31 صفحه
1121 بازدید
20 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
اضطراب و استرس در دانش آموزان راهکارهای درمان Stress Vs. Anxiety ‏مهدی ماندگار‎ ‏کارشناس ارشد روانشناسی بالینی‎ ‏مشاور مرکز مشاوره آموزش و پرورش بیرجند‎

صفحه 2:
ايها كلماتى ینید که روزمر م.برای: توصیف خالانتء احساسات.و: هیجانات.می‌شوند بمطور مثال: هنگام.سخنرانی, در برابر جمع, هتگام امتحان,.به خاطر مشکلات. مللی» یه فيسل اعد ۳ قزاز بو جع ‎CE‏ هگا از ای قو کلمه: استفاده. مكنيب توجه چندانی بهتغاوت موجود میان آن دوندریم؛ بهعنوان مثال: هنگام سخن گفتن از مشکلات رونی . شليع در کودکان و نوجوانان. بليد دقیق بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد. دز روان‌شنانتی: اضطرات عرحله: پیسرفته اسحرس فومی است:و:هتگامی به مور یک:معکل بهساشت ‎gl pe yo pally‏ که ما بای فرد:یا اطرافيانش رنج و ناراحتى به وجود آورد یا منع رسیدن شخصی به امدافش شود و همچنین مواقمی که انجام کارهای روزنه و عاذی مختل شون أمظ اك میات ‎lps ad asl ayy digs‏ نیریز[ در ماگ ‎dl‏ بعس وح للولقى عودنا بسلوو شور رم ممم حص موسق عصبى بدن نتولند به مرحله مقاومت تنيدكى ايان دهد و بدن برای متتی طولانی همچنان بسیج یاقی بملند. در لين صورت بدن فرسوده و در برابر بيمارىهاى جسمى و روانى (ماتند اضطراب) آسيب بذير مى شود.

صفحه 3:
0000 pe gee ier Carer Beye em Ieee Se re wre ‏اا‎ ove Ran A Doreen) i ‏انتظاراتى كه از او وجود دارد. فراتر از منابع: امكانات و توانمندىهاى در اختيار اوست.‎ ا ع ا ال استرس به عنوان عکس‌العمل ‎i eke‏ ا 6 اد ميتلا به استرس بايد سه مولفه مهم را در تعريف درست از آن مد نظر قرار دهيم. eave |“ فاجعه سازى (افكار شما مدام به بدترين حالت هاى ممكن به آينده مى جسبند) ۱ oon eS RCo Tae NG cee rere ere Ch

صفحه 4:
نشانه های استرس " فكرى (اشكال در تمركز. ضعف در حافظه. اشکال در تصمیم گیری, افکار مفشوش.به تعویق انداختن دایمی کارهاء بدترین ها را پیش بینی کردن. بیشتر از حل مسأله نگران مسأله بودن و به آن فکر کردن) * جسمی ( (دردهای پدنی. سردردها. گرفتگی عضلات بخصوص در ناحیه گردن و شلنه ها. خستگی مفرط. حالت تهوع. احساس خفگی. پرش ناگهلنی چشم یا لب. احساس لرزش, دندان قروچه کردن. افزلیش ضربان قلب: سركيجه. اسهال يا يبوست. عرق كردن كف دست ايخ كردن انكشتان) * احساسی و هیچلفی (تحریک پذیری و پرخاشگری. کناره گیری. ناتولنى در برقرارى ارتباط. بدخلقى. كريه کردن. بدگملنی و غرغر کردن. افسردگی و اضطراب. حساسیت بیش از حدبه انتقاد. احساس نامیدی, احساس گفاه. ترس غیرمنطقی) وفتاری («شکال در مدیریت زمان. اشکال در سازماندهی. پراکنده کاری و هیچ کاری از پیش نبردن, تغییر در الکوهای خواب و غذاء انجام دادن کارها با عجله. استفاده از الكل و مواد مخدر و سيكار. غيبت از معل کار. بی قراری و ناخن جویدن. سرزنش کردن دیگران به خاطر مشکلات. انداختن مسوّلیت گردن دیگران. قطع ارتباط با دوستان)

صفحه 5:
اثرات اس سس انم ان * حوزه شناختی (افکار منفی و فاجعه بار درباره آینده) فردی که دائم استرس سلامتی خود را دارد چنین افکاری به ذهنش خطور می کند.اگر دچار سرطان شوم چه می شود؟ " حوزه جسهی (تنش عضلانی, بی خوابی, خستگی, بی قراری. دشواری در تعرکز) ممکن است علائم دیگری از جمله تنگی نفس, لرزش, عرق کردن. سرگیجه, تهوع. اسهال و تکرر ادرار را تجربه کنند. " حوزه بين فوذى (صميميت كريزى. جر و بحث. مشاجره تندخویی و کناره گیری) اینگونه افراد بیشتراهل مشاجره و جر و بعث هستند و روزهای بیشتری از محل کار غیبت می کنند. لازم‌به ذکراست که استرس مزمن برروابط عاشقانه و دوستانه افراد نیز اثرات مخربی بر جای می گذارد. ی ۱ جوزه رقفاری (رفتارهای اجتنابی و اجبارگونه) ‎)١‏ تلاش برای کاهش استرس: مثل اطمینان طلبی از دوستان صمیمی یا روی آوردن به رفتارهای اجبار گونه ( وارسی, تکرار) ؟) اجتناب:به عبارتى شما از تمام مسائل و موقعیت های استرس برانگیز فرار می کنید. ممکن است این کار را با اهمال کاری انجام می دهید و یا ممکن است از دوستان یا رئیس خودتان فرار کنید. زیرا می ترسید که با شما بد برخورد کنند.

صفحه 6:
استرس جگونه کمک می کند؟ زملنی که اجداد عاباییک رویداد خطرناک مواجه ی شدند سیستم سمپاتیک آنها فعال می شد تا کمک کند و فرد بتولند پاسخ جنگ و گریز را عملی کند. انسان امروز هم در موقعیت هلیی چللشی انگیز مثل تحصیل. شغل و افزایش قیمت ارز و غیره دچار استرس حی شود. لین حس زملنی که مسئولیت یا رویداد مورد نظر استرس زا تمام شود. پایان می یابد. برای رفع و حل آن باید منبع اصلی آن را پیدا کنید. یافتن عامل اصلی استرس و ناراحتی نان می تواند به شما در رفع مشکل کمک کند. در اضطراب آگاهی نسبت‌به علت مشکل بسیار محدود است زیرا منبع مشخصی ندارد و واکنش انجام شده به مشکل, در صورت ناسازگار بودن مى تواند به مشکل جدی تری نسبت به اضطراب تبدیل شود.

صفحه 7:
عوامل ایجاد کننده استرس عولمل بیریفی: میزان فشار بیرونی است که تحمل حی کنیم. از جمله (کشمکش با خانواده و دوستان. آب و هواء سر و صدا. ترافیک. مرگ یکی از والمین. اعضای خانواده یا دوستان نزدیک. جدلیی والمین, بیماری. سطح تحصیلات والدین. درامد خانوده. محیط مدرسه و...) عولمل درهفی: سخت تر قلبل شناسایی هستند و در برگیرنده خواسته ها. احساسات و نگرش های شما می باشد. از جمله (تمایل به داشتن عملکرد عالی در شغل. شاد کردن دیگران. کمال طلبی. احساس حسادت و خشم....)

صفحه 8:
روش های صحیح کنترل استرس مقابله های هیجان مدار: کوشش های معطوفبه حدلقل رساندن احساسات و هیجان های منفی ناشی از موقعیت استرس آور که هدف آن ها آرام ساختن خود و رهایی از آشفتگی و پریشانی ناشی از واقعه استرس آور است. مثل: گوش دادن به نواهای آرامش بخش و نشاط آور. ورزش کردن,تفریح. مسافرت. دعا و عبادت و فعالیت های معنوی. خواب آرام. مناسب حملیت اطافیان. ایجاد ارتباطبا دیگران و جلب حملیت های اجتماعی. تکنیک های آرامسازی (ریلکسیشن) مقابله های مسئله مدار: تلاشهایی است که معطوف به برطرف کردن مشکل با مسئله استرس آور با به حداقل رساندن آنهاست. مثل: فکر کردن در مورد مشکل, جنتیجوی اطلامات. اننتفاده از مهارت حل مسئلة آموزش رفتار جرات مندلنه. برنامه ریزی, مدیریت زمان. مقابله با افکار غیر منطقی و تفکر مثبت جایگزین نفکر منفی, مراجعه به روانشناس و..

صفحه 9:
درمان استرس ۱) استرس خود را بشناسید: یکی از بهترین شیوه ها رهایی از شر استرس, بازنگری دقیق اضطراب و نگرانی است. براى لين كار بليد ردّياى نگرانی های خود را دنبال کنید. مخصوصا زملنی که درباره مشکلات آشفته می شوید. با دنبال کردن ردپای ّن ها در راه درک پذیری و کنترل پذیری استرس ها گام برداشته اید. شناسایی مشکل. قدم اول برای کنترل ّن است. اگر بتوانید استرس های خود را بیشتر بشناسید.به احتمال زیاد کنترل پذیری مشکل برای شما بیشتر می شود. ۲) خود بازنگری برای کنترل استرس: ابتدا دفترچه ای تهیه کنید وبا ثبت نگرانی های خودبه بازنگری آن ها بپردازید و برگه اول دفترچه رابه سه ستون تقسیم کنید. در ستون سمت راست استرس های خودتان را بنویسید. در ستون وسط مدت زمان و تاریخ ن ها را بنویسید و در ستون سمت چپ میزان استرس خود را بر حسب تا ۱۰ یادداشت اش ‎laa an dle wus‏ تنود امتريق 9 ده به معنای شدید ترین حالت استرس است.

صفحه 10:
درمان استرس تنها بهتیین کاری که می‌توانید هنگام استرس انجام دهيد لين است كه آرام نفس بكشيد. براى اينكه در هنكام فشار و استرس به خوبى از يس انجام اين كار برآبيد. بايد در هنكام آرامش. نفس عميق كشيدن را تمرين كنيد. ۴) نوشتن خاطرات روزانه: برای بهبود مشکل عدم تمرکز هنگام استرس. می‌توانید خاطرات و آنچه که شما را آزار می‌دهد. بنوبسید. انجام اين کار به شما کمک می‌کند تا با واقعیت روبه‌رو شده و هیچ حرفی را در خود نگه ندارید. ۵ آرام کردن ذهن: دور شدن برای‌یک مدت زمان مشخص در روز از فضای دیجیتال است. بهتر است که چند ساعتی را بدون تلفن همراه سپری کرده و به طبیعت بروید. پیاده‌روی, حکم معجزه دارد.

صفحه 11:

صفحه 12:
0 ‏ل‎ en Core Fee wee Pe Ogee Oe Serge Pee Eo ‏یک رویداد خطرناک را پیش بینی می کند و انتظار آن را دارد این انتظار خطر می تواند درونی یا بیرونی باشد.‎ هشداری است مبنی بر اينکه خطری در راه است تا فرد بتولند برای مقابله‌با ن اقداملتی رالبه عمل آورند. بنابراین 7 روزمره به صورت غیر منطقی و تشدید شده یافته می‌شود به یک اختلال تبدیل می‌شود. اختلالات اضطرلبی گروهی از اختلالات رولنی هستند که دارای نشلنه هلیی از اضطراب و ترس اضطراب ناشی از ‎pee mc ne Se kore Sy a Nec)‏ | اضطراب دو مولفه مهم دار "با خبر شدن فرد از تغیبرات جسمی خود (مثل تيش قلب و تعریق) ۹ eee eea hd

صفحه 13:
تفاوت اضط اب» ترس و بانیک ۱ Rea ‏ا‎ Leelee Pe el eT Ree Tee Flr ree eure ‏ا ا‎ peed ee fe) (er ew coer Ippo coor Fic peeve] fe Cu So ‏ا‎ cov Sp ‏ا ا ا ا‎ Paige fey ‏معمولى يراكنده مبهم و فراكير است (اضطراب ناشى از نكرانى در مورد آينده است.)‎ | ا ل يي وجه تشابه اين سه نشانه هاى فيزيولوزيكى مشترك است.

صفحه 14:
نشانه های اضطر اب " فكرى (اشكال در تمركز. ضعف در حافظه. اشکال در تصمیم گیری, افکار مفشوش.به تعویق انداختن دایمی کارهاء بدترین ها را پیش بینی کردن. بیشتر از حل مسأله نگران مسأله بودن و به آن فکر کردن) * جسمی ( (دردهای بدنی. سردردهاء گرفتگی عضلات بخصوص در ناحیه گردن و شلنه ها. خستگی مفرط. حالت تهوع. احساس خفگی. پرش ناگهلنی چشم یا لب. احساس لرزش, دندان قروچه کردن. افزلیش ضربان قلب: سرگیجه. اسهال یا ببوست. عرق کردن کف دست لیخ کردن انگشتان, عدم توانلیی در کنترل نگرلنی. درد قفسه سینه. تنش عضلانی) ل ۳ ۲ ‎sas. 3 ats‏ 5 ۳ 370 احساسى و هيجلفى (تحريى يذيرى و يرخاشكرى. كناره كيرى. ناتولنى در برقرارى ارتباط. بدخلقى. كريه کردن, بدگملنی و غرغر کردن. افسردگی و اضطراب. حساسیت بیش از حدبه انتقاد. احساس ناامیدی, احساس گناه. ترس غیرمنطقی, بی‌قراری یا احساس ناراحتی. واکنش بیش از حد به یک واقعه) ر 98وی (اشکال در مدیریت زمان. اشکال در سازماندهی, پراکنده کاری و هیچ کاری از پیش خبردن. تغییر در الگوهای خواب و غذاء انجام دادن کارهابا عجله. استفاده از الكل و مواد مخدر و سيكار. غيبت از محل كار. بى قراری و ناخن جویدن. سرزنش کردن دیگران به خاطر مشکلات. انداختن مسوّلیت گردن دیگران, قطع ارتباط با دوستان)

صفحه 15:
۰ gee ,= : ‎)١‏ به دليل تمايل به اطمینان طلبی مفرط اکثر مواقع بلاتکلیف هستند. ۲) خرید های بیش از حد یا غیر ضروری انجام می دهند. ۳ به سختى مى نه بگویند. به عبارتی جراتمندی و ابراز وجود ضعیفی دارند. ۴) کارهای شان را در اسرع وقت و حتی قبل از به پایان رسیدن زمان آنها به انجام می رسانند. 8) از ريسك كردن يسيار هراس دارند. ۶) به طور دائم برای هر کاری حتی امور پیش پا افتاده برنامه ریزی می کنند. ۷) به طور مداوم نیاز به ترک یک مکان. یک رابطه یا یک موقعیت را دارند. ۸) بیش از حد از دیگران عذرخواهی می کنند . ‎٩‏ رفتارهای تکانشی مثل ناخن جویدن, کندن‌مو, کندن پوست‌لب. پیچاندن مو دور انگشتانتان برایشان لذت بخ ‎

صفحه 16:
عوامل ابحاد کننده اضطر اب عولمل محیطی و اجتماعی: عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود. مانند مشکلات خانوادگی. احساس جدلیی و طردشدگی.... از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره راء همچون زلزله. بیماری. مرگ یکی از نزدیکان.... نام برد. عوامل ژنتیکی و ارنی: یکی از مهمترین عولمل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و بادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی). هلی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده بر روی حیوانات و دوقلوهایی که‌با همیا جدا از هم زندگی می‌کنند و از والسین مضطرب‌به دنیا آمدهلند. نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار موّثرند. با این وجود باور نمی‌رود که ژن به خصوصی در این مورد نقش داشته باشد. بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی رابه دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقاتبه نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان‌های باز نقش زیادی دارد.

صفحه 17:
عوامل ابجاد کننده اضطر اب عوامل زیست شناختی و جسمانی: در افراد مضطرب. میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابرلین هر آنچه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود. برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری. کم‌کاری‌یا پرکاری تیروئید. پایین بودن قند خون, وجود غده‌ای در غدد فوق‌کلیوی غده آدرنال که هورمون اپی‌نفرین تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند. اضطراب مرضی : در ابتدا فروید. ۱۹۲۶ اضطراب را واکنشی به تراکم تنشهای غریزی در نظر گرفت. در این منظر اضطراب گرایش بیستم عصبیبه کاهش,ا حدلقل ثلبت نگاه داشتن کمیت هیجان غرلیز مترلکم شده‌است. در خصوص اضطراب بر مبنای مفهوم‌سازی کاهش-تنش در انگیزش استوار است که در ن انگیزه در جهت کاهش پا تخلیه تنش‌های غریزی عمل می‌کند و اضطراب محصول لین تنش است. فروید. ۱۹۲۶ بعدها در خصوص ارتباط مستقیم بین اضطراب و تنش متراکم حاصل از غرلیز ارضا نشده تردید کرد. وی با انتشار بازداری. نشلنه مرضی و اضطراب. مفهوم‌سازی جدید خود را رابه میان آورد. بر لین اساس. اضطراب علامت خطرى .به من در خصوص احتمال قریب‌الوقوع یک ضربه تجربه آسیب زا است. ضربه. بر اساس نظر فروید. «جدایی از موضوع عشق یا عشق موضوع است»

صفحه 18:
اضطر اب مفید تشناسید تشخیص اينکه اضطراب ما در چه حدی است و اينکه آیا لین اضطراب مفید است با آثار منفی دارد گاهی مشکل است. برای تشخیص بین لین دو حللت بهترین کار لین است که دقت کنیم‌به واسطه اضطرلبی که داریم کار و مسئولیتی را که در حال انجام لن هستیم خوب انجام می دهیم پا نه؟ اگر خوب انجام می دهیم. اضطراب ما مفید است. مثلا برای درس خواندن مقداری نگرانی داریم و همان باعث حی شود بهتر درس بخوانیم و نمره بهتری بگیريم. اما اگر آن اضطراب برای عا آنقدر مشغله ذهنی ایجاد می کند که مدام درگیری فکری داریم و حتی دچار تپش قلب می شویم. تمرکزمان را از دست حی دهیم و... یعنی اضطرابمان بیش از اندازه شده و دیگر مفید نیست.ا زملنی که لین تنش ها باعث ایجاد ناراحتی زباد و سلب آسایش دائمی ما شود هم مشخص می شود که از میزان طبیعی فراتر رفته است.

صفحه 19:
اختلالات اضطرابی اختلالات اضطرابی. گروهی از اختلالات روانی هستند که دارای نشانه هایی از اضطراب و ترس اند. ا) اختلال اضطراب فراگیر لین حللت در افرادی دیده می‌شود که به‌طور مداوم نگران وقوع اتفلقی هستند. موضوع لین نگرانی‌ها می‌تولند بسیار متنوع باشد: نگرلنی از بیمار شدن فرزندان. نگرلتی از مرگ یکی از آشنایان. نگرلنی از ته‌گرفتن غذا.... لین حللت به مرحله مقاومت استرس شباهت دارد و خطر چندانی ندارد. از علایم آن می‌توان تپش قلب. بی‌قراری. خستگی. بی‌خوابی. تنگی نفس. اختلال در تمرکز و حافظه را نام برد ۲ اختلال وحشت زدگی (پانیک) لین افراد دچار حملات اضطرلبی ناگهلنی می‌شوند که معمولاً چند دقیقه یا گاهی بیشتربه طول می‌انجامد. این حملات بسیار اتفلقی, و طوری رخ می‌دهند که علمل تحریک کننده اصلی مشخص نیست. ‎it‏ لیس نوم اد بقل جوان هستند. احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه. تپش شدید قلب. عرق کردن. لرزش. گیجی. احساس از دست‌دادن تعادل... از علایم ی هستند؛ ولی لین علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچار سکته قلبی شدمند و می‌ترسند كه بمیرند.

صفحه 20:
اختلالات اضطرابی ترس‌های خاص شایع‌ترین نوع ترس مرضی است که طی لحن فرد از مواجهه .با بعضى موقعيتها. فعالیت‌ها یا اشیاء اجتناب می‌کند. مانند بعضی از حیوانات (عنکبوت موش. مارمولک....), بلندی. دییاء خون. مرگ.... هر چیزی می‌تواند باعث لین نوع اضطراب (که خطر خاصی به دنبال ندارد) بشود. ترس از مکان‌های بسته. ترس از اجتماع و ترس از مکان های باز (که افراد مبتلابه آن از حضور در فضای باز و پرازدحام و شلوغ و خروج از محیط منزل خودداری می‌کنند. این اختلال معمولا در نوجولنی شروع می‌شود. ولی سابقه لّن می‌تولند.به دوران کودکی و تجربه اضطراب جدلیی در آن زمان برگردد) از اين نوع اضطراب هستند. ۴ اختلال اضطراب اجتماعی لین نوع ترس در اواخر کودکیا اولیل نوجولنی شروع می‌شود و ترس و شرمساری از اشتباه کردن. صحبت کردن در جمع. غذا خوردن. سرخ شدن‌یا لرزش صدا و... در برابر جمع است وبا خجللت ساده تفاوت دارد. لین حالت اضطراب مانع شناخت افراد جدید می‌شود و فرد را به انزوا و گوشه‌گیری می‌کشاند.

صفحه 21:
اضطراب در کودکان و نوجوانان تشخیص اضطراب و درمان لن در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. چون شخصیت آنان طی لین دوره شکل می‌گیرد. بسیاری از کودکان زملنی که در شرلیط جدیدی قرار می‌گیوند. دچار اضطراب می‌شوند و واکنش‌های متعددی را از خود بروز می‌دهند (لکنت زبان. آویزان شدن‌به پدر و مادر. خجالتی شدن. جویدن ناخن. ...). وظیفه والدین در لین موقعیت لین است که‌با اوبا صبر و حوصله برخورد کنند وبه او اعتمادبه نف لازم را برای مواجهه با آن شرایط بدهند. تشهیق والسین در ارتباط بر قرار کردن فرزندان با محیط خارج از خلنه و افراد غير فاميل بسيار مؤثر است. بسیاری از والسین از لین احساس فرزندشانتا روزی که‌به مشکل برخورند (مثل اولین روز مدرسه) بی‌اطلاع هستند. یکی از شایع‌ترین دللیل دل درد و حللت تهوع که در کودکان دبستانی دیده می‌شود. ترس و اضطراب آن‌ها از مدرسه است. نگرلنی پدر و مادر (از ورود تازه کودک به مدرسه. وضعیت درسى او و ...) باعث انتقال آن.به فرزند مى شود و اضطراب او را افزلیش می‌دهد. از اختلالات اضطرلبی شلیع در کودکان می‌توان اضطراب اجتماعی. ترس از مدرسه. اضطراب امتحان و اضطراب جدایی را نام برد.

صفحه 22:
اضطراب در کودکان و نوجوانان با بزرگ شدن کودک و پا گذاشتن به دوران نوجولنی ممکن است اختلالات اضطرلبی جدیدی در او پدید آید. در این زمینه می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد: ۱) اضطراب ناشی از پذیرفته نشدن از جانب هسالان نوجوانان در لین مرحله از زندگی خویشبه شدت‌به همسالان خود گرلیش دایند وبه دنبال برقراری ارتباط و دوستی با آنان هستند. والدین باید نیاز طبیعی مورد توجه همسالان قرار گرفتن فرزندشان را درک کنند و برای دوستان او احترام قلثل باشند. همچنین حفظ اعتبار و شخصیت نوجوان در مقلبل همسالان بسیار مهم است. ترس از برقرار کردن روابط عاطفی و اجتماعی و سرزنش‌های والسین در انتخاب دوستان,به دلیل متفاوت بودن فرهنگ و آداب و رسوم و ارزش‌های خانواده‌هاء باعث اضطراب در نوجوان می‌شود. برای جلوگیری از پنهان کاری. پدر و مادر باید در زمان مناسب و با منطق و ملایمت او را متوجه نتایج نامطلوب بعضی از معاشرت‌ها کنند. ۲ تغیبرات جسمی نگرلنی و اضطراب در لین مورد می‌تولند ناشی از دیررسیپا زودرسی بلوغ. احساس خجللت. ناآگاهی‌ پا ترس از شرایط جدید و ناتولنی در تطلبق دادن رفتار خودبا لین شرلیط باشد. برای جلوگیری از اضطراب. پدر و مادر یا مربیان باید به‌طور مناسب و شایسته. نوجوان را (قبل از پیدلیش عالیم انوبه بلوغ) در جریان مسائل مربوط‌به تغییرات جسمانی و آثار روانی آن بگذارند.

صفحه 23:
اضطراب در کودکان و نوجوانان ۳ بروز رفتارهای پرخاشگرانه مخالفت ب افراد مختلف در خلنه یا خارج از آن. از خصوصیات بعضی از نوجوانان است که ممکن استبا پرخاشگری کلامی با غیر از ٌن همراه باشد. عدم توانلی کنترل لین رفتار پرخاشگرلنه باعث اضطراب در بسیاری از نوجوانان می‌شود. برای جلوگیری از لین حللت. تربیت مناسب والدین. مقاوم ساختن فیزند در برابر سختی‌ها از دوران کودکی و ایجاد امنیت رولنی می‌تولند موثر ولقع شود. امر و نهی‌های غیراصولی و محدودیتهای بی‌مورد در کسب استقلال و آزادی. باعث تحرییک عصبانیت و خشم‌های کنترل نشده در نوجوانان می‌شود. والسین بلیدبه نوجوان بیاموزند که به هنگام خشم. منطقی برخورد کند و بدون توهین و تحقیر دیگران عواطف خود را بیان کند. همچنین بلیدبه او بفهمانند که نحوه برخورد دیگران.با اوتا حدی نتیجه رفتار خود او با دیگرا ۴ ترس از مستقل شدن یکی از عمومی‌ترین نیازهای نوجوانان داشتن استقلال و آزادی است. کسب استقلال در بسیاری از نوجوانان باعث اضطراب می‌شود. از جمله مشکلاتی که طی دستیابیبه استقلال در نوجوانان دیده می‌شود. تضاد و دوگانگی است؛ یعنی نوجوانان‌با این که می‌خواهند و می‌دانند که بلید مستقل شهند. از استقلال می‌ترسند. ناآگاهی از وضعیت چس از استقلال. یکی از دللیل اصلی لین لمر است. برای جلوگیری از ابتلابه اضطراب و دوگانگی. والمین بلیدبه نوجوان اعتما.به نفس و جرأأت تجربه کردن دهند و برای او امنیت رولنی فراهم کنند. دادن مسئولیت و فرصت‌به نوجوان و اجاز ‏ اظهار نظر و تصمیم دربارظٌ امور میبوط به خود. بباهلتش. باعث می‌شودتا او از خطاهلیش عبرت بگیرد. راه‌های مختلف زندگی را بیاموزد و

صفحه 24:
راه‌های پیشکیری از اضطر اب ) رژیم غذایی سالم استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد. ۲) فعالیت بدنی به‌طور منظم ورزش کردن به خصوص به‌طور منظم یکی از راه‌های پیشگیری و درمان اضطراب است. پیاده‌روی تند و سریح‌به مدت ۴۰ دقیقه میزان اضطراب را به‌طور متوسط تا ۱۴/ کاهش می‌دهد. به علاوه. ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون. حفظ تعادل وزن و شادلبی فرد می‌شود. ورزش‌هلیی نیز چون یوگا باعث افزلیش آرلمش می‌شوند و در جلوگیری از اضطراب بسیار مفيدند. ۳) افزایش اعتماد به نفس اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود تا بدن بتواند از حداکثر از نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده کند. ۴) عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن هنگلمی که افراد دچار فشار روانی. می‌شوند. به‌طور غریزی از صحنه عمل و اجتماع کنار کشیده وبه گوشه‌ای پناه می‌برند. در حللی که گوشه‌گیری باعث تشدید استرس می‌شود. ارتباط با افراد و دوستلن: به خصوص کودکان که می‌توانند فرد را به خنده وادارند. باعث از یاد رفتن نگرانی حتی برای مدتی کوتاه می‌شود.

صفحه 25:
راه‌های پیشکیری از اضطر اب وجود حملیت اجتماعی در زندگی هر فرد باعث می‌شود تا او در مقلبل بحران‌های زندگی برای دفاع از خود سپری داشته باشد که‌به آن تکیه کند. حملیت اجتماعی. احساس امنیت و اعتماد.به نفسی را افزلیش می‌دهد و فرد را در مقابل استرس و فشار روانی مقاوم تر می‌سازد. ۶) کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش زا بی اطلاعی از موقعیت فشارآور باعث استرس و اضطراب بیشتری در افراد می‌شود. کسب آگاهی و اطلاع از شرایط و مواردی فرد که‌با آن‌ها مواجه ‎ale‏ ی سود که تمد دهاز نگرلنی و دلواپسی شود. به‌طور مثال در جریان گذاشتن بیماران از نحوه عمل و دردهای پس از آن باعث می‌شود تا آنان کمتر دچار اضطراب شوند. ۷ خندیدن خنده از سالمترین راه‌های جلوگیری از فشار رولنی است.به هنگام خنده هورمهنی ضد درد (که باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می‌شود) در مغز آزاد می‌شود و میزان هورمون های استرس زا در خون پایین می‌آید.

صفحه 26:
درمان اضطر اب نوشتن ساده هیجانات و احساسات بر روی کاغذ موجب تسکین فشارهای رولنی ناشی از رویدادهلیی چون از دست دادن شغل, مشکلات خانوادگی و ۰.. می‌شود. ۲ اندیشیدن به زمان حال: ‎)١‏ ابراز هیجان بر روی کاغذ: ‎ ‏اندپشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رژیاها و آرزوها برای موقعیت‌های مناسب تر آرامش ذهنی را افزایش می‌دهد. همچنین مشغول کردن ذهن به کاری که در حال انجام است و فکر نکردن به زمینه‌های اضطراب‌زای آن بسیار مؤثر است. ‏۴ تنفس و آرامش عضلانی: ‏لازم است بدانید تغییرات ویژه‌ای در تنفس‌به وجود می لّید که بخشی از باسخ جنگ یا گریز هستند.با یادگیری تمایز بون نوع التفس مو ليميا العظراب نو نوع تتفسو ئكة متجريه: ارام سازیمی شود مق توالیدا روش قتعبن.خود را تغییر و سطح کلی برانگیختگی خود را كاهش دهيد. لين تمرين در مورد تنش عضاانی نیز مصداق دارد. هنكامى كه عضلات در حللت تنش هستند بدن نيز مانند مغز در حللت بحران قرار عى كيرد. در لين شرليط شما به احتمال بيشترى مشكلات و نتليج منفى را بيش بينى عى كنيد..با يادكيرى آرام سازى عضلانى .به مغزتان لين بيام را حى فرستيد كه بحرانى وجود ندارد. در حللى كه آموزش آرام سازى هى تولند مشكلات جسمانى مرتبطببا بيش برانكيختكى مزمن را تسكين دهد. اين تاثيرات بسيار كلى بوده و به طور غيرمستقيم فرايند اضطراب شما را تحت تاثير قرار مى دهد. ‎

صفحه 27:
A(F ناب از هر گونه اجتنابی: وقتی اضطراب شدید حی شود بیشتر مردم سعی حی کنند از موقعیت هلیی که پیش بینی می کنند باعث برانگیختن استرس آنان خواهد شد اجتناب کنند. به عبارتی سعی در فرار از موقعیت برای جلوگیری از پیامدهای آن دارند. اجتناب در کوتاه مدت مفید است ولی در بلند مدت باعث تداوم اضطراب. از دست دادن فرصت یاد گیری هیجانی و کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. ۵) تبدیل به حل مسئله: نگرلنی های خود رابه حل مسئله تبدیل کنید. نگرلنی و اضطراب در شرلیط خاصی مانند آنچه در حال حاضر همه ما تجوبه مى كنيم أمرى عادى و متداول است.یک راه کار آمد برای برخوردبا نگرلنی عادی. تبدیل نگرلنی.به حل مسئله ت. يعنى .به جاى اينكه مدام ذهنتان را دركير سوالات تكرار شونده مانند «جه ميشود اكر....» كنيد از خودتان عي بم د ل ري ا دون ی تولنم انجام دهم جيست و ‎Kesey‏ طرح عملى و دقيق براى انجام اين كار تدارك ببينيد.

صفحه 28:
درمان اضطر اب وقتی در موقعیت های اجتماعی ناراحت کننده هستید. چهار گام برای جلوگیری از شدت یافتن اضطراب خود. بردارید: STOP Susi (F ۱) بایستید ویک قدمبه عقب بردارید. بلافاصله بر اساس احساسات خود عمل نکنید. خیلی سریع به درون دریای هیجانات خود نپرید. در عوض. تکلنه آنی خود را متوقف کنید. متوجه آنچه که ذهنتان به شما عی گهید باشید. منتظر بمانید و از لحاظ روانی یک قدم به عقب برداریدد53۳0) ۲) نفس عمیقی بکشید. از تنفستان همان گهنه که عمل دم و بازدم را انجام می دهید آگاه باشید. 0660 2 1316 ‎(breath‏ ۳) مشاهده کنید. موقعیت را از میدیک مشاهده گر بیرونی تماشا کنید. ببینید چه احساسی دارید وبه چه چیزی فکر می کنید. سعی نکنید هیجان هایتان را سرکوب کنیدیا از شرشان خلاص شویدیا مانعی بر سر راهشان قرار دهید. اجازه دهید آن‌ها مانند موجی که می ید و می رود. شما را سرتاپا خیس کند. آماده تجربه هیجان هایتان باشید. سعی نكنيد از شر افکارتان خلاص شوید.به باد داشته باشید آن‌ها فقط کلملنی هستند که بلید مورد توجه قرار گیوند. نه واقعیت‌ها. اجازه دهید تجربیات. احساسات و افکار به ذهنتان بيایند و همانطور که آمدند بروند. 5106 0056۳۷) ۴ بر اساس ارزش هایتان عمل کنید. کاری را که سودمند است انجام دهید. اکنون که کمی فاصله گرفته ليد و جشم انداز وسیع تری داریید. حی توانید تصمیم بگیرد 1 عولقب اقدام خود را در نظر بگیرید. فقط کارهلیی را انجام دهید که با ارزش‌های شما سازگار هستند.به یاد داشته باشید که از جمله مهم ترین آرزش های شما داشتن رفتار خوب & ‎(Phang cost lings‏

صفحه 29:
درمان اضطر اب ۷) تکنیک تنفسی برای کاهش اضطراب: در ولقع لین 7 تنفسی ضد اضطراب‌به شما یاد می دهد. در مواقعی که تنش نداریید.با تمرین مکرر آن. خود را برای کاهش این تنش ها در مواقعی که دچار بحران می شوید آماده کنید. روش اجرا بسیار ساده است؛ می‌بایست بر روییک تخت وبا مبل راحتی دراز کشیده و در ابتدلبه مدت ۴ ثانیه نفس را فرو دهید و سپسبه مدت ۷ انیه نگه داشته و در نهلیت‌به مدت ۸ انیه اجازه دهید که هوا از ریه هایتان خارج شده و لین مراحل را چندین بار تکرار نمایید. لین تمرین.به مرور تنش های عضاحنی و اضطراب شما را برطرف کرده و سیب عی گردد که در تنشهای بین فردی, کنترل بیشتری بر رفتار خود داشته باشید و کمتر عصبی شوید. همچنین سبب محافظت از حملات قلبی در شما حی گردد. اگر اهمال كارى نكنيد و هر روز لين تمرين را انجام دهید. معجزه آسای آن را خواهید دید.

صفحه 30:
درمان اضطر اب ۸) شناخت و پذیرش اضطراب: سریع ترین روش خروج از چرخه اضطراب شناخت عااثم ّن در بدن خود و پذیرش است.با پذیرش‌به آرامش می رسیم و ادامه ی مسیر بهبودی رو با قدرت بیشتری طی می کنیم. تمرین هایی که اين چالش پذیرش را می تواند برای ما آسان نماید عبارت است از: اور داشتن به این که افطراب فقط مشکل من نیست. دانستن اینکه اضطراب. روش بدنم برای محافظت از من خواهد بود. به یاد داشتن اینکه اضطراب. قصد صدمه زدن به من را ندارد. تشکر از بدن خودتان برای تلاش در جهت بهبودی من. نوشتن و فهرست کردن افکار آشفته و درجه بندی منابع استرس. قضاوت نکردن خودتان برای داشتن اضطراب.

صفحه 31:
سپاس از توجه شما

39,000 تومان