مشاهده سبد خرید و ادامه جهت پرداخت “استراتژی در سازمان” به سبد خرید شما افزوده شد.
کسب و کار مدیریت و رهبری

استراتژی در سازمان

strategic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استراتژی در سازمان”

استراتژی در سازمان

اسلاید 1: مقدمه:تحولات: اتحاد كشورها، جنگ‌ها، جهاني شدن اقتصاد و بازار و ...پيشرفت‌ها: اطلاعات، دانش، تكنولوژي و تكنولوژي اطلاعات (IT)جهاني شدن اقتصاد و بازار، شدت گرفتن رقابت، بقاء، رشد و سودآوري و ...كسب توان رقابت منطقه ای و جهاني و ...

اسلاید 2: Where were we ?Where are we ?Where are we going ?Past Present Future

اسلاید 3: استراتژی در مفهوم نظامی هنر آرايش (طراحی) و رهبری (فرماندهی) عملياتی است که ارتش در يک جنگ بدانها مبادرت خواهد کرد. استراتژي الگوي پاسخ سازمان به محيط خود در طول زمان مي باشد. استراتژی سازمان الگوی تصميمات سازمان است که بيانگر و مشخص کننده اهداف و مقاصد سازمان و منشاء سياست های اصلی و برنامه هايي برای نيل به اين هدفها است.تعريف استراتژي

اسلاید 4: تفاوت حوزه امور استراتژيك و غير استراتژيك امور استراتژيك يا موضوعات استراتژيك داراي سه ويژگي هستند كه آن را از امور غير استراتژيك متمايز مي سازد . اين سه ويژگي عبارتند از : بلند مدت هستند. در محيط رقابتي قرار دارند. براي سازمان نقش حياتي دارند.بقاء سازمان به آن بستگی دارد.

اسلاید 5: تحولات: اتحاد كشورها، جنگ‌ها، جهاني شدن اقتصاد و بازار و ...پيشرفت‌ها: اطلاعات، دانش، تكنولوژي و تكنولوژي اطلاعات (IT)جهاني شدن اقتصاد و بازار، شدت گرفتن رقابت، بقاء، رشد و سودآوري و ...كسب توان رقابت منطقه ای و جهاني و ...ضرورت بهره گیری از رویکرد استراتژيك

اسلاید 6: مزاياي بهره گیری رویکرد استراتژيك• قبل از پيش آمدن مشكلات احتمالي از وقوع آنها خبر مي‌دهد. • تغييرات را مشخص كرده و شرايط عكس‌العمل در برابر تغييرات را فراهم مي‌كند. • به م علاقمندی مديران و درك روشن‌تري از سازمان كمك مي‌كند. • قالبي براي بازنگري اجراي برنامه و كنترل فعاليتها ارائه مي‌دهد. • به مديران كمك مي‌كند كه تا در راستاي اهداف تعيين شده تصميمات اساسي را اتخاذ كنند. • به نحو مؤثرتري زمان و منابع را به فرصت‌هاي تعيين شده تخصيص مي‌دهد. • هماهنگي در اجراي تاكتيكهايي كه برنامه را به سرانجام مي‌رسانند بوجود مي‌آورد. • زمان و منابعي را كه بايد فداي تصحيح تصميمات نادرست و بدون ديد بلندمدت گردند، به حداقل مي‌رساند. • ترتيب‌دهي اولويتها را در قالب زماني برنامه فراهم مي‌آورد. • مزيتي براي سازمان در مقابل رقيبان به دست مي‌دهد. • مبنايي براي تعيين مسئوليت افراد ارائه داده و به موجب آن افزايش انگيزش را باعث مي‌شود. • تفكر آينده‌نگر را تشويق مي‌كند.

