اصول و مبانی مدیریت: مفاهیم سازمان و مدیریت
اسلاید 1: اصول و مبانی مدیریت بخش سوم: مفاهیم سازمان و مدیریتمصطفی جهانگیرwww.mjahangir.irMjahangir.blogfa.commjahangirf@gmail.comباسمه تعالیدانشگاه پیام نور مشهدگروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعاتنیمسال اول 93-92
اسلاید 2: سازمان چیست؟www.mjahangir.ir2
اسلاید 3: سازمان چيست؟جوامع امروزي را جوامع سازماني مينامندسازمانها بخشي از زندگي روزانة همة مردم را تشكيل ميدهد.انسانها معمولاً در بيمارستاني(يك سازمان) متولد ميشود.در مدرسهاي (يك سازمان) درس ميخواند.سازمان عبارتست از گروهي متشكل از دو يا چند تن كه در محيطي با ساختار منظم و از پيش تعيين شده براي نيل به اهداف گروهي با يكديگر همكاري ميكنند.3www.mjahangir.ir
اسلاید 4: خصوصیات مشترک بین همه سازمانهدف: روشنترين عامل براي تشكيل هر سازمانبدون هدف هيچ دليلي براي تشكيل سازمان وجود ندارد.برنامه: سازمانها براي نيل به اهداف خود برنامههايي را تنظيم ميكنند. بدون برنامه نميتوانند فعاليت مؤثري داشته باشند. 4www.mjahangir.ir
اسلاید 5: خصوصیات مشترک بین همه سازمانمنابع:سازمانها براي نيل به اهداف و اجراي برنامهها بايد منابعي در اختيار داشته باشند.و آنها را به فعاليتهاي مورد نظر اختصاص دهند.مدير: سازمانها براي نيل به اهداف و اجراي برنامهها و تأمين منابع به مديراني نياز دارند كه آنها را در اين جهت هدايت كنند.5www.mjahangir.ir
اسلاید 6: انواع سازمانهاسازمانهاي انتفاعي و غيرانتفاعي:سازمانهاي انتفاعي سازمانهايي هستند كه با هدف كسب سود تشكيل ميشوند. سازمان های غیر انتفاعی با اهدافی غیر از اهداف مالی تشکیل می شوند.سازمانهاي دولتي و خصوصي:سازمانها از نظر مالكيت نيز به دو دستة دولتي و خصوصي تقسيم ميشوند. سازمانهای دولتی توسط دولت کنترل و مدیریت می شوند.6www.mjahangir.ir
اسلاید 7: سازمان و محيطمحيط داخلي:احساسات، عواطف، ارزشها، اعتقادات، كاركنان، سهامداران و هيئت مديره را دربر ميگيرد.محيط خارجي: به سازمان امكان ميدهد تا مواد اوليه، پول، انرژي، اطلاعات و نيروي انساني را دريافت و آنها را به كالا يا خدمت تبديل كند و مجدداً به محيط خارجي بازگرداند.7www.mjahangir.ir
اسلاید 8: سازمان و محيطذينفعان سازمان: افراد و گروههايي هستند كه با پيگيري اهداف سازماني بر سازمان تأثير ميگذارند.ذينفعان خارجي: اتحاديهها، عرضهكنندگان، رقيبان، مشتريان، گروههاي با منافع ويژه، سازمانهاي دولتي و مانند آنها.ذينفعان داخلي: كاركنان، صاحبان سهام و هيئت مديرة سازمان8www.mjahangir.ir
اسلاید 9: 9www.mjahangir.ir
اسلاید 10: 10www.mjahangir.ir
اسلاید 11: مدیریت چیست؟www.mjahangir.ir11
اسلاید 12: مديريت چيست؟مدیریت: مجموعة وظايفي كه رفتار و فعاليت سازمان را در مسير هدف تنظيم، تصحيح، تقويت و راهنمايي ميكند.سازمان و مديريت لازم و ملزم يكديگرند، وجود يكي بدون ديگري بيمعناست. مدير در سازمان فعاليت ميكند و هيچ سازماني از مديريت بينياز نيست.12www.mjahangir.ir
اسلاید 13: تعريف مديريتمديريت عبارتست از: فرآيند برنامهريزي، سازماندهي، هدايت و نظارت و كاربرد كلية منابع قابل دسترس براي رسيدن به هدفهاي تعيين شدة سازمانسه ويژگي مديريت:مجموعهاي فرآيندي از فعاليتهاي مستمر و مرتبط است.متمركز بر تحقق اهداف سازماني است.از طريق همكاري با افراد و استفاده از ساير منافع سازماني به اين اهداف دست مييابد13www.mjahangir.ir
اسلاید 14: انواع مديران از نظر سطح سازمانيمديران عملياتي(رئيس قسمت، سرپرست): مسئول مستقیم توليد كالاها و خدمات مديران مياني: پل ارتباطي بين مديريت عالي و مديريت عملياتي سازمان و به مدیران عالی گزارش می دهند.مديران عالي (مدیر عامل، مدیر کل، رییس): مسئول ادارة كل سازمان، تدوین اهداف، خط مشيها و راهبردها را تدوين ، و تعیین واكنشهاي سازمان در برابر محيطwww.mjahangir.ir14
اسلاید 15: انواع مديران از نظر فعالیتهای سازمانيمديران وظيفهاي (تخصصي): كاركناني را با مهارتهاي ويژه در يك زمينة خاص مانند حسابداري، امور پرسنلي، پرداخت، بازاريابي و توليد سرپرستي ميكنند.مديران عمومي : مسئول كلية وظايف و فعاليتهايي هستند كه در يك واحد يا يك سازمان انجام ميشود و معمولاً دو يا چند بخش را با هم هماهنگ ميكنند. www.mjahangir.ir15
اسلاید 16: مهارتهاي مورد نياز مديرانمهارتهاي ادراكيمهارتهاي انسانيمهارتهاي فنيبا توجه به سطوح مختلف مديران، ميزان وقتي كه هر يك از آنها به اين مهارتها اختصاص ميدهند متفاوت است.16www.mjahangir.ir
اسلاید 17: مهارتهاي ادراكياين مهارتها توانايي هماهنگ كردن و وحدت همة فعاليتهاي سازمان را به مدير ميدهند.تا بتواند سازمان را به صورت يك كل در محيطي كه آن را احاطه كرده است مشاهده، و روابط متقابل بخشهاي مختلف و چگونگي تأثير تغيير هر قسمت در كل سازمان را پيشبيني كند.www.mjahangir.ir17
اسلاید 18: مهارتهاي انسانياين مهارتها به مدير امكان ميدهند تا با افراد، در كنار آنها و بهطور مؤثر با آنها كار كند. مديران در همة سطوح به اين مهارت نياز دارند، چون براي نيل به اهداف سازمان به افراد داخل و خارج سازمان وابستهاند. مديراني كه مهارتهاي انساني خوبي دارند ميتوانند انگيزههاي افراد را درك و آنان را تشويق كنند تا در تصميمگيريها مشاركت داشته باشند.18www.mjahangir.ir
اسلاید 19: مهارتهاي فنياين مهارتها به معني توانايي بهكار بردن ابزار، شيوهها و دانش مورد نياز براي اجراي يك زمينة تخصصي است.19www.mjahangir.ir
اسلاید 20: وظايف مديربرنامهريزيسازماندهيهدايتنظارتايجاد زمينة لازم براي خلاقيت www.mjahangir.ir20
اسلاید 21: برنامهريزيسازمان براي تحقق هدفهايي ايجاد ميشود و مدیر بايد اين اهداف و وسايل نيل به آنها را معين كند. وظيفة برنامهريزي شامل: تعريف اهداف سازمان، تعيين راهبرد تحقق اين اهداف ايجاد مجموعهاي از برنامهها براي هماهنگ كردن فعاليتها در جهت نيل به هدفها21www.mjahangir.ir
اسلاید 22: سازماندهيشامل تعيين وظايفي است كه بايد در سازمان اجرا شوند و تعيين وظايفي است كه ميتوانند با هم يك گروه شغلي تشكيل دهند. مشخص كردن افرادي است كه بايد آن وظايف را انجام دهند.تعیین این که چه كسي به چه كسي گزارش ميدهد و تصميمهاي سازمان در كجا اتخاذ ميشود.22www.mjahangir.ir
اسلاید 23: هدايت شغل مدير ايجاب ميكند كه فعاليتهاي افراد مختلف سازمان را هدايت و آنها را با هم هماهنگ كند. مدير با ايجاد انگيزه در زيردستان فعاليتهاي آنها را جهت ميدهد.مؤثرترين مجاري ارتباط را انتخاب و تعارض ميان اعضاي سازمان را برطرف ميكند.23www.mjahangir.ir
اسلاید 24: کنترل و نظارتوقتي هدفها تعيين، برنامهها تنظيم، چارچوب سازمان طراحي و افراد مورد نياز منصوب شدند.و پس از آموزش انگيزة لازم پيدا كردند. مدير براي اطمينان از اجراي درست و به موقع همة كارها بايد عملكرد سازمان را ارزيابي كند.24www.mjahangir.ir
اسلاید 25: خلاقيتتغييرات سريع محيط پيرامون سازمانها موجب شده است كه مديران براي سازگاري با تحولات شتابان انديشهها راههايي نو براي اقدامات خود بيابند تا بتوانند در صحنة رقابت با رقباي متعدد دوام بياورندو همچنين شرايطي در سازمان خود ايجاد كنند كه امكان بروز چنين انديشههايي فراهم شود.25www.mjahangir.ir
اسلاید 26: وظایف مدیر26اهداف سازمانيبرنامهريزيسازماندهینظارتهدایتخلاقيتwww.mjahangir.ir
اسلاید 27: نقشهاي مديرمديران وظايف خود را با بازي كردن نقشهاي مختلف اجرا ميكنند. هر مديري، نقشهاي متعددي بر عهده دارد تا بتواند سازمان را به سوي اهداف تعيين شدة آن هدايت كند. تعريف نقش:نقش يعني الگوهاي رفتاري مورد انتظار از هر فرد در يك واحد اجتماعي. نقش عبارت است از رفتار مورد انتظار از شخصي كه پستي را اشغال كرده است27www.mjahangir.ir
اسلاید 28: نقش های مدیر28نقشهاي ارتباطي تشريفاتي رهبري رابط نقشهاي اطلاعاتي ارزياب توزيع كننده سخنگونقشهاي تصميمگيري نوآور آشوبزدايي تشخيص دهندۀ منابع مذاكره كنندهwww.mjahangir.ir
اسلاید 29: نقشهاي ارتباطيمديران با اجراي نقشهاي ارتباطي روابط خود را در سازمان حفظ ميكنند و آن را گسترش ميبخشند.نقش تشريفاتي: مدير وظايف تشريفاتي را به عنوان مقام مسئول سازمان اجرا ميكند.نقش رهبري: شامل مسئوليت هدايت و هماهنگي فعاليتهاي زيردستان در راستاي نيل به اهداف سازماني است.29www.mjahangir.ir
اسلاید 30: نقشهاي ارتباطينقش رابط: اين نقش مربوط به ارتباط مدير با افراد داخل و خارج از سازمان است كه جلب حمايت آنان در موفقيت سازمان تأثيري بهسزا خواهد داشت.مانند اعضای هیئت مدیره، ارباب رجوع، مقامهاي رسمي دولتي، مشتريان، عرضهكنندگان مواد اوليه و مانند آنها.30www.mjahangir.ir
اسلاید 31: نقشهاي اطلاعاتيمديران با برقراري ارتباطات متقابل، موقعيت منحصر به فردي در دريافت و ارسال اطلاعات دارد.نقش ارزياب: اين نقش شامل جستجو، دريافت و انتخاب اطلاعات مفيد و مورد نياز از داخل و خارج سازمان است.نقش توزيع كننده: در اين نقش مديران اطلاعات مهم را بين زيردستانشان توزيع ميكنند.31www.mjahangir.ir
اسلاید 32: نقشهاي اطلاعاتينقش سخنگو: در نقش سخنگويي مديران اطلاعات را به افراد خارج از سازمان، خصوصاً مقامهاي بالاتر، سياستمداران و مانند آنها منتقل ميكنند.32www.mjahangir.ir
اسلاید 33: نقشهاي تصميمگيريمديران اطلاعات را براي تصميمگيري بهكار ميبرند تا زمان و چگونگي تعهد سازمان را در نيل به اهداف و فعاليتهاي مورد نظر تعيين كنند. نقش نوآور: مديران زماني اين نقش را بازي ميكنند كه طرح جديدي را آغاز كنند؛ به تغيير و اصلاح سازمانشان بپردازند، فعاليتهاي سازمان را بسنجند، بازار نويي را بيازمايند يا به شغل و كسب جديدي وارد شوند. 33www.mjahangir.ir
اسلاید 34: نقشهاي تصميمگيرينقش آشوب زدايي: هنگام بروز مشكلاتي از قبيل اعتصابات كارگري، ورشكستگي عرضهكنندگان، فسخ قرارداد توسط مشتريان، مشكلات مالي و مانند آنها از مديران انتظار ميرود حتي با اتخاذ تصميمهاي غير معمول و با يافتن راهحلهايي بر اين مشكلات چيره شوند و نگذارند اين مسائل به بحران تبديل شود.34www.mjahangir.ir
اسلاید 35: نقشهاي تصميمگيرينقش تخصيص دهندۀ منابع: هر مديري با تعدادي اهداف، مسائل و نيازهاي انساني مواجه است كه همۀ آنها براي استفاده از وقت و منابع او با هم رقابت ميكنند.نقش مذاكره كننده: مديران بخش مهمي از اوقات خود را به مذاكره اختصاص ميدهند زيرا فقط آنان واجد آگاهي و اختياري هستند كه اين نقش به آن نياز دارد.35www.mjahangir.ir
اسلاید 36: www.mjahangir.ir
اسلاید 37: 37www.mjahangir.ir
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.