استراتژی جودویی
اسلاید 1: Judo Strategyاسما سلطانی نژاد
اسلاید 2: Michael Porter Generic Strategyرهبری در هزینهاستراتژی تمایزاستراتژی بخشی
اسلاید 3: Judo Strategyاستراتژی جودویی اولین بار در سال 2002 مطرح شد. شکل جدید و کاربردی تری از استراتژی های رقابتی را به نمایش گذاشت.این ایده بر اساس شباهتهای بالقوه ایکه بین این نوع استراتژی و ورزش جودووجود دارد بنا نهاده شده است.
اسلاید 4: اقتصاد جودویی راهبردی است که به یک شرکت اجازه می دهد که از رقیب بزرگتر به عنوان مزیت برای خود بهره بگیرد.تفکر اصلی پشت این روش تبدیل قدرت رقیب به نقطه ضعف است.اما اقتصاد جودویی محدودیتهای مهمی نیز دارد. اجرای آن بسیار مشکل است و باید گفت که شما نمی توانید رقبای بزرگتر را تهدید کنید. دیگر اینکه باید آنها را متقاعد سازید که منظورتان همان چیزی است که می گویید. اما شاید مهمترین محدودیت اقتصاد جودویی این است که مستلزم کوچک ماندن و دوام آوردن است که این برای بسیاری از مدیران و شرکتها رضایت بخش نیست. اقتصاد جودویی
اسلاید 5: در نتیجه استراتژِی جودویی در جایی راهش را آغاز می کند که اقتصاد جودویی متوقف می شود.
اسلاید 6: در این روش از شیوه های رقابت رودرور که اصولا باب طبع رقبای قوی و بزرگ است اجتناب می شود.در عوض روی سرعت و تفکر خلاق تاکید می شود. با تسلط بر سه اصل حرکت ،تعادل و قدرت اهرمی می توان شانس غلبه بر رقبای قدرتمند در بازار رقابت را افزایش داد.از ده تکنیک بهم پیوسته تشکیل می شود. این تکتیک ها دستورالعمل های سخت و غیرقابل انعطاف پذیری نیستند که لازم باشد مو به مو اجرا شوند بلکه تسلط بر این تکنیک ها و ادغام آنها بنا بر نظر مدیران ارشد آن شرکت هاست که جادوی نهفته در اجرای این تکنیک ها را نمایان می سازد.استراتژی جودویی چیست؟
اسلاید 7: تسلط بر حرکتفن سگ خانگی کوچکشناخت فضای رقابتیحرکات سریع و پی در پی نهایی
اسلاید 8: تکنیک شماره 1-فن سگ خانگی کوچکدر هر نوع رقابت اولین هدف شما اینست که در بازار بمانید،بنابراین استراتژی جودویی به مبارزان توصیه می کند رفتار حد وسط از خود بروز دهند و از مبارزات رودررو که احتمال پیروزی شان کم است خودداری کنند.این توصیه به مذاق خیلی از مدیران خوش نمی آید، در یک بازار شلوغ اغلب گفته می شود شما باید فریاد بزنید تا دیگران صدایتان را بشنوند.شما باید جسور باشید تا بتوانید مشتری را جذب کنید و اغلب این به معنی حمله رودررو و مستقیم با غولهای بازار است.
اسلاید 9: تکنیک شماره 2- شناخت فضای رقابتیفن سگ خانگی کوچک عمدتا در مورد دفاع است، در تکنیک شناخت فضای رقابتی وارد عمل می شوید. و با مشخص کردن یک فضای رقابتی می توانید پیشگام این معرکه باشید. بسیاری از شرکت ها با یادگیری اینکه چگونه در یک سری مهارت های کلیدی مانند کاهش هزینه، سرآمد باشند، به پیشرفت رسیده اند.رقابت با یک رقیب قدرتمند در چیزی که او در انجامش مهارت زیادی دارد و آن را به بهترین نحو انجام می دهد نتیجه اش باخت است.اما هر قهرمان نقاط ضعفی هم دارد که وجود این نقاط ضعف اغلب به این علت است که او شدیدا بر قدرت های اصلی اش سرمایه گذاری کرده است.از این نقاط ضعف به منظور تعیین بازی ای که می توانید برنده آن باشید استفاده کنید.
اسلاید 10: تکنیک شماره 3- حرکات سریع و پی در پی نهاییبا ترکیب دو تکنیک اول ”حرکت“،شما فرصت می یابیدکه به دنبال آن،برای تثبیت موقعیت تان از انجام حملات پی در پی استفاده کنید.در آینده نه چندان دوررقبای شما حقیقت را در مورد فن سگ خانگی کوچک در خواهند یافت و به یک فضای رقابتی جدید خواهند پرداخت.پس با انجام حرکات سریع و پی در پی نهایی می توانید این روز را به تعویق بیاندازید و از پیشگام بودن در بازار نهایت استفاده را ببرید.
اسلاید 11: کنترل تعادلوقتی توسط حـریف کشیده می شوید، وی را هل دهید.از مقابله به مثل خودداری کنید.بچسب به حریفیوکمی“”UKEMI تمرین کنید.
اسلاید 12: تکنیک شماره 4- بچسب به حریفبا چسبیدن به حریف،زودترر از اینکه او اقدام به اینکار کند در رقابت و مبارزه پیش دستی کنید.با این تکنیک شما بدون اینکه بجنگید شانس پیروزی خود را افزایش می دهید.راههای بسیاری برای چسبیدن به حریف وجود دارد. اگر می خواهید که از نبرد در آینده جلوگیری کنید، با رقبای آینده تان شریک شوید با قرارداد همکاری امضا کنید.
اسلاید 13: تکنیک شماره 5- از مقابله به مثل (تلافی) خودداری کنید.غریزه شما تلاش می کند از غلبه حریف بر شما جلوگیری کند.اما بعنوان یک جودو-استراتژیست، آخرین چیزی که اتفاق می افتد اینست که در یک مبارزه تلافی جویانه یا یک جنگ فرسایشی در گیر شوید.بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرد چه حملاتی را و چگونه انجام دهید باید حریف خود را بدقت بشناسید.در مواردی شما به راحتی می توانید برتری رقیبتان را خنثی کنید و مجددا قدرت را بدست گیرید اما اگر هماهنگی با حرکات رقیب به معنی وارد شدن به یک جنگ فرسایشی باشد، در برابر این حس مقاومت کنید.
اسلاید 14: تکنیک شماره 6- وقتی توسط حریف کشیده می شوید وی را هل دهید.چسبیدن به حریف و جلوگیری از مقابله به مثل به شما کمک می کند احتمال حمله و یا تاثیر آنرا به حداقل برسانید.فن هل دادن رقیب در حین کشیده شدن در واقع به شما کمک می کند که نیروی رقیب را به سود خود بکار برید و یک قدم جلو بیفتید.در واقع با افزودن محصولات ،خدمات و تکنولوژی رقیب به حمله خود،میتوانید تعادل وی را بر هم بزنید و اورا با یک انتخاب دردناک و ناخوشایند مواجه سازید : که باید استراتژی اولیه اش را رها کند و یا شکست آن را نظاره گر باشد.
اسلاید 15: تکنیک شماره 7- یوکمی UKEMI تمرین کنیددر جـــــودو، یوکمی تکنیک افتادن بی خطر است و به میزان بسیار اندکی باعث کاهش برتری شخصی که می افتد ، نسبت به حریف می شود که درواقع هدف آن برگشت موثرتر شخص به مبارزه است. یوکمی اولین تکنیکی است که نوآموزان جودو یاد می گیرند و یک اصل بسیار مهم در استراتژی جودو است. مهم نیست که به عنوان یک استراتژیست چقدر ماهر هستید. احتمال کمی وجود دارد که شما در هر نبردی پیروز شوید. اما باخت موقتی در یک نبرد ، به شکست در کل جنگ منجــــــر نمی شود. با یک عقب نشینی استراتژیک، می توانید منابع خود را بازیابی کنید و مجدداً در موقعیت بهتری برای مقابله با حریف آماده شوید.
اسلاید 16: تسلط بر قدرت اهرمیامتیازات حریفتان را بالا ببریدشركای حریف تان را بالا ببرید رقبای حریفان تان را بالا ببرید
اسلاید 17: تکنیک شماره 8- امتیازات حریفتان را بالا ببرید.هر چیزی که به منزله سرمایه گذاری مهم تلقی می شود مانعی در برابر تغییر است.شما با استفاده از این موانع می توانید قدرت نفوذی را که برای پیروز شدن است بیابید.در اجرای این تکنیک، هدف شما یافتن حرکاتی است که امتیازات حریف تان را تبدیل به نقطه ضعف می کند.
اسلاید 18: تکنیک شماره 9- شرکای حریفتان را بالا ببرید.علاوه بر سرمایه گذاری در سرمایه های ارزش آفرین،بسیاری از حریفان قدرتمندشبکه های متشکل ازتامین کننده ها،توزیع کننده ها و تکمیل کننده ها را بوجود می آورند.یا بهره گیری از اختلافات بین آنها شما می توانید شرکای یک حریف را تبدیل به دوستان بی معرفت کنید.بین متحدان قدیمی اختلاف بیندازید و شرایطی ایجاد کنید که از نظر علایق هیچ تناسبی با یکدیگر نداشته باشند ،حتی بین گروه هایی که استوار هستند شکافی برای نفوذ وجود دارد که دوستان را تبدیل به بی معرفتها کند!
اسلاید 19: تکنیک شماره 10 - رقیبان حریفتان را بالا ببرید.به رقبای حریفتان اجازه بدهید تا حریفتان را با انجام حملات دایمی ضعیف تر کنند. در واقع دشمن دشمن من ،دوست من است.اما استراتژیست های جودویی فقط عقب نمی نشینندتا نظاره گر آن باشند که کس دیگری کارشان را انجام دهد.با حفظ حالت تهاجمی خود، می توانید از استراتژی استفاده از رقبای حریفتان بهره ببرید و با اینکار رقابت برای حریفتان دشوار می شود.راههای بسیاری برای بالا بردن رقبای حریف وجود دارد.شما می توانید ارزش محصولات رقبای حریفتان را افزایش دهید.
اسلاید 20: جودو استراتژیست ها: مدیران سطح پنجم سطح پنجم - جودو - استراتژیست: با آمیزه ای فروتنی فردی و جسارت حرفه ای به دستاوردهای عالی و پایدار دست می یابد.سطح چهارم - مدیر با نفوذ: مسئولیتهای خود را انجام می دهد، دیدگاه روشن و گیرایی را به شدت دنبال و معیارهای عملی عظیم تری را ایجاد می کند. سطح سوم - مدیر کارآمد: افراد و نیروها را به پیگیری موثر و پربازده اهداف از پیش تعیین شده سوق می دهد. سطح دوم - عضو گروه مشارکت: توانمندیهای فردی را صرف رسیدن به اهداف می کند و در یک کارگروهی به طور موثر با دیگران همکاری دارد.سطح اول - فردی با توانمندیهای فوق العاده: با کمک استعداد، علم، مهارت و عادات کاری شایسته، همکاری موفقیت آمیزی از خود نشان می دهد.
اسلاید 21: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.