صفحه 1:
عدت 5
تهيه كننده: زهرا خيراللهي
ae ل od
صفحه 2:
صفحه 3:
اهداف رفاری 1شنایی باء
oreiea 0 7 معاد
ee) ايمان -2
3- مبدا 9- بعد از مرگ
0 Si 0) ۳ Fev 8
مسئله شرا -5
6- توحید و عبادت
صفحه 4:
صفحه 5:
0
9
صفحه 6:
الف) خود شناسي
اصمسائل مپم اسان ای ار
دعوت به شناخت انسان از توصیه هاي مهم پیامبران الهي» عارقان؛ عالمان
اخلاق و فیلسوفان است.
اگرراتسان با تامل استعدادها واامکاناتی رکه برای رشد او آفریده شده استء
سر در se 0
صفحه 7:
الف) خود شناسي
۱
قرآن مي فرماید:
انسان باید بنگرد که از چه آفریده شده است. (طارق-5)
ok & gl! LI نمي آورد كه ما او را آفريديم و حال آنكه چبزي نبوده
است؛ (مریم-607)
۱
صفحه 8:
الف) خود شناسي
))5 7 0 شناسي د yuo ge ۱ 5
9
در تاریخ فلسفه. خودشناسىء از نظريات اساسى بوده است.
دس ره ا راد
eee ere en) ا ا ل ات 0
20000
صفحه 9:
الف) خود شناسي
i
از Oe pereace te ل ان مي
تواند از خود بیرسد:
* آياجد وجودى انسان در جد ساير جيوانات است ,يا قدرت تعالى
زر OSES Bb
* اگر قدرت پرواز کردن به عالم ملکوت را دارد تا جه حد مي
تواند يرواز كند؟
* آيا انسان جز بدن مادىء حقيقت ديكرى به نام روح هم دارد؟
ات ا ۱0 انساني از
3
صفحه 10:
الف) خود شناسي
انسان باید ابتدا قوا و ابزار شناخت خود و گستره و مرزهای آن را بشناسد تا
بعد به شناخت جهان دست يابد.
اميرالمومنين على (ع) مي فرمايند:
((کسی که خود ا ا از خود را تواند شناخت؟))
((كسي كه خود را بشناسدء ديكري را بهتر مي شناسد و كسي كه به خود
جاهل آاست,ء به ديكران جاهل تر است))
صفحه 11:
الف) خود شناسي
بلس a ee Ss رس
هر كس خود را بشناسدء يرورد كارش را مي شناسد.
ا
از انجا که فطرت لد درل مر مد eee
ا ا اس اد رح(
معرفت به خداست.
صفحه 12:
الف) خود شناسي
جنیه های گوناکون خود شناسی :
سل مت لت سر رل سر
نمی نواند. آفرينندة خود باشد و وابستکی انسان به خدا مشهود است.
RO eer 1
(اي ما ار 0
صفحه 13:
الف) خود شناسي
43 نر ای eS
: به های گوناکون خود شناسی
اگر انسان ساختار پیچيدة Ij os مورد نامل قرار دهدء به ناظمی حکیم و
و
قرآن مجید مي فرماید:
((و در زمين آياتي براي جويندكان يقين است و در وجود شما؛ آيا نمي
وی
صفحه 14:
الف) خود شناسي
بسياري از مشكلات انسان ناشي از خود ناشناسی Casa
اكر آدمى نقش خود را در زندكىء حقيقت واقعى خودء هدف خلقتء رابطه
اش با خداء نقش اخلاق نیکو و .. را بدانده بسياري از مشکلاتش حل گشته
و زندكي سعادت آميزي را براي خود رقم مي زند.
صفحه 15:
ب) حقیقت انسان
۱ yet
ا ل
مي دأنئد.
لا ار ۰
Py براي | ات( ماديء ار تا
صفحه 16:
ب) حقیقت انسان
* سپس خداء اندام انسان را موزون ساخت و از روج خويش در
(سحد
وی دمید.
- آیه 9)
* خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز مي سناند. (زمر
)42 -
* بكو فرشتة مرك كه بر شما كمارده أاست شماها راامى استاند و
آنكاة به سوي پروردگارتان ن بازگردانده مي شوید. (سجده - 11)
صفحه 17:
ب) حقیقت انسان
۱ ee uo eens
SP Ie FA aa کر در
خود در ان دميدمء بيش أو به سجده درافتيد. (حجر - 29928)
ب هرگز کساني را که در راه خدا کشته شده اند سردد میندارید؛ بلکه زنده
اندء كه نزد يروردكارشان روزي داده مي شوند. ( آل عمران - 169)
صفحه 18:
ب) حقیقت انسان
عد ادراك از ول کر ترا
ol Legh. آزگرند که رسد را خراسند برد باشدد به آرد aye
بر رب
1
باشد. به آن حوزة مي كويند
صفحه 19:
ب) حقیقت انسان
را نان
اد راك ey
شناختي كه براي انسان ن حاصل می شود. یا از طریق صورت ها و
.مفاهيم So a Tee ple SSE
انار are eee ی ۰
: Bee rei
لد
( Ceres ا ear eran ا
lic pore Bar Calas)
19
صفحه 20:
ب) حقیقت انسان
رسع ورور کر نسان سا
۳
ذواى حس: بسياري از صورتهاي ذهني از طريق حواس ينجكانه به ما
.مي رسند
۶ عتل: این قوه توانايي درك مفاهیم كلي ا 0
کتاب... عقل از طریق استدلال و قیاس و برهان به معلومات جديدي
مي رسد. ریاضیات و فلسفه مصداق بارز معرفت عقلاني اند.به معلوماتي
.که توسط این قوه کسب میشوند معلومات عقلاني مي گویند
صفحه 21:
ب) حقبقت انسان
درا گرانسانسا:
ال
شناختی که در حوزة عمل یعنی بایدها ونبایدها و خویها و بدها است. حوزة
ماح برا رار رلا تدارا ار ا بار ا
.راست بكويد
reer ار
دس مت
شمای الم رس پل آسی ازساط دار
صفحه 22:
ب) حقیقت انسان
sat pos ننه
بعد كرايشيء ا ا ل هر انساني
ذاتاً از گرایشها Rep ee ber ee ere Heme Otte
است و آنها را به طور ee dee ee re ora ne از و۱۳
.خارجي و القائات محيط رجا راک رو اسان
صفحه 23:
ب) حقیقت انسان
50
Sie neces ee cer oe aces
ماهر شن ا سرت سا مالل ا تک ال eS تک انس
.هارا غريزه هم ميكويند
صفحه 24:
ب) حقیقت انسان
sat pos ننه
50
ye ee) ک
رد در حبولناتكمتر مشاهدهم ميگردد CU Frey as Goorin) War yee
كت ear ae ل ا ere EI)
(2) 5 ناپذیر است. امام
ا ۱ ۱
صفحه 25:
صفحه 26:
الف) معناي ايمان
«ايمان امري است معنوي و حالتي روحي كه جايكاه آن قلب آدمي است
تعریف: ایمان مصدر یاب فعال و از ريشه امن (امنيت یافتن) است که به
Eee gn een Cpe oe RON ee ane red |
aU) 7 لس مر ۶
وا
صفحه 27:
الف) معناي ايمان
سر
سر خاص وازه ایمان اعتقاد و تصدیق قلبي به خداء روز قیامت کتب
اس زب سران زب سرد رح لس رس رات
همه این آمور تصدیق و اعتقاد قلبی دارد و در عمل نیز بایبند به آنهاست
بر
صفحه 28:
الف) معناي ايمان
_ ت2۱
از دیدگاه قرآن. ایمان مبتني بر علم و معرقت است. ولي چنین نیست که
,اگر معرفت و علم وجود یابد ایمان نیز ضرورتاً وجود پیدا کند
نقرآن از نمونه هايي یا مي کند کم در آنجا علم هست ولي ایمان نی
SES eae yl elem See ار
.و با آنکه دلهایشان 0 یقین داشت. از روي ظلم و تکبر آن را انکار کردند
صفحه 29:
الف) معنای ایمان
اماه سر “Lat
00 ا on eons Pas (eg ee)
قرب ار راار دص ر ار
بو به لخولگريمردم پ ردلخت
بر اسر این بستر بر سحد زر سرن- ات رل ر سبح لسن
ee
Sen
صفحه 30:
الف) معناي ايمان
کرد شتا
اسلام معتقد است که عقل و دین دو موهبت الاهي است که خداوند به بشر
ارزاني داشته است و آدمي ۳ دين مي تواند به رات 5-00
ene ere ene: ۱
” ep elo ie eb
ا |
7 ب
بدترینچنبند گاننزه خدا کسانی تند که کر و لالز ولصلد are
۳ نت 2م
30
صفحه 31:
الف) معناي ايمان
Dilute
آنگاه گویند که اگر ما سخن انبیا را شنیده بوديم با به دستور عقل رفتار
CD Ee Oy eB ae ae
ا لا ا از آنجه ل
مي گویند: نه. ما از آنجه پدران خود ار پیروی مي نماییم.
bp پدران آنهاء چیزی نمی فهمیدند و هدایت نیافتند
(بقرم - 170)
صفحه 32:
الف) معناي ايمان
تلییاردختل-2
راك ات ترا نار سر رت بر سرب نزن ار
Ree eer ace re nen ae
00 كاظم(ع) Se -1
tes م ل 2
الشكر؛ وسولازو لنبيا و لماماتك و لما حمجساطني عقلها قستك
۳ ۲
و ((هركسرعاقلإستميزهارد و كسيكه ميردارد ((.عقل لهنمايمؤمريس4)
به بهشتمورود))
صفحه 33:
الف) معناي ايمان
کرادت
el PSUS ال ل ل ل
می آید که عمل نمود ظاهری ایمان است و اگر عمل نباشد.
ال توت ان را ار
بدون ایمان نزد خداوند مانند خاكستري که در روز طوفانی هیچ
«اثري از آن باقی نماند
33
صفحه 34:
الف) معناي ايمان
کرادت
:خا در قرآن مى فرمايد
ل اه ار 0
((.بلكه بكوييدإساه آوره هليم
۱ ا ا ل CoN pen) O- FF
ا ا 00
ای سا و را سر رجا سرا
صفحه 35:
الف) معناي ايمان
را
“امام 6 )2( مي فرمايند
۱
نقرآن دربارة عمل بدون ایمان مي فرماید
۱ Ley IM Ramey nicl B\ cae
رز 0 ا انم
۱
صفحه 36:
الف) معنای ایمان
پر
ايمان و كفر دو امر اختياري است و آدمي بايد با تأمل و تفكر به
م ا ل
كند و مي تواند از سر اختيار كفر بورزد و دين خدا و رآه هدايت
.را انكار كند و سرنوشت هلاكت باري براي خود رقم زند
36
صفحه 37:
الف) معنای ابمان
ارو ا
را دربارد اختياري بودن به صراحت بیان د
بگوو دینعق هماراسکه از جانمپروردگار شما آمد. پسس)
مر سس زر ا 2
۲رد
كسانيكه آياتمارا دروغ شمرهند و از يذيرفترنها تكبر))
ete eee by ote ccs) ات
pai a)
37
صفحه 38:
ب) متعلقات ايمان
قرآن در آیات متعددي متعلقات ایمان را بر شمرده که برخي از انها عبارتند
3
۱۳] heal
ليمازبه آخرت- 2
ار ررك و دس مت
Aone aie ey etl
لیماربه ماهکه -5
Near وی
ار ۷
Er
صفحه 39:
ب) متعلقات ايمان
۱ ا | Ise ree we ا ا ene]
ویژه اي برخوردار است و دیگر متعلقات از لوازم اعتقاد به اصول
با ال
بگویید هیچ معبودیجز خدلیگانه نیستنا رستگار))
([.شسوید
39
صفحه 40:
std
انا ست و ری درسات ات pres) تال
ایمان در درجه ایمان یکسان باشند. مرتبة برتر ایمان» آن است
که فرد به درجة عصمت می رسد و هدفی جز رضایت خداوند
.ندارد
si ات انس سرت ات سرت ان ل مان
لاس مر رن رت حست نر برد رح مك زر بر
.شود ایمان او نیز استواری بیشتری مي گیرد
0
صفحه 41:
std
Jule sume: .)4 دوم مى فرمايد
UCC Ue ea RSIS oes ey egy ea Otter pee E
و جوزلياتاو بر لنانخولندهم شود برلميمانشانبيفزليد و بر
را يه
lee در سورد تیم ج آیه woke فرمايد:
ce es) ا 0 تاليناني))
)) 0
4
صفحه 42:
std
که ایمان خویش را توانمندتر سازده باید امور ذیل را
برعایت فد
۱۳ ل ل Bes ee ey
وا ار ار
بزرزده
بسه متعلقاتلیمان علم یابد و بر لینعلم خویشپیوسته -2
Tera crane ل ل ا كم
ات ار یداه ل را
42
صفحه 43:
ع) درجات ایمان
بسه متعلقاتلیمانسیشتر تبوجه کند و بیوسته به بل خدا -3
.بسكوشد تابه لوازم ليمازيايبك باشد -4
مليمانخود را به ظلم نيل لإد و حقوقشيكرلزرا ود
با تهذیبن فسزمينة وشد لیمانر| در نفس خود تسقويت 6
کر ارت
43
صفحه 44:
بخش دوم
Io
صفحه 45:
بخش دوم
صفحه 46:
از موضوعات بنیادی و بسیار مهمي که انديشة بشر را همواره به
خود مشغول داشته و نيز موضوع محوري همة ۳
أست. برخي از فیلسوفان و متکلمان مسلمان وجود خدا بي نیاز
ea 0 مى دانئد
تا
be par ار را
((هسى
46
صفحه 47:
دقرآن در سورة روم آیه 30 مي فرماید
پسرویشود را متوجه یی خا لپ روردگار ک لیف طرتی لس
ee ie a
eae Pit 5) ترمردم:
۱ aren en
gene خلي! تو قلبهارا بااراستو محبتخود و عقلهارا
0
صفحه 48:
ere eK ool
۱ eel راه شناخت خدا دو نوع است: سیر در
ء انسان با مشاهدة مخلوقات و تدبر در حدوث و
امکان و نظم پدیده ها به وجود خالق و مدبری دانا و توانا ی
۲ «مي برد
0 ل Cane pny ore ae
ار را 9 ees
كمال مطلق است سر تعظيم فرود مي آورد
48
صفحه 49:
)لت
a وت 1
مادة ((فطر)) در اصل به معنلی اغاز و شروع است و به همین دلیل
به معناي خلق نیز به کار میرود؛ بر این اساس مي توان گفت.
فطرت به معناي حالت خاصي از شروع وجود و أغَاز و به بيان
.دبکر نوعي از ل
49
صفحه 50:
556
و وت 1
55
در همةلفراد آننوع یافتمیشوند. هر چند کیفیسلنها از a
با
Cael ae me را ert ee ee
۳۳ عون
یبه تسعلیمو تعلمندایند -3
صفحه 51:
الف) برهان فطرت
ارق ال .در نت
03 123101310110
برخوردار است؛ ۳
ts es eae caer رت
صفحه 52:
الف) برهان فطرت
00 بي از كرايش دروني انسان ن به خدا حكايت مي كند. انسان
LE sis ee lay, طاب المت
ee
آیاباشماعهد نکردم لیفرنندلنآدم که شیطان۱))
ene ا ل ار
روسك اا ران
صفحه 53:
ere en el
ey
:خداونك ذر سوزةرعد مى قرقارن
تمام کسانیکه در آسمانهاو زمینهستند از روولطاعتو اکرلد))
و همجنيزسايه هايشان هر صبح و عصر برلوخدا سجده مي
sh sb (ع) فى قرماين
ار از رس زارت خر ار ار
از
53
صفحه 54:
ب) برهان علي
وعد تین مان ل ا
ا رت ۳
cos oy
SUSY Py eee Fee) pesca نار
num Cee mae ل
2
نز ne AURORE CR Con ec ps eet res
«جدیديميگردد
54
صفحه 55:
ب) برهان علي
ل
CEU ele! مارت درن
علسفاع[طبيعن كه در طبیمیاتیسه کل اا 5
اا onl
را ۱ 2
منظور از از آنموجودی)ستکه معلول ليديد مي ]ورد وبه آن
دا
را
55
صفحه 56:
۱۳
از آنجا که ملاك احتیاج معلول به علت» ضعف وجودي اوست. هر
.موجود فقير و ضعيفي نيازمند علت است
ضعف مرنبة وجودی ا که می نوان شناخت و
زبه گفته امیرالموسنین 8)
ریس از( ۳
ارت
صفحه 57:
ب) برهان علي
sss 0 عناتي را er eas pemes ۱
wares تالت ند که این نات عبارت است ار
Be EMSs ay
محدودیت مكاني ندارد؛
مارا ان بر بان
ا ۱
* خداوند مثل و مائند ندارد تا از أن طريق مشابه شناخته شود؛
ای Ee
* افول و زوال بر او رأه ندارد.
صفحه 58:
ب) برهان علي
الع زو ور سا سل 3
برخي معترضان برهان علي مي كويند: جه اشكالي دارد كه سلسله
5 بي نهایت Pe ۱۳ جهان خودء علت خود باشد؟
2
بر خود باشد و این امر مستزم آن است که موجود بر خود
مقدم باشد و لازمه آن اجتماع متناقضین است که اجماع
Jes ots, ارت
صفحه 59:
Sed رح
آدميان از ار ۲ ان منظم و هماهنك جهانء از
خويش هن و نفل رسای و سح
پر از راد سرب رم حارن تیر صتر بر سس
كع سباق ی را
00
صفحه 60:
Sed رح
1 eee nO) e
ل ۱
از ار را را اد
ل a سس«
ob.)
صفحه 61:
ب) برهان نظم
تست( را را یر سا
مقدمه أول: عالم طبيعتء يديه أي منظم استء يا در عالم يديده
.های منظم وجود دارند
aa) هر نظمي بر اساس بداهت عقلي از ناطمی حکیم و با
شعور ناشی است که از روی علم و آگاهي. اجزای پدیدة منظم
رابا سا أرايش ناس و براي وصول يد دف مس
كنار هم نهاده ات
61
صفحه 62:
ب) برهان نظم
=
پدیدة نظم .مجموعه ای است که اجزای آن به گونه ای با هم
| درف ENS ey ما ری را
"بسند. سه علتر اصلي سازنجة مفهوم نظم
Wee aye My val
سانماندهیحسابشدم -2
62
صفحه 63:
ب) برهان نظم
oy راتس ترا ب- در سرت سره ساحت
لمكم
.در اين برهان بر هدفمندى موجودات تكيه شده است
؛برهان هماهنكي
اين تقرير از برهان نظم بر هماهنكي و نظم كل عالم تأكيد دارد تا
.ناظم حَكيم را براى كل عالم اثبات كند
63
صفحه 64:
صفحه 65:
ed eC
خواجه نصیرالدین طوسي در کتاب تحريرالاعتقادنتايجي را مبني
ررك ره كارك سر رید
* خداوند تعالى همواره بوده و باقى است.
* خدا شريك ندار 3 ۳
* خدا مرکب نیست
* خداوند در مكان قرار نكرفته است و نمي توان به او اشاره
حسي كرد.
65
صفحه 66:
ed eC
خواجه نصبرالدين طوسي در كتاب تحريرالاعتقادنتايجي را مبني
ررك ره كارك سر رید
/ خداوند در چیزی حلول 6 لکد
5 خدا با غیر خود متحد نمي گردد.
* خدا در هيج جهتي نيستء جون جسم نيست.
* خدا محل حوادث نيست.
0
صفحه 67:
ed eC
خواجه نصبرالدین طوسي در کتاب تحریرالاعتفادنتايجي را مبني بر وجوب
:وجود خداوند مي فرمايك
* واجب الوجود در هيج صفتى به كسى احتياج ندارد.
صفات خدا زائد بر ذات او نیستند.
۱ ea nce
خداء ملك و حاكميت دارد. *
د ارركم Bal
4 كا
67
صفحه 68:
الف) راههاي Fe يل
تحيرودوآثاق.انفسر-2
ا ا
Alles انسان مي توائد به برخي از اوصاف الهي راه يايد
35h) of
ال ال اه به قرآن و روایات معتبر معصومین
:© ار
Ae Sood تلشفو
ese Te antes 1 Leee ie Wee Se SIs eG oe
تواند بسياري از این حقایق. از جمله صفات جمال و جلال المي را از
.طریق مشاهدة قلبی درك کند
68
صفحه 69:
ب) انواع صفات خدا
رل بر تس نک کل از تا دا
بیان مي کنند و جنبة ثبوتي و وجودي دارند و نبود آنها گونه
5 نقص محسوب مي شود مانند؛ علم» قدرت . حيات و .... اين
ترح صنات. با راشیت تبزتي و تال خوده سایة جل ز زيبابي
BEM Mey ce), اف رل ره
69
صفحه 70:
ب) انواع صفات خدا
ee ی
م eee eae 1
نفي مي کنند. از آنجا که نقص, نوعي سلب کمال است.
ee bees cars eee ete een
كردد. هدف ضفات سلبي, این است که قسبت نقص و کاستي را
.از خدا سلب كنند و در نهايت آنجه مى ماندء كمالات است
صفحه 71:
ب) انواع صفات خدا
ارات قاو 2
.صفات تبوتئى خدا به دو دسته ذاتى و فعلى تقسيم مى شوند
صفات ذاتي ol دسته از صفات هستند كه از ذات الهي انتزاع
مي پابند أن صفات را بدان رو )5( نامیده اند 45 هموارة بآ
ات الهي اند و در انتزاع آنها نیاز به تصور موجودات دیگر نیست
.و ذات res متصف به آنهاست
صفحه 72:
ب) انواع صفات خدا
صفات فعلي خدا از آن دسته اند كه از ارتباط ات آلهی با
مخلوقات ab مي شوندء مانند خالقيت كه از وابستكي وجودي
مخلوقات به ذات كك انتزاع مي كردندك. . وقتي صفت شا تا
.انتزاع ۳ م fie خالق موحودات ان
صفحه 73:
ب) انواع صفات خدا
صفات نفسي» al ار صفات اند که ذات الهی بدون لحاظ
نسبت و اضافه به غير ذات» به آنها متصف مي شوند؛ مانند
حیات ألهي كه نيازمند نسبتي خارج از ذات تیست؛ ولي صفت
اضافي به الحاظ مفهومي, مشتمل بر نوعي اضافه به غير است؛
مانند علم واقدرزت که مشتمل بر اضافه و نسبت به شی ء اك
.یعنی معلوم و مقدور است
صفحه 74:
ج) بوشمارى صفات ذاتي ذبوتى
رار م رو ار ام ير
.همة موجودات آكاه است
:علم خدا به سه صورت است
9
7-5
cee pare بعلمبه موجودلنتو
صفحه 75:
(z اس صفات re ثبوتي
Ages chee
از اوصاف تبوتى و ذاتى خداوندء قدرت است. تعريف قدرت به
۱ برخی متكلمين؛ فاعلي كه كار خود را با اراده و اختيار
انجام می دهد. می گویند او در کار خود ((قدرت)) دارد
در ae تاره 3 c iene Coartone Fal |
,دهد و اگر نخواهد. انجام ندهد
صفحه 76:
ee aS ced (d
Bag hts
:براي اثبات صفت قدرت دلایلی آمده
دست. Ais اعطا كنندة كمال فاقد *
اتقان و نظم شگفت انگیز مخلوقات مي تواند هم دلیل علم و *
قدرت الي باشد؛ زيرا اكر خدا قدرت نداشتء نمي توانست
چنین موجودات منظم شگفت انگيزي را با کیفیت بسیار دقیق
بيافريند.
صفحه 77:
ج) بوشمارى صفات ذاتي ذبوتى
كاططوية
از اوصاف ثبوتى و ذاتى خداوندء حيات است. حقيقت حيات به
ويه حيات الهي براي آدمي روشن نيست؛ ولي مفهوم آن روشن
:است. قرآن كريم مي فرمايد
ا لي ل (Chae
خدلستکه رز ees) (( (Gee es كوي
اه
صفحه 78:
ج) بوشمارى صفات ذاتي ذبوتى
:أز اوصاف تبوتي و ذاتى خداوندء اراده است. قران مي فرمايد
دا (Cea em rae
((.كويد موجود باش لزنيز بودينكموجود موشود
صفحه 79:
6 اس re ole ثبوتي
اوادحل لول
امه ای در پا برش ایا عم وم KE (GSI)
:يكى است يا دو معناي متفاوت دارد مى فرمايد
a rene recat ل نم
عمارا لمنجام مومهم لكر خدا بخولهد؛ ولونميكوييمرآزرا
((للنجام مومهم لكر sil US
صفحه 80:
ج) بوشمارى صفات ذاتي ذبوتى
“اراده الهي به دو صورت در نظر كرفته مي شود
anes), رلبطة خا صخنا با مخلوقاتس رجشمه میگیره و 1
0 00
PZ tmnt Woes VEE yey Cee ا
SS Sey Ses eS ley pg oe
80
صفحه 81:
(z برشماري صفات re ثبوتي
Sects
Jas yk Gey allies] ete ens Slay
تا ل يت د انان
ان ال
بل فان . Pe
ar ee otter ng trent ed Oe Gena ree Taree ۳
گفته ميشود خدا حکیملستی عنيخدا کار قبیح و زشنو لفو و عبث
»و بسیهوده لنجام نمیدهد
9
صفحه 82:
یر
صفت عدل از صفات فعل خداوند است. مقصود از عدل. فرار دادن
ا در
Bb 2) te pbk
۱۳ SE eee etry)
عدلتکوینی-1
عدلنشر “Ht ”7
0
صفحه 83:
یر
ع ا د
0 ean cca apy heres
جنين نظامي به هر موجودي به اندازة شايستكي و قابليت او
ا 0 تعبيري خدا به اندازه ظرفيت و شايستكي renes)
.هر شى ء به أو وجود و كمال أضافه كرده است
83
صفحه 84:
یر
Lage eH
بدین معناست که تکالیفی که خدا Byte re bree cents
كرده استء بر 0 بعنی اولاً همة احکام
لازم براي سعادت انسان را فرو فرستاده است و ثانياً هيج انساني
را بیش از توان و ظرفیتش مکلف نساخته است
0
صفحه 85:
یر
Bg eS
به اين معنا است كه خدا در روز قيامت ميان افراد به عدل داوري
ee cee را تباه نمي كند؛ يعني ميان 0
كار به یکسازن ان دأوري نمي كند و پاداش هر گس را به
reen coed ل ل ا ااا
ماترازمهاوعد|را در روز قيامستهريا ميكنيم 2
او ا شن
85
صفحه 86:
بخش دوم
صفحه 87:
الف) تعريف شر
:به طور كلي شر رأ به دو قسم تقسيم مي کنند
دا إنسانيإستمانن دزمي -1
5 5
2۶ لا ار و see pare
آنشیر مبيميميگوینه مانند؛ ولزله آتشفشای سل طوفانو
طاعون
صفحه 88:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
ار نب[
اين دیدگاه بر آن است که در عالم شر وجود دارد. اما لازمة جهان
مادی است و جهان مادی در مجموع خیر است. از این رو
خلقت جهان بهتر از عدم آن است. از آنجا كه خداوندء قادرء
e584) ges, 8 Ae lS] le MPS By lle
.أز او صادر شودء خير است
88
صفحه 89:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
ee Sc 5-5 لدو د
“قارابي» فیلسوف بزرگ اسلامي re ی 537
(Es ES PR eee So مار
60 ane laser eee ee
ار
بر سح ما
صفحه 90:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
تافو روز با نسان-2
۱ oe Oe
بدیها را نیز به او الهام کرده است. همچنین دستورهاي سعادت
1 بخشي را ا ا ل لك ل ا
See aad است. اگر انسان رفتار و کردار
بسياري از شرور طبيعي را از راه خويش بردارد. مثلاً ساختن
.خانه اى مستحكم جهت مقاومت با زلزله
90
صفحه 91:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
وان[ ددا نسان 2
“خداوند در قوّآن مي فرشاي
و لكر مرهم شهرهاليمان]ورهه و به تقوا كرلييده ۱۱
cio را را 0
Cany 0
((.گرفت
صفحه 92:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
و ها نسان- 2
ار درل را لا ۰
دس دریاسه سيبکارهاييکه ۱
seve ceil ۱[ لستخدا ميخواهد نتيجة بعضواز Paes areal
ا .به آنان چشانه شاید بسه سويحقب ززگردند
"خداوند دراقرآن در سور برقرعد آیه ]1 مي فر مايد
در حقیقتخدا قومیرا تغیبر ن میدهد مگر آنانخود حلخویش))
)). انك 25
92
صفحه 93:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
مرو كود
ا 0
ا ا ۱
تخاب ری دارگ ات آتان از ۳ وسیعتر و جامعتری برخوردار
.بودند. هیچگاه به شر بودن برخي آمور. حکم نمي کردند
93
صفحه 94:
ب) راه حلهاي مسئلة شر
قار Sag AL
قرآن کریم در سوره بقره ناخوش دانستن برخي امور را ناشي از
:عدم شناخت جامع و کامل می داند و می فرماید
pe rays arg ree rts a oer) ا
Pe eager ا ee ee NY
((.دلندو شما نمو جلنيد
صفحه 95:
ج) فواید شرور در جهان
۱ eee
فترتا ی ea yhetob el, Sighs
.شوك
:قرآن مي فرمايد
Ss ben) oc ees ال ا
صفحه 96:
ج) فواید شرور در جهان
۱ meee N\A ove ne rye eee)
.مى كند
: در سوره سجده آیه 21
ا ا را را ۱
((.موجشانيم لميد لنكه باز كرهند
صفحه 97:
ج) فواید شرور در جهان
Beers | ec or ree) گاه خداوند. بندگانش
راستين بازشناخته كردند. خداوند برخي بندکان رادر كوران
رنج و مصيبت و مشكلات محك مي زند تا خالص و ارزشمندتر
گردند
97
صفحه 98:
بخش دوم
صفحه 99:
a odd Col
:مراتب توحید عبارتند از
توحید در صفات-2
بر
اا
Nope sa كن
99
صفحه 100:
a odd Col
منظور اين است كه خدا| يكانه؛ بى همتا و بى مانند است. ذات خدا
کش ام ای که تسین تک بر نی درد رت فان در
عالم خارج و ذهن, براي او فره ديگري را تصور کرد
100
صفحه 101:
a odd Col
در برد االک رن آید ۱۱3
۱۳2 وا 7 Beery tee
ل aed الور سر ل
ا معبودیجز او نیستکه هم تولناستو هم
ارت
صفحه 102:
a odd Col
Qos yen
خدا همة صفات كمال را دارد و عقل و وحى بر وجود اين كمالات
.در ذات خدا دلالت مى كنند
ea ick ا باره مي فرمایند
۱۳۰ ۰ ها evs On Dy Lacy way yf | 0
ار را ار carl
اكه ن فر كاف ورك يفالت a Se tls Wey pL
ele)
102
صفحه 103:
5507
3
در لا رح
عر he وجن تدارد ۱
.استء مخلوق و افريدة اوست
:قرآن در رل در
[(بگو خدا خاقهمه چیز لستو او لستیکتا و پسبروز))
لیرلستخناونه پسروردگار شم که لفرينندة همه چیز استجز))
ار
103
صفحه 104:
a odd Col
oS ee)
به معناي آن است که تنها خدا در ادارة و تدبیر و کارگردانی جهان
و انسان موّثر است. توحید در ربوبیت دو جلوه دارد: تدبير
.تشريعي و تدبير تكويني
pens تكويني: منظور كار كرداني جهان است. بدين معنا كه ادارة
جهان ۰ males ایجاد و احداث آن. فعل خداوند یکتا است.
104
صفحه 105:
a odd Col
Ao eS
:خداوند در قرآن کریم در مریم و یس مي فرماید
Ges eer Ey eeu ger ea eae ey peo HD
اهف
Soe a sD) ا ا ا ل
ياري شوند؛ ولي بتها نمي توانند آنان را ياری کنند؛ آنان بسان
ap ree 0
105
صفحه 106:
5507
به معناى آن است كه قانونكذارى و تشريع فقط ويزة خداست؛ زيرا
Meee ا ا و و
ل :
انسان خواهان زندگي اجتماعي است و هر اجتماعي نیازمند قانون
.است
106
صفحه 107:
a odd Col
رن لذ
:وبركى قانوتكدار
لنسازشناسباشد؛ يعنوبه همة يموز ولمسرار جسموو رولني-1
الك له ظور مقرو كاف Fee
0 ا اا ل
01 Pega Wye gee Si nee eee
كك
صفحه 108:
الف) مراتب توحید
Scoble rs)
لا RO Ere louie pester |e ROU
سجن او را بشنود و عمل کند. خدا در فرآن (سور تغابن, نساء)
سر ترساید
بسرتامويتولنيداز مخلقتخدا ببرهيزيدو به ۱۳
تا
a ENE) اک
صفحه 109:
a odd Col
Tete tly)
Porn Rear on epege cae OPS ea ear COON NT Cee
حعومت دیگران باید به اجازة خاص با عام او باشد. حکومت
رت زارت لا له لت درل در
[0
۱ E yur cuman| tsp pent amon ee
زرا
109
صفحه 110:
a odd Col
رز وه ادن 3
یکتا پرستي اساس دعوت همة پیامبران الهي در تمام ادوار تاریخ
است. همة أنسانهاً بايد خداي از ار seas
:موجودات دیگر بيرهيزند. قرآن در سورة نحل مي فرمايد
۱ Gee)
.طاغوتاجتنابورزذيد ))
110
صفحه 111:
از
نمازء بهترين تجلي عبادت خداست؛ وسيله اي است كه مي تواند
.بندكي خدا را تجلي بخشد. نماز غايت آفرينش آدمي است
اقرآن گریم دا سوره ابراهیم در آیات 40 و 37 مي فرمايد
Ne se EMI Fa رار نك رست يا
)) 0
۳2 gadis 7 seu aa
را err et a
ails.)
صفحه 112:
از
3 ec eee-s mnyete>))
(Gs ۳ رت را
لل a ree / ene aig) eC atl
Ap ets isis كار وشو نايسند باز مودارد و قطعاً
زر ۵۱ ۱۱
صفحه 113:
از
اسرار, و حکمت های نماز
1 اسرار نماز را ياد خدا مي داند: ((به باد من نماز را بربا
Ae
eens دهندة قلبها و زنده کنندة و عامل بسياري از
.فضایل و همچنین بسط عدالت است
113
صفحه 114:
از
اسوار و حكمت هاي نماز
بوخدت-2
نماز در اوقاتي را ات نكي امت اسلامي
اند ا ۰ را
مي پرستند. .اين خودء تجلي بزركي از اتحاد و بگانگی است که
3 ان انوا ات تاه باس سر
.متحد می کند
114
صفحه 115:
از
اسرار, و حعمت های نماز
eRe or creme lee PAE races KUO ers ee ۶(
پدید مي آید. 9 ن به نماز مي ایستند.
۱ ee eee ree ea کمترین اختلافي میان
Meee perce
صفحه 116:
از
اسرار, و حکمت های نماز
درهز از فش ملك
نمازكزار ناجار است براي صحت و قبولي نماز خودء از كناهان
ساب ردان بلس تاو باید از سلال پاش ر تکار
.مجیور است آب تسل و وضو را از مال حلال فراهم سازد
رال رت سر
ا میبارد)]
صفحه 117:
از
اسرار و حكمت هاي نماز
تاطاصوس برف 5
تداز = اطاعت و تبسیت از تال سطل را نیروسند سي کند. نساز
«تمريني براي ابن احساس است نا انسان سر تسلیم فرود آورد
Gaited
نمازگزار باید در مواقع معین» همه بدن را بشوید و بیشتر اوقات
پیب زر برد رت بر ر ترا رصر راز سرت رات
Reo
صفحه 118:
از
اسوار و حكمت هاي نماز
بامخااس 7/٠
مقصود از اخلاص اين است انكيزة عبادت و يرستش خدا فقط
أنجام تكاليف الهيء یا بالاتر از آن شايستكي ذات او برای عبادت
gh عنصر اخلاص ۳ ve ا ا ECO Ry wa
عنوان يك صفت متعالي مي گردد و این روحیه مبداً بسياري از
.فضایل اخلاقی است
118
صفحه 119:
از
ار از
شادلبوه زقابد سا
چون نمازگزار به نماز مي ایستد. باید با نشاط نماز بگزارد.اگر با
كسالت اين عمل را انجام دهد مورد پسند خدا نخواهد بود.
قرآن. منافقان را از آنروز که با کسالت به نماز مي أيستندء
Re eer
و هنكاميكه به نمز بر ميخيزندء با كسا لتهر مو))
|
11
صفحه 120:
ور ار را(
تا
RU CSC pee |r cee Al ee Seep cr
)) را 3
((.بسرواعسر نلمؤكزارانيكه در نمز خود سهلإنكزيميكند))
120
صفحه 121:
از
اسرار و حكمت هاي نماز
ee ee لس ل
555
مرلقموق مز بائرو لزرا به هنكام بخولن نه به هليل))
بيتروان ابيتراز تج رازن نه به سب یر نیون | از
((.یقتشه تأخیر انناز
صفحه 122:
ج) دلبل عبادت انسان
جوا انسان باید خدا را عبادت کند؟ خداوند جه نيازى به يرستش
ما دارد؟
y)
say ا
دما مس
Oe ER nC peepee 7 مويساند
122
صفحه 123:
ج) دلبل عبادت انسان
جوا انسان باید خدا را عبادت کند؟ خداوند جه نيازى به يرستش
ما دارد؟
y)
Ceca ا Se pele one
ريم ayy Syme hoe ey pat aes
حسرتقدیر و شکرگزاریرا در لنسانننده میکند و عبلستو
.یرستشماية تکام الكت
123
صفحه 124:
بخش سوم
صفحه 125:
بخش سوم
صفحه 126:
الف) تعر یف و اهمبت معاد
ees
رل AO eae
باشد. در اصطلاح به معناي دوباره زنده شدن يس از مرك است.
معاد به معناى زندكى مجدد انسان و ساير موجودات است.
خداوند قادر است از زنده, مرده و از مرده زنده خلق نماید
126
صفحه 127:
الف) تعریف و اهمیت معاد
بان ب در لا ب- تحت دربازد ماد حارت. بت ات
ca rl ملم دوع تا رل ان اد از
Serra nee
شبختغایتو هدفزند گیب رلءلنساراز لهمیتبادیبرخوردار -2
تزیرا در شکلگیریةعالیتها و لعملنسانن قشمهمي
.دارد
صفحه 128:
پل دا
BS eee ec UUp eho ene) aS) TOE)
كه خود نشانكر اهميت معاد است.
iets cad ات
لیا گمانکردید شمارا بیهوده لفريديم و به سووها))
تب ار
128
صفحه 129:
پل دا
«خداوند در سوره مردم می فرمایک
0-5 2 ميمبرم و))
ال ا الا
سار در لور توح می فر مايد
۱ tes
را خايج مي ee a ead Ween
سر
129
صفحه 130:
ب) نمونه هاى مشابه
لعجاو سر زان
«خداوند در سوره نقره مي فر دا
CIC ا ie ere
كه جكونه مرشكا زر زنده ميکنی؟ خدا ک شمگرلیمان
Pe I ا ا ل aK ge sal pentane ee
ا eer at ae
بگنار آنگاه نها را فرا خولن شنابانسه سویتو ميآیند و
لا
صفحه 131:
ب) ذمونه هاي مشابه
#خداوند در سوره کریف می فرماید
۱ eye Pees ey eter
((.خدا حقلستو در فرا وسیدرقیاتهیج شکونیست
صفحه 132:
ب) ذمونه هاي مشابه
.حضرت عيسي مردكان را به اذن ees زنده مي كرد
ار در رت كاين
به آثر رحمطاهیسنگر که چگونه زمینرا بسعداز مردنت)
زندهم ميکنده چنینکسيزنده کنندة مرددگانلسنو او بر همه
((.جيز تولناست
132
صفحه 133:
رد
حرا وروت
eis one lea rer eee eC eee ل
شده است كه ميل ابه رندكي جاوبدان وابقا داردء و از نيستي و
فنا بیزار است. وتان تاعبت را نار گرآن در سوره
دا زا رد
هدف رها مي شود... آیا چنین خدايي نتواند که مردگان را زنده
0
133
صفحه 134:
ج) براهین معاد
Dont Yoo borer
از ات لا ی از رواد ار با
ترس
BWW ی
esi) ها ۱
ان
روا نمي (CESS
صفحه 135:
ج) براهین معاد
Dart Way lope
برخى آيات كواهى مى دهند كه خداوند تبهكاران و صالحان را
:برابر نمي داند
1 ۱۱۱۱ ا 00
رت
ص - 28 ((تبهكرانبه يكسازيفتر ميكنيم؟
صفحه 136:
ج) براهین معاد
درت ور هت و
زر آدمي مي تواند به حقانيت معاد راه يابدء برهان
معقولبت (دفع ضرر محتمل) است. اگر آدمی اعنقاد به معاد و
اسر ام
.كندء يى مى برد كه اعتقاد به معاد رجحان بيشترى دارد
136
صفحه 137:
د) انواع معاد
os عي انون رماتو
* برخی اعتقاه دارند که بعد از مرگ و حتی در قيامت فقط روح
مجره محنور مي گردد. و دیگره بدتي که روج به آن تعلق
داشته, به محشر گام نمی نهد. پا |
صفحه 138:
۱
كد نون و سنوت
* كاه منظور از جسماني و روحاني بودنء آن است كه بدن يا روح
به تتيابي و يا هر دو متعلق باذاش و كيفر قرار كبرنت از ابن روء
معاد جسمانيء به اين معنا است كه تا بدني در ميان ن نباشدء
پاداش و کیفر تحقق نمي پذیرد(مانند خوشی) ولي اگر علاوه بر
لذتها و آلام جسماني, يك رشته پاداشها و کیفرها و آلام روحي
BOE ee eee ere eS Se Bee
138
صفحه 139:
د) انواع معاد
Qo) A yo alee sity
ا ۱
ک دا XN wor دعاي 20
ا ا ا Ooi ۱
به دعاي حضرت عیسی (ع)
139
صفحه 140:
د) انواع معاد
pees ۳
دوم: آياتى كه به روشنى كواهى مى دهند انسان از خاك آفريده
ed ا ل ا 0
wl
از آن(یمیی شم را آفریده لیم و در آنشما را بساز میگردانیم))
طه - 55 ((,و بار هیگر شمارا از آنببرینمیآوریم
صفحه 141:
د) انواع معاد
pees ۳
eee آياتي که نشان مي دهند در روز رستاخیز اعضاي بدن انسان
بر اعمال أو كواهي مي دهند و تفسير إين اعضاء به اعضاي
ENS by ante Beers ظاهر آيات است
در روتیکه با زبانها و دستها و پاهایشان علیه آنازسه نجه))
صفحه 142:
بخش سوم
صفحه 143:
الف) ماهبت مرک
مرگ دریجه اي به زندگي نو است . مرك مرحلة ديكري از زندكي
JET, ات دید اسان لد
((.مرك:خستيزمةلاز من لآخرتو آخريزم ةلاز مني لهنياس4)
صفحه 144:
الف) ماهبت مرک
ات وا رورش 21
مرگ درزبان فارسي مترادف با واة موت در زبان عربي است. موت
به معناي از دست رفتن قدرت و توان چيزي است. كاه مرق ۳
.براي بدن بكار مي برند و كاه براي روح
مراد این است که روح. ابزار جسمانی خود رااز دست داده ودر
واقع نيستي در كار نيست و انتقال از مرحله اي به مرحلة ديكر
يك رت
144
صفحه 145:
الف) ماهيت مرى
اسام عليي (2) سي فرسایند
(SU re csc) Mey aly PowrP) by rm el
١ دی ور را رت رس ار
صفحه 146:
الف) ماهيت مرى
:امام حسين (ع) مي فرمايند
جولنمردلنصببر کنیدا ال
مشواريها به باغهايك سترهه و نعمتهاوييوسته منتقزمي
oes اد ار ال موی 3 راد ری
ca)
صفحه 147:
الف) ماهيت مرى
از نظر قرآن و احاديث مرك انسان و جهانء سنتي حتمي است و
.گريزي از آن نیست
ال Moore era (ee ار
((.هر لنسانئ طعم مركرا موجشد ))
هر جاباشید». مرگشما را در مويابد هر چند در بسرجهاع))
((«متحكم باشيد
147
صفحه 148:
الف) ماهيت مرى
Dye Pot,
.مردي به حضور پیامبر آمد و گفت مرگ را دوست نمي دارم
حصضرت از او پرسپدند: ((تروت داری؟) کف بلی. فرمود: (( با
“جيزي براي و سراي ديكر فرستاده (a گفت نه. فرمود
ای ات ۱
صفحه 149:
الف) ماهيت مرى
:امیرالمومنین علی (ع) فرمودند
(aera cae
دارد
را ا ار (ly
((.كودك شيرخوار به يستانمادر
صفحه 150:
الف) ماهيت مرى
ار اك
:مردي به امام مجتبي كفت جرا ما مرك را دوست نمي داريم
:امام فرمودند
00 ا ا ل ل feo eee
((.:نموداريد كه از خانة لبد به ويرلنه منتقلشويد
ا میم فرمایند
et Sar epee eet weed e 2065م
wl.)
150
صفحه 151:
ب) انواع مرک
ا pp eee Sea ema cage Cel emer
يكسان نمي كيرند؛ بلكه بعضي را با احترام و آساني و برخي
ل ۱
0
صفحه 152:
ت) انواع مرى
را 5
AS ۱ 9۳( ميكيرند در اك بلكوا!
ياكيزه لند. به نها ميگسویند: راد سل رن رد
را
صفحه 153:
ب) انواع مرک
BAIS Gals abe بارد ی فرداید
م رگبوليم مره سانسوییدنسويخوش|سنکه بسه سبط
خوشیلن بسه cee و همه درها از او ut piss
((.بتدد
صفحه 154:
ب) انواع مرک
سرت اسلا سالتان ر کزان ات
رال در رد رد
۱2 رح تج ese
7 ار
صفحه 155:
ب) انواع مرى
عي انان 11
سرت اسلا سالتان ر کزان ات
دح (2) سرد بت را سس رت
را ۱ ۱ ۱
يوشيدنكثيفتريزو خشنتريزلاسها لستو يالنتقلزاز خانه
۱ ا Erde te
صفحه 156:
ب) انواع مرک
از ديدكاه قرآن تن و قلب هر دو عارض مرك مي شوند. انكاه كه
Mi renege ema es ay) ۱
نظر تعقل و تفکر در مرتبة دونی برسد و براي سخنان حق
ie, را تلافت راشب ار ی درد
156
صفحه 157:
ب) انواع مرک
:قرآن در اين باره (نمل - 80) مى فرمايد
00 ل mre ee sa
eee دسا را
140 23)
صفحه 158:
ب) انواع مرک
۱ ei
Cate a esl ea Mpc م
eyo eee prep ty le pce | ret نه به قلبونه به
sub sis. ))
صفحه 159:
ب) انواع مرک
قرآن برای جامعه همچون فرد مرگ قائل است. مرگ جامعه بر اثر ظلم و
«ستم و گناه و نافرمانی خدا پیش مي آید
ee 50
va م ل ال ل
اك ۰ ۱
159
صفحه 160:
ب) انواع مرک
ol 3 در این بارد. (هود - 117) مي فرماید
و يرورهكار تو بر لزنبوهه لستكه شهرهاييرا كه مرهنش))
۱ ۱ ۱
صفحه 161:
ب) انواع مرک
ا را
كسب معارف الهي و كسب روزي حلال است
:فرآن در ایا باره (بقره - /15) می غرماید
4 كنان))
((.زندكاننكه ولوشما درك نميكنيد
صفحه 162:
ج) توبه ووصيت در حال مرى
ee
S|) او ار 5 Or ced ا ا ا Di
.آدمي ep ees 0
بنابر آیات قرآن توبه و ایمان در لحظه مرك قبول نمي شود؛ زيرا
توبه و ندامت در صورتي ماية کمال روح انسان است که فرد
نادمء به انجام گناه قادر باشد
162
صفحه 163:
ل
كو تس مرا
ترا ن در سوره نساء مي فرماید
AG On page es) iene es mane ered)
) سور زارد ار <
جر در رس در
0 مركيكياز لیشانشرا وسد. ميگوید: پسروردگارا.))
me بر ا ا ين
32
163
صفحه 164:
ل
PI ree ا Cateoen IS Is FS eon
Se A i ole as os Say جرد
DS.
eee ce در سوره بقره ols:
Cee ere cope cero ene gy | eee الكل
((.يسد لكر مالواز خود بر جايكناشته؛ وصيتكند
164
صفحه 165:
صفحه 166:
لا(
ee coed ا لك
es oe pel ار
السته معنای ظاهري قبرء همان گودالی است که جسد انسلان در آن
Pee nee renee n ۱[
در این باره می فرماید
و بیشاپیت نان سروخرلستتا روزيکه بسولنگیشته خواهند))
((.شد
166
صفحه 167:
لا(
رك ری النت نه هيان در شي ء سايل شود و از اين رو به
«جهاني كه ميان دنيا و آخرت استء برزخ كويند
:أمام صاداق (ع) منظور از برزخ رأ جَنْينَ فرمودند
ا Ce eae a el
صفحه 168:
ب) تصویر رستاخیز
و Bie كوك عاد
در روز قیامت. لرزشي سخت زمین را فرا مي گیرد. آنچه بر زمین
ne و ور رس(
صورت غير متعادل در مي ايند. درياها از هم شكافته مي شود و
.جوشان و برافروخته مي شوند
168
صفحه 169:
سس
كت ,لان متا تارم2
eles) و ا الت
شوند: آسمان دجار نوعي تموج و حركت ياره ياره و شكافتة
مي شودنور خورشید و ماه به تاريکي م یگراید. نظم آنها به هم
«مي خورد و به سوي زمین پرتاب مي گردند
169
صفحه 170:
ب) تصوير رستاخيز
بحر نت سرت نت ب بیش از تیا رس رح في ده رز
ديگري نفخ حیات است که قیامت برپا مي شود و صحنه جهان
با زر حا رن سب سرد ز نت اننات! ر حرانات در ود
hs دی
170
صفحه 171:
ب) تصوير رستاخيز
أقرآن درباره نفخ د
۳ دمیده میشود. بسعمه کسانیکه yo 1۳
Fe any ESP IN cone ODE ار 9
بر را ار
((.لنتظار حسابو جزا ميمانند
صفحه 172:
ج) اوصاف قیامت
|
قرآن, نامها و اوصاف مختلة
رت ای نت ان
اا اسح زان روات ب ات
| enn See rete
صفحه 173:
ج) اوصاف قيامت
زوج
قرآن, نامها و اوصاف مختاة
۱ أوصاف ای ا 1
ek a a ie
7 بستكان قطع بيوندها و جدليي”
SEE wendy Corll
se ne eee nea
صفحه 174:
د) حسابرسی اخروی
eS رت قرآني روز قيامت روز حساب است روزي که خداوند
به oles اعمال بندگان fe رسد. در واقع مزرعه آخرت
.است و هر چه کشت کنیم همانقدر برداشت می کنیم
هدف از حسایرسی بندگان این است که عدل و حکمت خدا
174
صفحه 175:
52-00-0006
:قران کریم در سوره عاشیه مي فرماید
((.عهدم رات
:قرآن كريم در سوره نساء مي فرمايد
29 )1
صفحه 176:
52-00-0006
كد وروا
أغران كريم در الشورة إسراء مس غرمايد
اسار redo Ey Noe Tvs رلك رك 0ن
ا ل ل ل
كار ل ار
كا الك ا سل
لكات
صفحه 177:
د) حسابرسی اخروی
ترا پر در رد در
00 ل eae ip | eee] em)
(۲
)5 تا ار در حرلمشانعقاب)
صفحه 178:
د) حسابرسی اخروی
تن تست .3
حسابرسي خدا به كونه اي است كه حجت بر بندكان ن تمام مى
.شود و هیچ انساني نمي تواند براي كناه خود عذر بياورد
4b) & @) 5) pbk
omy One anUNW-E-yee OTe ار
ار
هد ااا ا ek
صفحه 179:
Fee (2
در قيامت اعمال خوب و بد انسانها را وزن مي كنند و كساني كه
كان (Ga Sle gees
تا تا ۱
esses 0 موكنيم کپسبه هیچکس])
a pe ee ee ل 0
زا ی ی ار نع اس یالب
ری ۰ ۱
179
صفحه 180:
د) حسابرسی اخروی
ار ام ال ات ی ایس تا اسان سر نی بر تال
ييامبران و اوصيا عرضه و ملاك و معيار و ميزان هر امتي عمل
لا
۴ ای (۲۶ مي دنا
(CEI رز
180
صفحه 181:
د) حسابرسی اخروی
میزان براي اهل ایمان است. براي مرکان و گنهکارانی که بر اثر
ِا
ا ا ee dese O)) Sres oe Oe ترا رد
صفحه 182:
و) کواهان روز رستاخیز
Bullies gle) lve GMS goes,
رم 1 ال محر 2
ان فرك با زیت
Fate nee com oo een ES
.اعمال اوست
صفحه 183:
و) کواهان روز رستاخیز
Ae =
:پیامبر در این باره مي فرمایند
ا 0 كك از مرد و ينوب لنسرزهه لسة))
۱ و ميگوید او فعملرا در فلازروز لنجام دادم
5-33
,زمان حوادث را ضبط مي کند و به فرمان خدا در روز قيامت باز مي كويد
“ادام عاد (ع) سي ترسايد
((لمروز روز نوبي إسستكه در قيامتبر لعمل[ها وله لسب)
صفحه 184:
و) گواهان روز رستاحیز
7ك[ زود
قرآن ن در روز قیامت به صورت انساني مجسم مي شود و با
0 باز مي كويد
ys احماعط 7
ahs مي فرماید: ((فرستادگان ما به آنجه نیرنگ Besa
و
۳ و ی
ecn ل 9 آدمي أويخته 5 شود
184
صفحه 185:
و) كواهان روز رستاخيز
0
rele 0 مي فرمايد
(Cee fehl ye lly yo
: 0
ا ا ا Cents ee een keen
دار عام تر از اعضاي بدن است. هر عمل زشتي که
joao eal edo يوست بدن ثبت مي شود
.و در قيامت به فرمان خدأء همه را باز مي كويد
185
صفحه 186:
ز) تحسم اعمال
سروم تین لت که اسال نت ربدانان مرت
دنيوي دارند که ما آن را مشاهده مي کنیم و نیز صورتي اخروي
.که هم اکنون در دل و نهاد عمل نهفته است
دق رآن دراین باره هي فرهاید
رودذيكه هر كسولنجه كار نسيكبه جا آورهى نزد خود))
۳۳۳ مت بديکه لنجام دادم لستحاضر و
مادم ميبابد و آرزو ميكند مباناو و عمن روا فاصله مکاني
((.يا يمانيسيرويديد [يد
186
صفحه 187:
ز) تجسم اعمال
ay J sal Sy ay
از ستمكروبسيرهيزيه كه ستمدر روز قياصتيه 00
((.تاييكيها به صورنتييكيها نمايازموشود
تقرآن مي فرإنايده
ayy لعي م سني
(.کسهموزنذره لوکار ب دونجام دهد آنرا مي ند
صفحه 188:
صفحه 189:
Crewe pear Ter ا ا
,همه نعمتهاردر اآن نافت می شود
جهنم» جابی است که در آن, گناهکاران و ظالمان به انواع عقوبت
بکرتتر مي شوند
189
صفحه 190:
را
ره در سورلا نحم سي غرماید
و قطعا پسیامبر بر هیگر او را تبز مشاهده کرد ره سنوم))
ال لك را
.مقصود از 2 ل ل
صفحه 191:
الف) آفرينش كنوني بهشت و جهنم
نقران در سوزه آل عمران = فرمايد
و براي نيلبه لمرنشاز يروردكار خود و بهشتيكه))
Boland ی
واز ی رد برليكافرلر: الل لا .لستبشتابيد
5
صفحه 192:
ب) راه رسیدن به بهشت
ابر رال دالاس نان را رت را تاد
“قران در م فرمايد
را ۱ ۳ بر ۱۳
ROD eee en poe an)
صفحه 193:
ب) راه رسیدن به بهشت
ل
“قرار Te) 0 ماید
با (Cee eee eee pean
از ما ار(
او تجلوز نماید» مرا در اک در ma)
((.خوهد بود و بولواو عنلبیخشستور لست
143
صفحه 194:
ب) راه رسیدن به بهشت
ral جوز
را a: مشتركي براي راستگویان و پرهیز کاران و نیکوکاران برشمرده
ony
ايمان به خداء فرشتگان. كتابهاي آسمای و پیامبران الهي و نیز اتفاق به
eeer) 2 ۱ ماندگان ل
eS eee ee eee rea ens eer در سختي و دشواري
«گران در سوره بقره می فرطاید
۱ epecone pest esvie))
194
صفحه 195:
ب) راه رسیدن به بهشت
خداوند نیکوکاران را به بهشت مي برد؛ اما نيكي عملي است که
«رضایت خداوند را فراهم مي آورد
قران در سوره انفطار مي غرماید
قطع نیکانبه بهشتندوند و بيشك بدکارلندر))
۳
195
صفحه 196:
ب) راه رسیدن به بهشت
Ey py eee ey eee eS زا که ور وله al fen
: : es رل در
000000
((.سرلنجام آزسرلعجاويد
196
صفحه 197:
ب) راه رسیدن به بهشت
آنان که نماز را ترك نمي کنند و بر هر فريضة دیگر به آن ارجحیت
,دهند و به روح حقیقت آن پي برده اند
eae 0 مايد
نا رکه بو ما مرن آنادر بخ ها (Loe
)) .دلشته موشوند
صفحه 198:
ب) راه رسیدن به بهشت
تاقرو ورا درا دار
مهمترين انفاق در رأه خداء انفاق علم و دانش و احكام و معارف
oe ار
كران مي قرمايك
SNE ا لي ا (ieee
اك رو له تا یر د ممم كان
دار ا Lae roe ome
عمل
148
صفحه 199:
ب) راه رسیدن به بهشت
Site ور ار رد در م
.همائئد مقام عنديت يا قرب |رزشمند نيست
ترا در برد Jl عمران 5 ترساید
ا perp ا ا الا
Cone) ا ل ار
199
صفحه 200:
صفحه 201:
0
اندیشمندان در حقایق خداشناسي سا شناسي از
مهمترین موضوعات تفکر انساتي آست تا دانشجویان
ضمن تعمیق و تقویت ایمان ديني و خداباوري از آفات
.فكريء روحيء علمي در امان باشند
صفحه 202:
0
روشن شدن اهدافء برنامه ها و حكونه زيستن تا حد زيادى
eed ل ل دو مسئله مهم مبداء و معاد است.
te pad er ا ا
لت دانشجویان است
صفحه 203:
نتیجه گيري
در صورتي اس شبهاتي در زمينة مسائل خداشناسي
و بحرانهای فرا روی انسان و نقش دین در دنیای معاصر
دا ا ار ل اثر مي تواند به راه حلهاي
اس یابد و به بسياري از دغدغه
صفحه 204:
وه "
2
