arzeshyabi_amoozeshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارزشیابی آموزشی”

ارزشیابی آموزشی

اسلاید 1: 1ارزشيابي آموزشي برنامه آموخته هاي دانش آموزان كاركنان ابزارها روان شناسي ارزشيابان مدرسه123

اسلاید 2: 2محورهاي مورد توجه در اين برنامهطراحي آزمونانواع و ساخت ابزارروايي سوال معلم ساخته اجراي آزمون روان شناسي مصحح كاربرد امتحان تجزيه وتحليل سوال تجزيه و تحليل امتحان سنجش فرايندها و فراورده هاي غير شناختي123تعاريف

اسلاید 3: 3ارزشيابي ارزشيابي عبارت است از فرايند كسب اطلاعات و كاربرد آن براي داوريهايي كه به نوبه خود در تصميم گيري مورد استفاده قرار مي گيرند . ( تن برينك 1974 ) گردآوري و استفاده از اطلاعات براي تصميم گيري درباره برنامه آموزشي .(كرونباخ 1963) سنجش شايستگي (پوفام 1975)

اسلاید 4: 4ارزشيابيفرايند جمع آوري وتفسير نظام دار شواهدي است كه در نهايت به قضاوت ارزشي با چشم داشت به اقدامي معين بيانجامد . (بيباي به نقل از ولف )فرايندي منظم براي تعيين وتشخيص ميزان پيشرفت يادگيرندگان در رسيدن به هدفهاي آموزشي .(گرون لاند 1971)از نظرآموزشي فرايندي منظم براي تعيين ميزان دستيابي به اهداف عيني آموزشي وسيله دانش آموزان است . (گرون لاند 1976)

اسلاید 5: 5ارزشيابي پيشرفت تحصيليسنجش عملكرد يادگيرندگان و مقايسه نتايج حاصل با هدف هاي آموزشي از پيش تعيين شده ، به منظور تصميم گيري درباره اين كه آيافعاليت هاي آموزشي معلم و كوشش هاي يادگيري دانش آموزان يا دانشجويان به نتايج مطلوب انجاميده اند و به چه ميزاني . ( سيف 1375)

اسلاید 6: 6ارزشيابي جمع آوري نظام دار اطلاعات كمي و كيفي تفسير و داوري تصميم ارزشيابي فرايندي نظام دار است

اسلاید 7: 7تعاريفاطلاعات : عبارت است از واقعيت هايي درباره اشخاص ، اشياء ، منابع ، فرايندها ، برنامه ها و غيره است كه با استفاده از آنها به داوري و تصميم گيري مي پردازند .داوري : عبارت است از تفسير وقايع و اطلاعات به منظور تشخيص موقعيت و شرايط فعلي و پيش بيني فعاليت هاي آينده .تصميم : انتخاب يك راه انجام كار از ميان راه حل هاي موجود .

اسلاید 8: 8اندازه گيريفرايندي كه تعيين مي كند يك شخص يا يك شيي چه مقدار از يك ويژگي برخوردار است .(گي 1991)اندازه گيري در برگيرنده قواعدي است براي نسبت دادن اعداد به اشياء [ افراد] به گونه اي كه صفاتي از آنها را به صورت كميت نشان دهد . ( نانالي 1978 نقل از سيف )اندازه گيري قواعدي است براي اختصاص دادن اعداد به اشياء ، افراد يا رويدادها به منظور كمي ساختن خصيصه هاي آنها .هومن (1372 )

اسلاید 9: 9شرايط اندازه گيريروشهاي اندازه گيري بايد روا و معتبر باشند .مقصودازوسيله روا (valid) آن است كه وسيله واقعا بتواند خصيصه مورد مطالعه را اندازه بگيرد نه چيز ( متغير ) ديگر را .مقصود از يك وسيله اندازه گيري معتبر (reliable) آن است كه نتايج حاصل از آن داراي ثبات ، هماهنگي consistency ، پايايي stability ، قابليت اعتماد dependability و قابليت تكرار repeatability باشد . ( هومن 1372)

اسلاید 10: 10مراحل اساسي اندازه گيريتشخيص و تعريف خصيصه مورد نظرتعيين رشته عمليات لازم براي آشكار سازي و قابل درك كردن خصيصه .كمي سازي خصيصه مورد مطالعه به صورت واحدهاي درجه يا مقدار .

اسلاید 11: 11آزمودن و سنجشآزمونtesting , exam : وسيله ياروشي نظام داربراي اندازه گيري نمونه اي از رفتار است . ( گرونلاند و لين 1990)آزمودن testing : استفاده از آزمون براي اندازه گيري يکي ازويژگيهاي رواني يا تربيتي فرد يا گروهي از افراد: سنجش assessmentامروزه از اين واژه براي ارزشيابي فرايند ها و فراورده هاي آموزش استفاده مي شود .

اسلاید 12: 12مقياس هامقياس اسميمقياس ترتيبيمقياس فاصله ايمقياس نسبتي

اسلاید 13: 13كار گروهيظرف 10 دقيقه گروه تشكيل دهيد .در موارد زير هم فكري كرده و نتيجه را مكتوب نماييد .چرا امتحان مي گيريم ؟استفاده كنندگان از آن چه كساني هستند ؟چه استفاده اي مي كنند ؟

اسلاید 14: 14طراحي آزمونيك آزمون خوب بايد داراي ويژگي هاي زير باشد :رواييپايايي يا اعتبارعينيتقوه تميز

اسلاید 15: 15عينيت و قوه تميزآزموني را عيني گويند كه مصححان مختلف ، به پاسخنامه آن نمره يكسان دهند . هر چه نمره گذاري از نظر مصححان متاثر باشد ، عينيت آزمون كمتر است .يك ابزار اندازه گيري بايد بتواند ، رده هاي مختلف را تفكيك كند . آزموني كه همه به آن پاسخ دهند و يا هيچ كس به آن پاسخ ندهد داراي قوه تميز نيست .

اسلاید 16: 16انواع آزمون ها- دسته بندي ها…. ساخته معلم استاندارد ملاك - مرجع …. هنجار- مرجعگروهي …. انفراديسرعت …. قدرتعيني …. ذهنيوابسته به فرهنگ …. ناوابسته به فرهنگ

اسلاید 17: 17انواع آزمون ها- دسته بندي هاآزمون هاي ورودي يا تشخيصيآزمون هاي تكويني يا مرحله ايآزمون هاي پاياني يا تراكمي

اسلاید 18: 18انواع آزمون ها- دسته بندي هاكتبي يا مداد - كاغذيشفاهيعملي

اسلاید 19: 19انواع آزمون ها- كتبيآزمون هاي كتبي يا مداد - كاغذيگسترده پاسخ يا انشاييمحدود پاسخكوتاه پاسخ بسته پاسخ ( انتخابي )

اسلاید 20: 20تعاريفآزمون هاي گسترده پاسخ : آزمون شونده هيچگونه محدوديتي در پاسخ دادن ندارد . آزمون شونده در زمان ، شيوه ، مقدار پاسخ ، سازمان دهي آزادي كامل دارد .آزمون هاي محدود پاسخ : آزمون شونده درزمان پاسخ دهي ، حجم پاسخ محدوديت دارد .

اسلاید 21: 21تعاريفآزمون هاي كوتاه پاسخ : آزمون شونده بايد كلمه ، عبارت ، جمله ، عدد ، علامتي را در پاسخ سوال ، بنويسد و يا پر كند .آزمون هاي بسته پاسخ يا عيني: سوال و جواب در اختيارآزمون شونده قرار داده مي شود و او درباره جواب هاي داده شده حسب نوع سوال تصميمي مي گيرد .

اسلاید 22: 22آزمون هاي گسترده و محدود پاسخ- مزاياتهيه آن ها آسانتر از آزمون هاي عيني است .تنها وسيله سنجش توانايي آزمون شونده در پروراندن پاسخ است . موقعيت هاي واقعي تري قابل عرضه كردن به آزمون شونده است .سطوح بالاي يادگيري را مي سنجند .

اسلاید 23: 23آزمون هاي گسترده و محدود پاسخ- معايبنمره گذاري ذهني است.تصحيح زمان بر است .زيبايي و خط و سادگي بيان در نمره تاثير گذار است .دانش آموز مي تواند با جمله پردازي طفره برود .معيارهاي نمره گذاري مصحح مي تواند تغيير كند .تحليل آماري نتايج به سادگي ميسر نيست .از توانايي خواندن و نوشتن شاگرد و طراح سوال متاثر است .نمونه كوچكي از محتوا را در بر مي گيرد .

اسلاید 24: 24آزمون هاي محدود پاسخ- نوشتن و تصحيحافعال داراي وضوح و تفاسير گوناگون را در پي نداشته باشند.سوال ها مستقيما باهدف آموزشي مرتبط باشند .به جاي نظر ، استدلال خواسته شود.از واژه هايي چون بررسي كنيد ، بحث كنيد ، پرهيز شود.سوال انتخابي داده نشود .

اسلاید 25: 25آزمون هاي محدود پاسخ- نوشتن و تصحيحاز واژه هايي چون چه كسي ، چه وقتي ، پرهيز شود.از اين سوال ها براي اهدافي استفاده كنيد كه با ساير انواع آزمون قابل اندازه گيري نيستند .از اين نوع سوال براي طرح موقعيتهاي جديد استفاده كنيد.

اسلاید 26: 26آزمون هاي محدود پاسخ- نوشتن و تصحيحورقه را تنها بر اساس هدف سوال تصحيح كنيد .يك پاسخ نمونه براي هرسوال تهيه كنيد .قبل از شروع به تصحيح پاسخ نمونه را با ورقه ها مقايسه كنيد .ورقه ها را سوال به سوال تصحيح كنيد .حتي الامكان از شناسايي نام صاحب ورقه خودداري كنيد.حتي الامكان تصحيح هر سوال را در يك نشست و بدون وقفه انجام دهيد .

اسلاید 27: 27آزمون هاي كوتاه پاسخ- مزايا و معايبتهيه سوال و تصحيح پاسخ ساده است .امكان حدس زدن را كاهش مي دهند .درمقايسه با آزمون هاي چند گزينه اي اطلاعات بيشتري درباره دانش آموز به دست مي دهد .موجب تشويق يادگيرندگان به حفظ اطلاعات جزيي مي شود .پاسخ دانش آموزان معمولا يك دست نيست و مصحح بايد درباره ميزان درستي آنها تصميم بگيرد.

اسلاید 28: 28آزمون هاي كوتاه پاسخ- نوشتن و تصحيحجمله ها را مستقيما از متن كتاب انتخاب نكنيد .سوال هدف آموزشي مهمي را در برگيرد .مطمئن شويد كه سوال تنها يك پاسخ درست ايجاد مي كند.اگر سوال از نوع تكميل كردني است ، تنها يك جاي خالي منظور كنيد . جاي خالي را در انتهاي جمله قرار دهيد .حتي الامكان از پرسش به جاي سوال تكميل كردني استفاده كنيد.

اسلاید 29: 29آزمون هاي كوتاه پاسخ- نوشتن و تصحيحاز افعال منفي پرهيز كنيد .تا حد امكان از اعداد ساده استفاده كنيد مگر آن كه توانايي محاسبات مورد نظر باشد.ميزان دقت را مشخص كنيداگر ذكر واحد اندازه گيري مهم است در سوال بخواهيد .جمله بندي سوال نبايد پاسخ آن را القاء كند.

اسلاید 30: 30آزمون هاي بسته پاسخ- انواعجور كردنيچند گزينه اي صحيح - غلطبلي - خير

اسلاید 31: 31آزمون هاي بسته پاسخ- مزايا و معايبنمره گذاري آن ها عيني است . مستقل از نظر مصحح است .دانش آموز امكان طفره رفتن ندارد.عوامل مربوط به زيبايي خط، روان نويسي وارد نمي شود.نمونه زيادي از هدف هاي محتوا را مي توان پوشش داد.به دشواري تهيه مي شوند . علاوه بر تخصص و مهارت ، به توانايي هاي فردي طراح نيز بستگي دارد.

اسلاید 32: 32آزمون هاي بسته پاسخ- مزايا و معايبدانش آموز مي تواند حدس بزند .مي تواند دانش آموزان را به سوي محفوظات سوق دهد.امكان محاسبات آماري را فراهم مي كنند.دانش آموزان قوي مي توانند از سوال ضعيف دچارصدمه شوند.در نوع چند گزينه اي ، گاهي يافتن گزينه هاي انحرافي مناسب ، بسيار دشوار است .

اسلاید 33: 33سوال هاي صحيح - غلط : نوشتنسوالها را تا حد امكان مختصر ، ساده و روشن بنويسيد . به عبارت ديگر از جمله پردازي بيهوده پرهيز كنيد .هر سوال به اندازه گيري يك موضوع عنايت داشته باشد .جمله بايد به نحوي صريح ، صحيح يا غلط باشد . نامناسب : افزايش دما موجب شكوفه دادن درختان مي شود !در بكار بردن واژه هايي مانند : هميشه ، هرگز ، اغلب ، همه و هيچ تامل كنيد . نامناسب : افزايش اعتبار سوال هميشه روايي سوال را افزايش مي دهد .

اسلاید 34: 34سوال هاي صحيح - غلط : نوشتناز نوشتن و بازنويسي جملات كتاب پرهيز كنيد . زيرا آنها جزيي از يك پاراگراف يا بخش هستند .آزمودني را گمراه نكنيد . نامناسب : كتاب شفا توسط ابوطالب سينا نوشته شده است . سوال ها را به مطالب حفظي محدود نكنيد . مناسب : بالاترين واريانس سوال 0.25 است .طول و تعداد جملات صحيح يا غلط را برابر در نظر بگيريد .

اسلاید 35: 35سوال هاي چند گزينه اي : نوشتناز نوشتن و بازنويسي جملات كتاب پرهيز كنيد . زيرا آنها جزيي از يك پاراگراف يا بخش هستند .با انشاي سوال شواهدي براي يافتن پاسخ فراهم نكنيد . نامناسب : حيواناتي كه هم در آب و هم در خشكي زندگي مي كنند ، چه ناميده مي شوند ؟ دوزيستان پرندگان خزندگان طول گزينه ها را يكسان در نظر بگيريد . يا در صورت ضرورت ، طول گزينه هاي درست را در سوالهاي مختلف تغيير دهيد .

اسلاید 36: 36سوال هاي چند گزينه اي : نوشتنگزينه هاي نادرست را طوري بنويسيد كه قابل قبول باشد. نامناسب : مركز كشور چين كدام شهر است ؟ لندن بروكسل پكن تهرانساقه يا تنه سوال و گزينه ها به موضوع واحد اختصاص داشته باشند . نامناسب : مركز كشور چين كدام شهر است؟ فرانسه پرو هانوي پكن بيش از يك مساله يا مطلب را در هر سوال قرار ندهيد .هر سوال بايد به يك هدف مهم آموزشي را دربرگيرد .

اسلاید 37: 37سوال هاي چند گزينه اي : نوشتناز چهار سوال صحيح - غلط استفاده نكنيد . نامناسب : كدام عبارت درست است ؟ الف ) سوالهاي تشريحي به دشواري تهيه مي شوند .ب ) حداقل دشواري سوال صحيح - غلط 0.25 است .ج ) افزايش عينيت ، افزايش اعتبار را در پي دارد .د ) فعل توجه كردن ، يك فعل رفتاري است .

اسلاید 38: 38سوال هاي چند گزينه اي : نوشتنمطالب تكراري را به ساقه يا تنه سوال ببريد . نامناسب:اصطلاح روايي . . . الف ) به هدف امتحان مربوط است .ب ) به دقت امتحان مربوط است .ج ) به نمره گذاري مصححان مربوط است .

اسلاید 39: 39سوال هاي چند گزينه اي : نوشتنگزينه ها از نظر دستوري و جمله بندي مكمل ساقه سوال باشند . نامناسب:هنگامي محتواي كتاب درسي تغيير عمده مي كند ، كدام يك از ويژگي هاي سوال موجود متاثر مي شود ؟ الف ) اعتبار كاهش مي يابد .ب ) روايي .ج ) افزايش عينيت .د ) هيچكدام

اسلاید 40: 40سوال هاي چند گزينه اي : نوشتنحتي الامكان از جملات منفي استفاده نكنيد و در صورت ضرورت زير كلمه منفي خط بكشيد . نامناسب:افزايش تعداد سوال ها موجب تغيير كدام ويژگي آزمون نمي شود ؟ الف ) كاهش اعتبار .ب ) كاهش روايي .ج ) افزايش اعتبار .د ) افزايش روايي .

اسلاید 41: 41سوال هاي چند گزينه اي : نوشتناز طرح سوال هاي گمراه كننده پرهيز كنيد . نامناسب:مساحت يك لوزي با گوشه قائمه و ضلع 6 سانتي متر ، چند سانتي متر است ؟ الف ) ب) ج ) د ) هيچكداممنظور طراح مساحت مربع است . با پيچيده كردن غير ضروري كار ار دشوار كرده است . با ناقص نوشتن واحد مساحت گمراه كردن را تشديد كرده است .

اسلاید 42: 42سوال هاي چند گزينه اي : نوشتندر صورت ضرورت ، جاي خالي را در انتهاي جمله قرار دهيد ؟. . . . . . . . . عبارت است از انتخاب يك راه انجام كار از ميان راه حل هاي موجود . الف ) اطلاعات ب ) داوري ج) تصميم د) ارزشيابيايرادي ندارد كه سوال 3 يا 5 گزينه اي باشد . براي پايه هاي دوره ابتدايي از سه گزينه استفاده كنيد .در آزمون هاي تكويني استفاده از گزينه “ نمي دانم “ جايز است .

اسلاید 43: 43سوال هاي چند گزينه اي : نوشتنمحل گزينه هاي درست را تصادفي تعيين كنيد .حتي الامكان از عباراتي مانند : همه موارد ، هيچكدام ، الف وب و مشابه آنها استفاده نكنيد .كاربرد اين نوع سوالها را به اندازه گيري حافظه و ياد آوري محض محدود نكنيد .ارائه كمتر از 10 سوال چند گزينه اي توصيه نمي شود .بسته به اين كه آزمون از نوع قدرت است يا سرعت ، زمان آزمون را تعيين كنيد .

اسلاید 44: 44نكاتي در انتخاب سوال هاي آزمونهدف ، تعيين كننده نوع سوال آزمون است .برگه سوال نمايشگاه انواع سوال نيست .اگرچه ارزشيابي جزيي از فرايند آموزش و پرورش است ، اما برگه سوال جاي آموزش مطالب جديد نيست .در طرح سوال اهداف مهم را مورد توجه قرار دهيد .

اسلاید 45: 45روايي - مشخصات ظاهري فاصله پرسش ها نحوه تكثير خط خوانايي بارم صفحه آرايي نام درس نام پايه مدت (زمان)

اسلاید 46: 46روايي - مشخصات محتوايي- هماهنگي سوال و دانش اموز نوع سوال و هدف سوال و طول پاسخ سوال و انشاء سوال و هدفسوال و بارم سوال و زمان

اسلاید 47: 47روايي - مشخصات محتوايي موانع ارزشيابي دستورالعمل نامناسب تكرار اندازه گيري وابستگي اهداف غلط علمي وابستگي سوال ها ابهام در سوال نكات غيرضروري جمله پردازي بد سوال انتخابي نكات گمراه كننده

اسلاید 48: 48روايي مشخصات محتوايي - يادگيري دانش مهارت نگرش

اسلاید 49: 49يك نمونه

اسلاید 50: 50كار گروهيچهار برگه آزمون تهيه كنيد .يك برگه شامل 2 سوال گسترده پاسخيك برگه شامل 5 سوال محدود پاسخيك برگه شامل 10 سوال كوتاه پاسخيك برگه شامل 15 سوال بسته پاسخ

اسلاید 51: 51كار گروهيسوال هاي گروه هاي ديگر را بر اساس فرم داده شده ارزشيابي كنيد .برگه ارزشيابي را به گروه طراح سوال برگردانيد .

اسلاید 52: 52اجراي امتحان كتبي - گروهيبه خاطر داشته باشيم : امتحان داراي اضطراب است ، اضطراب زياد برعملكرد دانش آموزان تاثير منفي دارد. نتايج كلي دانش آموزان ، نتايج فعاليت معلم و مدرسه نيز هست . هم دانش آموز و هم عوامل مدرسه علاقه دارند تا بهترين نتيجه را از امتحان بگيرند.

اسلاید 53: 53اجراي امتحان كتبي - گروهي قبل از هر امتحان ، وسايل لازم را يادآوري كنيد . وجود تعدادي خودكار يا مداد ، برگه سفيد و حسب ضرورت خط كش و امثال آن ، از برخي مشكلات پيشگيري مي كند. شرايط فيزيكي و رواني مناسب را فراهم كنيد : مراقبان قبل از دانش آموزان در جلسه مستقر شوند . از سروصدا ، رفت و آمد افراد ، صحبت كردن مراقبان جلوگيري كنيد . اين رفتارها موجب كاهش عملكرد دانش آموزان مي شود . در صورت كمبود مراقب، در صورت امكان، كمي تاخير در شروع امتحان ، بهتر از برگزاري بد امتحان است .

اسلاید 54: 54اجراي امتحان كتبي - گروهي از مراقبان عصباني و خسته استفاده نكنيد . دانش آموز از اين لحاظ بايد احساس امنيت كند . رعايت اصول نوشتن سوال امتحاني موجب كاهش بسياري از مشكلات مي شود . در صورت وجود مشكل يا ابهام در سوال حتما بايد آن را رفع كرد . راهنمايي بايد به گونه اي صورت گيرد كه آرامش رواني و تمركز دانش آموزان مختل نشود . راهنمايي عمومي انفرادي به شرط آن كه موجب حواس پرتي ديگران نشود ، قابل توصيه است .

اسلاید 55: 55اجراي امتحان كتبي - گروهي قبل از امتحان ، در فواصل مناسب ضوابط و شرايط جلسه امتحان را به دانش آموزان يادآوري كنيد . يكي از روش هاي مناسب پيشگيري از برخي تخلفات تغيير جاي فردي است كه به اين طريق مزاحم ديگران مي شود . مناسب است نگاه مراقب كمي بالاتر از فرد يا افراد باشد . نگاه متمركز روي فرد ، با نشان دادن عدم رضايت در چهره ، براي پيشگيري از تخلف ، موثرخواهد بود . مرعوب جنجال آفريني دانش آموزان متخلف نشويد . در صورت اختلال ، هرچه سريعتر شرايط را عادي كنيد .

اسلاید 56: 56ارزشيابي آموزشيروان شناسي ارزشيابان

اسلاید 57: 57مدل رفتار مصححان- آزمون هاي تشريحينوازه و كاورني ، روان شناسي ارزشيابي تحصيلي ، ترجمه گنجي

اسلاید 58: 58مدل رفتار مصححان - آزمون هاي تشريحينوازه و كاورني ، روان شناسي ارزشيابي تحصيلي ، ترجمه گنجي

اسلاید 59: 59مدل رفتار مصححان - آزمون هاي تشريحينوازه و كاورني ، روان شناسي ارزشيابي تحصيلي ، ترجمه گنجي

اسلاید 60: 60مدل رفتار مصححان - آزمون هاي تشريحينوازه و كاورني ، روان شناسي ارزشيابي تحصيلي ، ترجمه گنجي

اسلاید 61: 61نكاتي درباره تصحيح اوراقتصحيح كنندگان به تدريج سخت گير تر مي شوند.ورقه اول همواره دچار بيشترين سخت گيري مي شود.تصحيح هر ورقه به ورقه هاي قبل نيز بستگي دارد .ورقه هاي بسيار قوي و بسيار ضعيف نقش لنگر را دارند.مصححان نمره گذاري خود را با اطلاعات قبلي همسان مي كنند .مصححان ملاك هاي مورد ادعاي خود را در تصحيح كمتر به كار مي گيرند .

اسلاید 62: 62خلاصه كلاموقتي كه از داده هاي امتحان استفاده نكنيم ، ارزشيابي صورت نگرفته است .با كمي حوصله و صرف وقت ، حاصل تلاش ما و دانش آموز به وسيله نوع سوال به هدر نمي رود .تصحيح اوراق با خطا همراه است .در حال حاضر ،دانش آموزان هدف هاي تدريس ما را از سوال امتحاني تشخيص مي دهند .با شرايط امروز ، بايد مصرف كننده آموزش تربيت كرد .

اسلاید 63: 63ارزشيابي آموزشيكاربردهايي از سوال امتحانياز نتايج امتحانات چه استفاده اي مي توان كرد ؟

اسلاید 64: 64استفاده معلمان از آزمون ها اقتباس از : شريفي ، حسن پاشاشناخت پيشرفت تحصيلي ، سطح استعداد ، توانايي فرد فرد دانش آموزان و گروههاي شاگردان به منظور ارزشيابي يادگيري آنانكسب آگاهي از جنبه هاي مثبت و همچنين نارسايي ها و نقاط ضعف دانش آموزانبازنگري ، اصلاح و يا تقويت روش هاي آموزشي خود

اسلاید 65: 65استفاده معلمان از آزمون ها اقتباس از : شريفي ، حسن پاشاتشخيص مشكلات يادگيري دانش آموزانتصميم گيري براي گروه بندي شاگرداناندازه گيري عيني سطح پيشرفت و يادگيري دانش آموزان براساس معيارهاي هدفهاي آموزشي.كمك به يادگيري دانش آموزكمك به دانش آموز براي آشنايي با هدف هاي آموزش درس

اسلاید 66: 66استفاده معلمان از آزمون ها اقتباس از : شريفي ، حسن پاشابرانگيختن رغبت شاگردان به يادگيريتصميم گيري براي شروع مراحل بعدي تدريساصلاح روش تدريسمتنجانس كردن دانش آموزانارتقاء دانش آموزان و طبقه بندي آنان

اسلاید 67: 67استفاده معلمان از آزمون ها اقتباس از : شريفي ، حسن پاشاموارد خاص استفاده آزمونها در جريان تدريس- چانسي و دابينقضاوت درباره استعداد و ظرفيت يادگيري راهنمايي جريان تدريسبررسي پيشرفت يادگيري شاگردانكشف مشكلات و نارساييهاي يادگيري دانش آموزانپيشرفت و بهبود روشهاي تدريسارزشيابي و قضاوت در مورد بازدهي فعاليتهاي آموزشي

اسلاید 68: 68استفاده مديران از آزمون ها اقتباس از : شريفي ، حسن پاشامديران مدارس مسوول و پاسخگوي برنامه ها و روشهاي آموزشي مدرسه هستند .تصميم گيري در زمينه برنامه ريزي كلي آموزشياتخاذ تصميم در مورد برنامه ها ، شناخت نيازهاي دانش آموزان ، روشن كردن هدفهاي آموزشي و . . .تعيين نقاط ضعف و جنبه هاي مثبت برنامه هاي آموزشيگروه بندي دانش آموزان

اسلاید 69: 69استفاده مديران از آزمون ها اقتباس از : شريفي ، حسن پاشاشناخت زمينه هايي كه معلمان به راهنمايي و نظارت نياز دارند .شناخت وسائل و تجهيزات آموزشي مورد نياز .تعيين بازدهي و موثر بودن كلي برنامه هاي مدرسهگزارش به والدين و مراجع اداريتصميم گيري براي ارتقاء حسب مقررات

اسلاید 70: 70تجزيه و تحليل نتايج امتحان(1)- اقتباس از شريفيبا تجزيه و تحليل كلي امتحان مي توان به چهار شاخص رسيد : عملكرد دانش آموز در هريك از سوال ها درصد عملكرد دانش آموز در كل آزمون درصد عملكرد كلاس در هر سوال درصد عملكرد كلاس در آزمون

اسلاید 71: 71تجزيه و تحليل نتايج امتحان(1)- اقتباس از شريفي جدولي دو بعدي رسم كنيد كه نام دانش آموزان در ستون اول وشماره سوال در سطر اول قرار گيرد . نمره هر دانش آموز را در هر سوال ثبت كنيد . سطرها و ستون ها را جمع بزنيد . جمع هر سطر را بر تعداد سوال ها تقسيم كنيد . جمع هر ستون را بر تعداد دانش آموزان تقسيم كنيد . دو مرحله آخر را در 100 ضرب كنيد .

اسلاید 72: 72تجزيه و تحليل نتايج امتحان(2)- اقتباس از شريفي

اسلاید 73: 73تجزيه و تحليل نتايج امتحان(3)- اقتباس از شريفي در هر سطر مشخص است كه دانش آموز به كدام سوال پاسخ نداده است . دانش آموز الف از 6 سوال ، نمره 5 گرفته است . او به 83/3 درصد سوالها پاسخ داده است . شش نفر از هشت نفر دانش آموز به سوال 5 پاسخ داده اند . درصد عملكرد كلاس در اين سوال 75 درصد است . كل نمره اخذ شده در كلاس 28 است . درصد آن را به 48 يعني تعداد دانش آموز ضربدر نمره كامل ، عدد 58 را به دست مي دهد كه عملكرد كل كلاس است .

اسلاید 74: 74تجزيه و تحليل نتايج امتحان(4)- اقتباس از شريفي در جدول فرضي ، ارزش هر سوال 1 و نمره كل آزمون 8 است. مي توان : مي توان نمره اخذ شده با مقياس 20 را در آن منظور كرد . مي توان هر سوال را به اجزاء آن تفكيك كرد و اطلاعات بيشتري به دست آورد . در اين صورت ، محاسبه درصد هاي سطري بر اساس نمره 20 صورت خواهد گرفت . توجه داشته باشيم : اعتبار و روايي اين روش براي سوال هاي گسترده پاسخ جاي ترديد دارد .

اسلاید 75: 75تجزيه و تحليل نتايج امتحان(5)- اقتباس از شريفي با توجه به وجود رايانه و ماشين حساب هاي پيشرفته ، محاسبه شاخص هاي مركزي و شاخص هاي پراكندگي توصيه مي شود . مد : نمره اي است كه بيشتر تكرار شده است . در مثال فرضي ما نمره هاي 4 و 5 بيشتر تكرار شده اند . ميانگين : حاصل جمع نمره ها تقسيم بر تعداد دانش آموزان . در مثال فرضي ما ميانگين 3.5 است . با مشورت معلمان مي توان ملاك هايي را براي هر دسته از درصد ها تعيين كرد .

اسلاید 76: 76تجزيه و تحليل نتايج امتحان(6)خيلي خوبخوبقابل قبولضعيفخيلي ضعيف90 درصد به بالا90- 75 75- 6059- 25كمتر از 25

اسلاید 77: 77ارزشيابي آموزشيتحليل سوال هاي آزموناز نتايج امتحانات چه استفاده اي مي توان كرد ؟

اسلاید 78: 78تجزيه و تحليل سوال ها- اقتباس از شريفي - سيفهدف از تحليل سوال هاي آزمون وارسي تك تك سوالها و تعيين ميزان دقت و نارسايي آن ها است . بديهي است ، هرچه اصول نگارش سوال امتحاني بيشتر رعايت شود ، نتايج داراي روايي بيروني بيشتري است .

اسلاید 79: 79تجزيه و تحليل سوال ها- آزمون هاي كوتاه پاسخ وعيني كاربرد شاخص هاي زير درمورد آزمون هاي هنجار - مرجع است . استفاده از آن ها در آزمون هاي مدرسه اي مفيد است . سطح دشواري قوه تميز ميانگين و انحراف معيار نمره هاي خام

اسلاید 80: 80تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري سطح دشواري p تعريف : نسبت كساني كه به سوال پاسخ درست داده اند به كل شركت كنندگان در آزمون . مثال : اگر 12 نفر از 30 دانش آموز به سوالي پاسخ درست داده باشند ، سطح دشواري سوال 0.4= 30 ÷ 12 است .

اسلاید 81: 81تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري نسبت ميانگين نمرات دانش آموزان در سوال به بارم سوال . مثال : اگر در يك سوال 2 نمره اي ميانگين نمره دانش آموزان در آن سوال 1.25 باشد. 0.625 = 2 ÷ 1.25 = p

اسلاید 82: 82تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري چند توصيه : ورقه ها را بر اساس نمره مرتب كنيد . سطح دشواري هر سوال را به طور جداگانه براي نيمه اول و نيمه دوم برگه ها محاسبه نماييد . اگر تعداد برگه ها بيش از 40 است ، 27 درصد نمرات بالا و 27 درصد نمرات پايين را براي محاسبه سطح دشواري برگزينيد . در اين صورت سطح دشواري كل برابر است با 2 /(p2 + p1)برخي از صاحب نظران بجاي 27 درصد ، مقداري بين 25 تا 33 درصد را جايز مي شمارند

اسلاید 83: 83تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري تفسير سطح دشواري :اگر سطح دشواري نزديك به 1 باشد ، سوال ، آسان محسوب مي شود . سطح دشواري نزديك به صفر بيانگر سخت بودن سوال است .سطح دشواري سوال براي گروه نمرات بالا بايد بيشتر از سطح دشواري براي گروه نمرات پايين باشد . در غير اين صورت سوال نياز به بازنگري دارد .

اسلاید 84: 84تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري تفسير سطح دشواري : در سوال هاي چهار گزينه اي حداقل سطح دشواري 0.25 ( احتمال پاسخ حدسي ) است . در غير اين صورت سوال نياز به بازنگري دارد . در سوال هاي صحيح - غلط حداقل سطح دشواري 0.5 است . انتخاب سطح دشواري بستگي به هدف آزمون دارد .

اسلاید 85: 85تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري تفسير سطح دشواري :منظور كردن سوال هايي با سطح دشواري بالا در سوال امتحاني همواره توصيه مي شود .در آزمون هاي هنجار - مرجع سطح دشواري 0/3 تا 0/7 توصيه مي شود .در آزمون هاي هنجار - مرجع هرچه واريانس سوال بيشتر باشد ، سوال مناسب تر تلقي مي شود .واريانس سوال = p(p-1)

اسلاید 86: 86تجزيه و تحليل سوال ها- سطح دشواري مثال : فرض كنيد تعداد دانش آموزان 74 نفر باشد . تعداد گروه قوي و ضعيف هركدام 20 نفر خواهد شد . در جدول زير سطح دشواري محاسبه شده است .

اسلاید 87: 87تجزيه و تحليل سوال ها- قوه تميز قوه تميز :قدرت تميز سوال در تشخيص بين دو گروه قوي و ضعيف است و از تفاوت سطح دشواري دو گروه قوي و ضعيف به دست مي آيد .اگر سطح دشواري گروه قوي و ضعيف به ترتيب p1 و p2 باشد ، خواهيم داشت : d= p1 - p2

اسلاید 88: 88تجزيه و تحليل سوال ها- قوه تميزتفسير قوه تميز : هرچه قوه تميز سوال به عدد 1 نزديكتر باشد ، توانايي سوال در جدا سازي دو گروه قوي و ضعيف بيشتر است . اگر قوه تميز سوالي صفر باشد ، به اين معني است كه تعداد پاسخ دهندگان در دو گروه برابر است . اگر قوه تميز سوالي منفي شود ، در سوال يا روش آموزش بايد تجديد نظر كرد .

اسلاید 89: 89ارزشيابي آموزشيضعف هاي عمومي آزمون هاي كتبي

اسلاید 90: 90بازده هاي يادگيري غيرقابل سنجش توسط آزمون هاي كتبي ( گرون لاند و لين - نقل از سيف )سخن گفتننوشتنگوش دادنخواندنآزمايش كردنرسم كردننواختنمهارتهاي شغلي و اجتماعيمهارت هاي مطالعهمهارت ها

اسلاید 91: 91بازده هاي يادگيري غيرقابل سنجش توسط آزمون هاي كتبيبرنامه ريزياستفاده از زماناستفاده از منابعاستفاده از وسايلنشان دادن ابتكار و خلاقيتنشان دادن پشت كارنشان دادن قابل اعتماد بودنعادت ها

اسلاید 92: 92بازده هاي يادگيري غيرقابل سنجش توسط آزمون هاي كتبيعلاقمندي به رفاه ديگراناحترام گذاشتن به قانوناحترام گذاشتن به حقوق ديگراناحترام به نهاد هاي اجتماعيتلاش در پيشبرد اجتماعيحساس بودن نسبت به مسائل اجتماعينگرش هاي اجتماعي

اسلاید 93: 93بازده هاي يادگيري غيرقابل سنجش توسط آزمون هاي كتبياظهار علاقه به فعاليتهايي چون:آموزشمكانيكيهنريعلمياجتماعيتفريحيشغليعلاقه ها

اسلاید 94: 94بازده هاي يادگيري غيرقابل سنجش توسط آزمون هاي كتبيطبيعتموسيقيهنرادبياتمهارتهاي جسمانيخدمات برجسته اجتماعيارج گذاري

اسلاید 95: 95بازده هاي يادگيري غيرقابل سنجش توسط آزمون هاي كتبيبا همسالانبا اجتماعواكنش به مراجع قدرتواكنش به ستايش و سرزنشثبات هيجانيسازگاري

اسلاید 96: 96انواع آزمون ها- عملكرديآزمون كتبي عملكرديآزمون شناساييانجام عمل در موقعيت شبيه سازي شدهنمونه كار

اسلاید 97: 97كار گروهيتقلب ، يكي از مشكلات و معضلات زندگي اجتماعي است . با پيشرفت فن آوري روش هاي آن روز به روز پيچيده تر خواهد شد .براي پيشگيري چه بايد كرد ؟با متقلب چگونه بايد برخورد كرد ؟

اسلاید 98: 98ارزشيابي آموزشي برنامه آموخته هاي دانش آموزان كاركنان ابزارها روان شناسي ارزشيابان

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید