علوم مهندسی معماری و عمران

استانداردهای طراحی ویلا

پاورپوینت_مطالعات_استانداردهای_طر

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استانداردهای طراحی ویلا”

استانداردهای طراحی ویلا

اسلاید 1: مطالعات استانداردهای طراحی ویلا

اسلاید 2:

اسلاید 3: نورپردازینور پردازی علاوه بر جنبه زیبایی شناختی،دارای ابعاد عملکردی است.

اسلاید 4:

اسلاید 5: کمک به سرعت در فروش ساختمان های مسکونی کاهش هزینه ها افزایش جذابیت نما خیره کننده بودن نورپردازی

اسلاید 6: افزایش شکوه ساختمان مسکونی استفاده از زیبا ترین متریال ها بهترین طراحی نورپردازی ماندگارترین تجهیزات

اسلاید 7: ایجاد محیط مطلوب برای سکونت در بنا نورپردازی بنای مسکونی برای بهبود روند سکونت و بهبود خصوصیات روانشناختی محیط در حالت کلی در این بنا ها باید سعی کنیم از رنگ های قرمز و ارغوانی به ندرت و صرفا در نواحی خاص بهره ببریم.بیشتر سعی شود از رنگ های خنثی و طیف سفید بهره برده و در کنار آن از رنگ های سرد و آرامش بخش همچون طیف های آبی و فیروزه ای و سبز بهره ببریم.همچنین می توان در قسمت های خاص مثل محیط های پذیرایی و آشچزخانه ها از رنگ های گرم نیز بهره برد.

اسلاید 8: آراستن سطوح نور می تواند با برجسته ساختن بافت یا رنگ یک سطح کیفیت بهتری به آن ببخشد و نیز می تواند با انکسار و انعکاس خود الگو بسازد و یا جلوه ی رنگی جدیدی به سطح ببخشد.

اسلاید 9: ایجاد کنتراست بافهم چگونگی کنترل ماهرانه ی آنچه نور داده می شود و آنچه در سایه می ماند پویاترین افه ها دست می یابید.

اسلاید 10: افزودن هیجان کنتراست بین نور و سایه است که باعث ایجاد هیجان می شود.

اسلاید 11: تعیین میزان اســتفاده از نور طبیعی در ســاختمانتعیین میزان اســتفاده از نور طبیعی در ســاختمان از عوامل اثرگذار بر طرح می باشــد. از این رو می توان گفت مهم ترین جزء غیر مادی در فضاهای معماری نور است. نور خورشــید، با اهمیت ترین چشــمۀ نور طبیعی است. بنابراین سعی شود از نور مصنوعی به عنوان مکمل و در ســاعات محدود اســتفاده گردد.

اسلاید 12: بهره گیری بهتر از نور طبیعی محل قرارگیری ساختمان به گونه ای باشد که بهترین استفاده از نور طبیعی انجام شود. هر فضای مسکونی به پنجره یا نورگیر سقف دسترسی داشته باشد. به پنجره هایی که چشم انداز ایجاد می کند اولویت بیشتری بدهید .20درصد از سطح دیوار های هریک از اتاق ها بایستی از شیشه پوشیده باشد.اندازه های نما های شــرقی و غربی ســاختمان را کم کنید و درعــوض اندازه جهت های شــمالی و جنوبی آن را افزایش دهید.در صورتی کــه امــکان طراحــی پنجــره در بخش زیادی از ساختمان ممکن نباشد، نصب نورگیر سقفی در ساختمان های یک طبقه یا سقف آخر ساختمان های 3 تا 5طبقه توصیه می شــود.

اسلاید 13: انواع نورگیرها نورگیرهای ســقفی: نورگیرهای ســقفی امکان خوبی برای دریافت مقدار زیادی نور از دهانه کوچکی حتی در شرایط آسمان ابری فراهم می آورند. این نورگیرها به طور روشنایی را به عمق فضاهای داخلی می رسانند.پنجره سقفی: تنها در اتاق های زیر شیروانی قابل استفاده است.دیوار ها را به عناصر سرزنده و با روح تبدیل میکند.نورپردازی دیواری: نورپردازی دیواری یا کناری در حقیقت همان پنجره ی عمودی ساختمان به منظور داخل شدن نور به فضاهای داخلی است.

اسلاید 14: جهتگیری و جانمایی فضاها در بنای مسکونیفضاهای جنوبی ( خواب ـ غذاخوری ـ تراس ـ پذیرایی )فضاهای مشرقی ( حمام ـwc _سالن ورزشی ) فضاهای مغرب ( پاسیو ـ کتاب خانه ـ هال ـ اتاق بازی )فضاهای شمال غربی ( راه پله ـ انباری ) فضاهای شمال شرقی ( آشپزخانه ـ توالت ـ گاراژ ـ ورودی ) فضاهای جنوب شرقی ( خواب ـ اتاق بیمار) فضاهای جنوب غربی ( راه پله ـ انباری ـ راهرو )

اسلاید 15: اثر نور طبیعی در جهات مختلف به فضای داخلی ساختمان اتاق های رو به شــمالاتاق های رو به شرقاتاق های رو بــه غرباتاق های رو به جنوب

اسلاید 16: نور شمال در معماری ساختمان فضاهایی که رو به شمال هستند (در نیمکره شمالی) نور مستقیم دریافت نمی کنند.نور پراکنده بدون سایه یا انعکاس ایجاد می شود برای کار کردن و نقاشی کردن و تماشای تلویزیون در کارگاه های نقاشی و دفتر کار مناسب است.

اسلاید 17: نور جنوب در معماری ساختماننور خورشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زمستان  است و برعکس آن در تابستان می باشد.نمای جنوبی بهترین جهت یابی برای فضاهای خانگی است یعنی برای محل اتاق نشیمن و فضاهای داخلی خانهبه دلیل انعکاس های این نور روی شیشه ها و سطوح سیقلی مکان مورد نظر همیشه هم نور مناسبی برای کار کردن نیست .نور جنوبی سایه و انعکاس ایجاد می کند و اجازه  می دهد که با حجم ها بازی شود و منظره زیبایی ایجاد می کند .جدا از نتایج فیزیکی نتایج روانی این نور دارد که استفاده مناسب باعث احساس سرزندگی می شود .

اسلاید 18: نور شرق در معماری ساختمان (صبحگاهی) اشعه های آن ضعیف و خنک تر است محل قرار گرفتن اتاق خواب و آشپزخانه و نشیمن و اتاق غذا خوری خوب جهت یابی می شود تا بیشترین استفاده از نور صبحگاهی شود.این نور در زمان معین از دور سایه اجسام را تولید می کند که می توان از این سایه برای تزیین فضا استفاده کرد.

اسلاید 19: نور غرب در معماری ساختمان (غروب)با به اتمام رسیدن روز شدت نور کاسته می شود اما انعکاس ان هنوز وجود دارد .فضاهایی که در مغرب هستند باید از آخرین نورهای عمودی خورشید حفاظت شوند .

اسلاید 20: نورپردازی مصنوعی منابع نور مصنوعی بســته به شــکل آنها به صورت های نقطه ای، خطــی، صفحه ای و یا حجمــی در فضا قرار می گیرنــد.

اسلاید 21: روش های نورپردازینــور پردازی عمومینورپــردازی موضعینورپــردازی متمرکز یا نقطه ای

اسلاید 22: برخی از نکات مهم در خصوص نورپردازی مصنوعی می توان به وســیله نور، فضایی را وسیع تر و یا کوچک تر نمایش داد.در مورد ســطوح مجاور ســعی شــود از تفاوت زیاد شدت روشنایی ســطوح پرهیز شود زیرا این عامل باعث خســتگی چشــم شــده و قابلیت دیــد در این ناحیــه را مختل می کند.انتخاب منابع نوری باید به گونه ای طراحی شــده باشــد که به راحتی بتوان نور اتاق را به اتاق را از یک اتاق نورانی، به یک اتاق آرام وسیله کم نور کننده ها (دیمر) زیاد یا کم کرد و مثلا با نوری ملایم تبدیل نمود.

اسلاید 23: نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم نورپردازی مستقیم: در این روش منابع نوری به طور مستقیم و بدون واسطه فضا را روشن میکنند و نور خیره کننده ای دارند. نورپردازی غیرمستقیم:استفاده از نور غیر مستقیم امکان ایجاد نورهای ملایم را در مواقعی که به آرامش در فضا نیاز داریم فراهم می کند.

اسلاید 24: انواع نورپردازینور پردازی پس زمینه نور پردازی تاکیدی نور پردازی مخفی نور پردازی دکوراتیو

اسلاید 25: نور پردازی پس زمینه نور پس زمینه که به نور محیطی یا نور عمومی نیز شناخته می شود، در حقیقت نور پردازی عملی درون یک اتاق است که دیدن به کمک آن ممکن می شود.

اسلاید 26: نور پردازی تاکیدی زمانی که به سطح سراسری نور پس زمینه ی متناسب با اتاق مورد نظر یعنی نور پردازی عمومی فضا، دست یافتید، این نور پردازی تاکیدی ست که جذابیت و تمرکز آفریده و کنتراست را به اتاق می افزاید.

اسلاید 27: نور پردازی مخفی به عنوان بخشی از نور پردازی پس زمینه یا نور پردازی تاکیدی به حساب می آید و برای پنهان داشتن منبع نور تکنیک های متفاوتی وجود دارد.

اسلاید 28: نور پردازی دکوراتیو نورهای دکوراتیو گزینه هایی صرفاً شخصی و زیبایی شناسانه اند که می توانند بخشی از نور عمومی یا نورپردازی مولد حس و حال را در یک اتاق شکل دهند

اسلاید 29: نورپردازی در فضاهای مسکونی

اسلاید 30: نورپردازی نشیمن بهتر اســت اتاق نشیمن طوری طراحی شــود که حداکثر استفاده از نور طبیعی به ویژه در بعدازظهرها که بیشــتر این فضا مورد استفاده قرار می گیرد انجام بپذیرد. نورپردازی یک اتاق نشیمن عادی باید فضایی آرامش بخش را برای گفت وگوهای جمعی کوچک، ضیافت های جمعی باشد.اگر تماشــای تلویزیون در این فضا مد نظر باشد باید شیوه نورپردازی اتاق با آن سازگار شود و از ایجاد نورهای خیره کننده و وسیع پرهیز کرد.

اسلاید 31: نورپردازی اتاق خواب نورپــردازی اتاق خواب باید جواب گوی کاربردهای گوناگون مانند خوابیدن، تعویض لباس، تماشای تلویزیون، نوشتن، انجام تکالیف بر روی میز تحریر، خیاطی و انجام فعالیت های ورزشی باشــد. در عین حال اتاق خواب اصلی باید جواب گوی نیازهای مجزای دو اســتفاده کننده نیز باشــد.

اسلاید 32: نورپردازی اتاق خواب کودکانروشنایی فضاها با نور طبیعی و شفاف اثر مثبتی بر کودکان دارند. به عبارت دیگر اتاق هایی تاریک با نور مصنوعی و نامناســب اثر نامطلوب در پی خواهند داشــت. از این رو نحوه و میزان روشــنایی در اتاق کودک اهمیت زیادی داشــته و تأثیر مهمی در ایجاد شرایط مطلوب برای مطالعه و آرامش و تمرکزشان دارد.برای تأمین نور مصنوعی در اتاق کودکان شــیوه های مختلفی از جمله استفاده از چراغ های گوناگون با نقش هــای رنگی و جذاب وجود دارد.

اسلاید 33: نورپردازی آشپزخانه توصیه می شود در بخش هایی از آشپزخانه که محل انجام کار است، مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرف شویی و سطوح روی کابینت ها (برای آماده ســازی وسایل آشپزی و مواد غذایی) از نورهای موضعی استفاده شود. وظیفه دیگر این نورپردازی ها ایجاد دید کافی برای دسترســی به کابینت های زیر پیش خوان می باشــد. در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای نمایش ظروف زیبا و تزیینی استفاده می شود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی کانونی دارند.

اسلاید 34:

اسلاید 35: نورپردازی اتاق غذاخوری اولین و مهم ترین وظیفه نورپردازی اتاق غذاخوری تأمین نور کافی برای روشنایی بخشیدن به میز ناهارخوری به میزانی اســت که افراد نشسته به دور آن هم غذای خود و هم چهره افراد دیگر را به خوبی ببینند.به منظور جلوگیری از احساس کم نوری و ایجاد فضاهای خالی در اطراف میز باید پیرامون اتاق با نور عمومی روشن شود.

اسلاید 36: نورپردازی حمام و دست شویی نورپردازی در داخل حمام معمولا ســاده، قابل پیش بینی و غالبا غیرتزیینی اســت. تأثیر نور باید بدون ایجاد سایه باشد تا از مشاهده دشوار محیط جلوگیری نماید و دیدی خوشایند از صورت ایجاد کند .کیفیت رنگی نور لامپ انتخاب شــده باید مناسب باشد تا پوست را به شکل واقعی نشان دهد.

اسلاید 37: سرسراها، راهروها، پله ها و پاگردها این فضاها اغلب نواحی فراموش شده در خانه به حساب می آیند و آخرین نقاطی هستند که مدّ نظر قرار می گیرند، با نورپردازی بی رمق و یا آویزی با فانوس کاغذی کدر به فضایی افسرده بدل می شود، اما با نورپردازی مناسب می توان بیشترین نشاط و سرخوشی را در این فضاها خلق نمود.

اسلاید 38: باغ ها، عرشه ها و محوطه سازی نکته اساسی که نباید فراموش شود این است که تابش یک منبع کوچک نور می تواند در یک باغ تا مسافتی طولانی نفوذ کند. فضای بیرونی را غرقه در نور نکنید، اما در عین حال با تعبیه پریزهای برق کافی امکان افزودن به ظرفیت نورپردازی را فراهم آورید.

اسلاید 39: نیم سایه در معماری ساختماندر نیم سایه ، مرزهای اشیا واضح نیستند و ابهام در تشخیص آنها وجود دارد. نیم سایه محیطی اسرار آمیز را  به وجود می آورد.

اسلاید 40: سایه در معماری ساختماناستادان نقاشی های ناموزون و بی تناسب، مثل زارباران اولین کسانی بودند که فهمیدند برای روشن کردن یک شی بهترین روش سایه زدن اطراف آن نیست همین اثر به معماری منتقل می شود . در یک کلیسا وقتی نور از روزنه های پنجره یا سقف خودش را به فضای داخل می رساند ایجاد سایه می کند و محیطی رمانتیک ایجاد می کند .

اسلاید 41: عرصه به تعدادی از فضاها و عملکردهای سازگار که با هم وابستگی معمــاری داشته و در بخش مشخصی از نقشه طرح ما مکان یابی گردند را عرصه گوییم .

اسلاید 42: فضا هاعرصه خصوصی عبارتند از : اتاق خواب – حمام – اتاق کار – اتاق مطالعه.از مهمترین قسمتهای ساختمــــان مــــی باشد . فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود .عرصه خانوادگی عبارتند از : غذا خوری – آشپزخانه – هال – نشیمن. شامل فضای نشیمن و آشپزخانه میـباشد و در خانـــــه های بزرگتر , صبحــانه خوری نیز به ایـن مجموعه اضــافه میشود . این عرصه رو به آفتاب و فضای حیاط میباشد . در صــورت امکـــــان دسترسی مستقیم به حیاط و بالــکن طراحی میشود .عرصه پذیرایی عبارتند از : پذیرایی – نهارخوریعرصه خدماتی عبارتند از : پارکینگ – موتورخانه – انبارعرصه فضای باز عبارتند از : باربیکیو

اسلاید 43: نشیمنمحل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است .باید رو به آفتــــاب باشد و ارتباط راحتـــی با بالکن و حیاط داشته باشد .باید با ورودی آشپزخانـــه , غذاخـــوری و بالکن ارتبـــاط نزدیک داشته باشد .ضـمن ارتباط با اتاق خواب مستقل ازاتــاق خواب طراحی می شود .

اسلاید 44: آشپزخانه یـــــکی از مهمترین عناصر عملکردی خانه می بــاشد و بـــا توجه به تنوع فعالیتها , وجود لوازم وتجهیزات مدرن , ضرورت استــــفاده از سیستــم های تاسیساتی مهم است.دسترسی آشپزخانه : دسترسی آشپزخانه باید به فضــــای بیــرونی و گاراژ دسترسی راحتی داشته باشد و با بالکن یا پاسیو مرتبط باشد . به اتاق نشیـــمن و فضای صبحانه خوری باید راحت باشد . فضای آشپزخانه باید امکان استفاده از نــــــور و تهویه طبیعی را داشته باشـــد .

اسلاید 45: ارتباط فضــای نشیمن با آشپزخانه برای تقــــویت رابطه بین مـــــــادر و اعضای خانواده می توان رابطه بین نشیمن خانوادگــی و آشپزخانه را به نحوی طراحی کرد که امکان دید از فضای آشپزخانه به نشیمن وجود داشته باشد .فضــــــای آشپزخانه باید استقرار بیشتری داشته باشـــد و مــحل پخت و پز و شست و شو باید از میهمان قابل رویت نبــــاشد .

اسلاید 46: عرصه های زندگی خصوصی و فردی ما به همـان اندازه که احتیاج به هم نشینی با افراد خانواده داریم به همان اندازه نیز احتیاج به داشتن محیط خلوت ( با خود بودن , تفکر و عبادت ) و استراحت داریم . کودکان و نوجوانان نیز فضایی برای انجام تکالیف مدرسه دارند . ( اتـاق فرزند )محل استقرار عرصه های خصوصی و فردی : عرصه خواب شامل اتاق خواب بچه , اتاق خواب والدین , کتابخانه و گاهی هم اتاق خواب میهمان می باشد . ایـن بخش از ساختمان به عنوان خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه , ضمن نزدیکی به فضـــای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه ,معمولا به طور مستقل و دور از پذیرایی میهمان طراحی می شود .بخش خواب باید در قسمت ساکت خانه و دور از صدای مزاحم طراحی گردد و به حمام و سرویس , دسترسی نزدیک داشته باشد .

اسلاید 47: اتاق خواب والدین اتاق خواب اصلی میتواند شامل ۵ حوضه ی خواب , محل نشیمــــن , کمــــــــدهای لباس , حمام و رخت کن باشد در صورت وسیع بودن اتاق خواب می توان به استفاده از نحوه چیدمان مبلمان بخش خواب و نشیمن را از هـــــم جدا کرد .

اسلاید 48: اتاق خواب فرزندان می تواند به عنوان یک مجموعه واحد و مرتبط شامل اتاق های خواب و حمـــــام و توالت در نــــظر گرفتــه شود .نحوه ی جانمایی کمدها در بدنه ی دیوار متصل به حمام مانع انتقال صدای حمـام به اتاق می شود .وجود دو پنجره در بدنه های مختلف می تواند به کوران طبیعی و تهویه ی اتاق کمک کند . هر اتاق شامل کمد لباس , میز مــطالعه و تخت خواب می باشد و مساحت اتاق فرزندان بین ۱۲ الی ۱۵ متر مربع متغییر است.

اسلاید 49: اتاق مطـــالعه و عرصه پذیرایی و مراسم در خانه های معمـــولی از اتـــاق های خواب و نشیــــمن به عنوان اتاق مطالعه استفاده می شود , در خانه هــــــای بزرگتر می توان فضایی را به عنوان کتابخانه اختصاص داد گاهی هم این فضا می تواند با اتاق کار پـــدریا مـــادر ادغام شود . این فضا می تواند در نزدیکی ورودی و نشیمن قرار گیرد .عرصه پذیرایی و مراسم : فضاهای عمومی خانه شامل پذیرایی , غذاخوری و ورودی وسیله ارتباط بیــــن اعضـــای خانواده , افراد فامیـــل , دوستان و همسایگان میباشد .به علاوه این فضاها محل برگزاری جشن ها و مــــراســم ها مـــــی باشد . نـحوه ی دسترسی و ورود به این فضا بخش مهمی از طرح را تشکیل می دهد .

اسلاید 50: ورودیورودی خانه اولین جایی است که ساکنان خانه و میهمانان با آن مواجه می شوند و تحت تاثیر کیفیات مثبت یا منفی آن قرار می گیرند.معرف ارزش های کل خانواده و ساکنان آن باشد .ورودی خانه باید ضمن تامین دسترسی مناسب به خانه , فضای داخلی خانه را از فضای عمومـی جدا نماید.زیبا و راحت باشد.فـــــاقد فضــــاهای بلا استفاده بوده و در شرایط اقلیمی نامطلوب مانع نفوذ سرما , گرما و گرد وخاک شود . ورودی باید دسترســی ساده به نشیمن , پذیرایی , پله های طبقات و آشپزخانه داشته باشد .

اسلاید 51: عرصه خدماتی و پشتیبانیراحتی آسایش زندگی در یک خانه بستگی به پیش بینی و طراحی عناصر خدماتی مورد نیاز مانند : پارکینگ , انبار , موتورخانه و زیرزمین دارد . اگرچه یک خانه ممکن است فقط یکی از این عناصر را داشته باشد.

اسلاید 52:  عرصه فضای باز و خصوصیفضای باز خانه و همچنین فضای نیمه باز خانه بسته به اینکه در ترکیب با کدام یک از حوضه های خصوصی و خانوادگی قرار گیرند به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شوندبهترین راه مواجه شدن با دوگانگی فوق پیش بینی یک حیاط خلوت مرتبط با اوضاع عمومی و یک حیاط بزرگتر برای با حیاط خصوصی امری ضروری است.باید از طریق مکان یابی مناسب فضا ها و استفاده از فضای سبز و محوطه سازی از دید عابران و همسایگان محفوظ بماند . استفاده از آبنما نیز در چنین فضا هایی الزامی است .www.architectfans.com

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید