علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

اصول، مبنا ها و معيارهای ارزش گذاری برای احراز شرایط و ارزیابی عملکرد قطب های علمی کشور

صفحه 1:

صفحه 2:
قطب های علمی کشور ارائه به نشست معاونین پژوهشي دانشگاه ها لا ارزئي ‎Hie 1 gen‏ وارزنابی درد : 5 دبير شوراى قطبهاى علمى كشور

صفحه 3:
‎sla ahd olf‏ عمی در جوا ‏قطب‌های علمی در جهان به عنوان: یکی از مهمترین عوامل محرك توسعه کشورها در قرن بيست و يكمء شناخته شده است که همچون موتورهای محرك توسعه »در تعامل نزديك با نهادهاى مولد فكر و انديشه ( ‏) بوده و در واقع اين دو در كنار - هم و مكمل يكديكرند. ‎

صفحه 4:
‎sla uy‏ تباب دا لب ‏قظطت فاق ‎b gulls js yale‏ اسلاف جود نهاك ركهم :علا بر دار ل سي ل سد مي‌شود. از آن جمله ‏معماري انعطاف‌پذیر و ساختاز معطوف به روابط دموکراتيك (همکاری وبکار گیری عقل جمعی) ‏برخورداری از ويزكي «۷۵58 عم که در حوزه تحقيقات علمي از آن با عنوان «انبوهي ضروري و موثر براي بقاء و رشد» ياد ميشود. ‎culled‏ بين رشتهايي و جند رشتهايي ‏استقلال عمل واحدها ‏امکان اعمال موثرکنترل کیفیت ‎gages djs ‏ضعت: اقتضاد و‎ bi Bil ‏تربیت نیروهای انساني ویژه ‏برخورداری ازسرمایه اجتماعي ‏نگاه آینده‌اندیشانه به مسایل اساسی ‏برخورداری از ارتباطات قوی و موثر بين‌المللي ‏برخورداري از حمایت بخش دولتي و خصوصي ‎

صفحه 5:
عناص منهومى قطب هاي علمي كشور عناصر مفهومى قطب علمى قابت كيفيت دانش نوآوری رقاب

صفحه 6:
تعریف قطب علمي در دوره اول — قطب علمی مرکز ایجاد مزیت یا برتری در یک زمینه علمی است که با نوآوری و تولید دانش و فناوری در جهت دستیابی به كيفيت بالاتر تلاش ميكند.

صفحه 7:
قطب علمی نهادی متشکل از گروهی از اعضای هیأت علمی در یک موّسسه با توان علمی بالاست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی - تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه. برای دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملى. منطقه ای یابین المللی و پلسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش ی اکند.

صفحه 8:
نمودار تشكيلاتي قطب هاي علمي Seal

صفحه 9:
تر کیب شورای قطب‌های علمی در آیین نامه جدید وزیر علوم. تحقیقات و فناوری (رئیس شورا؛ معاون پژوهشی وزارت؛ (نایب رئیس)؛ معاون آموزشی وزارت معاون فناوری وزارت؛ معاون طرح و توسعه وزارت؛ معاون پژوهشی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران؛ شش نفر از اعضای ‎ole‏ علمی برجسته کشور؛ دبير شورا.

صفحه 10:
اختیارات شورای قطبهای علمی ۴ سیاستگذاری در زمینه ایجاد. توسعه و یا انحلال قطبهای علمی در کشور؛ ۴ تائید و تصویب ضوابط, شناسایی ارزیابی و حمایت قطبهای علمی؛ ۴ تأیید نهائی صلاحیت قطبهای علمی.

صفحه 11:
فرایند صدور مجوز قطب علمی درخواست از سوی موّسسه متقاضی؛ بررسی سابقه و توان علمی موسسه در دبیرخانه؛ بررسی وارزیابی امتیازات علمی اولیه اعضای هسته مرکزی؛ ارزیابی برنامه توسط کمیسیونهای تخصصی:؛ طرح در شورای قطبهای علمی؛ صدور مجوز موافقت اصولی؛ ارزیابی عملکرد در طول سه سال؛ صدور مجوز قطعی,

صفحه 12:
شرايط إيجاد قطب علمن در دورة نوم 2( ‏دارا بودن حداقل ۷ نفر عضو هیات غلمی فعال در یک زمینه علمی - تخصصی‎ Ml ‏رشته ای. میان رشته ای و چندرشته ای برای معرفی به عنوان هسته اولیه ق‎ علمى: دارا بودن برنامه تخصصی منسجم ۰ مدون وهدفمند در زمینه پیشنهادی منطبق نیازهای اساسی و اولویت دار کشور بر اساس تائید کمیسون های تخصصی * برخورداری ازتجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی, کتابخانه و امکانات نرم افزاری و اطلاع‌رسانی لازم برای اجرای برنامه پیشنهادی.

صفحه 13:
حداقل امتیازات هر یک از اعضاء هسته قطب علمی جهت احراز شرایط لازم در شاخه های تخصصي مقالات کنفرنسها | امتیاز کل ۱ i ۱ a | نشریات علی پژوهشی 101 و 180

صفحه 14:
امتيازات فعاليهاى علمى اعضاى هسته قطب ها در پنج سال منتهی به شروع هر دوره قطب حداكثرامتياز نوع فعالیت ای هر مود ۳-۱. مرتبه علمی عضو هیأت علمی ‎vr‏ ‏۳-۲. مقالات علمی چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی بين المللى ( (151 ۷ ۰۳-۳ مقالات علمی چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی ‎(ESC)‏ ° الات علمی چاپ شده در مجلات علمی ترویجی یا مروری ۳ ۳-۵. مقالات علمی چاپ شده در کنفرانسهای خارجی ۲ ‎GY Ube FA‏ علمی چاپ شده در کنفرانسهای داخلی ۱ ۳-۷. طرحهای پژوهنسی مصوب بايان يافته ۳ ۳-۸. تألیف یا تصنیف کتاب(نشربین المللی تا ۱۵, نشرداخلی تا۰) ‎to‏ ‏۳-۹. بررسی, نقد و ویرایش علمی کتاب (برای رشته های گروه علوم انسانی) ۲ ۳-۰. تصحیح انتقادی کتاب معتبر (برای رشته های گروه علوم انسانی) 0 ‎TONY‏ ترجمه کتاب (یرای رشته های گووه علوم انسانی) 0

صفحه 15:
امتیازات فعالیهای علمی اعضای هسته قطب ما در ينج سال منتهی به شروع هر دوره نوع فعاليت ۳-۲. اختراع و اکتشاف ثبت شده(ثبت بین المللی تا ۱۵, ثبت داخلی تا ۱۰) ۳-۳ اثر بدیع و ارزنده هنری (برای رشته های هنری) -۳. راهنمایی پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای ۳-۵. راهنمایی پایان نامه دکتری تخصصی ۳-۲ راهنمایی دانش پژوه دوره های پسادکتری ۳-۷.همکاری با مراكز علمى بين المللى در اجرای طرحهای پژوهشی مشترک ۳-۸. نشانهای علمی کسب ىده با ارائهگواهی معتبو ۳-۹. عضویت در هیأت تحریریه یا هیأت داوران مجلات علمی معتبر ۲-۰. عضويت در كميته علمی کنفرانسها و مجامع علمی قطب حداكثرامتياز ی Yo ۸ 2

