بیماری‌ها

اعتبار و اعتماد، ابزار گردآوری اطلاعات

etebar_va_etemad_abzare_jamavariye_etelaat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اعتبار و اعتماد، ابزار گردآوری اطلاعات”

اعتبار و اعتماد، ابزار گردآوری اطلاعات

اسلاید 1: از نفس خودم جدائيم ده يا رب وز قيد خودم رهـــائيم ده يا رب بيگانه ز آشناي خويشم گردان يعني به خود آشنائيم ده يا ربخواجه عبدالله انصاري

اسلاید 2: اعتبار و اعتماد ابزار گردآوری اطلاعاتمحبوبه والیانی عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانvaliani@nm.mui.ac.irhttp://midwife.ir

اسلاید 3: اعتماد (Reliability)

اسلاید 4: تعریف: اعتماد یا قابلیت تکرار: درجه ثبات بین تکرار اندازه گیری در شرایط یکنواخت را درجه اعتماد آن اندازه گیری گویند.قابلیت اعتماد یک آزمون به این معنی است که در صورت تکرار، نتایج کاملا یکنواخت یا تقریبا یکنواخت بدست دهد.قابلیت تکرار به معنای بالا بودن نسبت جوابهای صحیح به کل جوابهاست که با تعیین شاخصهای خام (Crude Index) و شاخص استحکام (Consistency Index) اندازه گیری می شود.قابلیت اطمینان یا اعتماد (Precision) آن است که اندازه گیری مکرر در یک شخص و در شرایط یکسان نتیجه ای همانند به دست دهد.

اسلاید 5: علت قابل اعتماد نبودن1- خطای آزمایش شونده (بیمار)2- خطای آزمایش کننده (کارمند) 3- خطای روش آزمایشمثال: وزن یک نفر را چند بار با یک دستگاه اندازه گیری می نماییم. اگر همیشه عدد 56 کیلوگرم را نشان دهد یعنی آزمایش از اعتماد خوبی برخوردار است ولی اگر یک بار 58 ویک بار 56 و یک بار 53 نشان دهد یعنی آزمایش قابل اعتماد نیست.

اسلاید 6: علل دیگر قابل اعتماد نبودن4- کوچک بودن حجم نمونه ( خطای نمونه گیری)5- گردآوری داده ها به روشی غیر استاندارد و با ساخته های ضعیف ( بدی واژه پردازی پرسشنامه، کم بودن آموزش پرسشگران)6- بدی طبقه بندی داده ها (ناشی از بی دقتی در هنگام گردآوری داده ها)

اسلاید 7: ارزیابی شاخص خام و شاخص استحکام آزمایش قند خون

اسلاید 8:

اسلاید 9: شاخص خام آزمایش قند خونa+d a+b+c+d a و d هر دو تعداد جوابهای صحیح این آزمایش را بیان می کنند ( افراد مثبت و منفی واقعی)

اسلاید 10: شاخص استحکام آزمایش قند خون a(a+b+c+d) – d این شاخص حداکثر می تواند 1 باشد و هر چه به 1 نزدیکتر باشد استحکام جواب مثبت این آزمایش بیشتر خواهد بود.

اسلاید 11: Two Reliability EstimatesTest-Retestmore conservativelower-bound estimateInternal Consistency (Cronbach’s )change over time doesn’t affectupper-bound estimate

اسلاید 12: Test-Retestفرآیند بازآزمایی چنین است که افراد، پرسشنامه را تکمیل نموده و این فرآیند چند هفته بعد تکرار می شود. اگر دانش، دیدگاه و یا نگرش افراد تغییر نکرده باشد پاسخها نیز به همان صورت خواهد بود. همبستگی بین دو دسته اطلاعات را محاسبه کرده چنانچه 7/0 r= یا بالاتر باشد مناسبت اعتماد پرسشنامه تایید می شود.این تعداد نمونه باید از تعداد کل نمونه مورد بررسی حذف شوند.

اسلاید 13: Interrater or Interobserver Reliabilityobserver 1observer 2object orphenomenon=?

اسلاید 14: Internal Consistencyروش همتا یا بررسی ثبات درونی پرسشنامه یا آزمون معادل برای سنجش پایایی زمانیکه همان سوالات به شکل دیگری در پرسشنامه گنجانده شود مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوبت تکمیل پرسشنامه صورت گرفته و نتایج مقایسه می شوند.

اسلاید 15: تورش (Bias) تورش یعنی تمایل به یک طرف یا تبعیض. تورش عمدی و تصادفی نیست بلکه یک خطای ذاتی و سیستماتیک است.الف- تورش در انتخاب (Selection Bias) که در مرحله انتخاب نمونه ها رخ می دهد. مثلا نمونه گیری از گروه خاص (زن یا مرد طبق سلیقه) یا در روزهای خاص هفته S.B. ایجاد می کند. 1- Self Selection Bias مثل استفاده از داوطلب در مطالعه که نماینده جامعه نیست زیرا به دنبال خدمات رایگان بوده است. 2- Survey Bias در مرحله طراحی تحقیق بوجود می آید و نمونه های نماینده خوبی برای جامعه نیستند. مثلا در بررسی اثر کشنده یک ماده در کارخانه ذوب آهن بهترین نمونه ها یا در بیمارستان هستند یا فوت کرده اند و کارکنان مقاوم به این ماده کشنده نمونه خوبی نخواهند بود.

اسلاید 16: تورش (Bias)ب- تورش در جمع آوری اطلاعات (Data Collection Bias) که در جریان جمع آوری اطلاعات رخ می دهد.1- Observation Bias مثل خطا در انتخاب با چشم2- Measurement Bias که خطا در اندازه گیری است.3- Information Bias که خطای اطلاعات متکی به حافظه مورد نظر است.

اسلاید 17:

اسلاید 18: اعتبار (Validity)

اسلاید 19: تعریف:درجه صحت استنتاجهای حاصله از یک مطالعه بخصوص در تعمیم به غیر از نمونه تحت مطالعه را اعتبار مطالعه گویند.اعتبار یعنی این که آزمایش غربالگری به حد خوبی تعیین کند که کدام یک از افراد عملا به بیماری مبتلا بوده، کدامیک نیستند و تا حد امکان مثبت کاذب و منفی کاذب کمتر داشته باشد. اعتبار عبارت است از بررسی حقیقت مفهوم مورد نظر در پرسشنامه. به این معنی که آیا اندازه گیری چیزی که فکر می کنید آن را می سنجید را انجام می دهید یا خیر. اعتبار یا درستی مطالعه مربوط به دامنه ای است که می توان از مطالعه استنتاج نمود.

اسلاید 20: تعریف:اعتبار برآیند دو بردارReliability (همیشه تو هدف زدن) و Unbiasness (نداشتن تورش یا درست تو هدف زدن) است.به عبارتی Validity یعنی به هدف زدن و همیشه به هدف زدن. reliabilityunbiasness

اسلاید 21: انواع اعتبار:1- اعتبار محتوی: نشان می دهد که آیا پرسشنامه در برگیرنده و معرف موضوع مورد مطالعه هست یا خیر. یا اینکه آیا پرسشنامه شامل همه چیزهایی که مفهوم مورد نظر را شامل می شود هست یا خیر. این مورد برای پرسشنامه هایی که دانش و نگرش را می سنجد حائز اهمیت است.

اسلاید 22: انواع اعتبار:2- اعتبار وابسته به ملاک: بیانگر این است که چگونه پیمایش در رابطه با دیگر سنجشهای معتبر موضوع مورد مطالعه عمل کرده است و داده های بدست آمده از سنجشهای دیگر مقایسه می شود. اگر بین دو سنجش توافق وجود داشت در آن صورت اعتبار وابسته به ملاک وجود دارد.این اعتبار خود دو گونه است: 1- اعتبار همزمان 2- اعتبار پیش بین

اسلاید 23: انواع اعتبار:3- اعتبار سازه (Construct Validity) : این اعتبار بیانگر این است که تا چه اندازه سازه مورد مطالعه ارزیابی شده است. معمولا اعتبار سازه به مفهوم هایی از قبیل تنش روانی، اضطراب، درد و حمایت اجتماعی مربوط می شود.12345123453Scan a multitude of information and decide what is important.12345123451234512345123451Manage time effectively2Manage resources effectively.3Scan a multitude of information and decide what is important.4Decide how to manage multiple tasks.5Organize the work when directions are not specific.1Manage time effectivelyRating Sheet

اسلاید 24: انواع اعتبار:Content validityHow much a measure covers the range of meanings included in the conceptCriterion-related validitySometimes called predictive validity – how a measure predicts performance on an external criterione.g. how Matric results predict academic success at university, as a way of saying they have validityConstruct validityClosely tied to into the theoretical underpinnings of the concept. Variables ought to be related, theoretically, to other variables. This kind of validity is based on logical relationships between variablesSo: Does the instrument actually measure the concept (or construct)?Face validity How a measure conforms to our common agreementsExamine the wording of the items; submit items to expert judges

اسلاید 25: Construct ValidityTheoryObservationCauseConstructEffectConstructProgramObservationsWhat you doWhat you seeWhat you thinkcause-effect constructprogram-outcome relationshipCan we generalize to the constructs?

اسلاید 26: انواع اعتبار:1- اعتبار درونی: عدم وجود تورش در گروههای مورد مقایسهء یک مطالعه معین را اعتبار درونی می گویند.2- اعتبار بیرونی: قابلیت تعمیم نتایج مطالعه به گروهی فراتر از گروههای شرکت کننده در مطالعه می باشد. به عبارتی نشان می دهد که تا چه اندازه جمعیت مورد مطالعه، نماینده ای از جمعیت کل می باشد.

اسلاید 27: How Do We Generalize? Model I: SamplingPopulationSampledrawsampledrawsample

اسلاید 28: How Do We Generalize? Model I: SamplingPopulationSamplegeneralizebackgeneralizeback

اسلاید 29: How Do We Generalize? Model II: Proximal SimilarityOurStudytimespeopleplacessettings

اسلاید 30: How Do We Generalize? Model II: Proximal SimilarityOurStudytimespeopleplacessettingslesssimilarlesssimilarlesssimilarlesssimilarGradients ofSimilarity

اسلاید 31: How Can We Improve External Validity?`PopulationSampleOurStudypeopleplacestimesrandom samplingreplicate, replicate, replicateuse theoryOurStudytimespeopleplacessettings

اسلاید 32: شاخصهای اعتبار اعتبار بسته به نوع احتیاج با شاخصهای زیر تعیین می شود:1- حساسیت یا Sensitivity2- ویژگی یا Specificity3-ارزش اخباری مثبت یا Positive Predictive Value 4-ارزش اخباری منفی یا Negative Predictive Value

اسلاید 33: حساسیت یا Sensitivityحساس بودن آزمایش به بیماری را گویند و عبارت است از نسبت افرادی که حقیقتا در آزمون غربالی بیمارتشخیص داده شده اند. فرمول حساسیت آزمایش: مثبت واقعی a تمام بیماران واقعی a +c این کسر بین صفر و یک است و هرچه به 1 نزدیکتر باشد دلیل بر حساسیت بیشتر آزمایش است.

اسلاید 34: ویژگی یا Specificityویژگی یا اختصاصی بودن عبارت است از نسبت افراد حقیقتا سالمی که بوسیله آزمون غربالی سالم تشخیص داده شده اند و به عبارت دیگر احتمال تشخیص صحیح افراد غیر بیمار است.فرمول ویژگی آزمایش: منفی واقعی d تمامی افراد سالم b+d این کسر نیز بین صفر و یک است و هرچه به 1 نزدیکتر باشد ویژگی آزمایش بیشتر است.

اسلاید 35: ارزش اخباری مثبت یا Positive Predictive Valueاحتمال صحیح بودن جوابهای مثبت آزمایش یعنی احتمال مثبت حقیقی بودن فردی که آزمونش مثبت شده است.ارزش اخباری مثبت: مثبت واقعی a تمامی جوابهای مثبت a+b این کسر نیز بین صفرویک است و هرچه به 1 نزدیکتر باشد ارزش اخباری مثبت آزمایش بیشتر است.

اسلاید 36: ارزش اخباری منفی یا Negative Predictive Value احتمال صحیح بودن جوابهای منفی یا احتمال مبتلا نبودن فردی که آزمونش منفی باشد.ارزش اخباری منفی: منفی واقعی d تمام جوابهای منفی c+d این کسر نیز بین صفرویک است و هرچه به 1 نزدیکتر باشد ارزش اخباری منفی آزمایش بیشتر است.

اسلاید 37: Reliability and ValidityReliable but not Valid

اسلاید 38: Reliability and ValidityValid but not Reliable

اسلاید 39: Reliability and ValidityNeither Reliable nor Valid

اسلاید 40: Reliability and ValidityReliable and Valid

اسلاید 41: اعتبار کماعتبار زیاداطمینان زیاداطمینان کم

اسلاید 42: تفسیر اعتبار و اطمینان1- قابلیت اطمینان زیاد = تیرها با حداقل پراکندگی به هدف زده شده است2- قابلیت اطمینان کم = تیرها بصورت پراکنده به اطراف هدف زده شده است3- قابلیت اعتبار زیاد = تیرها با الگوی منظم تری دور هم زده شده است4- قابلیت اعتبار کم = محل برخورد تیرها با مرکز صفحه هدف بطور منظم فاصله دارد

اسلاید 43: این قافله عمر عجب می گذرد دریاب دمی که با طرب می گذردساقی غم فردای حریفان چه خوری پیش آر پیاله را که شب می گذرد حکیم عمر خیام

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید