روانشناسی و روانپزشکی

اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی

osol-va-karbord-ravanshenasi-dar-tarvij-va-amoozesh-keshavarzi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی”

اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی

اسلاید 1: Educational Psychology Dr Sharifzadeh1به نام خدااصول و كاربرد روانشناسي در ترويج و آموزش كشاورزیسه واحد درسي نظري مقطع كارشناسي***گروه ترويج و آموزش كشاورزي

اسلاید 2: Educational Psychology Dr Sharifzadeh2دوست عزيز!تو هماني كه مي‌انديشي، انديشه تو است كه زندگي تو را مي‌سازد، براي تغيير زندگي خويش، انديشه‌ات را تغيير ده.

اسلاید 3: Educational Psychology Dr Sharifzadeh3منابعكتابروانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). دکتر علی‌اکبر سیف.کاربرد روانشناسی در آموزش. دکتر پروین کدیور.روانشناسی یادگیری. دکتر پارسا.اصول تعلیم و تربیت. دکتر شریعتمداری.حافظه و یادگیری. ترجمه: دکتر احمدی.نگاه نو به روانشناسی انسان سالم یا سفری کوتاه در شخصیت انسان. دکتر شعاری‌نژاد.روانشناسی بزرگسالان. دکتر گنجی و همکاران.مقدمه‌ای بر آموزش ترویج (فصل روانشناسی ترویج). نوشته: گراول و تامبر. ترجمه: دکتر سیروس سلمان‌زاده.فصل 15 و 16 کتاب مبانی ترویج. دکتر ایرج ملک‌محمدی.نگرش و تغییر آن. ترجمه: منیژه صادقی.روانشناسی ارزشیابی تحصیلی. ترجمه: دکتر گنجی.فلسفه و مکتب‌های تربیتی. دکتر آموزگار.الگوهای جدید تدریس. دکتر بهرنگی (برنجی).نظریه‌ها در روانشناسی اجتماعی. ترجمه: دکتر کُتبی.مقالاتنظریه‌های انگیزش و کاربرد آن در ترویج و آموزش کشاورزی. دکتر غلامحسین زمانی. در: مجموعه مقالات ششمین سمینار علمی ترویج کشاورزی کشور.

اسلاید 4: Educational Psychology Dr Sharifzadeh4- ترجمه بخشي از كتاب انگليسي به صورت فردي و گروهي ارايه خلاصه آن در كلاس - انتخاب يكي از موضوعات مرتبط با درس، تهيه مقاله و ارايه آن در كلاس- مشاركت فعال در كلاس -آماده‌سازي و ارايه خلاصه درس- آماده‌سازي و ارايه مختصر يكي از موضوعات پيشنهادي در هر جلسه (به صورت داوطلبانه)- كوييز- امتحان پاياني كار دانشجويي و مبناي ارزشيابي

اسلاید 5: Educational Psychology Dr Sharifzadeh5جلسه اول معرفي درس (سرفصل‌ها و منابع و تكاليف) با حضور دو مدرس

اسلاید 6: Educational Psychology Dr Sharifzadeh6جلسه دوممقدمه آموزش: مفاهيم و تعاريف، كاركردها، انواع، مولفه‌ها و اصول

اسلاید 7: Educational Psychology Dr Sharifzadeh7مفاهيم conceptsآموزش / پرورش / آموزش و پرورش / تعليم و تربيت / تربيت كه معادل Education است. برخي Education را معادل آموزش به معناي كلي (شامل تمامي امور و صور مرتبط با ياددهي و يادگيري، تدريس و آموزش كلاسي، حرفه‌آموزي،... اعم از صور رسمي و غيررسمي آن) بكار مي‌برند. برخي ديگر Education را به معناي پرورش بكار مي‌برند و آموزش را معادل Instruction (آموزش كلاسي) يا teaching (تدريس) بكار مي‌برند. - پرورش عبارت است از: جريان يا فرايندي منظم و مستمر با هدف كمك به رشد جسماني و رواني، يا به طور كلي، هدايت روند رشد همه جانبه شخصيت افراد پرورش يابنده در جهت درك و كسب معارف بشري و هنجارهاي مورد پذيرش جامعه و نيز كمك به شكوفاسازي استعدادهاي آنان است.

اسلاید 8: Educational Psychology Dr Sharifzadeh8 فعاليتهايي كه با هدف تسهيل يادگيري فراگيران از سوي آموزشگر طرح‌ريزي مي‌شود و بين آموزشگر و يك و يا چند يادگيرنده به صورت كنش متقابل جريان مي‌يابد (آموزش رو در رو).- آموزش در معناي كلي عبارت است از هر گونه فعاليتي كه هدف آن تسهيل يادگيري فراگيران است. - ابزاري است كه در خدمت پرورش و حرفه‌آموزي قرار دارد و به معناي فراهم‌سازي فرصت‌هاي يادگيري براي افراد (دانش‌آموز و دانشجو) است.- يادگيري فرايند دروني است كه توسط فرد انجام مي‌شود (معطوف به يادگيرنده) ولي آموزش جنبه بيروني دارد و توسط آموزشگر صورت مي‌پذيرد.- يادگيري هدف و آموزش وسيله تحقق آن است. + در جلسات بعدي به طور مفصل به مفهوم يادگيري و نظريات مرتبط پرداخته خواهد شد. آموزش عبارت است از:

اسلاید 9: Educational Psychology Dr Sharifzadeh9حرفه‌آموزي يا مهارت آموزي trainingكه برخي از آن به عنوان كارآموزي يا تربيت نيز ياد كرده‌اند. حرفه‌آموزي عبارت است از گسترش نگرش، دانش، مهارت، و الگوهاي رفتاري مورد نياز يك فرد براي انجام عملكرد مناسب در يك تكليف يا شغل معين- هدف حرفه‌آموزي: توسعه منابع انساني از طريق انتخاب فارغ‌التحصيلان سطوح مختلف نظام اموزشي و ارايه دوره‌هاي لازم در بدو يا ضمن خدمت براي ارتقاي دانش، بينش و مهارت آنها در حوزه‌هاي شغلي مورد نياز تمايز پرورش و حرفه‌آموزيحرفه‌آموزي يا مهارت آموزيفعاليتهاي پرورشيمحدود به حوزه فعاليتي خاص (شغلي، كاري، حرفه‌اي)وسيع و دربرگيرنده تمامي جنبه‌هاي زندگيهدف‌هاي محدود و مشخصهدف‌هاي كلي و جامعكوتاه و مقطعي : همانند دوره آشنايي با كامپيوترطولاني و مستمر: از دبستان تا دانشگاهبرگزاري توسط موسسات صنعتي و خدماتي خصوصي و گاه دولتي براي توسعه نيروي انساني متخصص خويشبرگزاري توسط نهادهاي رسمي و و دولتي، يعني مدارس و دانشگاه‌هامسير واحد از پيش تعيين شده براي همهتنوع مولفه‌ها و گستردگي امكانات ، محيط و فرصت آموزشي و امكان انتخاب مسير تحصيلي با توجه به استعدادها و علايق خويش

اسلاید 10: Educational Psychology Dr Sharifzadeh10- واژه Internship كه به معناي كارآموزي و اخيرآ كارورزي بكار مي‌رود. كارآموزي: تجربه‌هاي كاري و عملي نظارت شده‌اي كه دانشجويان در طول دوره تحصيل خود در دانشگاه (نوعاً فقط يكبار) آن را در محيط هاي كاري واقعي همانند سازمان‌ها، مراكز تحقيقاتي، موسسات، مزارع، واحدهاي توليدي و خدماتي و كارخانه‌ها و غيره تجربه مي‌كنند اصل كلمه كارورزي به واژه كارورز بر مي‌گردد كه به فردي اطلاق مي‌شود كه بلافاصله بعد از پايان يك مقطع از تحصيل صرفاً با هدف كسب تجربه در مؤسسه‌اي مشغول به كار مي‌شود ( «انترن» در پزشكي )در حالي كه دوره‌هاي كارآموزي و كارورزي به دو مقطع يا محدوده زماني معين به ترتيب دوره تحصيل دانشگاهي (حين تحصيل) و دوره جستجو و مهياسازي براي احراز شغل (پيش يا بدو خدمت) محدود و معطوف است، حرفه‌آموزي و مهارت آموزي فرآيندي پيوسته بوده كه در ضمن خدمت و در مسير توسعه حرفه‌اي و ارتقاي شغلي تداوم مي‌يابد. ممكن است دانشجويان در حين تحصيل نيز به مهارت آموزي و حرفه‌آموزي بپردازند يا دوره كارورزي آنها از ماهيت حرفه‌آموزي و مهارت آموزي عملي برخوردار باشد

اسلاید 11: Educational Psychology Dr Sharifzadeh11شكل (1) نسبت سه مفهوم حرفه‌آموزي، كارآموزي و كارورزي رويكرد غالبعنوان دورهممارست عملي در كنار آموخته‌هاي نظري و كلاسي در دوره تحصيلي دانشگاهي جستجو و مهياسازي براي احراز شغل (آمادگي شغلي) پس از فارغ‌التحصيليكسب موقعيت شغلي و برنامه‌ريزي براي توسعه حرفه‌اي و... كارآموزيكارورزيحرفه‌آموزي و مهارت‌آموزيمقطع زمانيضمن تحصيلات دانشگاهيمقطع پيش يا بدو خدمتدر ضمن خدمت و در جريان يا فرآيند اشتغال

اسلاید 12: Educational Psychology Dr Sharifzadeh12برخي تعاريف آموزش Education(در معناي كلي آن) - فرآيند يادگيري كه طي آن مجموعه‌اي از دانش‌هاي مرتبط و منظم همراه با عادات و مهارت‌هاي مربوطه انتقال مي‌يابد.- جريان يا فرايندي منظم و مستمر كه هدف آن كمك به رشد جسماني، شناختي، رواني، اخلاقي، اجتماعي، يا به طور كلي، رشد همه جانبه شخصيت افراد در جهت درك و كسب معارف بشري و هنجارهاي مورد پذيرش جامعه است. - شكوفاسازي استعدادهاي همه جانبه افراد يا رشد همه جانبه شخصيت آنها است (جان ديويي).وسيله‌ي كسب دانش، مهارت، و اگاهي و ابزار ايجاد تغييرات مثبت و مفيد رفتاري و ذهني در انسانآموزش (فراگيري همه دستاوردهاي مادي و غير مادي زندگي و توليد و كار) و پرورش (دگرگوني لازم در افراد بر پايه ارزش‌هاي مطلوب جامعه)

اسلاید 13: Educational Psychology Dr Sharifzadeh13- تغيير همه جانبه، مداوم و هدفدار در مسير تكامل انسان (رسالتي الهي و ضرورت عقلي) - تحقق استعدادهاي ذاتي افراد به اقتضاي محيط و جامعه پيرامون (نقش‌آفريني سه عامل مهم استعداد ذاتي يا وراثت، محيط و آموزش يا تربيت) - شكوفاسازي استعدادهاي ذاتي فردي (بعد فردي: شكل‌دهي و رشد شخصيت فردي) + انتقال، آگاه‌سازي و متعهد نمودن فرد از ارزشهاي جامعه (بعد اجتماعي: اجتماعي نمودن)- كمك به انتقال بين‌نسلي معرفت يا دانش (knowledge) و توسعه مهارت‌هاي (skills) مورد نياز براي كار و زندگيضرورت پرداختن به آموزش

اسلاید 14: Educational Psychology Dr Sharifzadeh14- كاركرد تمدني : انتقال و تحويل مواريث يك جامعه از نسلي به نسل ديگر و در نتيجه، تراكم و ترقي تمدن و باروري فرهنگ جامعه كاركرد فرهنگي: ايجاد، حفظ، نوسازي و انتقال ارزش‌هاي فرهنگي- توسعه سرمايه انساني : شكل‌دهي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي حرفه‌اي، شغلي، و غيره در ابعاد دانشي بينشي و مهارتي به شيوه خلاق، كارآفرين، نوآور و غيره- كاركرد اجتماعي: ساخت و ارتقاي سرمايه اجتماعي از طريق ارتقاي مهارت، شناخت و بينش و باور و روحيه سازنده براي تعامل، كارگروهي، مشاركت، همبستگي، انسجام، تعهد و مسئوليت‌پذيري آگاهانه و غيره- كاركرد سياسي: مهياسازي افراد آگاه و مايل به مشاركت در امور سياسي و مدني جامعه خويش- كاركرد اقتصادي: تامين نيروي انساني متخصص براي چرخاندن چرخ‌هاي توليد، كسب‌وكار و كارآفريني در جامعه- كاركرد علمي و فناوري: بسترسازي براي انتقال، توليد و توسعه دانش و فناوري (بويژه از طريق تربيت نيروي انساني پژوهشگر، متخصص و دانشمند) كاركرد زيست‌محيطي: ارتقاي دانش، بينش و مهارت‌هاي مورد نياز براي حفظ محيط زيستكاركردهاي آموزش education functions

اسلاید 15: Educational Psychology Dr Sharifzadeh15آموزش يك سرمايه‌گذاري نرم و عقلايي با بازده تدريجي، بلندمدت و كمتر ملموس است.

اسلاید 16: Educational Psychology Dr Sharifzadeh161ـ آموزش بدون رسميت يا آزاد [Informal]يك فرآيند مستمر و طولاني مدت است كه طي آن هر فردي از تجربيات روزانه خود و از طريق تماس با محيط منزل‌، كار و مانند آن دانش، مهارت، نگرش و بينش كسب كرده و آن را به آموزش‌هاي قبلي خود اضافه مي‌كند (استفاده از منابع يادگيري مختلف در سطح جامعه همانند رسانه‌هاي جمعي )2ـ آموزش رسمي[Formal]يك نظام آموزشي رسمي داراي ساختار سلسله مراتبي با درجات علمي مشخص و بسيار نهادينه از مدارس ابتدائي تا دانشگاه.3ـ آموزش غيررسمي [NON-Formal]فعاليت‌هاي آموزشي نظام‌مند و سازماندهي شده كه در خارج از چارچوب نظام آموزشي رسمي به منظور ارائه انواع خاصي از آموزش‌ها (با ماهيت حرفه‌آموزي، مهارت‌آموزي و غيره) به زير گروههاي خاصي از جامعه ارائه مي‌گردد. آموزش‌هاي ترويجي، آموزش‌هاي ضمن خدمت، آموزش بزرگسالان و غيره.انواع آموزش

اسلاید 17: Educational Psychology Dr Sharifzadeh17تفاوت آموزش ترویجی و آموزش رسمی فقط معلم به دانش آموزان درس می‌دهد. گاهی مروج از طریق رهبران محلی مطالب را به فراگیران منتقل می‌كند. آموزش رسمی با جنبه‌های نظری شروع و به حیطه های عملی گسترش می‌یابد. آموزش ترویجی در موقعیتهای عملی فراگیران كه همان محل زندگی و كار آنها باشد شروع شده و سپس بر اساس آن نظریه ها و ادراكات جدید شكل می‌گیرد .یك برنامه تحصیلی ثابت وجود دارد كه پس از اتمام آن فراگیران ارزشیابی شده و به آنها مدرك تحصیلی اعطا می‌گردد. برنامه درسي و آموزشي ثابت نيست. این برنامه انعطاف پذیر بوده و بستگی به نیازهای فراگیران دارد. امتحانی برگزار نمی شود و گواهینامه‌ای اعطا نمی‌گردد.دانش از معلم به دانش آموز منتقل می‌شود.یادگیری دو طرفه بوده و مروج نیز از فراگیران مطالبی را می‌آموزد.

اسلاید 18: Educational Psychology Dr Sharifzadeh18مولفه‌ها و اركان آموزش- سه بنيان اصلي هر فعاليت آموزشي: هدف، اصول و روش يا برنامهچهار عنصر جريان آموزش: فراگير (دانش‌آموز، دانشجو، كارآموز، شاگرد، متربي، متعلم، محصل، مخاطب): نيازها، علايق، توانايي، شخصيت و سبك يادگيري، معلومات و تجربه پيشين و غيره. آموزشگر (پروشكار، آموزگار، معلم، مربي، استاد، سخنران): اطلاعات علمي و فني، صلاحيت آموزش، شخصيت، سبك تدريس و روش‌هاي مورد استفاده هدف: تغييرات مورد انتظار در فراگيران در نتيجه يادگيري وسايل: برنامه درسي، كتاب و منابع درسي، ابزارهاي آموزشي و كمك آموزشي، محيط آموزشي و غيره

اسلاید 19: Educational Psychology Dr Sharifzadeh19نوآوري‌ها و تحولات جهاني در آموزش عالي و آموزش كشاورزيساختار سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و بخش كشاورزي: كشاورزي پايدارسیاست‌ها و راهبردهای آموزش عالي كشاورزي در کشور تغییر و تحولات عرصه علوم، فناوری، آموزش، پژوهش، و نوآوري كشاورزيساختار نهادي، تشكيلات و مديريت آموزشي اصول، هدف‌ها و فلسفه آموزش كشاورزي محتوای آموزشي آموزشگران فراگيرانفنون، روش‌ها و محيط آموزشيمحيط پيرامون و نيروهاي تاثيرگذار محيط پيرامون و نيروهاي تاثيرگذار نظام آموزش كشاورزي و مولفه‌هاي شاكلهآموزش به عنوان يك سيستم پيچيده و متشكل از مولفه‌هاي متعامل و هم‌پيوند

اسلاید 20: Educational Psychology Dr Sharifzadeh20يادگيري و آموزش

اسلاید 21: Educational Psychology Dr Sharifzadeh21پيوند يادگيري و آموزشيادگيري دستاورد و ثمره اصلي آموزش مي‌باشد. يادگيري هدف و آموزش وسيله تحقق آن است.آموزش زماني اثربخش است كه به رخداد و تسهيل يادگيري منجر شود * آموزش هميشه به يادگيري نمي‌انجامد. - يادگيري فرايند دروني است كه توسط فرد انجام مي‌شود (معطوف به فرد يادگيرنده) ولي آموزش جنبه بيروني دارد و توسط آموزشگر صورت مي‌پذيرد (مستلزم فعاليت متقابل حداقل دو نفر، يكي به عنوان آموزشگر و ديگري به عنوان يادگيرنده است )..يادگيري learningوولفولك (Woolfolk,1995)هيچ كس نمي‌تواند جاي ديگري ياد بگيرد، نقش آموزشگر، تدارك و هماهنگي مواد، تكاليف، موقعيت‌ها، گفتگوها و كاوش‌هاي مناسب براي حمايت از يادگيري يادگيرندگان است تا آنها خود بتوانند دانش و مهارت‌هاي مورد نياز خود را شكل دهند.

اسلاید 22: Educational Psychology Dr Sharifzadeh22كسب اطلاعات و انديشه‌هاي تازه، عادات مختلف، مهارت‌هاي متنوع، و راه‌هاي گوناگون حل مسئلهكسب رفتار و اعمال پسنديده يا ناپسندتغيير در توانايي انسان كه براي مدتي باقي مي‌ماند و نمي‌توان آن را به سادگي به فرايندهاي رشد و نمو نسبت داد (گانيه، (Gagne,1985 . تعريف يادگيري- «یک تغییر نسبتاً دائم يا پايدار در رفتار يا توان رفتاري كه در نتیجه تجربه به دست مي‌آيد (كيمبل، 1961) .تعريفي جامع از يادگيري

اسلاید 23: Educational Psychology Dr Sharifzadeh23

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید