صفحه 1:
صفحه 2:
قطب های علمی کشور
ارائه به نشست معاونین پژوهشي دانشگاه ها
لا
ارزئي Hie 1 gen وارزنابی درد
: 5
دبير شوراى قطبهاى علمى كشور
صفحه 3:
sla ahd olf عمی در جوا
قطبهای علمی در جهان به عنوان:
یکی از مهمترین عوامل محرك توسعه کشورها در قرن
بيست و يكمء شناخته شده است که همچون موتورهای
محرك توسعه »در تعامل نزديك با نهادهاى مولد فكر و
انديشه (
) بوده و در واقع اين دو در كنار -
هم و مكمل يكديكرند.
صفحه 4:
sla uy تباب دا لب
قظطت فاق b gulls js yale اسلاف جود نهاك ركهم :علا بر دار
ل سي ل سد
ميشود. از آن جمله
معماري انعطافپذیر و ساختاز معطوف به روابط دموکراتيك (همکاری وبکار
گیری عقل جمعی)
برخورداری از ويزكي «۷۵58 عم که در حوزه تحقيقات علمي از آن با
عنوان «انبوهي ضروري و موثر براي بقاء و رشد» ياد ميشود.
culled بين رشتهايي و جند رشتهايي
استقلال عمل واحدها
امکان اعمال موثرکنترل کیفیت
gages djs ضعت: اقتضاد و bi Bil
تربیت نیروهای انساني ویژه
برخورداری ازسرمایه اجتماعي
نگاه آیندهاندیشانه به مسایل اساسی
برخورداری از ارتباطات قوی و موثر بينالمللي
برخورداري از حمایت بخش دولتي و خصوصي
صفحه 5:
عناص منهومى قطب هاي علمي كشور
عناصر مفهومى قطب علمى
قابت كيفيت دانش
نوآوری رقاب
صفحه 6:
تعریف قطب علمي در دوره اول
—
قطب علمی مرکز ایجاد مزیت یا برتری در یک زمینه علمی است که
با نوآوری و تولید دانش و فناوری در جهت دستیابی به كيفيت بالاتر
تلاش ميكند.
صفحه 7:
قطب علمی نهادی متشکل از گروهی از اعضای هیأت علمی در یک موّسسه
با توان علمی بالاست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی - تخصصی
در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز بخشیدن به
فعالیتهای خود در آن زمینه. برای دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح
ملى. منطقه ای یابین المللی و پلسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش
ی اکند.
صفحه 8:
نمودار تشكيلاتي قطب هاي علمي
Seal
صفحه 9:
تر کیب شورای قطبهای علمی در آیین نامه
جدید
وزیر علوم. تحقیقات و فناوری (رئیس شورا؛
معاون پژوهشی وزارت؛ (نایب رئیس)؛
معاون آموزشی وزارت
معاون فناوری وزارت؛
معاون طرح و توسعه وزارت؛
معاون پژوهشی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران؛
شش نفر از اعضای ole علمی برجسته کشور؛
دبير شورا.
صفحه 10:
اختیارات شورای قطبهای علمی
۴ سیاستگذاری در زمینه ایجاد. توسعه و یا انحلال قطبهای
علمی در کشور؛
۴ تائید و تصویب ضوابط, شناسایی ارزیابی و حمایت
قطبهای علمی؛
۴ تأیید نهائی صلاحیت قطبهای علمی.
صفحه 11:
فرایند صدور مجوز قطب علمی
درخواست از سوی موّسسه متقاضی؛
بررسی سابقه و توان علمی موسسه در دبیرخانه؛
بررسی وارزیابی امتیازات علمی اولیه اعضای هسته مرکزی؛
ارزیابی برنامه توسط کمیسیونهای تخصصی:؛
طرح در شورای قطبهای علمی؛
صدور مجوز موافقت اصولی؛
ارزیابی عملکرد در طول سه سال؛
صدور مجوز قطعی,
صفحه 12:
شرايط إيجاد قطب علمن در دورة نوم
2( دارا بودن حداقل ۷ نفر عضو هیات غلمی فعال در یک زمینه علمی - تخصصی Ml
رشته ای. میان رشته ای و چندرشته ای برای معرفی به عنوان هسته اولیه ق
علمى:
دارا بودن برنامه تخصصی منسجم ۰ مدون وهدفمند در زمینه پیشنهادی منطبق
نیازهای اساسی و اولویت دار کشور بر اساس تائید کمیسون های تخصصی
* برخورداری ازتجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی, کتابخانه و امکانات نرم افزاری و
اطلاعرسانی لازم برای اجرای برنامه پیشنهادی.
صفحه 13:
حداقل امتیازات هر یک از اعضاء هسته قطب علمی
جهت احراز شرایط لازم در شاخه های تخصصي
مقالات کنفرنسها | امتیاز کل
۱
i
۱
a
| نشریات علی پژوهشی
101 و 180
صفحه 14:
امتيازات فعاليهاى علمى اعضاى هسته قطب ها
در پنج سال منتهی به شروع هر دوره قطب
حداكثرامتياز
نوع فعالیت ای هر مود
۳-۱. مرتبه علمی عضو هیأت علمی vr
۳-۲. مقالات علمی چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی بين المللى ( (151 ۷
۰۳-۳ مقالات علمی چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی (ESC) °
الات علمی چاپ شده در مجلات علمی ترویجی یا مروری ۳
۳-۵. مقالات علمی چاپ شده در کنفرانسهای خارجی ۲
GY Ube FA علمی چاپ شده در کنفرانسهای داخلی ۱
۳-۷. طرحهای پژوهنسی مصوب بايان يافته ۳
۳-۸. تألیف یا تصنیف کتاب(نشربین المللی تا ۱۵, نشرداخلی تا۰) to
۳-۹. بررسی, نقد و ویرایش علمی کتاب (برای رشته های گروه علوم انسانی) ۲
۳-۰. تصحیح انتقادی کتاب معتبر (برای رشته های گروه علوم انسانی) 0
TONY ترجمه کتاب (یرای رشته های گووه علوم انسانی) 0
صفحه 15:
امتیازات فعالیهای علمی اعضای هسته قطب ما
در ينج سال منتهی به شروع هر دوره
نوع فعاليت
۳-۲. اختراع و اکتشاف ثبت شده(ثبت بین المللی تا ۱۵, ثبت داخلی تا ۱۰)
۳-۳ اثر بدیع و ارزنده هنری (برای رشته های هنری)
-۳. راهنمایی پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای
۳-۵. راهنمایی پایان نامه دکتری تخصصی
۳-۲ راهنمایی دانش پژوه دوره های پسادکتری
۳-۷.همکاری با مراكز علمى بين المللى در اجرای طرحهای پژوهشی
مشترک
۳-۸. نشانهای علمی کسب ىده با ارائهگواهی معتبو
۳-۹. عضویت در هیأت تحریریه یا هیأت داوران مجلات علمی معتبر
۲-۰. عضويت در كميته علمی کنفرانسها و مجامع علمی
قطب
حداكثرامتياز
ی
Yo
۸
2
صفحه 16:
مربي
0
6
S
ات
ae
fal ازات مرتبه علمي اعضاءهسته قطب
صفحه 17:
امتیازات مقالات درمجلات علمي پژوهشي بین المللي
(ISI)
آنفره 1امتیاز
noon نفراول000001 | نفردوم000000 | نفرسوم0000]
oo 00
0 ل لل ال
مس 11111 ١ 00000000000000 | 00000101000001 | 0اللاتاجهار م000
1 007
6/0
١ 1111111111 1۱0 0000000001000 | 0000000001010 | 000000000010یر
ج000000100
نالا | 000010000101 | 00000000001001 | 00000000010000 | بقيه تاه ركدام
ال
1
صفحه 18:
امتیازات مقالات در مجلات داخلی علمی پژوهشی
00
اناالا
۱۱
000000
0
۱۱۱
5 امتیاز
نفراول :
25/4
نفراول :
75/3
نفراول :
5/3
نفراول :
25/3
نفراول :
3/-
نفردوم :
25/2
نفردوم :
نفردوم :
75/1
نفردوم :
5/1
نفردوم :
35/1
نفرسوم :
نفرسوم :
75/1
نفرسوم :
5/1
نفرسوم :
35/1
(ISC)
نفر چهارم :
5/1
نفر چهارم و
375/1
بقیه هرکدام
صفحه 19:
امتیازات مقالات کنفرانس هاي خارجي و همچنین
مجلات علمی ترویجی داخلی
000
۱
0000
00000
0000
۱
نفراول00000
10
۱۱۱۸
۱۱۱۸
۱۱۱۱
۱۱۱۱
نفردوم00000]
10
۱۱۱۱
۱۱۱۱
۱۱۱۱
(0 00
1
نفرسوم0000
00
ONO0o00000000
۱۱۱۱۸۵
۱۱۱۸
0
0 چها رما
سس
۱۱[
خج100001000۲
بقیهآهر کدا
۱
Too
صفحه 20:
امتیازات مقالات در کنفرانس هاي داخلي ( ملي )
000
۱
000000
۱
0000
اس
آلاامتیاز
۱۱۱۸
110
۱۱۱۱
00
۱۱۱۱
0
۱۱۱۱
0
۱۱۱۱۸
0
۱۱۱۱
0
۱۱۱۱
0
۱۱۱۱
0
۱۱۱۱
0
۱۱۱۱۱۸
1
۱۱۱۱۸۵
0
۱۱۱۱۸
0
۱۱۱۱۸۵
0
ON00000000000
00
(0 (0
۱۱۱۱۸۵۸
(0 (00
۱۱۱۱۸۵
(0 00
(0 00
nn
صفحه 21:
0 تیا یی تیا یزان
برنامه پیشنهادی قطبهای علمی باید در برگیرنده پاسخهای واضح به پرسش های زیر باشد:
- اهداف کلی و جزیی برنامه با توجه به مفاد مواد 0 و *6 آیین نامه قطبهای علمی؛
8 0 - توجیه برنامه و ضرورت اجرای آ
- روشهای اجرای برنامه برای تحقق اهدلف آن؛
<4 - اعلام تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیار برای لجرای برنامه به تفکیک موجود و قابل خریدا
0 - همکاران اصلی برنامه و مسوولیت هر یک در اجرای آن؛
0- جدول زمان بندی اجرای برنامه؛
1 ۵ - برآورد هزینه های اجرای برنامه شامل تجهیزات نیروی انسانی» خدمات و ..
0 - نحوهء تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه
(بخش کوچکی توسط دبیر خانه تامین میشود)؛
© 0 - نحوهء استفاده از مزیتهای نسبی موجود در استان و منطقه؛
0 - معرفی سازمانها و شرکتهای استفاده کننده از نتیچ فعالیت قطب؛
"1 0 - دستاوردهای برنامه با توجه به اهداف آیین نامه قطبهای علمی
صفحه 22:
ها allege gly قطبهاق.
”
معیار اصلی ارزیا
a
درصد پیشرفت کار در برنامه پیشنهادی قطب
© مقالات بین المللی
مالات علمی پوهشی
= ارائه مقالات در همايش هاي ملي و بين المللي
© نكارش وتدوين كتب در حد ملى وبين المللى.
قرار داد های پژوهشی پایان یافته با مراكزاجتمايي و صنعتی از طرريق مبلغ وميرزان موفقيت آن
© جوائن بر ترینهای علمی و پژروهشی ملى و بين المللى
* طبراحی درو جدید در حد تحمبیلات تکمیلی و کارشناسی
* _ تعداد دانشجویان هدایت شده کارشناسی ارشد و دکتری
صفحه 23:
معیارهای ارزیابی برنامه قطب های علمی
aoe | |e [ee | نينط [oe | oe eles =
re
تلد انش فنی
ازمينه سازى براى توييت يؤوهشككوان بده
eos
يليت tl gate eat ۹
نحوه نامين منابع مالى عورد نياز براى اجرا
Senos | برا اجراى
قايليت اجراى برقامة با توجد يه منايع السائى.
موجود
استفاده از مزیهاینسبی موجود در اسان
كفايت متابع سخت افاری و رم فزاری
هماهنگیاجزای باه 7
تناسب اجزایبنمه با جدول مابندی
قابلیت استفده از نیج و دستاودهای لب
جمع امتيازات
صفحه 24:
ole Sd sd ممكن توسط Slaypina 9 lhl
أيجاد فضای رقابتی سالم برای کسب عنوان قطب علمی
بازسازی و نوسازی آزمایشگاههای تحقیقاتی
توسعه همکاریهای علمی بینالمللی برای تحقق اهداف قطب
ایجاد بسترهای سختافزاری و نرمافزاری برای «نوآوری»
تلاش برای ارتباط موثرتر با بخشهای اقتصادی برای حل معضلات و رفع نیازها
فراهم شدن الگوهایی برای اصلاح کار کردی دانشگاهها
زمینهسازی برای جذب و حفظ نیروهای نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاههل
ارائه دستاوردهای تخصصی در هریک از قطبیهای علمی
ایجاد بستر همکاری موثر و مفيد بين رشته اى و بين دانشگاهی
صفحه 25:
اصلاحیه در آیینامه قطب ها
۳ جهت گسترش قطب هاي علمي وپوشش قطب ها در خارج از
وزارت علوم .در مقدمه آئین نامه تعریف موسساتی که میتوانند
مجوز دریافت نمایند از :
8 دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی مورد تصویب
وزارت علوم » تحقیقات و فناوری
8 به
دانشگاهها و مزسسات آموزشی و پژوهشی مورد تابید وزارت
علوم تحقیقات و فناوری و یا سایر ارگان هاي رسمي کشور
I تغییر یافت
صفحه 26:
مقدمه اصلاح شده آيينامه قطب ها
(مصوب آذر 499 )
به استناد بند ج ماده PO برنامه چهارم توسعه
اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی برسرمایه
گذاری در علوم منتخب و تکیه بر ایجاد قطبهای علمی
بر اساس مزیتهای نسبی و نیازهای آتی کشور اين آيين
نامه تدوین می شود. در این آیین نامه وزارت علوم»
تحقیقات و فناوری به اختصار "وزارت" دانشگاههاو -
موسسات آموزشی و پژوهشی مورد تایید وزارت و یا
سار ارگان هاي رسمي کشور "موزسسه" و شورای
قطبهای علمی "شورا" نامیده می شود.
صفحه 27:
منابع مالی قطبهای علمی
ماده 0 - آئینامه
برای حمایت مالی از قطبهاي علمي کشور اعتبارات
اختصاص يافته به وزارت بر اساس ارزیابی عملکرد سالانه
قطبهای علمی به موسسه های وابسته به وزارت ابلاغ می شود
و اين مژسسه ها موظف اند مبالغ اختصاص يافته به هریک از
قطبهای علمی را به طور کامل در اختیار آن قطب قرار دهند تا
در اجرای برنامه مصوب خود هزینه نمایند. علاوه بر اين»
کمکهای مالی مزسسه و درآمدهای حاصل از فعالیتها و خدمات
علمی قطب جزو منابع مالی قطبهای علمی محسوب می شوند.
صفحه 28:
ندا و وشتین بای کل کش
]|
۱ کشاورزی ۶ " ۵ ۳۲
۲ | فنی مهندسی ۳۳ ۶ ra
۴ علوم پایه ۶ " 4 ۳۶
۲ | علوم انسانی ۳ ۱ ۵ 14
۵ دامپزشکی = ۳ ۵ ۸
۴ A ۶۹ 1۵ جمع
صفحه 29:
