ejaze_47_zariat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اعجاز آیه ۴۷ ذاریات”

اعجاز آیه ۴۷ ذاریات

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمIn the name of Allah, the merciful beneficentبررسی اعجاز آیه 47 ذاریات

اسلاید 2: بحثی راجع به هدف از کسب علوم در طبقه بندی علوم دو نوع علم داریم:1-علم آلی:علمی است که ابزار است برای رسیدن به علم دیگر 2-علم اصالی:علمی است که صرفاً برای خودش خوانده شود.حال با بررسی کلیه علوم جهان به این نتیجه می رسیم که همه علوم حتی علوم دینی و قرآنی اگر برای خودشان خوانده شوند مثمر ثمر نبوده و حتی مضر نیز می باشد چراکه تنها اتلاف وقت هستند.علم، تنها و تنها باید در کسب معرفت نسبت به علت نخستین ،خالق جهان مورد بررسی قرار بگیردو بس.وگرنه علمی است بی فایده.

اسلاید 3: لذا اگر به خالق و دینی آن هم مثل دین اسلام معتقدید مواظب این مورد باشید و نیت های خود را در کسب علوم مختلف از جمله نجوم که علمی است شگفتی زا تصحیح کنید تا مبادا عمر گرانبهای خود را نابود کرده و هیچ ثمره ای از آن نبرده باشید.

اسلاید 4: بحثی راجع به اعجاز قرآندر بررسی عقاید پس از اینکه وجود خالق اثبات شد در مواجه و مقایسه با اسلام و سایر ادیان ،تنها چند دین هستند که در غربال ادیان باقی می مانند، اسلام و مسیحیت دانه های درشت باقی مانده هستند و در حدود 54% جمعیت جهان را تشکیل می دهند.در قیاس این دو دین آن هم بدون تعصب، برتری کتاب اسلام در مقایسه با عهدین (تورات و انجیل)بی شک ثابت است.در میان وجوه اعجاز قرآن یکی از آن وجوه، اعجاز علمی می باشد.که در آیات این کتاب به وفور یافت می شود.که البته هرکدام نیاز به بررسی دقیق دارد.از میان آیات مختلف، آیه 47 سوره ذاریات قابل تامل است.

اسلاید 5: بررسی آیه 47 سوره ذاریات وَ السَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ و آسمان را به نیروهایی برافراشتیم و بی گمان همانا ما توسعه دهندگانیم.

اسلاید 6: بحث تفسیری آیه وَ السَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونبحث ما راجع به عبارت إِنَّا لَمُوسِعُون است که آیا این عبارت اشاره به بسط جهان دارد یا نه ؟ازموسِع دو معنا برداشت می شود:1-به معنای واسع ،یعنی کسی که وسعت دارد.2-به معنی وسعت دهنده. لکن با رجوع به برخی کتب لغت متوجه می شویم که معنای اول خلافِ ظاهرِ کلمه موسِع است.بنابراین با توجه به این که موسِع از باب اِفعال است کلام صحیح تر این است که موسِع به معنای وسعت دهنده باشد نه به معنی واسع.

اسلاید 7: حال به این سوال می رسیم که مفعول موسع چه چیزیا چه کسی است؟یعنی چه چیزرا خدا وسعت می دهد؟ در اینجا به بررسی چند احتمال می پردازیم و آنکه با ظاهر آیه بیشتر متناسب است را برمی گزینیم.1-بعضی گفته اند وسعت دهنده ی رزق منظور است. در رابطه با این احتمال باید گفته شود؛ اگرچه این معنا فی نفسه محتمل است، ولی سازگارکردن این احتمال با ظاهر آیه مشکل است.2-ممکن است کسی بگوید منظور، وسعت دهنده ی مخلوقات است. یعنی ما با آفرینشِ پشت سرهم مخلوقات را وسعت می دهیم.در رابطه با این احتمال باید گفته شود اگر این معنا منظور بود آیا بهتر نبود این مطلب پس از آیات بعدی بیاید، یعنی بعد از اینکه مخلوقات شمرده شدند ،گفته شود إِنَّا لَمُوسِعُون.

اسلاید 8: شاید ظاهر إِنَّا لَمُوسِعُون مربوط به مطالب موجود در همین آیه است همچنانکه مطالب آیه بعدی مربوط به همان آیه خودش است.البته این معنا فی نفسه معنای صحیحی به نظر می رسد و حتی در صورت صحیح بودن این نظر معانی دیگری که برآیه حمل می شود نفی نخواهند شد.4-گروهی با توجه به ابتدای آیه گفته اند مفعول موسعون ،سماء است یعنی ما آسمان را وسعت دهنده ایم.مراد از وسعت دادن آسمان این است که خود آسمان در حال وسیع شدن است و ما در حال وسعت بخشیدن به آسمان هستیم.این معنی قابل حمل بر آیه فوق می باشد و در صورت قبول معانی دیگر این معنا را اگر نگوییم اظهر است لااقل ظاهر آیه است.

اسلاید 9: درنتیجه در صورت اثبات علمی این مطلب که آسمان در حال گسترش است این آیه ،آیه ی خوبی برای اثبات اعجاز علمی قرآن است.

اسلاید 10: بحث علمی این آیهفرض ما این است که“ لموسِعون ”آیه اشاره به بسط آسمان داشته باشد.حال باید مواردی را ذکر کنیم تا بسط کنونی جهان اثبات شود.1-بیگ بنگ: بیگ بنگ مدل شرایط ابتدایی و پیشرفت های بعدی جهان می باشد که مدارک و مشاهداتی جامع و صحیح از آن حمایت می کند.تاریخچه شروع این حادثه به 7/13میلیارد سال پیش برمی گردد.چهارچوبه این نظر تکیه بر نسبیت عام انیشتن و پیش فرض های هم سانی و یک نواختی کل عالم ماده دارد. پس از اینکه ادوین هابل در سال 1929 کشف کرد که فواصل کهکشان ها متناسب است با طول موج انوار رسیده به ما است ،متوجه شدیم که کهکشانها و خوشه های کهکشانی دوردست با سرعتی آشکارا از ما دور می شوند.

اسلاید 11: کهکشانها هرچه دورتر باشند ،سرعت بیشتری دارند.اگر این کهکشانها با سرعت از هم دور می شوند پس روزی چیزها به هم نزدیک ترو با دمای بیشتر بوده است. لحظه ای که نه زمان بوده و نه فضا.هابل اعلام کردکه دور شدن ستارگان به صورت منظم است؛ یعنی کهکشانی که در فاصله یک میلیون سال نوری ماست با سرعت 186 کیلومتر بر ثانیه و آنکه در فاصله دومیلیون سال نوری است بادو برابر این سرعت(372)از ما دور می شودبرای مثال ستاره عیوق در هر طپش قلب ما 30 کیلومتر از ما دور می شود و کهکشان شجاع در هر ثانیه حدود 60 هزار کیلومتر از ما فاصله می گیرد. پس از کشف تابش پس زمینه کیهانی در سال 1964 بیشتر دانشمندان پذیرفتند که سناریویی به نام بیگ بنگ باید رخ داده باشد.

اسلاید 12: چهار دلیل عینی برصحت نظریه بیگ بنگ:1-مشاهده طول موج نور کهکشانها2-اندازه گیری تابش پس زمینه کیهانی3-وفور عناصر سبک4-توزیع زیاد و تکامل آشکار کهکشانی

اسلاید 13: تورمالگوی پستاب نور000/400 سالزمان هایسیاهگسترش کهکشانهاانرژی سیاه تسریع کننده بسط جهانینوسان کوانتومیWMAکاوشگر اولین ستارگان 000/400میلیون سال گسترش بیگ بنگ7/13 میلیارد سال

اسلاید 14: لازمه قبول نظریه بیگ بنگ این است که بسط جهانی را بپذیریم (لموسعون).حال این سوال پیش می آید که ماده ی درحالِ گسترشِ جهان در فضایی محدود گسترده می شود یا اینکه فضا نیز به همراه مواد گسترده می شود.گسترش مواد که مسلم است اما در مورد بسط فضا نیز باید گفت: تصور غلط رایج درمورد بیگ بنگ این است که افراد تصور می کنند ماده و انرژی از یک نقطه ی فشرده به داخل فضا و زمان بسط یافت در صورتی که در لحظه ی انفجار، ماده و انرژی بودند که فضا و زمان را بوجود آوردند و به طور یکنواخت در آن گسترده شدند.

اسلاید 15: دلیل ما بر بسط فضا این است که دانشمندان از روی زمین می توانند نور کهکشانهایی که 30میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند را ببینند و این در حالی است که این نورها تنها 13 میلیارد سال در سفر بوده اند!پس علاوه بر سفر نور، فضای زیادی هم بین کهکشانها گسترده شده است. و این گسترش با مشاهده انوار ستارگان دور دست همساز است.طول موج فوتون های ساتع شده در طول سفر درازشان کشیده شده و دامنه آنها کاهش یافته است. فضا نیز درست همانند یک نان کشمشی در حال گسترش می باشد و کهکشانها را مانند کشمشهای داخل نان با خود حمل می کند.

اسلاید 16: مواردی که در قبل مطرح شد حتی اگر به طور کامل صحیح نباشد ولی به هر حال در حال حاضر جهان در حال گسترش می باشد و این مطلبی است مسلم.اگر کسی بگوید ما که به انتهای جهان نرسیده ایم تا بتوانیم نتیجه گیری کنیم باید بگوییم که در محیطی که به آن احاطه ی علمی داریم حداقل این رخداد اتفاق می افتدحال با اثبات علمی این پدیده که جهان ،هم ماده و هم خود فضا در حال گسترش است(لموسعون) و اینکه لموسعون موجود در آیه اشاره به بسط آسمانها دارد و نه چیز دیگر ؛ این نتیجه بدست می آید که آیه مطلب شگفت انگیزی را بیان می کند.

اسلاید 17: اینک باید بگوییم که عقل سلیم این را نخواهد پذیرفت که فردی به نام محمد ،که درس ناخوانده بوده و امکانات نجومی و رصد در اختیار نداشته ،در ضمن در دورانی بوده که نظریات غالب در جهان ایستایی جهان و انقباض آن بوده است (تا قرن 17این نظریه حاکم بوده است)بتواند بسط جهان را بیان کند .اگر او فرد دروغ گویی بود مسلماً چیزهایی را بیان می کرد که مردم آن زمان براحتی قبول کنند و یا چیزهایی را بیان می کرد که احتمال کذب آن در آینده هم حتی نباشد.

اسلاید 18: دکتر موریس بوکای با ذکر این آیه می گوید:و(این آیه)انبساط جهان را بدون کمترین ابهام ذکر می کند.به هرحال این آیه با توجه به موارد ذکر شده جزو آیات اعجاز قرآن است.تنها راهی که می شود عدم ارتباط محمد با خدا را اثبات کرد این است که بگوییم محمد کاهن بزرگی بوده و با ارتباط با اجنه این اطلاعات را بدست می آورده است.که بحث دیگری را می طلبد.

اسلاید 19: پایان

اسلاید 20: منابع تحقیق*سایت های مختلف اینترنتی از قبیل wikipedia*کتاب اعجاز علمی قرآن اثردکتر محمد علی رضایی اصفهانی *کتب تفسیری از قبیل الفرقان و المیزان

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان