ارزشیابی توصیفی
اسلاید 1: ارزش یابی توصیفی چیست ؟ارزشیابی موسوم به توصیفی طرحی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی ابتدایی است که یکی از ویژگی های آن اعلام نتایج ارزشیابی به صورت توصیفی است.معلم با به کار گیری روش ها و ابزارهای متنوع به دنبال اطلاعاتی است که بر اساس آن بتواند درباره ی بهبود یادگیری دانش آموزان و بهینه سازی روشهای تدریس خود تصمیم گیری کرده و اقدامات ضروری را به اجرا درآورد.مهم ترین ویژگی این طرح جهت گیری اصلاحی آن است زیرا این فرصت را به معلم و دانش آموز می دهد که برای تحقق احداف آموزشی ، در موقع مناسب ، تغییرات لازم را در روند فعالیت های یاد دهی ، یاد گیری به عمل آورند .بر اساس این طرح دانش آموزان در فرایند آموزش بطور پیوسته مورد ارزشیابی قرار می گیرند و معلم با بکار گیری ابزار های مخطلف ، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و ثبت کرده و با استفاده از نتایج آن و با در نظر گرفت اهداف آموزشی در باره وضعیت فرد داوری کرده و بطور مستمر به دانش آموزان و اولیا بازخورد می دهد و آنها را در جریان نقاط قوت و ضعف کارشان قرار داده و توصیه های لازم را ارائه می دهد .از دیگر ویژگی های این طرح توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان و ایجاد فرصت جهت رشد قابلیت های آنان است .در این صورت از ارزشیابی ، معلم و دانش آموز از طریق تعامل با یکدیگر زمینه یادگیری معنا دار را فراهم می سازند همچنین اطلاعات حاصل از این صورت از ارزشیابی منجر به تامل بیشتر دانش آموزان در مورد چگونگی یاد گیری خود می شود.
اسلاید 2: اصول حاکم بر ارزش یابی توصیفی1 – جدایی ناپذیری ارزشیابی از فرایند یاد دهی – یادگیری 2 – استفاده از نتایج ارزشیابی در بهبود فرایند یاد دهی – یادگیری و اصلاح برنامه ها و روشها3 – هماهنگی میان اهداف ، محتوا ، روشهای یاددهی – یاد گیری و فرایند ارزشیابی4 – توجه به آمادگی دانش آموزان 5 – توجه به رشد همه جانبه ی دانش آموزان6 – توجه همه جانبه به دانش ها و نگرشها و مهارتها 7 – توجه به خود ارزشیابی و ارزشیابی از همکلاسی ها8 – توجه به ارزشیابی از فعالیت های گروهی 9 – توجه به فرآیند های فکری منتهی به تولید پاسخ10 – تاکید بر نوآوری و خلاقیت11 – تنوع روشها و ابزارهای اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی 12 – استفاده از انواع ارزشیابی 13 – استقلال مدرسه و معلم در فرایند ارزشیابی 14 – رعایت قواعد اخلاقی و انسانی در ارزشیابی15 – توجه به تفاوتهای فردی
اسلاید 3: اهداف طرح ارزش یابی توصیفی1 – رشد متعادل و همه جانبه شخصیت دانش آموز در فرآیند یاد دهی – یاد گیری 2 – بهبود کیفیت فرآیند یاد دهی – یادگیری3 – فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی4 – تاکید بر اهداف آموزشی – تربیتی از طریق توجه به فرآیند یاد گیری به جای تاکید بر محتوا5 – فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان6 – افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری
اسلاید 4: ویژگی های طرح ارزش یابی توصیفی1 – توجه به ارزشیابی به مثابه ی ابزاری برای یادگیری 2 – تاکید بر معیارها و ملاکهای موفقیت در فرآیند آموزش3 – توجه به روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طول سال تحصیلی به جای توجه افراطی به آزمونهای پایانی4 – توجه به حیطه های مختلف یادگیری به جای تاکیدصرف حیطه شناختی5 – توجه به اقدامات اصلاحی ، جبرانی و تکمیلی در فرایند آموزش 6 - افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگیری 7 – ایجاد زمینه بروز و رشد خلاقیت در دانش آموزان 8 – توجه به تغییر مقیاس سنجش از کمی به کمی – کیفی 9 – توجه به انتظارات برنامه درسی به جای توجه صرف به انتضارات کتاب درسی10 – تاکید بر ارائه ی بازخورد های پیوسته در فرایند آموزش11 – استفاده از ابزار های متنوع جهت حمع آوری اطلاعات از وضعیت تحصیلی دانش آموز مانند.. پوشه کار ، آزمونهای عمل کردی ، فهرست وارسی و برگ ثبت مشاهدات12 – تغییر ساختار کارنامه و تبدیل آن به کارنامه توصیفی13 – تغییر در مرجع تصمیم گیرنده در خصوص ارتقائ دانش آموز..در این طرح معلم و شورای مدرسه ، به جای امتحانات پایانی ، مرجع تصمیم گیری در ارتقای پایه تعیین شده است
اسلاید 5: نتایج مورد انتظار ارزش یابی توصیفی1 – افزایش مشارکت دانش آموزان و والدین در فرایند ارزشیابی تحصیلی2 – بهبود یاد گیری 3 – ایجاد نگرش مطلوب نسبت به مدرسه4 – افزایش بهداشت روانی دانش آموزان5 – رشد توانایی مهارت خود ارزیابی6 – رشد مهارت خود اصلاحی و خود تنظیمی
اسلاید 6: آسیب هایی که تحقق اهداف طرح ارزش یابی توصیفی را تهدید می کند1 – محدو شدن روشها و ابزارهای ارزشیابی آموخته های دانش آموزان به برگزاری آزمون های مکرر 2 – عدم ثبت دقیق و مستند اطلاعات و شواهد مربوط به وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان3 – قضاوت کلی در مورد وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس مشاهدات نامنسجم و پراکنده 4 – عدم توجه به اهداف اصلی دروس به دلیل کنار گذاشته شدن بارم بندی و نمونه سوالات امتحانی و رایج 5 – برچسب زدن به دانش آموزان بر اساس اعلام نتایج ارزشیابی در درجات چهار گانه
اسلاید 7: ارتباط متقابل ارزش یابی توصیفی با عناصر برنامه ی درسی1 – اهداف2 – محتوا3 – روش تدریس
اسلاید 8: جمع آوری اطلاعات1 – مشاهده2 – آزمون3 – پوشه کار4 – پروژه5 - خود ارزیابی ( خودسنجی )6 –ارزیابی دیگران ( همسالان سنجی )
اسلاید 9: 1 - مشاهدهالف ) چک لیستب ) مقیاس درجه بندیج ) واقعه نگاری
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.