علوم مهندسی معماری و عمران

اقلیم و ساختمان

eghlim_va_sakhteman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اقلیم و ساختمان”

اقلیم و ساختمان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ایلام موضوع: اقلیم و ساختمان استاد : جناب دکتر مرادی ارائه دهندگان: فیروزه یاسمی – سارا حیدریان 1391

اسلاید 3: تاثیرتابش آفتاب بر سطوح مختلفمقدار انرژی تابشی جذب شده توسط یک سطح به عوامل مختلفی نظیر وضعیت هوا،موقعیت خورشید و ارتفاع محل مورد نظر بستگی دارد .زاویه سطوح مورد تابشقانون کسینوس :این قانون بیان می دارد که شدت جذب انرژی تابشی خورشید بر روی یک سطح با کسینوس زاویه آن سطح با خط عمود بر سطح نسبت مستقیم دارد .بر طبق این رابطه:Ө EӨ = E . COSواین در حالی است که بیشترین میزان جذب پرتو خورشید مربوط به زما نی است که پرتوعمود بر سطح مورد نظر باشد .

اسلاید 4: جهت سطوح مورد تابش تابش خورشید در ساعات مختلف متفاوت است بنابراین جهت گیری سطوح مختلف در میزان جذب انرژی نیز تاثیرات متفاوتی دارد . تابش آفتاب و انرژی حاصل از آن در جهت های مختلف جغرافیایی شدت تابش آفتاب و حرارت حاصل از آن در زمین به وضعیت هوا ،موقعیت خورشید و ارتفاع محل مورد نظر بستگی دارد . ولی مقدار انرژی خورشیدی تابیده به یک سطح ،علاوه بر موارد فوق به زاویه برخورد پرتو خورشید به سطح مورد نظر نیز بستگی دارد .یعنی در یک نقطه ازسطح زمین و در یک زمان معین ,مقدار انرژی خورشیدی تابیده به سطوحی که نسبت به پرتوخورشید زوایای مختلفی دارند،کاملا متفاوت است.

اسلاید 5: سطوح قائم دیوارهای جنوبی : بیشترین میزان تابش :آذرماه، کمترین میزان تابش:خرداد ماه دیوارهای جنوب شرقی و جنوب غربی : در زمستان بیشتر از تابستان در معرض تابش آفتاب هستند .دیوارهای شرقی،غربی،شمالی : در زمستان پرتو آفتاب کمتر از تابستان بر این دیوارها می تابد.دیوار شمالی: بین فروردین تا شهریور ماه ،صبح زود و آخرین ساعات عصر در معرض تابش قراردارد.

اسلاید 6: سطوح افقی طبق قانون کسینوس در تابستان بیشترین و در زمستان کمترین مقدار پرتو مستقیم آفتاب را دریافت می کنند .سطوح شیبدار سطوح شیبدار با جهت شرقی ـ غربی در تابستان مقدار پرتو بیشتری نسبت به زمستان دریافت می کنند .سطوحی که شیب آنها به طرف جنوب است در زمستان بیشترین مقدار پرتو را نسبت به سایر سطوح دریافت می کنند .اما سطوحی که شیب آنها به طرف شمال است در تمام فصل های سال کمترین مقدار پرتو آفتاب را دریافت می کنند.

اسلاید 7: رنگ سطوح مورد تابش موثرترین عامل در تعیین حرارت ایجاد شده در یک سطح ،رنگ آن سطح است .میزان حرارت ایجاد شده بر اثر تابش در سطوح مختلف با میزان روشنی رنگ آنها رابطه عکس دارد .رنگهای روشن ممکن است تا 90 درصد انرژی خورشید را منعکس کنند اما رنگهای تیره تنها 15 درصد آن را. بافت سطوح مورد تابش هرچه سطح زبر تر و ناصاف تر باشد مقدار انرژی بیشتری جذب می کند چرا که در سطوح صیقلی بیستر پرتوهای تابش شده منعکس می شود .بنابراین در مناطقی که شدت تابش آفتاب زیاد است استفاده از بافت صاف با رنگ روشن مناسب است .

اسلاید 8: تاثیر تابش آفتاب در حرارت داخلی ساختمان سقف و دیوارهای جانبی ساختمان , فضای داخلی آن را از محیط اطرافش جدا می سازد و بدین طریق از تاثیر مستقیم عناصر اقلیمی مانند دما و رطوبت هوا،باد,تابش آفتاب،برف و باران بر فضای داخلی آن جلوگیری می کند . ولی در هر صورت هر یک از این عوامل از طریق تاثیر بر جداره های خارجی ساختمان ،هوای داخلی آن را تحت تاثیر قرار می دهند . به طور کلی انتقال حرارت ممکن است به چهار صورت :رسانش(هدایت)،همرفت(جابه جایی)،تابش و تبخیر صورت گیرد .

اسلاید 9: ظرفیت حرارتی ظرفیت حرارتی عبارت است از مقدار گرمایی که یک جسم می تواند در خود ذخیره کند که با وزن مخصوص و گرمای ویژه رابطه مستقیم دارد .هرچه ظرفیت حرارتی بیشتر حرارت با سرعت کمتری از خارج به داخل ساختمان انتقال می یابد. گرمای ویژهعبارت است مقدار انرژی که به یک کیلوگرم از جسم داده می شود تا حرارت آن یک درجه سانتی گراد افزایش یابد .زمان تاخیر عبارت است از مدت زمانی که حرارت سطوح خارجی جسمی (دیوار)به داخل انتقال می یابد.استفاده از مصالح با زمان تاخیر بالا برای اقلیم هایی که نوسان درجه حرارت در طول شبانه روز زیاد است ،بسیار مناسب است.چرا که در طول روز که درجه حرارت هوا بالا است این حرارت در مصالح ذخیره می شود و شب هنگام که درجه حرارت هوا پایین است این حرارت به داخل منتقل می شود.

اسلاید 10: مقاومت حرارتی مقاومت حرارتی یک جسم عبارت است از مقاومتی که جسم در برابر انتقال حرارت از یک طرف به طرف دیگر خود ایجاد می کند.برای مقاومت حرارتی دیوارها وسقف حد مطلوبی وجود دارد بدین معنی که افزایش مقاومت حرارتی بیش از این حد تاثیر چندانی در کنترل و تعدیل شرایط حرارتی هوای داخل ندارد.به عبارت دیگر تاثیر افزایش مقاومت حرارتی در صرفه جویی انرژی به صورت تصاعد نزولی است.در مناطقی که تغییرات فصلی و روزانه دمای هوا بسیار زیاد است استفاده از ظرفیت و مقاومت حرارتی بالا ضروری است.با متراکم کردن مصالح ضریب رسا نش حرارتی بیشتر می شود یعنی مقاومت حرارتی کاهش می یابد.بنابراین افزایش ظرفیت حرارتی از طریق افزایش تراکم مصالح یعنی افزایش وزن مخصوص با کاهش مقاومت حرارتی همراه است.بنابراین هرگاه به ضخامت حرارتی بالا نیاز باشد بهتر است به ضخامت دیوار افزوده شود به این ترتیب مقاومت حرارتی نیز افزایش می یابد.

اسلاید 11: عایق هاعایق سیستم مرکبی است که انتقال گرما را از محیطی به محیط دیگر به طور موثر کاهش می دهد .در مواردی عایق حرارت می تواند علاوه بر کاهش انتقال حرارت توانایی های دیگری نیز مانند باربری ،صدابندی و.....داشته باشدبا عایق کاری کامل روی بام می توان 35 تا 45 درصد در مخارج گرم و سرد کردن صرفه جویی نمود.عایق کاری دیوارهای خارجی مصرف انرژی را در حدود 15 درصد کاهش می دهد.

اسلاید 12: انواع عایق ها عایق ها عملکردها و خواص گوناگونی دارند که به طور خلاصه عبارتند از:- کمک به ذخیره انرژی - کنترل انتقال حرارت - کنترل درجه حرارت - جلوگیری از یخ زدن برخی از عایق ها نور را منعکس می کنند و برخی از نفوذ رطوبت جلوگیری می کنند .

اسلاید 13: تابش آفتاب بر روی انواع بام بام هر ساختمان به دلیل افقی بودن آن تاثیر پذیر ترین جزء ساختمان در برابر عوامل اقلیمی است.آن چنان که تابش آفتاب در تابستان و بارش برف و باران در زمستان بیشتر بر بام ساختمان اثر می گذارند تا سایر اجزای ساختمان .در مناطق سرد و یا در فصل زمستان بام ساختمان عمده ترین عامل اتلاف حرارت هوای داخل است . بام های یکپارچه (ترکیبی سنگین )این نوع بام ها بیشتر مسطح هستند ولی گاهی آنها را به صورت شیبدار نیز اجرا می کنند .مصالح این بام ها بیشتر از مصالح سنگین هستند که ظرفیت حرارتی زیادی دارند . در این بام ها در صورت عدم استفاده از سقف کاذب انتقال حرارت جذب شده در سطح خارجی بام به سقف فقط به صورت رسانش انجام می گیرد.

اسلاید 14: عمده ترین عوامل تعیین کننده خصوصیت حرارتی این بام ها عبارتند از :- رنگ سطح خارجی - مقاومت حرارتی مصالح ظرفیت حرارتی مصالح هرچه رنگ سطح خارجی این بام ها تیره تر باشد دمای سطح بام بیشتر از حداکثر دمای هوای خارج افزایش می یابد . بهترین محل برای قرار دادن لایه عایق حرارتی روی عایق رطوبتی می باشد . در مناطق سرد باید عایق حرارتی روی بتن و زیر عایق رطوبتی قرار داده شود .

اسلاید 15: تاثیر رنگ سطح خارجی به گفته گیونی اگر بام عایق حرارتی نداشته باشد در ساختمان هایی که هوای داخلی آنها به وسیله دستگاه های مکانیکی کنترل می شود رنگ سطح خارجی بام تا حد بسیار زیادی تعیین کننده ی بار سرمایی نسبت به مساحت بام است و در بقیه ساختمان ها رنگ سطح خارجی بام عامل اصلی تعیین کننده ی الگوی تغییرات دمای سقف و در نتیجه وضعیت هوای داخل نسبت به منطقه آسایش است و اگر رنگ سطح خارجی بام تیره باشد دمای سطح آن 32 درجه سانتی گراد بالاتر از حداکثر دمای هوای خارج افزایش می یابد ،در حالی که این مقدار افزایش برای سطح سفید رنگ فقط یک درجه سانتی گراد است . همچنین در شب بدون تفاوت چندانی دمای تمام سطوح در اثر انتقال حرارت سقف به آسمان از طریق ساطع شدن پرتو با طول موج بلند ,پایین تر از دمای هوا بوده و میانگین دمای سطح بام های سفید رنگ نیز به شدت پایین تر از میانگین دمای هوا بوده است . هرچه ضخامت و مقاومت و ظرفیت حرارتی مصالح بام افزایش یابد ،اختلاف بین حداکثر دمای بام که در اثر استفاده از رنگ های متفاوت در سطح خارجی ایجاد می شود کاهش می یابد.  

اسلاید 16: تغییر رنگ سطح خارجی بام های مسطح توپر نیز در دمای هوای زیر سقف آنها تاثیر می گذارد . در مطالعه ای که در مورد ساختمانهایی با بام های بتنی به رنگ های سفید و خاکستری انجام شده ،این نتیجه به دست آمده که اختلافی حدود یک درجه سانتی گراد بین دمای هوای موجود در ارتفاع 2/1 متری از کف این اتاق ها وجود دارد . بام های سبک یک لایه مصالح این نوع بام ها معمولا ورق های گالوانیزه موج دار ،ورق های آزبست و یا ورق های آلومینیومی است. در این نوع بام ها هوای زیر بام مستقیما تحت تاثیر نوسانات دمای سطح بام قرار دارد . در این بام ها رنگ سطح خارجی مهمترین عامل در طراحی است در مرحله بعدی تهویه نقش دارد. بام های سبک دو لایه این بام از دو لایه تشکیل شده است . لایه بیرونی با جذب انرژی حرارتی ،مقداری از این انرژی را به دو صورت همرفت و تابش به اطراف پخش می نماید و بقیه به صورت تابش به لایه داخلی و سقف منتقل می شود.

اسلاید 17: عوامل موثر در طراحی این نوع بام ها عبارتند از :- مصالح و رنگ سطح خارجی لایه بیرونی - وضعیت تهویه هوای بین دو لایه - مقاومت حرارتی مصالح هر دو لایه هرچه رنگ سطح خارجی بام تیره تر ،ضخامت آن بیشتر و ضریب رسانش حرارتی مصالح آن بالاتر باشد و امکان نفوذ هوا از بین درزهای آن وجود نداشته باشد ،نقش تهویه هوای بین دو لایه در جلوگیری از افزایش دمای سقف مهم تر خواهد بود. در غیر این صورت تهویه تاثیر چندانی در خنک سازی سقف ندارد .

اسلاید 18: تاثیر ارتفاع سقف در دمای داخلی ساختمان ارتفاع اتاق می تواند تاثیر بسیاری در شرایط حرارتی داشته باشد هرچه ارتفاع اتاق کمتر باشد انرژی کمتری برای برای گرم و سرد کردن آن لازم است . در مناطق گرم و مرطوب به خاطر نیاز به تهویه،ارتفاع اتاق ها بلند در نظر گرفته می شود . به این صورت که هوای گرم به دلیل سبکی به بالا صعود می کند و هوای خنک جای آن را می گیرد . ارتفاع زیاد اتاق ،گرما را از سطح ارتفاع قد انسان بیشتر دور می کند . تابش آفتاب بر روی پنجره به طور کلی تاثیر حرارتی پنجره ها نسبت به دیوارها بیشتر است .در تابستان ها اگر آفتاب به طور مستقیم به داخل بتابد محیط داخل را بسیار گرم می کند . در زمستان ها نیز اگر از پنجره ای مناسب درزبندی شده استفاده نشود مقدار زیادی از حرارت تولید شده داخلی به هدر می رود .این تاثیر وقتی که ساختمان از مصالح سبک ساخته شده باشد بیشتر است . این مشکلی است که در معماری مدرن به دلیل استفاده زیاد از سطوح شیشه ای و مصالح سبک وجود دارد و باعث می شود که هزینه گرم و سرد کردن این ساختمان ها بالا رود .این مشکل حتی در مناطق معتدل نیز وجود دارد .

اسلاید 19: تابش آفتاب بر روی سطوح شفاف پرتو آفتاب در برخورد با سطوح شفاف به سه دسته تقسیم می شود :- پرتوهایی که منعکس می شوند .- پرتوهایی که توسط جسم شفاف جذب می شوند. - پرتوهایی که به طور مستقیم از داخل جسم شفاف عبور می نند. مقدار انرژی جذب شده توسط جسم شفاف رابطه مستقیم با جنس جسم دارد نه زاویه برخورد.پرتوهای جذب شده به صورت انرژی حرارتی به اطراف انتقال می یابند .

اسلاید 20: نسبت بین این پرتوها به عوامل زیر بستگی دارد :- نوع جسم شفاف زاویه برخورد پرتو به سطح جسم مقدار پرتو عبوری از جسم شفاف به زاویه برخورد پرتو بستگی بیشتری دارد . هرچه این زاویه از 45 درجه بیشتر شود مقدار پرتو کمتری از شیشه عبور می کند وقتی زاویه برخورد بزرگتر از 60 درجه باشد مقدار پرتو عبور یافته از شیشه به شدت کاهش می یابد و مقدار پرتو منعکس شده از سطح افزایش می یابد.

اسلاید 21:

اسلاید 22:  تاثیر جهت پنجره در دمای هوای داخل به طور کلی تاثیر جهت پنجره در دمای هوای داخل بیشتر به وضعیت سایبان آن پنجره بستگی دارد . یعنی اگر پنجره سایبان مناسب داشته باشد و اتاق از تهویه طبیعی برخوردار باشد تاثیر جهت پنجره در دمای هوای داخل کمتر می شود . اگر پنجره ها بدون سایه بان موثر باشند و تهویه نیز در اتاق صورت نگیرد تغییرات هوای داخلی به شدت به جهت پنجره ها بستگی خواهد داشت .میزان تاثیر جهت پنجره به ویژگی های مصالح نیز بستگی دارد . مصالح ساختمانی سبک حساسیت بیشتری در برابر جهت پنجره ها دارند تا مصالح سنگین .

اسلاید 23:  بهترین جهت برای پنجره ها جهت جنوبی ساختمان است چرا که در زمستان ه خورشید مایل می تابد می توان تابش را به داخل کشید و از آن بهره جست .در تابستان به دلیل عمودی تر بودن زاویه تابش پرتوهای خورشید ،تابش آفتاب به داخل را نخواهیم داشت.

اسلاید 24: سایه بان ها سایه بان ها می توانند از پنجره در برابر تابش آفتاب حفاظت کرده و علاوه بر تامین دید آسمان ،نور را منعکس کرده و خیرگی را کاهش دهند .از دیگر وظایف سایه بان می توان به کنترل و تنظیم تهویه طبیعی اشاره نمود . سایه بان ها را می توان به لحاظ موقعیت قرارگیری ،دائمی یا موقتی بودن استفاده از آنها به دو صورت طبقه بندی کرد:الف:1- سایه بان داخلی 2- سایه بان های خارجی ب:1- سایه بان های ثابت 2- سایه بان های متحرک

اسلاید 25: سایه بان های داخلی سایه بان هایی هستند که از داخل نصب می شوند مانند انواع کرکره ها .در این حالت نور به پنجره می تابد وقسمتی ار آن از شیشه عبور می کند و پرده کرکره را گرم می کند کرکره بعد از گرم شدن حرارت خود را به وسیله امواج با طول موج بلند به اطراف منتقل می کند و چون این پرتوها نمی توانند از شیشه عبور کنند ناچار به فضای داخلی منتقل شده وباعث گرم شدن آن می شوند.انتقال حرارت در شیشه ها به صورت رسانش و تابش می باشد.به دلیل پایین بودن ضریب رسانش شیشه ها اصولا انتقال حرارت به مسیله رسانش در شیشه ها کم است.

اسلاید 26: سایه بان های خارجیسایه بان های خارجی عمدتا از جنس مصالح ساختمانی هستند و از بیرون نصب می شوند در این حالت به دلیل ایجاد سایه روی شیشه پنجره اصولا مقدار کمی از انرژی به داخل منتقل خواهد شد بنابراین استفاده ار سایه بان های خارجی مطلوب تر است.کارآیی سایه بان های ثابت به شکل هندسی،موقعیت ساختمان،تغییرات روزانه وسالانه موقعیت خورشید بستگی دارد ولی در مورد سایه بان های متحرک شکل هندسی آنها در جلوگیری از تابش تاثیری ندارد زیرا در هر زمان بنابر تابش آفتاب می توان آنها را تنظیم کرد. بهتر است رنگ سایه بان های خارجی تیره ورنگ سایه بان های داخلی روشن باشد .سایه بان های داخلی تیره رنگ 70 تا 80 درصد انرژی تابیده را به داخل منتقل میکند. بهترین نوع سایه بان برای نماهای جنوبی،جنوب شرقی وجنوب غربی سایه بان قابی شکل استدر جهان شرقی و غربی سایه بان عمودی توصیه نمی شود.در صورت استفاده از سایه بان ثابت سایه بان قابی شکلی که قسمتهای عمودی آن با زاویه 45 درجه رو به جنوب مناسب تر است.سایه بان های افقی از تابش عمودی ممانعت به عمل می آورند و سایه بان های عمودی افتاب مایل را سد میکنند.

اسلاید 27: سایه بان های طبیعی استفاده از گیاهان همواره در معماری مطرح بوده است برخی از تاثیرات استفاده از درختان در معماری عبارتند از :زیبایی, ایجاد حس در امان بودن ، تصفیه هوا و کاهش سر وصدا مهمترین و سودمندترین ویژگی درختان تاثیر در وضعیت حرارتی ساختمان با ایجاد سایه و تلطیف هوا است. درختان با توجه به فصل و اقلیم محلشان سایه های متناسبی ایجاد می کنند توجه به این موضوع در طراحی اقلیمی بسیار اهمیت دارد. درختان همیشه سبز در فصل زمستان بر میزان فشار باد تاثیر گذاشته واتلاف حرارتی را کاهش میدهند و در تابستان پرتوهای خورشید را جذب میکنند . در جبهه جنوبی بهتر است از درختان خزان پذیر استفاده شود این درختان در فصل زمستان مانع تابش خورشید به داخل نمی شوند و در فصل تابستان با ایجاد سایه شرایط مطلوبی ایجاد می نماید.  

اسلاید 28:

اسلاید 29: سایه بان متحرکشکل هندسی سایه بان های متحرک افقی یا عمودی ,تاثیر در کارایی آنها از نظر ایجاد سایه و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به داخل ساختمان ندارد ,زیرا این نوع سایه بان ها را می توان بر حسب نیاز به نحو مطلوبی تغییر داد . از سوی دیگر کارایی این سایه بان ها متفاوت است و به رنگ ومحل نصب آنها نسبت به پنجره وشرایط تهویه ی طبیعی در ساختمان بستگی دارد.

اسلاید 30: کارایی انواع سایه بان های متحرک1)سایه بان های خارجی بسیار کاراتر از سایه بان های داخلی هستند .اگر سایه بان های متحرک در سطح خارجی پنجره نصب شود ,فقط 5درصد از انرژی خورشیدی تابیده به پنجره به داخل انتقال می یابد. 2)هرچه رنگ این سایه بان ها تیره تر باشد ,اختلاف بین کارایی انواع داخلی و خارجی این سایه بان ها بیشتر می شود 3)هرچه رنگ سایه بان های خارجی تیره تر باشد ,کارایی آنها بیشتر است4)هرچه رنگ سایه بان های داخلی روشن تر باشد ,کارایی آنها بیشتر است5) با استفاده از سایه بان های کارآمدی چون پنجره های کرکره ای چوبی خارجی می توان از نفوذ بیش از 90 درصد از انرژی حرارتی خورشیدی ناشی از تابش آفتاب بر پنجره به داخل جلوگیری کرد.6) سایه بان های متحرک داخلی تیره رنگ (پرده های کرکره)70 تا 80 درصد انرژی خورشیدی تابیده به پنجره را به داخل منتقل می کنند .

اسلاید 31: سایه بان های ثابت از آنجا که این سایه بان ها در تمام فصل های سال ثابت است کارایی آنها از نظر ایجاد سایه ی کارآمد بر روی پنجره ها به موقعیت ساختمان و تغییرات روزانه و سالانه ی موقعیت خورشید بستگی دارد. با بررسی هایی که بر روی سایه بان های ثابت انجام گرفت نتایج زیر به دست آمد : در دو جهت شرق و غرب با استفاده از سایه بان های قابی شکل می توان سایه ی مناسبی بر روی پنجره ها ایجاد کرد ,بویژه اگر قسمت های عمودی این قاب ها با زاویه 45 درجه به طرف جنوب قرار گیرد ,در ایجاد سایه مفید بسیار مناسب اند .برای این دو جهت سایه بان های افقی مناسب تر از سایه بان های عمودی هستند . در حقیقت سایه بان های عمودی حتی با ارتفاع بسیار زیاد نه تنها در تابستان سایه بسیار کمی بر روی پنجره ایجاد می کنند بلکه در زمستان نیز مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل می شوند . در نتیجه در این دو جهت پنجره های افقی کارامد تر از پنجره های عمودی هستند.

اسلاید 32: تاثیر رطوبت بر ساختمان رطوبت یکی از عواملی است که می تواند سلامتی و آسایش ساکنین را به خاطر ایجاد شرایط رشد میکروبها و قارچ ها به مخاطره اندازد و به زیبایی و مصالح ساختمان لطمه وارد نماید . رطوبت همچنین می تواند مقاومت حرارتی دیوارها را کاهش دهد به این ترتیب که به دلیل آب موجود در دیوار امکان بروز تعریق بر سطح دیوار افزایش یافته و باعث اتلاف انرژی از طریق استفاده از سیستم های مکانیکی خواهد شد .

اسلاید 33: آسیب هایی که رطوبت به ساختمان وارد می کند :1) تغییرات ابعادی مصالح 2)تغییر مقاومت حرارتی دیوارها 3)خردشدگی مصالح بر اثر یخبندان 4)زنگ زدگی و پوسیدگی مصالح فلزی 5)ایجاد لکه در نمای ساختمان به خاطر حل شدن املاح موجود در مصالح

اسلاید 34: علل نفوذ رطوبت به ساختمان:1)نفوذ رطوبت از طریق آب باران به عنوان مهمترین علت ,در اثر فشار اسمزی و فشار باد . 2)نفوذ رطویت از دیوارهای بدون ترک در اثر فشار اسمزی 3) نفوذ رطوبت در دیوارهایی که روی سطح آن ها تر وجود دارد از طریق فشار ناشی از وزش باد.

اسلاید 35: تعریق اگر دمای توده هوا به دمایی پایین تر از نقطه شبنم برسد چون دیگر قادر به نگهداری تمام بخار آب موجود در خود نیست ,بخار آب اضافی به شکل قطرات آب بر سطوحی که دمای آنها کمتر از نقطه شبنم است تشکیل می شود .عمده ترین عوامل موثر در ایجاد تعریق عبارتند از:1)فشار بخار هوای داخلی 2) دمای هوا 3) نفوذپذیری سطوح داخلی و قابلیت انتقال بخار در دیوارها

اسلاید 36:  تاثیر باد بر ساختمان در اقلیم های سرد و گرم وخشک برای جلوگیری از انتقال حرارت باید تا حد ممکن از وزش باد جلوگیری کرد. ورود و یاخروج هوا در ساختمان از منافذ و مجراهایی غیر از محل های پیش بینی شده جهت تعویض هوا را نشست هوا می گویند.هرچه وزش باد سریعتر باشد تهویه و نشست هوا بیشتر خواهد شد در نتیجه تبادل حرارت همرفتی نیز بیشتر خواهد شد .

اسلاید 37: تهویه در ساختمان تهویه عبارت است از روند دمیدن ویا مکیدن هوا از طریق طبیعی یا مکانیکی به هر فضایی یا از هر فضایی ,برای تامین شرایط بهداشت ,آسایش و.... آثار مثبت تهویه عبارت اند از :1) تامین هوای قابل تنفس 2)بالا بودن میزان تبخیر از سطح پوست (تهویه برای آسایش )3)خنک سازی توده مصالح هنگام گرم بودن هوای داخل

اسلاید 38: موقعیت پنجره و تاثیر آن در وضعیت تهویه طبیعی مهمترین اصل ایجاد شرایط تهویه موثر و قابل استفاده این است که باز شوها در دو سمت رو به باد و پشت به باد قرار داشته باشند . مناسب ترین تهویه برای پنجره های مقابل هم زمانی انجام می شود که جهت وزش باد نسبت به سطح پنجره مایل باشد . بر خلاف باور عمومی وجود دو پنجره رو به باد و پشت به باد کاملا مقابل هم و عمود بر جهت باد همیشه مناسب نیست . اگر پنجره ها مجاور هم باشند زمانی وضعیت تهویه مطلوب است که جهت باد عمود بر پنجره رو به باد باشد اما در بسیاری از اقلیم ها تعبیه پنجره در شرق و غرب ساختمان به خاطر تابش نامطلوب آفتاب میسر نیست . در این حالت می توان ساختمان را 45 درجه به سمت جنوب چرخاند تا ساختمان از تهویه طبیعی مناسب برخوردار شود .

اسلاید 39: تاثیر مشخصات پنجره در شرایط تهویه طبیعی در اتاق نشیمن یک ساختمان مسکونی که افراد معمولا در حالت نشسته هستند باید جریان هوا در ارتفاع سر و شانه افراد یعنی در ارتفاع 70 تا 120 سانتی متری از کف باشد . مطلوب ترین حالت آن ارتفاع 1 متری است . در اتاق های خواب بهترین ارتفاع کمی بالاتر از سطح خواب در حدود 50-80 سانتی متری می باشد.بهترین ارتفاع در اتاقهای اداری و کلاس ها برای جلوگیری از ایجاد اختلال جریان هوا روی سطح میز ها حدود 120 تا 150 سانتی متر می باشد . این ارتفاع حتی در مناطق گرم و مرطوب نیز صادق است . بهترین نوع پنجره از نظر هدایت جریان هوا به سمت ارتفاعات مورد نظر پنجره هایی هستند که حول یک محور افقی که در وسط قاب قرار دارد به طرف بالا یا پایین باز می شوند .

اسلاید 40: کنترل جهت و سرعت باد گرچه نمی توان حرکت توده های بزرگ هوا را که در اثر اختلاف فشار هوا به وجود می آیند را تغییر داد ولی می توان آنها را تا حدودی کنترل نمود . اصول جریان هوا عبارتند از:1) سرعت باد در سطح زمین به دلیل اصطحاک کمتر است و هرچه از سطح زمین بالاتر می رویم سرعت باد نیز بیشتر می شود . 2) باد در برخورد با مانع جهت خود را حفظ می کند بنابراین باد موانع را دور می زند 3) باد همواره از مناطق با فشار بالا به مناطق کم فشار تر جریان می یابد .

اسلاید 41: باد شکن عنصری طبیعی یا مصنوعی است که مانع وزش باد و یا موجب تغییر جهت باد می شود مانند دیوارها , انبوه گیاهان و ....بادشکن ها ی گوناگون به ترتیب کارایی عبارتند از:1) درختان 2) صفحات عمودی 3) بادشکن های مثلثی 4) بادشکن های استوانه ای

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید