کسب و کار

استرس در محیط کار

stress_dar_mohite_kar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استرس در محیط کار”

استرس در محیط کار

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: استرس در محیط کاروراهکارهایی جهت کاهش آن

اسلاید 3: تعریف استرس در محیط كار تغییردرفعالیت های كاری همچون فن آوری جدید یا تغییراهداف،ممكن است باعث ایجاد استرس شود یا به درون ساختارسازمان راه یابد.استرس سازمانی را می توان با مقیاس كارگریزی و كیفیت كار اندازه گیری كرد.

اسلاید 4: استرس سازمانی استرس روی سازمان ها و افراد موجود در آن تأثیر می گذارد. تأثیر استرس سازمانی با افزایش میزان كارگریزی ، تعویض زود هنگام كاركنان ، ارتباط نامناسب با ارباب رجوع ، كاهش میزان امنیت شغلی ، عدم سلامت محیط كار ، كنترل ضعیف كیفیت محصولات و .... ارتباط دارد.  به بیان دیگر هرچه میزان استرس سازمانی بالاتر باشد، عوامل ذكر شده از فراوانی بیشتری برخوردارند. چنانچه میزان استرس سازمانی به طور چشمگیری افزایش یابد، فرد ممكن است مبتلا به سندرم سازمانی شود. این سندرم ( به طور كلی سندرم به  تعدادی از خصوصیات ، رویدادها یا رفتارها كه به نظر می رسد با هم دیده می شوند یا به نحوی وابسته و هماهنگ هستند گفته می شود و به طور اختصاصی تر به مجموعه علائمی گفته می شود كه با هم دیده می شوندو می توان آنها راحاكی از یك بیماری یا نابهنجاری خاص تلقی نمود.)،زمانی ایجاد می شود كه فرد اجازه ابراز عقیده نداشته باشد،امكان تخلیه هیجان فراهم نباشدوامنیت شغلی وی به حداقل ممكن رسیده باشد.

اسلاید 5: تشخیص علایمالف- علایم جسمی برخی علایم جسمی استرس مانند فشار خون یا بیماری قلبی می تواند سلامت انسان را تهدید كند. علایم جسمی ضعیف تری نیز وجود دارد كه از جمله می توان به بی خوابی ، احساس خستگی دایم ، سردرد ، جوش های صورت ، اختلالات گوارشی ، زخم ، قولنج ، بی اشتهایی ، پرخوری و گرفتگی عضلانی اشاره كرد. بیشتر این علایم گاهی اوقات بعد از یك اتفاق استرس زا روی می دهد. سایرعلایم استرس سریع تر بروز می كنند مانند : تهوع ، تنگی نفس یا خشكی دهان . البته تمام این علایم ممكن است با عوامل دیگری به جز استرس بروز كند. اگر شما یا همكارتان به طور طبیعی مستعد سردرد هستید مراقب باشید كه مبادا نتایج استرس بالا ، در رفتار شما با همكارتان مشهود شود.

اسلاید 6: ب- علایم عاطفیعلایم عاطفی استرس شامل تندخویی كلی ، اضطراب های ناگهانی و شدید ، یأس ، عدم تمایل به مزاح و شوخی و ناتوانی در تمركز روی ساده ترین كارهای روزمره است. پاسخ های عاطفی غیر عادی و تغییرات رفتاری ، كلید تشخیص میزان استرس در خود و دیگران است . بعضی از شایع ترین نشانه های استرس به قرار زیر است :   زودرنجی یا پرخاشگری بی جهت در مواقع درگیری  عدم علاقه به آراستگی ظاهری خود و دیگران ، بی تفاوتی نسبت به وقایع یا فعالیت های مورد علاقه گذشته ، مانند علاقه به یك رشته ورزشی خاص  تمركز ضعیف ، ناتوانی در حفظ و نگهداری وقایع و مطالب و عدم تصمیم گیری  ناراحتی ، احساس گناه ، خستگی مفرط ، بی حوصلگی و احساس آشكار ناتوانی یا شكست  فقدان اعتماد به نفس  به توانایی شخصی كه اغلب با احساس بی ارزشی همراه است.

اسلاید 7: نكات به یاد ماندنی  خانواده ، دوستان و همكاران، با توجه و دقت به رفتار و حركات فرد ، به راحتی می توانند از وجود استرس و میزان آن آگاه شوند.  سرگرمی ها و علایق مناسب موجب بهبود حال افراد و كاهش استرس می شوند. همانگونه كه از دست دادن ناگهانی شخص یا وسیله مورد علاقه موجب وخامت حال افرادوافزایش استرس می شود.  درمواقعی كه فرد دچار استرس شدید است، ضعف های او در رفتارهایش تجلی می كند. برای نمونه بعضی افراد شروع  به سیگار كشیدن می كنند ، اگر چه در گذشته آن را ترك كرده اند.

اسلاید 8: ج- علایم رفتاریبسیاری از مردم برای رهایی موقتی از استرس به پرخوری ، سیگار كشیدن و یا وقت گذرانی روی می آورند. استرس می تواند فردی را كه به طور تفریحی سیگار می كشیده است ، به سیگاری حرفه ای تبدیل كند. فردی كه دچار استرس است تشخیص نمی دهد كه در خوردن یا نوشیدن چیزی زیاده روی می كند و معمولاً كسی كه تشخیص می دهد در این امر زیاده روی می كند، از دیگران كناره گیری می كند تا ، به سبب رفتارهای غیرعادی خود مورد شكایت یا انتقاد دیگران قرار نگیرد.

اسلاید 9: اندازه گیری استرس عوامل متعددی وجود دارد كه معیارهای تقریبی استرس محسوب می شود . این عوامل برحسب این كه استرس در یك شخص ، سازمان یا در جامعه اندازه گیری می شود ، تغییر می كند . الف- اندازه گیری استرس در افراداسترس در افراد را می توان تا حدی با چیزهایی مانند تپش قلب و میزان تولید آدرنالین سنجید ، اما میزان ناهماهنگی افراد با شرایط جسمی معمولشان نیز در این ارزیابی نقش دارد. از آنجایی كه هر كس تپش قلب یا فشار خون متفاوتی دارد ، آمار میانگین معینی را جهت شناسایی استرس افراد و میزان آن مشخص نكرده است. از طرفی پاسخ افراد به استرس متفاوت است. در بعضی افراد ، استرس خود را به صورت وحشت و آشفتگی ، سردرد یا مشكلات شكمی و مزاجی نشان می دهد ، اما سایر افراد ممكن است دچار بی خوابی یا عدم اعتماد به نفس شوند. همچنین میزان پاسخ به استرس در مردان و زنان متفاوت است. زنان هنگام استرس عقب نشینی می كنندیا افسرده می شوند،اما مردان معمولاً پرخاشگر ،تندخو یا معتاد به انجام عملی می شوند.

اسلاید 10: ب- اندازه گیری استرس در سازمان ها شركت ها و سایر سازمان ها معیارهای كمّی شناخته شده ای از سطح استرس دارند ، كه عمومی ترین این معیارها آمار غیبت از كار است؛ و این درصد غیبت روزانه كاركنان از محیط كار را نشان می دهد. اما نمی توان نتیجه گرفت كه یك شركت با بالاترین میزان كارگریزی لزوماً پر استرس ترین شركت است ؛ زیرا برخی صنایع و مشاغل بیشتر در معرض كارگریزی هستند ، پس احتمال آسیب دیدگی و صدمه كاركنان مشغول به كار در این صنایع و مشاغل بسیار بالا است. در حقیقت بسیاری از شركت ها از حضور كاركنانی كه دچار استرس هستند ، رنج می برند. این كاركنان بسیار منفعل و خسته هستند و در واقع می توان گفت كه حضور یا غیبتشان هیچ تفاوتی در روند كاری سازمان ندارد و نكته جالب این است كه این كاركنان حضور در محیط كار را به ماندن در خانه ترجیح می دهند.

اسلاید 11: روشهايي براي كاهش استرس در محيط كار  1- علائم هشدار دهنده ي استرس زا را تشخيص دهيد و براي رفع آن اقدام كنيد . 2- از صحبت راجع به مواقعي كه دچار استرس هستيد نترسيد .3- وقتي دچار استرس هستيد آرام قدم بزنيد ، اين امر مي تواند آرامش و سلامتي شما را باز گرداند . 4- از بردن كارهاي اداري به منزل خودداري كنيد . 5- سعي كنيد متوجه هر گونه تغيير در الگوهاي غذايي و نوشيدني خود باشيد . 6- به رؤسا حقيقت را بگوييد ، از گفتن اتفاقات موجود در دفترتان به مدير شركت نهراسيد .

اسلاید 12:  7- وقتي فكر كرديد كه كار زيادي داريد ، حداقل يكي از آنها را به ديگري واگذار كنيد . 8- از روش زندگي افرادي كه استرس ندارند الگو بگيريد . 9- از انجام كار در آخر هفته يا دير وقت پرهيز كنيد . 10- اگر دچار سردرد يا بي خوابي هستيد به دكتر مراجعه كنيد . 11- از هر چيزي كه به شما كمك مي كند تا به آرامش برسيد نكته برداري كنيد. از خود بپرسيد آيا ديگران كار با شما را استرس زا مي دانند ؟ 13- احساس خود را از لحظاتي كه دچار استرس شـَديد هستيد در يك دفترچه ، يادداشت كنيد . 14- چيزي را كه مي خواهيد ، بخريد و از آن لذت ببريد ؛ اما خريد را براي خود يك عادت نكنيد . 15- از مدت زمان سفرهاي بين شهري و درون شهري تا رسيدن به محل كار ، جهت برنامه ريزي روزانه يا استراحت كوتاه استفاده كنيد و كار بيشتري انجام ندهيد .

اسلاید 13: چه كنيم تا در محيط كارمان آرامش داشته باشيم؟ 1- يك يا دوساعت از هفته را دور از خانواده و درگيري شغلي خود بگذرانيد . 2- سعي كنيد با به روز كردن مهارتهاي خود تغييرات شغلي را پيش بيني كنيد . 3- با جلب توجه ديگران به ارزش كاري كه انجام مي دهيد ، از شغل خود محافظت كنيد . 4- از برنامه هاي آموزشي استفاده كنيد تا بتوانيد در باره فرهنگ هاي كاري گوناگون و جديد مطالبي را بياموزيد . 5- همكاران همفكر را شناخته و براي سازش و تغييرات محيط كار از آنها كمك بگيريد .

اسلاید 14: 6- وقتي فناوري جديدي را مي آموزيد ، استفاده از آن را آهسته شروع كنيد و كاملاً به مهارت خود مطمئن شويد .7- سعي كنيد دفتر خود را كنار دفاتر ديگران قرار دهيد ، زيرا انزوا باعث ايجاد استرس مي شود . 8- براي يادگيري يك مهارت جديد ، براي مثال مهارتي مانند كار با كامپيوتر و ... هيچگاه دير نيست . 9- عوامل استرس زاي هر شغل جديد را پيش از پذيرفتن آن ارزيابي كنيد .10- با تمام كاركنان بدون توجه به مقام و عنوانشان ، با احترام رفتار كنيد .

اسلاید 15: 11- با همكاران خود به گونه اي رفتار كنيد كه نشانگر قدرداني شما از آنان باشد . 12- با همكار جديد خود غذا بخوريد تا رابطه كاري شما با او تسهيل شود . 13- براي ايجاد ارتباط بيشتر با همكاري كه نزديك به شما زندگي مي كند ، همسفر شويد . 14- هميشه در نظرها و افكار خود انعطاف داشته باشيد ، زيرا ممكن است تمام ماجرا را ندانيد .15- نقش فعالي در بهبود كيفيت زندگي شغلي خود ايفا كنيد.

اسلاید 16: اگر در محيط كارتان دچار استرس هستيد به اين نكات عمل كنید... 1- در تصميم گيري درباره مسائل مهم و اساسي ، اصلاً عجله نكنيد . 2- سعي كنيد يك روز در هفته با همكار يا دوست صميمي خود ناهار بخوريد . 3- اگر نزديك محل كار خود زندگي مي كنيد ، در هفته چند ساعت پياده يا با دوچرخه به سر كار برويد .4- بياموزيد كه درباره عواطف واحساسات خودبادوستان نزديك وافرادقابل اطمينان ،به وضوح صحبت كنيد. 5- نظرات و پيشنهادات خود را به درون صندوق نظرات ( سازمان ) بريزيد تا اين كار باعث كاهش استرس شما در محيط كار شود . 6- با مطرح كردن مشكلات كار و محيط كار ، مي توانيد از فشارهاي آن بكاهيد. 7- با انجام ورزش هايي مانند پياده روي و شنا سعي كنيد ميزان استرس را كاهش بدهيد . 8- از امتياز دادن به همكاران همجنس و هم نژاد خود در محيط جداً پرهيز كنيد .

اسلاید 17: 9- علل غيبت كردنتان را بررسي كنيد و ببينيد كه كدام روزهاي هفته بدترين روز هستند .10- براي داشتن يك روز بدون استرس بهتر است كه ، ميز كار خود را آخر وقت روز قبل مرتب كنيد . 11- قبل از استقرار در يك دفتر جديد، طرحهاي مختلف اتاق وطرز چيدن آن را امتحان كنيد .12- وقتي به يك محيط كارجديد مي رويد،با خود بينديشيدكه ،چگونه آن محيط راشادتر و خوشايندتر كنيد.13- به يكي از همكاران خود بگوييد تا وقتي دچار استرس هستيد شما را آگاه كند . 14- وقتي يك پروژه را محاسبه كرديد ، مدت زمان را طولاني تر از زمان لازم تخمين بزنيد . 15- روزانه از مشكلات يادداشت برداريد و ببينيد كه ، آيا الگويي به دست مي آيد يا نه ؟ 

اسلاید 18: اين راهميشه به يادداشته باشيد كه يادخدادر هرشرايط،آرامش دهنده قلبهاست. الابذكرالله تطمئن القلوبتهیه و تنظیم:سوسن موسوی

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید