صفحه 1:
@ersiaa
ThRerapeuic Oowwunily
@ssvciios
Ovkuowed Reza Pbdotakaejed
G-wuil: حدصت وكام 0 له زجدحاه|اصلجاد_عرو
صفحه 2:
صفحه 3:
استانداردهای اجتماع درمان مدار
در سطح بين الملل
صفحه 4:
انواع اجتماع های درمان ae در oe
its bs 5 Onuwept Ouse اولين (6 ها با مفهوم ٠
3 oo a hls Gol le AS eg لا در
اوايل دهه 0م راه اندازی شد.
* از سوی دیگر روانپزشکان بریتانیایی کار متفاوت و جدیدی را
برای درمان سربازانی که مبتلا به اختلالات روانی شده بودند
در دوران جنگ جهانی دوم آغاز نمودند. که بعدها به اين
رویکرد نام ۳6 های دمکراتیک را دادند. یکی از پیشروان
این روش از ۰۳6 دکتر ححوول الصبمی() بود.
Ceugard, 9069} Warievs, O99 Ru, SOO)
4
صفحه 5:
مع | م 2 4
تفاوتها و شباهتها
هنوز حور امین از اصول و قواعد اولیه خود استفاده می نماید.
در اجتماع های درمان مدار سب( سبم() اولویت در درمان
وابستگان به مواد است و اختلالات روانی در مرحله بعدی قرار دارد
در صورتیکه در ۳۵" های دمکراتیک تقریباً هميشه برای
ارج كر رای شوت که eS یت
روانی دارند. چنین افرادی ممکن است که وابستگی به مواد را هم
قاشته افت ولی لزاما بنظور نمی بان
در ۱ های دمکرانیک تمامی کارکنان از افراد حرفه ای می باشند
در صورتیکه بسیاری از کارکنان عحجهم9) اون از فارغ
التحصیلان ۳60 يا درمانجویان بهبود يافته می باشند.
از تفاوتهای ديكر بين اين دو رويكرد مى توان به سخت گیری و
سلسله مراتب شديدتر در 2150 های عوی() سین اشاره نمود.
صفحه 6:
TO استانداردهاى
کارکنان
ساختارپذیرش و ترک اجتماع
محیط درمانی
بر نامه در مانی
ارتباطات بيرونى
صفحه 7:
اصول هسته ای(ضروری) در TO
کل اجتماع به صورت منظم و مرتب در جلسات همدیگر را ملاقات
می نمایند
كل اجتماع در کنار و نزدیک به هم در فعالیت های روزانه تلاش مى
نمايند.
كل اعضاى اجتماع مى توانند در خصوص كليه جوانب زندكى شان
در اجتماع بحث نمايند.
كل اعضاى اجتماع يك محيط امن عاطفى را براى كار در اجتماع
خلق می نمایند.
کل اعضای اجتماع در فرایند ملحق شدن یک مقیم جدید به اجتماع
مشارکت می نمایند.
اجتماع درمان مدار دارای یک سری از محدودیت ها و قوانین
مشخص می باشند که توسط اعضای کل اجتماع درک می گردند.
صفحه 8:
فیزیکی
اجتماع درمان مدار دارای یک فضا ومنابع ضروری می باشد.
دارای یک اتاق نشیمن با فضای مناسب برای اجتماع و ملاقات
کنندگان می باشد که کلیه اعضای خانواده را قادر می سازد در
دارای یک فضای مناسب ورزشی برای ورزشهای داخل سالن
و بیرون سالن می باشد.
فا ها ر ادتما میات که توت و رم 0
درمانجو را فراهم می نماید.
صفحه 9:
کارکنان
وجود کارکنان حرفه ای و اداری به اندازه کافی که قادر باشند وظایف
محوله را به خوبی به انجام برسانند.
در طول کار روزانه و شبانه حداقل یکی از استف ها در دسترس باشند.
پستهای خالی در اسرع وقت جایگزین می گردند و حتی المکان با یک
فرد با تجربه و توانمند.
شاخصهای مشخصی برای انتخاب کارکنان برای فعالیت در Seay DO
دارد.
اعضاى استف ها جزء فارغ التحصيلان 100 مى باشند.
اعضاى جديد اجتماع توسط يكى از اعضاى قديمى تر اجتماع به مدت
© ماه تحت نظارت قرار مى كيرند.
صفحه 10:
کلیه اعضای موقت شامل دانشجویان و داوطلبین تحت آموزش مقدماتی قرار می
كيرند قبل از اينكه با درمانجویان در ارتباط قرار بگیرند.
اعضای اجتماع منظور کسانی که در هدایت فرایند درمانی فعال
مرتب توسط یک فرد مناسب آموزش دیده از نظر کلینکی تحت
جلسات منظم بحث وگفتگو برای کلیه استف ها با هدف منعکس نمودن تجربیات
آنها برگزار می گردد.
جلسات منظم برای بررسی اجتماع در خصوص اینکه مشکلات و رویدادها چگونه
حل می گردند.
جلسات پرسش و پاسخ در خصوص اتفاقات روزانه و مشکلات اساسی بین استف
ها برگزار می گرند. ۲
بودجه کافی در خصوص دوره های آموزشی در زمینه کار در (6/ موجود می
باشد.
دوره های آموزشی مناسب در خصوص کارمندان اداری (0 وجود دارد
صفحه 11:
کارکنان حرفه ای دسترسی کامل به منابع مطالعاتی از قبیل
اینترنت» کتاب» مجله و فیلم های ویدیویی دارند.
استفها آموزشهای تنوریکی بسته به نقش آنان در اجتماع
دریافت می نمایند.
آموزشها شامل تئوری اجتماع درمان مدار که شامل تاريخ و
تعریف اصول و مفاهیم می باشد.
استفها و کارکنان در صورتی که دوره درمانی BIS DO
ننموده اند می بایست یکی دوره کارآموزی را بگذر انند.
آموزش ارائه شده شامل مفهوم اجتماع به عنوان یک روش می
باشد.
صفحه 12:
ساختار يذيرش و ترك اجتماع
اعضاى اجتماع مطالبى در خصوص اجتماع كه حاوى اطلاعاتى در
es ee ake ete همجنين براى
متخصصین فراهم می نمایند.
مطالب فراهم شده شامل توصیف ساده ای از فلسفه اجتماع درمان
مدار» اصول و منطق قوانین می باشد.
مطالب فراهم شده مشتمل است بر توصیف دقیق اهداف اجتماعء
برنامه جاری و روشهای درمانی.
اعضای جدید اجتماع می توانند در صورت تمایل قبل از پیوستن به
DO از مرکز دیدن نمایند.
a اجتماع نسبت به حقوق و وظایف خود مطلع می
دند.
صفحه 13:
همه درمانجویان دارای امتیاز اولیه می باشند . آنها در جریان اين
امر قرار می گیرند که به دست آوردن اين امتیازها در صورت
پیشرفت در ساختار درمانی می باشد.
تمامی درمانجویان پس از پذیرش در اجتماع قرارداد(تعهد نامه)
امضاء می نمایند.
اجتماع یک بسته اطلاعاتی در مورد مقیمانی دارد که اجتماع را
ترك مى نمايند.
درمانجويان در خصوص روشهاى جلوكيرى از عود آموزش مى
درمانجويانى كه زودتر از اتمام دوره درمانى اجتماع را تررك مى
نمايند اطلاعاتى در خصوص روشهاى درمانى ديكر همجنين نحوه
يذيرش مجدد در اجتماع را كسب مى نمايند.
صفحه 14:
۰ مقیمان بی خانمان پس از اتمام دوره در محلهای دیگری که
معمولاً در داخل شهر می باشد زندگی می نمایند با هدف اینکه
بتوانند در مدت اقامت نسبت به یافتن کار و همچنین با کمک
مراکز خدماتی و رفاهی نسبت به تهیه مکانی اقدام نمایند.
صفحه 15:
محیط درمانی
اعضای اجتماع در طول دوره با یکدیگر با احترام رفتار می
نمایند.
اجتماع درمان مدار یک محیط باز و صادقانه را رشد می دهد.
مشکلات و oly حل های ن در اجتماع مورد بحث قرار می
كيرد قبل از اینکه عملی صورت پذیرد. این بحث های به
عنوان يك فرصتى جهت يادكيرى تلقى مى كردد.
مشكلات دشوار بالقوه به صورت باز مورد بحث قرار مى
كيرد.
إعضاى اجتماع به صورت روزانه دركير اداره اجتماع مى
گردند.
صفحه 16:
اعضای اجتماع در فرایند تصمیم گیری شرکت می نمایند.
اعضای اجتماع یکدیگر را ترغیب می نمایند که به صورت باز
در زمینه مشکلات اجتماع که موجب احساسات شدید شده است
صحبت نمایند.
اعضای اجتماع ترغیب می گرددند تا افکار و احساسات خود
را در غالب کلمات بیان نمایند تا اينکه رفتاری را انجام دهند.
اعضای اجتماع ترغیب می گردند که موقعیت های مشابه و
موازی را بین رفتار ها »روابط و ادراکشان را که در بیرون
اجتماع اتفاق افتاده و موقعیتهای مشابه در درون اجتماع را
مقایسه و درک نمایند.
صفحه 17:
تک تک اعضای اجتماع درگیر درمان و تمامی تصمیماتی که
در مورد آنان گرفته شده می گردند.
اعضای اجتماع در خصوص رفتارها و اثراتی که اين رفتارها
بر روی دیگران دارد بازخورد می دهند.
بدك ارراحك سام و 9
درمان مدار وجود دارد.
صفحه 18:
برنامه درمانی
برنامه در سه مرحله اصلی طراحی شده است: مقدماتی» درمان
اصلی و ترخیص.
هر دوره برنامه به طور دقیق اهداف. فعالیتها و انتظارات
تعریف ده انك
زمان هر کار روزانه در گروه های درمانی» فعالیتها و
زمانهای غیر رسمی سپری می گردد.
برنامه شامل گروه های رویاروی می گردد.
هر درمانجو دارای برنامه می باشد.
این برنامه شامل راهکارها برای کار یا تحصیل پس از اتمام
دوره می باشد.
صفحه 19:
احتماع اعضاء را برای یک زندگی مستقلانه در اجتماع
بزرگتر آماده می نماید.
اس بر هی مرش و یی مات رنه
می نماید.
اجتماع دوره آموزشی پیشگیری از عود را ارائه می نماید.
اجتماع دوره های آموزشی بهداشتی را در دو زمینه پیشگیری
و کنترل بیماریهای تهدید کننده را ارائه می نماید.
ester coe tata سل مرا روت دار
به طور مشخص و نحوه ارائه امتیازها و منطق آن تعریف شده
است به طور مثال وضعیت ارتقاء و گرفتن فضای بیشتر.
صفحه 20:
ارتباطات بیرونی
اجتماع درمان مدار در زمینه همکاری بین سازمانى و بين
بخشی موثر بین خدمات بهداشتی » تحصیلی» خدمات اجتماعی
و سازمان های داوطلب نقش فعالی دارد.
اجتماع درمان مدار دوره های آموزشی در خصوص
دانشجویان و متخصصین علاقمند برگزار می نماید.
اجتماع به طور مرتب داده های مربوط به درمانجویان را با
هدف نشان دادن شدت و پیچیدگی مشکلات درمانجویان جمع
آوری می نماید.
حداقل یکی از استف ها مسنول پژوهش می باشد.
مدیریت و سازمان مربوطه از پژوهش در زمینه اجتماع درمان
مدار حمایت می نماید.
صفحه 21:
تفاوتهای بین اجتماع های درمان مدار
در ایران و سایر کشورها
صفحه 22:
فارغ التحصیلان TO
* عدم بکار گیری نیروهای فارغ التحصیل اجتماع درمان مدار.
در صورتیکه سایر کشورها توجه بسیاری به اين پرسنل دارند
و آنها پس گذراندن دوره های آموزشی به صورت تئوریکی و
عملی در این مراکز مشغول به کار می گردند.
صفحه 23:
کثرت پرسنل
* کثرت بیش از حد پرسنل اداری و درمانی به طوریکه در
مواردی تعداد کارکنان مساوی و یا بیش از تعداد درمانجویان
می باشد.
* به نظر می رسد یکی از عواملی که موجب می گردد اجتماع
های درمان مدار در ایران به صرفه اقتصادی نباشد تعداد کثیر
پرسنل می باشد. در صورتیکه عنوان می گردد برای به صرفه
نمودن این مراکز می بایست مدت دوره کاهش داد.
صفحه 24:
نوع درمانجویان
٠ گرایش و تمایل بیشتر به پذیرش درمانجویانی که دارای تمکن
مالی می باشند و یا دارای خانواده هستند.
* به نظر می رسد اين عامل یکی از عواملی می باشد که موجب
گردیده است که تعداد درمانجویان در اکثر مراکز پایین تر از
حد نصاب باشد.
٠ در 210 های موجود در سایر کشورها تعداد درمانجویان
معمولاً بیش از 000 نفر و حتی تا 00060 نفر می باشد و
اکثر اين مقیمان از بی خانمان و یا اصطلاحاً به آخر خط رسیده
های جامعه می باشند.
صفحه 25:
دوره های آموزشی
دوره های آموزشی یکی از مهمترین فاکتورهای مهم در >
ها می باشد.
اين دوره های معمولا به صورت تئوریکی و عملی می باشد.
کلیه پرسنل اعم از اداری و درمانی موظفند در اين دوره های
شرکت نمایند.
این دوره ها شامل دوره های کارآموزی نیز می باشد.
صفحه 26:
ارتباط با سازمانها
ارتباط تنگاتنگ با مراکز دولتی ۰ غیر دولتی و خیرین.
در اين مراكز بخشی از نیازهای مراکز اعم از کادر درمانی و
اداری و مایحتاج روزانه توسط این سازمان ها و افراد تهیه مى
گردد.
همچنین با هدف آشنایی عموم مردم با ۳0 ها مقیمان در
برنامه های ملی و عام المنفعه شرکت فعال دارند.
صفحه 27:
مفاهيم و فلسفه 450
توجه بسیار به مفاهیم و فلسفه DO در مراكز.
یکی از نقاط ضعف عمده در اجتماع های درمان مدار در ایران
که موجب کاهش اثربخشی در درمان می گردد عدم توجه به
مفاهیم اولیه و اصولی درمان در (6/ می باشد.
این مفاهیم شامل موضوع معنویت ۰ اجتماع به عنوان یک
روش و عدم اجرای صحیح روشهای درمانی از قبیل Weir
ot 5 Ou Becert Oeetioc(Pu-Op باشد.
صفحه 28:
“ ne
ساختار و سیستم
* توجه بسیار به سیستم و ساختار در اجتماع درمان مدار.
* یکی دیگر از مشکلات موجود در اجتماع های درمان مدار در
ایران مشکلات ساختاری می باشد. به طوریکه این امر موجب
گردیده است که 0 از مفهوم واقعی دور گردد.
د اس مات تال برع وطلای ere ie a
گردد.
صفحه 29:
دوره ترخیص
* توجه به وضعیت درمانجو پس از دوره اقامت درمانجو در
مرکز.
Re-ediry 2959 اكثريت 170 ها مکان های را برای گذراندن ٠
دارند. در این دوره به درمانجو کمک می گردد که نسبت به
یافتن شغل و محلی برای زندگی اقدام نماید.
صفحه 30:
حرفه آموزی
* توجه بسیار به موضوع حرفه آموزی و امور تحصیلی
درمانجویان,
* برنامه های آموزشی در زمینه حرفه های مختلف که بر اساس
بررسی از قبل صورت گرفته انجام می گردد.
* همچنین برنامه آموزشی در زمینه امور تحصیلی در خصوص
درمانجویانی که کم سواد می باشند و یا اینکه دوره پیش
دانشگاهی را می گذارنند.
صفحه 31:
منابع مطالعاتی
* فراهم نمودن منابع مطالعاتی از قبیل اینترنت»کتاب» مجله و فیلم
های آموزشی.
* همچنین شرکت کارشناسان در سمینارهای ملی و بین المللی در
خصوص ارتباط و انتقال تجربه با سایر کارشناسان,
صفحه 32:
با تشکر از توجه شما
صفحه 33:
You dou vad رلا صل
You vent do tt dour