صفحه 1:
3 فا امامت
قیمترین مقیده موه ی امامت است و البته باق و انیس
( سل اه علیه ورآله 609 شانن بتوان ادعا کرد » مهمتزین عق: ای درس
من مات و لم یعرف امام,زمانه مات میت الجاهلیه .۱۱
هركس بميرد وامام زمانش را نشنائته به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است-
اين را با تعابیر متفاوتی در بسیاری از منابع اهل تشبع و اهل تسنن وَارّ شده استٍ و مضمون آن این
اك سنا امام وی ات 5
بنایواین ضراولت شناد "ملاع بها ثابت شد یراجم ار و
مسلم صحیح میملم روج رصن U1) WEVA
«ابونعيم اصفهانی, حلیة الاولیا» ۱۲۹۳ق» TY Foul’
این ای خاصمی cabal GES ۳۰ اقرج ۲ص ۵۰۲
.این حنبل؛ متسد اجه اک راقونچ هت ص۸۸
ابو داوود: متّد.-۱۳۱۹ق»ج ۳ص ۳۲۵
.طیزانی؛ هستد الشاهیین: ۱۴۰۵ق: ج۲: ص ۴۲۷
صفحه 2:
در لغت : امامت به معنای پیشوایی و رهبری است. در زبان عربی, کلمه امام. به معنای فرد با چیزی است که به
او اقتدا میشود. از اینرو. برای امام مصادیقی مانند قرآن کریم. پیامبر اکرم(ص). جانشین پیامبر. امام در نماز
جماعت فرمانده سپاه. راهنمای مسافران. ساربان شتران و دانشمندی که از او پیروی میشود. آمده است.[۱]
لبرفایس معجم | امقلییسفی ألفة ۱۴۰۴ق. ص۴۸/ فسیومی اسامصباح اسلمنین ۱۴۱۴ق. ج ص ۳۲-۳۱ [1]
لمبنمنظور. لسانساعرب۴۱۴اق. ج ۱ ص ۱۵۷/ رلغبصفهانی اسامفردلتفیغریم سا رآن ۴۱۲ ۱ق. ص ۲۴
0 شر تونیلقر بللموارد. ۱۳۶۱ش. ج» ص ۱۹
. در اصطلاح : رهبری امت اسلامی در امور ee 5 دنيوى wives جانشین امامت عاد فى 0
و أياد كنيدا هنگامیکسهلبولهيمرا ae و سخلآزملیشکرد. يساو )
همه را به طور كاملبه نجام يسلنيد بروردكايش ابه خاطر شليستكروليلقطو] فرمود: مزتو
را بسولیهمه مردم پسیشوا ولمام قرار دادم لبولهیم گ_فتو از دودملنم آنسیز پسیشویانیس رگزیرل
(.[برورهكار ا فرمود: بيما نم ]كه مامتو بيشولييإس طبه ستمكارلن: مووسد
اين آيه در شناخت جايكاه امامت بسيار موثر است . جرا كه خداوند مى فرمايد بعد از ابتلاء ابراهيم
عليه و على نبينا و آله و عليهم السلام به آزمايشاتى كه در آن حال نبى اوالعزم بوده است . مقام امامت
٠ را جعل كرده ايم
یعنی امامت از نبوت و حتی نبی اوالعزم بالاتر است ؛ جرا كه حضرت ابراهيم با داشتن هر دو مقام از
مقام امامت محروم است و هنكامى به مقام امامت دسترسی پیدا می کند . كه ابتلائات مختلف را از سر
ء كذرائده است و آن را آن كونه كه خداوند مى خواسته به اتمام رسائده است
سه
صفحه 3:
بت 4 اننا يسبيب
اغتلافات تفسيرى يا برناشت هاى متفاوت بانفهمیدی خعمی از احکام الهی 1
همه تابع کتاب قرآنی است که مجمل است و این کتاب نیاز به مفسری دازق ١
که این گونه اشکالات را بر طرف سازد و گرنه لزوم لغو بودن و بی فانده بودن
+ کتاب الله را داریم , که این سسئله محال است
و حداقل صرورت وجود مفسوی برای بیان احکام آن ثابت است» نا زمان
حیات نبی اکرم ( صل الله علیه و آله ) این منصب را خود حضرتشان به عهده
داشتند اما پس از وی هنوز بسیاری از احکام موره اختلاف بوده ونیاز sey
٠ مفسر دارد عانند : وضوبی که همه فرق مسلیمین محتاج به آن هستند.
داعش . بوکوحرام . سلفیت . وهابیت و .... همه نتیجه ی خوانش های متفاوت
از دین به وجود آمدند و بارها مخرب تر از دشمنان اسلام برای اسلام بوده
اند ,چراکه باعث ترویج مدلی از دین اسلام شدندکه آن را امروزه با نام
٠ تروریست می شناسند
بسیاری از احکام اجتماعی و سیاسی و نظامی اسلام نیز مجمل است و هرکس
می تواند از آن تفسیری به روش خود داشته باشد . و این مسئله به آن معنا
است که نه اسلام دین خاتم است و نه حتی به اندازه ی ادیان دیگر روش
مشخصی دارد و ما ثابت کردیم که دین اسلام آ خرین دین است و بنابر آن
برای تمام حالات زندگی برنامه دارد . بدون وجود پیشوا و راهنما رسیدن به
محال خواهد بود . بنابراین ما قطعا محتاج امام هستیم
۳۳ ۳9
صفحه 4:
eee ee |
ج- از جيهت نكاه مخالفين
د- از جهت یقینی بودن و مشکوک نبودن.
صفحه 5:
قین داشته باشیم که از زبان
الف- در جهت سند : حدیث غدیر در سند در حد فوق تواتر است یعنی اگر به یک حدبث
: (صل الله عليه و آله وسلم ) خارج شده همین حدیث است .به طوری که اکثر منابع اهل سنت در مواضع بسیاری آن را
ابونعیم. آخبار اصفهان. (جا. ۸۱۰۷ ۲۳۵ و چ۲. صر-۲۲۷)البن عبدللبر. الاستیعاب. (چ۲. صیده۴۶) البن اثیر. أسد الغلبه. (ج1,
ص۳۰۸ (۳۶۷ و ۲ ص-۲۳۲ و ۲ ص۲٩. ۰٩۳ ۰۲۷۴ ۰۳۰۷ ۳۲۲۱ و چ۴ ص۲۸ و چ۵. ص.۶ ۲۰۵۰۲۰۸ )_البن حجر عسقلانی.
الاصابه. (چا م۰۳۷۲ ۵۵۰ و ج۲ م۰۲۵۷ ۰۳۸۲ ۰.۳۰۸ ۵۰۹ و چ ۳ ص۵۱۲ و چ۴. صب۸۰) ابیهقی. (ص,۱۸۲) /ابوالفرج الأغلنی,(ج ۸.
ص۳۰۷)/بلاذری. انساب الاشراف.( 1 ص۱۵۶) للبن کثیر. البدلية و النهلية(ج۵. صب ۰۲۰۸ ۰۲۰۹ ۰۲۱۱ ۰۲۱۲ ۲۱۳ ۰۲۱۰ ۰۲۲۷ ۲۲۸ و
۷ م۰۲۳۸ ۰۳۴۴ ۳۴۶. ۰۳۴۷ ۰۳۴۸ ۳۴۹)/ذهبی. (۲. ص1۹۶ ۱۹۷)/خطیب بغدادی. (ج۸. ص۲۹۰ و ۰۷ ص۳۷۷ و ج ۱۲
ص۳۴۳ و ج ۱۴ ص ۲۳۶)/ابن قلانسی. تاریخ دمشق»(ج» ص۳۷۰ و ج ۲ ص۰۵ ۰۸۵ ۳۴۵ و ج ۵ ص۳۲۱) ابخاری:(ج ۱» ص ۳۷۵ و ج ۲.
