علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاق

اصول و مبانی اخلاق در پژوهش

صفحه 1:
به نام خدا کارگاه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شهریور ماه 99 اصول و مبانی اخلاقی

صفحه 2:
: اخلاق به اين سوال پاسخ می گوید ‎What should I do in this‏ ‎situation ?‏ اخلاق رعایت حقوق دیگران است

صفحه 3:
Ethics in Biomedicine

صفحه 4:
تعریف اخلاق در پژوهش قواعد و اصول (چه چین حوب و چه چین بد است)حاکم بر انجام پ‌وهش از زمان

صفحه 5:
۲۰۳2۳۲۲۲ ۳2055 1۳ ۳۲2۳۳57۲0۲( Interpretation and Report Prey arati Secondary Data

صفحه 6:
اخلاق نظریات ومکاتب اصلی در نظر بات * نتیجه گرا * اصالت وظیفه

صفحه 7:
اين ‎So‏ ممکن است به اتخاذ تصمیم هایی منجر شو كه با خواسته هاى بيمار منطبق نيست.

صفحه 8:
مکتب وظیفه گرا * ویژگی های عمل صرف نظر از میزان نتایجی که در پی می آورد دارای ارزش ذاتی است. * ملاک تصمیم گیری برای درست یا غلط بودن یک عمل از نظر اخلاقى این است که آیا وظیفه یا تکلیفی را شامل می شود یا خیر. برای معتقدین آن نتیجه عمل اهمیت ندارد و یک عمل می تواند اخلاقی بات مت کر نایم دی رابه همراه ‎ath‏

صفحه 9:
سای ور مات تاكيد بر نهادینه شدن رفتار ها از طریق تكرار دارد. چهار شرط برای اخلاقی بودن عمل: اعتدال آگاهی کامل اختیار يقين به صحت عمل

صفحه 10:
۱

صفحه 11:
اصول اخلاق ‎Autonomy‏ هم شخصولینحقرا دارد که درلنتخابآزاد ‎gle esl,‏ ‎Stays > Beneficence‏ به نحووعمإنمايد كه حداكش نفع به لشخاص بس‌سد ‎kta, ©‏ به نحووعمزنمايد كه حدلقل نيازبه لشخاصبرسد ‎Ghai! site Justice ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
است. شير نوجه ويزه به حفقاظت از حقوق كروههاي أسيب يذير از مباحث مهم دراين حيطه همجنين توجه اختصاصي در موارد: “” فقدان آموزشهاي كافي

صفحه 13:
رضايت [کاهانه احترام به افراد ایجاب مي کند که هر فرد به اندازه توانايي اش , فرصت انتخاب داشته باشد این فرصت زماني که استانداردهاي مناسب براي ایجاد رضایت موجود باشد , بدست مي آید . توافق گسترده اي وجود دارد که ایجاد رضایت همراه با آگاهي مي تواند به سه جزء تقسیم شود که شامل اطلاعات , فراگيري و جامعیت آن و داوطلب شدن می باشد .

صفحه 14:
(حتر(م جه (فر(د احترام به افراد حداقل از دو بخش اخلاقي تشکیل شده است : - يکي آن که افراد باید به عنوان فرد ستقل درسان شون - و دوم آن که افراد داراي استقلال کمتر , حق دارند حمایت شوند. در بیشتر موارد تحقيقاتي که بر روي انسان ها انجام مي شود احترام به افراد مي طلبد که فید مورد آزمایش بطور ارادي و با اطلاعات کاقي وارد تحقیق شود . در بعضي از شرایط نحوه اعمال اصول معلوم نیست . درگيري زندانیان به علوان افراد مورد زمايش در تحقيق , يك مثال واضح مي باشد . از يك طرف اینطور بنظر مي رسد که بنا به اصل احترام به افراد لازم است که از زندانیان فرصت داوطلب شدن در کارهاي تحقيقاتي گرفته نشود و از طیف دیگر تحت شرایط موجود براي شرکت در فعالیت هاي تحقيقاتي بطور زیر کانه و غیر واضح وادار شوند يا تحت تاثیر زیاد قرار گيرند. به همین دلیل احترام به افراد ایجاب مي نماید تا از زندانیان محافظت بعمل آید. اینکه اجازه دهیم زندانیان داوطلب شوند و یا از آنبا محافظت نموده و مانع از شرکت آنها در کار تحقيقاتي شویم مسئله دشواري است .

صفحه 15:
58 تول شرکت کننده در پژوهش است. ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل رسانده اشود. اباید توجه نمودکه حقاظت از شرکت کنندگار هد ‎a>‏ 1 : بزوهش ارجحبت 2 ‎ta,‏ * جستجوي علوم جديد * فوايد تحقيق براي پیشبرد دانش ۶ خواسته‌ها و علائق حرفه‌اي یا شخصي ‎Giro‏

صفحه 16:
نفع و ضرر در پژوهش * تحقیق همانگونه که با هدف خیر رسانی به جامعه و فرد آزمودنی انجام میشود و لیکن خطراتی نیز میتواند داشته باشد. * مطالعات انجام شده در زمینه مضار ومنافع. بطورکلی تحقیق را یک عمل کم ضرر نشان میدهد.

صفحه 17:
زنه زیان ومنفعت ‎Biss ee el eee‏ * خیر رسانی * احترام به فرد * عدالت

صفحه 18:
انواع ضررو زیان

صفحه 19:
انواع سود ومنفعت جسمی * روانی احساس آرامش احساس مورد توجه قرار گرفتن احساس ایثار وغرور احساس مفید بودن ا * اقتصادى ‎eee‏

صفحه 20:
توصیف سود وزیان * ماهیت سود وزیان * میزان سود وزیان * مدت استمرار

صفحه 21:
نحوه به حداقل رساندن خطر برقراری نظام پایش و بازنگری معیارهای خروج از پژوهش مشخص کردن گروههای آسیب پذیر تعاریف عملی و علمی از شکست احتمالی درمان روش دستیابی به رمزهای کور سازی مطالعه در صورت فوریت روشهای لازم برای جلوگیری از افشای راز بررسی روشهای جایگزین

صفحه 22:
نحوه به حداکثر رساندن منفعت * استفاده از آزمودنیهایی که احتمال انتفاع از درمان برایشان ‎pte‏ * استفاده از بهترین روشهای مراقبتی در طی تحقیق

صفحه 23:
(رریابی خطرات و منافع آنها ارزيلبي خطرات و منافع آن به‌يك سري اطلاعات مناسب کهبه دقت نظم داده شده باشد نیاز دارد و در بعضي از کیس ها از راهيباي جايگزيني مختلف هم استفاده مي شود . لین ارزيلبي بلید در مرحله فرصت دادن در انتخاب و مسئولیت پذيري آنها هم انجام گردد تا اطلاعات جامع و سيستماتيك درباره طرح پيشنهادي جمع آوري گردد . ارزيابي اين معني را براي محقق دارد كه ايا تحق بيشنياد شده درست و مناسب طراحي شده است يا نه ؟ و براي فردي كه در آينده مورد آزمايش قرار خواهند كرفت لين ارزيلبي كمك مي كند كه او تصميم بكيرد كه آيا در آزمايش شركت كند يانه ؟

صفحه 24:
عدا ر پژوهش بطور ‎J‏ ‏جنبه مورد نظر مي‌باشد: 7توزیع مناسب و عادلانه فواید و مضار پژوهش عدالت در انتخاب شرکت کنندگان در مطالعه ‎cular >‏ از حقوق گروههاي آسیب پذیر

صفحه 25:
عدالت و (صاف جه كسي بايد اثرات مفید تحقیقات را دریافت کرده و بار مسئولیت آن را تحمل کند ؟ این تي از سئوالات اصل عدللت مي باشد . بلید دید که چه كاري شایسته است و چگونه مي توان عدللت در توزیع را انجام داد عدالتي زملني ایجاد میشود که منافع افراد بدون دلیل واضح کار گردد یا زملني که‌بي دلیل پر مسئولیت به فرد تحمیل شود . طریقه دیگر درك ن جمله باشد که با | 3 توزیع مشلبه و یکسان را توج براساس تجربه , سن , محرومیت , شايستگي و توانايي افراد تمایز دهند . لين ضرورت است که توضیج داده شود که چگونه بلید با احتیام و بطور یکسان با مردم برخورد شود . بینامه هاي گستیده اي از راهباي صحیح و عادلانه براي توزیع بار مسئولیت و بدست آوردن نتایچ مثبت وجود دارد اين برنامه ها عبارتند 1 1- شرکت دادن افراد به نسبت مساوي 2- براي هر فرد بر طبق نیاز شخصي 3- براي هر فرد بر طبق شعن و تلاش شخصي 4- براي هر فرد بر طبق توزيع اجتماعي 5- براي هر فرد براساس شايستگي و لياقت

صفحه 26:
(نتفاب (فرزد هماهنگونه که اصل احترام به افراد بر پلیه رضایت و ارزشيلبي نسبت خطرات به منافع مي باشد , اصل عدللت نیز با توجه به الزامات اخلاقي , به انتخاب صحیح افرادي که تحت مطالعه قرار مي گیرند مي پردازد .

صفحه 27:
‎id)‏ (فر(د عدالت مربوط به انتخاب اشخاص به ۲ سطح مختلف تقسیم می گردد که عبارتند از : عدالت انفرادی : که درانتخلب افراد نیازمند آن است که دارای انصاف بوده و از ارائه تحقیقات ‏سودمند و کم خطر به افراد مورد علاقه خود و انتخاب افرادی که به آنبا علاقه ندارند برای قرار گرفتن در تحقیقات شرکت نمایند . عدالت اجتماعی : ‎ ‏که نیازمند آن است که بین گروهیای مختلف جامعه که بلید.یا نبلید در نوع خاصی از ‏تحقیقلت شرکت نمایند براساس توانلیی افراد آن گروه در تحمل بار ناشی از تحقیق , افتراق دهد و گروههلیی را که می توانند تعت یک مطالعه خاص قرار گیرند ویا اینکه تحمل انجام مطالعات بیشتر را دایند معلوم نماید . بنابرلین از الزامات عدالت اجتماعی این است که معلوم شود ترتیب انتخاب گروههای مختلف جلمعه بلیدبه چه شکل باشد ( مثلاً بايستى افراد بزر گسال جامعه قبل از کود کان به عنوان گروههلی مطالعه در نظر گرفته شوند ) همچنین از نظر عدللت اجتماعی افرادی که تحت شرلیط خاصی می باشند ( مثلاً بیملران عقب مانده ذهنی که در بیمارستان بستری می بلشند و یا زندانیان ) نباید تحت هیچ آزمونی قرار گیرند مکر تنها موارد مشخص و معدودی . ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
(نتفاب (فراد حتی اگر افرادبه صورت عادلانه ای توسط محققین انتخاب شده باشد و رفتار لین محققین با آنبا منصفانه و درست باشد بازهم ممکن است بی عدالتی در مورد انتخاب این افراد صورت پذیرفته باشد . بنابرلین بی عدالتی می تولند ريشه در تعصبات اجتماعی , نژادی , جنسی و فرهنگی مرسوم در جامعه داشته باشد .د رنتیجه حتی اگر محققین با افراد مورد مطالعه به صورت منصفانه و عادلانه رفتار نمایند و حتی اگر هیئت نظارت مطمئن باشد که افراد انتخاب شده به نحوه صعیعی بر گزیده شده اند . اما الگوهای اجتماعی مرسوم در جامعه می تولند بر روی توزیع کلی منافع و باز مسئولیتبای ناشی از تحقیق , تأثیر سوئی بگذارد . اكر جه محققين به تنبايى نمى توانند اين مشكلات شايع موجود در جامعه را از بين ببرند امابا اتتخاب عادلانه و منصفانه افراد مى توانند تا حدودی این بی عدالتی های را جبران نمایند .

صفحه 29:
(نتثاب (فر(د تاكنون برخى از جمعيتباى جامعه , خصوصاً افراد تحت يسترى ,به كونه هاى متفاوتى به علت هايشان ويا محيطى كه در كن زندكى مى كننك , مجبوربه تحمل بار مطالعات گردیده لند . هنگامی که یک تحقیق جنبه درمانی نداشته و خطرات ژیادی رابه همراه دارد گروهیئیی از افراد که ثمتر مجبور با تحمل بار ناشی از تحقیقات گردیده لند بایستی آولین کسانی باشند که خطر انجام لین پژوهش ها را قبول می نمایند مگر آنکه لین ت شرلیط خاص‌بیک کروه مقس باشد عه دز لين مرت در همان کروه مطالمه بایستی صورت پذیرد . اگر چه اهداف سرمایه گذّاران عمومی جامعه ممکن أحك ممسويا اذاف سرماية كذاران عمومى مراقيهاي ببخاشي باشد اماك نظر می رسد منصفانه نیست اگر افع ناش از یک تلیق شامل گروههای زیادی می شود نبا گروهی که وابسته یف مراق ای درملنی عمومی هستند به علت وابستگی و نیازی که به لین مراقبتها داارند به عنوان یک مخزن برای انجام مطالعات و تحقیقات در نظر گرفته شوند . یکی از نمونه های‌بی عدالتی درگیر نمودن افراد آسیب در تحقیقات است. برخی از گروهپا مانند آقلیتها قلیتهای نژافی افرادی که از نظر اقتصادی در هستند, بیمارلنی که آمراض شدید دارند و آفراد بستری بر دسکرس می ‎ath‏ از آنبا خواسته می شود که در انجام تحقیقات شرکت نمایند . لين آفراد نیز با توجه به شرلیط خا دایند و وابستگیپایشان به راحتی رضلیت به انجام لين کار می دهند از این آفراد پلید حملیت نمود تا صرفاً به علت در دسترس بودن , بیماری و یا مشکلات اقتصادى در انجام تحقیقات همکاری نکنند و در لین زمینه بلید مورد حمایت واقم كويد .

صفحه 30:
ز صبر و حوصله عزیزان مستمع

به نام خدا کارگاه اخالق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شهریور ماه 1395 اصول و مبانی اخالقی :اخالق به اين سوال پاسخ مي گويد ‏What should I do in this ? situation اخالق رعایت حقوق دیگران است 2 Ethics in Biomedicine Ethics in Biomedicine Research ethics Bioethics Medical ethics 3 تعريف اخالق در پژوهش قواعد و اصول (چه چيز خوب و چه چيز بد است)حاكم بر انجام پژوهش از زمان ارائه طرح جهت تصويب تا انتشار مقاله. 4 Research Stages (A Framework) ETHICS APPLICATION Interpretation and Report Preparation DATA ANALYSIS DATA COLLECTION SAMPLE DESIGN Primary Data RESEARCH DESIGN Secondary Data 5 PROBLEM DEFINITION (Decision Uncertainty نظريات ومکاتب اصلی در اخالق • نتيجه گرا • اصالت وظیفه • مکتب مبتنی بر فضیلت 6 مکتب نتيجه گرا • درستی یا نادرستی عمل را نتیجه آن مشخص می کند • این تئوری ممکن است به اتخاذ تصمیم هایی منجر شود که با خواسته های بیمار منطبق نیست. 7 مکتب وظيفه گرا • ویژگی های عمل صرف نظر از میزان نتایجی که در پی می آورد دارای ارزش ذاتی است. • مالک تصمیم گیری برای درست یا غلط بودن یک عمل از نظر اخالقی این است که آیا وظیفه یا تکلیفی را شامل می شود یا خیر .برای معتقدین آن نتیجه عمل اهمیت ندارد و یک عمل می تواند اخالقی باشد حتی اگر نتایج بدی را به همراه داشته باشد. 8 مکتب مبتنی بر فضيلت • • .1 .2 .3 .4 9 تاکید بر نهادینه شدن رفتار ها از طریق تکرار دارد. چهار شرط برای اخالقی بودن عمل: اعتدال آگاهی کامل اختیار یقین به صحت عمل اصول اخالق احترام به افراد نيكوكاري و سودمندي عدالت و انصاف رضايت و آگاهي ارزيابي خطرات و منافع انتخاب افراد اصول اخالق • Autonomy ب[[اشد(ب[[ا ع[لم) • Beneficence ن88فع ب88ه ا8ش8خاص ب 88رسد • Nonmaleficence ز8يانب88ه ا8ش8خاصب 88رسد • Justice 11 هر ش88خصيا8ي8نحقرا دارد ك88ه درا8ن8تخابآزاد پ 88ژو8هشگ8ر ب88ه ن88حويع8ملن 8مايد ك88ه ح8دا8كثر پ 88ژو8هشگ8ر ب88ه ن88حويع8ملن 8مايد ك88ه ح8دا8قل ع8دا888لتو ا8ن8صاف احترام به فرد و اختياراو اخذ رضايت آگاهانه مبتني بر اين اصل است. توجه ويژه به حفاظت از حقوق گروههاي آسيب پذير از مباحث مهم دراين حيطه ميباشند. ‌ همچنين توجه اختصاصي در موارد: فقدان آموزشهاي كافي فقرو مشكالت اقتصادي 12 رضايت آگاهانه احترام به افراد ايجاب مي كند كه هر فرد به اندازه توانايي اش , فرصت انتخاب داشته باشد اين فرصت زماني كه استانداردهاي مناسب براي ايجاد رضايت موجود باشد ,بدست مي آيد . توافق گسترده اي وجود دارد كه ايجاد رضايت همراه با آگاهي مي تواند به سه جزء تقسيم شود كه شامل اطالعات ,فراگيري و جامعيت آن و داوطلب شدن مي باشد . احترام به افراد احترام به افراد حداقل از دو بخش اخالقي تشكيل شده است : يكي آن كه ,افراد بايد به عنوان فرد مستقل درمان شوند و دوم آن كه افراد داراي استقالل كمتر ,حق دارند حمايت شوند.در بيشتر موارد تحقيقاتي كه بر روي انسان ها انجام مي شود احترام به افراد مي طلبد كه فرFد مورد آزمايش بطور ارادي و با اطالعFات كافي وارد تحقيق شود .در بعضي از شرايط نحوه اعمال اصول معلوم نيست .درگيري زندانيان به عنوان افراد مورد آزمايش در تحقيق ,يك مثال واضح مي باشد .از يك طرف اينطور بنظر مي رسد كه بنا به اصل احترام به افراد الزم است كه از زندانيان فرصت داوطلب شدن در كارهاي تحقيقاتي گرفته نشود و از طرFف ديگر تحت شرايط موجود براي شرFكت در فعاليت هاي تحقيقاتي بطور زيركانه و غير واضح وادار شوند يا تحت تاثير زياد قرار گيرند .به همين دليل Fاحترام به افراد ايجاب مي نمايد تا از زندانيان محافظت بعمل آيد .اينكه اجازه دهيم زندانيان داوطلب شوند و يا از آنها محافظت نموده و مانع از شركت آنها در كار تحقيقاتي شويم مسئله دشواري است . سودمندي و عدم ضرررساني • محقق مسئول حفظ سالمت جسمي ،رواني و اجتماعي شركت كننده در پژوهش است .اين امر اولين وظيفه پژوهشگر است. • ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل رسانده شود. • بايد توجه نمودكه حفاظت از شركت كنندگان در پژوهش ارجحيت دارد به: • جستجوي علوم جديد • فوايد تحقيق براي پيشبرد دانش • خواسته‌ها و عالئق حرفه‌اي يا شخصي محقق 15 نفع و ضرر در پژوهش • تحقیق همانگونه که با هدف خیر رسانی به جامعه و فرد آزمودنی انجام میشود و لیکن خطراتی نیز میتواند داشته باشد. • مطالعات انجام شده در زمینه مضار ومنافع ،بطورکلی تحقیق را یک عمل کم ضرر نشان میدهد. اصول اخالقی حاکم برموازنه زیان ومنفعت • خیر رسانی • احترام به فرد • عدالت انواع ضررو زیان • جسمی • روانی • اجتماعی • اقتصادی انواع سود ومنفعت • • • • جسمی روانی احساس آرامش احساس مورد توجه قرار گرفتن احساس ایثار وغرور احساس مفید بودن احساس تشخیص اقتصادی اجتماعی توصیف سود وزیان • ماهیت سود وزیان • میزان سود وزیان • مدت استمرار نحوه به حداقل رساندن خطر • برقراری نظام پایش و بازنگری • معیارهای خروج از پژوهش • مشخص کردن گروههای آسیب پذیر • تعاریف عملی و علمی از شکست احتمالی درمان • روش دستیابی به رمزهای کور سازی مطالعه در صورت فوریت • روشهای الزم برای جلوگیری از افشای راز • بررسی روشهای جایگزین نحوه به حداکثر رساندن منفعت • استفاده از آزمودنیهایی که احتمال انتفاع از درمان برایشان بیشتر است • استفاده از بهترین روشهای مراقبتی در طی تحقیق ارزيابي خطرات و منافع آنها ارزيابFي خطرات و منافFع آFن بFه يFك سFري اطالعات مناسب كFه بFه دقFت نظFم داده شده باشFد نياز دارد و در بعضي از كيFس هFا از راههاي جايگزينFي مختلFف هFم اسFتفاده مي شود .ايFن ارزيابFي بايFد در مرحلFه فرصت دادن در انتخاب و مسFئوليت پذيري آنهFا هFم انجام گردد تFا اطالعات جامع و سFيستماتيك درباره طرح پيشنهادي جمع آوري گردد . ارزيابFي ايFن معنFي را براي محقFق دارد كFه آيFا تحقيق پيشنهاد شده درسFت و مناسFب طراحFي شده اسFت يا نFه ؟ و براي فردي كFه در آينده مورد آزمايش قرار خواهنFد گرفFت ايFن ارزيابFي كمFك مFي كنFد كFه او تصميم بگيرد كه آيا در آزمايش شركت كند يا نه ؟ عدالت عدالت در پژوهش بطور عمده در سه جنبه مورد نظر مي‌باشد: توزيع مناسب و عادالنه فوايد و مضار پژوهش ‏عدالت در انتخاب شركت كنندگان در مطالعه حمايت از حقوق گروههاي آسيب پذير 24 عدالت و انصاف چFه كسFي بايد اثرات مفيد تحقيقات را دريافت كرده و بار مسFئوليت آن را تحمFل كند ؟ اين يكFي از سFئواالت اصFل عدالFت مFي باشFد .بايFد ديFد كFه چFه كاري شايسFته اسFت و چگونه مFي توان عدالFت در توزيFع را انجام داد ؟ يFك بFي عFدالتFي زمانFي ايجاد ميشود كFه منافع افراد بدون دليFل واضFح انكار گردد يFا زمانFي كFه بFي دليFل بار مسFئوليت بFه فرد تحميل شود .طريقFه ديگFر درك ايFن اصFل ايFن جملFه مFي باشFد كFه بFا افراد هFم تراز بايستي بگونFه اي يكسFان برخورد نمود .البتFه ,ايFن جملFه توضيFح و تفسFير نياز دارد .اينكFه چه كسFاني افراد هم تراز هسFتند ؟ و چFه كسFاني غير همتراز ؟ چFه مالحظاتي انحراف Fاز يك توزيFع مشابFه و يكسFان را توجيFه مFي كنFد ؟ تقريب ًا همFه مفسFران پذيرفتFه انFد كه برFاساس تجربه ,سن ,محروميت ,شايستگي و توانايي افراد تمايز دهند . ايFن ضرورت اسFت كFه توضيFح داده شود كFه چگونFه بايFد بFا احترFام و بطور يكسFان با مردم برخورد شود .برFنامFه هاي گسFترFده اي از راههاي صFحيح و عFادالنFه براي توزيع بار مسئوليت و بدست آوردن نتايج مثبت وجود دارد اين برنامه ها عبارتند از : -1شركت دادن افراد به نسبت مساوي -2براي هر فرد بر طبق نياز شخصي -3براي هر فرد بر طبق سعي و تالش شخصي -4براي هر فرد بر طبق توزيع اجتماعي -5براي هر فرد براساس Fشايستگي و لياقت انتخاب افراد هماهنگونFه كFه اصFل احترام بFه افراد بر پايFه رضايت افراد اسFتوار اسFت و اصFل فايده رسFاني بر پايFه بررسي و ارزشيابFي نسFبت خطرات بFه منافFع مFي باشFد ,اصل عدالFت نيFز بFا توجFه بFه الزامات اخالقFي ,به انتخاب صFحيح افرادي كFه تحFت مطالعFه قرار مFي گيرنFد مي پردازد . انتخاب افراد عدالت مربوط به انتخاب اشخاص به 2سطح مختلف تقسيم مي گردد كه عبارتند از : عدالت انفرادي : ك0ه درانتخا0ب افراد نيازمن0د آن اس0ت ك0ه محققين داراي انص0اف بوده و از ارائه تحقيقات سو0دمند و كم خطر به افراد مورد عالقه خود و انتخاب افرادي ك0هب0ه آنها عالقه ندارند براي قرار گرفتن در تحقيقات شركت نمايند .عدالت اجتماعي : ك0ه نيازمن0د آ0ن اس0ت ك0ه بي0ن گروههاي مختل0ف جامع0ه ك0ه باي0د ي0ا نباي0د در نو0ع خاصي از تحقيقا0ت شرك0ت نماين0د براس0اس تواناي0ي افراد آ0ن گروه در تحم0ل بار ناش0ي از تحقيق , افتراق ده0د و گروههاي0ي را ك0ه م0ي توانن0د تح0ت ي0ك مطالع0ه خاص قرار گيرن0د و ي0ا اينكه تحم0ل انجام مطالعات بيشت0ر را دارن0د معلو0م نمايد .بنابراي0ن از الزامات عدالت اجتماعي اين اس0ت كه معلوم شود ترتي0ب انتخاب گروههاي مختلف جا0معه با0يدب0ه چه شكل باشد ( مث ً ال بايس0تي افراد بزرگس0ال جامع0ه قب0ل از كودكان ب0ه عنوان گروهها0ي مطالع0ه در نظر گرفت0ه شون0د ) همچني0ن از نظ0ر عدال0ت اجتماع0ي افرادي ك0ه تح0ت شراي0ط خاص0ي مي باشن0د ( مث ً ال بيما0ران عق0ب مانده ذهن0ي ك0ه در بيمارس0تان بس0تري م0ي با0شن0د و يا زندانيان ) نبايد تحت هيچ آزموني قرار گيرند مگر تنها مو0ارد مشخص و معدودي . انتخاب افراد حت0ي اگ0ر افراد ب0ه ص0ورت عادالن0ه اي توس0ط محققين انتخاب شده باش0د و رفتار اي0ن محققي0ن ب0ا آنه0ا منص0فانه و درس0ت باش0د بازهم ممك0ن اس0ت ب0ي عدالت0ي در مورد انتخاب اي0ن افراد صورت پذيرفت0ه باش0د .بنابراي0ن ب0ي عدالت0ي م0ي توان0د ريش0ه در تعصبات اجتماع0ي ,نژادي ,جنس0ي و فرهنگ0ي مرس0وم در جامع0ه داشته باش0د .د رنتيج0ه حت0ي اگ0ر محققي0ن ب0ا افراد مورد مطالع0ه ب0ه صورت منص0فانه و عادالن0ه رفتار نماين0د و حت0ي اگ0ر هيئ0ت نظارت مطمئن باش0د ك0ه افراد انتخاب شده ب0ه نحوه ص0حيحي برگزيده شده اند . ام0ا الگوهاي اج0تماع0ي مرس0وم در جامع0ه م0ي توان0د بر روي توزيع كل0ي مناف0ع و باز مس0ئوليتهاي ناش0ي از تحقي0ق ,تأثي0ر سوئي بگذارد . اگر چ0ه محققين به تنهايي نمي توانند اين مشكالت شايع موجود در ج0امع0ه را از بي0ن ببرن0د ام0ا ب0ا انتخاب عادالن0ه و منص0فانه افراد مي توانند تا حدودي اين 0بي عدالتي هاي را جبران نمايند . انتخاب افراد تاكنون برخ0ي از جمعيتهاي جامع0ه ,خص0وص ًا افراد تح0ت بس0تري ,ب0ه گونه هاي متفاوت0ي ب0ه عل0ت ناتواناي0ي هايشان و ي0ا محيط0ي ك0ه در آ0ن زندگ0ي م0ي كنند , مجبور ب0ه تحم0ل بار مطالعات گرديده ان0د .هنگام0ي ك0ه ي0ك تحقي0ق جنب0ه درماني نداشت0ه و خطرات زيادي راب0ه همراه دارد گروههاي0ي از افراد كه كمت0ر مجبور به تحم0ل بار ناش0ي از تحقيقات گرديده ان0د بايس0تي اولي0ن كس0اني باشن0د ك0ه خطر انجام اي0ن پژوه0ش ها را قبول مي نماين0د مگ0ر آنكه اي0ن تحقي0ق مس0تقيم ًا مربوط به شراي0ط خاص ي0ك گروه مشخ0ص باش0د ك0ه در اي0ن ص0ورت در همان گروه مطالعه بايس0تي ص0ورت پذيرد .اگ0ر چ0ه اهداف س0رمايه گذاران عموم0ي جامع0ه ممكن اس0ت همس0و ب0ا اهداف س0رمايه گذاران عموم0ي مراقبتهاي بهداشت0ي باش0د ام0ا به نظ0ر م0ي رس0د منص0فانه نيس0ت اگ0ر مناف0ع ناش0ي از ي0ك تحقي0ق شامل گروههاي زيادي م0ي شود ,تنه0ا گروه0ي ك0ه وابس0ته ب0ه مراقبتهاي درمان0ي عموم0ي هس0تند به عل0ت وابس0تگي و نيازي ك0ه ب0ه اي0ن مراقبته0ا دارن0د ب0ه عنوان يك مخزن براي انجام مطالعات و تحقيقات در نظر گرفته شوند . يك0ي از نمون0ه هاي ب0ي عدالت0ي درگي0ر نمودن افراد آس0يب پذير در تحقيقات اس0ت .برخ0ي از گروهه0ا مانن0د اقليتهاي نژاد0ي افرادي ك0ه از نظ0ر اقتصادي در شراي0ط نامطلوب0ي هس0تند ,بيماران0ي ك0ه امراض شدي0د دارن0د و افراد بستري شده ب0ه عل0ت اينك0هب0ه راحت0ي در دس0ترس م0ي باشن0د از آنه0ا خواس0ته مي شود كه در انجام تحقيقات شرك0ت نماين0د .اي0ن افراد ني0ز ب0ا توج0ه ب0ه شراي0ط خاص0ي كه دارن0د و وابس0تگيهايشان ب0ه راحت0ي رضاي0ت 0ب0ه انجام اي0ن كار م0ي دهن0د از اين افراد باي0د حماي0ت نمود ت0ا ص0رف ًا ب0ه عل0ت در دس0ترس بودن ,بيماري و يا مشكالت اقتص0ادي در انجام تحقيقات همكاري نكنن0د و در اي0ن زمين0ه باي0د مورد حمايت واقع شوند . • از صبر و حوصله عزیزان مستمع تشکر می نمایم.

51,000 تومان