صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
ازدواج موقت
صفحه 2:
مقدمه ۱: تفاوت وضعیت عادی و وضعیت خاص
ارزیابی شرایط ما که وضعیت عادی است یا خاص؟
مثال- شرايط انفجار در كلاس ويا يله اضطرارى
ge N Hana تکلیف بودن ازفرلج موفت؟
پاسخ به این اعتراض زنان که به ما توهین شده و بی احترامی شده است.
مثال- امکان گرفتن وام از صندوق
مقدمه ۲: از منظر حقوق بشر و حق حریم خصوصی
صفحه 3:
کارکرد ازدواج موقت:
ایام نامزدی
ایراد: در اسلام آشنایی دختر و پسر قبل از ازدواج پیش بینی نشده است.
پاسخ: چنین آشنایی با چه کمیت یا کیفیت مطلوب است؟
صفحه 4:
۳) موارد خاص برای جلوگیری از ایجاد زمینه گناه
۲ مردی که دائما در سفر باشد
v
مردی که همسرش ناتوان از ایفای وظایف زناشویی است
7 مرد جوان فاقد امکانات برای ازدواج دائم
7 ایجاد محرمیت هایی جهت سهولت روابط خانوادگی
صفحه 5:
برخی اشکالات مطرح و پاسخ به آنها
ایراد ۱) عقد موقت. زوجیت نیست.
پاسخ: تشریع عقد موقت و عقد دائم. اما ترویج عقد دائم
پاسخ ۲: در مواردی عقد موقت مقدمه و زمینه ساز عقد دائم
پاسخ ۳: عقد موقت راهکار موارد عدم امکان عقد دائم
ایراد ۳ ازدواج موقت متخر ید نفده زوجاتامي شود
پاسخ: دو نهاد متفاوت با کارکرهای مختلف
صفحه 6:
ایراد ۳) ازدواج موقت. با توجه به لزوم مهریه به منزله کرایه دادن خود است
پاسخ ۱: مهریه در عقد دائم هم است ولی این ایراد آنجا مطرح نمی باشد
واس ۰۴ در تافزدی یا مارد محزمیت» مهریه موضومیتا ندازد
ايراد. ۴) عقد موقت» همان فحشاء است
پاسخ : عقد موقت. نهادی است با کارکردها و شرایط خاص خودش
پاسخ ۲: عدم جواز روابط موازی و لزوم رعایت عده توسط زن
پاسخ ۳: مشابهت وضعیت فرزندان در عقد موقت و عقد دائم
صفحه 7:
ایراد ۵) عقد موقت موجب ایجاد حرمسرا می شود
پاسخ: حرمسراها عمدتا توسط امرای اهل سنت که عقد موقت را حرام می دانند. ایجاد شدند
ايراد ع) عقد موقت توهین به زنان است و آنها را ملعبه دست مردان می کند.
پاسخ: ازدواج موقت.رابطه دو طرفه میان زن و مرد و اشتراک ایشان در لذت و سایر موارد
ايراة ۷) ازدواج موقت. موجب افزایش کودکان بی سرپرست
ابری فرزندان ناشی از ازدواج موقت در کلیه حقوق با فرزندان ناشی از عقد دائم
صفحه 8:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
تعدد زوجات
صفحه 9:
پيشینه تاریخی چند همسری
۱)کمونیسم جنسی
۲ چند شوهری
۴ چند زنی
دلايل عدم استمرار کمونیسم جنسی و چند شوهری:
۶ میل مرد به انحصارگرائی در مورد همسرش
٠“ مخالف با روحیه زن جهت تسخیر قلب مرد
* علاقه مرد به اطمینان از پدری
* عدم تامين مالى زن
صفحه 10:
قعند. زوجات در اسلام: راهکاری براق. حل معضلی اجتماعی در شرایطی که
تعداد زنان در اجتماع بیش از مر
مورخ مشهور فرانسوی گوستاولوبون چنین می نویسد: در غرب هم با وجود اينكه لَب و هوا
و وضع طبیعت هیچکدام ایجاب چنین رسمی (تعدد زوجات) نمی کند با لین حال وحدت
همسر چیزی است که ما آن را فقط در کتاب های قانون می بینیم! و الا گمان نمی کنم
که بشود انکار کرد که در معاشرت واقعی ما اثری از يتن رسم نيست! راستى من متخيرم و
نمی دانم که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق . از تعدد زوجات عوام فریبانه غرب چه
چیز کم دارد؟ بلکه من می گویم که اولی از هر حیث از دومی بهتر و شایسته تر است.
۰ تفسیرنمونهاج۲اص ۲۶۲-۲۵۱
صفحه 11:
مقدمات بحث:
۱) حق تاهل برای همه افراد
۲) فزونی عدد زنان بر مردان (با توجه به دلایل طبیعی)
۲) بررسی وضعیت جامعه کنونی
۴ تامل بر حق یا تکلیف بودن موضوع
صفحه 12:
اشکالات وارد بر تعدد زوجات و ياسخ به آنها:
اشکال روحی: عشق قابل تجزیه و تفکیک شدن نیست.
پاسخ ۱) عشق مربوط به سعه روحی لنسان است و افراد همزمان می توانند عاشق
همسر: فرزندلن و والدين خود باشند.
پاسخ ۲) همه موارد تعددزوجات, لزوما در شرایط عاشقانه نیست.
پاسخ ۳) تعددزوجات برای شرایط خاص و بدیهی است که رولبط در ازدواج واحد.
عاشقانه باشد.
پاسخ ۴) چگونه می شود که زنان در جوامع غربی به راحتی پذیرفته اند که
همسرشان با یک یا چند زن رولبط عاشقلنه نامشروع داشته باشد و در عین حال به
شدت با تعدد زوجات مخالفند؟!
صفحه 13:
اشکال تربیتی: تعددزوجات موجب ایجاد دشمنی و نزاع می شود.
پاسخ ۱) مواردی قابل ذکر است که خلاف این را نشان دهد.
پاسخ ۲) آیا فقط همسر دوم دشمن خانواده است و دوست مرد که نامشروع
است. دشمن نمی باشد.
نکردن قسط و عدل و نپرداختن حقوق همسر اول. عامل
زنان است.
پاسخ ۳) رعا
دشمتی و رنجش
صفحه 14:
اکال اعلاقیبا فرجع تسه ووجایمچوو شوه رای دادمزشه ان
پاسخ ۱) در لسلام بر اهمیت حیا و منع هوسرانی تاکید فراوان است.
پاسخ ۲) مروری بر موارد تعدد زوجات در تاريخ أسلام و سيره
ليت الله جوادى آملى: تمشك به عمل بيامبر اكرم (ص) در اين زمينه براى جواز اين
كار براى ساير مردم. بياساس است. زيرا آن از مختضات نبی اکرم(ص) است. (تسنیم»
جلد ۱۷ تسنیم صص ۲۵۹-۲۶۲)
پاسخ ۳) نویسندگان غربی انصاف داده و اعتراف کردهاند که مهمترین عامل اشاعه
فحشا و زنا در بین ملتهای مسیحی: تحریم تعدد زوجات ببنه دنست کلیسا بوده است.
(الميزان. ج؟: ص ۲۰۲. تسنیم. چلد ۰۱۷ صص ۲۸۸-۲۸۹)
صفحه 15:
اشکال فلسفی: تساوی زن و مرد رعلیت نشده. زن هم بايد
حق تعدد زوجات داشته باشد.
پاسخ: زن و مرد دو موجود متفاوت به لحاظ جسمی و روحی.
قانونگذاری مشابه برای دو موجود متفاوت» عین ظلم است.
صفحه 16:
اشکال: با تعدد ز
جات بيه-مردها مجور حرمسترا داده ايد
ياسخ: معناى حرمسراء تعدد زوجات يا هر دو را نمى داند:
تفاوت حرمسرا با تعدد زوجات:
”درا تعددزوجات. محدوديت تعداد (؟ همسر)
شرايط تعدد زوجات: رضايت همسر دوم و برخوردارى از حقوق مانند حق
نفقه و ... و برخورداری مرد از توان dle جنسی و غیره
بحث حیا و عفاف در لسلام تزوق حرام است.
شرط عدالت در تعدد
صفحه 17:
معتای عدالت
آیه ۰۱۲۹ سوره نساء: «ولن تستطیعوا ان عدلوا بين النساء و لو حرصتم فلا تمیلوا
کل المیل فتذروها کالمعلقه و آن تصلحوا و تتقوا فان له کان غفورا رحیما»
سوال: وقتی مرد توان برقراری عدالت را ندارده پس برای چه تشریع کرده اید؟
* منظور از لین عدالت. «عدالت قلبی» است. ولی عدالت مورد انتظار از مرد
عدالت در رفتار و سلوک است.
cule, * عدللت در احکام فقهی و حقوقی مراد است از جهت نفقه, كسوه. مسكق
ار عادلانه ازلین جهت دشوار مینماید؛ لیکن ناممکن نیست و اگر کسی
توان آن را ندلرد نباید پیش از یک همسر برگزیند.
صفحه 18:
نظر آیت الله جوادى آملى:
كسى كه قطعاً احراز كرد يا اطمينان داشت كه ميتواند قسط و عدل رل در تعدّد
زوجات رعایت کند. یا ترس عقلایی بر عدم رعایت عدالت نداشت. اقدام به این امر
برای او جایز است؛ ولی چنانچه خوف عقلایی داشت بر عدم رعلیت قسط و عدل يا
اطمینان نداشت» یا مانعی در کار بود و نتوانست شرط رعایت عدالت را احراز کند.
اقدام به تعدد زوجات برلی او جایز نیست؛ حتی عاقدی که میداند شخصی قصد
ازدواج مجدد دارد؛ ولی متعبّد نیست و عدللت را رعلیت نمیکنده بعید است که بتولند
صیفه عقد او را اجرا کند. البته احراز عدالت زوج بر او لازم نیست, بلکه احراز تن بر
خود زوج لازم است؛ ولی اگر برای عاقد علم یا اطمینان حاصل شد. بعید است که
اجرای چنین عقدی برای او جایز باشد.
(تسنیم, جلد ۱۷. تسنیم صص ۲۵۹-۲۶۳)
صفحه 19:
شرایط وجوب تعدد زوجات بر مرد:
فزونی تعداد زن ها از مردها
* تمایل زنان برای استیفای حق تاهل
وجود مردانی که شرط عدالت را دارا باشند
وجوب کفایی برای مردان
ابتدا جلب رضايت همسر اول
'* در صورت عدم رضایت. اهم و مهم ميان دو طرف (توجه به مصالح و مفاسد
همسر اول و فرزندان)
صفحه 20:
آيت الله جوادى آملى:
زن ميتواند طبق راههايى شرعى شوهر خود را ملزم كند كه زن
دیگری نگیرد. همانگونه که حکومت اسلامی میتواند در صورت
تزاحم اهمّ و مهم مصلحت اهمّ را بر مهمّ مقدم دارد.
)۲۸۱-۲۸۴ صص AY ale gated)