علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

ارزیابی اثرات محیط زیستی محصول خودرو

arzyabiye_asarate_mohit_zistiye_mahsule_khodro

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارزیابی اثرات محیط زیستی محصول خودرو”

ارزیابی اثرات محیط زیستی محصول خودرو

اسلاید 1: عنوان پايان نامه ارزيابي اثرات محيط زيستي محصول خودرو مطالعه موردي :خودري سمند (محصول شركت ايران خودرو) Life Cycle Assessment (LCA) of Automobile Case Study: SAMAND(National Automobile) اساتيد راهنما: دكتر مجيد مخدوم دكتر كامران رضايياستاد مشاور: مهندس فردين اسكافيدانشجو : رضا كبيريتابستان 1383

اسلاید 2: فهرست 1-ارزیابی چرخه حیات،سطوح،جایگاه وارتباط باISO14000 2-پیشینه ،اهمیت وضرورتLCA LCA 3-وتوسعه پایدار4-LCAوخودرو 5-سیاهه برداری(موجودی برداری) LCA6-ارزیابی اثرات محیط زیستی چرخه حیات(LCIA)7-مدلهای موجوددر ارزیابی اثرات محیط زیستی چرخه حیات8-روش مورد مطالعه9-مراحل مدل سازی ارزیابی اثرات چرخه حیات ویژه ایران10-مطالعه موردی خودروی سمند11-محاسبات ویژه عملیاتی12-بحث ونتیجه گیری13-مقایسه یافته هاباکارهای دیگران14-پیشنهادات

اسلاید 3: ارزیابی چرخه حیات LCA يك رويكرد ) از گهواره‌ تا گور) براي ارزيابي سيستمهاي صنعتي است كه باتهيه مواداوليه شروع ودرنقطه اي به پايان مي رسدكه تمام مواد دفع گردند.

اسلاید 4: سری استانداردهای 14000وLCA ارزيابي‌ جنبه‌هاي‌ محيط‌زيستي‌ و اثرات‌ مرتبط‌ به‌ محصول‌، فرآيند يا خدمات‌ بوسيلة‌: 1-گردآوري‌ سياهه‌ انرژي‌ و ورودي‌هاي‌ مواد و خروجي‌هاي‌ محيط‌زيستي‌ (ISO 14041)2- ارزيابي‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ مرتبط‌ با ورودي‌هاي‌ مشخص‌ شده‌ وخروجي‌ها(ISO14042)3-تفسيرنتايج‌ در جهت‌ كمك‌ به‌ فرآيند تصميم‌گيري‌ مناسبتر (ISO14043)

اسلاید 5: ISO14043 تجزيه وتحليل سياههISO14041ارزيلبي اثرISO14042چارچوب ارزيابي چرخه حياتنتايج ،پيشنهادات وگزارش مرحله تفسيرشناسايي موارد بارزارزيابي توسط : بررسي كامل بودن بررسي حساسيت بررسي ثبات كاربردهاي مستقيم: بهبودوتوسعه محصول برنامه ريزي استرات‍ژيك تجاري ساير Ref.ISO14043,2000تعيين هدف ودامنهكاربرد ISO14041

اسلاید 6: سطوح‌ مختلف‌ چرخه‌ حيات‌ تفكر چرخه‌ حياتLife Cycle Thinking‌رويكرد چرخه‌ حيات‌ Life Cycle Approach ارزیابی چرخه حیاتLife Cycle AssessmentFrankl and Rubik, 2000

اسلاید 7: جايگاه LCAفازاول فازدوم فازسوم فازچهارم فا زپنجم فازششمكنترل ومقابله با پذيرش بدون نوآوري مديريت مديريت مديريت مديريت كيفيتآلودگي كيفيت جامع چرخه حيات طراحي فرآيند زندگي جامع پيشگيري ازآلودگي نظارت خارجي و تكنولوژي پاك علم صنعت توام وافزايش بهره وري فروش خدمات باجامعه،اقتصاد منابع ومحيط زيست پايدار

اسلاید 8: پيشينهLCA در زمان‌ بحران‌ نفت‌، روش‌ ارزيابي‌، مصرف‌ انرژي‌ چرخه‌ حيات‌، LCEU نام‌ داشت‌ كه‌ جهت‌ محاسبه‌ اثرات‌ صرفه‌جويي‌ انرژي‌ بواسطه‌ كاهش‌ وزن‌ خودروها مطالعه‌ صورت‌ مي‌گرفت‌ REPA (Resourse and Environmental Profile Analysis (LCEU (Life Cycle Energy Use) Eco-Balance در موردارزيابي‌ چرخه‌ حيات‌ درايران‌، هيچگونه‌ مطالعه‌ ايي‌ موجود نمي‌ باشد

اسلاید 9: اهميت وضرورت تحقيق خودروها عامل‌ انتشار حدود 10 درصد دي‌اكسيدكربن‌ منتشره‌ به‌ جو هستند. اگر فن‌آوري‌ و تصفيه‌ بنزين‌ را هم‌ به‌ آن‌ اضافه‌ كنيم‌ و همينطور ساخت‌ خودرو را هم‌ دخيل‌ بدانيم‌، سهم‌ خودروها به‌ 20ـ15 درصد انتشار كربن‌ جهاني‌ مي‌رسد. افزايش‌ آگاهي‌ از اهميت‌ حفاظت‌ محيط‌ زيست‌ و اثرات‌ مربوطه‌ محصولات‌ توليد شده‌ و مصرف‌ آنها انگيزه‌ روشهاي‌ جديدتر و دقيق‌تري‌ را براي‌ كاهش‌ اين‌ اثرات‌ ارائه‌ مي‌دهد يكي‌ از اين‌ تكنيكها كه‌ در حال‌ توسعه‌ و گسترش‌ مي‌باشد ارزيابي‌ چرخه‌ حيات‌ ( LCA ) مي‌باشد.از آنجا كه‌ شركت‌ ايران‌ خودرو بزرگترين‌ صنعت‌ خودروسازي‌ كشور است‌ طبعاً آلاينده‌هاي‌ زيادي‌ توليد مي‌كند، بنابراين‌ پيامدهاي‌ محيط‌ زيستي‌ فعاليتها و محصولات‌ بسيار مورد توجه‌ بوده‌، با رشد توليد صنعت‌ خودروسازي‌ كشور و افزايش‌ جمعيت‌ و نياز مردم‌ به‌ خودروي‌ بيشتر با پيامدها و اثرات‌ ناشي‌ از توليد خودرو و نيز مصرف‌ آن‌ (كه‌ به‌ عنوان‌ يك‌ محصول‌ به‌ حساب‌ مي‌آيد) بايد با نگاه‌ علمي‌ جديدتري‌ توجه‌ كرد و به‌ ارزيابي‌ اثرات‌ ناشي‌ از اين‌ صنعت‌ پرداخت‌ .

اسلاید 10: عاملان‌ سرشناس‌ در توسعه LCA ‌ SETAC بر موضوعات‌ پژوهشي‌ تأكيد مي‌كند. LCANET طرحهايي‌ را توسط‌ تعريف‌ و مشخص‌ كردن‌ چارچوب‌ مشترك‌ تحقيقي‌ به‌ برنامه‌ريزي‌ پژوهشهاي‌ مربوطه‌ مي‌پردازد. ISO به‌ دنبال‌ استاندارد كردن‌ روشها و كسب‌ توافق‌ عمومي‌ بر اصول‌ LCA مي‌باشد.SETAC (Society Environmental Toxicology and Chemistry)LCANET(The European Network for Strategic LCA Research Development) ISO(International Standard Organization) . LCANET, 1996 in jorgensen, 2000. Ref

اسلاید 11: ارزيابي‌ چرخه‌ حيات‌ و توسعه‌ پايدار پايداري‌ شامل‌ سه‌ مولفه‌ مي‌باشداكولوژيكي‌ اقتصادي‌اجتماعي‌LCCLCASLCAlife Cycle CostingSocial Life Cycle AssessmentLifeCycle Assessment

اسلاید 12: LCA وخودرو توليد و سوار كردن‌ قطعات‌ و مونتاژمديريت‌ انتهاي‌ حيات‌استفاده‌ خودروتوليد مواد

اسلاید 13: ارتباط‌ صنعت‌ خودروسازي‌ و LCA وابسته‌ به‌ محصول‌ ـ اجزاي‌ بدنه‌ خودرو مانند سپرها، گلگيرها، باك‌ سوخت‌، قسمتهاي‌ ساختاري‌ و غيره‌. ـ اجزاي‌ مربوط‌ به‌ موتور و نيروي‌ محركه‌ مانند سيستم‌ فيلتر، اجزاي‌ گيربكس‌ و غيره‌. ـ مفاهيم‌ خودرو مانند طراحي‌ وزن‌ سبك‌ وابسته‌ به‌ توليد ـ اتاِهاي‌ رنگ‌ مانند استفاده‌ از رنگهاي‌ با پايه‌ آب‌ و مواد منعقدكنندة‌ رنگ‌ و غيره‌. ـ فرآيندهاي‌ توليد مانند كارگاه‌ پرس‌، بدنه‌سازي‌، مونتاژ و غيره‌. مرتبط‌ با مفهوم‌ ـ سوختهاي‌ جايگزين‌ براي‌ موتورهاي‌ احتراِ ق داخلي‌ مانند ديزل‌ در مقابل‌ سوختهاي‌ الكلي‌ و غيره‌. ـ خودروهاي‌ جايگزين‌ بعنوان‌ مثال‌ خودروهاي‌ برقي‌ در مقابل‌ خودروهاي‌ احتراِ ق داخلي‌.

اسلاید 14: فرصتهاي بهبود براي كاهش اثرات محيط زيستي درچرخه حيات خودرو

اسلاید 15: Kuhndt and Bilitwski,1999

اسلاید 16: سياهه‌ برداري چرخه‌ حيات LCI سياهه‌برداري چرخه‌ حيات‌، فرآيند كمي‌ نمودن‌ انرژي‌، موادخام‌ يا اوليه‌، خروجي‌هاي‌ هوا، آب‌ و نيز ضايعات‌ جامد و ديگر مواد منتشره‌ در طول‌ كل‌ چرخه‌ حيات‌ محصول‌، فرآيند يا فعاليت‌ است‌.

اسلاید 17: روش اجرايي تجزيه تحليل سياهه برداريIso14041,1997

اسلاید 18: چك ليست مجموعه داده

اسلاید 19: ارزيابي‌ اثرات‌ چرخه‌ حيات‌Life Cycle Impact Assessment نتايج‌ سياهه‌ چرخه‌ حيات‌ را به‌ واحدهاي‌ فيزيكي‌ (از قبيل‌ كيلوگرم‌، ليتر، مترمكعب‌ و غيره‌) ترجمه‌ مي‌كند .اثرات‌ 9000 تن‌ دي‌اكسيدكربن‌ و يا 5000 تن‌ متان‌ بر اتمسفر چيست‌؟ كداميك‌ از اين‌ دو اثر مخرب‌تري‌ دارند؟ اثرات‌ بالقوه‌ آنها بر پديدة‌ اسماگ‌ يا گرمايش‌ جهاني‌ چيست‌؟

اسلاید 20: فاكتورهاي‌ ارزيابي‌ اثرات‌ چرخه‌ حيات Udo de Haes,1996‌

اسلاید 21: انواع‌ روشهاي‌ ارزيابي‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ در LCA 1ـ Fh-Iuct (خصوصيات‌ كليدي‌ محيط‌زيستي‌) 2ـ 2000 EPS (رويكرد خسارت‌) 3ـ Eco-Indicator99 (رويكرد خسارت‌) 4ـ Eco Points (جريانهاي‌ حياتي‌) 5ـ USES-LCA (محيطهاي‌ مختلف‌ از قبيل‌ آب‌، خاك‌ و هوا) 6ـ Caltox (محيطهاي‌ مختلف‌ از قبيل‌ آب‌، خاك‌ و هوا) 7ـ Globox (تقسيم‌بندي‌ فضايي‌) 8ـ EDIP (خصوصيات‌ كليدي‌ محيط‌زيستي‌) 9ـ Eco Sense (تجزيه‌ تحليل‌ مسير اثر) 10ـ Impact 2002 (محيطهاي‌ مختلف‌ از قبيل‌ آب‌، خاك‌ و هوا)

اسلاید 22: روش‌ مورد مطالعه‌ ISO14040,41,42,43در مرحله ارزيابي اثرات محيط زيستي ازمدل EDIP استفاده شده كه با دادههاي موجوددرايران منطبق شده است.منبع‌ نرمال‌سازي‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ به‌ عنوان‌ پتانسيل‌ كل‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ با توجه‌ به‌ سال ‌ 1373، تقسيم‌ بر جمعيت‌ موجود در كشور در سال‌ 1373، در نظر گرفته‌ مي‌شود ER(j)94 = EP(j)94/POP94 بنابراين‌ واحد پتانسيل‌ اثر نرمال‌ شده‌، معادل‌ فرد، WIR,94 PE مي‌باشد ( World:W و IRAN:IR در سال‌ 1994).فاكتور وزني‌ (WF(j ، تقسيم‌ شده‌ بوسيله‌ منبع‌ نرمال‌سازي‌ (مشاركت‌ هر فرد در جامعه‌) در سال‌ 2004 براساس‌ اهداف‌ كلان‌ محيط‌زيستي‌ ER(j)T2004 مشخص‌ مي‌گردد:WF(j) = EP(j)94/EP(j)T2004 بنابراين‌ پتانسيل‌ اثر محيط‌زيستي‌ وزن‌دهي‌ شده‌ محصول‌ با درصدي‌ از معادل‌ ـ فرد كه‌ در سال‌ 2004 ميلادي‌ (1383 ه . ش‌) در طبقه‌ اثر محيط‌زيستي‌ موردنظر مشاركت‌ مي‌كند بيان‌ خواهد گرديد

اسلاید 23: ER(j)94=EP(j)94/POP94 نرمال سازي EP(J)94=EP(j)I,94=(Q(j)94.EF(j)i) ويژگي سازي WF(j)=ER(j)94/ER(j)T2004 وزن دهي ER(j)T2004=EP(j)T2004/POP94EP(j)T2004=(EP(j)I,94.1-PRTi10/TYi-RYI)WP(j)=WF(j).EP(j)محصول/ER(j)94 =(ER(j)94/ER(j)T2004).(ER(j)محصول/ER(j)94) =EP(j)/ER(j)T2004ER(j)94=EP(j)94/POP94ER(j)2004=EP(j)2004/pop94 WF(j)=EP(j)94/EP(j)2004

اسلاید 24: مراحل مدل سازي ارزيابي اثرات محيط زيستي درمدل EDIPويژگي سازي نرمال سازي وزن دهي

اسلاید 25: ويژگي‌سازي‌ شاخص‌ اثر = فاكتور ويژگي‌سازي‌ * داده‌ سياهه‌ چرخه‌ حيات‌به‌طور مثال‌: تمام‌ گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ برحسب‌ معادل‌ دي‌اكسيدكربن‌ بيان‌ مي‌گردند، توسط‌ ضرب‌ كردن‌ نتايج‌ چرخه‌ حيات‌ با فاكتور يژگي‌سازي‌ دي‌اكسيدكربن‌ و سپس‌ جمع‌بندي‌ نتايج‌ شاخصهاي‌ اثرجهت‌ فراهم‌ كردن ‌ يك‌ شاخص‌ كلي‌ از پتانسيل‌ گرمايش‌ جهاني‌.

اسلاید 26: فاكتورويژگي جهت محاسبه پتانسيل اثرمحيط زيستي درمدل EDIPHauschild and Wenzel,1997

اسلاید 27: نرمال‌سازي‌ نرمال‌سازي‌ يك‌ ابزار ارزيابي‌ اثرات‌ چرخه‌ حيات‌ است‌ كه‌ شاخصهاي‌ اثر بدست‌ آمده‌ از مرحله‌ قبل‌ را ميان‌ طبقات‌ مختلف‌ اثر قابل‌ مقايسه‌ مي‌كند. اين‌ روش‌ نتايج‌ شاخصها را توسط‌ تقسيم‌ توسط‌ يك‌ عدد مرجع‌ ، نرمال‌ مي‌كند.نرمال‌سازي‌ شامل‌ تقسيم‌ پتانسيل‌ اثر يا مصرف‌ منابع‌ بوسيله‌ منابع‌ نرمال‌سازي‌ است‌ پتانسيل‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ نرمال‌ شده‌، NEP ، از طريق‌ معادله‌ زير محاسبه‌ مي‌گردد:T.ER /EP(j) = (j) NEP اگر واحد عملكردي‌، زمان‌ خدمات‌ را با T سال‌ تعريف‌ كند آنگاه‌ منبع‌ نرمال‌سازي‌ با (j) T.ER بيان‌ مي‌گردد كه‌ (j) ER منبع‌ نرمال‌سازي‌ در طول‌ يكسال‌ براي‌ طبقه‌ اثر مذبور مي‌باشند.

اسلاید 28: وزن‌دهي‌ براساس‌ خط‌مشي‌ و اهداف‌ كلان‌ محيط‌زيستي‌ به‌طوركلي‌ خط‌مشي‌ كاهش‌ اثرات‌ براي‌ مهمترين‌ ماده‌ اثرگذار در آن‌ طبقه‌ اثر ايجاد مي‌شود نه‌ براي‌ كل‌ موادي‌ كه‌ در آن‌ طبقه‌ اثر در سطح‌ جامعه‌ سهيم‌ هستند به‌طور مثال‌ بسياري‌ از كشورها خط‌مشي‌ كاهش‌ گازهاي‌ دي‌اكسيدكربن‌ را كه‌ مهمترين‌ گاز گلخانه‌اي‌ است‌ پذيرفته‌اند، در حاليكه‌ گازهاي‌ ديگري‌ نيز در تشكيل‌ گازهاي‌ گلخانه‌اي‌ موثر هستند بنابراين‌ خط‌مشي‌ كاهش‌ مقدار گاز 2 Co به‌ گازهاي‌ ديگر سهيم‌ در اين‌ طبقه‌ تعميم‌ داده‌ مي‌شوندبدين‌صورت‌، اهميت‌ طبقات‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ با مجموعه‌ فاكتورهاي‌ وزني‌ بيان‌ مي‌شود كه‌ توسط‌ ضرب‌ كردن‌ فاكتور وزني‌ هر طبقه‌ اثر يا مصرف‌ منابع‌ با پتانسيل‌ اثر نرمال‌ شده‌ يا مصرف‌ منبع‌، اهميت‌ آن‌ مشخص‌ مي‌گردد.WP(j)=WF(J).NP(j)WP(j):Weighting PotentialWF(j): Weighting FactorNP(j):Normalized PotentialWF(j)=ER(j)Reference yr./ER(j)Target yr. ER: منبع نرمال سازي WEP(j)=WF(j).NEP(j)WEP:Weighting Environmental PotentialWEP(j)=ER(j)Reference yr/ER(J) Target yr . EP(j)/ER(j)Reference yr.TNEP(j): Normalized Environmental PotentialWEP= EP(j)/ER(J) target yr. TWenzel, 1997

اسلاید 29: Global Warming

اسلاید 30: Smog

اسلاید 31: Ozon Depletion

اسلاید 32:

اسلاید 33: جدول منابع نرمال سازي وفاكتوروزني LCAHauschild and Wenzel,1997

اسلاید 34: خودروي‌ سمند خودروي‌ سمند توسط‌ طراحان‌ داخلي‌ كشور بعنوان‌ خودروي‌ ملي‌ و حدوداً براساس‌ مقادير مواد مصرفي‌ مورد نياز در خودروهاي‌ توليد اروپا بر پاية‌ سال‌ 1998 توليد مي‌شود. گفتني‌ است‌ كه‌ هنوز مقادير وزني‌ هر يك‌ از مواد تشكيل‌ دهنده‌ خودروي‌ سمند بررسي‌ نگرديده‌ است‌ و درواقع‌ درصد دقيق‌ پلاستيك‌، فلز و غيره‌، چه‌ به‌ صورت‌ وزني‌ و چه‌ به‌ صورت‌ درصد مشخص‌ نمي‌ باشد. با توجه‌ به‌ اينكه‌ سمند، خودروي‌ ملي‌ در نظر گرفته‌ شده‌ و طراحي‌ اين‌ خودرو زير نظر كارشناسان‌ ايراني‌ مي‌باد بنابراين‌ نيازي‌ به‌ مجوز متخصصان‌ و توليد كنندگان‌ خارجي‌ جهت‌ دخالت‌ در طراحي‌ و فرآيندهاي‌ آن‌ نمي‌ باشد همچنين‌ به‌ دليل‌ ارزش‌ والاي‌ ملي‌ بودن‌ اين‌ خودرو كه‌ مي‌تواند نشان‌ دهنده‌ رشد و توسعه‌ صنعت‌ خودروسازي‌ كشور و درك‌ بالاي‌ متخصصان‌ داخلي‌ و نيز ارائه‌ دهنده‌ فرهنگ‌ جامعه‌ و رشد آن‌ باشد مي‌توان‌ از موارد مهم‌ انتخاب‌ اين‌ خودرو جهت‌ مطالعه‌ بر شمرد.

اسلاید 35: مرحله توليدچرخه حيات خودروبرش وپرسبدنه سازيرنگريخته گريماشين شاپمونتاژمحصول نهايي (خودرو)

اسلاید 36: سياهه برداري مرحله مصرف ازچرخه حيات خودروي سمندواحدعملكردي 160000كيلومتر( مدت 10 سال)اثرات خروجي هاي مصرف وتوليد سوخت (زنجيره كامل انرژي) برطبقات مختلف محيط زيستي موجوددر LCAكمي ميگردد.خروجي هاي محيط زيستي به ازاي گرم در كيلومتر (خودروي سمند)THC 0/071CH4 0/005 CO 0/320NOX 0/067CO2 203/37

اسلاید 37: آلاينده هاي ناشي از مصرف 10880 ليتربنزين(160000كيلومتر) توسط خودروي سمندCO2 NOx CO CH4 THC32539200 10720 51200 800 11360مقاديرآلاينده ها به ازاي توليد يك ليتربنزين دركشورSPM CH CO CO2 SO2 NOx1.3 63 350 2323 1.5 13.5خروجي هاي ناشي از توليد 10880ليتربنزين دركشورSPM CH CO CO2 SO2 NOx14.44 685440 3808000 25274240 16320 146880

اسلاید 38: آلاينده هاي ناشي از توليد ومصرف 10880ليتربنزين CO CO2 SO2 NOx3859200 57813440 16320 157600

اسلاید 39: ارزيابي اثرات محيط زيستي سياهه مرحله مصرف خودروي سمند: ارزيابي اثرگرمايش جهانيطبقه گرمايش جهاني ارزيابي پتانسيل اثر مقدار فاكتورويژگي مادهCO2 1 57813440 57813440CH4 21 800 16800N2O 310 157600 4885600كل 106686240NEP(J)=EP(J)/T.ER(J) =10668240/10*6950*1000 =1.5 Kg Co2 eq/person/year

اسلاید 40: ارزيابي اثر مه –دود فتو شيمياييارزيابي پتانسيل اثر مقدار فاكتورويژگي مادهCO 0.3 3859200 1157760CH4 0.007 800 5.6NMVOC 0.5 - -كل 1157765.6NEP(j)=EP(J)/T.ER(J) =1157765.6/10*1953*1000 =5.9 Kg C2H4 eq/person/year

اسلاید 41: ارزيابي اثر اسيدي شدنارزيابي پتانسيل اثر مقدار فاكتورويژگي مادهSO2 1 16320 16320NOx 0.7 157600 110320NH3 1.88 - -كل 126640

اسلاید 42: آلاينده هاي ناشي از توليد خودروي سمندتابه حال مقاديرآلاينده هايي ازقبيل CO2,CO.NOxو...به ازاي توليد هرواحدسمند بررسي نگرديده است.بنابراين در مرحله LCI توليد خودرو معادل آلاينده هاي چرخه كامل انرژي برق وگاز مصرفي محاسبه گرديده است.آلاينده هاي ناشي از توليد يك مترمكعب گاز طبيعي SPM CH CO CO2 SO2 NOx0.28 0.05 0,13 2133 0.006 3.4الايندهها ي ناشي از توليد يك كيلو وات ساعتSPM CH CO SO3 CO2 SO2 NOx0.103 0.033 0.001 0.0358 158.03 2.32 0.893درنهايت سياهه مرحله توليدخودروي سمند حاصل گرديد:SPM CH CO CO2 SO2 NOx106.22 29.65 14.9 348649 85010705 1026.95مقدارگازطبيعي وبرق مصرف به ازاي هر واحدخودرومعادل 109مترمكعب و735 كيلووات ساعت است.

اسلاید 43: ارزيابي اثرمحيط زيستي در مرحله توليد گرمايش جهاني NEP(J)=EP(j)/ER(j) EP:348.6 KgCO2 =348.6/6950 =0.05 PEwIR 94مه دود فتوشيميايي14.9*0.3=4.47(gr) =0.004 PEwIR 94بنابراين در مرحله توليد مساله گرمليش جهاني مهمتر از مه دود جلوه مي نمايد.ارزيابي پتانسيل اثر اسيدي شدن ارزيابي پتانسل اثر مقدار فاكتورويژگي ماده SO2 1 10705.85 10705.85NOx 0.7 1026.95 718.86كل 11.42

اسلاید 44: مجموع كل اثرات محيط زيستي توليد ومصرف خودروي سمند(اثرات تجمعي) گرمايش جهاني1.5+0.05=1.55 Kg eq/person/yearمه-دود5.9+0.002=5.9 Kg eq/person/year

اسلاید 45: نمودارارزيابي اثرات محيط زيستي توليد ومصرف خودروي سمند

اسلاید 46: بحث‌ و نتيجه‌گيري‌ 1-تحليل‌ مدل‌ ارزيابي‌ اثرات‌ ويژه‌ ايران‌ 2-تحليل‌ يافته‌هاي‌ مراحل‌ توليد و مصرف‌ LCA در ايران‌ دو طبقه‌ گرمايش‌ جهاني‌ و مه دود فتوشيميايي‌ كمتر از يك‌ و طبقه‌ كاهش‌ لايه‌ ازن‌ بيشتر از يك‌ مي‌باشد. بدان معني است كه مصرف مخرب ازن در ايران رو به كاهش و موادي كه باعث گرمايش جهاني ومه دود در كشور مي شوندرو به افزايش است.فاكتورهاي‌ وزني‌ كمتر از يك‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ چقدر اثرات‌ محيط‌زيستي‌ بين‌ سالهاي‌ 1994 و 2004 رشد خواهند كرد و فاكتور وزني‌ بزرگتر از يك‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ اثرات‌ محيط‌زيستي‌ بين‌ 1994 و 2004 كاهش‌ چقدر يافت‌.

اسلاید 47: تحليل‌ يافته‌هاي‌ مراحل‌ توليد و مصرف‌ LCAخودروي‌ سمند :Global Warming: 1500 m PEir,94 Smog: 5900mPEir,94خودروي‌ سمند داراي‌ عددي‌ معادل‌ 5/1 برابر سهم‌ متوسط‌ يك‌ فرد در جامعه‌(ايران‌) در طول‌ يكسال‌ جهت‌ ايجاد پديده‌ گرمايش‌ جهاني‌ يعني‌ برابر با 10425 كيلوگرم‌ و نيز 9/5 برابر سهم‌ متوسط‌ يك‌ فرد در ايران‌ در طول‌ يكسال‌ جهت‌ ايجاد پديدة‌ اسماگ‌ يعني‌ برابر با 2/115 كيلوگرم‌ مي‌باشد..

اسلاید 48: مقايسه‌ يافته‌هاي‌ تحقيق‌ با كارهاي‌ ديگران‌ مقايسه‌ مدل‌ ويژه‌ ايران‌ با مدل‌ دانمارك‌: اعداد منابع‌ نرمال‌سازي‌ ايران‌ در طبقات‌ محيط‌زيستي‌ گرمايش‌ جهاني‌ و كاهش‌ لايه‌ ازن‌ در مقايسه‌ با اعداد حاصل‌ شده‌ در مدل‌ EDIP دانمارك‌، كوچكتر است‌ مي‌توان‌ نتيجه‌ گرفت‌ كه‌ دانمارك‌، كشوري‌ با سطح‌ بالاي‌ تكنولوژي‌ است‌ يك‌ شخص‌ ايراني‌ بطور متوسط‌ خيلي‌ كمتر از يك‌ فرد دانماركي‌، بواسطه‌ درجه‌ كمتري‌ از صنعتي‌ شدن‌ ايران‌، آلودگي‌ ايجاد مي‌كند. ولي‌ در طبقه‌ محيط‌زيستي‌ مه‌ دود فتوشيميايي‌ (اسماگ‌) بطور متوسط‌ هر شخص‌ در ايران‌ حدود 53/19 كيلوگرم‌ در سال‌ سهيم‌ است‌ كه‌ متاسفانه‌ اين‌ رقم‌ بسيار چشمگير مي‌باشد.

اسلاید 49: مقايسه‌ اثرات‌ محيط‌ زيستي‌ مراحل‌ توليد و مصرف‌ خودروي‌ سمند با خودروي‌ Xiali در چين‌ اثرات‌ محيط‌ زيستي‌ ناشي‌ از مراحل‌ توليد و مصرف‌ خودروي‌ سمند Xiali در طول‌ زنجيره‌ كامل‌ انرژي‌ و براساس‌ منابع‌ نرمال‌ سازي‌ ويژه‌ كشور چين‌ (اين‌ منابع‌ با روش‌ EDIP بدست‌ آمده‌ است‌.) بر روي‌ طبقات‌ مختلف‌ محيط‌ زيستي‌ به‌ تصوير كشيده‌ شده‌ است‌. بر اين‌ اساس‌، جهت‌ توليد خودروي‌ سمند در كشور ايران‌‌، در مرحله‌ مصرف‌ خودروي‌ سمند، طبقه‌ محيط‌ زيستي‌ مه‌ دود فتوشميايي‌، بالاترين‌ اثر را به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌. بدين‌ صورت‌ يافته‌هاي‌ مراحل‌ توليد و مصرف‌ خودروي‌ مطالعه‌ شده‌ در ايران‌ به‌ نتايج‌ تقريباً مشابه‌اي‌ در نمونه‌ مطالعاتي‌ خودروي‌ چين‌ رسيده‌ است‌.

اسلاید 50: پيشنهاد مربوط‌ به‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌ زيست‌ جهت‌ تكميل‌ مدل‌ ويژه‌ ارزيابي‌ اثرات‌ محيط‌ زيستي‌ چرخه‌ حيات‌ ايران‌ توصيه‌ مي‌گردد كه‌ به‌ منظور دستيابي‌ به‌ عظمت‌ طبقات‌ محيط‌ زيستي‌ اسيدي‌ شدن‌، خورآكوري‌ آب‌، ضايعات‌ جامد كل‌ كشور و سپس‌ استفاده‌ آنها به‌ عنوان‌ منبع‌ نرمال‌ سازي‌ در مدل‌ EDIP ويژه‌ ايران‌، مطالعه‌ دقيقي‌ صورت‌ پذيرد، بدين‌ لحاظ‌ اين‌ مطالعه‌ را مي‌ توان‌ به‌ عنوان‌ يك‌ طرح‌ ملي‌ همانند طرح‌ بزرگ‌ اندازه‌گيري‌ گرمايش‌ جهاني‌ در ايران‌ توسط‌ سازمان‌ محيط‌ زيست‌ ايران‌ بر شمرد.

اسلاید 51: پيشنهاد مربوط‌ به‌ صنايع‌ چك‌ ليست‌ هايي‌ ارائه‌ شده‌ را مي‌توان‌ جهت‌ تكميل‌ مطالعات‌ LCA در مرحله‌ تهيه‌ مواد اوليه‌ بررسي‌ تهيه‌ مواد موجود بكار گرفته‌ در خودروي‌ سمند در واحدهاي‌ مربوط‌ اعم‌ از صنايع‌ و معادن‌، كارخانجات‌ فولاد و ديگر كارخانجات‌ توليدي‌ كه‌ مواد مختلف‌ خودرو را توليد مي‌كنند مورد استفاده‌ قرار داد.

اسلاید 52: پيشنهادهاي‌ مربوط‌ به‌ خودروي‌ مطالعاتي‌ سمند1- مطالعه‌ دقيقي‌ بر روي‌ اجزاء مختلف‌ وزني‌ خودروي‌ سمند به‌ منظور شناخت‌ دقيق‌ اجزاء تشكيل‌ دهنده‌ اين‌ خودرو و درصد نسبي‌ مواد بكار رفته‌ شده‌ در آن‌ انجام‌ گردد. اين‌ مطالعه‌ مي‌تواند توسط‌ شركت‌ سابكو و در مدت‌ سه‌ ماه‌ صورت‌ پذيرد.2- يك‌ مطالعه‌ به‌ منظور كاهش‌ وزن‌ خودروي‌ سمند جهت‌ كاهش‌ بارگذاري‌ محيط‌ زيستي‌ صورت‌ گيرد. اين‌ مطالعه‌ نيز مي‌تواند توسط‌ ساپكو و در طي‌ دوره‌ زماني‌ شش‌ الي‌ 12 ماهه‌ صورت‌ پذيرد. 3- يك‌ مطالعه‌ دقيق‌ جهت‌ بررسي‌ خورآكوري‌ آب‌ به‌ ازاي‌ توليد هر خودروي‌ سمند صورت‌ پذيرد. اين‌ مطالعه‌ توسط‌ دفتر محيط‌ زيست‌ شركت‌ ايران‌ خودرو و در مدت‌ سه‌ ماه‌ انجام‌ گردد.(به‌ دليل‌ وجود مديريت‌ ومطالعه‌ هر روز بر روي‌ تصفيه‌ خانه‌ شركت‌ به‌ نظر مي‌رسد كه‌ زمان‌ بر نباشد. )

اسلاید 53: پيشنهادهاي‌ مربوط‌ به‌ شركت‌ ايران‌ خودرو 1- يك‌ دفتر مطالعاتي‌ ارزيابي‌ چرخه‌ حيات‌ در شركت‌ ايران‌ خودرو ايجاد گردد. اين‌ دفتر مي‌تواند زير نظر دفتر محيط‌ زيست‌ شركت‌ و حداقل‌ با سه‌ كارشناس‌ ويژه‌ و مجرب‌ محيط‌ زيست‌ باشد. 2- جهت‌ لحاظ‌ قرار دادن‌ موارد محيط‌ زيستي‌ مربوط‌ به‌ توليد خودرو، ارتباط‌ دفتر مطالعاتي‌ LCA با طراحان‌ خودرو نزديكتر گردد در واقع‌ ارتباط‌ LCA با LCD ملموس‌تر مي‌گردد. توصيه‌ مي‌شود اين‌ ارتباط‌ توسط‌ مسؤلين‌ ذي‌ ربط‌ جهت‌ ارتقاي‌ علمي‌ و مطالعاتي‌ هر چه‌ زودتر انجام‌ گردد. به‌ گونه‌ ايكه‌ حداقل‌ يك‌ نفر رابط‌ اين‌ دو دفتر باشد. 3- مطالعه‌ دقيقي‌ از توليد ضايعات‌ جامد ( Solidwaste ) به‌ ازاي‌ توليد يك‌ خودروي‌ سمند صورت‌ گيرد اين‌ مطالعه‌ با كمك‌ يك‌ تيم‌ بزرگ‌ و حداقل‌ با زمان‌ شش‌ ماه‌ صورت‌ گيرد.

اسلاید 54: 4- يك‌ مطالعه‌ دقيق‌ از واحد - فرآيندهاي‌ متنوعي‌ كه‌ در ايران‌ خودرو جهت‌ توليد خودرو موجود مي‌باشد براي‌ كمي‌ نمودن‌ و اندازه‌گيري‌هاي‌ انرژي‌، مواد ورودي‌ و خروجيها صورت‌ گيرد تا در نهايت‌ به‌ اعداد با كيفيت‌ بالاتري‌ جهت‌ ارزيابي‌ چرخه‌ حيات‌ دست‌ يابيم‌. اين‌ مطالعه‌ به‌ دليل‌ گسترده‌ و پيچيده‌ بودن‌ فرآيند مشكل‌ و زمان‌ بر است‌ ولي‌ به‌ دليل‌ دريافت‌ ISO 14001 اين‌ مطالعه‌ بسيار مشكل‌ به‌ نظر نمي‌ رسد با اين‌ وجود جهت‌ انجام‌ آن‌ چند تيم‌ و زمان‌ حدود دو الي‌ سه‌ سال‌ پيش‌ بيني‌ مي‌گردد. 5- يك‌ مطالعه‌ دقيق‌ جهت‌ بررسي‌ خورآكوري‌ آب‌ به‌ ازاي‌ توليد هر خودروي‌ سمند صورت‌ پذيرد.6- بعد از ارزيابي‌ كامل‌ و اجراي‌ پروژه‌ LCA در شركت‌ ايران‌ خودرو، پيشنهاد مي‌گردد كه‌ در اصول‌ و استراتژي‌ محيط‌ زيستي‌ اين‌ شركت‌ تغييراتي‌ اعم‌ از كمي‌ نمودن‌ استراتژي‌ و تغييرات‌ طراحي‌ خودروي‌ سمند بعنوان‌ يك‌ خودروي‌ ملي‌ نظير كاهش‌ وزن‌ و مصرف‌ سوخت‌ آن‌ جهت‌ بالاتر نمودن‌ استانداردهاي‌ آن‌ صورت‌ پذيرد. اين‌ پيشنهاد مستلزم‌ آن‌ است‌ كه‌ مسؤلين‌ مربوط‌ در طي‌ چند جلسه‌ بعد از انجام‌ پروژه‌ها و مطالعات‌ ياد شده‌ در جهت‌ ارتقاي‌ كيفيت‌ و دانش‌ محيط‌ زيست‌ در شركت‌ و نهايتاً رشد اقتصادي‌ و اكولوژيكي‌، هماهنگي‌هاي‌ لازم‌ را صورت‌ دهند.

اسلاید 55: به‌ منظور ادامه‌ اين‌ مطالعه‌ پيشنهاد مي‌گردد كه‌ :1-يك‌ مطالعه‌ ارزيابي‌ هزينه‌هاي‌ چرخه‌ حيات‌ ( LCC ) از خودروي‌ سمند صورت‌ گيرد.2-يك‌ مطالعه‌ طراحي‌ چرخه‌ حيات‌ ( LCD ) از خودروي‌ سمند با نگاه‌ محيط‌ زيستي‌ و اثرات‌ آن‌ بر طراحي‌ خودروي‌ سمند صورت‌ گيرد.

اسلاید 56: با تشکر فراوان از حضور صمیمی شما

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید