علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

استعدادیابی، توانایی ها و تفاوت های فردی دانش آموزان

صفحه 1:
به نام خدا توانايى ها تفاوت های فردی استعدادیابی 21011111 رضا شجيع دانشجوی کارشناسی ازشد تربیت بدلی دانشگاه فردوسی مشهد.

صفحه 2:
مقدمه ... 0 ene a ne ees ae ‏ا‎ Re net a Soe ee eee ne ee ۱ wee nS ‏موفق باشند؟‎ " آيا ۱ د pra renee remem ere ory ‏لیا آنان‎ * Cree ‏ار ی‎ ‏كم‎

صفحه 3:
اور 0507 pe ood Pea SUP Tee eT EY ID) 0007 Roe enn On| rps om Fee er Fy ۳ TOP Cae EMP one

صفحه 4:
روانشناسی افتراقی ‎Differential Psychology‏ * روانشناسی افتراقی مطالعه تفاوتهای فردی در روانشناسى در مقايسه با مطالعه رفتار میانگین یا هنجار است. ا ا ا میکنند به شنأسایی و اندازه گیری توانلیی ها ار( (113115) توجه دارند. ۳ * ظهور ت ‎Sieg‏ ۳۳ ده های ۷۰ و ۲۸۰ معدودى در ارتباط با

صفحه 5:
توافايى ۳۹ ال اص ل ۱ مهارت به كار مى رود. ١ ‏تفاوتهاى فردى‎ 70 0 rear uCtia 9 ‏به كار رود؛ به معناى خصيصه‎ | 215 27 citer إطااست. ل ا ا تك aa ee ‏ار‎ ‎of slat ga 9 sis ete Peron) " توانايى ها ات

صفحه 6:
(Ability) ارئى تعريا

صفحه 7:
توانایی های حرکتی " بزوهشكران معتقدند كه توانليى هاى حركتى كوناكونى, زيربناى اجراى مهارتهاى ۱ ال ‎eee‏ يَوَانَابى ها در يك فرد بحث مى كنند. یده دارند که ۱۳۳ رند می گویند توانایی ها نسب ل 0 0

صفحه 8:
فرضيه توانایی عمومی حرکتی ‎General motor ability‏ عزعه‌ط]ا ‎DEA‏ Bere ee oneness 2 طرف 9 ا ا اك ‎IS‏ ۱ eC ae aes) es ‏می کند. اننتعداد !۵ دارد که‎ 9 ‏در تمام مهارت هاى حركتى خوب عمل كند.‎ و ل .۰ ۲ ‎Sere)‏

صفحه 9:

صفحه 10:
fe Rte are re eee) Specifity of motor ability Hypothesis Bee ee eae Pee ‏كه 01 || يكديكر مستقلئل‎ ‏مفهوم ادعاى فوق: موفقيت فرد أذز آزمون‎ “ Ee ae OO ane ۳ er ‏انتشار بُزوهش هاى بسيار از سوى فرانكلين‎ * ‏هنرى و شاكردانش (همبتكى ناجيز بين دو‎ لل ‎ole;‏ لت ‎(ose‏ 1 > ازعايش دراد اتو (/1951)

صفحه 11:
فرضیه توانایی اختصاصی حر کتی ‎Specifity of motor ability‏ Hypothesis ‏پدیده اختصاصی بودن توانایی های = "| های پلیه حرکتی را نیز در بر‎ * كرفت. ‎KCRG) ca‏ || )| ل پا و پرتاب کردن را سنجیك بین عملکرد فرد در آزمونهای مربوطه همبستگی ناچیزی یافت شد ۱۳۱/۱ Ceri

صفحه 12:
eo Gees OL; 00 ‏لي‎ rereelearenrion i Re TE IB) Jo Oe ‏پ‎ ۱1-۱ ۶ ستگی میان مهارت های متفاوت عموما بسیار پایین است. ۲ حت ۶ تگی مهارت هایی که معمولا مشابهت دارند. ضعیف است. ود 2 عمومى را نشان مى دهد. ۶ دو مهارت حرکت ۲ ۱ 2 الک (مانند پرتاب کردن ا ل به مسافتهای ی بالابی 0

صفحه 13:
یک سئوال ... بر اساس آنچه گفته شد. در صورتی که توانایی های حرکتی متعدد و مستقل باشند. جكونه مى توان وجود افراد همه فن حريف را توجيه كرد؟

صفحه 14:
طبقه بندی توانایی های حرکتی ‎SMS) one er er sere =F ORCL AD oe‏ افراد زيادى اجرا كرد. توانايى هاى ادراكى و حركتى انسان را طبقه بندى كند. ا ال 11 ¥- :5< ا 0 ‎(Response Orientation) | tal‏ - زمان واكنش (111226 1163261107) ۵- سرعت حرکت بازو (30۲6061 صتع 0۶ 2860 و ل وا ‎(Manual Dexterity) 245 SY -v‏ +- جالاكى انككشتى که ۱3۱۰۱۰۱۰۰ ‎(Arm-hand steadiness) 5b 5 cus ols -4‏ ‎Ome nr Sea‏ ۱۱9 ۱- هدف گیری (1191730)

صفحه 15:
توانایی های تبحر حرکتی ‎Physical Proficiency‏ 3 ‏اه‎ ‎0 ‏ور ها‎ ۱ nd Pee een need ‏هستنك.‎ ل ا 0 092۵۹ eros ens ‏قدرت انفجارى (5176260 عذز105[ص82)‎ -" زر ا ل lexibility) yd, sth! -0 1- انعطاف يذيرى هد ۱9۱ هماهتكى درشت بدن (00010111811012 200377 055 لد 1 ۸- توازن درشت بدن (60011119111150 0057 ‎Sea‏ 3 Resse

صفحه 16:
تاب راكت به جلو راکت با توب متوایی های بنیادین ادراکی حرکتی

صفحه 17:
ل الت يايدار و بادوام در حدود ۵۰ وابسته و متکی به چند توانایی زیر بنای مهارت ها

صفحه 18:
استعداديابى انتخاب پهترین هاء پیش بینی موفقیت ها eee 5 es). ۱ ‏فرد برای مو‎ ‏موفقیت وی در اینده‎ ا ل ا ا سح انکیرش کوین. فرصت ها و 5 است. و ی و بيش بينى مى كنند بليد قضاوت خود را به سنجش استعداد فرد يراق ‎Bye ee)‏

صفحه 19:
۳ ابه عواملى بستكى که دو Ses ‏اهميت‎ ۱ پیش 000000010 ‎ONS‏ ل ‎Cg ee‏ دقيق تواناييهاى بنيادين براى اجراى أن مهارت (مهارت هدف) بستكى دارد. گام اول؛: آچرای یک تحلیل تکلیف براى و ‎eal‏ 0 كام ‎ed a‏ ل ا ا عه ازمون روی نمونه های

صفحه 20:
TALENT

صفحه 21:
اس 0 ا ا ا لا ارتباط بين اجراى مهارت در ابتداى ياذكيرى؛ با اجراى آن در مراحل بعدى اننا! ‎1b‏ ل ل ‏- تمرین دختران دانشجو در ۲۷ جلسه (۳۱ ‎(acta 4 Cue a: acta 53 a‏ هر جلسه ‎ea es ‎

صفحه 22:
آيا مى توان عملكرد اوليه تمرين را معيارى براى كزينش قرار داد؟ ما 7 ۱ YS سا ان ‎ROMEGMEGIN()‏

صفحه 23:
اصول سه كانه اكرمن (/198) توصيف كننده توانليى هاى زيربنايى اجرا در ا ‎Cs‏ انا ‎Cte‏ Re... NWR ‏را از‎ Deo) ree Tore) Sees OO | تداعی است؛ سرعت ادراکی زیربنای اجرا See elo ‏توقع داشته باشم كه توانايى‎ ‏های شناختی با تمرین اولیه‎ مهارت همبستگی بیشتری داشته

صفحه 24:
Ce tele ‏ل‎ ‎UCSC args oc Bes )1988( ‏محقق: كاكس‎ ۲ کاراموز 22 -

صفحه 25:
بزوهشى موفق در ارتباط با بيش بينى موفقيت هدف: پیش بینی موفقیت ورزشکاران رشته محقق: لندرز بوچر و ونگ (1۹۸۱) نمونه: /148 كمانكير ‎ery‏ ۳۳۱۳ ران» چربی بدن. زمان وا تصویرسازی بهتر, اعتماد به نفس بیشت )20 از كذشته اماتور ۱ دراك ۲۰ ce) ۳ 0 مهارت آموزا

صفحه 26:
‎acd‏ ا لا ا ار 0 ل ال ل ل سا

به نام خدا توانايي ها تفاوت هاي فردي استعداديابي زیر نظر :جناب آقاي دكتر سهرابي رضا شجيع دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد مقدمه ... برخي از مردم فعاليت هاي بدني گوناگون را به خوبي اجرا مي كنند .دليل آن چيست؟ آيا برخي افراد با نوعي توانايي حركتي ويژه ب ه دني ا م ي آين د ك ه م ي توانن د در هر كاري موفق باشند؟ آي ا آنان در فعالي ت هاي مختل ف ،تمرين خوب و زيادي كرده اند؟ آيا آنان واقعا همه فعاليت هاي بدني يا فقط برخي از آن ها را خوب اجرا مي كنند؟ نظر شما چيست؟ رفتار ورود چيست؟ رفتار ورود ،پديده هاي رفتاري واقعي افراد را منعكس مي كند كه نشان دهنده تفاوت آنان در قابليت اجراي مهارت هاست .از آنجا كه پيشرفت افراد سرعت هاي متفاوتي دارد ،اين تفاوت همچنان باقي مي ماند. روانشناسي افتراقي ‏Differential Psychology روانشناسي افتراقي مطالعه تفاوتهاي فردي در روانشناس ي در مقايس ه ب ا مطالعه رفتار ميانگين يا هنجار است. كساني كه تفاوتهاي فردي را مطالعه ميكنند به شناسايي و اندازه گيري توانايي ها ( )Abilitiesو خصيصه هاي افراد ( )Traitsتوجه دارند. مثال :مطالعه هوش ظهور تحقيقات معدودي در ارتباط با مطالع ه تفاوتهاي فردي در رفتار حركتي از دهه هاي 70و . 80 توانايي ()Ability كلمه اي است كه معموال در محاوره ها مترادف با مهارت به كار مي رود. كلمه توانايي هنگامي كه در زمينه تفاوتهاي فردي به كار رود ،به معناي خصيصه يا ظرفيت كلي فرد اس ت ك ه ب ه عملكرد وي در انواع مهارت ه ا يا تكاليف مربوط است. توانايي هاي حركتي ،شالوده اجراي مهارت هاي حركتي هستند. سطح موفقيت افراد در اجراي مهارتهاي حركتي تا حدود زيادي به ميزان توانايي آن ها در اجراي آن مهارت ها دارد. توانايي هاي متفاوت= سطوح متفاوت پيشرفت توانايي ()Ability توانايي به عنوان يک خصلت نسبتا پايدار ،بادوام و ارثي تعريف مي شود. توانايي ممکن است شناختي يا حرکتي باشد. توانايي ها عمدتا به طور ژنتيکي تعيين مي شوند و با تمرين قابل تغيير نيستند. توانايي هاي حركتي پژوهشگران معتقدند كه توانايي هاي حركتي گوناگوني ،زيربناي اجراي مهارتهاي حركتي است و افراد در سطوح مختلفي از اين توانايي ها هستند. آنان سال هاست كه در رابطه با ارتباط اين توانايي ها در يك فرد بحث مي كنند. گروهي عقيده دارند كه توانايي ها به شدت به هم مربوطند و گروهي كه ديدگاه متضاد دارند مي گويند توانايي ها نسبتا از يكديگر مستقلند. فرضيه توانايي عمومي حركتيGeneral motor ability Hypothesis فرضيه توانايي اختصاصي حركتيSpecifity of motor ability Hypothesis فرضيه توانايي عمومي حركتي ‏General motor ability ‏Hypothesis طرفداران فرضي ه :مكلوي ،بريس ،بارو و يانگ اين فرضيه اظهار مي كند كه هر فرد داراي يك توانايي كلي و منحصر به فرد است. اگ ر فردي در اجراي ي ك مهارت حركتي خوب عمل مي كند ،استعداد اين را دارد كه در تمام مهارت هاي حركتي خوب عمل كند. منطق اين ادعا :تنها يك توانايي عمومي (كلي) حركتي وجود دارد. فرضيه توانايي عمومي حركتي ‏General motor ability ‏Hypothesis پژوهشگران مذكور آزمون هاي ي را به وجود آوردند كه توانايي هاي حركتي موجود در افراد را با آن مي سنجند و موفقيت آنان را در فعاليت هاي ورزشي آتي پيش بيني مي كنند. مكلوي و يانگ ( )1954آزمون ظرفيت عمومي حركتي را براي آزمودن توانايي عمومي حركتي به وجود آوردند. مكلوي ظرفي ت حركت ي را اس تعداد ارثي و مادرزادي براي اجراي كلي حركتي مي دانست. آزمون جانسون و نلسون ()1985 فرضيه توانايي اختصاصي حركتي ‏Specifity of motor ability ‏Hypothesis تواناي ي هاي حركت ي متعددي وجود دارند كه نسبتا از يكديگر مستقلند. مفهوم ادعاي فوق :موفقيت فرد در آزمون تعادل ،نمي تواند عامل پيش بيني موفقيت فرد در آزمون زمان واكنش باشد. انتشار پژوهش هاي بسيار از سوي فرانكلين هنري و شاگردانش (همبستگي ناچيز بين دو توانايي حركتي مانند زمان واكنش و سرعت حركت) آزمايش دراتسكي و زوكاتو ()1967 فرضيه توانايي اختصاصي حركتي ‏Specifity of motor ability ‏Hypothesis پديده اختصاصي بودن توانايي هاي حركتي ،مهارت هاي پايه حركتي را نيز در بر گرفت. سينگر ( )1966همبستگي بين مهارت هاي پايه ضربه زدن با پا و پرتاب كردن را سنجيد ،بين عملكرد فرد در آزمونهاي مربوطه ،همبستگي ناچيزي يافت شد. ديدگاه جديد :فرا توانايي همبستگی زبان تفاوت های فردی با استناد به یافته های پژوهشی در مورد همبستگی مهارت ها می توان چنین اظهار داشت: -1اندازه همبستگی میان مهارت های متفاوت عموما بسیار پایین است. -2حتی همبستگی مهارت هایی که معموال مشابهت دارند ،ضعیف است. -3نبود همبستگی زیاد (مثبت یا منفی) بین مهارت ها ،نارسا بودن نظریه توانایی حرکتی عمومی را نشان می دهد. -4دو مهارت حرکتی با تفاوت های اندک (مانند پرتاب کردن یک شیء به مسافتهای 10و 15متر) می توانند همبستگی باالیی داشته باشند. يك سئوال ... بر اساس آنچه گفته شد ،در صورتي كه توانايي هاي حركتي متعدد و مستقل باشند ،چگونه مي توان وجود افراد همه فن حريف را توجيه كرد؟ طبقه بندي توانايي هاي حركتي فاليشم ن ( )1984-1972در نتيجه آزمون هاي ادراكي -حركتي بسياري كه روي افراد زيادي اجرا كرد ،توانايي هاي ادراكي و حركتي انسان را طبقه بندي كند. -1هماهنگي چند عضوي ()Multilimb Coordination -2دقت كنترل ()Control Precision -3جهت گيري پاسخ ()Response Orientation -4زمان واكنش ()Reaction time -5سرعت حركت بازو ()Speed of arm movement -6كنترل شدت ()Rate control -7چاالكي دستي ()Manual Dexterity -8چاالكي انگشتي ()Finger Dexterity -9ثبات دست و بازو ()Arm-hand steadiness -10سرعت مچ ،انگشت ()Wrist-finger speed -11هدف گيري ()Aiming توانايي هاي تبحر حركتي ‏Physical Proficiency ‏abilities فاليشمن ( )1984-1972نه توانايي ديگر را نيز شناسايي كرد و آن ها را توانايي هاي تبحر بدني نام نهاد .اين توانايي ها بيشتر به اجراي حركت هاي بزرگ و ورزشي مربوط هستند. -1قدرت ايستا ()Static Strength -2قدرت پويا ()Dynamic Strength -3قدرت انفجاري ()Explosive Strength -4قدرت تنه ()Trunk Strength -5انعطاف پذيري ()Flexibility -6انعطاف پذيري پويا ()Dynamic Flexibility -7هماهنگي درشت بدن ()Gross body coordination -8توازن درشت بدن ()Gross body equilibrium -9استقامت ()Stamind ارتباط توانايي هاي حركتي با اجراي مهارت ها توانايي هاي بنيادين ادراكي حركتي توانايي در برابر مهارت توانايي مهارت قابل توسعه و پيشرفت با تمرين صفات ارثي قابل تغيير با تمرين پايدار و بادوام از نظر تعداد بي شمار در حدود 50 وابسته و متکي به چند توانايي زير بناي مهارت ها استعداديابي انتخاب بهترين ها ،پيش بيني موفقيت ها استعدايابي بيشتر بر پيش بيني استعداد فرد براي موفقي ت آت ي تأكي د دارد تا بر موفقيت وي در آينده. دست يافتن و يا عدم دستيابي فرد به موفقي ت در آينده به عوام ل زيادي مانند انگيزش ،تمرين ،فرصت ه ا و ...وابسته است. كساني كه بر مبناي توانايي هاي حركتي پيش بيني مي كنند بايد قضاوت خود را به سنجش استعداد فرد براي موفقيت محدود كنند. دقت پيش بيني دقت پيش بيني به عواملي بستگي دارد كه دو عامل آن از اهميت ويژه اي برخوردار است: -1پيش بيني استعداد فرد براي موفقيت در يك مهارت حركتي ،به شناسايي و سنجش دقي ق تواناييهاي بنيادي ن براي اجراي آن مهارت (مهارت هدف) بستگي دارد. گام اول :اجراي ي ك تحلي ل تكليف براي مهارت هدف ك ه زيربناي اجراي موفقيت آميز مهارت مورد نظر است. گام دوم :تواناييهاي شناسايي شده در تحليل تكليف با يك رشته آزمون روي نمونه هاي آزمايش كنيم. دقت پيش بيني -2دومين عامل مهم در دقت پيش بيني ،اعتبار و پايايي آزمون هاي توانايي است .اگر اين آزمون ها معتبر و پايا نباشد ،دقت پيش بيني با عالمت سئوال مواجه خواهد شد. ارتباط پیشرفت های اولیه و پیشرفت های بعدی یکی از عوامل مهم در استفاده از توانایی های حرکتی برای پیش بینی پیشرفت در مهارت ها، ارتباط بین اجرای مهارت در ابتدای یادگیری ،با اجرای آن در مراحل بعدی است. آزمایش کالسیک االتروسل ()1965 تمرین دختران دانشج و در 27جلسه (36جلس ه در هفت ه ب ه مدت 9هفت ه) ،ه ر جلسه شامل 75تکرار. آزمونگر بر اساس تعداد خطاها یا توپ هایبه زمین افتاده در هنگام تمرین تردستی به افراد نمره داد. آیا می توان عملکرد اولیه تمرین را معیاری برای گزینش قرار داد؟ مبتدي ماهر ‏A C Q R ‏C T P ‏A C P Q R T X Z ‏A اصول سه گانه اکرمن ()1988 توصیف کننده توانایی های زیربنایی اجرا در س ه مرحل ه یادگیری فیت ز و پوسنر (& Fitts )Posner اصل ( :)1در مرحله اول یادگیری که مرحله شناختی است ،توانایی های عمومی برای اجرا بیشترین اهمیت را دارند. اصل ( :)2در مرحله دوم یادگیری که مرحله تداع ی اس ت؛ س رعت ادراکی زیربنای اجرا است. اصل ( :)3در مرحله سوم یادگیری که مرحله خودکاری اس ت؛ توانایی های غیرشناختی و ویژه تکلیف حاکمیت دارند. بر اس اس این س ه اص ل ،باید توق ع داشت ه باش م که توانایی های شناخت ی ب ا تمرین اولیه مهارت همبستگی بیشتری داشته باشن د و بالعکس توانایی های ویژ ه تکلیف در اوایل تمرین، باید همبستگی کمتری نسبت به اواخر تمرین داشته باشد. پژوهشی موفق در ارتباط با پیش بینی موفقیت هدف :پیش بینی موفقیت داوطلبان خلبانی محقق :کاکس ()1988 نمونه 320 :کارآموز دوره خلبانی توانایی های شناسایی شده :هماهنگی دو دست ،هماهنگی پیچیده نتیجه :دقت باالی پیش بینی پژوهشی موفق در ارتباط با پیش بینی موفقیت هدف :پیش بینی موفقیت ورزشکاران رشته کمانگیری محقق :لندرز ،بوچر و ونگ ()1986 نمونه 188 :کمانگیر آماتور توانایی های شناسایی شده :قدرت ساق و ران ،چربی بدن ،زمان واکنش ،ادراک عمق، تص ویرسازی بهت ر ،اعتماد ب ه نف س بیشتر، استفاده از اشتباهات گذشته نتیج ه :پب ش بین ی موفقیت 81درصد از مهارت آموزان نتیجه گیری کلی .... کسانی که شایسته تر هستند اشتباهات بیشتری را مرتکب می شوند ،زیرا که تالش می کنند راه های جدید بیشتری را تجربه کنند.

51,000 تومان