صفحه 1:
صفحه 2:
: محمّد بن الحسن العسكرى؛ زادة ١0 عرب ىمحمّد بن حسن عسكرى معروف به حُجََثِ بن الحسن (به
وامام, دوازدهمين و آخرين شيعيان دوازدهامامى). بنابر باور ساقرًا 00 يا 70 هجرى قمرى در شعبا
ام كلام ans je pel شيعيات»ى عمدو جيسن دولا كسك saul أو فرزند مهدى موعودهمان
نامش محمد و كنيداش ابوالقاسم است. «امام زمان», «صاحبُ الزّمان», «وليٌ غصر», «قائم آل محمد» و
نيمة شعبان«مهدي موعود» از القاب مشهور اوست. در باور كنوني شيعة دوازده امامى, حجّت بن حسن در
رسید.امامت او در پنج سالگی و پس از مرگ پدرش به لنشئللكاً سال 00" يا 05" ه.ق در سامرًا زاده شد؛
با شیعیان تماس میگرفت. البتهجهار سفیر با ناببپس از درگذشت حسن عسکری, مهدی تنها از طریق
بررسیهای تاریخی نشان میدهد که از آغاز, تعداد وکلا محدود به چهار تن نبوده و اصطلاح نيابت خاص در
ایجادغست عيبت :سرع و براك یج شيخ طوسیقرنهای چهارم و پنجم هجری توسط علمای شیعه مانند
- و با مر
غييت صغرى بس از يك دورة هفتاد ساله - موسوم به 5:0للئاشدواست.
, چهارمین نایب امام دوازدهم شیعه, بار دب
حيرت شيعيان را فراكرفت. آنهاعلی بن محمد سقری
:يس لزشيعيان بدباور ا#تاسراتجام دن سسد]: ينجم به eins
ام شیعه از غیبت امام دست يافتند.
غیبت کیریدوران سفرا, شیعیان با مهدی بهطور مستقیم در fur, نيستند و اين دوران را اصطلاحاً
قیام خواهد کرد و او کسی خواهد بود که توسط وی مهدی مینامند. پس از پایان دوره غیبت, وی با عنوان
نلا. بار دیگر به پیروزی خواهد رسیدعدالت و حق
از آنجا که حسنلناپس از مرگ حسن عسکری, امام يازدهم شيعيان, در سال ۲۶۰ هرق و سن ۲۸ سالگی:
عسکری برخلاف سایر امامان شیعه - که در زمان حباتشان جانشین بعدی را تعیین کرده بودند - بهطور
علنی جانشینی برای خود برجای نگذاشته بود. بحرانِ فکری و اعتقادي بزرگی در میان بيروان امام شيعه
در این دوران که به «سالهای حیرت» موسوم است, شیعیان به فرقههای متعددی منشعبللذابه وجود آمد.
يا اين فرزند دراتاشدند. عدهای آز شیعیان اعتقاد داشتند که از حسن عسکری فرزندی باقی نماندهاست
برادر حسن عسکری را پذیرفتند و گروههایی نیز متوجهحعفر بسیاری از شیعیان امامت [اگذشتهاست:
شیعه شدند. اما اصحابی از حسن عسکری چنین گفتند که «وی پسریدهم و نهمفرزندان و نوادگان امامان
, نایب و وصیعمان بن سعیدداشته که جانشینی مشروع برای امامت است» a bal أصحاب مانن
حسن عسکری, این پسر مخفی نگاه داشته شده بود. چرا که ترس آن میرفت که توسط دولت «
دیدگاه این گروه که در ابتدا دیدگاو culdl شيعه بود. بهمرور به دیدگاه تمامي شیعیانلثلو به
لكا امامى تبديل شد كه شیعیان دوازده آمامي ۱
از دیدگاه رایج ناریخی, باور به دوازده امام و اینکه امام دوازدهم همان مهدی موعود است بهطور
مت گنیر نو شواهد آخادییین متیر آنکه آهامرجاسم: حسین در ققایل هبار فان ۶
صفحه 3:
صفحه 4:
eae
Tei مسال