قسم ۲ رقم 1۹۴)/زرندی حنفی.(صرب۰۷۹ ۱۰۹ all VY الأثیر(ج۴۰۱ ص-۳۴۶)/لبن خلکان. وفیات الاعیان(ج ص۶۰ و ج ۲
ص۲۲۳) اقندوزی,(۲ - ۰۴۰ ۵۵۰۸۱-۵۳۲ ۰۱۲۰ ۰۱۲۹ ٩۳۴ ۱۵۴ ۰1۵۵ ۱۸۷-۱۷۹ ۰۲۰۶ ۰۲۳۴ ۲۸۴) للبن قتیبه. الامام والسیاسف(ج1.
صبة١1) للبن جوزى. تذكرةٌ الخواص.(صب: ۰۳ ۳۳) /احمد حنبل,(جا» ص۰۸۴ ۱۱۹ ۱۸۰ و ۴ ص۰۲۴ ۰۲۸۱ ۳۶۸ ۰۳۷۰ ۳۷۲)و(ج ۵
ص-۳۴۷, ۰۳۶۶ ۰۳۷۰ ۴۱۹ - ۴۹۴ و چ۶ ص-۴۷۶)البن مغازلی. منلقب.(ص,۱۶ ۸۸ ۰۲۰ ۰۲۲ ۰۲۳ ۲۴ ۰۲۵ ۰۲۲۴ ۲۲۹) /خوارزمی.
المناقب. (ص-۰۲۳ ۰۷۹ ۰۸۰ ۲ ۰٩۴ ۹۵ ۰۱۱۵ ۱۲۹ ۱۳۴)/حاکم نیشابوری»(ج۳» ص۱۰۹ ۰۱۱۰ ۰۳۷۱۰۱۱۸ ۶۳۱) لین سعد.
الكبرى.(ج ۰۲ صب۵ ۳۳) للبن ماجه. سنن,(ج1 ص۴۳) /ابن عبد ربه, عقد الفرید.(ج۵, ص-۳۱۷) اش و کانی(ج ۳. NZ ecg goo] Vege
ص۵۶ FO FF ۶۷ ۸ ۶۹ ۰۷۲ ۰۷۵ ۷۶۰۷۷)_البن صباغ. الفصول المهمه.(ص۲۳, ۰۲۴ ۰۲۵ ۲۷ ۷۴) امتقی هندی,(ج ص۴۸ و
ج ۶ ص ۴۰۵-۳۹۷ و چ۸. صب۶۰ و ج ۸۲ ص۲۱۰ و ج ۱۵ صب۲۰۹) امسعودی,(۲۳. صب۱) للبن حجر عسقلانی. نهنیب التهنبيب؛(ج1.
ص۲۳۷ و چ۲. ص۵۷ و چ ۰۷ ص ۰۲۸۳ ۴۹۸۰۴۶ انسائی. سنن.(ج۵ صب۴۵) احلبی. السیره الحلبیه.(ج ۳ ص۲۷۴ ۰۲۸۳ ۳۶۹) اابن
لبی الحدید. شرح نهج البلاغه(ج1 ص۳۶۲-۳۱۷ و ۲ ص۲۸۸ و چ ۳ ص۲۰۸ و چ۴. ص۲۲۱ و ۹ ص۲۱۷) /حاکم حسکانی.(ج1.
صب۰۱۵۸ ۱۹۰) امسلم,(۴ صی-۱۸۷۳) افخررازی,( ۰۳ ص-۶۳۶) انسائی. خصائص امیرالمومنین.(ص۲۱ ۰۴۰ AD AF AY AA AF
۰ ۰۴ ۱۲۴) امقریزی,(۲۲۰) /احمد بن عبداللّه طبری»(ص ۰۶۷ ۶۸)/آلوسی.(جع ص ۵۵) اترمذی(ج ۵ ص 851)
صفحه 6:
* ب- از جهت دلالت و اشاره متن : مهمترین بحث در این جا شکل می گیرد . که باید به چند سوال اساسی پاسخ دهیم
آبا منصب ولابت و خلافت انتصابی است يا انتخابی ؟و برفرض انتصابی بودن ؛ ولایت در چه اموری جریان دارد ؟1-
آبلليزمقام سختصسه لشخاصیانستبا میتسولربسه چند نسفر آنرا گسسترشداد !7۲
ee بد مقد ات] لاد راذكر كنيم تا به دلالت کامل رو
Rares ۱
امد بل eae 35
7 ا Sir ss (Clays EE aly:
أبو بكر عبد الله بن عثمان عمر بن الخطاب عثمان بن عفان على بن أبى طالب طلحة بن عبيد له الزبیر بن
الرحمن بن عوف سعد بن مالک (و هو سعد بن أبى و اص) العباس بن عبد المطلب الحسن بن على بن أبى طا a
طالب عبد الله بن العباس عبد الله بن جعفر بن أ طالب عيد الله بن مسعود عمار بن ياسر أبو ذر جز
ell ن عم آکندی وان ی Saree io ee
از زنان :فاطمة بنت رسول الله. صلى الله عليه و آله و سلّم عائشة بنت أبى بكر أمّ سلمة أمّ المؤمنين أمّ هانى بنت
)!!! تن از صحابى مى رسد ٠٠٠ بنت حمزةٌ بن عبد المطلب أسماء بنت عميس . ( البته تعداد روات غدير به
صفحه 7:
ما برای فهم یک کلمه ای که مورد اختلاف معنایی است در هر زبانی باید به لغت شناسان آن مراجعه کنیم . مثلا برای فهم کلمه ی
ء ژرفا باید به لغت نامه دهخدا و عمید مراجعه کرد
برای فهم کلمه ی مولا نيز به دور از تعصبات , بايد به لغت شناسان عرب مراجعه كرد تا معناى كلام نبوى ( صل الله عليه و آله |
* وسلم ) برای ما مشخص گردد |
در باره ی کلمه ی مولا ۴۲تن از ادبای به نام و مشهور عرب که کسی در ادبیات جلوتر از آن ها نرفته است و قریب به ۳۸ تن از
: آنان سنی مذهب هستند . تصریح کردند که کلمه ی مولی معنای اولی (برتر) را می دهد
محمد ب انم ساکلبی/ ۲ بو ید هسب اب فصاری)سلخوو ۳ - بو عبیدة بسوٍتنی)_لصری| 1-۴ لخفش/
_علم۶-مبزد./۱۷- محمد للزجاج./۸- بو بكر لب اْبایی/۹- | لسچستلنی) امزیزی
عبد لله للرملنی)۱۱- بو اس قصر سلجوهری) ۱۲ بو ٍسحاقاتلیسابووی) ۱۳ بو احسرع لیس وأٍحمد ا لهلحدی 10
لبو ااحجاج lI VDoc بو عبد الله للؤوينى) لبو زکر با التلشيبانىا تب ريزى) -١١/ الحسينقراء بقوع 24
“جار الله للمخشرى 4 لأبو القرج لبر اجوزى ٠ الأحمد لك رواجكى ٠ "نظام لنيسابويى) ۲۲ -لبو سم قرشم قصیب 18
شم ینس بطلبواجوزی/۲۴-اسافاضیت اصر [ ابرم لبیضاوی۲۵ سل حسلبوی لسمیی ۲۶ -متحمد عبد ا قادر للرازوى 3
«جلاال این حمد | -اخجندی/ ۲۸ -عبد اه بسولٍحمد اسشسفی/ ۲۹ -عنمو بر عبد لر حمر زوین 27
شيخ نور سبرب ! صتباغ ا سمل اکی/۱ ۳ -جادال لحم Ley pmol YN (edie | واعظ ا لكاشفى 30
بو اسلسعود بویجمد اادمادی/۴ ۲مسعید اساحلبی/۳۵ اللشيخ شهابل كير اخفاجى| شيخ سليما نمل 33
۰ ملاجار اسلله له آبادی/ ۳۸ م خب شير لطندى)5؟-حمد ا )۴۰ -عبد لارحیم بسرچبد اساکریم- 37
وشید اسنبی] ۴ -اسلننید مژمیسیعسوهومسلشبلنجی 41
صفحه 8:
حجر مکی به این مسئله توجه نداشتند که اولویتی که برای پیامبر خاتم ( صل الله عليه و آله وسلم ) مطرح است به تصریح قرآن
و کریم در آیه ی ۶ سوره ی احزاب . غیر از اولوبتی است که برای افراد عادی مطرح است
oii 4 آنفسهم... پیامبر نسبت به موُمتان از خودشان سزاوارتر است .
٠ (اراده پیامبر درباره تصرف در جان و مال آنها بر اراده خودشان مقدم است )
پس همان گونه که ردیف اولویت نبی اکرم ( صل الله عليه وآله ) رديف اولويتى است كه به فرمان خدا . اجازه دارد حتی در جان های مومنان
تصرف کند و مومنان حتی در بخشیدن جان خود نباید مضایقه کند به طریق اولی و قطعا در مسائل دیگر فرمان پیامبر مقدم است در تمام
٠ امور ( یعنی همان معنای اولی به تصرف )
٠ پس معنا و نوع ولایت نبی اکرم معین گردید که همان معنای اولی باالتصرف است
اما در باب امیرموستان چگونه برای ایشان این مقام ثابت است ؟
؟ بانررسى ذفيق زوانت عدار و ات وال بر سس دی ترد |
اولا - پیامبر فرمودند : من کنت مولاه ( هركس. كه من برتر از اويم ) فهذا على مولاه ( يس اين على مولاى اوست )
٠ اين فا بنابر نظر همكان معناى ربط مى دهد يعنى همان نوع برترى اى كه براى من ثابت است . برای علی نیز ثابت است
٠ و ما ثابت كرديم بنابر نص آيه ى شريفه ييامبر اولى باالتصرف است . يس على ( عليه السلام ) نیز اولی بالتصرف است
ثانيا - ما شاهدى بر ابن مدعاى خود داريم كه بيامبر قبل از بيان اين جمله سه بار از مردم اقرار كرفتند . نا نوع ولایبت ایشان که اولى
باالتصرف در امور است فراموش نشود: الست اولی بالمومنین من انفسهم ؟ آیا من نسبت به جان هاى مومنان نسبت به خودشان اولويت
الخارم Sees : من کنت ... بنابر این شخص نبی اکرم به این مسئله اشاره کردند
صفحه 9:
جراکه هیچ کدام از انسان ها بر sul ayy es تست تدام ممکنات i
به واجب تعالی نیز همین است و تنها کسی که حق ولایت را در اين عالم
دارد . خود خدا است . حتی قر آن کریم به این موضوع بارها اشاره کرده
است با تعبیر وله ملک السماوات والارض . در واقع اين تعبیر یعنی پادشاهی
0 برای خداست ۰( و نه شخص دیگر)
۲ كرامتى كه دارد از فضل خويش
بنابر حکمت و مصلحت می بخشد , در بخشی گذشته ثابت کردیم Sag |
مختص خداست . حال اگر همین خدا در وحی خویش به نبی خویش با آیه ی
النبی اولی بالمومنین من انفسهم وی را مسئول و حاکم قرار دهد . آن گاه می
توان گفت نبی از جانب الیهی حاکم امور است و ولابت وی چون امتداد ولایت
«خداست . پس بی اشکا
۳ 5 /
چون ابت کردیم ولایت امری است که فقط برای خدا ثابت است . و بنابر
حكمت امحدود آن را به ینز اعطا کرد حال اقا باشد حاكم و
به سراغ همان خداوند حكيم رفت و
چون ن ثايت کودیم ولایت داشتن فقط از راه اثبات طريق الهى آن ممكن است بنابر اين
اشخاص غیر از علی ابن ابی طالب عليه السلام اگر بخواهند ولایتی داشته باشند باید
از امتداد ولایت خدا به آن برسند
كه بزركان اهل سنت . دليل ولايت | اجما دانند
صفحه 10:
بعد از بررسی هر چهار مقدمه در دلالث حدیث غدیر به ابن نتيجه مى رسيم كه:
امامت منصبی است که فقط خداوند می تواند آن را به اشخاص بدهد و این مقام فقط برای امیرالمو من
استچراکه او طبق حدیث غدیر امام و والی مردم است و گستره ی ولابت او در تمامی مسائل دك
اخروی می باشد . چنان که او اولی بالتصرف است .
ج - حدیت غدیر از دیدگاه مخالفین :
كرجه هر آن جه كه يه ان استناد كرديم . منابع اهل سنت بود ولکن برای بررسی بيشتر کلماتی را از بزرگان
اهل سنت راجع به واقعهبى غدير خم مى أوريم :
شا ول آ: بلاغ : در روز پنجشنبه, ۸آذیالحجه, جبرئيل امين بر پیامبر اکرم صلی ال علیه و آله۱
نازل شد و آیه شریقه «یا ها الرسول بلغ ما آنزل |لیک من ریکو
ail Gf oI لبهدی القَوم الکافربق>(ماتة؟ EY تلاوت کوتا(ورک: به: واعی تنیشابوری. ۱۳۸۸
حشکانی. [بی تاأ؛ ج ص ۲۰۰/ ابن کقیرا ۲ Te ص /١8 خطيت”بغدادى. [بى نا]. ج8. ص .09٠١ 9 ۱
- دیدگاه مغازلی در اختصاص,این مقام: آبن مغازلی, در مناقب می نویشه:۲ / \
خدیث ندیر حدبث صحیحی است که خدود صد نفر صَحانی که عشره مبشرة ثیز از آن جمله است آن را از
خدااص ) روايت كرده انيد اين حديث ثابت است وایرادی بر آن واره تست واین فضیلتی است که فقط
حائز آن شده و هیچ کس در این فضیلت با او شریک نیست.(مناقب ابن مغازلی ص ۲۷, حدیث۳۹)
- دیدگاه عبد المقصود مصری تقریظ الغدیر : حدیث غدپر بدون شک, تی است که دستخوش باطل نمی
فروزان و درخشان است ,چون روشنایی روز و آن یکی از حقایق خروشنده الهام است که از سينه ييامب
برآگنده گشته تاارزشق دنت پرورده) برادر و بر گز بده خویش در مبان امتش را معلوم کنتت7(القق 0 مقدمه <
صفحه 11:
بررسی اقوال بزرگان اهل سنت به؛خوبین این مفهوم:را مشخص کرد که واقعه ی غدیر از تمام جهات یقینی است اما ب
بايد كفته شود شک در مورد یک روایت از پنج جهت صورت می گیرد . که تمام صور آن باطل است
* امير مومنان ثابث و براى ديكران غير ثابت است
. اولا - از حهت سند: كه با بررسى فوق تواتر بودن حديث غدير در آن شكى نيست
ثانيا- از جيهت وثاقت ( راستكوبى ) راويان به صورتى كه احتمال دروغ در روابت نرود : كه با بيان 14٠ تن از صحابه اين احتمال
f : 3 2 3
. به صفر می رسد و محال وقوعی است که روابت غدیر دروغ بوده باشد ۹
الا - از جهت تحریف واقعه.: که با بیانات متعدد از صحابه ی نبوی (صل اللّه و آله و سلم ) و شرح های متعدد عالمان اهل سنت |
بر یک مسئله ی واحد این احتمال نیز از بين می رود . چرا که همه بر فرض قضیه ی واحد ( ثبوت روایت غدیر ) شروع به سخن
کردند و اگر واقعه ی غدیر تحریف شده می بود امکان نداشت این عده ی کثیر از مخالفین همه ناظر به وقوع آن شروع به بحث |
) كه نزاع بر کلمه ی موا در روایت غدیر فرع بر وقوع چنین حادته ای است aon
,شک بی معناست
خامسا- از جهت ضعف متن A a eal coca
sale Cae aot eng ae gee su cae ۳
خطبه از جهات بلاغت و فصاحت JIC ندارد بلكه از اين جبهت بى نظير است و اصلا امكان ندارد به غير از بیان نبوی![
۱( صل الله علية و آله و سلم ) بتواند چنین فصیح و بلیغ سخن گفته باشد \\
صفحه 12:
آ(آیه ۳۳ سنوّره احزاب)
]بزداید و شمارا پاک و BIS Fo PSY
ce pal لغتشناسان؛ برای انحصار ۱ ی 1
است واین مقام پاکی فقط برای اب
لیذهب عتکم الرجس ابت می شود»/یعنی خداوند ازاده کرده است برد
رکه اراده ی حدا تالمدود استا پ کون کناه شامل تقاکق/ شرا بط برای آنای#ی کرده بعتی
مان و مکان و سن و تکامل و ورود به دنیا آی اپشان مطرح نیست و آنان در تمام شرایط پاکند
| اممکن انست کفته شود که زنحس فقط بو پاکی او گناه اشاره دارة بسق آمکان سهو و نسیان بزای آنان مطرح؛است
| که در بامتخمی کونیم:«لرجق» (پلیدی) به دلیل ایّنکه با الفب و لام|آمه است. شامل"هزگونه پلیدی فکری[و
عملی میشود و سهئو و نسیان نیز از اقسام پلیدی اند . چرا که آن,ها اموری عدمی هستند و
امری که از عقام باشد تعلق دارد و اما اگر گفته شد که مصداق اهل بیت کیستند ؟ در پاسخ
بسپاری از صحابه. مراد از اقلبیت زا علی(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و سین(ع) داتستهاند انس بن مالک:
1 ابوسعید خذری: ام شلمه, BE Bose 7 این نظر معتقید
صفحه 13:
رین اه برا اثبات عام ائعه (علبيهم السلام) رجوع به خود اشان است و جون ثايت شد إيشان
. نه برای خود مقام تراشی می
fl کائن حتی شامل تقدیراتی از غلائق است که اتفاق نمی افتد.)
بسحار لاور اساجامعة لدرر خبار للم افلهار علیهماسلسلام. جلد ۲۶ , صفحه»۱۱و بسصائر للیجانتف]
ف ضات لآ امحمد علمهم اسلسلام. جلد۱. صفحه ۱۳۷
وچون از امام هادی که او نیز معصوم است در زیارت جامعه کبیره که عالی ترین اسناد را داراست.
انقل شداذ لهم نور واحد ريعتى همد راهل بيت ركب نورئد ٠ بس اين فقام rane امير مويتان تبوده و
3 فى
0 (الأمالی (للصدوق) , جلد ۱, صفحه ۳۰۷)
[| ءامام صادق علیه السّلام فرمود:ای ابو بصیراما درخت دانایی هستیم.ما خاندان پيامبریم
جبرئیل در خانه ما فرود می آمد.ما خزانهدار علم الهی هستیم.ما معدنهای وحی پروردگاریم.ه رکس-
۱۳3۳۹5 نر شار اند واه نت اتف رای کدی ید شوم آ رای ود ز تحاران ات
صفحه 14:
ائمه علت وجودی تمام ممکنات در تمامی اعصار و امکنه هستند . همان گونه که در حدیث
: شریف کساء به سند صحیح از زبان خداوند عزوجل بیان شده است
قال له عرَوحَل:یاملانکتی ویاشکان سَماوا
منیرً ولا شفساً مْضیَه ولا فلک یدوز وَلا بحرا يَجرِى ولا فُلْكا يَسْرِى آلا فى مَحَبَّهُ هؤلاء الحَمْسَهُ
الّذِينَ هُمْ تَحْتَ الكساء
پس خدای عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمانهايم براستى كه من نيافريدم
آسمان بنا شده را و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه
شتی در جریان را مگر بخاطر دوستی بنج تن اینان که در زیر کسایند
سيلة ما خدا یگانه دانسته شد تبارك و تعلیو محمد پرده دار خدای تبارک و eas
ن ابو عبدالله علیه السلام : ....بعبادتنا عبد alll و "لولانا ما عبدالله". (کافی AY oes
امام صادق (ع) : به عبادت ما خداوند عبادت می شود و اگر ماد
ارت جامعه کبیره بیان می شود آشاره بدان دارد كه ورود اهل
قا پس آن ها نیازی به کسب کمالات
أن کر
شما را | به صورت ] نورهايى آفريد و كرداكرد عرش خود . قرارتان داد تا اين که به واسطه شما . بر
كذاشت . بس شما را در خانه هايى قرار داد كه خداوند . رخصت داده است که بزرگ داشته شوند و
الدع نفد تور
صفحه 15:
ry
مومس
۳
د سح
اراس (اح
حر
سس
اكراكراح
me te fh om
هك كر
صر دح
۵ سل ( | ۵سا
اب شمه ف ones ٩
m=
الاح كدر
=
۳3
5
أن رسيده است كه معرفتى هرجند اجمال خضيت به جهارده معصوم عليهم السلام بيابيم
حال نوبت به آ
صفحه 16:
ذکر چند نکته قبل از پایان :
۱-سعی شد تا تمامی اصول عقائد با دقت هرچه تمام تر از جهت عقلی و نقلی مورد بررسی قرار
منکر کاستی ها و نقص های آن نیستیم . امید که به توفیق الهی نقص های آن نیز برطرف گردد.
۲- سعی شد تا حد امکان از سنگینی و پیچیدگی کلام پرهیز کنیم . تا این مطالب قابل استفاده همگان |
گرد و البته قالب این مطالب برای سنین ۱۶ -۲۴ سال تهیه گردیده است. |
۲- شخصی که می خواهد این مطالب را ارائه دهد . خود بايد حد اقل چند دوره ی کلامی را پشت سر
گذاشته باشد و اگرنه از پسپ تبیین آن بر نخواهد آمد.
۴-این طرح بر اساس بنیان فکری علامه مصباح یزدی ( نفسی له الفدا ) و کتب ایشان از جمله آموزش عقا
و خداشناسی و... تهیه گردیده است . هرچند در ضمن آن به کتبی نظیر تبیین براهین اثبات خدا آیت A
جوادی و الغدبر مرحوم علامه امینی و همچنین عبقات الانوار مرحوم میرحامد حسين و همجن
المیزان مرحوم علامه طباطبایی (علیهم الرحمه ) و ... نیز تمسک کردیم.
ای ی ی ی ۱ ی 0 ۳
اش ترشیت سا نیقی و نی
۶- امید است که توسط این طرح اشخاصی که در ابتلائات فکری آخر الزمان قرار گرفتتد. به سر منز
مقصود برسند.
۷- ان شاالّه این طرح مورد قبول حضرت صاحب الامر اروحنا لتراب مقدمه الفدا واقع گردد.به امید ذ
اتمام :شب دوم رجب المرجب سال۱۴۴۰ قمری .