اصول، مبنا ها و معیارهای ارزش گذاری برای احراز شرایط و ارزیابی عملکرد قطب های علمی کشور
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: قطب های علمی كشور ارائه به نشست معاونين پژوهشي دانشگاه هافيروز بختياري نژاد دبیر شورای قطبهای علمی کشوروزارت علوم، تحقیقات و فناوریمعاونت پژوهشی28 تير ماه 86اصول، مبنا ها ومعيار های ارزش گذاری برای احراز شرایط و ارزیابی عملکرد قطب های علمی کشور
اسلاید 3: قطبهای علمی در جهان به عنوان: يكی از مهمترين عوامل محرك توسعه كشورها در قرن بيست و يكم، شناخته شده است كه همچون موتورهای محرك توسعه ،در تعامل نزديك با نهادهای مولد فكر و انديشه (Think Tanks) بوده و در واقع اين دو در كنار هم و مكمل يكديگرند.جایگاه قطب های علمی در جهان
اسلاید 4: قطبهاي علمي در قياس با اسلاف خود، يعني نهادهاي پژوهشي، علاوه بر دارا بودن نقاط قوت آنان، از مشخصههايي برخوردار هستند كه موجب امتياز آنها ميشود، از آن جملهمعماري انعطافپذير و ساختار معطوف به روابط دموكراتيك (همکاری وبکار گيری عقل جمعی)برخورداري از ويژگي «Critical Mass» كه در حوزه تحقيقات علمي از آن با عنوان «انبوهي ضروري و موثر براي بقاء و رشد» ياد ميشود.فعاليت بين رشتهايي و چند رشتهايياستقلال عمل واحدهاامکان اعمال موثركنترل كيفيتارتباط با صنعت، اقتصاد و حيطه عموميتربيت نيروهای انساني ويِژهبرخورداری ازسرمايه اجتماعينگاه آيندهانديشانه به مسايل اساسیبرخورداری از ارتباطات قوی و موثر بينالملليبرخورداري از حمايت بخش دولتي و خصوصي ویژگی های قطب های علمی
اسلاید 5: عناصر مفهومي قطب علميكيفيتدانش فنينوآوريرقابتعناصر مفهومي قطب هاي علمي كشور
اسلاید 6: قطب علمي مركز ايجاد مزيت يا برتري در يك زمينه علمي است كه با نوآوري و توليد دانش و فناوري در جهت دستيابي به كيفيت بالاتر تلاش ميكند.تعریف قطب علمي در دوره اول
اسلاید 7: تعریف قطب علمی در دوره دوم قطب علمی نهادی متشکل از گروهی از اعضای هیأت علمی در یک مؤسسه با توان علمی بالاست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه، برای دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی، منطقه ای یابین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش می کند.
اسلاید 8: نمودار تشكيلاتي قطب هاي علمي
اسلاید 9: ترکیب شوراي قطبهاي علمی در آیین نامه جدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)؛معاون پژوهشي وزارت؛ (نایب رئیس)؛معاون آموزشي وزارتمعاون فناوري وزارت؛معاون طرح و توسعه وزارت؛معاون پژوهشي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران؛شش نفر از اعضاي هيأت علمي برجسته کشور؛دبیر شورا.
اسلاید 10: اختیارات شورای قطبهای علمیسیاستگذاری در زمینه ایجاد، توسعه و یا انحلال قطبهای علمی در کشور؛تائید و تصویب ضوابط، شناسایی ،ارزیابی و حمایت قطبهای علمی؛تأیید نهائی صلاحیت قطبهای علمی.
اسلاید 11: فرایند صدور مجوز قطب علمی درخواست از سوی مؤسسه متقاضی؛بررسی سابقه و توان علمی مؤسسه در دبیرخانه؛بررسی وارزیابی امتیازات علمی اولیه اعضائ هسته مرکزی؛ارزیابی برنامه توسط کمیسیونهای تخصصی؛طرح در شورای قطبهای علمی؛صدور مجوز موافقت اصولی؛ارزیابی عملکرد در طول سه سال؛صدور مجوز قطعی.
