صفحه 1:
صفحه 2:
aie خ
ار تقاءنظام كار راهه شغلى به
منظور رعایت اصل شایسته سالاری
تیه و تدظیم :
مهدی رجب پور؛شماره پرستلی ۱۱۸46۸ شسکت گاز استان
گلستان
صفحه 3:
مقدهه:
امروزه اطلاعات ودلنشببا زندكى بشر جنان درهم آميخته شده است مكه عصرحاضر را
عصر اطلاعات نامیده اند.طبق گفته آلهین تافلربی سوادی قرن ۲۱ .کسانی نخواهند
بود,که خواندن ونوشتن نمی دانند.بلکه کسانی هستند ,که نتوانند یاد بگییند .با باد
دهند .در لین شرلیط.نقش انسان ونوع نگاهبه او .سهم بسزایی در موفقیت یا شکست
سازمان خواهند داشت .در مدیریت علمی تیلور .انسان چیزی جز ابزار کار تلقی نمی
شدبا ظهور نیضت رولبط انسانی .نوع نگامبه انسان تغییر کرد.وبه تدریج درکنار منابع
مختلف سازمان چون منلبع مللی.تکنولوژیک.اطلاعلتی و....منلبع انسانی نیز مطرح
شد.اکنون صحبت از سرمایه انسانی است با آغاز هزاره سوم .هر روز نقش منابع
انسانی پر رنگتر شده واکنون از آنبه عنوان تنها علمل كسب مزیت رقابتی پایدار ياد
میشود .
صفحه 4:
لین امر خصوصا در اقتصاد دلنش امروز,بیش از پیش به حقیقت پیوسته است .در مقاله
حاضرهدف برّن است ابا تشریح شرلیط جدیدپیش روی مدیران منلبع انسانی در اقتصاد
دانشی .نقشها وچالشهای فراروی مدیریت منلبع انسانی .شناسایی وتصویر نسبتا جامعی از
وضعیت مدیریت منابع انسانی در آغاز هزاره سوم ارائه شود.
در آغاز هزاره سوم .نیروی انسانی به عنوان برترین .اصلی ترین وموثرترین عامل ایجاد
بقاءوتوسعه سازمانه؛محسوب می شود,ودر رده GIP بعدی عناصر چون .تجهیزات
ودستگاهها.سرمایه .تکنولوژی و.....قرار می گيرند.
واضع است .وقتی که از نیروی انسانی .سخنبه میان می ید ,عوامل مرتبطبا آن .همچون
اندیشه وتفکر .عامل خلاقیت.دلنش واطلاعات روز و.....را نیز مد نظر قرار می دهیم .نیروی
انسانی کار آمدوحلئز شرلیط احرازشغل .بزرکترین سرمایه چنین سازمانهایی است .سرمایه ای
که آن را نمی توان به سرعت وسهولت .جایگزین کرد.
نکته مهم لین است .که کارکنان بتوانند.استعدادهای خود را در پستهایی که بر
سازگاری را با آنان دارند.ظاهر WES
صفحه 5:
متاسفانه.همواره لین سازگاری بوقوع نمی پیوندد.چه بسا استعدادهایی که بدلیل عدم
استقرار فرد.در مشاغل غیر مرتبطبا سوابق وعلاقه وتحصیلات ویبه هرز رفته است .
وچه میزان نارضایتی های شغلی که ازاین رهگذربروز کرده واهداف را؛اتحت الشعاع
قرارداده است.
لیکن .در هر مقطع زملنی واز هرنقطه که لین حرکت اصلاح شودبه سود وصلاح
سازمانهااست.
بررسی سیر تکاملی .تئوری های مدیربت وتوجه به نکات مثبت ومنفی آنهاءدریکی
دوقرن اخیر.از آغاز نهضت های مدبریت قدیم .کلاسیک.نئو کلاسیک.رفتارگرلیی و....تا
کاربردتئوری های اقتضا وادغامی در سازمان بیانگر َن است.که اگر چه تخصص گرایی
موجب افزلیش کار یی .دلنش ومهارت کارکنان شده وباعث صرفه جوئی در وقت وکاهش
هزینه وحذف سرمایه گذاری های مکرر به منظور,تامین اشتغال وتسهیل در JUS
وظلثف ومسئولیتهامی گردد.معهذاءیکنواختی کار می تولند.<
ومدلندة راومه هن اا ماه عم اه ور
صفحه 6:
در چنین .شرایطی .کارمندان ناگزیر می شوند.راههلیی را برای جللب کردن زندگی شغلی
خود .جستجونمایند.در نتیجه کارآیی سازمان کاهش می یابد.از اینرو .در جوامع صنعتی
وپیشرفته .توجه صرف به تخصص گرلیی به لحاظ مزایای فوق الاشاره مورد شک وتردید
قراركرفته .ومديران سازمانهاى نوين با بکارگیری تئوری تنوع گرلیی-با گردش شغلی .سعی می
کنند.برمشکلات ناشی از تخصص گرایی .فاسق آمده واز یکنواختی شغلی برای
کارکنان,بکاهند. تا روحیه مطلوب برای انجام کار بوجود آید.
كردش شغلى جيست ؟
كردش شغلی .تکنیک بهسازی منابع انسانى :
گردش شغلی .یکی ازمهمترین انواع آموزش نیز محسوب میشود.زیرا در سازمانهای پیشرفته.
اعتقادبرلین است.که سطح کیفی پرسنل مهمتریین عامل موفقیت می باشد.ولین امر از طریق آموزش
حین کار.حاصل میشود.مثلا,در موسسات ژاپنی, آموزشهای حین کار.همراهبا تکنیک گردش مشاغل,به
عنوان اصلی ترین محور آموزش مدیران محسوب می شود.وبه آموزشهای خارج از محیط کار .چن
اهمیتی داده نمی شود.
صفحه 7:
این آموزشها از طریق .جابجایی در مشاغل مختلف صورت می پذیرد.ورایج ترین ومنطقی ترین
روش .برای بهسازی منابع انسانی است.
درلین روش.جابجلیی افراددرسشاغل مختلف.در یک قسمت براساس برنامه زمان بندی شده,تحت
عنوان(کارراهملصورت میگیرد.وطی آن .کارمنددرهرشغل.مهارتهای اصلی رابادگرفته وبه متخصصی
آن شغل تبدیل عی شود.مجددا .انتقال وجابجلیی صورت گرفته وآنقدر تداوم عی یلبد..تا فردبا سایر
مشاغل افقی هم سطح خود.آشنا شود.وجابجایی افقی صورت گیرد.
يس از لين مرحله .انتقال افراد.از قسمتی.به قسمت دیگر صورت حی گیرد.بسیهی است.گردش کار در
لین مراحل,برای هر نوع مسیرشغلی,متفاوت می باشد.ومدت زمان متفایتی را نیزبه خود.تخصیص
میدهد.
در سازمانهای ژاپنی.معمولا وقتی جابجلیی وگردش شغلی فرد .پایان می یلبد.اوبه مرز ۴۰سالگی
رسیده.واز لینپس با استفاده از تجربیات حاصل از گردش در مشاغل مختلف.وتخصص هاومهار تهای
کسب شده.مدیر باارزشی برای سازمان سبه حساب می آید.کارشناسان .گردش مشاغل,را در
سازمانهای سراسردنیاء توصیه میکنند.
صفحه 8:
مزایای گردش شغلی در سازمانها:
بطور کلی.مزایای گردش مشاغل در سازمانها بشرح ذیل می باشد.
۱.-ایجاد یک سیستم ارتقای انعطاف پذیر ارقا برلساس موفقیت (کسب احترام در میان همکاران)وارقابرمبنای
پست (ارشدیت سازمانی )
۲-تسهیل در شکل گیری شبکه های غیر رسمی ارتباط ونتیجتا تسهیل وهماهنگی جریان امور بین واحد ها
۳-توسعه مهارتهای نیروی انسانی ورشد قابلیتهای پژوهشی آنان.
۴ ارزیبی کارشناسان در مشاغل جدید با هدف کاربرد در طرح های آتی جانشینی
۵-تاکید برایجادروحیه کل گرایی در محققان بجای تخصص گرایی .
۶-تقویت روحیه خلاقیت در محققان از طریق ایجاد تنوع شغلی .
۷ایجاد انگیزش .تامین رضایت شفلی نسبی ودر نتیجه افزایش کارآیی سازمان .
۸-کاهش میزان اختلافات روحی وخستگی محققان
٩-تسهیل برقرارآموزشهای حین خدمت درون سازمانی .
۰-آماده نمودن کارشناسان برای تصدی سمتهای بعدی .
۱ ستامین نیروی انسانی موردنیاز واحد های از طریق جابجایی متخصصا
صفحه 9:
۲یجاد روحیه تصمیم گیری گروهی افزایش روحیه کارکنان .بهبود رولبط انسانی در محل کار. گسترش
شبكه ارتباطاتبويود روابط مديريت با كارككان ود
حا وكيرى از توقت تعلق كاركدان عر برايو معسسيات شغلى زتى ۱9
: های موفخ آچرای طرج گردش مشافل aga
سازمانهای مختلفی در دنیا وجود دارند.که تجربیات موفقی از گردش شغلی در آنها گزارش شده
Col این سازمانها عمدتا تحقیقاتی (مانند شبودا در ژاپن)ویا تولیدی (مانند شرکت هوندای ژاپن
وایکس وای۲ در آمریکا)می باشند.
معرفی تجربیات کسب شده ناشی از گردش شغل در این سازمانها می تواند. راهگشای بکارگیری چنین
تكنيكهايى در سازمانهاى تحقيقاتى كشور باشد..
ویزگیهای نیروی انسانی در اقتصاد دانش مدار:
صفحه 10:
در ادامه بطور خلاصه به ویژگیهای اقتصاد دانش مدار اشاره می کنیم.
)اقتصاد دلنش مدار:اتکای کمتری به تجمیع فیزیکی نیروی کار,مواد اولیه وپول دارد.در
گذشته .تجمیع لین منلبع جهت تولید کالاوارلئه خدمت ضروری بود.اکنون سمی توان از طریق
آنچه که انبوه زدلیی خوانده میشود مبه همان کار آمدی هادست یافت .می توان نیروی کارمواد
اولیه وپول را در حالی که در مناطق مختلف جهان قرار دارند.با یکدیگر ترکیب کرد.
۲)تکنولوی. امکان تبدیل پدیده های فیزیکیبه پدیده های مجازی را فراهم ی کند.شرکت
مجازی ,شرکتی است که فلقد مکان فیزیکی مشخص, وکارکنان دائمی بوده ,ومتکی بر روابط
یع کنندگان وعرضه کنندگان است.تیمها می توانند از گوشه وکنار
قراردادی با د
جهان .گردهم آیندوبا یکدیگر فعالیت کنند.بدون اینکه در زملنی مشخص .در مکان واحدی
قرار گیرند.حرکت بسمت مجازی شدن .علاوه بر منافعی چون, افزایش انعطاف يذيرى.
چالشهای پیچیده ای را نیز به همراه دارد.
صفحه 11:
نحوه رفابت سازمانما در اقتصاد دانش مدار :
سازمانهای موفق در اقتصاد دلنش مدار .بلید ۳ سطح مختلف رقلبت کنند وبر رقبای خود پیشی
بگیرند:۱)رقلبت در سطح احساس وشناخت . ۲)رقلبت در سطح متحرک سازی . ۳)رقلبت در سطح
عملیاتی .
در بالاترین سطح .سازمانها بلید بطور مداوم در جستجوی دانشی باشند. که منجر به توسعه
محصولات وخدمات جدید می شود.سازمانها بلید لین مهم را از طرییق شناسایی منلبع تکنولوژی های
مطرح ومرتبط .شایستگیهاوشناخت مشتریان جدید به انجام برسانند .
از آنجاکه .سایر سازمانها نیز چنین خواهند کردمپس یا بطور دقیقتر آن را تفسیر ویاسریعتر بدان
دسترسی پیدا کنند.در لین حللت دانشی که سایرین نمی توانند.آن را كشف کنند .از ارزش واقعی تر
وبالاتریی برخوردارخواهند شد.لین سطح از رقلبت (رقلبت در سطح شناخت )نامیده میشودوشباهت
بسیاری به پیش بینی دارد.
این سطح نیازمند قابلیتها وشایستگیهایی چون قدرت اکتشاف است.رقابت درسطح
شناخت .سازمانها را قادر می سازد ستا آینده را بسازند.بعداز اينکه دلنش مفید وسودمند.
شد.باید به تحریک در آید.نا محصول یا خدمت جدیدی ارائه گردد.
صفحه 12:
داس .سانتوس وویلیام سون .(۲۰۰۶)معتقدند.شرکتهاء آهن وبا ییا دلنش رباهلیی ایجاد می کنند که
جزءساختارهای سازمانی است .ودلنش را از بخشهای مختلف جذب می کند.بدین منظور شرکتها
بایداز قابلیتهاوشایستگیهای کلیدی (مجموعه های دلنش یکپارچه در درون سازمان که coh را از رقبا
متمایزمی سازد وبرای مشتری .ارزش آفرینی می کند )برخوردار باشندىتا بتوانندبه مبنای موثر
وکارآمد برای گزینش وهمگون سازی دست یابند.
پیشرو بودن در امر ارلئه خدمات ومحصولات جدید. نیازمند نوآوری است .جهت توسعه سریع
محصولات .فرایندها وهمچنین برای متناسب کردن راه حلهای مشابه با شرایط متغیر
ومتحول .شرکتها نیازمند,توانمندیهای خلاقلنه ای هستند.این سطح از رقلبت را رقلبت در سطح
متحرک سازی نامیده شده ونیازمند قابلیتهایی چون .کار آفرینی ومتحرک سازی است.
نهایتا در اقتصاد دلنش مدار.همانند اقتصاد قدیمی .دلنش بلید.عملیلتی شود. تا بتوان محصولات
وخدمات جدید ایجاد وتوزیع کرد.لین سطح سنتی تر رقلبت .بسیار خشن ر از سطوح قبلی
است.زیرا سازمانهادر جستجوی کار آمدیهلیی در کل زنجیره ارزش خود هستند.ارتباط بین عرضه
کنندگان .مشتریان وسایر عوامل .جهت حذف مراحل غیر ارزش زا ضروی است.؛
رقابت «رقابت در سطح عملیاتی نامیده شده ونیازمند قابلیتهایی چون کل
صفحه 13:
استخدام افرادمستعدوقراردادن آنها درکار .به خودی خود کافی نیست.سازمانی که خواهان کسب
مزیت رقابتی در اقتصاد دانش مدار است بایدبتواند ایجاد دانش کند .ون را بین
آن,عرضه کنندگان وشرکتهای تولید کننده محصولات مکمل توزیع کند.
تکنولوژی پیشرفتهبه کارکنان پایین سازمان لین امکان را می دهدتا فرصتها را درک وایده های
خارق العاده ای ارائه کنند.محدودیتهای زبانی در حال از بین رفتن است.
کار کنان.مث
بزودی کارکنان مشغول در نقاط مختلف. قادر خواهند بود.بدون بهره گیری از مترجم .براحتی به
طور آن لاین با یکدیگرار تباط برقرارکنند.
یکی از نقشهای جدید مدیریت منلبع انسانی .تسهیل یادگیری سازمانی واشتراک دلنش بين
کار کنان,واحدهای مختلف سازمانی,.درسطح سازمان وباتولیدکنندگان بیرون ازسازمان خواهد
بود.
برضی از چانشهای پیش Gos مدیریت منابع انسانی جهت آیفای این
seeps
صفحه 14:
-تاکیدفزاینده ای بریادگیری وتشویق افرادبه یادگیری مداوم «وجود دارد چکینه می توان افراد
خواهان یادگیری را شناسایی کرد؟چکینه ی توان افراد را تشویقبه یادگیری مداوم کرد؟چکهنه می
توان یادگیری مداوم را تسهیل کرد؟وچکونه می توان در کناریادگیری مداوم .توازن بین کاروزندگی
را حفظ کرد؟
۲)-دانش نیازمند مدیریت پویا و است.چکونه می توان به دانش دست يافت وبه هنكام نياز در
اختیار افراد نیازمند قرارداد؟چکهنه می توان دلنش را مدیربت کرد؟چه نوع از سیستم های
اطلاعاتی .به بهترین وجه.نیازهای سازمان را برآوردمی کنند؟
۳)-سازمان بلید دانش کلیه کارکنان را به عنوان منابع نوآوری .ثبت وضبط کند.چکونه مى توان منابع
دانش کارکنان را شناسایی کرد؟چکونه می توان این دانش را از کارکنان بیرون کشید ؟
۴)-مدیریت منلبع انسانی بلید اشتراک وتوزیع دانش جمع آوری شده توسط کارکنان را تسهیل
کند.کدام نوع از میانجی ها اشتراک دانش را تسهیل می کنند؟چه مقدار از دئش بلید از طریق
کامپیو تر(بعنوان میانجی)به اشتراک گذاشته شود. وچه مقدار به طور رودررو؟
۵)-مدیریت منلبع انسانی بلید نحوه اعطای پاداش به اکتساب واشتراک دلنش را ت
می توان کارکنلنی که اقدام به بسط وگسترش دلنش pS poe ۰
صفحه 15:
برقرارکننده رابطه :
در کنار تسهیل اشتراک دلنش در درون سازمان .یکی دیگر از نقشهای مهم وجدید مدیریت منابع
برقرارکننده رابطه است .در محیط های سریع ومتلاطم .برایجاد وحفظ ارتباط بین
کارکنان سازمان تاکید زیادی می شود.در لین نقثی .مدیریت منلبع انسانی برنامه هلیی را تدوین
واقداملتی را اتخاذ می کند که کارکنان را قادربه تشویق .تسهیل .پرورش وحفظ رولبط با کار کنان
هم رده.مشتریان,عرضه کنندگان.شرکتهای فعال درعرصه های مشابه وحتی گاهی بارقبامی کند.
قدرت روابط عبارت است از.ایجاد هم افزایی در درون سازمان ودر سطح بازار .
برطى آز جالشعايى كه مدیریت منابع انسانی در این کش با آنهامواچه
است مبارتت از :
)-تاکید زیادی برکار تیمی میان وظیفه ای شده است .چگونه ی توان ساختارهای بهینه تیمی را
سازماندهی کرد؟چگونه می توان یک کل ایجاد کرد. که از مجموع اجزلیش بیشتر باشد!چگونه می
توان بین وفاداری فردی وهویت تیمی توازن برقرارکرد؟چگینه می توان تیم های پروژای ایجاد
وعملکرد بالایی آنهارا در طول زمان تداوم بخشید.
صفحه 16:
۲)-تکنولوژی .سبب خواهد شد. اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد.وافراد به طرق مختلف با
یکدیگر مرتبط شوند.کدام تکنولوژی ها می تواند افراد را با یکدیگر ارتباط دهند! چگونه افراد راباید
آموزش دادتااثر بخشی این تکنولوژی به حداکثر برسد؟چگونه نقش های ارتباطی را مى توان به
حداقل رساند؟ کدام ابعاد سرمایه اجتماعی برای تبدیل پیشرفت های تکنولوژیکی به مزیت رقابتی
مورد نیاز می باشند؟
۳)-مدیریت منابع انسانی باید شبکه ها را ایجاد کند. وافراد را حول اهداف استراتژیک کسب وکاربه
یکدیگرپیوند دهد. تا رقابت پذیری شرکت تضمین شود.چگونه می توان اهداف استراتژیک را بطور
قانع كننده اى بلاغ کرد؟هنگامی که نیروی کار فقط رابطهابی پارهوقت. با سازمان دار چگونه می
توان تعهد آنها را نسبت به اهداف استراتژیک جلب کرد؟
متخصص در کسب آرایش و آمادگی سریع :
محیط با تغیر سریع. که بسیاری از صنایع وسازمانها.با آن مواجه اند.نقش وچالش جدیدی برای مدیریت
منابع انسانی به وجود می آورد.
لین نقش, عبارت است از.متخصص در کسب آرلیش سریع .مزیت رقابتی حاصل.ارلئه محصولات جدید
به بازار قبل از رقباست .تکنولوژی وروشهای مختلف ایجاد ارزش.به رقبا اجازه می دهدبتابه این
مزیتها دست پابند.وحتی فراتراز َن حرکت کنند.بسیاری از سازمانها در افتصاي
برایجاد وحفظ مزیت رقابتی,بلند مدتبه شناسایی واستفاده از
صفحه 17:
در لين شرليط.مديريت منلبع انسانی, مورد نیاز خواهد بود..تا بسرعت,عناصر خاص سرمایه انسانی را
مونتاژمتمرکز و آماده کند .تا بتوان به اهداف استراتژیک دست يافت .
پرخی از چانشعا ی پیش روی منابع انسانی در آپن ققش مبارتند از :
)-انتصاب شغلی .سیال بوده وشامل مسئولیت در قبال نتایج است نه وظایف.
چگینه می توان مشخص کردافراد در مشاغل مورد تصدی .چه کارهلیی انجام دهند!انتصابات شغلی
سیال را چگونه می توان هماهنگ کردگبه هنگام سیال بودن انتصابات .چگونه می توان مسیرهای
شغلی را مدییبت کرد؟زملنی که اهداف در حال تکلمل هستند,چگونه می توان سیستم های سنجش
عملکرد کار آمد. طراحی کرد؟
۲)-هدف عام ومشترک وارزشهای کلیدی, جایگزین سیستم های دقیق کنترل مدیریتی وشرح مشاغل
oo شوند.چگهنه می توان مطمئن شد. که کار مورد نظر انجام خواهد شد؟چگونه می توان بین مشاغل
وبین وظائف مختلف سازمانی .هماهنگی برقرار کرد؟چگونه می توان به نظم وانضباط لازم دست یافت؟
۳)-اشتراک گسترده اطلاعات ضروری است.چگونه می توان اطلاعات را بطور گسترده منتشر کرد!هر
یک از افراد بلید.به چه اطلاعلتی دسترسی داشته باشند؟چگونه می توان از افشای اطلاعات ویژه
وسریی, جلوگیری کرد؟
صفحه 18:
تحلیل سازمانی ؛
در هر سازمان با توجهبه سلسله مرلتب موجوددرآن. ی توان حیطه تصمیم گیریهای متفاوتی را در
نظر گرفت.در هر قسمت از سطوح سازمانی .حیطه تصمیم گیریها ونوع برنامه ریزیها متفاوت است .با
حرکت از سطوح پایین سازمان به سطوح بالاتر «تصمیمات کلی ترودارای تاثیرات بلند مدت تری می
گردند.
از طرف دیگر .مدیریت منلبع انسانی.به عنوان یکی از دولیر سازمان دارای گردش اطلاعات مخصوص
خود در سطوح مختلف سازمانی است .در تقسیم بندی سازمان,منلبع انسانی در ردیف مدیریت تولید
ومدیریت مللی قرارگرفته وانجام امور مربوط به آن.به عهده حوزه ای معین واگذار گردیده است.این
حوزه ممکن است مستقیما تحت نظر ریاست سازمان باشدمیا اينکه با واسطه هلیی تحت نظر ریاست
سازمان باشد.
اماءاز آنجلیی که سازمان به دست انسان طراحی واداره می شودوانسانهای شاغل در کل سازمان موضوع.
اصلی مدیریت منابع انسانی هستند.مسائل نیروی انسانی نمی تواند فقط به یک حوزه تخصصی محدود
شود.در نتیجه تصمیمات وعملکرد مسئولان امور پرسنلی در کلیه سطوح سازمانی یبه تبع آن.د
عملکرد کلی سازمان تاثیر می گذارد.ازاینرو میتوان گفت,که نوع اطلاعات
متا اسان در هرس از
صفحه 19:
تصمیم گیری در هر سطح .ونوع برنلمه ریزی مدیران آن سطح. در ارتباطبا ابعاد مختلف منلبع انسانی
سطح وواحد خود .از داده های موجود.اطلاعات مورد نیاز را پردازش کرد.
۲-داده ها
مدیریت منابع انسانی .شامل فعالیتهایی در زمینه های.شناسایی.انتخاب.استخدام.تربیت
وپرورش.نگهداشت واصلاح رفتار کارکنان وسایر فعالیتهای مشلبه است.چنانچه بررسی راز پایین
تررین سطح سازمانکه همان, سطح عملیلتی است.شروع کنیم ممی توان بانک داده های موجود.رامورد
مطالعه قرارداد.
برخی از مهمترین داده هلیی که می توانند. در پایین تررین سطح امور منلبع انسانیبه صورت بانک
داده. نگهداری شوند.بشرح فیل درج شده اند. لین بانکهای دادهنشان دهنده عملیات مختلف .در
دوایر گوناگون سازمان ودر ارتباط با مسائل مختلف نیروی انسانی هستند.
آتمونه ای از پانگهای داده های مرتجط با تیروهای السانی :
قاضاهای استخدام -نتلیج مصاحبه های استخدام -خروج از خدمت-
-حوادث کار
کارکنان,به سایر دولیریا سازمانها-پرداخت حقوق کار کنان شکایا
ی
-نمرات آزمون استخدا
روحی وروانی -مصاحبه های خروج خدمت-:
صفحه 20:
از نگاه سیستمی .می توان گفت.که بانکهای داده اشاره شده.سی توانند به عنوان درون دادهای
سیستم. تلقی شده وپردازشی که روی آنها صورت می گیرد.آنهارا تبدیل به اطلاعات مورد نیاز
مدیران .در سطوح مختلف مدیریت کند.
اطلاعات
اطلاعات برخلاف داده .لثر رفتاری دارند.وبرخلاف آّن,. توانلیی انتقال معنی ومفهومی خاص,قابلیت
تفسیر وتبیین شدن داشته .ومبنلیی برای تصمیم گیری می توانندهسیستم های مدیریت اطلاعات. با
به دست آوردن.نگهداری.اصلاح وترکیب لین داده ها.درشکلهای مختلف وصور مورد
مدیران ,تولید اطلاعات می کنند.
بدیهی است. که هرکدام از داده های مربوطه به امور نیروی انسانی .از نظر سیکل حیات داده با یکدیگر
تصمیم گیری
متفاوت بوده وبرای تولید اطلاعات صحیح باید در زمانهای مناسب بازیابی وذخیره سازی مجدد
این امر نشاندهنده لزوم وجود ,واحد cold Cy pro واطلاعات .در سیستم اطلاعاتی است.
همانطوریکه گفته شد.برای طراحی لین سیستم اطلاعلتی .ن
مدیران .در سطوح مختلف سازمان در ارتباط با نیروی انسانی داریم.
به شناخت حیطه های تصمیم گیری
صفحه 21:
فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی :
برای فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی «تعاریفی بیان شده .که تعدادی از آن بشرح ذیل است :
)-برنلمه ریزی نیروی انسانی را فرایند پدیدآوردن وتعیین هدفهاءسیاستها,وبرنامه هلیی گویند,که به
پرورش, کاربردو توزیع نیروی انسانی می پردازد.تامقاصداقتصادی,خدماتی و
۲برنامه ریزی نیروی انسانی فرایندی است.کهبه وسیله لّن سازمان معین می کند.که برای نیل به
اهداف خود,چه تعداد كارمند.با جه تخصص ومهارتهايى.براى جه مشاغلى نياز دارد.
امين شود.
1)-برنامه ريزى نيروى انسانى. عبارت است از. تعيين تعدادافرادى كه در سالهاى آينده براى تامين
هدفهاى سازمان
.که براساس تسهیلات ووسایل مورد ن
ذکر این نکته ضروریست .که بعضی از صاحبنظران. مدیریت برنامه ریزی نیروی انسانی را در اصل
بليد انتخاب گردند. آموزش ببینند,ترفیع یابند.بازنشسته یا اخراج شوند,ومانند
تخمين زده مى شود.
میک برنلمه ریزی استراتژیک می دانند,که در جهت اهداف کلی سازمان وشیوه های لازم برای
اهداف کلی حرکت می کند.
منلبع اعم از مللی.فیزیکی,اطلاعلتی,انسانی.اوضاع واحوال بازار کار, توسعه خدمات
عولمل درون وبرون سازمان در برنلمه ریزی نیروی انسانی بلید ه
صفحه 22:
- مراحل :
برنامه ریزی منابع انسانی را در ۴ مرحله مى قوان به اجرا در آورد:
)-گردآوری,تحلیل وپیش بینی داده ها به منظور پیش بینی عرضه منابع انسانی (و برپا داشتن یک نظام
اطلاعاتی منابع انسانی )وپیش بینی تقاضای منابع انسانی (وافزودن برنظام اطلاعاتی منابع انسانی )
۲)-تعیین هدفها وسیاستهای کلی منابع لنسانی وجلب حمایت مدیرانبلند پایه در مور نها .
۳)-طراحی وبه انجام رساندن طرحها وبرنامه های عملی در زمینه هایی.مانندکارمند یابی,آموزش وترفیع.که
سازمان را قادر خواهد ساختتا به هدفهای منابع انسانی خود دست یابد.
۴ نظارت بر طرحها وبرنامه های امور كاركنان وارزيلبى آنهاء به منظور آسان كردن بيشرفت به سوی هدفهای
برنامه ريرى متايع انساني -
بدون برنامه ریزی منابع انسانی اثر بخش ءشغلهای بی متصدی را آغلب می توان :تشخیص داد. تا بی متصدی بودن
آنها اعلام گردد.در نتیجه کارمند یابی,گزینش وبه کارگماری .ممکن است بدون آگاهی از شغلهایی صورت
گیرند.که بدون مشاغل هستند.یا آنکه لین گامهاء چنان به شتاب برداشته شوند. که به کار گرفتن فرآیندکامل
کارمند یابی وگزینش شدنی نباشد.
صفحه 23:
نقش در حال تغییر منابع انسانی :
تبه واسطه تغییرات دنیای تجارت.نقش واحد منلبع انسانی,باید تغییر کند.زملنی واحدهای منلبع انسانی
جه عنوان عوامل مکانیکی در نظر گرفته می شدند.که سازمانهارا در زمینه های استخداماخراج
واحتمالا آموزش کارکنان. یاری می رساندند.یعنی واحدمنلبع انسانی میک الزام اداری یا شلید اندکی
فراتر از این مقوله تلقی می شد. 1
“در طول ٠١ سال گذشته .اهمیت نیروی کار منعطف .خوب برانگیخته شده وبسیار ماهر آشکار شده
است.در حال حاضر از واحد منلبع انسانی انتظار می رود.که ارزشی رابه سازمان.بی افزلیدننه اینکه
صرفا هزینه ای را برای سازمان ایجاد کند.
آتریش (۱۹۹۸ )در خصوص موشلهت سازمانی واحد OG ole. ALM gts
دا آراثه کرده است:
۱۳)-همکاری با مدیران ارشد وصفی به منظور انتقال برنامه ریزی از اتاق کنفرانس به بازار .
-1)-بمنظور ایجاد کارلیی برای کاهش هزینه وحفظ کیفیت .واحد منلبع انسانی بلید تخصصی شود
وبراین اساس کار سازماندهی انجام گیرد.
-۳)عبه مدافعی برای کارکنان تبدیل شود.در حللی که درجهت افزلیش مشارکتهای کارکنان ,بویژه
تعهد وتوانایی آنها برای نتایج فعالیت می کند.
-۴)-به عامل تفییر شکل .شکل دهی مستمر فرآیندها وفرهنگی که ظرفیت سازمانی را برای
تغییر, بهبود می بخشد تبدیل گردد.
چالشها:
صفحه 24:
در محیط تجاری کنونی ۵ چالش تجاری مهم وجود داشته باشد. که نیازمند بررسی هستند .
۱-جهانی شدن ۲-سود آوری از طریق رشد ۳-فناوری ۴-سرمایه ذهنی 7-۵
gi Abe
مدیران اغلب مولقع.با چالشهلیی در جهت ایجاد توازون میان الزامات جهلنی اند.یشیدن. ومحلی عمل
کردن مواجه هستند.افراد .ايده هاءتولیدات واطلاعات .بلید در جهت برآورده ساختن نیازهای محلی در
سراسر جهان جابجا شوند.هم اکنون موفقیتهای سیاسی متغیر .مسائل تجارت جهلنی .نرخهای مبادله
متغیر وفرهنگهای نا آشنا,درتصمیمات. تجاری وارد شده است.ولذا مدیران بلید براساس نیازهای
مشتریان بین المللی خود تحت آموزش قرار گيرند.آنان بلید تواناییشان رابرای یادگیری انجام کار با
یکدیگر در جهت اداره تنوع پیچیدگی وابهام در سراسر جهان ار تقادهند.
در این محیط. مدیران منابع انسانی وظیفه ای خاص را به عهده دارند.لین وظیفه شامل :حصول اطمینان
ازلین موضوع است .که یا سیاستها واعمال منابع انسانی توجه کلفیبه تعادل بین سازگاری وهماهنگی
در مقابل شناخت تفاوتهای فرهنگی ودیگر اختلافهامبذول می دارد.
صفحه 25:
صفحه 26:
سهد آودى از طريخ رفك
تعدادزیادی از شركتهاى غربى تقريبا به سودها ود رآمدهاى فراولنى از طريق كوجك سازى .كم كردن
تعدادسطوح سازمانى واستحكام رسيده اند.در حال حاضر آنان به درآمد افزليش يافته از طريق
رشد.نظردارند که مسائل وچالشهایی را برای حرفه ای های منابع انسانی به همراه خواهد داشت.
آنان بلید کار کنانشان را وادار کنند. که خلاق ونوآور باشندبه عباریتی دیگر کارکنان را در زمینه هایی
نظیریادگیری مشارکتی تشویق کنند.
سازمانهایی که رشد را از طریق ادغام .استحکام یاسرمایه گذاری های مشترک انتخاب می کنند. به
مهارتهای ضروری مورد نیاز منابع انسانی نظیر ادغام فرهنگ وفر آیند های کاری مختلف نیاز دارند.
شناوری :
ز سازمانها انتظار می رود .فناوربهای خود راجه روز وبازیینی کنند.فناوری بیک تجلی خاص تغییر
است.هر تغییری دشوار است.وواحد منلبع انسانی بلید خود رابه عنوان تغییر ملاحظه کند.بویژه در
مورد فناوری ضروریست .
سازمان اقدامات لازم را برای کاهش مقاومت کارکنان در مقلبل فناوری جدید م
حاصل کند,که گامهاوفر آیند های حمایتی و آموزشی لازم برداشت
صفحه 27:
سرمایه شگری :
موفق ترین سازمانها .آنهیبی خواهند بود.که بتوانندافرادی بات
.اداره سازمانهای جهانی را
پرورش وحفظ کنند.از جمله ویژگیهای لین سازمان جهلنی .حساسیت نسبت به مشتریان
وفرصتهایی است که از طریق فناوری ارائه می شود.
مسئولیت واحد منلبع انسانی ! ب كرده. برورش
داده,جبران خدمات کرده وحفظ کند. آنان همچنین بلید مطمئن شوند. که نتلیج چنین فعالیتهای فکری
كاملا مشخص ومحافظت شده .بطور مناسب توزیع واداره می شود.
جذب.
ن خواهد بود. که کارکنان مستعد را
در اقتصاد دانشی. استعدادبرتر عاملی کلیدی برای آینده است:یعنی منبع اصلی مزیت رقابتی. این
منبع باید پرورش داده شود.
تخهیر .تخیر وتغهیر بیشتر :
شلید تمام عوامل پیش گفته. نمودهای خاص از مهمترین آنها یعنی تغییر باشند.واحد منابع انسانی باید
را پذیرفته وحملیت کند.البته لین بدین معنی است که خودش نیزبلید. تغییر کند.وانعطاف
پنیر.حساس وارزش افزابه نظر آید.واحد منابع انسانی اگر نتولند خود. تغییر را بين
نمی تواند آن را در جاهای دیگر سازمان به حرکت انداخته و:
صفحه 28:
برلین اساس ضرویست .ساختارهای جدید.فر آیند های جدیدانجام کار وفرهنگ جدید حمایت بازار را
بررسی واتخاذ کند.امروزه یک حرفه ای منلبع انسانی نبلید صرفا متخصص موضوعات
پرسنلی باشد.
از آنجلیی که منلبع انسانی بلید در کمک به سازمانشانبه منظور حفظ رقلبت در بازار, نقش کلیدی
ایفا کنند.براین اساس یک حرفه ای منابع انسانی باید بازرگانی ماهر و آگاه باشد.
نوآوری در جذب منابع انسانی :
همواره جذب وبکارگیری نیروهای انسانی. از مسائل حساس ومهم در سازمانها.بوده است .وراه های
گوناگینی تابه حال مورد استفاده فرارگرفته است .همچون آزمون کتبی ومصاحبه .امابا توسل به
خلاقیت .راههای بیشماری وجود دارد که می تواند «ریسک یک استخدام مطلوب را به حداقل برساند.
جللب است میک شرکت ژاپنیبه تازگی .کوهپیملیی را از شروط استخدام وقبول کارمند قرار داده
یکی از خلاقلنه ترین تصمیماتی است. که نا حالا در زمینه منلبع انسانی وجذب واستخدام
است
نيروى يرسنلى به كوش ميرسد .وقتى .با دقت بيشترى از جنسين زاويه وبا تكيي
مشخصه مثبت . به اين شرط جالب استخدامى ه 1
صفحه 29:
مانند مسائل 23
-شرایط فیزیکی :
اولین وشلید ساده pp
برداشت از لین حرکت. چی بردن به وضعیت جسمانی افراد.با همان سلامتی
وتندرستی فیزیکی خواهد بود.چه امری از لین مهم تر. که بنیادی ترین سرمایه یک سازمان از سلامت
وتندرستی کافی برخوردار باشد.
انعطاف پذیری :
در وحله نخست .همین که لین افراد شرط غیر معمول استخدامی لین شرکت را نسبتبه وضعیت عادی
دیگر شرکتها ترجیح داده لند.روحیه انعطاف پذیری آنهامی باشد. مطمثناوجود لین پرسنل .سازمان را
در پویلیی همیشگی قرار می دهد.زیرا آنان قدرت سازگاری با هر شرایطی راء دارندوپذیرای تغییرات
مانی خواهند بود.
ریسک پذیری :
کسانیکه لين شرط را پذیرفته لند.در ولقع خطرات ن را نیزبه جان خریده اند.آنان که از شروع ابن
صعود تا پایان راه راجا موفقیتبه پایان رسانده لند. واز موفقیت های سختی کي
فرار نکرده اند.در واقع ریسک پذیر ومتعهد بوده اند .
صفحه 30:
خلاقیت وابتکار :
خلاقیت با میزا
ریسک پذیری رابطه مستقیم دارد.یعنی افرادی که ریسک پذیر هستند .از قوه
خلاقیت بالا برخوردار ند.ومی شود گفت. لین افراد همان خصیصه های افراد گروه ۳ را دارا می
باشند.آنان مدام پیگیر شناخت مسیر های تازه «سریع وگوناگون در راه پیش روی هستند.ودر این
ابتکار فراوانبه خرج می دهند. آنان صرفا دنبلله رو فرد پیش روی نیستند.ودر ولقع می توان
آنها را در زمره رهبران آینده دانست .کسانی که نمی هراسند .فکر می کنند وابتکاربه خرج می
دهند.
انگیزه :
مهمترین عاملی که در افراد. ایجاد قدرت افزوده می کند. انگیزه می باشد.افرادی که با انگیزه بالا
هستند.مدام به مقصد ونتیجه کار فکر می کنند.هرگز در برابر مشکلات کمر خم نمی کنند.وهیچ
عاملی آنان را از کسبپیروزی دور نمی سازد. در لين مسیر افرادبا انگیزه بصورت خستگی ناپذیر از
ابتدا تا انتها راه. حضوری چر شور دارند. واگر در آینده سازمان در یک شرلیط بحرانی قرار بگیرد
ومدیریت را برای پرسنل تشریح نماید. لین افراد بصورت توده اى عظيم. .بي
وتمام افراد را به تغییر وضع موجود وحرکت به سمت وخ
صفحه 31:
استقامت وپشتکار :
یکی دیگر از خصیصه هایی که در این آزمون به چشم می آید .میزان استقامت وپشتکار در افراد می
باشد.مسلما اين مورد یکی از پله های صعود سازمان ونیز خود فرد به سمت کارایی بیشتر است .
روحیه ایثار :
افرادی که دارای این خصیصه هستند براحتی قابل شناسایی خواهند بود. آنها در اين راه هركز به
دیگران تنه نمی زنند.برای دیگران مزاحمت ایجاد نمی کنند. وبرعکس .گر فردی دچار مشکل یا
حادثه ای شود. بلافاصله برای کمک رساندن حاضر می شود .این دسته از افراد. از خود گذشته ترین
افراد می باشند .آیا شما اینگونه افراد را که اهداف فردیشان را فدای اهداف جمعی وسازمانی می
کنند در جمع سازمان خویش راه نمی دهید. این افراد کم مشکل ترین وسر براه ترین پرسنل شما در
سازمان خواهند بود .
اجتماعی با گوشه گیر :
در این حرکت گسترده بسمت قله «شما می توانید به راحتی وبدون جلب توجه .افراد اجتماعی Lag
گوشه گیر را شناسایی کنید.این شناخت کمک می کند تا تناسب بهتری بین خ
صفحه 32:
که متعاقب آن افراد بهتر به فعالیت می پردازند.وکارآیی رادربالاترین سطح توان خود نمایان می
سازند.ودرنتیجه به دلیل این علاقه .با مشتری وارباب رجوع را
سرعت ودقت :
روحیه مشار
ادب واحترام :
نتیجه اينکه -شناخت هر یک از لین خصیصه ها در پرسنل می تولند سازمان را در شایسته
سالاری یاری رساند. یعنی مدیریتبه راحتی حی تولند. افراد را در مشاغلی که از لحاظ خصوصیت به
آن نزدیک تر هستند .قرار دهد .
خلاصه اينکه .اگر بقول ما ایرلنی ها .در سفر دوست را بهتر می توان شناخت .ژاپنی ها معتقدند. که
تفکر وحرکت می تولند پلیه گذار پیشرفت
اخت .ا
در سفر. کارمند شایسته را بهتر می توان
clo بنیادی در عرصه منابع انسانی باشد.
امید که مدیران ایرلنی .نیز خلاقیت را چاشنی روز مرگی کنند.تا آینده سازمان ومتعلفب آن
کشور مان روشن تر گردد.
صفحه 33:
فرهنگ اسلام نیز سر شار از بهترین شیوه هاوروشهای پیشرفته مدیریت است .قدرت وتاثیر اين
مدیریت عللی بوده. که در عصر پیامبر اکرم (ص) ودوران ائمه اطهار (ع)از جامعه ای فقیر وناتوان. که
گرفتار جنگهای قومی وقبیله ای برسر مسائل ومفاخر بی ارزش بودند. جامعه ای نوین ومتعالی
ساخت .بطوری که در مدت کوتاهی توانست. بر بزرگترین امپراتوری های زمان خود پیروز گردد.وخود
حکومت وتمدن عظیمی را پی ریزی نماید.
بهترین روش ها «ودستورات اداره وهدلیت انسانیها «در گفتار وکردار پیامبر اسلام (ص)وائمه اطهار (ع) گرد
آمده است .وهرکس بنا به بضاعت خویش از این خرمن گوهر بار .خوشه ای چیده است .
کتابهای چون سیاست نامه خواجه نظام الملک .نصیحت الملوک غزللی .قابوسنامه امیر عنصر
المعللی .گلستان وبوستان .و.....هریک متلثر از ارشادات معصومین (عبه روش های هدلیت انسان ها
وآیین اداره ملک ومملکت اشاراتی نموده اند.
چنانچه عنصرالمعالی در قابوسنامه می آورد :
شغل رابه سزاوار شغل ده,وکسی کهنه مستحق شغل باشدوی را مفرمای ,چنانکه کسی شربداری را
شاید.فراشی مفرمای ,وآنکه خزینه داری را شاید. حاجبی مده ...
صفحه 34:
گهیا لین بزرگان .کارشناسان امور مدیریتی بوده لند .که وظیفه اصلی آنها نگارش شرح
شغل وطراحی وبرنلمه ریزی نیروی انسانی بوده است.اما لین نمی تولند باشد .جز نتیجه
تلمذ شان از محضر شریف معصومین (ع)
در چایی که رهبر ومدیر تاریق .امام علی (ج) میخرمایت:
( ظرافت ودقت در برنامه ریزی بهتر از امکانات و وسیله است .)
صفحه 35:
فنیجه گیری کلی در موارد مطرح شده :
شلید لین جمله جان وودز که گفته است :معتقد نیستم که تکلمل یعنی بقای اصلح بلکه
معتقدم. تکلمل یعنی بقای سودمندترین دارای مفاهیم ومعلنی بسیاری باشد. در اقتصاد
جدید.یا بايد سودمند بود ويا بايد عرصه رلبه رقبا واگذار کرد .به عبارت دیگر .در شرایط
جدید.رمز ماندگاری .سودمندی است.
برنامه ریزی نیروی انسانی راءنه به عنوان میک تعریف ,بلکه بلید ابزار مدیریت برای
دستیابی به نیروی متخصص وکارا دانست .یک برنلمه ریزی نیروی انسانی کار آمد با قوت
پیش بینی وآینده نگری, توانلیی جذب بهترین منلبع انسانی ونگهداری وبهسازی منابع
موجود را دارد .
با وجود همه لین مسائل .فشارهای محیطی ممکن است باعث ایجاد شکاف بین قواعد
وروبه های پرسنلی شود.رویکردهای اخیر در عملکرد استخدامی سوای جهت گیربهای
صفحه 36:
در سطوح استراتژیکی بالاترتوسعه منلبع انسانی ومدیریت منلبع انسانی .نیاز به
یکپارچگی نزدیکتر در حوزه توسعه ای دارند.البته اگر فولید عملی آنها حاصل
شود.بخصوص در مورد توانلیی سازمانها برای چللش در محیط خود.لین یک موضوع
بسیار مهم است .
کارمندان آموزش دیده در مهارتهای جدید بدون توجه به موارد توسعه سازمانی .باعث
ایجاد تکرار اشتباهات قبلی هیا تدارکنا مناسب برای کاربه وسیله چالشهای پیش رو
در آینده می شوند.
با عنلیت به عوامل موثر در توانمند سازی کارکنان وتغیبر مستمر در تقاضاهای
بازار استراتژیهای مشتری.تکنولویی ودلنش .سازمانهاباید به سمت بادگیری حرکت
کنند ویادگیری از راه فرآیند های تجزیه وتحلیل منلبع انسانی وتوانمند سازی .ایجاد
می شود.از اینرو .توانمند سازی ضروریست .زبرا کارکنان در سازمانهای امروزی به
آزادی عمل برای ایجاد خلاقیت وتیمهای خلاق وتغییر دادن <
® و
صفحه 37:
سازمانهای امروزی نیازمند.به انعطاف,چابکی وتوانایی کاررکنان.برای پذیرش انجام
کارهستند.
بنابرلین برنامه ریزی در راستای توانمند سازی .جزو برنامه های راهبردی است
وسنگ زیر بنای توانمند سازی منلبع انسانی .شناخت الگوهایی است که
پرتصمیمات سازمانی موثرند.
با تشک
مهدی رجب پور
-شماره کارمندی ۶۶۸۴۴۸- شرکت گاز استان گلستان تلفن -۲۳۵۲۹۳۲-
صفحه 38:
- نحوه قرارگیری صفحه کلید و موس از نظر ارتفاع؛
صفحه کلید. موس. سایر ابزار اشاره گر و حتی سطحی که کار روی آن انجام
ميكيرد جنانجه در ارتفاعى بيش از حد بلند ونيا كوتاه قرار كيرد سبب میکردند
تامچ. بازو و شلنه ها در وضعیت نامناسب قرارگیرند. ارتفاع صندلی و میز کار به
منظور قرار دادن بدن در وضعیت طبیعی و مناسب بلید قابلیت تنظیم داشته
باشد. ساعد و مچ دستها بهتر است در لين خط نسبتا مستقیم قرارگیرند و
ارتفاع آنهابا ارتفاع صفحه کلید یکی باشد ضمن لین که شلنه ها نیز حالتی آزاد
قرار گیرند و آرنج ها به محور بدن نزدیک گردند. مچ دستها هم در حین
کارکردن با صفحه کلید بلید فلقد خمیدگی به طرف بالاء پایین وديا هر سمت
دیگر باشند.
صفحه 39:
- فعوه قراركيرى صفحه كليد و موس از نظر فاصله نسبت به کاربر
نزدیک ویا دور بودن بیش از اندازه صفحه کلید و موس نسبتبه کاربر باعث میشود كه
بدن فرد در حین کار کردن در وضعیت نامناسبی قرار گیرد. فعالیت افراد در لین وضعیت
نامناسبی قرار گیرد. فعالیت افراد در لین وضعیت منجربه ناراحتیهای اسکلتی عضاانی به
ویئه در ناحیه آرنج هاء شلنه هاء مچ و دست ها میگردد. صفحه کلید بلید دقیقا روبروی
فرد و در فاصله ای قرار گیرد که بازوها نزدیک بدن قرار گیرند و ساعدهابا مج دست در
یک امتداد با کف اتاق تقریباً حالتی موازی داشته باشند.
- نحوه قرار گیری مچ دست و ساعد در حین کار با صفحه کلید
در هنكام كار هج دستها بلیسبه صورتی قرار گیوند که دارای زاویه مناسب نسبت به سطح
افقی باشد,به طوریکهبه سمت بالا و طرفین خم نگردیده و همانطور که در سطور قبل نیز
اشاره گردید با ساعدها در یک امتداد و با کف اطاق حالت موازی داشته باشد.
لین امر موجب کاستن از فشار وارده بر تاندون های مج دست شده وان
cla اسکلت. ۰ عضلان حله گت ». خهاهد کد.
صفحه 40:
۵- وضعیت مناسب بدن در حین کار با رایانه
در طراحی معل های کاربا رایلنه. شناخت اصول قرارگیری بدن در وضعیت های مناسب
وبه کار بستن آنها در حین کار اهمیت فراولنی دارد. رعلیت لین اصول و کارکردن در
شرلیط بسنی مناسب.به مقدار زیادی از میزان فشار وارده بر عضلات و تاندونها میکاهد و
از خطر پیشرفت بیماریهای اسکلتی- عضلانی جلوگیری خواهد نمود. برای قرار دادن
بدن در وضعیت های مناسب بویژه در حین کار به موارد زیر باید توجه نمود:
۱- دست. حچ و آینج بلید در امتداد خط مستقیم قرار گرفته و تقریبا حالتی موازیبا کف
اتاق داشته باشند.
۳- سر بلید هم سطحبا تنه ویا اندکی متملیلبه جلو قرار گیرد.به عبارت دیگر سر و
تنه در یک امتداد باشند.
۳- شلنه هاء بلید کاملاً راحت باشند و بازوها نیزبه شکل طبیعی و آزاد خود در دو
بدن قرار گیرند.
صفحه 41:
۴- آرنجهاء بلید نزدیک بدن قرار گیرند و زایبه ای کهبا بازوها میسازند حدودا ٩۰ تا ۱۲۰
درجه باشد.
۵- پاهاء کاملا بر کف اطاق و یا روی زیر پایی قرار گيرند.
۶- کمر بلید در حالتی که فرد صاف نشسته ویابه سمت عقب تکیه داده است کاملا با
تکیه گاه حمایت گردد.
۷- رانها و ناحیه باسن, بلید کاملا توسط نشیمنگاه صندلی حملیت گردد و بطور کلی در
حالتی موازی با کف اتاق قرار گیرد.
۸- زانوهاء بلید حدودا در همان ارتفاع باسن قرار داشته باشند و پاها نیز اندکی به طرف
جلو متمایل شوند.
بی توجهیبه نکات مطرح شده و کار کردن طولانی مدت در حالتی که بدن در وضعیت
های غلط قرار گرفته باشد از دیدگاه بهداشت حرفه ای درست نیست و کاربران رایانه بايد
به یاد داشته باشند که در یک روز کاری بلیدبه طور مداوم وذ
+ 1 2 روز ثاری بلید ب بر مداوم و
صفحه 42:
ضمن اینکه به نکات زیر نیز در اين رابطه باید توجه نمود:
- تغییرات لازم در صندلی يا تکیه گاه کمر مطابق با اعاد بدن کاربران
- کش دادن عضلات دستهاء بازوهاء تنه و همچنین انگشتان در طول مدت کار
- بلند شدن از روی صندلی و قدم زدنبه طرف اطراف در طول كار. در جند نوبت و به
مدت جند دقيقه.
- جهار حالت مرجع بدن در حين كار با رايانه عبارقند از:
حالت اول: حالت ايستاده:
درابن وضعيت ساق ياء تنه. كردن و سر در امتداد خط قائم قرار ميكيرد. كاربر ممكن
است در صورت نياز یک پای خود را نیز بالا آورده. روی یک زير پایی قرار دهد.
حالت دوم: حالت نشسته با کمر راست+
در این حالت تنه و گردن در یک امتداد و رانها تفریبا افقی میباشند ضمن اینکه از
قسمت ساق با به بايين نيز در امتداد خط قائم قرار مي
صفحه 43:
حالت سوم: حالت نشسته با شیب ملایم صندلی به سمت جلو:
در لین وضعیت ساقپاء تنه. گردن و سر در امتداد خط قلثم قرار میگیرد. کاربر ممکن است در
صورت نیاز یک پای خود را نیز بالا آورده. روی یک زیر پایی قرار دهد.
حالت چهارم: حالت نشسته با تکیه به عقب
در لين وضعيت تنه و گردن کاربر تقریبا درییک امتداد است و زاویه بین تنه و رانها حدوداً ۱۰۵
تا ۱۲۰ درجه می باشد.
۶- حرکات کششی- نرمشی در كار با رايانه
جه طور کلی بسیاری از مشکلات موجود در محل كار با رايانه و عوارض ناخواسته ای که این نوع
از مشاغل ممکن استبه دنبال داشته باشد ناشی ازبی توجهی در اجرای درست فعالیتهای
مرتبطبا لین وسیله است. علاوه بر اهمیتی که طراحی محل کار با اینه از نظر چیدمان اجزاء و
تجهیزات دارد. در بسیاری از موارد در وضعیت بدن نیز تغییرلتی را بلید اعمال نمود. اولا
زمان انجام کارسبی تحرکی و ثلبت بودن یکی از عولمل اصلی پیدلیش دردهای !
در کاربران است. اما چگونه این عوارض را میتوان به حداقل رسانی
صفحه 44:
توصیه هایی که در این زمینه به کاربران شده است؛
- به ازای هر یک ساعت کار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به فعالیتهایی غیر از کار اصلی و در پایان وقت
کاری حداقل ۱۵ دقیقه به اجرای حرکات نرمشی پرداخت.
- در نحوه انجام کار بلید ت
فعالیت های دیگری که مستلزم تغییر وضعیت بدن باشد به عنوان مثال بلند شدن از روی
صندلی و گردش در اطراف محل کار توصیه ميشود.
- برای کاهش خستگی چشم. هر چند وقت یکبار بلید چشم ها را از صفحه نمایش
برداشت و به نقطه ای در فواصل دوردست نگاه کرد.
- برای کاستن از میزان دردهای اسکلتی- عضلانی. فشار وارده بر چشمها و استرس های
ناشی از کار به طور منظم در طول مدت کار باید استراحت نمود.
- بلید عضلات را شل کرد و ضمن انجام حرکات کششی. در وضعیت بدن در حين كا
تغییراتی را ایجاد کرد.
داده شود. کاستن از میزان کار با صفحه کلید و انجام
صفحه 45:
مهمترین حرکات کششی و نرمشی که در پابان وقت کاری. برای رفع خستگی ناشی از
کار با رایانه پیشنهاد میگردد به شرح زیر می باشد:
) حرکت را در حالتی که دست کاملاً کشیده و در بالای سر قرار گرفته و پنجه دست نیز
باز است نظیر شکل زیر.
۲ پنجه دست را نظیر شکل زیر بنحوی مشت کنید که انگشت شست در زیر سایر
انگشتان قرار نگیرد. این حرکت را چند بار تکرار کنید.
۳) نظير شكل زير نوك انكشتان را به آرلمى.به طرف كف دست جمع كنيد بنحوی که در
اين ناحيه احساس فشار به شما دست دهد.
۴ کف دست را در حللی که روبه پایین استبه آرامی و تا جلیی که امکان دارد با
حرکت مچ به سمت چپ و راست تکان دهید. لین وضعیت رابه مدت تا ۵ انیه
نگهدارید و سه مرتبه تکرار کنید.
صفحه 46:
۵ لین حرکت رابا چرخش دست و بازو (در حللت کشیده)به نحوی انجام دهید که ابتدا
قرار گیرد وبه مدت ۲تا ۵ انیه نگه دارید. سپس حچ دست
حچ و کف دست روبه پایي
رابه حللت اول برگردانید.تا پشت دست روبه پایین قرار گیردبه نحوی که در لین ناحیه
احساس فشار کنید.
۶) انگشتان لین دست رابا دست دیگر گرفته و از ناحیه مج.به آرلمى.به طرف ياب
کنید تا جایی که در اين ناحیه احساس فشار کنید. این وضعیت را ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید و
سپس رها کنید و لین حرکت را سه مرتبه تکرار کنید. در حللت دوم هج دست رانبه آرامى
به طرف بالا خم کنید و همانند حللت قبلی لین وضعیت را ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید وقا سه
مرتبه آن را تکرار کنید. این حرکات را برای دست دیگر نیز انجام دهید.
۷) حرکات نرمشی شلنه کمک بسیار زیادیبه رفع سریع علائم خستگی و کاهش فشار
وارده بر شانه ها و نواحی گردن میکند.
صفحه 47:
در حالیکه روی صندلی نشسته لید و دستهای شما از طرفین آویزان هستند شلنه ها را تا
حدى بالا بياوريد كه احساس فشار در ناحیه كردن و شلنه ها بکنید. لین وضعیت را ۲ تا ۵
ثانیه حفظ کنید و شانه ها را به حالت اول برگردانید. این حرکت را ۲ تا ۳ مرتبه تکرار کنید.
۸) حرکات کششی بدن به طرف بالا و طرفین:
انگشتان را در هم قفل کرده بازوها را در حللی که کف دستها روبه بالا است در طرفین سر
قرار دهيد و آنها رامنا زملنى كه آينج ها صاف شوند.به سمت بالا بكشيد. سپس در همین
حالت ابتدا به طرف جب و بعد از جند لحظه به سمت راست خم شويد.
4( حرکات نرمشی گردن کمک زیادی به شل شدن و كشش عضلات اين ناحيه از بدن ميكند
به آرامی سر رابه طرف چپ خم کنیدبه نحوی که گوش چپ. شلنه را کاملا لمس كند. اين
نيز تكرار كنيد. سيس ,به آرامى سر رابه جلو ببريد و جلنه را به
قفسه سينه بجسبانيد و به از ٠ ثانيه تأمل. سر را به عقب بركردانيد و مراتب فوق را بين ه تا
حرکت را در سمت راست
۰ مرتبه تكرار كنيد و در خاتمه با یک حرکت دورلنی سر راجه آرا
بچرخانید.
صفحه 48:
۰) حرکات چرخشی شانه کمک بسیار زیادی به کشش عضلات در اين ناحیه از بدن میکند.
در حالیکه روی صندلی بدون دسته نشسته اید و دستهای شما از دو طرف بدن آویزان شده اند
به آرامی تمام دست را از شلنه .تا نوک انگشتانبا حرکات دورلنیبه طرف عقب بچرخانید. این
حرکت را در ابتدا پنج مرتبه به طرف عقب و سپس پنج مرتبه به طرف جلو انجام دهید.
۱ حرکات کششی عضلات کمر و ساق پا:
ساق پا رلبا دو دست محکم گرفته از کف اتاق بالابیاویید و در لين حللت روبه جلو خم شويد و
بینی خود را به gil برسانید. لین وضعیت را چند لحظه حفظ کنید و سپس همین حرکت را برای
پای دیگر نیز تکرار کنید.
۲ انعطاف و کشش مچ پا:
میکپا را از سطح زمین بالا ببیید و در حالتی که زانوها کشیده هستند پنچه پا را بطور متناوب
به بالا و پایین بکشيد. این حرکت را با پای دیگر نیز انجام دهید.