صفحه 16:
مربي 0 6 S ات ‎ae‏ ‎fal‏ ازات مرتبه علمي اعضاء‌هسته قطب

صفحه 17:
امتیازات مقالات درمجلات علمي پژوهشي بین المللي ‎(ISI)‏ آنفره 1امتیاز ‎noon‏ نفراول000001 | نفردوم000000 | نفرسوم0000] ‎oo 00‏ 0 ل لل ال مس 11111 ‎١‏ 00000000000000 | 00000101000001 | 0اللاتاجهار م000 1 007 6/0 ‎١ 1111111111 1۱0‏ 0000000001000 | 0000000001010 | 000000000010یر ج000000100 ‏نالا | 000010000101 | 00000000001001 | 00000000010000 | بقيه تاه ركدام ال ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎1 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
امتیازات مقالات در مجلات داخلی علمی پژوهشی 00 اناالا ۱۱ 000000 0 ۱۱۱ 5 امتیاز نفراول : 25/4 نفراول : 75/3 نفراول : 5/3 نفراول : 25/3 نفراول : 3/- نفردوم : 25/2 نفردوم : نفردوم : 75/1 نفردوم : 5/1 نفردوم : 35/1 نفرسوم : نفرسوم : 75/1 نفرسوم : 5/1 نفرسوم : 35/1 (ISC) نفر چهارم : 5/1 نفر چهارم و 375/1 بقیه هرکدام

صفحه 19:
امتیازات مقالات کنفرانس هاي خارجي و همچنین مجلات علمی ترویجی داخلی 000 ۱ 0000 00000 0000 ۱ نفراول00000 10 ۱۱۱۸ ۱۱۱۸ ۱۱۱۱ ۱۱۱۱ نفردوم00000] 10 ۱۱۱۱ ۱۱۱۱ ۱۱۱۱ (0 00 1 نفرسوم0000 00 ONO0o00000000 ۱۱۱۱۸۵ ۱۱۱۸ 0 0 چها رما سس ۱۱[ خج100001000۲ بقیه‌آهر کدا ۱ ‎Too‏

صفحه 20:
امتیازات مقالات در کنفرانس هاي داخلي ( ملي ) 000 ۱ 000000 ۱ 0000 اس آلاامتیاز ۱۱۱۸ 110 ۱۱۱۱ 00 ۱۱۱۱ 0 ۱۱۱۱ 0 ۱۱۱۱۸ 0 ۱۱۱۱ 0 ۱۱۱۱ 0 ۱۱۱۱ 0 ۱۱۱۱ 0 ۱۱۱۱۱۸ 1 ۱۱۱۱۸۵ 0 ۱۱۱۱۸ 0 ۱۱۱۱۸۵ 0 ON00000000000 00 (0 (0 ۱۱۱۱۸۵۸ (0 (00 ۱۱۱۱۸۵ (0 00 (0 00 nn

صفحه 21:
0 تیا یی تیا یزان برنامه پیشنهادی قطبهای علمی باید در برگیرنده پاسخهای واضح به پرسش های زیر باشد: - اهداف کلی و جزیی برنامه با توجه به مفاد مواد 0 و *6 آیین نامه قطبهای علمی؛ 8 0 - توجیه برنامه و ضرورت اجرای آ - روشهای اجرای برنامه برای تحقق اهدلف آن؛ <4 - اعلام تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیار برای لجرای برنامه به تفکیک موجود و قابل خریدا 0 - همکاران اصلی برنامه و مسوولیت هر یک در اجرای آن؛ 0- جدول زمان بندی اجرای برنامه؛ 1 ۵ - برآورد هزینه های اجرای برنامه شامل تجهیزات نیروی انسانی» خدمات و .. 0 - نحوهء تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه (بخش کوچکی توسط دبیر خانه تامین میشود)؛ © 0 - نحوهء استفاده از مزیتهای نسبی موجود در استان و منطقه؛ 0 - معرفی سازمانها و شرکتهای استفاده کننده از نتیچ فعالیت قطب؛ "1 0 - دستاوردهای برنامه با توجه به اهداف آیین نامه قطبهای علمی

صفحه 22:
ها ‎allege gly‏ قطبهاق. ” معیار اصلی ارزیا ‎a‏ درصد پیشرفت کار در برنامه پیشنهادی قطب © مقالات بین المللی مالات علمی پوهشی = ارائه مقالات در همايش هاي ملي و بين المللي © نكارش وتدوين كتب در حد ملى وبين المللى. قرار داد های پژوهشی پایان یافته با مراكزاجتمايي و صنعتی از طرريق مبلغ وميرزان موفقيت آن © جوائن بر ترین‌های علمی و پژروهشی ملى و بين المللى ‎ *‏ طبراحی درو جدید در حد تحمبیلات تکمیلی و کارشناسی ‏* _ تعداد دانشجویان هدایت شده کارشناسی ارشد و دکتری ‎ ‎

صفحه 23:
معیارهای ارزیابی برنامه قطب های علمی aoe | |e [ee | ‏نينط‎ [oe | oe eles = re ‏تلد انش فنی‎ ‏ازمينه سازى براى توييت يؤوهشككوان بده‎ eos ‏يليت‎ tl gate eat ۹ نحوه نامين منابع مالى عورد نياز براى اجرا ‎Senos |‏ برا اجراى ‏قايليت اجراى برقامة با توجد يه منايع السائى. موجود استفاده از مزیهاینسبی موجود در اسان كفايت متابع سخت افاری و رم فزاری هماهنگیاجزای باه 7 تناسب اجزایبنمه با جدول مابندی قابلیت استفده از نیج و دستاودهای لب ‏جمع امتيازات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
ole Sd sd ‏ممكن توسط‎ Slaypina 9 lhl أيجاد فضای رقابتی سالم برای کسب عنوان قطب علمی بازسازی و نوسازی آزمایشگاههای تحقیقاتی توسعه همکاریهای علمی بین‌المللی برای تحقق اهداف قطب ایجاد بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای «نوآوری» تلاش برای ارتباط موثرتر با بخشهای اقتصادی برای حل معضلات و رفع نیازها فراهم شدن الگوهایی برای اصلاح کار کردی دانشگاهها زمینه‌سازی برای جذب و حفظ نیروهای نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاههل ارائه دستاوردهای تخصصی در هریک از قطبیهای علمی ایجاد بستر همکاری موثر و مفيد بين رشته اى و بين دانشگاهی

صفحه 25:
اصلاحیه در آیینامه قطب ها ۳ جهت گسترش قطب هاي علمي وپوشش قطب ها در خارج از وزارت علوم .در مقدمه آئین نامه تعریف موسساتی که میتوانند مجوز دریافت نمایند از : 8 دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی مورد تصویب وزارت علوم » تحقیقات و فناوری 8 به دانشگاهها و مزسسات آموزشی و پژوهشی مورد تابید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا سایر ارگان هاي رسمي کشور ‎I‏ تغییر یافت ‎

صفحه 26:
مقدمه اصلاح شده آيينامه قطب ها (مصوب آذر 499 ) به استناد بند ج ماده ‎PO‏ برنامه چهارم توسعه اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی برسرمایه گذاری در علوم منتخب و تکیه بر ایجاد قطبهای علمی بر اساس مزیتهای نسبی و نیازهای آتی کشور اين آيين نامه تدوین می شود. در این آیین نامه وزارت علوم» تحقیقات و فناوری به اختصار "وزارت" دانشگاههاو - موسسات آموزشی و پژوهشی مورد تایید وزارت و یا سار ارگان هاي رسمي کشور "موزسسه" و شورای قطبهای علمی "شورا" نامیده می شود.

صفحه 27:
منابع مالی قطبهای علمی ماده 0 - آئینامه برای حمایت مالی از قطب‌هاي علمي کشور اعتبارات اختصاص يافته به وزارت بر اساس ارزیابی عملکرد سالانه قطبهای علمی به موسسه های وابسته به وزارت ابلاغ می شود و اين مژسسه ها موظف اند مبالغ اختصاص يافته به هریک از قطبهای علمی را به طور کامل در اختیار آن قطب قرار دهند تا در اجرای برنامه مصوب خود هزینه نمایند. علاوه بر اين» کمکهای مالی مزسسه و درآمدهای حاصل از فعالیتها و خدمات علمی قطب جزو منابع مالی قطبهای علمی محسوب می شوند.

صفحه 28:
ندا و وشتین بای کل کش ]| ۱ کشاورزی ۶ " ۵ ۳۲ ۲ | فنی مهندسی ۳۳ ۶ ‎ra‏ ‏۴ علوم پایه ۶ " 4 ۳۶ ۲ | علوم انسانی ۳ ۱ ۵ 14 ۵ دامپزشکی = ۳ ۵ ۸ ۴ A ۶۹ 1۵ ‏جمع‎

صفحه 29:

قطب های علمی كشور ارائه به نشست معاونين پژوهشي دانشگاه ها فيروز بختياري ن‍ژاد دبیر شورای قطبهای علمی کشور وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری معاونت پژوهشی 28تير ماه 86 قطب‌های علمی در جهان به عنوان: يكی از مهمترين عوامل محرك توسعه كشورها در قرن بيست و يكم ،شناخته شده است كه همچون موتورهای محرك توسعه ،در تعامل نزديك با نهادهای مولد فكر و انديشه ( )Think Tanksبوده و در واقع اين دو در كنار هم و مكمل يكديگرند. قطب‌هاي علمي در قياس با اسالف خود ،يعني نهادهاي پژوهشي ،عالوه بر دارا بودن نقاط قوت آنان ،از مشخصه‌هايي برخوردار هستند كه موجب امتياز آنها مي‌شود ،از آن جمله ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ معماري انعطاف‌پذير و ساختار معطوف به روابط دموكراتيك (همکاری وبکار گيری عقل جمعی) برخورداري از ويژگي « »Critical Massكه در حوزه تحقيقات علمي از آن با عنوان «انبوهي ضروري و موثر براي بقاء و رشد» ياد مي‌شود. فعاليت بين رشته‌ايي و چند رشته‌ايي استقالل عمل واحدها امکان اعمال موثركنترل كيفيت ارتباط با صنعت ،اقتصاد و حيطه عمومي تربيت نيروهای انساني وِيژه برخورداری ازسرمايه اجتماعي نگاه آينده‌انديشانه به مسايل اساسی برخورداری از ارتباطات قوی و موثر بين‌المللي برخورداري از حمايت بخش دولتي و خصوصي عناصر مفهومي قطب هاي علمي كشور عناصر مفهومي قطب علمي نوآوري رقابت كيفيت دانش فني قطب علمي مركز ايجاد مزيت يا برتري در يك زمينه علمي است ك ه با ن وآوري و تولي د دانش و فن اوري در جهت دس تيابي ب ه كيفيت باالتر تالش ميكند. تعریف قطب علمی در دوره دوم قطب علمی نهادی متشکل از گروهی از اعضای هیأت علمی در یک مؤسسه با توان علمی باالست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه ،برای دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی ،منطقه ای یابین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور تالش می کند. نمودار تشكيالتي قطب هاي علمي ترکیب شوراي قطب‌هاي علمی در آیین نامه جدید وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)؛ معاون پژوهشي وزارت؛ (نایب رئیس)؛ معاون آموزشي وزارت معاون فناوري وزارت؛ معاون طرح و توسعه وزارت؛ معاون پژوهشي فرهنگستان علوم جمهوري اسالمي ايران؛ شش نفر از اعضاي هيأت علمي برجسته کشور؛ دبیر شورا. اختیارات شورای قطبهای علمی سیاستگذاری در زمینه ایجاد ،توسعه و یا انحالل قطبهای علمی در کشور؛ تائید و تصـــویب ضـــوابط ،شناسایی ،ارزیابی و حمایت قطبهای علمی؛ تأیید نهائی صالحیت قطبهای علمی. فرایند صدور مجوز قطب علمی .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 درخواست از سوی مؤسسه متقاضی؛ بررسی سابقه و توان علمی مؤسسه در دبیرخانه؛ بررسی وارزیابی امتیازات علمی اولیه اعضائ هسته مرکزی؛ ارزیابی برنامه توسط کمیسیونهای تخصصی؛ طرح در شورای قطبهای علمی؛ صدور مجوز موافقت اصولی؛ ارزیابی عملکرد در طول سه سال؛ صدور مجوز قطعی. دارا بودن حداقل 7نفر عضو هیات علمی فعال در یک زمینه علمی ـ تخصصی (تک رشته ای ،میان رشته ای و چندرشته ای) ،برای معرفی به عنــوان هســته اولیــه قطب علمی؛ دارا بودن برنامه تخصصی منسجم ،مدون وهدفمند در زمینه پیشــنهادی منطبــق بــر نیازهای اساسی و اولویت دار کشور بر اساس تائید کمیسون های تخصصی برخورداری ازتجهيزات تحقیقاتی و آزمايشگاهي ،كتابخانه و امكانات نرم افزاری و اطالع‌رساني الزم برای اجرای برنامه پیشنهادی. حداقل امتيازات هر یک از اعضاء هسته قطب علمی جهت احراز شرايط الزم در شاخه های تخصصي رديف نام گروه يا رشته نشريات علي پژوهشي ISIو ISC 1 فني مهندسي 2 دامپزشكي 20 3 كشاورزي 4 زيست شناسي 20 20 20 مقاالت كنفرانسها امتياز كل 5 80 5 80 5 5 80 80 5 زمين شناسي و فيزيك 6 رياضي و آمار 75/17 75/4 70 7 علوم انساني 8 شيمي 15 3 60 15 35 3 75/8 60 140 امتیازات فعالیهای علمی اعضای هسته قطب ها در پنج سال منتهی به شروع هر دوره قطب نوع فعاليت حداکثرامتياز (برای هر مورد) .3-1مرتبه علمی عضو هیأت علمی 20 .3-2مقاالت علمي چاپ شده در مجالت علمي پژوهشي بین المللی ( (ISI 7 .3-3مقاالت علمي چاپ شده در مجالت علمي پژوهشي داخلی ()ISC 5 .3-4مقاالت علمي چاپ شده در مجالت علمي ترويجي یا مروری 2 .3-5مقاالت علمي چاپ شده در كنفرانسهاي خارجي 2 .3-6مقاالت علمي چاپ شده در كنفرانسهاي داخلي 1 .3-7طرحهاي پژوهشي مصوب پایان یافته 3 .3-8تأليف یا تصنیف كتاب(نشربین المللی تا ،15نشرداخلی تا)10 15 .3-9بررسی ،نقد و ویرایش علمی کتاب (برای رشته های گروه علوم انسانی) 2 .3-10تصحیح انتقادی کتاب معتبر (برای رشته های گروه علوم انسانی) 5 .3-11ترجمه كتاب (برای رشته های گروه علوم انسانی) 5 امتیازات فعالیهای علمی اعضای هسته قطب ها در پنج سال منتهی به شروع هر دوره قطب نوع فعاليت حداکثرامتياز (برای هر مورد) .3-12اختراع و اكتشاف ثبت شده(ثبت بین المللی تا ،15ثبت داخلی تا )10 15 .3-13اثر بديع و ارزنده هنري (برای رشته های هنری) 8 .3-14راهنمايي پايان نامه كارشناسي ارشد یا دکتری حرفه ای 1 .3-15راهنمايي پايان نامه دكتري تخصصي 4 .3-16راهنمایی دانش پژوه دوره های پسادکتری 2 .3-17همكاري با مراكز علمي بین المللی در اجراي طرحهاي پژوهشي مشترك 3 .3-18نشانهای علمي كسب شده با ارائه گواهي معتبر 5 .3-19عضويت در هيأت تحريريه یا هیأت داوران مجالت علمي معتبر 4 .3-20عضویت در کمیته علمی کنفرانسها و مجامع علمی 3 امتيازات مرتبه علمي اعضاءهسته قطب رديف 1 2 3 4 مرتبه علمي استاد دانشيار استاد يار مربي امتيازات 20 16 12 5 امتيازات مقاالت درمجالت علمي پژوهشي بين المللي ()ISI ‏نفره ‏امتياز ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ ‏نفره نفراول نفردوم نفرسوم ‏ ‏ ‏ نفرسوم ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ ‏نفره نفراول نفردوم نفرسوم نفرچهارمو ‏پنجم ‏ ‏ ‏ ‏ نفرسوم نفرچهارم ‏ ‏ 2/1 ‏نفرهبهبال نفراول نفردوم نفرسوم بقيههركدام ا ‏ ‏ ‏ امتيازات مقاالت در مجالت داخلی علمی پژوهشی ()ISC ‏نفره 5امتياز ‏نفره نفراول : 25/4 نفردوم : 25/2 ‏نفره نفراول : 75/3 نفردوم 2 :نفرسوم : 2 ‏نفره نفراول : 5/3 نفردوم : 75/1 نفرسوم : 75/1 نفر چهارم : 5/1 ‏نفره نفراول : 25/3 نفردوم : 5/1 نفرسوم : 5/1 نفر چهارم و پنجم : 375/1 ‏نفرهبهباال نفراول : 3/- نفردوم : 35/1 نفرسوم : 35/1 بقيه هركدام : 225/1 امتيازات مقاالت كنفرانس هاي خارجي و همچنين مجالت علمی ترویجی داخلی ‏نفره ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم نفرچهارم ‏ ‏ ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم نفرچهارم وپنجم ‏ ‏ ‏نفرهبهباال نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم بقيههركدا م ‏ امتيازات مقاالت در كنفرانس هاي داخلي ( ملي ) ‏نفره ‏امتياز ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم نفرچهارم ‏ ‏ ‏ ‏نفره نفراول نفردوم ‏ ‏ نفرسوم نفرچهارم وپنجم ‏ ‏ ‏نفرهبهباال نفراول نفردوم نفرسوم بقيههركدا م ‏ ‏ ‏ ‏ برنامه پیشنهادی قطبهای علمی باید در برگیرنده پاسخهای واضح به پرسش های زیر باشد: - 1 اهداف کلی و جزیی برنامه با توجه به مفاد مواد 2و 4آیین نامه قطبهای علمی؛ - 2 توجیه برنامه و ضرورت اجرای آن؛ - 3 روشهای اجرای برنامه برای تحقق اهداف آن؛ - 4 اعالم تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیار برای اجرای برنامه به تفکیک موجود و قابل خریداری؛ - 5 همکاران اصلی برنامه و مسؤولیت هر یک در اجرای آن؛ -6 جدول زمان بندی اجرای برنامه؛ - 7 برآورد هزینه های اجرای برنامه شامل تجهیزات ،نیروی انسانی ،خدمات و .... - 8 نحوهء تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه (بخش کوچکی توسط دبیر خانه تامین میشود)؛ - 9 نحوهء استفاده از مزیتهای نسبی موجود در استان و منطقه؛ - 10 معرفی سازمانها و شرکتهای استفاده کننده از نتایج فعالیت قطب؛ - 11 دستاوردهای برنامه با توجه به اهداف آیین نامه قطبهای علمی معيار اصلي ارزيابي: درصد پيشرفت کار در برنامه پیشنهادی قطب مقاالت بين المللي مقاالت علمي پژوهشي ارائه مقاالت در همايش هاي ملي و بين المللي نگارش و تدوين كتب در حد ملي و بين المللي قرار داد هاي پژوهشی پايان يافته با مراکزاجتمايي و صنعتي از طريق مبلغ و ميزان موفقيت آن جوائز بر ترين هاي علمي و پژوهشي ملي و بين المللي طراحي دروس جديد در حد تحصيالت تكميلي و كارشناسي تعداد دانشجويان هدايت شده کارشناسی ارشد و دکتری معيارهاي ارزيابي برنامه قطب هاي علمي رديف نوع فعاليت عالي()4 خوب()3 متوسط()3 ضعيف()1 بسيار ضعيف ()0 ضريب 1 ميزان نو آوري 2 2 توليد دانش فني 2 3 زمينه سازي براي تربيت پژوهشگران زبده 2 4 گسترش مرزهاي دانش 2 5 پاسخگويي به نيازهاي اساسي جامعه 3 6 نحوه تامين منابع مالي مورد نياز براي اجراي برنامه 2 7 قمناسب بودن روشهاي پيشنهادي براي اجراي برنامه 2 8 قابليت اجراي برنامه با توجه به منابع انساني موجود 3 9 استفاده از مزيتهاي نسبي موجود در استان 2 10 كفايت منابع سخت افزاري و نرم افزاري 2 11 هماهنگي اجزاي برنامه 1 12 تناسب اجزاي برنامه با جدول زمانبندي 1 13 قابليت استفاده از نتايج و دستاوردهاي قطب 1 جمع امتيازات - نقايص برنامه پيشنهادي دانشگاه /موسسه ---------دانشكده ----------رشته----------زمينه علمي – تخصصي -------------با توجه به چارچوب برنامه به شرح زير است: خواهشمند است در صورتي كه فرد ديگري از اساتيد دانشگاه را براي ارزيابي اين برنامه مناسب مي دانيد ،معرفي نماييد. نام و نام خانوادگي امضا تاريخ امتيازات كسب شده ايجاد فضای رقابتی سالم براي كسب عنوان قطب علمي بازسازی و نوسازی آزمايشگاههای تحقيقاتی توسعه همكاريهای علمي بين‌المللي برای تحقق اهداف قطب ايجاد بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای «نوآوری» تالش برای ارتباط موثرتر با بخشهای اقتصادی برای حل معضالت و رفع نيازها فراهم شدن الگوهايی برای اصالح كاركردی دانشگاهها زمينه‌سازی برای جذب و حفظ نيروهای نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاهها ارائه دستاوردهای تخصصي در هريك از قطبهای علمي ایجاد بستر همکاری موثر و مفید بین رشته ای و بین دانشگاهی اصالحیه در آیینامه قطب ها مصوب آذر 1385 جهت گسترش قطب هاي علمي وپوشش قطب ها در خارج از وزارت علوم ،در مقدمه آئین نامه تعریف موسساتی که میتوانند مجوز دریافت نمایند از : دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مورد تصویب وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری به دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مورد تاييد وزارت علوم تحقیقات و فناوری و يا ساير ارگان هاي رسمي كشور تغيير يافت مقدمه اصالح شده آیینامه قطب ها (مصوب آذر ) 1385 به استناد بنcد ج مcاده 49برنامcه چهcارم توسcعه اقتصcادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی برسccرمایه گccذاری در علccوم منتخب و تکیه بccر ایجccاد قطبهccای علمی بccر اسccاس مزیتهccای نسبی و نیازهای آتی کشور ،این آیین نامه تدوین می شود .در این آیین نامه وزارت علوم ،تحقیقccات و فنccاوری بccه اختصccار "وزارت" ،دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مccورد تاييد وزارت و يا ساير ارگان هاي رسمي كشور "مؤسسccه" و شورای قطبهای علمی "شورا" نامیده می شود. منابع مالی قطبهای علمی ماده 10ـ آئينامه برای حمایت مالی از قطب‌هاي علمي کشور ،اعتبارات اختصاص یافته به وزارت بر اساس ارزیابی عملکرد ساالنه قطبهای علمی به مؤسسه های وابسته به وزارت ابالغ می شود و این مؤسسه ها موظف اند مبالغ اختصاص یافته به هریک از قطبهای علمی را به طور کامل در اختیار آن قطب قرار دهند تا در اجرای برنامه مصوب خود هزینه نمایند .عالوه بر این، کمکهای مالی مؤسسه و درآمدهای حاصل از فعالیتها و خدمات علمی قطب جزو منابع مالی قطبهای علمی محسوب می شوند. موافقت اصولي موافقت اصولي مشروط موافقت موقت جمع ردیف رديف نام شاخه تخصصي 1 كشاورزي 6 11 5 22 2 فني مهندسي - 33 6 39 3 علوم پايه 6 11 9 26 4 علوم انساني 3 11 5 19 5 دامپزشكي - 3 5 8 جمع 15 69 28 114 با تشکر دبیر شورای قطبهای علمی کشور تیر 86

51,000 تومان