اسلاید 12: دارا بودن حداقل 7 نفر عضو هیات علمی فعال در یک زمینه علمی ـ تخصصی (تک رشته ای، میان رشته ای و چندرشته ای)، برای معرفی به عنوان هسته اولیه قطب علمی؛ دارا بودن برنامه تخصصی منسجم ، مدون وهدفمند در زمینه پیشنهادی منطبق بر نیازهای اساسی و اولویت دار کشور بر اساس تائید کمیسون های تخصصیبرخورداری ازتجهيزات تحقیقاتی و آزمايشگاهي، كتابخانه و امكانات نرم افزاری و اطلاعرساني لازم برای اجرای برنامه پیشنهادی. شرایط ایجاد قطب علمی در دوره دوم
اسلاید 13: حداقل امتيازات هر یک از اعضاء هسته قطب علمی جهت احراز شرايط لازم در شاخه های تخصصي رديفنام گروه يا رشتهنشريات علي پژوهشيISI و ISCمقالات كنفرانسهاامتياز كل1فني مهندسي205802دامپزشكي205803كشاورزي205804زيست شناسي205805زمين شناسي و فيزيك75/1775/4706رياضي و آمار153607علوم انساني153608شيمي3575/8140
اسلاید 14: امتیازات فعالیهای علمی اعضای هسته قطب ها در پنج سال منتهی به شروع هر دوره قطب
اسلاید 15: امتیازات فعالیهای علمی اعضای هسته قطب ها در پنج سال منتهی به شروع هر دوره قطب
اسلاید 16: امتيازات مرتبه علمي اعضاءهسته قطبرديف مرتبه علمي امتيازات 1 استاد202دانشيار163استاد يار 124 مربي5
اسلاید 17: امتيازات مقالات درمجلات علمي پژوهشي بين المللي (ISI)
اسلاید 18: امتيازات مقالات در مجلات داخلی علمی پژوهشی (ISC)
اسلاید 19: امتيازات مقالات كنفرانس هاي خارجي و همچنين مجلات علمی ترویجی داخلی
اسلاید 20: امتيازات مقالات در كنفرانس هاي داخلي ( ملي )
اسلاید 21: برنامه پیشنهادی قطبهای علمی باید در برگیرنده پاسخهای واضح به پرسش های زیر باشد:1 - اهداف کلی و جزیی برنامه با توجه به مفاد مواد 2 و 4 آیین نامه قطبهای علمی؛2 - توجیه برنامه و ضرورت اجرای آن؛3 - روشهای اجرای برنامه برای تحقق اهداف آن؛4 - اعلام تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیار برای اجرای برنامه به تفکیک موجود و قابل خریداری؛ 5 - همکاران اصلی برنامه و مسؤولیت هر یک در اجرای آن؛6- جدول زمان بندی اجرای برنامه؛7 - برآورد هزینه های اجرای برنامه شامل تجهیزات، نیروی انسانی، خدمات و .... 8 - نحوهء تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه(بخش کوچکی توسط دبیر خانه تامین میشود)؛9 - نحوهء استفاده از مزیتهای نسبی موجود در استان و منطقه؛10 - معرفی سازمانها و شرکتهای استفاده کننده از نتایج فعالیت قطب؛ 11 - دستاوردهای برنامه با توجه به اهداف آیین نامه قطبهای علمیچارچوب برنامه پیشنهادی متقاضیان قطب های علمی
اسلاید 22: معيار اصلي ارزيابي: درصد پيشرفت کار در برنامه پیشنهادی قطبمقالات بين الملليمقالات علمي پژوهشيارائه مقالات در همايش هاي ملي و بين المللي نگارش و تدوين كتب در حد ملي و بين الملليقرار داد هاي پژوهشی پايان يافته با مراکزاجتمايي و صنعتي از طريق مبلغ و ميزان موفقيت آنجوائز بر ترين هاي علمي و پژوهشي ملي و بين الملليطراحي دروس جديد در حد تحصيلات تكميلي و كارشناسيتعداد دانشجويان هدايت شده کارشناسی ارشد و دکتری معيار هاي ارزیابی عملکرد سالانه قطبهای علمی
اسلاید 23: معيارهاي ارزيابي برنامه قطب هاي علمينقايص برنامه پيشنهادي دانشگاه /موسسه ---------دانشكده ---------- رشته----------زمينه علمي – تخصصي -------------با توجه به چارچوب برنامه به شرح زير است:خواهشمند است در صورتي كه فرد ديگري از اساتيد دانشگاه را براي ارزيابي اين برنامه مناسب مي دانيد ،معرفي نماييد.نام و نام خانوادگي امضا تاريخ
اسلاید 24: ايجاد فضای رقابتی سالم براي كسب عنوان قطب علميبازسازی و نوسازی آزمايشگاههای تحقيقاتیتوسعه همكاريهای علمي بينالمللي برای تحقق اهداف قطبايجاد بسترهای سختافزاری و نرمافزاری برای «نوآوری»تلاش برای ارتباط موثرتر با بخشهای اقتصادی برای حل معضلات و رفع نيازهافراهم شدن الگوهايی برای اصلاح كاركردی دانشگاههازمينهسازی برای جذب و حفظ نيروهای نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاههاارائه دستاوردهای تخصصي در هريك از قطبهای علميایجاد بستر همکاری موثر و مفید بین رشته ای و بین دانشگاهیكاميابیها و دستاوردهای ممکن توسط قطب های علمی
اسلاید 25: اصلاحیه در آیینامه قطب ها مصوب آذر 1385جهت گسترش قطب هاي علمي وپوشش قطب ها در خارج از وزارت علوم ،در مقدمه آئین نامه تعریف موسساتی که میتوانند مجوز دریافت نمایند از :دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مورد تصویب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریبهدانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مورد تاييد وزارت علوم تحقیقات و فناوری و يا ساير ارگان هاي رسمي كشورتغيير يافت
اسلاید 26: مقدمه اصلاح شده آیینامه قطب ها (مصوب آذر 1385 )به استناد بند ج ماده 49 برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی برسرمایه گذاری در علوم منتخب و تکیه بر ایجاد قطبهای علمی بر اساس مزیتهای نسبی و نیازهای آتی کشور، این آیین نامه تدوین می شود. در این آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اختصار وزارت، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مورد تاييد وزارت و يا ساير ارگان هاي رسمي كشور مؤسسه و شورای قطبهای علمی شورا نامیده می شود.
اسلاید 27: منابع مالی قطبهای علمیماده 10 ـ آئينامهبرای حمایت مالی از قطبهاي علمي کشور، اعتبارات اختصاص یافته به وزارت بر اساس ارزیابی عملکرد سالانه قطبهای علمی به مؤسسه های وابسته به وزارت ابلاغ می شود و این مؤسسه ها موظف اند مبالغ اختصاص یافته به هریک از قطبهای علمی را به طور کامل در اختیار آن قطب قرار دهند تا در اجرای برنامه مصوب خود هزینه نمایند. علاوه بر این، کمکهای مالی مؤسسه و درآمدهای حاصل از فعالیتها و خدمات علمی قطب جزو منابع مالی قطبهای علمی محسوب می شوند.
اسلاید 28: تعداد و وضعیت قطبهای علمی كشور
اسلاید 29: با تشکردبیر شورای قطبهای علمی کشورتیر 86
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.