الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در اصناف و بازاریان
اسلاید 1: کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازاریان
اسلاید 2: امام جواد (علیهالسلام) فرمودند:«سه چیز است که هرکس آنها را مراعات کند هرگز پشیمان نگردد؛ اجتناب از عجله و شتاب، مشورت کردن، توکل بر خدا در هنگام تصمیمگیری.»
اسلاید 3: «مردانی که هیچ خرید و فروشی آنها را از یاد خدا غافل نمیکند.»(سوره نور،37)
اسلاید 4: مقدمه:اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی ماست. اقتصاد مقاومتی تحرک اقتصاد با روحیهی جهادگونه در مقابل دشمن است و بالاخره اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومسازی و محکمسازی پایههای اقتصادی که باید درونزا، برونگرا، مردم بنیاد و عدالت محور باشد.اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و اعتماد به محصولات و کالاهای داخلی. موتور محرک اقتصاد مقاومتی «مدیریت جهادی و عزم ملّی» است.رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر تنگناهای اقتصادی، ایده اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و الزامات دهگانه زیر را در روز اول فروردین 95 بیان نمودند:
اسلاید 5: الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
اسلاید 6: الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتیشناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیرههای اقتصادی مزیتدار کشور و تدوین نقشه راه.حمایت از تولید داخلی.توجه به حمایت از تولید ملّی و توانمندی داخلی در مبحث واردات.مدیریت منابع مالی و پولی توسط سیستم بانکی در راستای حمایت از تولید و رونق صادرات.دانش بنیان شدن بخشهای مهم اقتصاد داخلی و توجه به نوآوریهای اقتصاد ملّی.بهرهبرداری از سرمایههای خدادادی و ملّی با بهرهوری مناسب و اثربخش.انتقال فناوری ملّی در تجارت خارجی.مبارزه با فساد مالی، اداری و ویژه خواری و قاچاق کالا و ارز.افزایش بهروری از انرژی با اصلاح الگوی مصرف.نگاه ویژه و تقویت صنایع متوسط و کوچک.
اسلاید 7: شورای همفکری اصناف و بازاریان به دبیری سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در راستای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) و پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی با در نظرگرفتن الزامات دهگانه در خصوص اقتصاد مقاومتی، با تشکیل جلسات متعدد کارگروه اقتصاد مقاومتی با حضور صاحبنظران و کارشناسان امر در حوزههای مختلف اصناف و بازار و با توجه به تحلیل و بررسی برآوردها، تحلیل شرایط موجود، تبیین مواضع، تعیین اولویتها، سیزده عنوان برنامه را به شرح زیر ارائه مینماید:
اسلاید 8: مقام معظم رهبری (حفظه الله): «اگر بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئلهی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه اینها در مجموعهی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده میشود.»
اسلاید 9: مصوبات 13 گانه کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازارایان کشور
اسلاید 10: مصوبات 13 گانه کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازارایان کشورتشکیل کارگروههای اقتصاد مقاومتیبند1: کارگروه اقتصاد مقاومتی با ترکیب اتاق اصناف، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، اساتید حوزه، دانشگاه، تجار و بازرگانان و ... در همه شهرستان ها تشکیل می شود.بند2: این کارگروه با ترکیب فوق الذکر به تعداد 15 الی 20 نفر تشکیل میگردد. رئیس آن از میان معتمدین اصناف و بازار و دبیری آن به عهده بسیج اصناف میباشد.بند3: جلسات به صورت منظم و در صورت نیاز هفتهای یا حداقل دو هفته یکبار برگزار شده و مستندات و مصوبات آن به مرکز ارسال میگردد.بند4: وظیفه این کارگروه، سیاستگذاری، برنامهریزی، ارائه راهکار و تعامل با کارگروه مشابه در استان و کشور بوده و خط مشیها و توصیههای کارگروه مرکز را مدنظر قرار میدهد.بند5: در جلسات به مسائل مهم بومی در امر تولید و توزیع پرداخته میشود و راهکارهای اصلاحی و عملیاتی ارائه گردیده و اجرایی خواهد شد.بند6: وظیفه کارگروه استان که توسط سازمان بسیج اصناف استان تشکیل میشود، علاوه بر سیاستگذاری، بررسی صورتجلسات کارگروههای شهرستانی و کمک جهت تحقق مصوبات با استفاده از ظرفیت استان و کشور میباشد.1
اسلاید 11: مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی): «برخی از فروشگاهها مقیّد شدهاند که غیر تولید داخلی را نفروشند، تابلو هم زدهاند که در این فروشگاه فقط تولید داخل فروش میرود. بارکالله آفرین بر این انسان با غیرت، به این انسان مصلح.»
اسلاید 12: فرهنگسازی و تبلیغاتبند1: فرهنگسازی و فضاسازی مناسب تبلیغی در راستای اقتصاد مقاومتی در بازارها، پاساژها و مجتمعهای تجاری، مغازهها و صنوف مختلف با استفاده از ظرفیتهای هنری، علمی و فرهنگی.بند2: تهیه محصولات فرهنگی و هنری مناسب اعم از پوستر، سیدی، کاریکاتور در راستای تبیین اهمیت مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملّی با بهرهگیری از بیانات بزرگان و شعارهای تاثیرگذار «ایرانی، ایرانی بخر».بند3: تهیه کلیپ، تیزر تبلیغاتی و تعامل با مدیران بازارها و پاساژها و مجتمعهای تجاری برای پخش در راستای حمایت از محصولات و کالاهای ایرانی.بند4: اتحادیه ها، اتاق های اصناف، بسیج اصناف، در تدارک پذیرایی و خرید امکانات و ملزومات، حتی المقدور از کالا و محصولات خارجی استفاده نکنند. (مانند نسکافه خارجی، موز،...)2
اسلاید 13: آموزشبند1: ارائه آموزشهای لازم در خصوص اقتصاد مقاومتی بویژه ضرورت مصرف کالای داخلی، مبارزه با قاچاق، اصلاح الگوی مصرف در قالب دورههای آموزشی فقه بازار، حلقات صالحین، سخنرانیهای مذهبی، نشست های صنفی و ...بند2: استفاده از ظرفیت ائمه جماعات مساجد بازار، اساتید دانشگاه، رؤسای اتحادیهها، معتمدین بازار و نخبگان در راستای اهمیت اقتصاد مقاومتی و الزامات آن.بند3: ارائه آموزشها و مهارتهای مناسب به تولیدیهای صنفی جهت تولید کالا و محصولات با کیفیت.بند4: نشستی توسط کارگروه با حضور صاحبان تولیدی و مسئولین جهت گفتگو و تبادل نظر برگزار میگردد.3
اسلاید 14: استفاده از ظرفیت رسانههابند1: استفاده از ظرفیت رسانه ملّی و محلی (صداوسیما)، مطبوعات و مجلات و وسایل ارتباط جمعی بویژه شبکههای اجتماعی و فضای مجازی جهت فرهنگسازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی.بند2: تهیه برنامههای مستند، فیلم کوتاه، تئاتر و ... با همکاری رسانه ملّی و محلی و پخش از صدا و سیما و تهیه گزارش خبری و برگزاری میزگرد در برنامههای صداوسیما با حضور تولیدیها و فعالان صنف و ...بند3: ارائه محصولات فرهنگی هنری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی.بند4: معرفی واحدهای تولیدی و توزیعی نمونه به رسانهها جهت ارائه الگوی موفق.4
اسلاید 15: مقام معظم رهبری (حفظهالله):«گفته میشود که اگر ما بتوانیم بهرهوری انرژی را ارتقاء بدهیم، بالا ببریم و صرفه جویی کنیم، صد میلیارد دلار صرفهجویی خواهد شد. این را جدّی بگیرید...»
اسلاید 16: اصلاح الگوی مصرفبند1: اصلاح الگوی مصرف و مدیریت انرژی بویژه برق در واحدهای صنفی با همکاری توانیر با اجرای دقیق مفاد تفاهمنامه فیمابین بسیج اصناف و بازاریان و توانیر (بپیوست)بند2: بسیج اصناف شهرستانها با اشراف بسیج استان و همکاری اتاقهای اصناف و اتحادیهها نسبت به اجرای مفاد تفاهمنامه توانیر اقدام کنند.بند3: مسئول بسیج اصناف استان با همکاری توانیر نسبت به مشخص نمودن مصرف برق در واحدهای صنفی در سال 1394 به تفکیک شهرستانها اقدام نموده و ضمن اطلاعرسانی به بسیج اصناف شهرستان و اتاقهای اصناف، نسبت به کاهش مصرف برق در پایان سال 1395، چشماندازی را تعریف میکند.بند4: یکی از ملاکهای ارزیابی بسیج اصناف شهرستانها و استان و اتاقهای اصناف و اتحادیهها در پایان سال 1395 میزان کاهش مصرف برق در واحدهای صنفی خواهد بود و افراد موفق مورد تشویق قرار خواهند گرفت.بند5: در سایر انرژیها نیز تلاش خواهد شد که مصرف بهینه گردد.5
اسلاید 17: بسمه تعالی«تفاهم نامه»در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) در خصوص اقتصاد مقاومتی و مزّین نمودن سال جاری به نام (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) و همچنین جلسات برگزار شده و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات مذکور و به منظور ارتقاء بهره وری استفاده از انرژی الکتریکی، موافقت گردید، بسیج شرکت توانیر و بسیج اصناف و بازاریان کشور اقدامات ذیل را جهت اجرایی نمودن مدیریت مصرف انرژی الکتریکی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سطح اصناف و بازاریان کشور بعمل آورند.تشکیل جلسات هماهنگی در سطح ملّی جهت تدوین نقشه راه و برنامه ریزی بلند مدت در راستای استمرار اقدامات اجرایی با حضور کارشناسان دو مجموعه.ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز طرفین بخصوص در ارتباط با میزان مصرف برق توسط واحدهای صنفی بر تفکیک استان و شهرستان جهت هدف گزاری و تدوین نقشه راه.انجام اقدامات اجرایی در اصناف مختلف جهت کاهش مصرف برق.ایجاد بستر مناسب جهت آگاه سازی اصناف و بازاریان در راستای مدیریت مصرف، بهینه سازی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر توسط بسیج اصناف در سراسر کشور.حضور کارشناسان و متخصصین شرکت توانیر و شرکت های زیر مجموعه جهت آموزش ارائه راهکار و ایجاد حساسیت به منظور اجرای اقدامات اجرایی (توسط بسیج شرکت توانیر) در سراسر کشور.آموزش اصناف و بازاریان معرفی شده از سوی بسیج اصناف و بازاریان کشور در راستای ممیزی انرژی اصناف و ارائه راهکار و راهنمایی به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر.برگزاری همایش، نشست و کارگروه های تخصصی مشترک در تهران و شهرستان ها با محوریت اقدامات فوق الذکر توسط شرکت توانیر.بررسی نتایج اقدامات اجرایی توسط شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق بر اساس قبوض صادره به تفکیک شهرستان ها.ارائه گزارش عملکرد از اقدامات انجام شده به صورت مشترک و به صورت دوره ای به منظور ارائه به مسئولین مربوطه.بسج اصناف و بازرایان کشور بسیج شرکت توانیر
اسلاید 18: شناسایی ظرفیتها و نیازمندیهابند1: ظرفیت و نیازمندیهای شهرستانها و استانها به تفکیک، در خصوص محصولات با کیفیت داخلی و بومی و کالای تولیدی صنفی و کالاهای مصرفی توسط کارگروهها و با همکاری سایر بخشها، شناسایی شده و جمعبندی آن به همراه نیازهای آن شهرستان به محصولات و کالاهای دیگر مناطق به کارگروه مرکز ارسال میشود. بند2: کارگروه اقتصاد مقاومتی مرکز نسبت به جمعبندی اطلاعات مربوط به ظرفیتها و نیازمندیها اقدام میکند.6
اسلاید 19: مقام معظم رهبری (مدظلّهالعالی):« الان چند هزار کارگاه و کارخانه متوسط و کوچک در کشور هست. اگر چنان چه این آماری که به من دادهاند و به بنده گفتند که %60 از اینها الان دچار بیکاری و تعطیلی هستند درست باشد؛ این خسارت است.»
اسلاید 20: شناسایی واحدهای تولیدی صنفیبند1: شناسایی میدانی واحدهای تولیدی تعطیل، نیمه تعطیل، نیمه فعال و فعال صنفی پروانه دار به همراه علتیابی آن.بند2: با همکاری اتاق اصناف و اتحادیههای تولیدی پایش واحدهای تولیدی فوقالذکر توسط کارگروه صورت پذیرفته، علّت وضعیت موجود و راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب این واحدها احصاء میگردد.بند3: نماینده اتحادیه مربوطه، نماینده بسیج اصناف و نماینده کارگروه در واحد تولیدی حتماً حضور یافته و ضمن تکمیل فرم پیوستی با مشکل واحد صنفی از نزدیک آشنا میشوند.7
اسلاید 21: شناسایی واحدهای تولیدی صنفیبند4: اطلاعات و آمار اخذ شده به کارگروه شهرستان ارائه شده و بلافاصله به کارگروه استان و مرکز ارسال میگردد. در هر سه مرحله از شناسایی واحدها آمار و اطلاعات در کارگروه شهرستان بررسی شده و در خصوص آن تصمیمگیری میشود. مثلاً در مرحله اول 5 واحد شناسایی شده تعیین تکلیف میشوند و کارگروه منتظر جمعآوری آمار همه کارگروهها نمیماند بلکه در مراحل بعدی کار را دنبال میکند. البته در هر مرحله آمار به استان و مرکز استان ارسال میشود.بند5: واحدهای اولویتدار و مزیتدار که قابل احیاء و حمایت هستند مشخص میگردد.بند6: در کارگروه نسبت به رفع موانع تولید و برگشت واحدهای تولیدی به چرخهی تولید تصمیمگیری میشود.7
اسلاید 22: شناسایی واحدهای تولیدی صنفیبند7: تولیدهای موفق بعنوان الگو به سایر تولیدیها معرفی میشوند و تبادل تجربه صورت میپذیرد.7
اسلاید 23: زافتتاح حساب اقتصاد مقاومتیبند1: افتتاح حساب اقتصاد مقاومتی توسط کارگروه شهرستان در یکی از بانکها یا صندوقهای قرضالحسنه در راستای حمایت از تولید داخلی.بند2: صاحبان امضاء به تشخیص کارگروه رئیس اتاق اصناف، معتمد اصناف و بازار و بسیج اصناف خواهند بود.بند3: خیّرین و علاقهمندان بویژه اصناف و بازاریان نسبت به واریز وجه به این حساب تشویق و ترغیب میشوند.بند4: اتحادیههای صنفی نسبت به واریز وجه به این حساب با موافقت هیات مدیره اتحادیه اقدام مینمایند.8
اسلاید 24: افتتاح حساب اقتصاد مقاومتیبند5: از تسهیلات سایر بانکها، صندوقها و منابع دولت و ... نیز استفاده میشود.بند6: نحوه حمایت از تولید در قالب پرداخت تسهیلات و سایر موارد در دستورالعمل جداگانهای ارائه خواهد شد. البته این تسهیلات بدون بهره و با حداقل کارمزد و در چارچوب ضوابط شرعی می باشد.8
اسلاید 25: مقام معظم رهبری (مدظلّهالعالی) فرمودند: «بسیج تعریف مشخصی دارد؛ آحاد مردمی که با هدف والای الهی و با روحیه خستگیناپذیر، وسط میدان هر جا که لازم باشد، حضور پیدا میکنند. هر جا که بسیج حاضر باشد معنایش این است که ملّت ایران حاضر است.»
اسلاید 26: بازاریابی داخلیبند1: بازاریابی داخلی جهت ارائه کالاها و محصولات تولیدی واحدهای صنفی به واحدهای توزیعی سراسر کشور از طرق مختلف به ویژه فضای مجازی با حذف واسطههای غیر ضرور.بند2: کارگروه مرکز بعد از دریافت اطلاعات مربوط به ظرفیتها و نیازمندیهای هر استان (مورد6)، آن را به سراسر کشور معرفی میکند.بند3: سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور نسبت به معرفی محصولات و کالاها به سراسر کشور از طریق بازارچه اینترنتی و فضای مجازی اقدام میکند.9
اسلاید 27: صادراتبند1: بازاریابی خارجی جهت رونق صادرات کالاها و محصولات تولیدی واحدهای صنفی با همکاری اتاق بازرگانی، بانک توسعه صادرات و اتحادیهها و ...بند2: کارگروه مرکز، نیازمندیهای کشورهای هدف صادراتی را شناسایی نموده و به تولیدکنندگان صنفی خوشنام سراسر کشور اعلام مینماید و زمینههای صادرات را فراهم میکند.بند3: کارگروههای شهرستان و استان نسبت به معرفی تولیدیهای توانمند در امر صادرات به کارگروه مرکز اقدام میکنند.بند4: کارگروهها نسبت به برگزاری آموزش توانمندسازی اصناف و بازاریان در امر صادرات با حضور علاقمندان و با همکاری اتاق بازرگانی اقدام میکند.بند5: دبیرخانه ستاد حمایت بسیج از صادرات با دبیری بسیج اصناف و بازاریان کشور در تهران تشکیل شده است.10
اسلاید 28: ایجاد نشان تجاریبند1: زنجیرهای کردن تولیدیها به تفکیک صنوف با محوریت اتحادیهها جهت ایجاد نشان تجاری در قالب تعاون و همکاری.بند2: اتحادیههای تولیدی، واحدهای تولیدی علاقمند را به صورت زنجیره و شبکه تحت یک یا چند عنوان تجاری سازماندهی میکند. این کار میتواند توسط تعاونیها و یا اشخاص صورت پذیرد.بند3: بعد از تشکیل زنجیره، محصولات تولیدیهای صنفی با عنوان تجاری عرضه شده و امکان رقابت در فضای تبلیغی فراهم میشود. البته تولیدیهایی که به زنجیره و خوشه تبدیل شدهاند، همچنان فعالیتهای معمولی خود را انجام خواهند داد.11
اسلاید 29: مطالبهگریکارگروهها بعد از احصاء مشکلات موجود، نسبت به مطالبهگری از نهادهای دولتی مرتبط با اصناف و بازار در خصوص رفع مشکلات از قبیل نحوه اخذ مالیات، اصلاح قوانین، کاهش بهره تسهیلات، ارزان و ... با شیوههای متنوع اقدام می نمایند.12
اسلاید 30: تشویقکارگروههای فعال اقتصاد مقاومتی شهرستانی و استانی در راستای تحقق برنامههای اقتصاد مقاومتی در پایان سال مورد تشویق قرار خواهد گرفت. 13
اسلاید 31: زمنشور اخلاقی بازار
اسلاید 32: زمنشور اخلاقی بازارتقوای اقتصادی-جهاد اقتصادیاینجانب برای رضای خدا و به جهت کسب روزی حلال به کسب و کار مشغول شده و ضمن اعتقاد به اینکه روزی دهنده خداوند متعال است به رعایت موارد زیر متعهد می گردم:ذکر و یاد خدا را در همه احوال بویژه در کسب و کار سر لوحه کار خود قرار می دهم.همیشه در سخن و گفتارم راستگو باشم.عیب و ایراد کالای خود را پنهان نکنم و از کالای خود تعریف بی مورد ننمایم.از اعتماد مشتری سوءاستفاده نکنم چون فرموده اند:«بر کسی مپسند آنچه تو را نیست پسند.»در معامله سوگند نخورم.در معامله انصاف را رعایت نمایم.در گفتار و نگاه خود اخلاق و ادب را رعایت نمایم.بین مشتریان فرق نگذاشته و همه را یکسان ببینم و با رعایت کامل ادب و با حوصله با مشتریان برخورد نمایم. (مشتری نیز شئونات و اخلاق اسلامی را رعایت خواهد نمود.)نظافت و بهداشت را رعایت می نمایم.از غش در معامله، اجحاف، فریب، کم فروشی، تقلب و موارد غیر شرعی خوددای نمایم.سعی می کنم در نماز اول وقت شرکت نموده و دیگران را نیز به این امر تشویق نمایم.با همچراغان و بازاریان برادرانه و دوستانه مراوده نمایم.
اسلاید 33: زمنشور اخلاقی بازارتقوای اقتصادی-جهاد اقتصادیبر مشتریان آسان بگیرم.با شاگردان خود با اخلاق اسلامی برخورد نمایم و نسبت به رفتار و پوشش آنها داشته باشم.شئونات اسلامی در کسب و کار اعم از پوشش مناسب، دکوراسیون مغازه، جملات و تصاویر مورد استفاده در مغازه و غیره را کاملاً رعایت نمایم.در حمایت از تولیدات داخلی سعی نموده اجناس داخل را به مشتریان عرضه نمایم.تمام قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار را رعایت نمایم.
اسلاید 34: شادی ارواح مطهر شهدا، امام شهدا، بلاخص شهدای اصناف و بازارصلوات
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.