي((::آيا حال من خوب خواهد شد؟)) ما نبايد بگوييم((:بله حتما))بلكه بهتر است كه ((ما هرچه در توان داریم براي حصول سالمتي شما انجام ميدهيم)) نه - 1دائما چشمتان و تمام توجهتان به بيمار باشد -2به بيمار حقيقت را بگوييد - 3از كلماتي استفاده كنيد كه بيمار بفهمد - 4مراقب مطالبي كه درباره بيمار به ديگران مي گوييد باشيد - 5مراقب حركات بدن خود باشيد (برداشت بد از حركات و ژست هاي بدني شما) - 6هميشه به آرامي ،به وضوح و مشخص صحبت كنيد - 7اگر بيمار مشكل شنوايي دارد به وضوح صحبت كنيد و طوري روبروي شخص قراربگيريد كه بتواند حركت لبهاي شما را بخواند . - 8زمان كافي به بيمار بدهيد تا پاسخ گويد ،يا جواب پرسشتان را بدهد مهارت حرفه ای خود را نشان دهید ‏سه تکنیک استفاده کنید ؟ ‏بیمار را آگاه کنید تنها فردی نیست که به این ناراحتی مبتال است و ناراحتی اورا در یک دورنمای اجتماعی قرار دهید . الف ) افراد زیادی مشکل شما را داشته اند و بهبود پیدا کرده اند . ب) دادن اطالعاتی در زمینه اختالل فرد ،عالیم آن و . . . ج) بیان کردن تجهیزات و امکانات بیمارستان ‏ ‏به بیمار منتقل کنید که به مشکل او آشنا هستید و در این زمینه اطالعات و معلومات خود را نشان دهید .تعداد بیمارانی که با این مشکالت روزانه مراجعه می کنند ،نتیجه درمان آنها و بهبود یافتن آنها . ‏بیمار را نسبت به آینده امیدوار کنید .با بیان بخشی از Plan درمانی که در مورد بیمار انجام می گیرد و شرح مختصری از آن بیمار آسوده تر خواهد شد . در این مورد باید توجه داشت انتظارات غیر واقعی در بیمار ایجاد «  » .نکنید نقش هدایتگر را اعمال کنید ‏نقش رهبری و هدایتگری را از همان لحظه اول مالقات با بیمار بواسطه در دست گرفتن کنترل تعامل خود با بیمار اعمال کنید . ‏تمایل خود را به آسایش و سالمتی بیمار ابراز کنید . ‏بیمارپرخاشگری که نقش هدایتگری شما را به هیچ می انگارد یا حتی بی احترامی می کند را با رفتارهایش روبرو کنید. ‏هنگامی که بیمار به طور کالمی به شما حمله می کند بهتر است کنار بکشید و دالیل تهاجم اورا ارزیابی کنید ‏دالیل بیمار را به عنوان نگرانی های معمول او بپذیرید و این پذیرش را به بیمار بیان کنید با عدم واکنش به تهاجم بوسیله دفاع یا حمالت متقابل ،بیمار به جای اینکه به این شکل پرخاشگری کند شروع به تامل و تفکر می کند ارتباط با بيمار قبل از بستري در بيمارستان (ارتباط نيروهاي خدمات فوريتهاي پزشكي با مددجو ،و يا مددجوياني كه دريافت كننده خدمات بهداشتي در سطوح اوليه پيشگيري مي باشد) . ارتباط با بيمار در زمان بستري در بيمارستان كه خود شامل بدو پذيرش ،زمان بستري ،موقعيت هاي ويژه ، زمان ترخيص ،ارتباط با همراهان بيماران بدحال و فوت شده و .... ارتباط با بيمار بعد از ترخيص كه بيشتر مربوط به زمان پيگيري بيماري و پرستاران بهداشت جامعه مي شود نيروهاي انتظامات بيمارستان ‏پرسنل پذيرش پرسنل تري‍اژ پرسنل فوريت،تحت نظراورژانس پزشك اسكرين بخشهاي پاراكلينيك ( آزمايشگاه ،داروخانه ،اكو ، راديولوژي) بخشهاي بستري و بخشهايي مانند اتاق عمل برخورد محترمانه همراه با راهنمايي كامل جهت انجام ساده تر و سريعتر مراحل پذيرش در مواقع اورژانس پرهيز از هر گونه درگيري لفظي و فيزيكي با ارباب رجوع و مدد جويان برقراري ارتباط صحيح بر اساس اصول مرتبط ،با مددجو و همراه به منظور آرامسازي برقراري نظم و انضباط بخشها و كنترل ورود و خروج افراد ،همراه با توضيحات كافي ،روشن و قابل فهم جهت جلوگيري از سوء تفاهم ايجاد حس اعتماد و همدلي و برخورد دوستانه ،در عين حال جدي با همراهان خودداري از هر گونه رفتار و گفتار تهديد آميز و خشن كه پرسنل پذيرش موظفند محترمانه به سئواالت بيمار پاسخ داده ،فرم رضايت به بستري را به طور دقيق كنترل نموده و در گرفتن اطالعات شخصي بيمار اهمال نكنند به هر بيمار بستري ،دستبند شناسايي و پمفلت اصول ومقررات بيمارستان كه شامل منشور حقوق بيمار نيز مي باشد را تحويل دهند .اطالعات مندرج در دستبند شناسايي با دقت و خوانا ثبت شود. بايستي در هر شرايط تنها با نيروي جايگزين ،محل خدمت خود را ترك نمايند . در هنگام ازدحام خونسردي خود را حفظ نموده و در صورت بروز مشكل خاص اعم از مالي و ....حتمآ سوپروايزر شيفت را در جريان امر قرار دهد در راه پيشبرد اقدامات بيمار وظايف خود را به نحو احسن انجام دهند و پرسنل پذيرش بيمار و همراهان بيمار با روي باز وبااحترام كامل؛ و راهنمايي آنها به بخش فوريتها معرفي خود به عنوان پرستار مسئول ترياژ گرفتن تاريخچه بيماري و پرسيدن مشكل اصلي بيمار بدون سوگيري ايجا د حس همدلي با بيمار يا همراهان وي احترام متقابل بين بيمار و پرسنل صدا كردن بيمار با نام خود حفظ شأن و منزلت بيمار در حين انجام اقدامات درماني حفظ حريم شخصي بيمار در هر شرايطي از انجام اقدامات درماني و تشخيصي ‏ زماني كه از بيمار مي خواهيد وظيفه اي را انجام دهد "خواهش ميكنم و متشكرم " را فراموش نكنيد. ارائه توضيحات كافي به بيمار در ارتباط با اقدامات درماني و تشخيصي مورد نياز اجازه گرفتن از بيمار ، قبل از انجام پروسيجرهاي درماني و مراقبتي ورعايت طرح انطباق بيماران داشتن صداقت در هر مرحله از انجام كار ،امري ضروري براي ادامه دار بودن ارتباط مناسب است گفتن فكاهي و شوخي مي تواند يك راهكار مناسب جهت از بين بردن استرس و اضطراب اوليه باشد و توجه داشته باشيد كه گفتن آن در زمان مناسب و با حفظ حريم هاي شخصي صورت پذيرد. بيمار را به ابرازاحساسات تشويق نماييد تا او بتواند به راحتي اضطراب پنهان خود را افشا نمايد سئواالت باز مي تواند نتايج فوق العاده اي را در استخراج اطالعات در بر داشته باشد ( سئواالت باز ،سئواالتي است كه بيمار را مجبور به دادن پاسخ هاي مفصل تر از بلي يا خير مي كند. (مثأل با چه مشكالتي به عنوان مشكل اصلي روبرو هستيد؟) رازداري باعث تقويت ارتباط و برقراري اعتماد خواهد شد ارائه توضيحات كافي ، شفاف منطبق با شرايط سني ،فرهنگي و سطح تحصيالت بيمار ‏انتخاب مناسب ترين كلمات براي بيمار و خودداري از بكار بردن اصطالحات ‏به روز رساني ارائه اطالعات -1هنگامي كه براي مراقبت از چنين بيماري فراخوانده مي شويد بايد صبور و بردبار باشيد -2آرام و آهسته به بيمار سالخورده نزديك شويد... -3زمان زيادي را به بيمار بدهيد تا به سؤاالت شما پاسخ گويد ردرگمي‌،نگرانييااختالالت -4بهعالئمس نواييوبينائيتوجهكنيد ش -5بيمار بايد نسبت به شما اعتماد پيدا كند و احساس كند كه نهايت سعيتان را براي بهبودي اش مي كنيد -6براي همسر فرد سالخورده و خانواده اش توضيح دهيد كه چه كاري انجام مي دهيد و چرا الزم است چنين عملي انجام شود -1کودک را با بیمارستان آشنا کنید -2مادر در کنار کودک بماند. -3هنگام جدا شدن از کودک با او خداحافظی کنید -4از کودکان برای کمک به یکدیگر بهره بگیرید -5قبل از آزمایش ها یا اعمال جراحی به کودک آگاهی بدهید -6به کودکان فرصت و فضای مناسب برای شرح اتفاقاتی که برای شان رخ داده است را بدهید(استفاده ب ا ت ش ک ر ا ز ت و هویت حرفه ای در پرستاری ج ه ش ما جمعه2010/10/08 ،

51,000 تومان