اسلاید 7: ابعاد تصميمات استراتژيك موضوعات استراتژيك به تصميمات مديريت عالي نياز دارد. موضوعات استراتژيك مستلزم تخصيص مقادير زياد از منابع شركت است . موضوعات استراتژيك اثر عمده اي بر پيشرفت بلند مدت سازمان دارند. موضوعات استراتژيك آينده نگر هستند. موضوعات استراتژيك معمولاً پيامدهاي چند وظيفه اي يا چند بنگاهي دارند. موضوعات استراتژيك در نظر گرفتن عواملي كه در محيط خارجي سازمان هستند را ضروري مي سازند.

اسلاید 8: پيش نيازهاي استقرار مديريت استراتژيك 1. وجود ثبات نسبي در محيط بازرگاني2. دسترسي به اطلاعات مورد نياز 3. باور مديران عالي وپشتيباني آنها از مطالعات و برنامه هاي استراتژيك 4. وجود ثبات در مديريت سازمان 5. وجود منافع مالي و فني مورد نياز 6. وجود فضاي آزاد و رقابتي

اسلاید 9: تعيين افق برنامه ريزيافق برنامه ريزي عبارتست از زمان لازم و مناسب براي اجراي يك تغيير استراتژيك عمده براي تعيين افق برنامه ريزي ؛ همچنين بايد توجه داشت كه افق برنامه ريزي : نه آنقدر دور باشد كه در دام تغيير و تحولات گرفتار آيد و همه چيز نادرست از آب درآيد .و نه آنقدر نزديك كه فرصتهاي موفقيت در بلند مدت از دست برود.

اسلاید 10: 11چرخه دمينگP برنامه ريزي َA اقدام اصلاحيD اجرا بررسي Cسازمان1243

اسلاید 11: تدوين استراتژياجراي استراتژيارزيابي استراتژيمراحل سه گانه فرايند مديريت استراتژيكتدوين استراتژيچشم انداز ومأموريتفرصت ها و تهديدهاقوت ها و ضعف هااهداف بلند مدتاستراتژي هاي بديلانتخاب استراتژي

اسلاید 12: اجراي استراتژيارزيابي استراتژياهداف سالانهخط مشي هابرانگيختن كاركنانتخصيص منابعاندازه گيري عملكرداقدام اصلاحي بازبيني محيط بيروني و دروني

اسلاید 13: بررسي محيط بيرونينزديكدوربين الملليشناسايي عوامل استراتژيكفرصتهاتهديدهاتدوين جديدارزش‌هاچشم‌اندازماموريتاهداف شناسايي عوامل استراتژيكَُُنقاط قوتنقاط ضعفبررسي محيط درونيارزيابي فعليارزشهاچشم‌اندازماموريتاهداف استراتژيهاتدوين استراتژياجراي استراتژيSWOTSPACEIEمدل مفهومي برنامه ريزي استراتژيك

اسلاید 14: به مجموعه تصميمات و فعاليتهايي كه در راستاي تدوين، اجراء و كنترل استراتژي جهت دستيابي به اهداف سازمان صورت مي گيرد، مديريت استراتژيك مي گويند . مديريت استراتژيك عبارت است از برنامه اي هماهنگ، جامع و پيوسته كه تواناييهاي ممتاز سازمان را با محيط ارتباط مي دهد و منظور از آن تحقق هدفهاي سازمان در چارچوب اجراي صحيح مديريت است . يعني : مديريت استراتژيك = برنامه ريزي استراتژيك+ اجراء + كنترلتعريف مديريت استراتژيك

اسلاید 15: چشم اندازآينده اي واقع گرايانه، محقق الوقوع و جذاب براي سازمان؛ يا بيان صريحسرنوشتي كه سازمان بايد به سوي آن حركت كند. چشم انداز سازمان بيانيه اي (شفاهي يا كتبي) است كه از سوي عالي ترين سطح مديريت سازمان تدوين مي شود. اين بيانيه درك مديريت را از آينده مطلوب سازمان نشان مي دهد و نشان دهنده نوع اقداماتي است كه مي بايد براي ساختن آينده سازمان و تحقق مأموريت آن انجام داد.

اسلاید 16: کارکردهاي چشم اندازتعهد ايجاد مي کند و انرژي مي دهد. به زندگي کارکنان معني مي بخشد. استاندارد برتر را شناسايي مي کند. حال و آينده را به هم پيوند مي دهد.

اسلاید 17: تدوين چشم انداز مناسبآينده نگري (تناسب با زمان) آرمانگرايي(انجام کار در استاندارد بالا) تناسب با سازمان انعکاس دهنده آرزوهاي بزرگ (روشن کننده جهت و هدف) شوق انگيز بودن و ايجاد تعهد در کارکنان منحصر به فرد بودن بلندپروازانه بودن(نمايانگر گسترش افق سازمان)

اسلاید 18: تعريف مأموريت سازمانمأموريت سازمان به دليل (يا دلايلي) كه براي آن سازمان وجود دارد مي پردازد و جهت استراتژيك را براي سازمان فراهم مي سازد.

اسلاید 19: مؤلفه هاي مأموريت سازمانمشتريان و ارباب رجوعمحصولات / خدماتقلمرو يا حوزه فعاليتتوجه به بقاء و رشد فلسفه وجوديويژگي ممتازتوجه به تصور يا ذهنيت افرادتوجه به كاركنانتكنولوژي

اسلاید 20: كاربرگ بررسي مأموريت فعلي سازمان / شركت .......................... مأموريت فعلي سازمان / شركت:       ارزيابي مأموريت فعلي سازمان / شركت در خصوص هر يك از شاخص هاي ذيل مشخص نماييد.نامطلوب ----------- امتياز ----------- مطلوبشاخص ها10987654321          توجه به مشتريان          توجه به خدمات          حوزه جغرافيايي ارائه خدمت /قلمرو فعاليت          توجه به بقاء رشد و سودآوري          توجه به فلسفه وجودي          توجه به ويژگي ممتاز          توجه به تصور افراد (مردم)          توجه به كاركنان

اسلاید 21: كاربرگ بررسي مأموريت آتي سازمان / شركت .......................... مأموريت آتي سازمان / شركت:       ارزيابي مأموريت آتي سازمان / شركت در خصوص هر يك از شاخص هاي ذيل مشخص نماييد.نامطلوب ----------- امتياز ----------- مطلوبشاخص ها10987654321          توجه به مشتريان          توجه به خدمات          حوزه جغرافيايي ارائه خدمت /قلمرو فعاليت          توجه به بقاء رشد و سودآوري          توجه به فلسفه وجودي          توجه به ويژگي ممتاز          توجه به تصور افراد (مردم)          توجه به كاركنان

اسلاید 22: ويژگيهاي اهداف1- مشخص، خاص و ويژه 2- قابليت اندازه گيري3- قابليت کاربردي4- واقعي، غير ذهني5- محدوديت منابع و زمان6- قابليت انعطاف پذيري7- قابل فهم بودن8- قابل قبول بودن

اسلاید 23: حوزه هاي تدوين اهداف بلند مدت1- سودآوري 2- بهره وري3- موضع رقابتي 4- پيشرفت كاركنان 5- روابط كاركنان 6- رهبري تكنولوژيكي7- مسئوليت اجتماعي

اسلاید 24: حوزه‌هاي تدوين اهداف بلندمدتمشتريانسودآوري فروشكاركنانتكنولوژيهاي نوينمسئوليت اجتماعيخدمات بهره‌وريفضاي فيزيكي و تجيهزات سخت افزاري و نرم افزاريو ...

اسلاید 25: 26وضعيت كمي و كيفي منابع مالي، انساني و تسهيلات فيزيكي سازمان را نشان مي دهد و در واقع نقاط ضعف و قوت سازمان را در ابعاد مختلف نشان مي دهد (نيروي انساني، ساختار سازماني، فرايندهاي سازماني، فرهنگ سازماني، مديريت، بازاريابي، امور مالي/ حسابداري، توليد/ عمليات، سيستم اطلاعات، تحقيق و توسعه) محيط داخلي سازمان

اسلاید 26: Remote Environment Economic Social / cultural Political / Legal Technological International Industry Environment Potential Rivalry Suppliers Buyers Substituted Operational EnvironmentCustomers Competitors Creditors Labor Market Suppliers OrganizationExternal Environment

اسلاید 27: بررسي محيط بيروني مشاوره دانشجوييمحيط قانوني – سياسيمحيط اقتصادي كشورمحيط اجتماعي/فرهنگيمحيط تكنولوژيكسازمانهاي همجوار محيط بين المللو ...

اسلاید 28: Potential EntrantsSubstitutesBuyersSuppliersIndustry CompetitorsRivalry AmongExisting FirmsBargaining Power of SuppliersThreat of New EntrantsBargaining Power of BuyersThreat of Substitute Products or Services

اسلاید 29: در مباحث استراتژي سه سطح استراتژي وجود دارد كه عبارتند از : استراتژي سطح بنگاه (شركتي) استراتژي سطح كسب و كار (تجاري) استراتژي سطح وظيفه اي سطوح استراتژي

اسلاید 30: مدعيان درونيمديران ارشد هيأت مديره سهامدارن كاركنان مدعيان بيرونيمشتريان (ارباب رجوع) عرضه كنندگان دولت(حكومتهاي محلي) اتحاديه ها رقبا انجمن هاي محلي مردم بيانيه رسالتتعريف كسب و كاراهداف اصليمباني فلسفيتدوين استراتژيارتباط بين رسالت، صاحبان منافع و استراتژيها

اسلاید 31: تعريف كسب و كار : Business Definitionتعريف كسب و كار يكي از عناصر بيانيه رسالت (مأموريت) بوده و به طور صريح و شفاف ماهيت فعاليتي سازمان را نشان مي دهد. بدين منظور براي تعيين چنين ماهيتي سئوالات زير مطرح مي شود : با چه نوع تكنولوژي (صلاحيتهاي متمايز) نياز مشتريان(تنوع محصولات و خدمات) گروه مشتريان (بخشبندي بازار) نياز چه كسي (كساني) برآورده مي شود؟ چه نياز برآورده مي شود ؟ چگونه نيازهاي مشتريان برآورده مي شود؟

اسلاید 32: بنابراين: وظيفه اخلاقي سازماني عبارتند از : در تصميمات استراتژيك عنصر اخلاقي در نظر گرفته شود . اهميت دادن به كاركردهاي اخلاقي در تصميمات استراتژيك قبل از اقدام به هر گونه عملياتي توسط مديران . استراتژي و ارزشهاي اخلاقي ( Strategy and Ethics) هدف از ارزشهاي اخلاقي سازمان در اختيار گذاردن ابزار لازم به افراد در مواجه به پيچيدگي اخلاقي و ايجاد تفكر و تعيين كاربردهاي اخلاقي در تصميم گيريهاي استراتژي .

اسلاید 33: ارزشهای سازمانیارزش هاي بنيادي اصول اعتقادي و اخلاقي اساسي سازمان است ارزشهاي بنيادي اهميت ذاتي دارند و نه توجيه اقتصادي. ارزشهاي بنيادي به سادگي با تغيير شرايط تغيير نمي‌كنند. ارزش­هاي بنيادي واقعي حتي در صورت بروز ضرر نيز ترك نمي‌شوند. ارزش­هاي بنيادي را نبايد با سياستهاي كاري كه ارزش پايدار نيستند (نظير كيفيت، اگر واقعاً ارزش نباشد) اشتباه گرفت. نكته مهم در ارزشهاي بنيادي اين است كه بايد عميقاً مورد اعتقاد و عمل مديران سازمان باشد. اين متن مي‌تواند به عنوان مبناي منشور اخلاق انساني- حرفه­اي کارکنان سازمان پذيرفته و تبليغ شود.

اسلاید 34: ذینفعان یا ذی مدخلان ذینفع کیست ؟ذینفع هر فرد یا نهادی که :از سازمان انتظار و توقع دارد و سازمان برای پاسخگوئی به نیازهای آنها بوجود آمده است تحت تاثیر برنامه های سازمان قرار میگیرد اثر می تواند مثبت یا منفی باشد شدت اثر میتواند کم یا زیاد باشد

اسلاید 35: Stakeholders effects:Internal External Effect organizationEffected by organizationEffect organizationEffected by organizationnegative issue- degreepositive issue - degreenegative issue- degreepositive issue - degreenegative issue- degreepositive issue - degreenegative issue- degreepositive issue - degree

اسلاید 36: نقشه ذينفعان سازمانداخليخارجي اثرمثبتاثر منفي اثر گذاريسازماناثر پذيري سازمان

اسلاید 37: سازمان دروني بيرونيرابطه اثر گذاريرابطه اثر پذيرينمودار ساختاري ذينفعان

اسلاید 38: نمودار شماره 1) نقشه ذينفعان مثبتمنفيداخليخارجي

اسلاید 39: مرحله مداخله و حضور ذينفعانبررسي نيازهاي سازمانيتدوين رسالت و اهداف كلانآناليز دروني و بروني سازمانتدوين پروژه ها و برنامه هاي سازماني با توجه به نوع تعامل

اسلاید 40: كاركنانشركتسازمان‌هايبالادستيسهامدارشركتهايوابستهپيمانكاران وشركاي تجاريمشترياننمايندگانجامعهتحليل ذي‌نفعان

اسلاید 41: تحليل ذي‌نفعانجهت‌گيري استراتژيك متاثر از تعادل آگاهانه بين خواسته‌ها و مديريت تعامل‌هاي ذي‌نفعان سازمان مي‌باشد. ورودي‌هاي اين مرحله:فهرست ذي‌نفعان سازمان كه مهم‌ترين تعامل‌ها را برقرار مي‌سازندخواسته‌هاي ذي‌نفعان و انتظاراتي كه مايلند سازمان برآورده نمايداهرم‌هاي تأثيرگذار و نفوذ ايشان براي پيشبرد وظايف سازمان و يا موانعي كه در مسير آن مي‌توانند ايجاد كنندو خروجي‌هاي آن:نحوه تعامل و قدرت چانه‌زني ايشان با سازماناولويت‌بندي خواسته‌هاي مختلف ذي‌نفعانمسايل استراتژيك جاري كه سازمان با آن درگير مي‌باشد.

اسلاید 42: دستورات و تكاليف (Mandates)پيش از اينكه سازمان بتواند رسالت و ارزش‌هاي خود را تعريف كند، بايد به دقت بداند كه ذي‌نفعان سازمان، آن را به انجام دادن و يا انجام ندادن چه كارهايي مكلف مي‌سازند. ممكن است اين الزامات در قوانين و مقررات، اساسنامه يا منشورها گنجانده شده باشند (دستورات و تكاليف رسمي) و يا به صورت غيررسمي و در قالب هنجارها براي سازمان الزام‌آور باشند.سازمان بايد:دستورات و تكاليف رسمي و غيررسمي را كه سازمان با آنها مواجه است، جمع‌آوري نمايد.مواردي را كه بر اثر دستورات و تكاليف الزام‌آور است، تعبير و تفسير كند.مواردي را كه به موجب دستورها و تكاليف نفي نمي‌شوند، روشن سازد (قلمرو آزاد).

اسلاید 43: مرحله مداخله و حضور ذينفعانبررسي نيازهاي سازمانيتدوين رسالت و اهداف كلانآناليز دروني و بروني سازمانتدوين پروژه ها و برنامه هاي سازماني با توجه به نوع تعامل

اسلاید 44: ماتريس بررسي عوامل داخلي رتبه: خيلي ضعيف = 1 قوي = 3 ضعيف = 2 خيلي قوي = 4

اسلاید 45: ماتريس بررسي عوامل خارجي رتبه: واكنش خيلي ضعيف = 1 واكنش عالي = 3 واكنش ضعيف = 2 واكنش خيلي عالي = 4

اسلاید 46: محيط داخليمحيط خارجيSWOTتابلوي

اسلاید 47: 48ماتريس TOWS چهار دسته استراتژي حاصل از بررسي نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدها:استراتژي هاي WOاستراتژي هاي WTاستراتژي هاي SOاستراتژي هاي STتهديدها فرصت هانقاط ضعف نقاط قوت(TOWS)Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats (SWOT)

اسلاید 48: نشان دهنده جهت گيری سازمان است : چهار خانه(IE)ماتريس داخلي و خارجيمحافظه کارانهWO 4 1 1 5/2 5/2 رقابتیST تهاجمیSO تدافعیWTنمره نهايي ماتريس ارزيابي عوامل داخلي (IFE)نمره نهايي ماتريس ارزيابي عوامل خارجي (EFE)

اسلاید 49: 50استراتژي SOاستراتژي هاي SOتهديدها فرصت هانقاط ضعف نقاط قوت(TOWS)با استفاده از قوت هاي دروني شركت از فرصت هاي بيروني بهره برداري كنيداستراتژي WOاستراتژي هاي WOتهديدها فرصت هانقاط ضعف نقاط قوت(TOWS)با استفاده از فرصت هاي بيروني نقاط ضعف را بهبود بخشيد.

اسلاید 50: 51استراتژي STاستراتژي هاي STتهديدها فرصت هانقاط ضعف نقاط قوت(TOWS)با استفاده از قوت هاي شركت اثر تهديدهايبيروني را از بين برده يا كم كنيد.استراتژي WTاستراتژي هاي WTتهديدها فرصت هانقاط ضعف نقاط قوت(TOWS)تكنيكهاي دفاعي به كاهش ضعف هاي درونيو اجتناب از تهديدهاي بيروني كمك مي كند.

اسلاید 51: 52مراحل تهيه ماتريس TOWS فرصت هاي مهم بيروني شركت را فهرست كنيد؛ تهديدهاي مهم بيروني شركت را فهرست كيند؛ نقاط اصلي قوت دروني شركت را فهرست كنيد؛ نقاط اصلي ضعف دروني شركت را فهرست كنيد؛ نقاط قوت و فرصت ها را با هم مقايسه كرده، استراتژي هاي SO حاصله را ثبت كنيد؛ نقاط ضعف و فرصت ها را با هم مقايسه كرده، استراتژي هايWO حاصله را ثبت كنيد؛ نقاط قوت و تهديدها را با هم مقايسه كرده، استراتژي هاي ST حاصله را ثبت كنيد؛ نقاط ضعف و تهديدها را با هم مقايسه كرده، استراتژي هاي WT حاصله را ثبت كيند.

اسلاید 52: 53نهادينه كردن استراتژيهدفهاي ساليانه،‌ استراتژي هاي وظيفه اي يا بخشي و خط مشي ها، وسايل مهمي براي اجراي استراتژي اصلي شركت هستند.اما اگر قرار است استراتژي به طور اثر بخش اجرا شود، بايد نهادينه شود يعني بر زندگي روزمره شركت تاثير گذارد.سه مولفه شركت كه وسايل اساسي بلند مدت را براي نهادينه كردن استراتژي فراهم مي سازند:1- ساختار سازماني شركت2- رهبري شركت3- فرهنگ شركتمديريت اثر بخش اين سه باعث اطمينان از نفوذ استراتژي در زندگي روزمره شركت خواهد شد.

اسلاید 53: والسلام و با تشكر

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید