emamat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 16 اسلايد این طرح در امتداد توحید و نبوت و معاد به بررسی مسئله امامت پرداخته و پس از اثبات امام به سوی شناخت جایگاه حقیقی امام می رود . در این طرح از کتب متعدد و منابع معتبر اهل سنت و شیعه برای بررسی مسئله امامت استفاده شده و سعی شده است نگاه بازتر و جامع تری به مسئله امامت گردد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
2543 بازدید, 6 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “امامت”

امامت

اسلاید 1: درس هفتم : امامت مهمترین عقیده ی مذهب تشیع مسئله ی امامت است و البته با توجه به این حدیث متواتر از نبی مکرم ( صل الله علیه و آله و سلم ) شاید بتوان ادعا کرد ، مهمترین عقیده ی اسلامی نیز هست : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتۀ الجاهلیه .[1] هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است . این روایات با تعابیر متفاوتی در بسیاری از منابع اهل تشیع و اهل تسنن وارد شده است و مضمون آن این است که شناخت امام واجب است . بنابر این ضرورت شناخت امام برای ما ثابت شد ، و حال باید به سراغ مباحث شناختی آن برویم .[1] .مسلم، صحیح مسلم، بیروت، ج۳، ص۱۴۷۸. ابونعیم اصفهانی،‌ حلیة الأولیاء، ۱۳۹۴ق، ج۳، ص۲۲۴. ابن ابی عاصم، کتاب السنه، ۱۴۰۰ق، ج۲، ص۵۰۳. ابن حنبل، مسند احمد، ۱۴۲۱ق، ج۲۸، ص۸۸. ابو داوود، مسند، ۱۴۱۹ق، ج۳، ص۴۲۵. طبرانی، مسند الشامیین، ۱۴۰۵ق، ج۲، ص۴۳۷.

اسلاید 2: 1-تعریفدر لغت : امامت به معنای پیشوایی و رهبری است. در زبان عربی، کلمه امام، به معنای فرد یا چیزی است که به او اقتدا می‌شود. از این‌رو، برای امام مصادیقی مانند قرآن کریم، پیامبر اکرم‌(ص‌)، جانشین پیامبر، امام در نماز جماعت فرمانده سپاه، راهنمای مسافران، ساربان شتران و دانشمندی که از او پیروی می‌شود، آمده است.[1][1] ابن فارس، معجم المقاییس فی اللغة، ۱۴۰۴ق، ص۴۸/ فیومی، المصباح المنیر، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص ۳۱-۳۲ ابن منظور، لسان العرب، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص۱۵۷/ راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، ۱۴۱۲ق، ص۲۴ شرتونی، اقرب الموارد، ۱۳۶۱ش، ج۱، ص۱۹.در اصطلاح : رهبری امت اسلامی در امور دینی و دنیوی به‌عنوان جانشین امامت خوانده می شود . 2-جایگاهوَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ. [ آیه ی 124 سوره ی مبارکه ی بقره] ( و [یاد کنید] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگی ولیاقت او] فرمود: من تو را برای همه مردم پیشوا و امام قرار دادم. ابراهیم گفت: و از دودمانم [نیز پیشوایانی برگزین]. [پروردگار] فرمود: پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمی رسد.) این آیه در شناخت جایگاه امامت بسیار موثر است ، چرا که خداوند می فرماید بعد از ابتلاء ابراهیم علیه و علی نبینا و آله و علیهم السلام به آزمایشاتی که در آن حال نبی اوالعزم بوده است ، مقام امامت را جعل کرده ایم .یعنی امامت از نبوت و حتی نبی اوالعزم بالاتر است ؛ چرا که حضرت ابراهیم با داشتن هر دو مقام از مقام امامت محروم است و هنگامی به مقام امامت دسترسی پیدا می کند ، که ابتلائات مختلف را از سر گذرانده است و آن را آن گونه که خداوند می خواسته به اتمام رسانده است .

اسلاید 3: 3-ضرورت وجود امامضرورت وجود مفسر قرآناختلافات تفسیری یا برداشت های متفاوت یا نفهمیدن حکمی از احکام الهی همه تابع کتاب قرآنی است که مجمل است و این کتاب نیاز به مفسری دارد که این گونه اشکالات را بر طرف سازد و گرنه لزوم لغو بودن و بی فائده بودن کتاب الله را داریم ، که این مسئله محال است .و حداقل ضرورت وجود مفسری برای بیان احکام آن ثابت است ، تا زمان حیات نبی اکرم ( صل الله علیه و آله ) این منصب را خود حضرتشان به عهده داشتند اما پس از وی هنوز بسیاری از احکام مورد اختلاف بوده ونیاز به مفسر دارد مانند : وضویی که همه فرق مسلیمین محتاج به آن هستند .ضرورت وجود مبین دینداعش ، بوکوحرام ، سلفیت ، وهابیت و .... همه نتیجه ی خوانش های متفاوت از دین به وجود آمدند و بارها مخرب تر از دشمنان اسلام برای اسلام بوده اند ،چراکه باعث ترویج مدلی از دین اسلام شدندکه آن را امروزه با نام تروریست می شناسند . بسیاری از احکام اجتماعی و سیاسی و نظامی اسلام نیز مجمل است و هرکس می تواند از آن تفسیری به روش خود داشته باشد ، و این مسئله به آن معنا است که نه اسلام دین خاتم است و نه حتی به اندازه ی ادیان دیگر روش مشخصی دارد و ما ثابت کردیم که دین اسلام آ خرین دین است و بنابر آن برای تمام حالات زندگی برنامه دارد ، بدون وجود پیشوا و راهنما رسیدن به این نقطه محال خواهد بود ، بنابراین ما قطعا محتاج امام هستیم.

اسلاید 4: 4-اثبات امامتحدیث غدیر خم : الست اولی بالمومنین من انفسهم ، من کنت مولاه فهذا علی مولاه ای مومنان آیا من برتر از شما نسبت به جان هایتان نیستم هر کس که من مولای اوهستم این علی مولای اوست .اثبات امامت از طریق حدیث غدیر ممکن است ، که ما در امامت به دنبال این سه مساله هستیم :1- اثبات امامت برای شخص علی ابن ابی طالب 2-اثبات منصب الهی امامت و غیر مردمی بودن آن3-اثبات عدم حقانیت غیر علی ابن ابی طالب برای منصب امامتحدیث غدیر از چند جهت قابل بررسی است :الف- از جهت سندب- از جهت اشاره و دلالت متن ج- از جهت نگاه مخالفین د- از جهت یقینی بودن و مشکوک نبودن

اسلاید 5: أيّها النّاس الست أولى بالمؤمنين من أنفسهم ثلاث مرات، قالوا: بلى قال : من کنت مولاه فهذا علی مولاهای مردم ! آیا من نسبت به جان های مومنان نسبت به خودشان اولویت ندارم ؟ ( تا سه مرتبه) گفتند : بلهفرمودند : هرکس که من مولای او هستم این علی مولای اوست . ( بنابر نقل صحیح مسلم ج4ص1873 والصحیحین کالمسند) ب- از جهت دلالت و اشاره متن : مهمترین بحث در این جا شکل می گیرد ، که باید به چند سوال اساسی پاسخ دهیم :– آیا منصب ولایت و خلافت انتصابی است یا انتخابی ؟و برفرض انتصابی بودن ، ولایت در چه اموری جریان دارد ؟1-آیا این مقام مختص به اشخاصی است یا می توان به چند نفر آن را گسترش داد ؟2اما پس از ذکر روایت غدیر باید مقدمات4 گانه ای را ذکر کنیم تا به دلالت کامل روایت برسیم :1)بحث پیرامون روایان غدیرراویان متاخر : مهمترین آن ها ابن مغازلی راوی ثقه ای است که در صفحه 27 کتاب مناقب امیرالمومنین خود حدیث غدیر را وارد کرده و وی از نظر ابن حجر مکی صاحب الصواعق و برزنجی صاحب نواقص الروافض بنابر نقل احادیث از این شخص ثقه می باشد والبته شمارش راویان غدیر از حد خارج است و ما به ذکر همین مورد اکتفاء می کنیم.بنابرکتبی که در جهت اول ( سند ) ذکر شد اسامی راویان ذیل که همگی صحابه بودند آمده است :أبو بکر عبد اللّه بن عثمان عمر بن الخطاب عثمان بن عفان علی بن أبی طالب طلحۀ بن عبید اللّه الزبیر بن العوام عبد الرحمن بن عوف سعد بن مالک (و هو سعد بن أبی وقاص) العباس بن عبد المطلب الحسن بن علی بن أبی طالب الحسین بن علی بن أبی طالب عبد اللّه بن العباس عبد اللّه بن جعفر بن أبی طالب عبد اللّه بن مسعود عمار بن یاسر أبو ذر جندب بن جنادة الغفاري سلمان الفارسی أسعد بن زرارة الأنصاري خزیمۀ بن ثابت الأنصاري أبو أیوب خالد بن زید الأنصاري سهل بن حنیف الأنصاري عثمان بن حنیف الأنصاري حذیفۀ بن الیمان عبد اللّه بن عمر بن الخطاب البراء بن عازب الأنصاري رفاعۀ بن رافع الأنصاري سمرة بن جندب سلمۀ بن الأکوع الأسلمی زید بن ثابت الأنصاري أبو لیلی الأنصاري أبو قدامۀ الأنصاري سهل بن سعد الأنصاري عدي بن حاتم الطائی ثابت بن یزید بن ودیعۀ کعب بن عجرة الأنصاري أبو الهیثم بن التیهان الأنصاري هاشم بن عتبۀ بن أبی وقاص الزهري المقداد بن عمرو الکندي عمران بن حصین الخزاعی عمر بن أبی سلمۀ.از زنان :فاطمۀ بنت رسول اللّه، صلّی اللّه علیه و آله و سلّم عائشۀ بنت أبی بکر أمّ سلمۀ أمّ المؤمنین أمّ هانی بنت أبی طالب بنت حمزة بن عبد المطلب أسماء بنت عمیس . ( البته تعداد روات غدیر به 300 تن از صحابی می رسد !!!)

4,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید